En tiiä ollaanko pelattu eri pelejä, mutta ei tota Creation Engineä tosiaankaan edes huumorilla voi sanoa ees etäisesti hyväksi. Pohjiltaanhan tuo on sama moottori mitä käytettiin vuoden 2002 Morrowindissa, ja sehän tosiaan näkyy noissa edellämainituissa ongelmissa. Eikä se ongelma välttämättä edes oo ne latausruudut kaupunkien ja mökkien välillä, toki ne on osa sitä mut tossa on kyllä niin paljon muutakin pielessä et sitä kehtais edes nykykonsoleilla enää käyttää. Animaatiot, skriptit ja fysiikat tuntuu kaikki kusevan Bethesdan peleissä paljon enemmän kun missään muussa, ja ongelmat näitä koskien pahenee sitä mukaan mitä tuoreempi peli kyseessä.
Koko moottorin rajoitukset näky jo varsin selkeästi Fallout 4:ssä ja sen ois ollu hyvä olla se viimenen peli mikä tolla ois väsätty. Toki siinä tapauksessa koko moottoria ois käytetty vaan kahdessa pelissä, mut siinäkin ois ollu melkeen jo yks liikaa. Jos peli ei oo teknisiltä ominaisuuksiltaan kummonen ja toimivuuskin vaihtelee hyväksyttävän ja paskan välillä, niin ois hyvä lovi funtsia sen vaihtamista. Onhan siinä toki oma huumoriarvonsa kun pelin omat skriptit kusee sen verta et pelaaja ite joutuu konsolikomennoilla avittamaan eteenpäin ettei eteneminen oo kokonaan jäissä, mut ottaen huomioon et kyseessä on Bethesdan kokosen lafkan peli, eikä mikään kahden miehen indieräpellys, niin se alkaa käymään nopeesti vanhaks. Muutenkin Bethesdan pelit on kautta aikain ollu niitä kaikista bugisimpia teoksia. Toki ihan ymmärrettävää et kun tän skaalan pelejä duunataan niin siellä on ne muutamat bugit, mut pelaaminen muuttuu aika nopeasti sellaseks et pääset funtsimaan et mitäs menee rikki tällä kertaa.
Sit on toki vielä Fallout 76 joka käyttää kanssa samaa moottoria. Eli peli joka on 100% moninpeli käyttää moottoria, mitä ei oo suunniteltu alkuunkaan käytettäväks moninpelissä. Nää tarvittavat ominaisuudet duunattiin jälkikäteen ja liimattiin valmiin moottorin kylkeen, lopputuloksesta jokanen tietää varmasti ihan riittävästi, mutta uskoisin et ton pelin vastaanotto ois ollu edes pikkasen positiivisempi jos käytetyn moottorin aiheuttamat ongelmat ei ois vesittäny jo valmiiks köyhää pelikokemusta entisestään.
Ite tykkään ajatella et tosta FO76 ois opittu jotain ja tajuttu et ehkä sen vanhuksen vois jo päästää eläkkeelle ja tehdä tän nyt ihan kunnolla uutta moottoria myöten. Ainakin kohtalaisen rauhassa näyttävät ottavan tän pelin kanssa, kun ei julkistuksen jälkeen oo kuulunu mitään, niin voihan se olla et tulee uudella moottorilla sit. Toisaalta aika matalalla odotukset on nykymenoa kattoen.