Tietotekniikan insinööriopiskelijan (AMK) avautuminen

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Mitäs mieltä väki on siitä, että näin 34v:nä lähtisi "vaihtamaan alaa", eli sairaanhoitajasta sovelluspuolelle insinööriksi? Aikoinaan tuli suunnitteluassitentiksi opiskeltua ja siinä pärjäsin hyvin taitajakilpailuja myöten (3d mallinnusta... autocad, vertex, archicad jne., konepuoli). Nyt on välissä kerennyt käymään armeijan, lähihoitajakoulutukset ja sairaanhoitajaksikin opiskellut, eli suoraan sanottuna kaivanut itseni hyvään palkkakuoppaan. Tietokoneet ovat aina olleet minun juttu ja pelaaminen päivittäistä harrastamista. Nykyään lapsien kanssa alkanut vain tuntumaan, ettei aikaa koneella oloon "ole tarpeeksi" ja mielellään sitä jotenkin lähtisi ehkä työkseenkin tekemään.

Tavallaan olisi mielenkiintoista yhdistää nämä kaksi alaa, esim. tehdä joku näppärä ohjelma psykiatrian ensiarviointeihin yms. Toisaalta pitkällä tähtäimellä houkuttelisi pelien kehittäminen... onko ajatuksessa mitään järkeä? Toisaalta vielä on paljon työvuosia jäljellä, mutta miten alalla suhtaudutaan "ikäloppuihin alanvaihtajiin"? Kaikki mielipiteet tervetulleita! Nykyisessä alassa kaivelee ehkä eniten se, että sama minkä verran työtä painaa ja siihen panostaa, niin palkka ei nouse senttiäkään, vaan kaikki otetaan omasta selkänahasta.

Sen vielä lisäisin, että koodaamista en ole harrastanut. Hieman koulussa asiaa aikoinaan sivuttiin ja niiden tulkinta on sinällään nopeasti ymmärrettävää, mutta tietoa aiheesta ei vielä juurikaan ole. Eli "nollatasolta" lähtisin liikkeelle.
IT-ala on alkanut minuakin kiinnostaa (olen 29-vuotias). Aikoinaan olin jo hakenut päässyt sisään AMKiin tietotekniikkalinjalle, mutta armeijan aikana vaihdoin sen sähköpuoleen, koska jotenkin kuvittelin, että ei jaksa koneella istua koko päivää. Työelämässä olen kuitenkin huomannut, että koneellahan jokainen toimistotyöntekijä istuu joka tapauksessa. Toiset vaan tekee kiinnostavampia asioita kuin toiset. Nyt sitten harjoittelen koodausta työnohessa ja kotona omaksi iloksi, mutta pikkuhiljaa on alkanut hiipimään mieleen ajatus koodaritöistä. Toki vielä on todella paljon opittavaa ja töitä on tehtävä, että kehtaa edes harkita hakevansa duunia.

Mitä tuohon ikäpuoleen tulee, niin minuakin kiinnostaa, että miten alalla suhtaudutaan myöhäisheränneisiin koodareihin. Jos asiaa ajattelee puhtaalla järjellä, niin eikös työnantajalle pitäisi olla ihan sama, että onko junioritason hommaan hakeva työntekijä 24-vuotias vai 34-vuotias, jos palkkatoive ja taidot samat? Nykyään työpaikkaa vaihdetaan kuitenkin aika tiuhaan, joten tuskin se työnantaja ajattelee, että palkkaanpa tuon nuoremman, niin siinä on meillä 10 vuoden päästä kovan luokan tekijä, jolla on vielä pirusti vuosia jäljellä ennen kun se jää eläkkeelle.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
IT-ala on alkanut minuakin kiinnostaa (olen 29-vuotias). Aikoinaan olin jo hakenut päässyt sisään AMKiin tietotekniikkalinjalle, mutta armeijan aikana vaihdoin sen sähköpuoleen, koska jotenkin kuvittelin, että ei jaksa koneella istua koko päivää. Työelämässä olen kuitenkin huomannut, että koneellahan jokainen toimistotyöntekijä istuu joka tapauksessa. Toiset vaan tekee kiinnostavampia asioita kuin toiset. Nyt sitten harjoittelen koodausta työnohessa ja kotona omaksi iloksi, mutta pikkuhiljaa on alkanut hiipimään mieleen ajatus koodaritöistä. Toki vielä on todella paljon opittavaa ja töitä on tehtävä, että kehtaa edes harkita hakevansa duunia.

Mitä tuohon ikäpuoleen tulee, niin minuakin kiinnostaa, että miten alalla suhtaudutaan myöhäisheränneisiin koodareihin. Jos asiaa ajattelee puhtaalla järjellä, niin eikös työnantajalle pitäisi olla ihan sama, että onko junioritason hommaan hakeva työntekijä 24-vuotias vai 34-vuotias, jos palkkatoive ja taidot samat? Nykyään työpaikkaa vaihdetaan kuitenkin aika tiuhaan, joten tuskin se työnantaja ajattelee, että palkkaanpa tuon nuoremman, niin siinä on meillä 10 vuoden päästä kovan luokan tekijä, jolla on vielä pirusti vuosia jäljellä ennen kun se jää eläkkeelle.
Ainakin tällä hetkellä on kova pula koodareista ja mitä olen valmistuneita juttuttanut niin kaiken ikäiset osaajat ovat kyllä työllistyneet. Riippuu siis ihan siitä mitä osaat ja miten hyvin. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 926
Tavallaan olisi mielenkiintoista yhdistää nämä kaksi alaa, esim. tehdä joku näppärä ohjelma psykiatrian ensiarviointeihin yms. Toisaalta pitkällä tähtäimellä houkuttelisi pelien kehittäminen...
Ainakaan pelipuolella ei todennäkösesti pääse palkoissa ylöspäin vuorotöitä tekevästä sairaanhoitajasta. Ainakaan jos ei muuta ulkomaille.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Ajatus ei olisikaan pidemmällä tähtäimellä entisiä hommia jatkaa (opiskelujen ajan lähinnä että toimeen tulee), vaan kysymys koski alan vaihtamista ja siitä että miten "myöhäisheränneet" kerkeävät vielä kelkkaan mukaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Ajatus ei olisikaan pidemmällä tähtäimellä entisiä hommia jatkaa (opiskelujen ajan lähinnä että toimeen tulee), vaan kysymys koski alan vaihtamista ja siitä että miten "myöhäisheränneet" kerkeävät vielä kelkkaan mukaan.
Zepi taisi tarkoittaa, että pelipuolella palkat eivät ole juurikaan sairaanhoitajan palkkaa kovempia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 896
Taitaa suurin osa pelipuolelta olla pieniä kärvisteleviä nyrkkipajoja, joilla ei palkoilla juhlita.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
984
Jos oikeasti haluaa työllistyä pelipuolella ja sellaiseen paikkaan ettei tarvitse joka kuukausi murehtia tuleeko sitä palkkaa tilille vai ei, niin vaatii todellakin sitä omaa harrastuneisuutta ja niitä omia projekteja täytyy löytyä mitä esitellä (vaikka jotain valmiita pelejä Android storessa näin esimerkiksi). Suomessa toki on aika harvassa vakaalla pohjalla olevat pelistudiot ja niihin pääsy vaatii oikeasti töitä (niitä omia projekteja joilla sitä osaamista voi esitellä).

Toki sama ongelma voi tulla esille ihan peruskoodarinakin business softien puolella, niillä pelkillä papereilla ei välttämättä aina heti työllisty tai saa sellaista paikkaa ja palkkaa kuin toivoisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
587
IT-ala on alkanut minuakin kiinnostaa (olen 29-vuotias). Aikoinaan olin jo hakenut päässyt sisään AMKiin tietotekniikkalinjalle, mutta armeijan aikana vaihdoin sen sähköpuoleen, koska jotenkin kuvittelin, että ei jaksa koneella istua koko päivää. Työelämässä olen kuitenkin huomannut, että koneellahan jokainen toimistotyöntekijä istuu joka tapauksessa. Toiset vaan tekee kiinnostavampia asioita kuin toiset. Nyt sitten harjoittelen koodausta työnohessa ja kotona omaksi iloksi, mutta pikkuhiljaa on alkanut hiipimään mieleen ajatus koodaritöistä. Toki vielä on todella paljon opittavaa ja töitä on tehtävä, että kehtaa edes harkita hakevansa duunia.

Mitä tuohon ikäpuoleen tulee, niin minuakin kiinnostaa, että miten alalla suhtaudutaan myöhäisheränneisiin koodareihin. Jos asiaa ajattelee puhtaalla järjellä, niin eikös työnantajalle pitäisi olla ihan sama, että onko junioritason hommaan hakeva työntekijä 24-vuotias vai 34-vuotias, jos palkkatoive ja taidot samat? Nykyään työpaikkaa vaihdetaan kuitenkin aika tiuhaan, joten tuskin se työnantaja ajattelee, että palkkaanpa tuon nuoremman, niin siinä on meillä 10 vuoden päästä kovan luokan tekijä, jolla on vielä pirusti vuosia jäljellä ennen kun se jää eläkkeelle.
Iällä ei väliä, enemmän merkkaa kokemus mutta tällä hetkellä töitä on enemmän kuin tekijöitä. Haastavin vaihe on saada jalka ovenväliin ja löytää se ensimmäinen työpaikka tällä alalla. Sen jälkeen on työmarkkinat auki ja voit melkein valita mihinkä menet. Toki alkupalkka ei junioritasolla ole kovin ihmeellinen (2500-3500/kk), mutta siistiä päivätyötä toimistolla ja mukavaa hommaa siinä mielessä että toistoa ei ole juuri lainkaan, joka päivä on jotain uusia ongelmia ratkottavana.

Jokainen IT-inssi jonka tunnen on löytänyt töitä, monet jo opintojen aikana ja myös ne jotka löysivät ohjelmoinnin vasta opiskelun kautta.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
2500e-3000e palkka on oikein hyvä verrattuna sairaanhoitajan perus päiväduuniin mitä itse tekee 2500e / kk liksalla ja sama vaikka jatkaisi tätä rataa seuraavat 30v, niin palkka ei tuosta ikälisiä lukuunottamatta nouse mihinkään. Ammatin arvostus ja etenemismahdollisuudet ovat olemattomat, vaikka työn vaativuus on todella kova. Toki kolmivuorotyöhön siirryttäessä liksa jonkin verran nousisi, mutta taas kun vertaa työskentelyolosuhteita.... kyllä se nurmikko vain näyttää aidan toisella puolella vihreämmältä ja siitä tämä koko ajatus oikeastaan lähti.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
2500e-3000e palkka on oikein hyvä verrattuna sairaanhoitajan perus päiväduuniin mitä itse tekee 2500e / kk liksalla ja sama vaikka jatkaisi tätä rataa seuraavat 30v, niin palkka ei tuosta ikälisiä lukuunottamatta nouse mihinkään. Ammatin arvostus ja etenemismahdollisuudet ovat olemattomat, vaikka työn vaativuus on todella kova. Toki kolmivuorotyöhön siirryttäessä liksa jonkin verran nousisi, mutta taas kun vertaa työskentelyolosuhteita.... kyllä se nurmikko vain näyttää aidan toisella puolella vihreämmältä ja siitä tämä koko ajatus oikeastaan lähti.
Olin juuri samaa sanomassa. Vaikka palkkaus pysyisikin suunilleen samoissa luvuissa niin ainakin työ on olosuhteiltaan jne paljon siivompaa. Tosin sairaanhoitajalla on aina töitä. IT-ala kun reagoi vahvasti taloussuhdanteisiin mikä näkyy myös yt-leikkurinakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Tosin sairaanhoitajalla on aina töitä. IT-ala kun reagoi vahvasti taloussuhdanteisiin mikä näkyy myös yt-leikkurinakin.
Sairaanhoitajatkaan eivät ole aivan täysin immuuneja suhdannevaihteluille, jos talous sakkaa, niin julkisella puolellakin säästetään. Toki kaikkia hulluja ei voi laittaa avohoitoon, mutta esim. 90-luvun laman aikaan aika sekaisin olevia ihmisiä työnnettiin kadulle.

Nyt digitalisaatio etenee sen verran laajalla rintamalla, että IT-ihmisiä tarvitaan joka paikassa, uutena ilmiönä isoja rekrytointeja on IT-talojen lisäksi esim. teollisuudessa ja kaupassa, joile IT:stä on tulossa niin keskeinen osa liiketoimintaa, että halutaan omaa tuotekehitysvoimaa. Mutta toki iso osa IT:stä on luonteeltaa tuotekehitystä so. investointia, josta voi tiukan paikan tullen säästää.

Mutta summa summarum, sekä sairaanhoidossa, että IT-alalla on hyvin töitä näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. IT-alalla tosin pitää tarkkaan huolehtia siitä, että ensiksi osaa jotain ja että se osaaminen pysyy ajan tasalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Sairaanhoitajatkaan eivät ole aivan täysin immuuneja suhdannevaihteluille, jos talous sakkaa, niin julkisella puolellakin säästetään. Toki kaikkia hulluja ei voi laittaa avohoitoon, mutta esim. 90-luvun laman aikaan aika sekaisin olevia ihmisiä työnnettiin kadulle.
OT: Sairaanhoitajan palkkaa saa ylös menemällä Norjaan. Tiedän yhden sairaanhoitajan, jonka kollegat ovat sinne menneet rahan perässä ihan viime vuosina. Pulaa osaavista hoitajista on vieläkin.

Mutta summa summarum, sekä sairaanhoidossa, että IT-alalla on hyvin töitä näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. IT-alalla tosin pitää tarkkaan huolehtia siitä, että ensiksi osaa jotain ja että se osaaminen pysyy ajan tasalla.
Tiedän yhden tapauksen, joka osasi vain yhden järjestelmän. Osasi sen hyvin. Vuosien saatossa kaikki muut siirtyivät muualle ja osaaminen karkasi talosta.

Hän hinnoitteli sitten itsensä niin, että saattoi hyvin maksaa yritykselle tuplapalkan. Hänen järjestelmäänsä piti koko ajan korvata toisella ja loppujen lopuksi projektissa meni yli 3 vuotta ja koko sen ajan hän tienasi hunajaa. Projektin loputtua hänen pestinsä lakkautettiin, mutta tarjottiin vielä mahdollisuus jatkaa yrityksessä pienemmällä palkalla (joka silti oli varmasti yli keskiarvon). Itse olin siinä korvausprojektissa.

Sitten, jos joku tekee näin kirjoittamalla lukukelvotonta p***aa normaaliprojektissa, niin tätä henkilöä pitäisi potkia firmasta ja muutenkin. Oma "työkaveri" oli vaan itse ajautunut tilanteeseen, josta otti täyden hyödyn irti. Eikä ollut lähtemässä seuraavissa YT:issä, kun vanhaa järjestelmää saatetaan vielä tarvita, ja osaaja pidetään talossa..
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
268
Kun tässä ketjussa on paljon ollut puhetta opetuksen laadusta, niin onko kellään kokemusta tuosta HAMKin tieto- ja viestintätekniikasta? Erityisesti monimuotopuolesta, on kuulemma tulossa ensi keväänä taas hakuun. Voi laittaa privana jos ei avoimesti halua avautua :D
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
74
Itsellä viimeinen vuosi menossa tieto- ja viestintätekniikkaa. Suuntauduin tietoliikenteeseen ensimmäiset kaksi vuotta, mutta koodari harjoittelu paikan myötä hylkäsin sen jatkamisen ja aloin ottamaan c#, c++, java, c, automaatio ja robotiikka opintojaksoja.

Tietoliikenteestä sai helpolla hyviä numeroita ja ei paljon vaivaa tarvinnut nähdä(opettaja antoi tyylii jokaselle kakkosen vaikkei osannut yhtään mitään). Ohjelmointi opintojaksoilla ainaki itse pitää vapaa-ajalla nähdä kiinnostusta aihetta kohtaan, että pärjää hyvin. Matikan ja fysiikan kurssit karsi hyvin amis vapaamatkustelijat poies. Itse pitkän matikan ja fysiikan lukiossa käyneenä, kävin vain ekoilla tunneilla ilmoittautumassa ja tentin tekemässä.

Lisäksi lukujärjestys on kunnon sillisalaatti jos ei mene sen "oman ryhmän" mukana vaan haluaa ottaa itseä kiinnostavia opintojaksoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Vinkkinä opiskelijoille. Opiskelkaa PLC-ohjelmointia. Eli ohjelmoitava logiikka, esim. Siemens STEP7. Tuntuu olevan osaajista pulaa.
On toki erilaista ohjelmointia, kuin C-alkuiset kielet.

PLC järjestelmiä käytetään paljon teollisuuden automaatiossa. Rahallisia pikavoittoja tuskin on luvassa peliohjelmoinnin tavalla, mutta töitä on.
Toisaalta, jos osaa hyvin esim C-kielen, niin PLC ohjelmoinnin opettelu on triviaalia.
 
Viimeksi muokattu:

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Olin juuri samaa sanomassa. Vaikka palkkaus pysyisikin suunilleen samoissa luvuissa niin ainakin työ on olosuhteiltaan jne paljon siivompaa. Tosin sairaanhoitajalla on aina töitä. IT-ala kun reagoi vahvasti taloussuhdanteisiin mikä näkyy myös yt-leikkurinakin.
Toisaalta taas nykyinen kysyntä ylittää niin moninkertaisesti tarjonnan (ja ero vain kasvaa), että välttämättä edes isompi suhdanne vaihtelu ei pysty enää muuttamaan tilannetta varsinkin kun jokaikinen asia "digitalisoituu". Sairaanhoitajia taas saa milloin vain puoleen hintaan rajattomasti Filippiineiltä, Kiinasta yms.

Vinkkinä opiskelijoille. Opiskelkaa PLC-ohjelmointia. Eli ohjelmoitava logiikka, esim. Siemens STEP7. Tuntuu olevan osaajista pulaa.
On toki erilaista ohjelmointia, kuin C-alkuiset kielet.

PLC järjestelmiä käytetään paljon teollisuuden automaatiossa. Rahallisia pikavoittoja tuskin on luvassa peliohjelmoinnin tavalla, mutta töitä on.
Toisaalta, jos osaa hyvin esim C-kielen, niin PLC ohjelmoinnin opettelu on triviaalia.
Hyvä että jengi vinkkaa näitä, mutta voisitko (asiantuntijana?) hiukan avata tuon todellista tarvetta/kysyntää globaalisti? Nykyisin IT-alalla on pulaa aivan kaikesta ja joku perus JS-tunkkaajan reitti on aika safe bet joten vaikea nähdä jengin mielummin uppoutuvan johonkin joka ei ole niin tuttu tai josta ei puhuta samallalailla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
74
Ohjelmistorobotiikasta itse nyt viimeisen vuoden aikana kiinnostunut. Ens kevääsee mennes sais tarjotut kurssit käytyy+kesäl harkat ja oppari jos sattuu löytämään mielenkiintose työpaikan.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Todellakin esimerkiksi talotekniikassa on vielä paljon isoja kaikenkarvaisia PLC -virityksiä. Ja näiden elinkaari on pidempi kuin peruselektroniikassa. Lisäksi mammutit osaavat rahastaa huolloista, tilaat jonkun hessun Siemensiltä korjaamaan jotain logiikkaa, niin tuskin selviät alle tonnin laskulla.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
70
Minulla olisi oma mielipide tähän kysymykseen "mitä ohjelmointia kannattaa opiskella". Tosiasiahan on, ettei AMK:n aikana ehdi paneutumaan mihinkään erityisalueeseen kuin hyvin pinnallisesti. Siispä kannattaa tutkia taustoja, minkälaisia jänniä juttuja ja minkälaista työnkuvaa minkäkin erityisalueen kautta on löydettävissä. Tuolta pohjalta itsensä löytäminen keskusteluihin, harjoitteluihin jne. niiden kiinnostavien osa-alueiden firmojen ja henkilöstön kanssa on kaikkein ratkaisevin juttu lopullisen urakehityksen suunnan kannalta.

Itse menin päälle kolmekymppisenä AMK:n tietotekniikkaan ajatuksella että pitäisi juurikin löytää suuntalinjoja ja saada kontakteja joiden kautta keksin mitä kannattaa opiskella. Tämä opiskelu siis tapahtuu AMK:n peruskurssien päälle, sekä omalla ajalla koulun ohessa että sitten kun on jalka oven välissä työelämään myöskin itse työprojekteissa (ja ennen kaikkea lopulta niissä). Ennen AMK-opintoja olin harrastanut etenkin Linux-konffailua ja melko pinnallisesti perustason ohjelmointijuttuja, ilman että olisin osannut ohjelmoida oikeastaan yhtään mitään laajempaa ja hyödyllistä, ja tehnyt media-alan sekaprojekteja sekä erinäisiä hanttihommia.

Koulun alettua kun ajatukset olivat selkeytyneet ohjelmointiprojektien suhteen sen verran että edes jokin pysyi kasassa, eli keskeisimmät kieliriippumattomat konseptit tuli oikeasti ymmärrettyä edes jotenkin, otin talvilomaprojektiksi Unity Engineen tutustumisen. Myöhemmin koulussa pyörähti käyntiin oppilaitoksen historian ensimmäiset peliohjelmointikurssit joten menin niille mukaan, vaikka ajattelin ettei pelikehitys ole kovinkaan "turvallinen" suuntautumisvaihtoehto vaan kannattaisi katsella uusia teknologioita kuten lisätyn todellisuuden hyötykäyttöä yms.

Samoihin aikoihin täällä käynnisteltiin IGDA:n (International Game Developer's Association) paikallistoimintaa, joten lähdin katsomaan millaista porukkaa siellä on. Tuota kautta tutustuin porukkaan joiden firmaan pääsinkin opiskeluajan viimeisiin työharjoitteluihin. Niiden ollessa lopuillaan minulle tarjottiin mahdollisuutta jäädä tekemään päättötyönä tutkimusta liittyen teollisuuden käyttöön tarkoitettuun yleiskäyttöiseen virtuaalitodellisuus-katselmointisovellukseen, koska katsoivat minun olevan sen luonteinen että osaisin ratkaista tunnetut ja tuntemattomat tuntemattomat mitä vastaan väistämättä tulisi. Tuossakin sovelluksessa oli taustalla Unity Engine mutta päättötyön osa-alue sisälsi paljon laajemmin ohjelmointiympäristöjen osaamisen tarvetta, joiden osalta firmassa ei ollut ennestään osaamista. Niinpä sain opiskella harjoittelijapalkalla jo melkoisen syvällisiä juttuja mikä laajensi omaa osaamista todella paljon. Lopulta katsottiin että tutkimani toiminnallisuus on implementoitavissa käyttökelpoisena varsinaiseen sovellukseen, joten minut palkattiin täydellä palkalla toteuttamaan tätä.

Lopputuloksena on tilanne että olen edelleen töissä tuossa firmassa, kyseisen tuotteen tulevaisuus sitten ratkaisee paljolti myös koko yrityksen tulevaisuuden suunnan, ja tämän vaikuttaessa sekä palkanmaksukykyyn että tarjolla olevien työtehtävien luonteeseen myös vaikuttaa siihen olenko jäämässä vielä pidemmäksikin aikaa tuonne töihin vai muuttamassa suurempaan kaupunkiin urbaanimman meiningin ja parempien palkkojen perässä. Projekti on joka tapauksessa ollut todella mielenkiintoinen, olen saanut sen kautta kokemusta monista hyödyllisistä ohjelmoinnin osa-alueista, ja näkemystä mihin suuntaan haluaisin uraani kehittää. Kokonaisuutena olen hyvin tyytyväinen tilanteeseen missä olen todella nopeasti hypännyt keski-ikää kohtapuoliin lähestyvästä sähkö- & tietoliikennetekniikan diplomi-insinööriopintojen drop-outista ja hanttihommien tekijästä arvostetuksi asiantuntijaksi jolla on aivan uudet ideat asioista joista olisi kiinnostavaa oppia edelleen lisää ja joiden kanssa työskentely todennäköisesti pysyisi motivoivana hyvin pitkään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
33
Vinkkinä opiskelijoille. Opiskelkaa PLC-ohjelmointia. Eli ohjelmoitava logiikka, esim. Siemens STEP7. Tuntuu olevan osaajista pulaa.
On toki erilaista ohjelmointia, kuin C-alkuiset kielet.

PLC järjestelmiä käytetään paljon teollisuuden automaatiossa. Rahallisia pikavoittoja tuskin on luvassa peliohjelmoinnin tavalla, mutta töitä on.
Toisaalta, jos osaa hyvin esim C-kielen, niin PLC ohjelmoinnin opettelu on triviaalia.
Hyvä että jengi vinkkaa näitä, mutta voisitko (asiantuntijana?) hiukan avata tuon todellista tarvetta/kysyntää globaalisti? Nykyisin IT-alalla on pulaa aivan kaikesta ja joku perus JS-tunkkaajan reitti on aika safe bet joten vaikea nähdä jengin mielummin uppoutuvan johonkin joka ei ole niin tuttu tai josta ei puhuta samallalailla.
Teollisuusautomaation ja näiden PLC:eiden kanssa työskentelevänä sanoisin, että ne eivät kuulu IT-alalle, ainakaan suoraan. PLC:sta kiinnostuneita suosittelisin hakeutumaan automaatiotekniikan puolelle.

Programmable Logic Controllereita (ohjelmoitava logiikka) käytetään teollisuudessa lähes kaikessa mahdollisessa, minkä halutaan fyysisesti liikkuvan tavalla tai toisella nappia painamalla tai ihan itsestään. Näillä siis ohjataan moottorien, sylintereiden, pumppujen jne liikettä. Myös robotiikassa käytetään PLC:tä.

PLC ohjelmoijista/osaajista todellakin on tällä hetkellä pulaa, varsinkin Suomessa. Allekirjoittanutkin sai valita ensimmäisen työpaikan valmistumisen jälkeen. Teollisuus ja automaatio kehittyy ja laajenee alati kiihtyvää tahtia niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa, joten itse en henkilökohtaisesti näe, että etteikö töitä olisi osaaville tekijöille tarjolla jatkossakin.

Mutta, tämä aihe ei ny ihan osu alkuperäiseen, joten:
[/OFFTOPIC]
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Teollisuusautomaation ja näiden PLC:eiden kanssa työskentelevänä sanoisin, että ne eivät kuulu IT-alalle, ainakaan suoraan. PLC:sta kiinnostuneita suosittelisin hakeutumaan automaatiotekniikan puolelle.
PLC järjestelmät koko ajan kehittyvät siihen suuntaan, että niillä voi tehdä samoja asioita, kuin PC-raudalla. Näihin on alkanut tulla myös mahdollisuus käyttää lausekielistä ohjelmointia.

Aikanaan siis tänne automaatiopuolelle eksynyt ns. Software PLC järjestelmistä, jossa teollisuus PC:llä ohjataan automaation prosesseja. Toisaalta PC-raudalla pyöritellään lisäksi raportointia ja mahdollisia käyttöliittymiä. Ohjelmointikielenä ollu C, C++ ja Delphiä. Raportoinnin puolella myös SQL:ää.

Usein PLC-järjestelmään on tehty Windows käyttöliittymä, jossa pyöritellään myös erilaisia raportteja.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
300
Mitäs mieltä väki on siitä, että näin 34v:nä lähtisi "vaihtamaan alaa", eli sairaanhoitajasta sovelluspuolelle insinööriksi? Aikoinaan tuli suunnitteluassitentiksi opiskeltua ja siinä pärjäsin hyvin taitajakilpailuja myöten (3d mallinnusta... autocad, vertex, archicad jne., konepuoli). Nyt on välissä kerennyt käymään armeijan, lähihoitajakoulutukset ja sairaanhoitajaksikin opiskellut, eli suoraan sanottuna kaivanut itseni hyvään palkkakuoppaan. Tietokoneet ovat aina olleet minun juttu ja pelaaminen päivittäistä harrastamista. Nykyään lapsien kanssa alkanut vain tuntumaan, ettei aikaa koneella oloon "ole tarpeeksi" ja mielellään sitä jotenkin lähtisi ehkä työkseenkin tekemään.

Tavallaan olisi mielenkiintoista yhdistää nämä kaksi alaa, esim. tehdä joku näppärä ohjelma psykiatrian ensiarviointeihin yms. Toisaalta pitkällä tähtäimellä houkuttelisi pelien kehittäminen... onko ajatuksessa mitään järkeä? Toisaalta vielä on paljon työvuosia jäljellä, mutta miten alalla suhtaudutaan "ikäloppuihin alanvaihtajiin"? Kaikki mielipiteet tervetulleita! Nykyisessä alassa kaivelee ehkä eniten se, että sama minkä verran työtä painaa ja siihen panostaa, niin palkka ei nouse senttiäkään, vaan kaikki otetaan omasta selkänahasta.

Sen vielä lisäisin, että koodaamista en ole harrastanut. Hieman koulussa asiaa aikoinaan sivuttiin ja niiden tulkinta on sinällään nopeasti ymmärrettävää, mutta tietoa aiheesta ei vielä juurikaan ole. Eli "nollatasolta" lähtisin liikkeelle.
Vähän vanhan nostoa. Olen 28-vuotias fysioterapeutti ja alkanut mietityttämään josko alanvaihto voisi olla tarpeeseen. Aivan kuin aiemmin kirjoittanut sairaanhoitaja. Olen kiinnostunut ohjelmoinnista, ei kyllä mitään käytännön kokemusta ole. Mietin kun tässä yhteishaku meni sivu suun, että mitä kautta voisin tehdä itseopiskelua ja mikä olisi helpoin ohjelmointikieli jolla lähteä liikkeelle kokeilemaan, tuntuuko omalta jutulta? Onko esim. Udemyn (maksulliset kylläkin) tutoriaalit passeleita itselleni? Tulevaisuudessa voisin kuvitella yhdistäväni entisen ja mahdollisen tulevan ammatin.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Vähän vanhan nostoa. Olen 28-vuotias fysioterapeutti ja alkanut mietityttämään josko alanvaihto voisi olla tarpeeseen. Aivan kuin aiemmin kirjoittanut sairaanhoitaja. Olen kiinnostunut ohjelmoinnista, ei kyllä mitään käytännön kokemusta ole. Mietin kun tässä yhteishaku meni sivu suun, että mitä kautta voisin tehdä itseopiskelua ja mikä olisi helpoin ohjelmointikieli jolla lähteä liikkeelle kokeilemaan, tuntuuko omalta jutulta? Onko esim. Udemyn (maksulliset kylläkin) tutoriaalit passeleita itselleni? Tulevaisuudessa voisin kuvitella yhdistäväni entisen ja mahdollisen tulevan ammatin.
Udemyssa on paljon hyviä kursseja. Kannattaa katsoa joku perusohjelmointi alkuun (käy läpi reviewit tarkkaan) ja sitten alkaa siirtyä olio-ohjelmointiin ja web -puolelle. Ainakin Savoniassa sai noilla kursseilla hyväksilukuja, jos vaan kurssin laajuus oli riittävä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 729
Vähän vanhan nostoa. Olen 28-vuotias fysioterapeutti ja alkanut mietityttämään josko alanvaihto voisi olla tarpeeseen. Aivan kuin aiemmin kirjoittanut sairaanhoitaja. Olen kiinnostunut ohjelmoinnista, ei kyllä mitään käytännön kokemusta ole. Mietin kun tässä yhteishaku meni sivu suun, että mitä kautta voisin tehdä itseopiskelua ja mikä olisi helpoin ohjelmointikieli jolla lähteä liikkeelle kokeilemaan, tuntuuko omalta jutulta? Onko esim. Udemyn (maksulliset kylläkin) tutoriaalit passeleita itselleni? Tulevaisuudessa voisin kuvitella yhdistäväni entisen ja mahdollisen tulevan ammatin.
Tuolta löytyy esimerkiksi Helsingin Yliopiston Python-kurssi, ilmainen sellainen. Ei tietoa kyseisestä kurssista, mutta ainakin muut ovat olleet laadukkaita.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Vähän vanhan nostoa. Olen 28-vuotias fysioterapeutti ja alkanut mietityttämään josko alanvaihto voisi olla tarpeeseen. Aivan kuin aiemmin kirjoittanut sairaanhoitaja. Olen kiinnostunut ohjelmoinnista, ei kyllä mitään käytännön kokemusta ole. Mietin kun tässä yhteishaku meni sivu suun, että mitä kautta voisin tehdä itseopiskelua ja mikä olisi helpoin ohjelmointikieli jolla lähteä liikkeelle kokeilemaan, tuntuuko omalta jutulta? Onko esim. Udemyn (maksulliset kylläkin) tutoriaalit passeleita itselleni? Tulevaisuudessa voisin kuvitella yhdistäväni entisen ja mahdollisen tulevan ammatin.
Silleen ihan kiva nosto, että voin samalla päivittää tilannetta. Hain tosiaan tieto- ja viestintätekniikkaa lukemaan AMK tasolle ja nyt vuoden etuajassa valmistumassa insinööriksi. Puuttuu enää pieni osa opinnäytetyöstä ja työharjoittelua vielä vähän jäljellä, eli kesäksi tutkinto on plakkarissa. Katunut en ole päivääkään ja vastaanotto alalle on ollut enemmän kuin hyvää. Eniten harmittaa, etten vaihtanut aiemmin. Tällä alalla harjoittelijoillekin maksetaan lähtökohtaisesti enemmän palkkaa, kuin 10v+ työkokemuksella olevalle sairaanhoitajalle. Ennen koulua tutustuin jo hieman pythoniin ja tein jotain BMI mittareita yms. pieniä sovelluksen alkuja. Koulussa tutuksi tuli sitten muut kielet, joista vahvimmaksi on jäänyt JavaScript ja sillä nyt eniten tehnyt erilaisia koulu/harjoitus/harrastus projekteja. Kaveri kiinnostui koodaamisesta myös vastikään ja suosittelin hänelle MOOC2021 kurssia, jotka osoittautuneet ihan hyviksi aloittelijoillekin. Nuiden kautta voi ainakin ihan hyvin tutustua aiheeseen, jos ohjelmointi kiinnostaa.

Edit: MOOC2021:ssä tosiaan ensin voi tutustua ohjelmointiin ja tehdä tehtäviä ihan selaimen kautta. Jossain 4. osiossa asennetaan sitten itse tekstieditoria yms. eli pääsee silleen kevyesti alkuun, eikä suoraan syvään päähän.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
534
Noiden MOOC kautta voi myös arvioida sitä, että riittääkö se oma mielenkiinto. Noista kun selviää loppuun ja vielä sillä tunteella että kyllähän tämä yhä on mielenkiintoista, niin sitten ollaan ihan hyvällä polulla. Hyville tekijöille on tilaa varmasti alalla kuin alalla, ja se että on kokemuspohjaa jo toisista aloista voi olla isokin etu esimerkiksi sopivassa tuotetalossa minkä asiakkaina on vaikka edellisen alan firmoja.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 546
Moocin kaikki nuo kurssit ovat olleet minusta materiaaliltaan erinomaisia. Tuo tuorein ohjelmoinnin perus- ja jatkokurssi on tosiaan Pythonilla ja Python on varmaan sieltä kevyimmästä päästä aloitella. Tuon kokonaisuuden jälkeen varmaan jo tietää vähän, että nappaako yhtään.

Työllistymistä ajatellen vois olla hyvä katsoa vähän myös C#:ia tai Javaa. Meidän talossa ensimmäisellä tehdään mm. finanssipuolen sovelluksia ja jälkimmäisellä taas esim. integraatiototeutuksia.

Web-kehityksessä joku Node.js / React -yhdistelmä lienee ihan hyödyllinen, mihin löytyy kanssa hyvät matskut Moocista. Minä en tosin Web-kehityksestä oikeissa töissä juuri mitään tiedä, vaikka jonkinlaiset perustaidot häslätä jotain on noilla edellisilläkin.

Mut ehkä tuon peruskurssin jälkeen vois olla paikallaan vähän miettiä, minkälaisiin hommiin ois mielenkiintoa päätyä, jos koodaus rupes nappaamaan ja valita sen jälkeen työkaluja vähän sen mukaan. Ja se koulujen käyminenkin ihan paikallaan, kun varsinaisen koodaamisen lisäksi pitäs ymmärtää yhtä ja toista muistakin jutuista kuin puhtaasta koodaamisesta, että voi järkevästi hommia tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

fob

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
25
Noin lähtökohtaisesti välttelisin noita Udemy yms. kursseja ihan jo puhtaasti siitä syystä, että noita MOOC kursseja käytetään monissa korkeakouluissa ja ne saa lähes poikkeuksetta suoraan hyväksiluettua osana opetussuunnitelmaa. Tuossa katsellut vieressä kun avovaimo (myös sairaanhoitaja joka vaihtamassa alaa :D) on noita tehnyt ja kokonaisuutena suorittamalla esimerkiksi alla mainitut MOOC kurssit saa jo suoritettua kohtalaisen suuren osan kandivaiheen opinnoista, jos haluaa yliopiston puolella sitten jatkaa vielä tarkemmin. Noita voi myös tehdä omalla tahdilla, saa telegram yms. ryhmistä monilla kursseilla apua jos jää jumiin johonkin.

- Ohjelmoinnin MOOC (Tietoa kurssista - Ohjelmoinnin perusteet ja jatkokurssi 2021, Aikaisemmin oli Javalla, nyt Pythonilla) <- tästä kannattaa aloittaa ja sen jälkeen tosiaankin tehdä johtopäätökset sen suhteen että kiinnostaako jatkaa eteenpäin (näin ainakin aikaisemman Java-toteutuksen kanssa, Pythonin kuvittelisi olevan hieman vielä tuota Javaakin matalamman kynnyksen kurssi)
- Tietokoneen toiminnan perusteet (Tietokoneen toiminnan perusteet) <- perusasioita tietokoneista, jos jatkaa eteenpäin niin hyvä käydä
- Full stack open (Full stack open 2021, JavaScript/React) <- hieman vaikeampi, mutta jos webbikehitys kiinnostaa niin tästä saa hyvän kuvan käytetyistä teknologioista ja kuinka tuo webbikehitys toimii, on myös muutakin kun ohjelmointia mikä sitten avartaa hieman laajemmin asioita. Loppupuolella menee melko tekniseksi ja ainakin meillä rupesi tulemaan ongelmia asioiden ymmärtämisessä ja jäi aluksi kesken mutta palasi myöhemmässä vaiheessa ja sai tehtyä omatoimisesti loppuun.

Näiden lisäksi tuolla mooc.fi pyörii kurssit Tietokantojen perusteet, Tietorakenteet ja Algoritmit, Web -palvelinohjelmointi sekä Tietoliikenteen perusteet 1 & 2 (näiden osalta pitää olla kirjoilla HY avoimella jotta saa opintopisteet), jotka kannattaa myös tehdä. Meillä meinasi tavarat lentää tuon algoritmit kurssin aikana kun rupesi menemään turhan matemaattiseksi, mutta jos tutkintoa tavoittelee niin nuo tulee jossakin kohtaa melko varmasti suoritettavaksi. Tällä paketilla saa ainakin HY:n tietojenkäsittelytieteen kandiohjelman perus- ja aineopinnoista katettua melkein kaikki ja sama tilanne on varmasti myös muiden yliopistojen osalta (ainakin vastaa JYU tarjontaa myös noin nopealla vilkaisulla).
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 546
Jos nuo mainitut Moocin kurssit käy, niin kohtuullisella todennäköisyydellä pääsee vastaavat Jyväskylän yliopiston kurssit suht kivuttomasti läpi, mutta en jaksa uskoa, että noilla saa vastaavia kursseja hyväksiluetuksi. Täällä kun kurssit pitää tehdä näillä paikallisilla virityksillä ja yks ohjelmoinnin opettaja tuppasi lähinnä naureskelemaan noille Moocin matskuille, vaikka nää paikalliset oppimateriaalit on minusta suoraan sanoen ihan skeidaa noihin Moocin matskuihin verrattuna :D Vähän on jo toki aikaa omista opiskeluista, mutta tokko ne mihinkään ovat muuttuneet.

Täällä noi koodauskurssit on perusteet C#, jatkokurssi Javalla ja Web-palvelinohjelmointi Pythonilla, ja kaikki noi aika kivikautisilla systeemeillä + aika vähän työelämän hyötyjä ajatellen. Koodaamaan toki oppii jossain määrin. Tietokantojen kurssi on hyvä, samoin tietoverkkojen, käyttöjärjestelmien ja tietokoneen rakenteen ja toiminnan peruskurssit. Algoritmit ihan asiallisia kanssa.

Mut samaa mieltä kyllä tuosta, että kannattaa katsella noita Moocin materiaaleja mahdollisimman pitkälle Udemyn sijaan. Udemystä ja vaikka nyt linuxacademystä löytyy sit taas matskuja esim. AWS-pilveä varten, joita ei taas Moocissa ole. Noi julkisen pilven hommatkin on hyödyllisiä työelämää ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:

fob

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
25
Ei ole tuosta JYU:sta tosiankaan kokemusta, katselin vain tuota tietotekniikan OPSia, mutta luulisi että kelpaa kurssisuoritukset nykyään kun tuo mooc materiaali on käsittääkseni melkein käytännössä 1:1 sen kanssa mitä HY:n tutkinto-opiskelijat käyttää vastaavilla kursseilla (pl. lisäharjoitukset) etenkin kun noi MOOC kurssit suorittamalla saa vastaavat kurssit HY:n opintorekisteriin.

Haluaisin uskoa että vuonna 2021 ei kiukuteltaisi siitä että ohjelmoinnin perusteet on suoritettu eri kielellä, mutta eihän näistä voi tietää.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 546
Niin, täällä ei vaan opiskella noilla HY:n kurssisisällöillä vaan omilla kurssisisällöillä. Kurssien nimet voi olla samoja, mutta sisällöt ja painotukset vaihtelee todennäköisesti suht reippaasti. Esim. ohjelmoinnin peruskurssin harkkatyö tehdään pääasiassa semmoisella Jyväskylän yliopiston sisällä kehitetyllä pelimoottorilla tai mikä tuon oikea nimi nyt onkaan. Kysyähän aina voi, mutta oon 99 pinnaa varma, että ei onnistu hyväksiluvut täällä ja epäilen suuresti, että muuallakaan.

Ettei mene ihan sivuraiteille ketjusta, niin ihan asiallista on tämä paikallisen yliopiston tietotekniikan opetus, jos joku tänne miettii hakevansa. Vähän on käsittääkseni ollu tiedekunnan rahat vähissä ja opetuksesta ja kurssisisällöistä on jouduttu tinkimään, mutta noin yleisesti ihan fiksua matskua, mitä oon koittanut raapia töiden lomassa hiljalleen kasaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
300
Silleen ihan kiva nosto, että voin samalla päivittää tilannetta. Hain tosiaan tieto- ja viestintätekniikkaa lukemaan AMK tasolle ja nyt vuoden etuajassa valmistumassa insinööriksi. Puuttuu enää pieni osa opinnäytetyöstä ja työharjoittelua vielä vähän jäljellä, eli kesäksi tutkinto on plakkarissa. Katunut en ole päivääkään ja vastaanotto alalle on ollut enemmän kuin hyvää. Eniten harmittaa, etten vaihtanut aiemmin. Tällä alalla harjoittelijoillekin maksetaan lähtökohtaisesti enemmän palkkaa, kuin 10v+ työkokemuksella olevalle sairaanhoitajalle. Ennen koulua tutustuin jo hieman pythoniin ja tein jotain BMI mittareita yms. pieniä sovelluksen alkuja. Koulussa tutuksi tuli sitten muut kielet, joista vahvimmaksi on jäänyt JavaScript ja sillä nyt eniten tehnyt erilaisia koulu/harjoitus/harrastus projekteja. Kaveri kiinnostui koodaamisesta myös vastikään ja suosittelin hänelle MOOC2021 kurssia, jotka osoittautuneet ihan hyviksi aloittelijoillekin. Nuiden kautta voi ainakin ihan hyvin tutustua aiheeseen, jos ohjelmointi kiinnostaa.

Edit: MOOC2021:ssä tosiaan ensin voi tutustua ohjelmointiin ja tehdä tehtäviä ihan selaimen kautta. Jossain 4. osiossa asennetaan sitten itse tekstieditoria yms. eli pääsee silleen kevyesti alkuun, eikä suoraan syvään päähän.
Mahtava kuulla jatkotarinaa aiemmalle viestille, kiitos! :) Perehdynpä noihin MOOC-kursseihin kun kerkiää. Olen tosiaan kokopäivätyössä ja lapsiperhettä pyöritän, eli opiskelustahan ei helppoa tule. Mutta tässä nyt pitää sillä vähällä omalla ajalla opiskella omatoimisesti esim. juurikin Pythonia ja muitakin yleishyödyllisiä tt-asioita. Syksyllä sitten monimuotona toteutettujen opintojen hakuun!
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Mahtava kuulla jatkotarinaa aiemmalle viestille, kiitos! :) Perehdynpä noihin MOOC-kursseihin kun kerkiää. Olen tosiaan kokopäivätyössä ja lapsiperhettä pyöritän, eli opiskelustahan ei helppoa tule. Mutta tässä nyt pitää sillä vähällä omalla ajalla opiskella omatoimisesti esim. juurikin Pythonia ja muitakin yleishyödyllisiä tt-asioita. Syksyllä sitten monimuotona toteutettujen opintojen hakuun!
Kouluun hakiessa olin 100% työelämässä minäkin ja pieniä lapsia 2kpl, eli vauva-aika ja toinen 2v siinä osuu samoille ajoille mitä minun opiskelutkin. Täysin mahdollinen pyörittää, kun koulutus 99% etänä. Minulle koodaustehtävät olivat enempiki keino saada sitä omaa tekemistä ja "harrastamista" sen arjen keskelle, minkä koin mukavana. Aiemmin illat meni aina miettiessä, että voisi ajan käyttää järkevämminkin.

Etänä opiskelu siis ylipäätään sopii minulle kuin nenä päähän ja toiveena tulevaisuudessa onkin etätöiden tekemisen mahdollisuus. Siksi motivaation koen olevan ykkösjuttu, jos tätä itselleen vaihtoehtona miettii. Ilman sitä tehtävät kasautuu ja mielekkyys katoaa nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 299
Itse en ole missään "ohjelmointikoulussa" ollut koskaan, jos ei lasketa yläasteen ja ammattikoulun atk/ohjelmointitunteja. Itsekin suosittelen vaikkapa tuota Python-MOOCia, se vaikutti ihan fiksulta kun itsekin kävin sen joku aika sitten läpi ihan vaan katsoakseni jos sitä oppisi jotain uusia juttuja ja muutenkin ihan vanhan kertauksena.

Näin itseoppineena ja monet asiat kantapään kautta oppineena voisin sanoa, että varmaan joku koulu olisi ollut ihan hyvä aikanaan. Olisi oppinut suoraan tekemään monia asioita oikein tai ainakin fiksummin ja ymmärtänyt joitakin asioita vähän aikaisemmassa vaiheessa. Itse tosiaan olen aloittanut ihan ala-asteikäisenä C64:n BASICilla ja sen jälkeen assemblerilla, siitä sitten Amigan vastaaviin ja PC:llä sitten vähän kaikkea vähäsen. On tullut C:tä kirjoitettua, Pascalia, Perliä ja montaa muutakin vähäsen eli osaan vähän kaikkea mutta vain muutamaa kieltä kunnolla. Toisaalta, kun osaa yhden tai kaksi kieltä kohtuullisen hyvin niin muiden ymmärtäminen ja oppiminen on aika helppoa. Nykyään googlekin auttaa aika paljon jos ei ulkoa muista miten joku juttu tehtiin.

Mutta se tärkein, eli koodaamaan oppii vain koodaamalla, ja vieläpä niin ettei ensimmäisenä ota liian suurta palaa purtavaksi vaan ihan jotain pikkujuttuja alkuun.

Itse en ole mikään varsinainen koodari duunissa mutta aina silloin tällöin joutuu/pääsee koodailemaan jotain juttuja joka on ihan mukavaa vaihtelua normiduuniin. Tälläkin hetkellä on yksi pikku projekti meneillään pythonilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 522
Oma ohjelmointitaustani alkoi PHP:llä ja pidän sitä hyvänä kielenä aloittaa ihan nollista, joten jos webbipuoli kiinnostaa, niin suosittelen lämmöllä. PHP:n jälkeen ammattikorkeakoulussa tuli vastaan JavaScript, jQuery ja Angular. Lisäksi vähän Javaa (käytännössä JSP-sovelluksia) on tullut koodattua ja olenkin huvikseni kääntänyt koulun PHP-tehtävänantoja Javaksi opiskelumielessä vapaa-ajalla. Toki suuressa roolissa webbipuolen palvelinohjelmointikielissä on ollut MySQL-tietokanta. Lisäksi olen päässyt ohjelmoimaan mobiiliin Ionic frameworkilla, joka oli kohtuu helppo aloittaa, kun oli ensin pohjilla kokemusta Angularista ja sen TypeScript-kielestä.

Summa summarun, voin lämmöllä suositella aloittavalle web-devaajalle PHP:tä ja (vanilla) JavaScriptiä noin niinkuin starter packiksi. PHP:stä on hyvä oppia samalla myös jokin relaatiotietokantajärjestelmä kuten esim. MySQL ja JavaScriptissä kannattaa panostaa AJAXiin ja JSONiin, niin saa toteutettua hyvän full stackin. PHP:ssä on se etu, että alkuun voi aloitta ihan simppelillä proseduraalisella ohjelmoinnilla ja taitotason karttuessa siirtyä myös object oriented ohjelmointiin. Jos pitäisi jokin vaihtoehto antaa PHP:lle, niin sanoisin, että paljon hyötyä saa myös Node.js:n opiskelusta palvelinohjelmointikielenä.

Ehdoton suosikkini amk:n kursseista oli palvelukeskeisen arkkitehtuurin kurssi, joka siis käytännössä tarkoitti web servicejen ja REST-rajapintojen koodaamista ja pidän tätä henkkoht hyvänä valttikorttina omassa ohjelmoinnin työkalupakissa.
 
Liittynyt
18.11.2020
Viestejä
11
Minkähänlaista omaa projektia sitä pitäisi tehdä githubiin että herättäisi mielenkiintoa työnantajissa? Ensimmäinen junnupaikka haussa. Ei vaan yhtään mielikuvitusta keksiä että mitä sitä kokeilisi tehdä. Laravel tai React projekti esimerkiksi.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
921
Valmistuin itse AMK inssiksi jo vuosia sitten. Tein koodarin hommia, lähinnä sulautettu pitkään, kunnes projektit ja stressi vei mehut. Työskentelin muussa hommassa pitkään mm teknisenä myyjänä. Kunnes tuli taas paikan vaihto.
Nyt mietin omalle alalle palaamista, koodailusta on kyllä aikaa yli 10v ja mietin mistä lähtee kehittämään ja parantamaan jo hieman unohtunutta ammattitaitoa, itseä kiinnostaa Linux embedded ohjelmointi eniten. Tuskin näin hetipikaa kukaan yritys mua ottaisi, toki miettiä mihin hakea ensin
Ja toki uusi duuni ois kiva löytää jossain vaiheessa
Yksi mikä vois olla joku työkkärin täydentävä ohjelmistokurssi tai vastaava tai ihan itse opiskella. Github mulla on ja siellä on mun vanhoja softia
C/C++ osaan hyvin, mutta pitäs varmaan vähän itse opiskelua tehdä että sais saman rutiinin kuin esim mulla oli Nokia aikana
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 222
Minkähänlaista omaa projektia sitä pitäisi tehdä githubiin että herättäisi mielenkiintoa työnantajissa? Ensimmäinen junnupaikka haussa. Ei vaan yhtään mielikuvitusta keksiä että mitä sitä kokeilisi tehdä. Laravel tai React projekti esimerkiksi.
Kyllä saat aikamoisen projektin väsätä, että sua kotoa tullaan töihin hakemaan.

Itse 20+v alalla ja eipä työnantajat githubista oikeasti ketään etsi. No joo itselle tullut aikanaan yksi työtarjous Red Hat:ilta Saksasta 90-luvulta jatkuneiden Linux projektien vuoksi. Myös yhdelle vanhalle työkaverille tarjottu töitä useammasta paikasta, koska on Node.js core developer. Kannattaa siis keskittyä hyvään CV:hen, hakemuksen ja asenteeseen, niillä irtoaa varmasti paremmin töitä, kuin github-projekteilla. Myös sillä mitä osaat kertoa itsestäsi, mitä olet valmis oppimaan jne. on paljon enemmän merkitystä, kuin sillä mitä olet tehnyt.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 222
Valmistuin itse AMK inssiksi jo vuosia sitten. Tein koodarin hommia, lähinnä sulautettu pitkään, kunnes projektit ja stressi vei mehut. Työskentelin muussa hommassa pitkään mm teknisenä myyjänä. Kunnes tuli taas paikan vaihto.
Nyt mietin omalle alalle palaamista, koodailusta on kyllä aikaa yli 10v ja mietin mistä lähtee kehittämään ja parantamaan jo hieman unohtunutta ammattitaitoa, itseä kiinnostaa Linux embedded ohjelmointi eniten. Tuskin näin hetipikaa kukaan yritys mua ottaisi, toki miettiä mihin hakea ensin
Ja toki uusi duuni ois kiva löytää jossain vaiheessa
Yksi mikä vois olla joku työkkärin täydentävä ohjelmistokurssi tai vastaava tai ihan itse opiskella. Github mulla on ja siellä on mun vanhoja softia
C/C++ osaan hyvin, mutta pitäs varmaan vähän itse opiskelua tehdä että sais saman rutiinin kuin esim mulla oli Nokia aikana
Itse vuosia rekrytointia tehneenä en näkisi mitään ongelmaa palkata sinua kertomasi perusteella. Linux embedded puolella on varmasti tälläkin hetkellä paljon töitä tarjolla. Eli rohkeasti hakemusta vaan. Myös monia etenkin pienempiä työnantajia kiinnostaa varmasti suuresti se, että olet tehnyt myyntityötä. Pienissä firmoissa monesti jokainen tekee useampaa juttua, eikä ole käsiraudoilla kiinni kellarin patterissa koodia vääntämässä.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Kyllä saat aikamoisen projektin väsätä, että sua kotoa tullaan töihin hakemaan.

Itse 20+v alalla ja eipä työnantajat githubista oikeasti ketään etsi.
Kyse taisi olla siitä että haastatteluvaiheessa tai jo sitä ennen olisi jotain koodinäytettä antaa. Ei siitä että lähtökohtaisesti jengiä metsästettäisiin githubista.

Kannattaa siis keskittyä hyvään CV:hen, hakemuksen ja asenteeseen, niillä irtoaa varmasti paremmin töitä, kuin github-projekteilla. Myös sillä mitä osaat kertoa itsestäsi, mitä olet valmis oppimaan jne. on paljon enemmän merkitystä, kuin sillä mitä olet tehnyt.
Ongelma on siinä kun siellä on jonossa 200 muuta innokasta junioria jotka ovat kaikki valmiita oppimaan ja joilla on kaikilla "hyvä asenne" jne.

Minkähänlaista omaa projektia sitä pitäisi tehdä githubiin että herättäisi mielenkiintoa työnantajissa? Ensimmäinen junnupaikka haussa. Ei vaan yhtään mielikuvitusta keksiä että mitä sitä kokeilisi tehdä. Laravel tai React projekti esimerkiksi.
Suosittelen ehdottomasti tekemään jonkinlaisen projektin githubiin, mutta varsinkin kun olet junior-tasolla niin:
1. Määrä korvaa laadun eli valitse yksi kohtuullinen projekti jonka saat oikeasti valmiiksi eikä 100 puoliksi tehtyä räkäpalloa tai yhtä ikuisuusprojektia jota et saa koskaan maaliin.
2. Jos tavoitteena on fullstack webhommat niin tee jokin React + Backend sovellus kohtuulisella dokumentaatiolla ja testeillä ja pistä rullaamaan vaikka digital oceaniin, AWS yms. niin sanoisin että olet jo top 1-5% hakijoista.
Esim. Hacker news klooni, URL-lyhennyspalvelu, (käyttäjäkohtainen) online todo-app , sää-palvelu, jokin muu yksinkertaistettu kopio jo olemassa olevasta palvelusta/tuotteesta yms.

Ja kun lähdet tekemään noita niin tee iteratiivisesti eli esim. Hacker newsin tapauksessa älä yritä heti kerta iskulla tehdä ihan kaikkea valmiiksi vaan tee ihan aluksi vain sovellus joka näyttää listan linkkejä ja johon voi lisätä linkkejä. Sitten lisää ominaisuuksia tarpeen/fiiliksen mukaan. Yritä vältellä paskan koodin tekoa, mutta samalla älä stressaa liikoja kun olet kuitenkin junior-tasolla. :tup:
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 222
Kyse taisi olla siitä että haastatteluvaiheessa tai jo sitä ennen olisi jotain koodinäytettä antaa. Ei siitä että lähtökohtaisesti jengiä metsästettäisiin githubista.
Taisin ymmärtää aavistuksen metsään, että mitä tässä haettiin... :lol: Eli tähän tarkoitukseen kannattaa ehdottomasti jotain koodia kirjoitella, jos tosiaan tämä on ainoa referenssi mihin viitata.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
921
Itse vuosia rekrytointia tehneenä en näkisi mitään ongelmaa palkata sinua kertomasi perusteella. Linux embedded puolella on varmasti tälläkin hetkellä paljon töitä tarjolla. Eli rohkeasti hakemusta vaan. Myös monia etenkin pienempiä työnantajia kiinnostaa varmasti suuresti se, että olet tehnyt myyntityötä. Pienissä firmoissa monesti jokainen tekee useampaa juttua, eikä ole käsiraudoilla kiinni kellarin patterissa koodia vääntämässä.
Kiitos vastauksesta, miettiny mitä duunais seuraavaksi, mutta taidan kyllä kääntyä ohjelmoinnin puoleen. Olen nyt vuosilomalla ed. firmasta, ja takaisin en palaa, joten muutama viikko aikaa tässä ja lomaillakin haluais.

Ongelmana mulla oli väliin kova työstressi, jonka takia "uuvuin", mutta olen oppinut hallitsemaan stressiä, ja enkä usko ton olevan ongelma, mutta ehkä siitä voi ainakin työhaastattelussa mainita, jos ei ihan työhakemuksessa :) Joo tein tosiaan melkein kellarin patterissa koodia, eli tein aika kovalla työtahdilla, pitäs osata paremmin jakaa työkuorma.

Vois katella ihan itsekseen vähän miltä tuo maistuu, linuxia ei ole kotona, joten vois kokeilla tuota WSL 2 Windows Subsystem for Linux - Wikipedia
Tekis muutaman pikku esimerkkipätkän githubiin vaikka. Ei siellä ole näköjään kuin ios koodia ja ihan pientä kökköä lisäksi, kun yhdessä puljussa vähän väänsin ja sitten kyllästyin tosiaan ja aloin tekemään muuta, mutta ei nuo muut työpaikat sen auvoisempia olleet. Ei ne kaikki puljut missä olen ollut aikanaan olleet kaikki hyviä.
Yks startup pikkufirma missä tehtiin Linux/OS mini - käyttiskoodia oli aika jees, mutta hemmetisti hommia ja liian vähän väkeä, koodareista on pulaa joten eiköhän tässä vois duunata itsensä hyötykäyttöön :)
En ole mikään senior tason kaveri koskaan ollu, mutta onhan tässä aikaa vielä oppia siihen.

Vielä tais tuo visual studio olla 2kk ilmanen trial käyttö kans, pitää tarkistaa, tykkäsin sitä käyttää. ja oliko eclipe linuxin puolelta en muista
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 074
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
674
Minkähänlaista omaa projektia sitä pitäisi tehdä githubiin että herättäisi mielenkiintoa työnantajissa? Ensimmäinen junnupaikka haussa. Ei vaan yhtään mielikuvitusta keksiä että mitä sitä kokeilisi tehdä. Laravel tai React projekti esimerkiksi.
Mieti sellainen, jota itse tarvitset / kiinnostaa. Huomattavasti mielekkäämpi tehdä. Koodauksessa kun on se kenkku puoli, että joka tapauksessa iso osa ajasta on aika turhauttavaa hommaa ja siihen auttaa jos projekti on muuten mielekäs.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
674
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 074
Joo, Code on hyvä peli myös, mutta jos nyt tavan VS:ää haluaa/tarvitsee niin sekin on yksityiskäytössä ilmainen nykyään Communityn muodossa.
 
Liittynyt
18.11.2020
Viestejä
11
Kiitos vinkeistä. Tosiaan, ”hakemuksen liitteeksi” noita ajattelin laittaa. Muutama hyvä idea tuossa tulikin.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 733
Hyvä ketju.

Voisin tuohon aloitusviestiin kommentoida jossa tekua 3v käynyt heppu alkoi ottamaan maksullisia nettikursseja ja oppi niistä paremmin, että:

1. Saman asian kertaaminen on erittäin tehokasta, vaikka ei olisi oppinut kuin minimaalisesti itse kurssilla (oman tai ulkoisen syyn takia). Takuuvarmasti ne maksulliset nettikurssit olivat erittäin hyödyllisiä siinä kohti, kun pohjatietoa on vaikka sitä ei oikein ite tajuakkaan.

Tekuaikoinani kurssit oli suunniteltu hyvin että esim. matikka ja fysiikka tukivat toisiansa, mutta odotin myös että ennen koetta olisi käyty kurssin asiat läpi. Sitä ei koskaan tapahtunut, tai no ehkä C-kielen kurssilla oli mutta muuten ei. Iso miinus.

2. Opettaminen on aivan vitun hidasta kun pitää mennä hitaimman tahtiin. "Painakaa hiiren oikealla napilla sitä välilehteä ja valitkaa sieltä 'Split to another tab'. "Ai mistä painetaan." "????? Visual Studion välilehdeltä..." "Ai semmonen pitäis käynnistää?" Tuosta pitäisi päästä kokonaan eroon. Laadukkaat youtube-tutoriaalit tekee tämän hyvin kun "opettaja" selostaa ilman mitään taukoja ja katsoja pausettaa videota oman tason mukaan. Koulun opettaja ei silti ole turha kun pystyy vastailemaan kysymyksiin joihin ei youtubessa tartuta edes kommenteissa.

Onkohan nuo videokurssit jo arkipäivää tekuissa? Minun aikana ei ollu, ja se hidastutti suhteettomasti kaikkea.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 398
Viestejä
4 147 356
Jäsenet
70 250
Uusin jäsen
supernova666

Hinta.fi

Ylös Bottom