AMK on kyllä yhtä tyhjän kanssa. Nykyisessä työpaikassa olen ainoa, jolla on tutkinto taskussa ja silti olen koko firman paskin koodari helposti. Muilla on tosin pitempi työhistoria kuin minulla, mutta olisin parilla Udemyn kurssilla oppinut enemmän kuin mitä 4 vuoden ammattikorkean aika opin. Tietenkin valtaosa oppimattomuudesta oli ihan omaa syytä, kun en tajunnut aikasemmin alkaa itse opiskelemaan tärkeitä ja kiinnostavia juttuja. Kurssitarjontakin oli ihan sekavaa paskaa.
Opettajakunta koostui joistakin hyvistä opettajista, muutamasta täysin epäpätevästä ja entisistä Nokialaisista, jotka ei nekään kovin kummoisia opettajia olleet. Sitten oli yksi "Jari Sarasvuo" jonka oppitunnit oli lähes pelkkää omaa egoa kohottavaa yksinpuhelua hiljaisella äänellä.
Oli amkista sentään se hyöty, että ylipäätään kiinnostuin koodaamisesta. En nimittäin kouluun hakiessa edes tiennyt mihin olin hakemassa, lähdin vaan opiskelemaan vähän liiketaloutta IT:llä höystettynä
. Nyt olen unelmatyöpaikassani, kiitos amkin ensimmäisen ohjelmointikurssin jolloin kipinä syttyi sekä yhden Udemyn kurssin jolla opin sen verran hyödyllisiä juttuja että työpaikan sain.
Jos voisin mennä 5 vuotta ajassa taaksepäin, niin en varmasti menisi lukion jälkeen mihinkään kouluun vaan ostaisin muutaman 10€ kurssin Udemystä ja koodaisin muutaman projektin portfolion täytteeksi. Sen jälkeen voikin jo valita sopivan firman mihin haluaa mennä töihin. Noh, aikakonetta ei ole vielä keksitty, joten turha jossitella.
Ainoa miinus(tai plussa?) tällä alalla ainakin näin noviisina on se, että pitää kokoajan sisäistää uusia asioita. Käytettäviä teknologioita on hirveä määrä mitä pitää osata ja kun jotain oppii niin kohta on taas tulossa uusia juttuja.