The Elder Scrolls VI

Jokohan TES VIssä onnistuisi edes tikkaiden kiipeäminen (toivottavasti immersiota rikkovat rampit katoaisi...) tai aitojen, seinien ym. ylittäminen parkour tyyliin. Ehkä jopa saataisiin luolastoja joihin pääsee ilman latausruutua. Linkissä lisää ongelmia/ominaisuuksia, jotka luultavasti tulevat olemaan tässäkin pelissä.

E: Mielestäni melee combat on aika vanhentunutta miekoilla lätkimistä, ilman väistämistä tai muuta dynaamisuutta. Tai no ei kyllä liikkumisessa muutenkaan ole dynaamisuutta.

E2: AIkin kaipaisi vähän kehitystä
 
Viimeksi muokattu:
E: Mielestäni melee combat on aika vanhentunutta miekoilla lätkimistä, ilman väistämistä tai muuta dynaamisuutta. Tai no ei kyllä liikkumisessa muutenkaan ole dynaamisuutta.
Kyllä tästä erittäinkin samaa mieltä. Bethesdalla olisi hyvä ottaa edes vähän mallia miten nykyaikaiset pelit toteuttavat taistelumekaniikkoja. Nuita on valtavasti hyviä esimerkkejä enkä sano että pitäisi suoraan kopioida ne seuraavaan elders scrollssiin mutta että edes jotain dynaamisuutta ja säväkkyyttä saisi siihen normaaliin kilpi-ylhäällä-block-tökkäsy-ilman-mahdollisuutta-tehdä-mitään-muuta.mp4.

 
Viimeksi muokattu:
Direct link1
sTfk26K.gif


Direct link2:
7WYqfVa.gif


Direct link3:
w7DvvOE.gif

Kiitos mutta ei kiitos :btooth:
 
Toivottavasti combattiin oltaisiin tosiaan saatu jotain dynaamisempaa. Skyrim otti jopa Oblivioniin verrattuna takapakkia, kun minkäänlainen blokkaus ei onnistunut, ellei ollut kilpeä kädessä.
 
Peli nyt kuitenkin on tavannut yrittää olla etäisesti realistisen tuntuinen (taikuus ja fus ro dah sivuuttaen) 1st person RPG, jossa kilvet puuta ja miekat taottu raudasta (alussa) eikä mitään ajan hidastumisia ja viholliseen viisi lyöntiä kun se leijuu ilmassa uppercutin jäljiltä -toimitamäiskettä.

Mä oon ymmärtänyt, että keskiaikaisessa jalkamiehen taistelutavassa kilvellä blokkaaminen ja miekalla lyöminen on ollut aika tyypillistä. Ei mitään kierähtelyjä ja ukemeita sun muuta taistelubalettia.
 
Elder Scrollsin taistelu voisi tosiaan olla vähän monipuolisempaa, mutta ei mitään edellä olleen videon kaltaista. Ehkä hillittyä taistelubalettia voisi olla joillakin light armoria käyttävillä roguehahmoilla, vastapainona sitten sarvikuonon tavoin etenevä heavy armor -tyyppi. Mutta ehdottomasti kunnioittaen Elder Scrollsien vapautta, eli ei mitään "en minä voi käyttää haarniskaa kun olen maagi" -juttua.
 
Hain dynaamisuudella, sitä että iskut oikeasti vaikuttaa viholliseen, eikä vain näytä animaatioiden toistolta. Eli esimerkiksi kuten videolla

näkyy kuinka pää heilahtaa/nytkähtää iskusta. Skyrimistä en löytänyt esimerkkiä, joten tämä video saa kelvata

 
Viimeksi muokattu:
TES-loressa sankarit on muutenkin olleet kategorisesti random-tyyppejä, ei mitään ninja-assassiineja tai sodanjumalia. Enemmän juuri sellainen, jolle alussa lyödään miekka käteen ja sanotaan, että terävä pää kohti vihollista ja jonka pitäisi kaiken järjen mukaan kuolla välittömästi jos lähtisi jotain kaupungin vartiomiestä vastaan ilman haarniskaa vetämään jotain dual wielding balettia.
 
Näyttää tuo Kingdom Cone aivan liian monimutkaiselta 24 fps konsolijonneille :btooth:
 
TES-loressa sankarit on muutenkin olleet kategorisesti random-tyyppejä, ei mitään ninja-assassiineja tai sodanjumalia. Enemmän juuri sellainen, jolle alussa lyödään miekka käteen ja sanotaan, että terävä pää kohti vihollista ja jonka pitäisi kaiken järjen mukaan kuolla välittömästi jos lähtisi jotain kaupungin vartiomiestä vastaan ilman haarniskaa vetämään jotain dual wielding balettia.
Juuri näin. Ja ytimessä on hahmonkehitys, jossa on vapautta huomattavasti enemmän kuin monessa muussa pelissä. Erityisesti tykkään siitä, että ne taidot kehittyvät joita käyttää. Toki tässäkin on joitakin mielestäni vääriä ratkaisuja pelintekijöiltä Skyrimissa: taitokatto+legendaariseksi tekeminen. Mieluummin niinkin, että saisi satasen jälkeen pientä prosentuaalista bonusta (mutta ei uusia ominaisuuksia) kuin tuo "nollaaminen" ja kehityksen uudelleen aloittaminen.
 
Näyttää tuo Kingdom Cone aivan liian monimutkaiselta 24 fps konsolijonneille :btooth:
Se on yksi hyvä peli muiden joukossa, mutta eri peli eikä mielestäni sopiva esikuva, jos lähdetään pohtimaan Elder Scrollsien tulevaa kehitystä. Nimimerkillä yli 1600 tuntia Skyrimia, arviolta 500 tuntia Oblivionia ja 1000 tuntia Morrowindiä, kaikki PC:llä ;)
 
Se on yksi hyvä peli muiden joukossa, mutta eri peli eikä mielestäni sopiva esikuva, jos lähdetään pohtimaan Elder Scrollsien tulevaa kehitystä. Nimimerkillä yli 1600 tuntia Skyrimia, arviolta 500 tuntia Oblivionia ja 1000 tuntia Morrowindiä, kaikki PC:llä ;)

Joo en minäkään ihan samanlaista näpristelyä kaipaisi Elders Scrollsiin mutta toivottavasti Skyrimin "et voi muuta kuin lyödä ja taikoa"-taisteluun olisi jotain parannusta.

Skyrimiä itse jaksoin pelata n. 60h mutta Oblivionia ainakin 10x määrä. Vieläkin tekisi joku päivä mieli nostalgiahöyryissä laittaa peli tulille FCOM-modilla höystettynä :)
 
Mutta ehdottomasti kunnioittaen Elder Scrollsien vapautta, eli ei mitään "en minä voi käyttää haarniskaa kun olen maagi" -juttua.
Tämä olisi tärkeä mielestäni myös säilyttää. On niitä pelejä jo tarpeeksi ( nettipelit myös) joissa noin mennään. Souls peleissä myöskään ei mitenkään rajoitettu. Kiva kehittää hahmoa kun ei ole juuri tuon tyylisiä rajjoituksia peleissä.
 
Kindom Comen miekkailusta tykkäsin itse paljonkin. Se on oikeasti vaikeeta, mutta kun saa ensimmäisen banditin tapettua 1v1 niin tuli kyllä hyvä fiilis. Skyrimin miekkailuhan on vaan sitä että rämpytetään yhtä nappia ja jos on tarpeeksi hyvät statsit ja aseet niin vihollinen kuolee.
 
Skyrim otti jopa Oblivioniin verrattuna takapakkia, kun minkäänlainen blokkaus ei onnistunut, ellei ollut kilpeä kädessä.

Miten niin ei muka onnistu? Torjuminen ei vaadi kilpeä, vain vapaan käden 1H aseilla, jolloin torjunta toimii kuin 2H aseilla. Jos toisessa kädessä on valittuna kakkosase tai loitsu, peli tulkitsee tämän dual wieldingiksi, jolloin pelitasapainon takia torjuminen ei ole mahdollista ja tämä on ihan tarkoituksen mukainen mekaniikka.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ei kiitos mitään "tää niinku parryy daggerilla vasurilla kun näpäytän just oikeella hetkellä" ja sitten toi ogre on stunned sen metrisen nuijansa kanssa hetken aikaa.
 
Ei tuo Kindom Come kyllä vaikuta ollenkaan sellaiselta mitä odottaisin seuraavalta elderiltä. Juuri tuommoinen mielenkiinnoton hidas tökkiminen kävisi kyllä puuduttavaksi tunnin jälkeen. Ehdottomasti jotain muuta. Jos tässä taas aiotaan olla dragonborn joka voittaa lohikäärmeitä 1v1 niin tantereen olisi parempi tömistä niin että ei ole koskaan peleissä nähty. Sehän se puuttuisi kun lohikäärmettä tökkäsemällä alkaa vaikertamaan itkua ja sanoo:"Jätkä löi oikeesti!"
 
Ei tuo Kindom Come kyllä vaikuta ollenkaan sellaiselta mitä odottaisin seuraavalta elderiltä. Juuri tuommoinen mielenkiinnoton hidas tökkiminen kävisi kyllä puuduttavaksi tunnin jälkeen. Ehdottomasti jotain muuta. Jos tässä taas aiotaan olla dragonborn joka voittaa lohikäärmeitä 1v1 niin tantereen olisi parempi tömistä niin että ei ole koskaan peleissä nähty. Sehän se puuttuisi kun lohikäärme kuolee tökkäsemällä sitä kynteen ja lohhari alkaa vaikertamaan itkua ja sanoo:"Jätkä löi oikeesti!"
Sä olet tullut pelisarjaan ihan liian myöhään. Tästä ei haluta mitään lohikäärmeenmättöä.
 
Sä olet tullut pelisarjaan ihan liian myöhään. Tästä ei haluta mitään lohikäärmeenmättöä.
Juu toki uusi tulokas olen. Vasta kolmos osasta lähtenyt liikkeelle mutta sekö tässä nyt tekee väärän mielipiteen kun pelistä ei halua tuommoista geneeristä miekkasimulaattoria joka ei kyllä kiinnosta ketää ei sentin vertaa.
 
Juu toki uusi tulokas olen. Vasta kolmos osasta lähtenyt liikkeelle mutta sekö tässä nyt tekee väärän mielipiteen kun pelistä ei halua tuommoista geneeristä miekkasimulaattoria joka ei kyllä kiinnosta ketää ei sentin vertaa.

Sitä sotajumala dragonball z mättöä on konsoleille ihan vitusti. Mitä jos nyt yksi peli pysyisi omalla tontillaan kun on ansioitunut pitkälti sillä, ettei ole ihan sitä samaa puuroa kuin kaikki muut?
 
Joo, Elder Scrollsit tekevät oman juttunsa todella hyvin, pientä laittoa pelattavuuden suhteen siellä täällä: parempi pelimoottori, vähän monipuolisempi taistelusysteemi, enemmän vaihtelua tehtäviin. Minä haluaisin vähän monipuolisempaa rakentamista Fallout 4:sen tyyliin, mutta ei siitäkään kannattaisi pakollista tehdä.
 
Miten niin ei muka onnistu? Torjuminen ei vaadi kilpeä, vain vapaan käden 1H aseilla, jolloin torjunta toimii kuin 2H aseilla. Jos toisessa kädessä on valittuna kakkosase tai loitsu, peli tulkitsee tämän dual wieldingiksi, jolloin pelitasapainon takia torjuminen ei ole mahdollista ja tämä on ihan tarkoituksen mukainen mekaniikka.
Ok, tuota hain siis takaa, että 1H aseille piti toisen käden olla täysin vapaa, jotta blokkaus onnistuu.

Jos taisteluissa halusi käyttää loitsuja samalla, niin peli oli about yhtä stimuloivaa kuin ajosimussa pelkästään suoran tien ajaminen :btooth:
 
Joo en minäkään ihan samanlaista näpristelyä kaipaisi Elders Scrollsiin mutta toivottavasti Skyrimin "et voi muuta kuin lyödä ja taikoa"-taisteluun olisi jotain parannusta.

Skyrimiä itse jaksoin pelata n. 60h mutta Oblivionia ainakin 10x määrä. Vieläkin tekisi joku päivä mieli nostalgiahöyryissä laittaa peli tulille FCOM-modilla höystettynä :)

Minäkin pelasin reilusti enemmän Oblivionia, heittäisin hatusta että ainakin kolme kertaa enemmän. Toinen tykkää Skyrimistä ja toinen Oblivionista ja vielä on ne jotka pelkästään Morrowindista lytäten vähän kaiken muun, mutta ei lähdetä nyt murjomaan mitään vaan tässä minun näkemykseni Skyrimin ja Oblivionin paremmuuksista:

Oblivion:
- Sivutehtävät mielenkiintoisempia juoneltaan. Sisältävät myös pientä selvitettävää. Lokia tulee välillä lukea.
- Hahmon kehitys niin kamoissa kuin ominaisuuksissa ropemaisempi, eli on ne vahvuudet ja vähäisemmät taidot. Hyvin toimiva koukku pelata lisää saadakseen aina ne paremmat kamat.
- Cyrodiil on viihtyisä alueena ja hauska kun on joka kylässä enemmistönä tietty rotu.
- Päätehtävä tuntuu oikeasti tärkeältä ja et ole pelaajana tarinan keskipiste.
- Kaikkiaan paremmat musiikit.
- Oblivion on planeettana mukavaa vaihtelua Tamrieliin.
- Shivering Isles lisää sekin vaihtelua, vahva lisäri.
- Kaupungit huimasti isompia ja uskottavampia.
- Parempi käyttöliittymä PC:tä ajatellen.
- Kamat menee rikki tasaisesti joten niistä pitää huolehtia.

Skyrim:
- Taistelu jouhevampaa, tuntuu tyydyttävältä mättää porukkaa. Huudahdukset lisäyksenä oikein toimiva.
- Maasto ja kartan sijainnit huimasti vaihtelevampia.
- Hahmosta saa hyvän näköisen ja muut hahmot näyttävät myös uskottavilta.
- Mielenkiintoisia konsepteja kuten itsestään muodostuvat tehtävät.
- Ihan jees että keskustellessa aika kulkee eteenpäin.
- Vihollisten skaalautuminen mielekkäämpi.

Morrowindia en valitettavasti ole pelannut kuin alkua, koska tekstiä tuli niin paljon heti kärkeen ettei vaan jaksa uppoutua. Se on vähän eri tyylinen peli kuin muut TES:it väittäisin, ehkä se kaikista erilaisin. Skyrim otti verrattuna Oblivioniin askeleen uskottavampaan suuntaan maailman näyttävyyden puolesta, mutta kaikki ei mennyt putkeen kuten esim. päätehtävän juoni. Ei vaan yhtään kiinnosta mitä lohikäärmet tekevät ja mikä on Alduin, jotenkin tuntuu että itse pitäisi olla joku messias ja hoitaa kaikki, mutta kerran kun Jarli pystyy itsekin huutelemaan ja tekemään vaikka mitä niin miksei hän voi hoitaa hommaa? En vaan käsitä että mitä päätehtävässä haettiin takaa, enkä mennytkään sitä läpi vaikka olen pelannut yhteensä jopa sata tuntia.
Siitä huolimatta että maailmaan keskityttiin yksityiskohtaisemmin, ei TES:it maistu kaikille ropettajille ja sanoisin painosanalla ropettajille, sillä ropeilussa mentiin suoraviivaisempaan suuntaan melkoinen harppaus. Toivonkin listatuista asioista että kuutosen kohdalla ne yhdistyisivät, tulisi huikea peli.
Skyrimistä voisi vielä mainita se huikea hehkutettu ominaisuus nimeltä 'kaupungit ilman latausruutua', mikä ei tosin täysin toteutunut, mutta paha antaa lisäpisteitä tuosta kun jotkut kylät ovat ihan töykeän pieniä. Ilman muuta latausruutu takaisin jos kylät noin pahasti muuten kärsivät, vaan eipä taida tarvita sellaista uusien konsolien kanssa ja hyvä näin. Järkyttävä uhraus silti verrattuna Oblivioniin ainakin minusta.

Mitäs muut mieltä näin yleisesti? Varmaan keskusteltu aiemminkin samasta, mutta toivoisitko VI:n olevan enempi Oblivionin vai Skyrimin kaltainen, vaiko sen Morrowindin tai aiempien? Mitä olisi hyvä ottaa mistäkin osasta?
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs muut mieltä näin yleisesti? Varmaan keskusteltu aiemminkin samasta, mutta toivoisitko VI:n olevan enempi Oblivionin vai Skyrimin kaltainen,
Itseainakin haluaisin että VI olisi ulkoasun puolesta enemmän skyrimin kaltainen kuin Oblivionin "karkki" tyyli.
Muuten ei ole kokemusta tuosta Oblivionista kuin parin hassun tunnin verran.
 
Itse toivoisin paluuta hieman monimutkaisempaan hahmonkehitykseen Morrowindin ja Oblivionin tavoin. Skyrimissä tuo systeemi meni liian yksinkertaiseksi ja sen osalta oli aika tylsä. Yksi Morrowindin suola oli se, että hahmo oli alussa rasittavankin kömpelö, mutta kehittyi myöhemmin oikeita juttuja hyödyntäessä puolijumalaksi, joka hyppää kaupungin päästä toiseen (tai vaikka koko Morrowindin saaren yli, kun löytää tietyn hauskan itemin) tai vaikka levitoi ilmassa jatkuvalla efektillä. Progressio tuntui aivan eri tavalla kuin Skyrimissä, jossa lvl1 ja lvl50 hahmon välillä ei juurikaan ole perustavanlaatuista eroa. Ja toivottavasti dialogin yms kanssa panostavat monipuolisuuteen, eikä nähdä jotain Fallout 4:n tapausta parin hassun valinnan "dialogirengasta".
 
Toivottavasti tosiaan tunne kehityksestä saadaan takaisin. Oblivion ei tuntunut yhtään miltään, kun samaan aikaan kanssasi kaikki peräkorven Enaritkin sai Daedric kamaa. Millään ei tuntunut olevan mitään merkitystä. Skyrimissä tämä oli paremmin häivytetty näkyviltä, mutta itse hahmonkehitys oli vähän laimea.

Lisäksi Skyrimiä vaivasi vielä aiempiakin pelejä pahemmin erittäin putkimaiset luolastot. Kaikki puzzletkin oli oikein hävyttömästi pelaajaa aliarvioivia.

Toivottavasti siis kaikilta osin peli saa lisää merkityksellistä sisältöä, ja yletön suoraviivaistaminen vähenee.

Henkeä en kyllä varsinaisesti pidättele, koska viime peli myi järjettömiä määriä. Todennäköisesti uusintakin koetetaan kohdistaa vain entistä isommin ja laajemmalle kansalle. Peli kuitenkin kiinnostaa, ja nuo aiemmatkin osat ovat olleet heikkouksineenkin hyviä. Mitään Morrowindin erinomaisuutta ei toki ole oltu lähelläkään.
 
Skyrimiä vaivasi vielä aiempiakin pelejä pahemmin erittäin putkimaiset luolastot. Kaikki puzzletkin oli oikein hävyttömästi pelaajaa aliarvioivia.
Nuo puzzlet kyllä kaipaisivat vähän enemmän mekaniikoita, kuin pyöritä palat kohdalleen. Ehkäpä jopa liikkumista hyödyntäviä puzzleja, jolloin jo unohdettu skilli acrobatics pääsisi valloilleen.

Lisäksi magia oli kyllä aika olemattomaksi vedetty vaikka Skyrimin alueella sijaitsee College of Winterhold. Erityisesti kaipaisin illuusiotaikoja, muitakin kuin Rally tai Frenzy eri leveleille.
 
Itse pidin Morrowindin luolastoista ja raunioista (Dwemer + Daedric). Ei tää ole mikään tombraider, miksi jokaisessa paikassa on joku puzzle? Ne on salakuljettajien tai bandiittien tukikohtia tai jotain muinaisen kansan hautoja, kyllä oli asukkailla nihkeetä kun piti aina patsaat käännellä oikeisiin asentoihin ja seistä kolmen eri nappulan päällä.
 
Minä olen kaivannut Daggerfallin levitointia, vielä parempi jos voisi lentää loitsuilla ja muuttua vaikka linnuksi tai muuksi eläimeksi.
 
Minä olen kaivannut Daggerfallin levitointia, vielä parempi jos voisi lentää loitsuilla ja muuttua vaikka linnuksi tai muuksi eläimeksi.

Morrowindissa toimi myös ja oli pakollinenkin muutamassa paikassa. Oblivioniin modasin sen jotenkin, piti vaan muistaa ettei voi mennä kaupunkeihin muurin yli. Ja olihan se vähän god mode kun ei edes cliffracereitä ollut niskassa.

Koko TES:sin magic ja etenkin enchanting nyt kuitenkin on suunniteltu niin, että koko pelin saa rikki helposti. Skyrimissa ei ehkä niin suoraviivaisesti vaikka kaikki kamat saakin enchantilla ja takomalla niin koviksi, ettei millään ole mitään väliä. Morrowindissa oli suoraviivaisempaa permanent enchantata joku 100 sanctuarya tai chameleonia kamoihin.
 
Keskusteluun combattiin liittyen hyvä toteutus voisi olla kasuaalimpi lähestyminen tuohon Kingdom Comen taistelumekaniikkaan kuten Chivalry Medieval Warfare pelissä. Siinä on huomattavasti enemmän taktiikkaa ja monipuolisuutta tuohon TES:n jatkuvaan napin rämppäämiseen verrattuna, mutta koko setti on kuitenkin tarpeeksi simppeli jottei ero totuttuun ole liian iso eikä gameplay muutu liian totiseksi. Chivalryn combatin paljon parjatut ongelmat johtu nettikoodista yms, mutta samoja ongelmia ei olisi yksinpelissä.
 
Mount & Blade -tyylinen mäiske korkeintaan jos pitää muuttaa. Itselle kelpaisi Morrowindin nopanheittotaistelukin.

Ei todellakaan mitään konsolijonneille tehtyä AssassinCreed/pleikan yksinoikeushiilikopiomätkettä. Elder Scrolls kuuluu PC:lle, olkoon taistelukin sen mukaista. Raivostuttaa kun UI tehty konsolit edellä Skyrimissä ja jo Oblivionissa mentiin siihen suuntaan.

Pelin "virtaviivaistaminen" (lue, tyhmentäminen ja yksikertaistaminen) on myös konsoleiden syytä. Minä haluan klassista roolipeliä enkä mitään action-härpäkettä jossa on typerä kykypuu johon lätkitään pojoja.


Bethesda sanoi muuten että tämä uusi ES tulee näinkin pitkän ajan jälkeen koska A) tusinakonsolit eivät jaksaisi pyörittää sitä visiota mikä heillä on ja B) tekevät pelimoottorinsa uusiksi / päivittävät sen tälle vuosituhannelle.

Tärkein asia mitä B voi tehdä on modattavuuden säilyttäminen. Sen ansiosta porukka pelaa vieläkin suurella intohimolla vanhempia sarjan pelejä. Mikään muu ei ole niin tärkeää.
 
Kun tekisivät VR-versioon kunnon taistelun. Tuossa tosin on miten hahmon taidot vaikuttavat taisteluun, vanhoissa kun ne ovat oleellinen asia.
 
Raivostuttaa kun UI tehty konsolit edellä Skyrimissä

Tuskin, koska padia käytettäessäkin SkyUI on ihan järjetön parannus UI:n käytettävyyteen. Vakio-UI on yksinkertaisesti vain paska ja epäonnistumisen multihuipentuma. Edes konsolit ei selitä noin hirvittävää UI:ta.

Mitä hahmonkehitykseen tulee, Skyrim teki siinä sentään oikein kun hankkiutui eroon täysin tarpeettomista hahmoluokista ja pää/kakkostaitojen jaottelusta. Näin hahmot oikeasti pystyvät lähtemään hyvin pitkälti samoista asetelmista ja silti kehittymään täysin eri suuntiin. "Tekemällä oppii" -periaate vähän olettaa, että mitään ennaltamäärättyä suuntaa ei ole. Erikoistuminen perkkejä käyttäen oli myös mielestäni oikea suunta, joskin Skyrimin perkit ovat isolta osin mielikuvituksettomia, esim. Ordinator-modi näyttää kuinka perkeistä saadaan enemmän hyötyä irti. Idea oli kuitenkin oikea.

Attribuuttien yksinkertaistaminen pelkkään terveys/stamina/mana sen sijaan ehkä oli vähän liikaa, mutta monipuolisemman systeemin soveltuvuus ja tarpeellisuus "tekemällä oppii" -systeemissä on kuitenkin vähän niin jä nain.
 
Kyllä seuraava osa kyllä kiinnostaa kovasti koska onhan toi Skyrim aivan loistava. Saisi vaan tosta vanhasta pelimoottorista jo luopua.
 
Mount & Blade -tyylinen mäiske korkeintaan jos pitää muuttaa. Itselle kelpaisi Morrowindin nopanheittotaistelukin.

Ei todellakaan mitään konsolijonneille tehtyä AssassinCreed/pleikan yksinoikeushiilikopiomätkettä. Elder Scrolls kuuluu PC:lle, olkoon taistelukin sen mukaista. Raivostuttaa kun UI tehty konsolit edellä Skyrimissä ja jo Oblivionissa mentiin siihen suuntaan.

Pelin "virtaviivaistaminen" (lue, tyhmentäminen ja yksikertaistaminen) on myös konsoleiden syytä. Minä haluan klassista roolipeliä enkä mitään action-härpäkettä jossa on typerä kykypuu johon lätkitään pojoja.


Bethesda sanoi muuten että tämä uusi ES tulee näinkin pitkän ajan jälkeen koska A) tusinakonsolit eivät jaksaisi pyörittää sitä visiota mikä heillä on ja B) tekevät pelimoottorinsa uusiksi / päivittävät sen tälle vuosituhannelle.

Tärkein asia mitä B voi tehdä on modattavuuden säilyttäminen. Sen ansiosta porukka pelaa vieläkin suurella intohimolla vanhempia sarjan pelejä. Mikään muu ei ole niin tärkeää.

Elder Scrolls ei ole kuulunut PC:lle sitten Morrowindin. Tiedät varmaan itsekin että mitään Hardcore-RPG elementtejä tullaan tuskin enää näkemään. TES tehdään siten että se tuottaisi mahdollisimman paljon massia ja sitä ostettaisiin mahdollisimman paljon (pääosin konsoleille). Lisäksi voi olla että julkaisu sijoittuu nextgenin ns. alkupäähän joten sitä markkinoidaan varmasti myös sillä.
 
Mahtava lisä combattiin olisi juurikin Light- ja Heavy Armorien välille selvän eron tekeminen.
Light armorilla kevyttä evasionia ilman mitään Souls-tyyppistä rollailua ja invincible-frameja. Evasion oikea-aikaisesti ja oikeaan suuntaan. Damage tresholdin tulisi olla reilusti Heavyjä huonompaa.
Heavy Armorissa tulisi vain luottaa Damage tresholdiin ja blokkaamalla lievittää tulevaa vahinkoa.

Mitä tulee parryyn, niin nykyisellään käytetystä konseptista en pidä, jossa parrylla joko staggerataan vihollinen liikuntakyvyttömäksi tai avataan sekunnin portti instagib-counterille. Parry voisi toimia damagen nullifoimiseksi, jossa oikea-aikasella blokilla selviäisi täysin ilman vahinkoa (lukuunottamatta tietenkin ne isot vasarat, taistelukirveet ja ne peikkojen kaksimetriset nuijat yms.) Witcherissähän tämä oli toteutettu niin, ettei kahden käden aseita voi parryta.

Jousiammunta on mielestäni ihan hyvällä tolalla, vaikka hiiviskelyyn yhdistettynä criticalit tuhoavat helposti koko pelin. Ehkä voisi olla pitkäjousia ja pienempiä, nopeampia jousia että tähän tulisi vähän leveyttä.

Taikominen tarvitsee ainakin Skyrimiin (ainoa tes jossa on destruction buildilla pelattuna sellanen määrä, että uskaltaa ottaa kantaa) verrattaessa huikeasti parannusta. Lähes kaikki taiat ovat aivan liian samankaltaisa, joissa osoitetaan vihollista ja ammutaan elemental-effective taikaprojektiili. Runet olivat kivoja, sillä toivat vähän vaihtelevaisuutta mage combattiin.
Tarkoitan tällä siis nyt lähinnä Destructionia.


Loppuun haluan vielä lisätä, että mikäli nämä päivitykset jouduttaisiin tekemään pelin monimuotoisuuden kustannuksella, niin ennemmin otan skyrim/oblivion mallisen "juokse ja lyö"-taistelun kuin hyvin tehdyn taistelusimulaattorin. Elder Scrollien suola ei ole minulle ikinä ollut taistelussa, eikä sen tarvitse olla tulevaisuudessakaan. Parasta olisi kyetä viemään painoa pois taistelusta ja lisätä muihinkin taitoihin syvyyttä. Skyrimissä varmaan 95-prosenttia tehtävistä suoritettiin miekalla, eikä vaihtoehtoa oikeastaan ollut. Periaatteessa jokainen pelin skilli on vain combatin tukemista varten, joka antaa itselleni hyvin niukan suhtautumisen näihin taitoihin. Jotain questlineja tai kiltoja artisaanitaidoille olisi pirun kivaa ajanvietettä. Kokisin pelin varmasti loistavaksi, jos siitä saisi itselleen 100h sisältöä ilman että miekkaa täytyisi heilauttaa kertaakaan, lukuunottamatta vaikka satunnaisilta susilta/banditeilta puolustautumista yrttejä etsiessä.
 
Loppuun haluan vielä lisätä, että mikäli nämä päivitykset jouduttaisiin tekemään pelin monimuotoisuuden kustannuksella, niin ennemmin otan skyrim/oblivion mallisen "juokse ja lyö"-taistelun kuin hyvin tehdyn taistelusimulaattorin. Elder Scrollien suola ei ole minulle ikinä ollut taistelussa, eikä sen tarvitse olla tulevaisuudessakaan. Parasta olisi kyetä viemään painoa pois taistelusta ja lisätä muihinkin taitoihin syvyyttä.

Jep, taistelut ovat vain sivuosa kokonaisuutta vaikka sitä onkin paljon. Realistinen taistelu tekee pelin pelaamisesta liian hidasta jyystöä. Liian yksinkertainen tekee siitä tylsää. Jonkinlainen tasapaino monipuolisuuden ja sujuvuuden välillä pitää löytyä ja itse pistäisin tasapainoa enemmän sujuvuuden puolelle.

Muiden taitojen merkitystä taistelujen ulkopuolella saisi kyllä parantaa reilusti.
 
Noin itsekin ajattelen, action-peleissä taistelu on pääosassa ja siihen kuuluukin käyttää aikaa ja vaivaa, mutta kun taistelu on sivuosassa niin se ei saa olla liian isossa roolissa tai kyllästyy.

Skyrimiin vähän kyllästyi kun se meni liki pitäen vain taisteluksi ja ei voinut hassutella muuten. Muistaakseni Oblivion tarjosi paremmin mahdollisuuksia vältellä taisteluita. Toki itse aina hiiviskelen roskamobien ohi ettei tarvitse taistella ja myllytän sitten isojen kihojen kanssa vain (sama ESOssa, ei vain jaksa sitä jatkuvaa tappelua).

Olisi kiva jos voisi roolipelata kunnolla jotain hopeakielistä helppoheikkiä ja juonia tiensä tehtävien läpi. Välttäisi tappamista ja mieluummin lahjoisi/uhkailisi/huijaisi vihut tekemään tahtonsa mukaan.

Ja tuohon juuri tarvitaan vanhan mallin hahmonkehitystä, Skyrimin kaltaisen turhakkeen sijaan. Laitetaan pisteitä vaikka charmiin ja akrobatiaan jne.

Minä pidän hahmoluokista ja pää- ja sivutaidoista. Etenkin kun luokan saa tehdä itse kuten tapanani on ollut. En tykkää kun kaikki ovat hiilikopioita toisistaan ja samat kyvyt ja vahvuudet. Heikkouksiakin pitää olla että pelaaminen on mielekästä. Joku todella nopea ja ketterä ei ole yhtä vahva kuin joku pienen auton kokoinen tyyppi mutta voi tosiaan väistää helpommin jne.


EDIT. Mutta ei ole Bethesdan helppo tehdä uutta ES kun tässäkin ketjussa näin eriäviä mielipiteitä (aika lailla raja vanhempien ES:n ystävien ja Skyrimin toiminnallisemman menon välillä + muut eriäväisyydet).
 
En tykkää kun kaikki ovat hiilikopioita toisistaan ja samat kyvyt ja vahvuudet.

Ja nimenomaan hiilikopioita hahmot olivat ennen Skyrimia. Hahmoluokilla ja pää/sivutaitolajittelulla ei ollut mitään merkitystä. Ei siis yhtään mitään. Ainoa asia, johon nuo vaikuttivat, oli hahmon kokemustaso, ei mihinkään muuhun. Tason 50 taito oli yhtä tehokas, oli se pää- tai sivutaito. Skyrimissa tähän sentään yritettiin tehdä selvempää jakoa perkkisysteemillä.
 
Ja nimenomaan hiilikopioita hahmot olivat ennen Skyrimia. Hahmoluokilla ja pää/sivutaitolajittelulla ei ollut mitään merkitystä. Ei siis yhtään mitään.

Kyllä niillä ihan merkitys oli, mutta varsinkin Morrowindissa pelaaja pystyi kiertämään ne juustontuoksuisilla taktiikoilla tai lataamalla jotain "always hit"-modeja (niin, miksiköhän iskut menee ohi viitosen aseskillillä...). Mutta pohjafilosofia oli classipohjaisessa hahmonkehityksessä, jota hieman järkeistämällä voisi saada ihan mielenkiintoisen lopputuloksen. Se voisi olla joku Oblivionin tyylinen skillisysteemi, missä valitaan 7 major skilliä, ja näihin saa aina esim novice/journeyman/expert/master tasoilla valittua perkkipoolista lisämausteita. Loput skillit on mahdollista nostaa, mutta perkkejä ei niistä saa otettua, ja ne vaikuttaisivat vain vähän levelaukseen. Aika hyvin tulisi silloin jaottelu majorien ja minorien välillä, kunhan perkit olisivat tarpeeksi merkitseviä. Sitten olisi tietysty attributet, mitkä on kytköksissä skilleihin jne. Saisi itemisaatioonkin hiukan mielenkiintoa enemmän.

edit: tarkennan vielä tohon Morrowindiin, että ei tosiaan major skilleillä ollut pahemmin merkitystä paitsi alkuvaiheessa. Sitten kun skillit nostaa enemmän tai vähemmän hämärin konstein, niin se on ihan sama oliko se minor vai major.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin, koska padia käytettäessäkin SkyUI on ihan järjetön parannus UI:n käytettävyyteen. Vakio-UI on yksinkertaisesti vain paska ja epäonnistumisen multihuipentuma. Edes konsolit ei selitä noin hirvittävää UI:ta.
Ei aleta toistamaan aiempia keskusteluja aiheesta, mainitsenpahan vain pitäväni alkuperäisestä SkyUI:ta enemmän :)

Mutta hahmonkehitykseen ja vastaavaan liittyen enimmäkseen samalla linjalla, ykkös- ja kakkostaidot ja hahmoluokat olivat enimmäkseen turhia Morrowindissä.
 
Alleviivasin olennaisen...Perustuuko 'hauska' heittosi omaan pelikokemukseen, vai kaivoitko vain takamuksestasi tuon?:lol:
Kingdom Comesta tykänneenä en voi sanoa, että sen Combat olis ollut mitenkään erityisen mielekästä ja ei ainakaan omasta mielestä sopisi tähän pelisarjaan. Toki siinä oli hienoja ja hyviä elementtejä, mutta kokonaisuutena sekin päätyi olemaan "parry -> riposte" rumbaa mitä niin monet pelit nykyään tarjoaa jotenkin "mielekkäänä" combattina. Ja jouskari oli vielä ylivoimaisempi suhteessa kuin Skyrimissä. Pahempi vielä kun riposte on lähes aina joku 200% critical damage, enemy staggered tyyliin Dark Souls.

Toivoisin itse monipuolisempaa aseiden käyttöä, juurikin erilaiset jousipyssyt, keihäät, hilparit, miekkojen erilaisuus yms. Jotain muutakin se saisi olla kuin yhen napin painallusta. Kingdom Come oli hyvä yritys päästä siitä "press W + attack" tyyppisestä combatista missä ohjainnapit + hyökkäys tekee jonkin spesiaaliliikkeen, joka ainakin itelle on monesti mennyt siihen, et se on sit se W+ attack ja muita en käytä.

Toki siihen päälle jotenkin mielekäs magia, en oikeen koskaan tykännyt Skyrimin vanilla taioista, ja omassa pelissä ne jäi aina nopeasti levelauksessa jalkoihin dmgensa osalta.

Ylipäänsä peleissä sais yleistyä se, että kun teen jotain, niin se näkyis muuallakin kuin hit pointseissa, oman tai vihollisen. Gorea, irtoavia raajoja tms. muuta varmaan turha odottaa tämmöseen yleisönmiellyttäjäpeliin, mutta jospa modeilla joku sit tekis jotain.
 
Itse kyllä pitäisin TES ja Kingdom Come sarjat erillään.
Tes sarjaan lisää "ulottuvuuksia" taisteluun ja toki niin että ne saataisin hyvin vaikeusasteiden taakse piiloon että 2000 luvun lapset eivät heti pahoita mieltänsä jos pelkän X rämpyttäminen ei kaadakkaan vihollista.

Itse minkä haluaisin automaatiseksi olisi että hahmo "ei taistelu tilassa" olisi 3rd persoonassa ja sitten taistelun alettua siirtyisi 1rd persoonaan, toki tämäkin asia olisi vaihtoehtoinen ja valikoista valittavissa jos joku haluaa pitää koko aika 1rd tai 3rd.

Yritin joskus etsiä modia skyrimiin tuon puolesta mutta ei ainakaan osunut silmiini.
 
No en minäkään olis Scrolleihin ottamassa sitä KC:n miekkailua, kunhan tartuin tuohon kommenttiin. Omasta mielestäni se miekkailu on erittäin mielenkiintoista ja kaikkea muuta kuin hidasta. Varsinkin jos on lauma kimpussa. Siinä jos otat pari osumaa, niin alat olla valmista kauraa.

Eihän tuommonen realismi välttämättä sopisi high fantasy -tyyppiseen peliin. Mutta jotain pientä lisää Essoonkin voisi tuoda, vähän turhan yksitoikkoisia ne tappelut muistaakseni oli.
 
Minä en ole juuri lainkaan pelanut Vanilla Esaria vaan modeilla lähden saman tien muokkaamaan pelikokemusta itselleni sopivaksi (en lainkaan allekirjoita sitä väitettä, jonka mukaan pitäisi aina pelata eka Vanillana ennen kuin modaa).

Itse tein jopa modeja Morrowindiin ja Oblivioniin, opettelin Blenderiäkin jotta sain mieluisan miekan tehtyä (ei mikään ylivoimainen, ei taitanut olla edes paras miekka statseilta pelissä mutta soveltui hahmolleni parhaiten).

Se on se Elder Scrollsin suola. Bethesda tekee peruspalikat joita pääsee sitten muokkaamaan miten haluaa. Toivon että parantavat vielä entisestään modityökaluja.
 
en lainkaan allekirjoita sitä väitettä, jonka mukaan pitäisi aina pelata eka Vanillana ennen kuin modaa

Bugikorjauksiahan nämä aina vähintäänkin kaipaa. Siksi en itse edes laske Epävirallista Pätsiä "modiksi" vaikka se onkin sellainen.

Muutenkin "ensimmäinen läpipeluu oltava modaamaton" on ihan turhanpäiväistä liirumlaarumia. TES-sarja on suunniteltu ihan sille pohjalle, että sitä modataan. Modit ovat sen elinehto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 746
Viestejä
4 494 757
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom