The Witcher 3: Wild hunt

Puolan laissa on ilmeisesti artikla 44 taiteilijoiden oikeuksien suojelemiseksi, jos sopimus ei osoittaudu reiluksi. Toivotaan, että Sapkowski saa rahansa, kun Witcher -pelejä tehtäneen jatkossakin.

"In the case of a gross disproportion between the remuneration of the creator and the benefits of the buyer of the author's economic rights or the licensee, the creator may demand an appropriate increase in remuneration by the court".
Eiköhän pappa saanut isommat rojaltit jo kirjojen myynnillä ja netflixi soppareilla kuin mitä olisi saanut ilman pelisarjan tunnettavuutta.

Itsehän se tuossa kaupassa hävisi kun ei valinut sitä voitoista saatavaa rojaltia koska ei uskonut pelisarjan menestykseen.

Witcherin luoja tunnustaa tehneensä suuren virheen

Antamassaan haastattelussa kirjailija Andrzej Sapkowski (lausutaan soinnillisella zetalla "Anzei Sapkovski") kertoo tehneensä virheen myydessään sarjan oikeudet CD Projekt REDille. Sapkowski halusi nimittäin kertakorvauksen eikä tiettyä prosenttiosuutta tuotoista, vaikka sellaista hänelle alunperin tarjottiin.
Nytten pappa muistaa vain nyyhtää netflixestä paremmat rojaltit.
 
Helppo se on huudella, kun omaa elämäntyötä ei ole lisensoitu pilkkahintaan maailmalle. Mitä estämään tuo lakikin lienee kirjoitettu.

Kiitos Sapkowskin luoman maailman CD Projekt Red on tänäpäivänä puolalainen suurpörssiyritys, jolle tuskin tuottaa ongelmia maksaa Sapkowskin ansaitsema miljoonahyvitys.

Kirjailija taisi pyytää kuutta prosenttia, mutta kaipa numerot väliltä 3 ja 5 kelpaavat yhtä hyvin zloteina, kun tätä miljoonakiistaa sovitellaan. Amazonin entisiä rahoja lienee kiittäminen siitä, että yksityishenkilöllä on edes potentiaalisesti varaa hakea oikeutta.
Siitä ei olekkaan kyse etteikö ukko ansaitisi rahaa vaan siitä että miksi ei sitten aikoinaan ottanut sitä parempaa sopparia.

Jokainen vi**u tekee elämässään virheitä mutta ne pitää vain niellä.
Tämän ceissin ymmärtäisin hyvin jos CD Projekt Red olisi kussut linssiin tuossa hommassa.

Toisekseen uskoisin että ilman pelisarjaa niin kirjasarja ei todellakaan olisi tunnettu puolan ulkopuolella tai saati tullut netflix sarjaa joska tämä toivon mukaan osaisi sitten pyytää ne rojaltit.

Tai vaihtoehtoisesti jos Witcher olisikin flopanut ja ukko olisi ottanutkin että voitoista tietty % niin nytten olisi ulisemassakin että haluaakin sen kertakorvauksen?

Ei se Witcherinkään menestys mikään taattu ollut ykkösen tai kakkosen jälkeen, vasta kolmonen sen pankin räjäytti.

https://muropaketti.com/pelit/peliu...jektilta-hyvitykseksi-yli-10-miljoonaa-euroa/
uolalainen kirjailija vaatii suositun The Witcher -pelisarjan tekijöiltä huomattavan summan korvaukseksi tekijänoikeuksista. CD Projekt ei ole tehnyt The Witcher -pelejä luvatta, sillä kirjailija on aiemmin myynyt oikeudet niiden tekoon.

The Witcher -kirjailija Andrzej Sapkowskille tarjottiin tämän kirjoihin pohjautuvien pelien lisenssistä osuutta niiden tuotosta. Tämän sijaan Sapkowski halusi saman tien rahasumman.

Nyt Sapkowski on haastanut CD Projektin käräjille ja vaatii siltä valtavat korvaukset, sillä hän sanoo myyneensä oikeudet ainoastaan ensimmäiseen The Witcher -peliin.

Tästä huolimatta Sapkowski kertoo olleensa typerä myydessään lisenssin niin halvalla ja myöntää samalla myyneensä kerralla oikeudet kaikkiin peleihin.

“Olin tarpeeksi tyhmä myydessäni oikeudet pakettina. Minulle tarjottiin osuutta tuotoista, mutten uskonut pelien tienaavan yhtään mitään. En voinut ennustaa pelien menestyvän”, Sapkowski kertoo Criticalhit-julkaisun mukaan.

Sapkowski onkin nyt vaatimassa noin 14 miljoonaa euroa CD Projektilta, joka on asiasta eri mieltä. Sen mukaan vaatimuksella ei ole minkäänlaista pohjaa, sillä CD Projekt on täysin laillisesti hankkinut oikeudet Sapkowskilta.

CD Projekt kertoo haluavansa sopia asian Sapkowskin kanssa ja lisää, että hänen vaatimukset ovat täysin mahdottomia.
No jokatapauksessa mielenkiintoinen ceissi tästä tulee.

Jos eka witcher ollut jo esillä E3 messuilla 2004 niin joten joskus 2000 luvun alkupuolella tuo sopimus varmasti on tehty.



Pitkälle on tultu 14 vuodessa.

Edit: Ehkä tekisin kompromissin että nelosen rojalteista sitten saisi Sapkowski sen tietyn % osuuden menestyksestä jos koskaan meinaavat tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tämä sovita tavalla tai toisella oikeuden ulkopuolella. Vähän sellainen kutina on, CDPR tuskin ainakaan haluaa ylimääräistä huonoa PR:ää vaivaksi.

Sapkowski tosin on väittänyt mm. pelien aiheuttaneen kirjamyyntien heikentymistä.
The Witcher author thinks the games have lost him book sales, Metro 2033 author says this is "totally wrong" - VG247
Jonkun pitäisi kertoa hänelle, että ilman pelejä hänen kirjojaan tuskin olisi käännetty englanniksi. Hänen tuotantoaan ei juuri tunnettu Puolan ulkopuolella.
 
Eiköhän tämä sovita tavalla tai toisella oikeuden ulkopuolella. Vähän sellainen kutina on, CDPR tuskin ainakaan haluaa ylimääräistä huonoa PR:ää vaivaksi.

Sapkowski tosin on väittänyt mm. pelien aiheuttaneen kirjamyyntien heikentymistä.
The Witcher author thinks the games have lost him book sales, Metro 2033 author says this is "totally wrong" - VG247
Jonkun pitäisi kertoa hänelle, että ilman pelejä hänen kirjojaan tuskin olisi käännetty englanniksi. Hänen tuotantoaan ei juuri tunnettu Puolan ulkopuolella.
Joo tuon myynnin suhteen Sapkowski on ihan hakoteillä (tai sitten näin ennen oikeusjuttuja ei halua myöntää että olisi hyötynyt peleistä mitenkään). Tuskin noita kirjoja olisi tosiaan käännetty, tai ainakaan myyty niin paljon jos pelisarja ei olisi alkuun tehnyt nimeä tunnetuksi. Lisäksi luulen että etenkin Witcher 1:n ja 2:n pelaajakunta on hyvin pitkälle myös fantasiakirjojen lukijakuntaa, joten pelit ovat varmasti herättäneet kiinnostusta tuohon kirjasarjaan.
Enpä usko että olisin itse Sapkowskista kuullut tai etenkään kaikkia kahdeksaa kirjaa ostanut jos en olisi ensin pelaillut Witchereitä.

Oikeusjutusta itsestään on kyllä paha sanoa että kumman puolella tuossa nyt olisi. Sapkowski on toki aliarvioinut pelialan ihan täysin kun on tuohon kertakorvaukseen suostunut maailmanlaajuisista oikeuksista mutta sen lisäksi oikeudet ovat ilmeisesti pysyvästi tai ainakin hyvin pitkälle ajalle CDPR:llä. Tuskin ne ovat ainakaan heti loppumassa kun Witcheriin perustuvaa Gwent peliä ja sen sivujuonteita puuhataan kovasti ulos. Noiden yhdistelmä tekee tuosta melko karun diilin Sapkowskille.

Toisaalta CDPR otti riskin itselleen alussa kun suostui maksamaan kertakorvauksen eikä flopin kannalta turvallisempaa provikkasopimusta. Lisäksi pelialan kasvu kokonaisuudessaan on ollut valtavaa ja CDPR teki hyvää työtä Witcher 3:n kanssa pelillisesti, joten ei sen hyvät myyntiluvut pelkästään hienon maailman ja hahmojen ansiota ole.
Ainahan se toisten menestys harmittaa niitä jotka olisivat alussa voineet hypätä mukaan mutta eivät uskaltaneet ja jäivät sitten paitsi palkinnoista.
 
Toisaalta CDPR otti riskin itselleen alussa kun suostui maksamaan kertakorvauksen eikä flopin kannalta turvallisempaa provikkasopimusta. Lisäksi pelialan kasvu kokonaisuudessaan on ollut valtavaa ja CDPR teki hyvää työtä Witcher 3:n kanssa pelillisesti, joten ei sen hyvät myyntiluvut pelkästään hienon maailman ja hahmojen ansiota ole.
Aika pieni toi kertakorvaus on ollut jos facebookin witcher faniryhmässä olevaa kommenttia on uskominen että toi olisi ollut niin pieni summa kuin 2000 USD.
Toki tää pitäisi jotenkin sitten suhteuttaa puolan juttuun 2000 luvun alussa että puolassa onkin voinut olla isosumma.

No googlellahan toi löytyi:
Andrzej Sapkowski Sold the Rights of The Witcher to CD Projekt Red for $9,500

So, how much did CD Projekt pay? Well according to Sebastian Zieliński, former and original head of CDPR, the Polish developer paid for the license over two installments — one of 15000PLN and another of 20000PLN. This translates to (roughly) $9,500 USD of today’s money.
 
Helppo se on huudella, kun omaa elämäntyötä ei ole lisensoitu pilkkahintaan maailmalle. Mitä estämään tuo lakikin lienee kirjoitettu.

Kiitos Sapkowskin luoman maailman CD Projekt Red on tänäpäivänä puolalainen suurpörssiyritys, jolle tuskin tuottaa ongelmia maksaa Sapkowskin ansaitsema miljoonahyvitys.

Kirjailija taisi pyytää kuutta prosenttia, mutta kaipa numerot väliltä 3 ja 5 kelpaavat yhtä hyvin zloteina, kun tätä miljoonakiistaa sovitellaan. Amazonin entisiä rahoja lienee kiittäminen siitä, että yksityishenkilöllä on edes potentiaalisesti varaa hakea oikeutta.


Vaikka olenkin fantasiakirjojen suurkuluttaja jo useamman kymmenen vuoden ajalta niin ennen W1:stä en ollut kuullutkaan koko kirjasarjasta. Mikäli tekijät tosiaan tarjosivat provikkasopimusta heti alussa niin voidaan sanoa että tämä oli Sapkowskin ihan oma moka, nyt tosiaan riskin otti CDPR ja riskinotto kannatti.

Itse kirjasarja on tullut luettua läpi, pari ensimmäistä jotka olivat lähinnä irtonaisia novelleja olivat viihdyttäviä mutta itse "päätarina" oli mielestäni aika perusfantasiaa.
 
Puolan tekijänoikeuslaista:

Art. 44. - Rażąca dysproporcja między wynagrodzeniem twórcy a korzyściami nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy - Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych

In the event of a gross disproportion between the remuneration of the creator and the benefits of the buyer of the author's economic rights or the licensee, the creator may demand an appropriate increase in remuneration by the court.

Tulevat varmasti jollain tavalla sopimaan tuon keissin ja Sapkowski saa lisää massia. CDPR:n lehdistötiedotteessakin oltiin aika sovittelutuulella.
 
Hollywoodista:
Tom Hanks tienasi 40 miljoonaa, kirjailijaa huijattiin - näin katala Hollywood on pahimmillaan

Hollywoodista kantautuu joskus ikäviä tarinoita siitä, miten näyttelijöitä tai muita elokuvien avainhenkilöitä on huijattu studioiden taholta. Yksi ikävä esimerkki on Forrest Gump -elokuva.


Tom Hanks esitti elokuvassa pääosaa. Hän otti palkan sijaan 3 prosentin osuuden elokuvan bruttomyynnistä. Samoin teki ohjaaja Robert Zemeckis. He molemmat saivat hurjat 40 miljoonaa dollaria.

Lähdemateriaalina toimineen kirjan kirjoittaja Winston Groom sen sijaan astui yleiseen Hollywood-miinaan. Hän allekirjoitti sopimuksen, jossa hän saa prosenttiosuuden nettovoitosta. Erilaisin kyseenalaisin keinoin Hollywood-elokuvien kirjanpito saadaan usein masinoitua niin, että näyttää, etteivät ne tuottaisi lainkaan nettovoittoa.



Näin kävi myös Forrest Gumpin kohdalla ja Winston Groom jäi ilman prosenttiosuuttaan. Hän sai sentään onneksi 350 000 dollarin kertakorvauksen, kun hän luovutti kirjansa oikeudet Paramountille.

Kaiken lisäksi Groom jätettiin mainitsematta kaikissa kuudessa Oscar-palkintopuheessa.
Miten lienee Sapkowski saa sitten netflixin tapauksesta.
 
_O1mcEDGl5FN4c5Q2WHHhEIXqpbb5MFLgQh0-3OssYo.jpg


:D
 
Isot kunnioitukset Cd Projekt Redille kun kuitenkin haluavat jonkinlaiseen sopuun päästä, vaikka laki ei sitä heiltä edellyttäisikään. Arvostan, hyvä esimerkki siitä, kuinka hyvä pelifirma kyseessä. :tup:

Ymmärrän myös että Sapkowskia harmittaa kun ei pääse rikkauksien äärelle, mutta sitä olisi kannattanut miettiä vuosia sitten. Eikä vanha jäärä millään tavalla ole ilmoittanut tukeaan CDPR:lle ja näiden peleille tai ollut mitenkään mukana kuvioissa kun näitä ollaan tehty, mielestäni ei ansaitsisi lantin lanttia. Arvostus tätä jäärää kohtaan laski entisestään.:tdown:

Cyperpunkin luoja esimerkiksi on ollut messissä mukana ja olihan se tuolla E3:ssakin.
 
Itsehän tuo Sapkowski aikanaan myi lisenssin pilkkahinnalla, kaikki ovat itse vastuussa omista valinnoistaan. Olisi kannattanut ajatella asiaa ennen kuin nimeään laittoi sopimukseen. Jos aluksi katsoi tietokonepelejä nokan varttaan pitkin turhuudeksi mitkä eivät tulisi menestymään ja valitsee tietyn summan, niin turha se on tulla jälkeenpäin enää pyytämään lisää kun peli osoittautuikin menestykseksi.

Vaikka Sapkowskille kuuluukin kunnia Witcher-maailman luomisesta ja kirjoista, niin itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että suurinosa pelien saamista kehuista kuuluu silti niille, jotka nuo Witcher-pelit ovat tehneet, heidän ansiostaan nuo ovat hyviä pelejä ja hyvin myyneitä. Esimerkiksi George Lucasia voi kiittää että loi Star Warsin, mutta Imperiumin Vastaiskusta ei tullut mestariteosta Georgen ansiosta.

Ja kiistämätön tosiasia on, että Witcherin maailma tuli tunnetuksi noiden pelien ansiosta eikä kirjojen. Suurinosa faneista tuskin edes tiesi kirjojen olemassaolosta ennen noita pelejä. Ihmettelen myös sitä väitettä että pelien ansiosta kirjojen myynti olisi muka laskenut, kuulostaa minun korvaani täydeltä paskapuheelta, mutta mikäs olen sanomaan kun en myyntilukuja tiedä.

The Witcher author thinks the games have lost him book sales, Metro 2033 author says this is "totally wrong" - VG247

Ja kuulostaa kyllä täysin järjettömältä tuo summa mitä Sapkowski vaatii, vaivaiset 16 milliä.

Eli yhteenvetona lyhyesti olen ehdottomasti sitä mieltä, että teoksen alkuperäisen luojan totta kai kuuluu saada korvaus, mutta tässä tapauksessa Sapkowski on aikoinaan itse valinnut sen summan minkä aikanaan sai. Jos Tove Jansson olisi valinnut korvaukseksi niitä kahvipaketteja kunnon rojaltien sijaan, niin sama homma siinäkin sitten olisi. Itse olisi tyytynyt pariin vaivaiseen kahvipakettiin. Ei kannata olla lyhytnäköinen
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata myöskään olettaa, ettei oikeuslaitos kulttuurimaassa jakaisi lain puolesta myös kohtuutta, jos toinen sopimusosapuoli hyötyy suhteessa suunnattomasti adaptoimalla orjallisesti toisen teosten luomaa eri muotoon.

Kovin inhimillinen lähtökohta, kun ei ole jättää mies, jonka panos koko peliprojektille on ollut korvaamaton saamasta omaa osuuttaan, mikä on pieni osa silti, vain koska paperilla onnistettiin tämän osuus kertaalleen riistämään.

Kun vastaavasta on lakikin olemassa, ei tämä liene ensimmäinen tapaus laatuaan, johon kohtuullistamisen lakia sovelletaan.

::

Sapkowskin asianajajien laatimassa vaatimuksessa oli hyvä pointti koko jupakan potentiaalisesti aiheuttamasta laskusta CD Projekt Redin pörssikurssille, jos firman tärkeimmän lisenssin tekijönoikeuksista aletaan mediassa käymään oikeutta. Siinä lystissä muutama miljoona sulanee riistäjiltä.

Kuten sanotaan, mies tekee - mies vastaa. Nyt mies teki ja halusi välttämättä kertakorvauksen kun pelintekijä olisi tarjonnut rojalteja. Muutoinkin (nettiartikkelien pohjalta) Sapkowskin suhtautuminen CDPR:ään on ollut kauniistikin sanottuna kylmäkiskoista joten koko homma kuulostaa ihan puhtaalta rahastukselta.

Kirjojen omasta menestyksestä Puolan ulkopuolella kertonee myös se seikka että englanniksi ei ollut taittu kääntää ensimmäistäkään kirjaa ennen (kirjat kirjoitettu 90-luvulla, oliko jotain '92-'99 ?) W1:n julkaistusta, ilmestymisvuonna taisi tulla ensimmäinen novellikokoelma. Myös se että osa kirjoista on käännetty aiemmin suomeksi kuin englanniksi kertonee jotain...
 
Tässä(kin) tapauksessa lienee oleellisinta kuka on luonut sen arvonnousun ja nykyisen arvostuksen. Rohkenen arvailla, että ilman CD Project Rediä Witcher olisi Puolassa/Itä-Euroopassa menestynyt kirjasarja, mutta sen ulkopuolella aika tuntematon suuruus. Se, että joku on keksinyt jotain ei tarkoita, että hän on automaattisesti oikeutettu jonkun toisen tekemän jalostuksen tuotteena syntyneeseen arvonnousuun.

Täältä jotain lukuja siitä miten Witcher 3n julkaisu vaikutti Amazonin Witcher myyntilukemiin: How did The Witcher games affect the popularity of The Witcher books?
 
Veikkaan että Sapkowskilla voi tuo raha olla toisarvoinen seikka ja enemmän juuri hakee sitä tunnustusta omasta työstään. Että hänen nimensä ei huku tuon pelibrändin alle. Kuitenkin monet pelin fanit eivät tiedä mistä kaikki on alkanut.
 
Veikkaan että Sapkowskilla voi tuo raha olla toisarvoinen seikka ja enemmän juuri hakee sitä tunnustusta omasta työstään. Että hänen nimensä ei huku tuon pelibrändin alle. Kuitenkin monet pelin fanit eivät tiedä mistä kaikki on alkanut.
Tällä tavallako se sitä arvostusta nyt sit lopulta saa? Vaatis nyt sit jotain muuta ku rahaa, vaikka nimi isolla joka pelin alkuun.

Kyllä tässä kuitenki meikän silmiin haiskahtaa se, että CD project otti ison riskin valitsemalla roolipeliin päähahmon, jota ei voi muuttaa ja maailman joka ei ole millään tavalla tunnettu Puolan rajojen ulkopuolella. Ja tämän lisäksi maailma on täynnä kaikkea mitä ei ehkä tuohon aikaa peleissä totuttu näkemään. He maksoivat siitä sen mitä mies pyysi, mies ei halunnut ottaa riskiä, että homma floppaa ja jää ilman jotain korvausta. Nyt sit kuitenki mies sittenkin haluaisi ottaa siitä riskistä saadut tuotot.
 
Eikö se vaatimus ole kuusi prosenttia pelilisenssin tuotosta? Pelien, joiden pelimaailma (käytännössä aivan kaikki) pohjautuu oman peli- ja lukukokemukseni perusteella miltei täysin Sapkowskin teosten varaan. Täällä ja muualla internetissä ollaan enimmäkseen jokseenkin hukassa sen suhteen kelle kunnia pelien maailmasta kuuluu.

Moraalisesti ja kohtuullisesti arvioituna pelifirma ei ole mielestäni oikeassa, jos tuo pieni vaadittu osuuskin teettää suuryritykselle maksuvaikeuksia, kun on tullut aika palkita sen kaikista tärkein työntekijä. Laki on onneksi kirjattukin suuntaan, jossa tekijyyttä varjellaan, eikä papeririistäjyyttä aina ja kaikkialla tueta.

Kirjojahan myy pelien ohella
myös kirjailijan saama tunnustus fantasiakirjoittajana eli kirjailijuus. Eivät Elder Scrolls -oheiskirjat myy ihan samalla mallilla. Eikä Itä-Eurooppa ole mikään muusta maailmasta erillinen saareke vaan kyllä sielläkin sanat ja ilmiöt liikkuvat internet-teitse jopa englanniksi.

Oikeudessa kuitenkaan tuskin on keskeistä selvitellä, miksi kirjat myyvät, kun niiden oikeuksien omistajuudesta tuskin tulee kiistaa. Lisenssissä on tällä hetkellä päällä vähintään tuhatkertainen alennus. Lisenssistä irrallaan olevia näkyvyyshyötyjä tuskin lasketaan lisenssikorvaukseksi miltään osin. Osapuolia kiinnostanee eniten, millä tavoin Sapkowski ottaa 10-20 miljoonaa euroa, eli omansa, CD Projekt Rediltä.
No minä olen kyllä tässäkin eri mieltä. Oliko oikeasti Witcherin maailma se suurin myyntivaltti yköstä myydessä, tai etes kolmosta myydessä? Se kolmas osa oli vaan nii helvetin hyvä pelinä. Toki kaikki kunnia kirjailijalle tarinasta ja hahmoista yms. yms. yms. mutta ne tarinat ja hahmot oli jo käytössä kahdessa edellisessä osassa ja ei ne myyneet läheskään samalla tavalla eikä kirjailijan vaatimuksia sillon paljoa näkynyt. Ja siinä vaiheessa ku kakkonen oli myynyt sen pari miljoonaa peliä ja ykkönenki 3euron hintaan jonku 6 miljoonaa, nii eipä paljoa kuulunut kirjailijan suusta, että "vaadin oikeuksiani". Oikeudet tuli vasta siinä vaiheessa ku pelisarjaan oli upotettu se about 15v työtä ja saatiin se oikeasti hyvä ja suosittu peli ulos ja tästä tuli oikeasti pelimaailman yksi merkkiteoksista.

Toki 9000$ on pieni summa lisenssistä(toki en tiedä mitä tämä on ollut sen ajan Puolassa, pika googlella sillon keskipalkka ollut jotain 400€ kuussa) ja joo sen voisi korvata vaikka, mutta vaatia nyt jotain useita miljoonia, ku on ite aikanaan vaatinut könttäsummaa ja kartellut riskiä.

Noin itseäni ajatellen, pelasin pelisarjaa tarinasta huolimatta, en sen takia. Ykkösessä varsinkin se oli todella luotaantyöntävä. Pitkään itseasiassa luulin, että ykkösen tarina, hahmot ja maailma oli vaan jonku itäeurooppalaisen putkifirman tuotos, jossa lähinnä kopioitiin eurooppalaisia henkilön ja paikannimiä ja huudeltiin cock tits.
 
Sapkowskihan kai väittää että ne Cd Projekt Redille myydyt lisenssioikeudet koskivat vain sitä ensimmäistä Witcheriä, mutta jos noin on, miksei ukko sitten vaatinut korvauksia jo Witcher 2:n aikoihin?

Noh, toivottavasti saavat asian jotenkin sovittua etteivät siltoja polta kumpikaan osapuoli ettei Witcher-pelejä enää tulisi. Mielestäni Sapkowski voisi kirjailijana auttaa seuraavien pelien käsikirjoituksessa jne.
 
Sapkowskihan kai väittää että ne Cd Projekt Redille myydyt lisenssioikeudet koskivat vain sitä ensimmäistä Witcheriä, mutta jos noin on, miksei ukko sitten vaatinut korvauksia jo Witcher 2:n aikoihin?

Noh, toivottavasti saavat asian jotenkin sovittua etteivät siltoja polta kumpikaan osapuoli ettei Witcher-pelejä enää tulisi. Mielestäni Sapkowski voisi kirjailijana auttaa seuraavien pelien käsikirjoituksessa jne.
Tai sitten CDPR pojat voisi lähtee tekee omaa Dragon Agea tai Elder Scrollsia ;)
 
Helpoin vaikeustaso ja combat on edelleen liian vaikea. Miten tämän voisi helpoiten korjata? God Mode -modilla voi nostaa damagen ylös, mutta paras olisi semmoinen modi, jolla voisi nostaa geraltin healthin moninkertaiseksi, mutta sellaista modia en onnistunut löytämään. Ajatus olisi, että combatissa olisi kuitenkin mahdollista edelleen kuolla, mutta ei kovin helposti.
 
Helpoin vaikeustaso ja combat on edelleen liian vaikea.
Miten? Lyö, väistä, lyö. Elä tapa liian vaikeita vihuja ennen level 10 tjsp. kun yhtäkkiä Death Marchikin muuttuu helpoksi. Onko auto apply oils vielä päällä, että saat varmasti dmge bonukset käyttöön?
 
Tai sitten CDPR pojat voisi lähtee tekee omaa Dragon Agea tai Elder Scrollsia ;)

Semisti OT: Mitenhän muuten D&D-lisenssit nykyään PC-puolelle ? Esim. Krynnistä saisi tarinan jos toisenkin revittyä irti ja toteutettuna W3 kaltaisesti voisi olla jopa menestyväkin konsepti.
 
Miten? Lyö, väistä, lyö. Elä tapa liian vaikeita vihuja ennen level 10 tjsp. kun yhtäkkiä Death Marchikin muuttuu helpoksi. Onko auto apply oils vielä päällä, että saat varmasti dmge bonukset käyttöön?

Niin siis vaimo haluaa kans kokeilla peliä, mutta ei ole kovin kokenut pelaaja, ja haluaisi lähinnä pelata tarinan takia. Itsehän pelasin suurimman osan death marchilla =)
 
Konsolikomennotmodilla varmaan sais nostettua omaa healthia tai jotain vastaavaa tehtyä. Lisäksi voi antaa itselleen miljardin rahaa ja ostaa mitä varusteita haluaa, joka helpottaa etenkin alussa vähän.

Toki kun itse olet parempi pelaamaan, niin jotain vinkkejä kannattaa opettaa. Esim. Quenin käyttö, se nopea väistö, ei kieriminen joka kuluttaa staminaa jne.
 
Helpoin vaikeustaso ja combat on edelleen liian vaikea. Miten tämän voisi helpoiten korjata? God Mode -modilla voi nostaa damagen ylös, mutta paras olisi semmoinen modi, jolla voisi nostaa geraltin healthin moninkertaiseksi, mutta sellaista modia en onnistunut löytämään. Ajatus olisi, että combatissa olisi kuitenkin mahdollista edelleen kuolla, mutta ei kovin helposti.

Itse pelkäsin tätä kun aloitin peliä mut nyt lvl15 helpoimmalla tasolla alkaa oleen liian helppo.
 
Tällä tavallako se sitä arvostusta nyt sit lopulta saa?
Arvostus =/= tunnustus.

Veikkaan että ei hirveästi välitä vaikka pelisarjan fanit pitäisivät häntä mulkkuna, kunhan tietävät että hän on luonut universumin ja eivät unohda sitä.
 
Vaikuttaa kyllä kunnon vajukilta toi kirjailija ihan näin pelkkien haastattelujen perusteella. En sitä kuitenkaan kiellä etteikö se ehkä vähän lisää fyrkkaa tosta ansaitsis kun lähdemateriaali on sieltä peräisin, mutta vois se kyllä antaa tunnuttusta noille peleillekkin siinä muodossa ettei ne nyt helvetti ainakaan oo kirjan myyntejä syönyt. Hommahan on pikemminkin päinvastoin mut herra näemmä elää omassa kuplassansa aika pahasti. Jos tarkotuksena enimmäkseen vaan puhua omia kuvitelmia haastatteluissa ja vaikuttaa kusipäältä niin siinä nyt sit ainakin on onnistunu. Toisaalta kyllähän se saattaa pikkasen ottaa päähän kun kattelee kun muut tekee tajuttomia määriä rahaa sun kirjoista tehdyistä peleistä, mutta vaihtoehto tollekkin kuitenkin tarjottiin et könttäsumma tai prosenttiosuus myynneistä. Valitsi sen riskittömän vaihtoehdon ja nyt sit haluaakin sen vaihtoehdon missä oli aikoinaan iso riski että jää rojaltit saamatta.
 
Vaikuttaa kyllä kunnon vajukilta toi kirjailija ihan näin pelkkien haastattelujen perusteella. En sitä kuitenkaan kiellä etteikö se ehkä vähän lisää fyrkkaa tosta ansaitsis kun lähdemateriaali on sieltä peräisin, mutta vois se kyllä antaa tunnuttusta noille peleillekkin siinä muodossa ettei ne nyt helvetti ainakaan oo kirjan myyntejä syönyt. Hommahan on pikemminkin päinvastoin mut herra näemmä elää omassa kuplassansa aika pahasti. Jos tarkotuksena enimmäkseen vaan puhua omia kuvitelmia haastatteluissa ja vaikuttaa kusipäältä niin siinä nyt sit ainakin on onnistunu. Toisaalta kyllähän se saattaa pikkasen ottaa päähän kun kattelee kun muut tekee tajuttomia määriä rahaa sun kirjoista tehdyistä peleistä, mutta vaihtoehto tollekkin kuitenkin tarjottiin et könttäsumma tai prosenttiosuus myynneistä. Valitsi sen riskittömän vaihtoehdon ja nyt sit haluaakin sen vaihtoehdon missä oli aikoinaan iso riski että jää rojaltit saamatta.
Kuitenkin pitää muistaa että Witcher 1 ja 2 eivät mitään isoja pelejä olleet tai hittejä kuten sanotaan, witcher 3 vasta räjäytti n.s pankin ja kiitos toki kuuluu myös kirjailijalle.

Mutta jos oikeasti CDPR joutuu maksaa jotain 14 miljoonaa euroa tuosta niin oikeusmurha on tapahtunut.

Koska haluan perustella näitä:

1. Witcher ei ollut muualla maailmalla mikään tunnettu nimike tuota sopparia tehdessä.
2. Pitää kanssa muistaa että joku muu pelintekijä olisi voinut kusta hommat ja eikä pelikansa olisi ostanut peliä.
3. Sapkowski ei ainakaan pelisarjalle mitään hyvää PR:ää ole ollut.
4. CDPR laittoi lähes all innit witcher 3 ja siksi konsolit graafisesti huononsi sitä mutta mahdollisesti sen witcher 3 mikä on nykypäivänä ja jos peli olisi flopanut niin ei ehkä konkkaa olisi ihan mennyt mutta oliis seuraavat pelit olleet paljon pienemällä budjetilla.

Siksi sanoisinkin että noin miljoonan euron korvaus olisi varmasti hyvä jos katsoo lähtökohdat mistä on lähdetty ja 11v CDPR:llä kesti ennenkuin se kultasuoni löytyi ja puhkesi.
Eiköhän puolassakin miljoonalla eurolla pärjää ja sitten sopimus tehtäisin niin että saa mahdollisesta Witcher 4 % osuudet jolloin miljoonan päälle tulee jo hyvää ainakin perikunnalle jos sellaista on?

Jos Sapkowski olisi vaikka ollut taru sormusten herra kirjailija ja tunnettu maailmalla jolloin CDPR oliskin hyötynyt maailmanlaajuisesti tunnettavuudesta niin olisi jo eri juttu.

Immeiset saavat olla eri mieltä kanssani mutta näin näkisin asian mutta totuus on että herralle kuuluu isompi summa kuin alkuunsa maksettu mutta ei missään nimessä 14 miljoonaa euroa.
 
Tehdyillä sopimuksilla ei ole mitään väliä? Herra otti rahat ja odotti miten peleille käy, ilman minkäänlaista omaa riskiä, ja kun hyvin kävi vaatii rahoja itselleen. Itsekkin oon tehny huonoja sijoituksia ja menettänny rahaa. Pitäiskö alkaa vaatia takaisin?
 
Sapkowski on ollut ihan täys mulkku aina. Ei sinänsä mikään poikkeuksellinen luonteenpiirre taiteilijasieluissa..
 
Vaiko olisko tässä taustalla se että netflixi vetosi tuohon CDPR tekemään soppariin että säkin myit niin halvalla ne niille niin et paljoa enempää saa meiltä ja nytten yrittää sitä kautta saada parempaa rojaltia netflixeltä?

Aika kävisi aika hyvin yks yhteen.

Toivottavasti sitä arvioidaan sen sopimuksen tekoajan oikeuden ja kohtuuden mukaan eikä tämän hetken oikeuden ja kohtuuden mukaan.
No tämä:
Pitkän matkan ovat pojat kulkeneet tuosta:
jx99y2k.jpg

Kukaan ei olisi voinut edes unelmoida mistään witcher 3 menestyksestä 11v päästä.
 
Vaiko olisko tässä taustalla se että netflixi vetosi tuohon CDPR tekemään soppariin että säkin myit niin halvalla ne niille niin et paljoa enempää saa meiltä ja nytten yrittää sitä kautta saada parempaa rojaltia netflixeltä?

Aika kävisi aika hyvin yks yhteen.
No en tiä onko tällä mitää merkitystä. Minusta kuitenki CDPR on tehnyt ison työn, että Witcher tuotemerkin markkina-arvo on noussut nykyarvostukseensa. Mutta se on fakta, että se on paljon arvokkaampi nyt kuin silloin, eikä sillä pitäis olla mitään merkitystä siihen mitä nyt joku Netflixi maksaa kyseiselle herralle.

Samalla tavalla minusta on tökeröä, jos CDPR joutuisi maksamaan Witcher-tavaramerkin nykyisen markkina-arvon perusteella, kun se on tehnyt ihan hemmetisti sen eteen, että se markkina-arvo on siellä missä se nyt on.

Maailma on täynnä näitä tyyppejä, jotka on jättäneet ostamatta halvalla tai myyneet liian halvalla ja katuneet myöhemmin kun toiset on tehneet rahaa. Ja se on joka kerta yhtä noloa ku tullaan vaatimaan oikeusteitse joskus 20v myöhemmin, että mulle hei kuuluis siivu teidän työstä.

Toki jos oikeesti miestä on kusetettu nii se on tietty asia erikseen, mutta koska miehelle on tarjottu rojalteja, nii epäilenpä että ei ole ollut mikää kusetushomma.
 
Toki jos oikeesti miestä on kusetettu nii se on tietty asia erikseen, mutta koska miehelle on tarjottu rojalteja, nii epäilenpä että ei ole ollut mikää kusetushomma.
Tai sitten että Brutto tai netto myyneistä mentäisin kilpailee oikeuteen kuten forrest cumpin tarinassa jonka pastesin edelliselle sivulle jossakaan ei ole kusettu mutta kirjanpito tms asiat.

Mutta toivottavasti kaveri saa kuitenkin CDPR:ltä rahaa mutta ei mitään 14 miljoonaa euroa kuitenkaan joka olisi jo iso siivu witcher 3 budjetista jonka porukat riskerasi.

Toivottaan kuitenkin että tapaukselle saadaan onnellinen loppu.
 
Eiköhän molemmat tahot ole tehneet aika paljon brändin eteen. Kirjasarjahan ei ole edes kovin iäkäs, joten olisiko sen sieltä periferiaksi koetusta Itä-Euroopasta pitänyt levitä maailmalle vieläkin nopeammin... millä ei kai sinällään ole merkitystä, kun pelilisenssikorvauksen kohtuullisuutta arvioidaan.

Sapkowski ei halua osaa suuryritys CD Projekt Redistä. Sapko haluaa kohtuullistetun osan tekijänoikeuksistaan, joka on hänen lakimiestensä arviossa kuusi prosenttia, mikä ei aivan kohtuuttomalta kuulosta niin kauan kuin CD Projekt Redin pelimaailma on kymmenkertaisesti Sapkowskia.

Karjun maineelle CD Projektin Redin fanikunta ei kovin edulliseksi ainakaan ole käynyt. Sen verran herkästi tekijää soimataan vaikkei tämä muuta haluaisi kuin oikeutta. Jos laki tämän vielä mahdollistaa, niin kukahan tässä oikein on kohtuuton...

Miten sen nyt ottaa, tuoreinkin sarjan kirja täyttää ensivuonna 20 vuotta. Oikeuden ja ahneuden välillä on ihan pienenpieni, pikkiriikkinen ero. Jos itse halusi välttämättä kertakorvauksen tarjotun provikan sijasta ehkä tässä tilanteessa kannattaisi katsoa peiliin.
 
Ja siis ainakin lukeman perusteella CDPR tarjosi useamman kerran rojalti vaihtoehtoa Sapkowskille. Hyvin hankala on kyllä oikeuttaa ja tukea ukon menettelytapoja vaikka toki vitutuksen ymmärrän.
 
Witcher 3 Interactive Maps

Näppärä sivusto missö voi tarkastella pelin karttoja.

Ja TV-sarjan näyttelijävalintoja paljastettu.

yt3a5ff17kr11.jpg


Yennefer intialainen ja Fringilla afrikkalainen. Hohhoijaa.. Jotenkin ei tullut yllätyksenä että tähänkin sarjaan piti väkipakolla työntää diversiteettiä.. :facepalm:
 
Witcher 3 Interactive Maps

Näppärä sivusto missö voi tarkastella pelin karttoja.

Ja TV-sarjan näyttelijävalintoja paljastettu.

yt3a5ff17kr11.jpg


Yennefer intialainen ja Fringilla afrikkalainen. Hohhoijaa.. Jotenkin ei tullut yllätyksenä että tähänkin sarjaan piti väkipakolla työntää diversiteettiä.. :facepalm:


Et taida pahemmin seurata räbää? Asiasta jo muutamaan otteeseen keskusteltu :D
 
Fringillan rotu on muutettu, mutta on tuo nyt jotenkin perusteltavissa. Velhotarhan on kotoisin Nilfgaardista, siis jostain etelästä. Ei ole iso lorerikkomus jos sanotaan että sen vanhemmat olikin zerrikaaneja. Onneksi ketään tärkeämpää hahmoa ei alettu väripesemään.

Yenneferin näyttelijästä en edes huomannut, että se oli intialainen. Ihan asiallisen näköinen tulee kun heittää vielä violetit piilolinssit.
 
Fringillan rotu on muutettu, mutta on tuo nyt jotenkin perusteltavissa. Velhotarhan on kotoisin Nilfgaardista, siis jostain etelästä. Ei ole iso lorerikkomus jos sanotaan että sen vanhemmat olikin zerrikaaneja. Onneksi ketään tärkeämpää hahmoa ei alettu väripesemään.

Yenneferin näyttelijästä en edes huomannut, että se oli intialainen. Ihan asiallisen näköinen tulee kun heittää vielä violetit piilolinssit.

Fringilla on Toussaintista ja Anna Henrietan serkku, eli tällöin myös Toussaintin hallitsijan tulee olla tumma. Lisäksi Ciri on täysin valkoinen ja syvästä etelästä oleva pappa-Emhyr on valkoinen, joten ei se oikein sovi loreen... Pelkkää sjw-kikkailua, eikä tolle mitään muuta järkevää perustetta löydy.
 
Fringillan pitäisi etnisyyden perusteella olla jostain Etelä-Zerrikaniasta. Ja ei tuo Yenneferinkään etnisyys oikeen käy järkeen.

Jos nyt totta puhutaan niin enpä tältä sarjalta kummoisia muutenkaan odotellut. Ainoa järkevä tapa tehdä sarja olisi ollut paikallinen, korkean budjetin produktio paikallisilla näyttelijöillä. No onneksi on aina ne kirjat + pelit joita ei pystytä enään pilaamaan.. :D
 
Et taida pahemmin seurata räbää? Asiasta jo muutamaan otteeseen keskusteltu :D
Näppituntumalta sanoisin että löytyy paljon käyttäjiä jotka ei räbää seuraa. Ihan hyvä että räbässä käydyt asiat tulee esille muissakin topikeissa
 
Sen verran hyviä Witcherin questit että niitä tekee ihan mielellään, niitä harmaitakin joista ei edes Xp:tä juuri saa.

Ja jos meinaat niitä patsaita niin ne voi antaa myöhemmin. Jos ei voisi ne questit feilaisivat automaattisesti.
 
Rikkoo vaan pelin balanssin se modi. Ja jos oikein muistan niin voi kusta NG+ rundin jotenkin. Late game tulee olemaan todella helppo tuon modin kanssa kun peli ei muutenkaan ole mikään maailman vaikein.
 
Mulla joku modi sekotti tuota skaalausta plussassa siten että mun geralti oli tasolla 70 muistaakseni ja alun banditit oli tasolla 90 jotain niin sai yhtä ukkoa piestä sen pari minuuttia ja geralti kyykähti parista iskusta.

Mutta sitten main questin vastukset ovat pierulla kumoon laitettavia kun yksi kalsari bandit paljon tiukempi vastus kuin loppu Eredin.

Toisaalta tuo sekoili aiheutti taas sen ettei koskaan voinut tietää että minkälainen hirviö sieltä vastaan tulee metsässä, yksinäinen Ghouli pystyi laittaa yhdellä haukulla Geraltin suihinsa.
 
Just sain tuon Witcher 2 pelailtua läpi. Oli kyllä ihan jees peli tarinan kannalta, mutta en itse oikeen löytänyt muuta hyvää ja ei ollut omasta mielestä lähelläkään Witcher 3 tasoa. Witcher 3 tuli myös kesällä pelattua kolmannen kerran läpi lisäosineen ja se on kyllä niin mahtava peli. Todella tyhjä olo kyllä jäi ku sen sai pelattua. Nyt olen näitä kirjoja alkanut lukemaan, kun kiinnostu niistä ton Witcher 3 myötä. Sitä Witcher sarjaakin kyllä oottelen kovasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 743
Viestejä
4 556 210
Jäsenet
75 050
Uusin jäsen
Lartonki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom