Ensimmäiseksi muutama tarpeeton juonenkäänne: Alussa annetaan ymmärtää, että Galadrielin veli Finrod oli Galadrielille tärkeä. Finrodin hahmoa esitettiin vain lyhyesti ja kun Finrod on kuollut, Gladriel parissa sekunnissa päättää lähteä metsästämään Sauronia ja hänen palvelijoitaan. Tuosta päätöksestä olisi voinut tehdä paljon paremman kohtauksen, koska tuollaista päätöstä ja omistautumista ei tehdä parissa sekunnissa.
Kostamis-päätöksen pohjustaminen olisi myös paremmin selittänyt, miksi Galadriel pakonomaisesti kulki pitkin keskimaata etsimässä Sauronia. Galadriel ei myöskään vaikuttanut kovin hyvältä johtajalta, kun hän loikki jääseinämää ylös tikarinsa varassa ja jätti miehistön selvitymään omillaan. Samoin, kun haltijasotilaat pyysivät levähdystaukoa, hän komensi heitä kylmästi jatkamaan.
Kun Galadriel palkitaan matkalla Harmaisiin Satamiin, koko hänen epäröintinsä ja paluu keskimaahan on täysin ylimitoitettu turha seikkailu. Jokainen tietää, että hän esiintyy Tarussa sormusten herrasta, joten merikäärme-episodi ja ajelehtiminen lautalla on pitkälti tarpeeton.
Monia keskimaan kansoja esitetään kliseenomaisesti. Hobiteista on tehty joukko likaisia kulkureita. Vaikka olisit kulkuri, ei jokaisen hahmon ihon ja kasvojen tarvitse olla mustan lian peitossa. Samoin hiukset olivat likaiset ja takkuiset. Jokaisella. Lisäksi heidät tunnetiin "karva-jalkoina" vaikka Tolkien-elokuvissa heidät ensisijaisesti mainitaan "puolituisina", koska lyhyt pituus on kuitenkin hobittien silmiinpistävä ominaisuus.
Kääpiöt oli jälleen Peter Jacksonin tapaan esitelty hassuina tonttuina, joilla on poikkeuksellisen isot nenät ja parrat. Röyhtäilyä ja älämölöä oli korostetusti ja yksinkertaisten tonttuhahmojen vähä-älyisyyttä alleviivattiin tarpeettomasti.
Ihmiset olivat ainoa edes lievästi kiinnostava kansa, koska heidän joukossaan oli erilaisia hahmoja, sekä hyviä että viekkaita ja ilkeitä henkilöitä. Kylässä myös ihmiset esitettiin jostain syystä likaisina, joiden jokaisen iholla on päivien likakerros, vaikka hahmo oli esimerkiksi sisätöitä tekevä majatalonpitäjä.
Kun parrakas mielipuoli putoaa taivaalta tulipallona, miksi tapahtuma piti kytkeä siihen hetkeen, jolloin Harmaiden Satamien ovet olivat auki? Lensikö hankilö sieltä rakettina. Eikö hahmoa olisi voinut synnyttää yhtään vähemmän dramaattisella tavalla? Ja tuliko hahmo korvaamaan poislähteviä haltijoita?
Eniten kuitenkin sarjassa ärsyttää liiallinen tietokonegrafiikka. Sitä on rakennuksissa, maisemissa, eläinten ja kasvien liikkeissä ja yksinkertaisesti liikaa. Kun laiva lähestyy Harmaista Satamia, lentää sitä vastaan valkoisia lintuja, jotka ovat kalan ja linnun sekasikiöitä. Miksi ne eivät voineet olla vain valkoisia lintuja?
Haltioiden ilotulitusta näytetään hetki, mutta siinäkin raketit muodostavat lentäviä perhosia ja monimutkaisia malleja, jotka tunnistaa välittömästi tietokonegrafiikaksi.
Merihirviö, Hobittilasten lähellä hiippaileva susipeto ja lumipeikko ovat kaikki tarinan kannalta OK, mutta korostetun tietokoneella tehtyjä ja eivät noudata mitään aikaisemmin nähtyä. Tyypillisesti tietokoneella tehty peikko liikkuu massaansa nähden liian nopeasti, joka ei noudata fysiikan lakeja.
Kun tulipallossa saapunut mielipuoli on iskeytynyt maankamaraan, alkaa toistuva tietokonegrafiikalla tehdyllä tulella leikkiminen, joka kulminoituu tulikärpästen muodostamaan kuvioon ja sammumiseen. Kuviot on vielä monistettu henkilöiden silmiin heijasteina. Miksi erilaisia efektejä pitää ylitehdä, eikö katsoja tajuaisi kerrottavaa viestiä vähemmälläkin?
Kun Hobittityttö tuo toisena päivänä ruokaa ja mielipuoli huutaa hänelle, näyttää sille, että taivas menee pilveen, tuuli nousee ja puut taipuvat kohti henkilöitä. Tämä on hyvin tehty kohtaus, jossa efekti toimii tarinan kannalta merittävällä tavalla, eikä nouse kohtauksen keskiöön.
Mielipuoli syö etanoiden lisäksi niiden kovat kuoret. Miksi? Mitä oleellista etanoiden kuoren syöminen lisäsi hahmoon?