Joo en minäkään ihan samanlaista näpristelyä kaipaisi Elders Scrollsiin mutta toivottavasti Skyrimin "et voi muuta kuin lyödä ja taikoa"-taisteluun olisi jotain parannusta.
Skyrimiä itse jaksoin pelata n. 60h mutta Oblivionia ainakin 10x määrä. Vieläkin tekisi joku päivä mieli nostalgiahöyryissä laittaa peli tulille FCOM-modilla höystettynä
Minäkin pelasin reilusti enemmän Oblivionia, heittäisin hatusta että ainakin kolme kertaa enemmän. Toinen tykkää Skyrimistä ja toinen Oblivionista ja vielä on ne jotka pelkästään Morrowindista lytäten vähän kaiken muun, mutta ei lähdetä nyt murjomaan mitään vaan tässä minun näkemykseni Skyrimin ja Oblivionin paremmuuksista:
Oblivion:
- Sivutehtävät mielenkiintoisempia juoneltaan. Sisältävät myös pientä selvitettävää. Lokia tulee välillä lukea.
- Hahmon kehitys niin kamoissa kuin ominaisuuksissa ropemaisempi, eli on ne vahvuudet ja vähäisemmät taidot. Hyvin toimiva koukku pelata lisää saadakseen aina ne paremmat kamat.
- Cyrodiil on viihtyisä alueena ja hauska kun on joka kylässä enemmistönä tietty rotu.
- Päätehtävä tuntuu oikeasti tärkeältä ja et ole pelaajana tarinan keskipiste.
- Kaikkiaan paremmat musiikit.
- Oblivion on planeettana mukavaa vaihtelua Tamrieliin.
- Shivering Isles lisää sekin vaihtelua, vahva lisäri.
- Kaupungit huimasti isompia ja uskottavampia.
- Parempi käyttöliittymä PC:tä ajatellen.
- Kamat menee rikki tasaisesti joten niistä pitää huolehtia.
Skyrim:
- Taistelu jouhevampaa, tuntuu tyydyttävältä mättää porukkaa. Huudahdukset lisäyksenä oikein toimiva.
- Maasto ja kartan sijainnit huimasti vaihtelevampia.
- Hahmosta saa hyvän näköisen ja muut hahmot näyttävät myös uskottavilta.
- Mielenkiintoisia konsepteja kuten itsestään muodostuvat tehtävät.
- Ihan jees että keskustellessa aika kulkee eteenpäin.
- Vihollisten skaalautuminen mielekkäämpi.
Morrowindia en valitettavasti ole pelannut kuin alkua, koska tekstiä tuli niin paljon heti kärkeen ettei vaan jaksa uppoutua. Se on vähän eri tyylinen peli kuin muut TES:it väittäisin, ehkä se kaikista erilaisin. Skyrim otti verrattuna Oblivioniin askeleen uskottavampaan suuntaan maailman näyttävyyden puolesta, mutta kaikki ei mennyt putkeen kuten esim. päätehtävän juoni. Ei vaan yhtään kiinnosta mitä lohikäärmet tekevät ja mikä on Alduin, jotenkin tuntuu että itse pitäisi olla joku messias ja hoitaa kaikki, mutta kerran kun Jarli pystyy itsekin huutelemaan ja tekemään vaikka mitä niin miksei hän voi hoitaa hommaa? En vaan käsitä että mitä päätehtävässä haettiin takaa, enkä mennytkään sitä läpi vaikka olen pelannut yhteensä jopa sata tuntia.
Siitä huolimatta että maailmaan keskityttiin yksityiskohtaisemmin, ei TES:it maistu kaikille ropettajille ja sanoisin painosanalla ropettajille, sillä ropeilussa mentiin suoraviivaisempaan suuntaan melkoinen harppaus. Toivonkin listatuista asioista että kuutosen kohdalla ne yhdistyisivät, tulisi huikea peli.
Skyrimistä voisi vielä mainita se huikea hehkutettu ominaisuus nimeltä 'kaupungit ilman latausruutua', mikä ei tosin täysin toteutunut, mutta paha antaa lisäpisteitä tuosta kun jotkut kylät ovat ihan töykeän pieniä. Ilman muuta latausruutu takaisin jos kylät noin pahasti muuten kärsivät, vaan eipä taida tarvita sellaista uusien konsolien kanssa ja hyvä näin. Järkyttävä uhraus silti verrattuna Oblivioniin ainakin minusta.
Mitäs muut mieltä näin yleisesti? Varmaan keskusteltu aiemminkin samasta, mutta toivoisitko VI:n olevan enempi Oblivionin vai Skyrimin kaltainen, vaiko sen Morrowindin tai aiempien? Mitä olisi hyvä ottaa mistäkin osasta?