Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
Jos keskitytään työllisyyteen ja töiden saantiin, niin eroaako IT-Insinöörin ja IT-tradenomin tittelit hirveästi? Riittääkö molemmille töitä? Luonnollisesti osaaminen ratkaisee, mutta onko työllisyyden kannalta merkittäviä eroja?
Kiitos jo etukäteen!
Itselläkin it-tradenomin koulutus ja hyvin on kyllä töitä riittänyt. Esimerkiksi sovelluskehittäjä linja tähtää siihen, että voit toimia nk. tulkkina yritysjohdon ja näiden it-inssien välillä. Toki kaikki ei kyseisiin hommiin ikinä päädy/pääse/joudu.Jos keskitytään työllisyyteen ja töiden saantiin, niin eroaako IT-Insinöörin ja IT-tradenomin tittelit hirveästi? Riittääkö molemmille töitä? Luonnollisesti osaaminen ratkaisee, mutta onko työllisyyden kannalta merkittäviä eroja?
Kiitos jo etukäteen!
Tässäpä onkin hyvää pohdintaa liittyen tulevaan yhteishakuun. Olen siis 30v kynnyksellä (30v kriisi), fyssari ammatiltani ja halajan alanvaihtoa. Kajaanin suuntaan olisi tarkoitus lähteä opiskelemaan joko inssi- tai tradenomipuolelle tieto- ja viestintätekniikkaa. Inssipuolella olisi tekoälypuolelle suuntautuvaa koulutusta sekä peliteknologiaa ja tradenomipuolella datacenter-puolta sekä pelialaa. Nyt mietinnän alla että haenko ensimmäisenä vaihtoehtona tradenomi vai inssi-puolelle. Koodaamista jo omatoimisesti harjoitellut, vielä en ole varma kumpaa (tekoäly vai datacenter) haluaisi lähteä mieluummin opiskelemaan...
Mitä kaikkea työpaikkoja Kajaanissa on datacentter-alalta? CSC:llä iso keskus? Onko tämä vähän nyt räätälöity koulutus heidän tarpeisiin? Kiinnostaako Kajaaniin jääminen vai mieliikö mieli muualle?tradenomipuolella datacenter-puolta
Oma kokemus on se ettei Kajaanista löytynyt mitään paikkaa mutta samoilla papereilla pääsi heittämällä sisään Ouluun, Lappeenrantaan ja Tampereelle alan hommiin.Mitä kaikkea työpaikkoja Kajaanissa on datacentter-alalta? CSC:llä iso keskus? Onko tämä vähän nyt räätälöity koulutus heidän tarpeisiin? Kiinnostaako Kajaaniin jääminen vai mieliikö mieli muualle?
Aloitin 11.01.2018 pääkaupunkiseudulla samat opinnot. Harmi ettei osunut tämä teksti silmiin kun vasta nyt matkan toisessa päässä/snip
Jos meinaat lähteä alalle, suosittelen toimimaan seuraavasti:
1) Hae ammattikorkeakouluun
2) Sisäänpääsyä odotellessa suorita esim Ohjelmoinnin MOOC – 2018. Tästä saat oikein hyvät pohjatiedot ohjelmointiin liittyen ennen varsinaisia opintoja. Älä stressaa lukuisista ohjelmointikielistä. Javasta on todella helppo hypätä esim. C#:iin. Kielien syntaksi vaihtelee, mutta melko pitkälti sama logiikka pätee kaikkialla. Jos tämä oli liian hankalaa, unohda koko homma ja vaihda alaa.
3) Nosta opintolainat, osta kunnon läppäri ja säästä loput ryyppäämiseen + jäljempänä mainittuihin toimintoihin.
4) Vaikka korkeakoulutasolla ei oppitunneilla usein ole läsnäolopakkoa, älä ota opintoja lunkisti kotona CS:ää ja LoL:ia pelaten!
5) Ala ostamaan kuukausittain opinto-ohjelmaasi liittyviä kursseja esim. täältä: Online Courses - Learn Anything, On Your Schedule | Udemy. Osta melko tuoreita, hyvin arvosteltuja ja suosittuja kursseja 10-15e alennusmyynneistä. Katso nukkumaan mennessä kurssivideoita ja nukahda läppärin ääreen.
6) Loista oppitunneilla ja revi vitosia joka kurssista (AMK arvostelu nykyään 1-5). Osaat opiskeltavat asiat paljon paremmin, kuin ne koulussa opetetaan.
7) Verkostoidu. Käy opiskelijabileissä ja tutustu luokkakavereihisi. Saatatte perustaa yhdessä firman, tai luokkakaverisi voi olla tuleva pomosi. Tupakointi on oiva tapa päästä juttuun muiden kanssa!
8) Älä työskentele opintojen ohessa! Tämä sukupolvi pääsee eläkkeelle ehkä 80+ vuotiaana, joten töitä kerkeät tekemään ihan tarpeeksi. Älä omista autoa/autoja, ellei ole aivan pakko! Kituuttele sillä opintotuella ja suorita lisää halpoja verkkokursseja.
9) Valmistu ajoissa, ole Super Saiyan -tasoinen koodari ja valitse työpaikkasi, kun muut etsivät työpaikkaa!
Olen IT-tradenomiopiskelija, ja viimeistä kokonaista vuotta opiskelen, keskiarvo pyörii ohjelmointiin ja webbikehitykseen liittyvistä kursseista 4 ja 5 välillä, ruotsi taas jäänyt kokonaan suorittamatta ja todennäköisesti aiheuttaa valmistumisen viivästymisen, kun osaaminen ammattikoulutasoa vuodelta 2014. Olen kyllä huomannut, että työllistyneet luokkatoverit eivät kovin hyvin pysty osallistumaan esimerkiksi ryhmäprojekteihin, ja aina tuntuu olevan ongelmia aikataulun kanssa vert. opiskelijat jotka eivät käy päivisin töissä. Varmaan heiltäkin syö motivaatiota tuo ruotsin perkule kun tietävät että sitä eivät tule ohjelmistoalalla koskaan tarvitsemaan varsinkaan tässä osassa Suomea. Yleisesti ottaen kurssit ovat olleet vaihtelevilla tasoilla, mutta toimeksiantoprojekteista saa hyvää osaamista ja usein saa sitten itse valita myös teknologiat joita käyttää, ellei ole jatkokehitys-projekti. Katumuksia tähän kouluun hakeutumisesta minulla ei ole, ja toistaiseksi suurin haaste onkin ollut tuo virkamiesruotsi, jonka opiskeluun on motivaatio reilusti miinuksen puolella.
Noista erilaisista sertifikaateista on kyllä iloa, mutta tiedä sitten mitä niistä pitäisi koulussa tarjota. Tty:ltähän ei mitään sertiä saanut, mutta ei siitä Ciscon sertistä mulle mitää iloa oiskaa kun firmasta ei yhtään Ciscoa löydy.
Microsoftin palvelimista on pari kertaa mainittu jotain, mutta enemmän suosittelisin ottaan haltuun Linuxin. Tosi vaikee löytää kavereita edes ensimmäisen tason vianselvitykseen kun koulussa ei enää opeteta tai vaadita Linuxin käyttöä. Eikä se tunnu monelle olevan ensimmäinen valinta vapaa-ajallakaan.
Tuohon pitää kyllä itse kommentoida omalta osaltani sen verran että tosiaan vanha ei välttämättä opi uusia temppuja niin helposti ja varsinkin vanhat (huonot tai muuten vaan vanhentuneet) tavat ovat tiukassa. Olen ihan itseoppinut koodari ja pääsääntöisesti koodailen ihan omaksi iloksi mutta nykyään "joutuu" vähän muun työn ohella jotain pikkujuttuja ohjelmoimaankin. Varsinkin kun itsekin olen koodaillut C64-ajoista alkaen vähän kaikenlaisilla kielillä niin aina joskus jostakin varsinkin itseopiskellessa tarttuu huonoja tapoja tai jonkun muun kielen tapa siirtyy toiseen ja välillä tuntuu että vaikka tietää tekevänsä huonoa/rumaa koodia niin sen uuden ja paremman tavan oppiminen vaan on työn ja tuskan takana kun vanhat tavat periytyvät kymmenien vuosien takaa.Kolumni | Vain kypsä yritys pystyy palkkaamaan kokemattomia kehittäjiä
Koodaripulaa valittavien yritysten pitää järjestää asiansa niin, että kokemattomia ohjelmoijia voidaan työn ohessa ohjata ja kouluttaa.www.hs.fi
Ja vielä nostan yhden kommentin esiin tuolta:
Koodari ei ole koskaan valmis. Kokenutkin koodari joutuu jatkuvasti opiskelemaan uusia asioita. Ala muutuu vauhdilla.
Olen 72-vuotias ja olen koodannut vuodesta 1969 lähtien sekä koodaan edelleen. En tunne yhtään 1970-luvulla koodannutta ohjelmoijaa, joka osaisi tehdä tätä työtä edelleen ja hallitsisi viimeisiä tekniikoita.
Kokeneet koodarit laiminlyövät jatkuvan opiskelun, kun ovat tyytyväisiä asemaansa ja palkkaansa.
Viime vuosituhannen lopussa toteutin verkkolehtijärjestelmän silloin, kun esimerkiksi Sanoma ei vielä uskonut verkkolehtien tulemiseen.
Palkkasin työhön nuoria koodareita. Suurimmalla osalla heistä opinnot olivat vielä kesken. He kuitenkin hallitsivat viimeisimmät tekniikat ja olivat valtavan innostuneita. Olin tyytyväinen lopputulokseen.
Kokeneet koodarit eivät olisi pystyneet samaan ja hanke olisi tullut kalliiksi.
Suosittelen palkkaamaan nuoria koodareita ja kannustamaan heitä hyvien tulosten aikaansaamiseksi.
Nuoret oppivat taitonsa puhtaalta pöydältä, kun sen sijaan me vanhat joudumme ensin poisoppimaan vanhat asiat hankkiaksemme uusia taitoja.
Hyvä kirjoitus aiheesta ja eipä sitä voi olettaa että ne kokeneet koodaritkaan olisivat virheettömiä.
Toisaalta yritysten pitäisi nähdä että nuori, tai nuorehko alalla uusi voikin olla paremmin koulutettavissa yrityksen tarpeisiin kuin liian kokenut konkari.
Konkarin tietotaito voi olla mallillaan mutta vanha koira ei välttämättä opi enää uusia temppuja niin helposti. Ei tosin voi yleistää.
Tässä aiheessa on monta puolta ja näin itsekin kun olen tällä hetkellä IT-tradenomiopiskelija niin onhan kyllä haasteensa löytää töitä, toivottavasti valmistuessani saan hyvän työpaikan ja vankan ammattitaidon.
Onko kyse oikeasti siitä ettei junioreita palkattaisi vai siitä että viimeiset 6-7v kestänyt "hei kaikki koodaamaan!", "lapset koodikouluun!", "naisia IT-alalle", "pakolaiset ja sairaanhoitajat koodareiksi" -seremoniat on oikeasti tuottaneet ihan mielettömän ylitarjonnan junnupuolelle alalla jossa ketään ei muutenkaan kiinnosta sertifikaatit tai tutkinnot vaan pelkkä substanssiosaaminen?Kolumni | Vain kypsä yritys pystyy palkkaamaan kokemattomia kehittäjiä
Koodaripulaa valittavien yritysten pitää järjestää asiansa niin, että kokemattomia ohjelmoijia voidaan työn ohessa ohjata ja kouluttaa.www.hs.fi
Avauduin toisella sivulla jotain että AMK on paska jne. En enää allekirjoita kaikkea mitä kirjoitin. Uskoisin että olin vain vähän liian epäkypsä ihmisenä ja kokematon työelämän suhteen niin en saanut tarpeeksi irti koulusta. Nyt olen iloinen että kävin sen koulun läpi ihan hyvillä arvosanoilla, niin voin ehkä jossain vaiheessa suorittaa YAMK:n puolelta jonkun tutkinnon.Tämä ketju tuli vastaan ihan sattumalta, katselin paria sivua (ja samalla vuotta) taaksepäin ja olisi kiva kuulla mitä ketjun alkupään henkilöille kuuluu koodausuran suhteen?
Voi tietty kysyä, pitäskö ekan vuoden opiskelijan saadakaan automaattisesti alan kesätyöpaikkaa? Ilman siis vahvaa harrastuneisuutta tai muuta aiempaa kokemusta.Tuo on just paha kun miettii vaikka ensimmäisen vuoden opiskelijoita, niin todella hankala saada harjoittelu tai kesätyöpaikkaa.
Edellisen vuosikymmenen alussa kun Apple söi Nokian ja Suomessa oli koko ajan YT:t käynnissä niin devaajille tarjottiin siivoojien palkkaa ja alan kesäduunin saanti oli täysi mahdottomuus. Itsekin hain joskus vuonna nakki ja pottu muistaakseni Reaktorille tai jollekin toiselle konsulttifirmalle kesätöihin ja kun sain hylsymailin niin siinä tuli perinteinen "valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut sinuun...jne", mutta ko. HR/rekry leidi myös sanoi lopussa että kesätyöntekijöitä haki niin paljon että yhtä valittua kohti tuli 1000-1200 hylsyä. Eli siis alle 0.1% mahdollisuus saada kesäduuni.Voi tietty kysyä, pitäskö ekan vuoden opiskelijan saadakaan automaattisesti alan kesätyöpaikkaa? Ilman siis vahvaa harrastuneisuutta tai muuta aiempaa kokemusta.
Vuoden AMK-opinnot ei minusta ihan hirveästi vielä valmista ketään tekemään oikeasti hommia, ja niitä samoja kesäduunipaikkoja hakee kumminkin vanhemmatkin AMK-opiskelijat, yliopistojen opiskelijat jne., joilla pitäs olla koulun puolesta jonkin matkaa enemmän annettavaa.
Muistan 2008 vuoden jälkimainingeista kun joskus 2009 kesällä it-puolen auditoriossa kysyttiin ensin kuinka monella on harjoittelupaikka kesäksi, tämä oli huhti-toukokuun vaihdetta. Siitä sadan hengen väestä yksi käsi nousi ylös. Seuraava kysymys oli, kenellä on kesätyöpaikka kesäksi. Kolme kättä nousi ylös. Joukossa siis tl jengi sekä ohjelmistotuotanto. Muistan kun eräskin tuttu pääsi harjoitteluun, ilmaiseksi.Edellisen vuosikymmenen alussa kun Apple söi Nokian ja Suomessa oli koko ajan YT:t käynnissä niin devaajille tarjottiin siivoojien palkkaa ja alan kesäduunin saanti oli täysi mahdottomuus. Itsekin hain joskus vuonna nakki ja pottu muistaakseni Reaktorille tai jollekin toiselle konsulttifirmalle kesätöihin ja kun sain hylsymailin niin siinä tuli perinteinen "valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut sinuun...jne", mutta ko. HR/rekry leidi myös sanoi lopussa että kesätyöntekijöitä haki niin paljon että yhtä valittua kohti tuli 1000-1200 hylsyä. Eli siis alle 0.1% mahdollisuus saada kesäduuni.
Muistaakseni tuolloin jopa se että pääsi kesäksi edes jonkin suomalaisen yhtiön tuotantolinjalle koettiin aivan äärimmäisenä kunniana ja saavutuksena ja yliopiston "duunipäivänä" tms. NSN ja muutaman muun firman tuotannonjohtajat katselivat norsuutornistaan alaspäin teknisen alan opiskelijoita ja melkein sanoivat suoraan että älkää edes vaivaantuko ellette ole kuumia 20v blondeja.
Ei se juniorhommien tai kesä-työpaikkojen hakeminen siis silloin vuosikymmen sittenkään ollut mitenkään helppoa. Musta tuntuu edelleen siltä että tää "kaikki koodaamaan"-buumi ja median hehkutus ohjelmistoalojen palkoista on vain yksinkertaisesti räjäyttänyt osaamisskaalan alkupään sellaiseen ylitarjontaan mitä suomalainen nykyinen softateollisuus ei pysty kokonaan työllistämään.
Tää kuulostaa vähän samalta kuin koitin ite päästä joskus vajaa 10 vuotta sitten KPMG:lle, PWC:lle ja vastaaville tilintarkastusharkkariksi. Nääkin on semmoisia taloja, joihin tulee todnäk ihan mieletön massa hakemuksia per avoin paikka, kun ovat ns. trendikkäitä mestoja työskennellä taloushallinnon opiskelijan näkökulmasta.Itsekin hain joskus vuonna nakki ja pottu muistaakseni Reaktorille tai jollekin toiselle konsulttifirmalle kesätöihin ja kun sain hylsymailin niin siinä tuli perinteinen "valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut sinuun...jne", mutta ko. HR/rekry leidi myös sanoi lopussa että kesätyöntekijöitä haki niin paljon että yhtä valittua kohti tuli 1000-1200 hylsyä. Eli siis alle 0.1% mahdollisuus saada kesäduuni.
Oon tästä kirjoitellu jo johonkin muuhun ketjuun, mutta minä liputan integraatiohommia, jos koodaamisen perusteet on vaan suht hyvin hallussa. Joo, on varmasti vähemmän seksikästä kuin jonkun web-devaajan duuni, mutta eipähän ole vastaavaa kilpailuakaan ja saa kuitenkin ihan samalla tavalla jalkaa oven väliin ja pääsee ihan oikeasti koodailemaan duuniympäristössä.Ei se juniorhommien tai kesä-työpaikkojen hakeminen siis silloin vuosikymmen sittenkään ollut mitenkään helppoa. Musta tuntuu edelleen siltä että tää "kaikki koodaamaan"-buumi ja median hehkutus ohjelmistoalojen palkoista on vain yksinkertaisesti räjäyttänyt osaamisskaalan alkupään sellaiseen ylitarjontaan mitä suomalainen nykyinen softateollisuus ei pysty kokonaan työllistämään.
Missä niitä linuxtekiöitä ihan oikeasti tarvitaan, jos pk-seutu jätetään ulkopuolelle. Tuntuu eteläsuomi olevan niin vahvasti microsoftin kyllästämää että ei paremmasta väliä. Silloin tällöin ilmoituksissa näkee sanat, arvostamme myös linuxosaamista, mutta aika vähäistä sen arvostus tuntuu olevan muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Ja kyllä, tiedän itse että firmoissa pyörii linuxservereitä ja linuxia arvostetaan, mutta toisivat sitä sitten myös näkyville. Lisäksi tätä olen ihmetellyt viimeiset 15-vuotta miksi koulut eivät ota linuxia opetussunnitelmaansa, winkkariseveriä kyllä väännetään ja konffatan, mutta linuxista käydään ehkä perusteet mentaliteetilla, täs ois tämmönen, voitte opetella omalla ajalla jos kiinnostaa.Työelämässä tämä noteerattu, ei ole tekijöitä. Suosittelen vahvasti sen amk tutkinnon ohessa ottamaan jonkun lpic / redhat server administrator kurssin verkosta ja läpsyttelemään läpi.
Kyllä ainakin meillä AMK:ssa oli Linuxin perusteet, linux -palvelimet ja linux -tietokantapalvelimet -kurssit. Lisäksi sai valikoida lisäkursseja jostain ciscon systeemeistä, mikäli niitä halusi käydä. Ihan hyvin noilla oppi jo alkeet ja loput sitten käytännössä.Missä niitä linuxtekiöitä ihan oikeasti tarvitaan, jos pk-seutu jätetään ulkopuolelle. Tuntuu eteläsuomi olevan niin vahvasti microsoftin kyllästämää että ei paremmasta väliä. Silloin tällöin ilmoituksissa näkee sanat, arvostamme myös linuxosaamista, mutta aika vähäistä sen arvostus tuntuu olevan muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Ja kyllä, tiedän itse että firmoissa pyörii linuxservereitä ja linuxia arvostetaan, mutta toisivat sitä sitten myös näkyville. Lisäksi tätä olen ihmetellyt viimeiset 15-vuotta miksi koulut eivät ota linuxia opetussunnitelmaansa, winkkariseveriä kyllä väännetään ja konffatan, mutta linuxista käydään ehkä perusteet mentaliteetilla, täs ois tämmönen, voitte opetella omalla ajalla jos kiinnostaa.
Miten web-devaus on seksikästä?Oon tästä kirjoitellu jo johonkin muuhun ketjuun, mutta minä liputan integraatiohommia, jos koodaamisen perusteet on vaan suht hyvin hallussa. Joo, on varmasti vähemmän seksikästä kuin jonkun web-devaajan duuni, mutta eipähän ole vastaavaa kilpailuakaan ja saa kuitenkin ihan samalla tavalla jalkaa oven väliin ja pääsee ihan oikeasti koodailemaan duuniympäristössä.
Sulautettujen parissa. Ei todellakaan ole niin hankalaa kuin koulussa annetaan ymmärtää, sillä valmiita työkaluja on paljon.Missä niitä linuxtekiöitä ihan oikeasti tarvitaan, jos pk-seutu jätetään ulkopuolelle. Tuntuu eteläsuomi olevan niin vahvasti microsoftin kyllästämää että ei paremmasta väliä. Silloin tällöin ilmoituksissa näkee sanat, arvostamme myös linuxosaamista, mutta aika vähäistä sen arvostus tuntuu olevan muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Ja kyllä, tiedän itse että firmoissa pyörii linuxservereitä ja linuxia arvostetaan, mutta toisivat sitä sitten myös näkyville. Lisäksi tätä olen ihmetellyt viimeiset 15-vuotta miksi koulut eivät ota linuxia opetussunnitelmaansa, winkkariseveriä kyllä väännetään ja konffatan, mutta linuxista käydään ehkä perusteet mentaliteetilla, täs ois tämmönen, voitte opetella omalla ajalla jos kiinnostaa.
Ciscon kurssit ihan hyödyllisiä omasta mielestä, ainakin CCNA1 opetti etsimään tietoja IEEE julkaisuista.Kyllä ainakin meillä AMK:ssa oli Linuxin perusteet, linux -palvelimet ja linux -tietokantapalvelimet -kurssit. Lisäksi sai valikoida lisäkursseja jostain ciscon systeemeistä, mikäli niitä halusi käydä. Ihan hyvin noilla oppi jo alkeet ja loput sitten käytännössä.
Työkalut vaan on usein ihan p*stä. Nytkin minulla IAR päätti, että ei muuten onnistu yhteydenotto laitteeseen. Onnistui vielä viime viikolla. Käytin tuota J-Linkin debuggeria toki toisessa koneessa, eli ehkä tuo tuli mustasukkaiseksi tai jotain.Sulautettujen parissa. Ei todellakaan ole niin hankalaa kuin koulussa annetaan ymmärtää, sillä valmiita työkaluja on paljon.
Itselläni on vähän samankaltainen tilanne. Olen nyt opiskellut 4 vuotta tietotekniikkaa yliopistossa. Pari viime vuotta olen käynyt opintojen ohella töissä (kesäisin täyttä päivää ja talvisin osa-aikaisesti), ja kandidaatin tutkinto on tutkielman loppuun kirjoittamista vaille valmis ja lisäksi hieman DI vaiheen opintoja on jo käytynä.
Olen kuitenkin oman kiinnostukseni kautta alkanut suuntautua enemmän devops/järjestelmäasiantuntija tyyppiseen hommaan. Tällä hetkellä minulle ei makseta mitenkään hyvin (alle mediaanipalkan). Nyt kuitenkin pari yritystä on lähestynyt minua ja molemmilla voisi olla tarjolla vakituinen paikka jossa palkka on noin 4000€/kk. Nämä eivät ole vielä varmistuneet, mutta tällä hetkellä vaikuttaa aika hyvältä.
Tässä nyt olenkin viime aikoina kovasti pohtinut, että mitä teen jos saan jomman kumman noista paikoista, tai vastaavasti samantasoisin tehtävän jostain muualta. Tavallaan olisi ihan kiva suorittaa tuo DI tutkinto loppuun, mutta sitten toisaalta noilla DI vaiheen opinnoilla ei ole enää oikeastaan juuri mitään tekemistä tällaisten tehtävien kanssa. Tämän takia motivaatio suorittaa tuo DI tutkinto loppuun alkaa kyllä käydä aika pieneksi, jos on mahdollisuus päästä hyväpalkkaisiin ja itseä kiinnostaviin töihin ilmankin.
Monesti aina kuulee sanottavan, että opinnot kannattaa suorittaa loppuun, mutta itselleni on kyllä jäänyt hieman epäselväksi että miksi? Ainakin itsellä näiden opintojen pääasiallinen tavoite on ollut työllistyä hyviin töihin, ja jos tuo tavoite toteutuu ilmankin noita DI papereita niin en kyllä ihan ymmärrä että mihin niitä tarvii? Ainakin kuulemani perusteella vasta valmistuneen DI:n palkka ei todennäköisesti ole yhtään tuota 4000€/kk suurempi. Tietysti on mahdollista, että sitten joskus tulevaisuudessa pääsee johonkin vähän parempiin hommiin noilla DI papereilla, mutta ei tämäkään ole välttämättä mikään itsestäänselvyys. Lisäksi olen pohtinyt sitäkin puolta, että elämä on kuitenkin tässä ja nyt, ja mistäpä minä tiedän että olenko enää edes hengissä vaikkapa joskus 20 vuoden päästä? Opiskelijaelämästä olen jo ehtinyt saada tarpeekseni, se ei kiinnosta enää juuri ollenkaan.
Yliopistolla on myös mahdollisuus laittaa opinto-oikeus passiiviseksi, ja sen uudelleenaktivointia voi sitten hakea myöhemmin, joten tuonne koulun penkille kyllä todennäköisesti pääsee takaisin jos alkaakin kaduttaa. Ja jos tuon kandidaatin tutkinnon nyt saa kohta valmiiksi, niin aina on olemassa myös maisterihaku.
https://bbs.io-tech.fi/login/
Käy koulu loppuun nyt, kun vielä se vähäinenkin into siihen on. Itsekin painiskelin tuon kanssa AMK:ssa aikanaan ja sovittiin opon kanssa, että suoritan koulua hieman omalla mallillani. Jos vielä työnantaja on valmis joustamaan niin eikun vaan DI -työtä kyselemään vaikka ihan suoraan työntantajalta. Näitä koulunsa kesken jättäneitä on ala täynnä ja omasta kokemuksesta yksikään ei sinne kouluun lopulta jaksa enää myöhemmin palata. Kuitenkin noista papereista on etua esim. julkisen puolella, jos sinne joskus eksyy.Olisikohan kellään kokeneemmalla antaa mielipidettä tähän? Alkaa näyttää paikan saaminen lähes varmalta, ja oli jo puhetta työnantajan kanssa että voitaisiin järjestää tarvittaessa sen verran vapaata täydestä viikosta että opintojen loppuun suorittaminen pikkuhiljaa olisi mahdollista. Kopioitu toisesta ketjusta.
Amk vai töihin?
Opiskelen tietotekniikkaa amk:ssa ekaa vuotta ja sain kesäksi töitä jr positiosta. Kesän jälkeen ois mahdollista jatkaa hommia kokopäiväisesti jos kesä menee hyvin ja nyt onkin mielessä että onko järkeä käydä koulua loppuun jos työllistyy ohjelmoijaksi nyt jo? Eikö työkokemus kuitenkin ole...bbs.io-tech.fi