The Elder Scrolls VI

Onko ollut missään puhetta pelimoottorista? Lienee pysyvät Creation Enginessä ja hyvä tulee - oikein huippuhyvä.
 
En ymmärrä narinaa TES:in enginestä. Varmasti visuaalit tuodaan ajan tasalle mutta jo Skyrimin saa upean näköiseksi nykykoneella ja modeilla. Se, että sieltä tulisi jotain jouheampaa 3D-äkshöniä ei itelleni ole yhtään se suunta, mitä tältä sarjalta kaipaan.
 
Sama kivikautinen moottori tulee todennäköisesti olemaan käytössä. Ei taida olla vaihoehtoja olemassa, jotka täyttäisi vaatimukset mm. pelimaailman dynamiikassa ja modituen yksinkertaisessa toteutuksessa. Kokonaan uuden moottorin rakentaminen, joka täyttäisi vaatimukset, on taas liian iso projekti.

En ymmärrä narinaa TES:in enginestä.

Se on parikymmentä vuotta wanha ja sisältää oikeita ongelmia, kuten 60fps katon, jonka ylitys rikkoo pelin. Ei se visuaalinen puoli koskaan ole ollut mikään merkittävä ongelma. Ne oikeat ongelmat ovat pinnan alla.
 
Sama kivikautinen moottori tulee todennäköisesti olemaan käytössä. Ei taida olla vaihoehtoja olemassa, jotka täyttäisi vaatimukset mm. pelimaailman dynamiikassa ja modituen yksinkertaisessa toteutuksessa. Kokonaan uuden moottorin rakentaminen, joka täyttäisi vaatimukset, on taas liian iso projekti.

Näinhän se on, mutta ennemmin tai myöhemmin siihen projektiin on tartuttava. Olishan se toisaalta hauska ajatus, jos vielä vuonna 2033 TES7 pyörisi samalla moottorilla. Purkan purkan purkkaviritelmällä toki.
 
Nojoo, Pleikkarilla Skyriminkin ekaa kertaa vääntäneenä ja muutenkin aina vähän enemmän visuaalit maximilla kuin FPS, en oikein osaa surra jostain 60 fps limitistä RPG:ssä.
 
Se on parikymmentä vuotta wanha ja sisältää oikeita ongelmia, kuten 60fps katon, jonka ylitys rikkoo pelin. Ei se visuaalinen puoli koskaan ole ollut mikään merkittävä ongelma. Ne oikeat ongelmat ovat pinnan alla.

Hyvää on turha vaihtaa. Ja 60fps on ihan riittävä.
 
Hyväksihän tuota skyrimin tai fallout56 engineä ei voi sanoa edes huumorilla. Sen verran alkeellista ihmissontaa. Ottaisivat vain idTech7 pohjalle ja tekisivät pelin sen päälle niin hyvä tulisi.
 
Ottaisivat vain idTech7 pohjalle

Varmaan ottaisivatkin, JOS se sopisi käyttötarkoitukseen. Aika isolla todennäköisyydellä se vain ei täytä edes murto-osaa vaatimuksista. Soveltuuko tuo edes laajoihin avoimiin maailmoihin?

Helppohan sitä on aina huudella, että käyttäkää sitä tai tätä moottoria. Todellisuus on paljon monimutkaisempi homma.
 
Hyväksihän tuota skyrimin tai fallout56 engineä ei voi sanoa edes huumorilla. Sen verran alkeellista ihmissontaa. Ottaisivat vain idTech7 pohjalle ja tekisivät pelin sen päälle niin hyvä tulisi.
Mä en oikein ostaa tuosta enginestä sanoa mitään muuta kuin Doom Eternal gameplay videoiden kertoman. Naurettavan nopeaa sinkohippaa varten tehty? Mä en tiedä että millä tasolla nuo enginet peliin vaikuttaa mutta en näe että miten juuri tuollainen tähän olisi omiaan.
 
Varmaan ottaisivatkin, JOS se sopisi käyttötarkoitukseen. Aika isolla todennäköisyydellä se vain ei täytä edes murto-osaa vaatimuksista. Soveltuuko tuo edes laajoihin avoimiin maailmoihin?

Helppohan sitä on aina huudella, että käyttäkää sitä tai tätä moottoria. Todellisuus on paljon monimutkaisempi homma.


Jokaiseen pieneenkin paskamökkiin on latausruutu ja FO4 maailman kävelee päästä päähän jossain viidessä minuutissa, että se siitä "laajasta" "avoimesta" maailmasta.

Jatkavat museomoottorin käyttöä koska siirtyminen ihan mihin tahansa muuhun toisi kilpailua työpaikoista, samat jäärät vääntäneet tuolla paskalla alusta lähtien ja haluavat myös jatkaa näin / eivät ole kykeneviä opettelemaan uutta
 
Kyllä se raja tulee ennemmin tai möyhemmin vastaan, varmaan samat nurinat kohtaamme uudestaan seuraavan samalla moottorilla tehdyn pelin kohdalla, ellei vielä enemmän sitä. Ei kyse ole sen kummemmasta kuin pelin suunnittelu, eli valmiiden pohjien kokeilu ja asioiden mallaaminen tutulla tehokkaalla tavalla, vastaan ajan uhraaminen uuden opetteluun. Studiot ovat tottuneet erilaisiin työmalleihin ja samalla rahoitus puolen kanssa neuvotellaan että käytetäänkö enemmän aikaa pelin tekemiseen vai vähemmän. Pelaajana luultavasti jokainen haluaisi uudemman kehittyneemmän moottorin, tosin ei tietenkään modituen kustannuksella.
 
Sitä aina unohtaa vaan, millä tasolla osan vaatimuset on ja miten eri asioita näiltä peleiltä halutaan. Jos FO4 tai Skyrim maailman kokee naurettavan pieneksi tai 60 fps tekee jotenkin pelikokemuksesta sysipaskan niin en osaa auttaa. Myönnän, että jo Gothicien/Morrowindin ajalta on TES:sin modulaarisuus ärsyttänyt mutta sekään tuskin on enginen pakottamaa. Pikemminkin veikkaisin konsolien rajoitteita koska Skyrimin kaupungit sai hyvin modattua auki, joskin modi oli aika ekstensiivinen ja sotki monen muun toimintaa.
 
Varmaan ottaisivatkin, JOS se sopisi käyttötarkoitukseen. Aika isolla todennäköisyydellä se vain ei täytä edes murto-osaa vaatimuksista. Soveltuuko tuo edes laajoihin avoimiin maailmoihin?
No ollaanpa realistisia. Eihän tuo skyrimin moottorikaan sovellu laajoihin maailmoihin, sehän on selvä. Nyt olisi peliliike laittaa rahoitusta teknologian kehitykseen eikä vain tehdä sitä ainaista low-bar-tulosta mahdollisimman vähillä resursseilla.
 
No ollaanpa realistisia. Eihän tuo skyrimin moottorikaan sovellu laajoihin maailmoihin, sehän on selvä. Nyt olisi peliliike laittaa rahoitusta teknologian kehitykseen eikä vain tehdä sitä ainaista low-bar-tulosta mahdollisimman vähillä resursseilla.

Skyrimin moottori ei ehkä "nykystandardein" sovellu avoimiin maailmoihin, mutta Skyrim on silti avoimempi ja dynaamisempi kuin moni muu kilpailija, jossa on isompi ja yhtenäisempi maailma. Latausruudun puuttuminen mökin ja ulkomaailman välillä ei vielä tee maailmasta isompaa ja dynaamisempaa.

Pakkohan moottori on lopulta uusia jossain vaiheessa, se on selvää. Missä vaiheessa Bethesda vaivautuu sen tekemään onkin eri asia. Pointtini ei kuitenkaan muutu, se ei ole lähimaillakaan niin yksinkertaista, että "käyttäkää sitä tai tätä moottoria". Se on aivan hiton iso operaatio alkaa tekemään uutta moottoria, aloitti sitten puhtaalta pöydältä tai käytti jotain pohjana.
 
Uuden konsolisukupolven tullessa olisi hyvä tilaisuus vaihtaa moottori alta, mutta TES6:sta on jo tehty jonkin aikaa. Starfieldissä taisi olla joitain ongelmiapelimoottorin kanssa, kun siinä alukset liikkuvat nopeasti. Ehkä alle tulee Creation Engine 2 taikka viritelty vanha, niin vanhat editorit toimivat?
 
Pointtini ei kuitenkaan muutu, se ei ole lähimaillakaan niin yksinkertaista, että "käyttäkää sitä tai tätä moottoria". Se on aivan hiton iso operaatio alkaa tekemään uutta moottoria, aloitti sitten puhtaalta pöydältä tai käytti jotain pohjana.
Joskus vuonna 2011 oli samaa narinaa tuosta ja joku ID tehcin kaveri vastasi tyyliin:
-Saadaanko meidän moottorilla parempaa jälkea aikaiseksi
-Kyllä

-Mutta meidän moottorilla ei saa aikaiseksi noita hommia mitä tuolla skyriminin moottorilla saa aikaiseksi.
(En muista enää tarkemmin tuota)

Pelimaailmat ovat taas menneet tässä 9v aikana helvatisti eteenpäin että kova paikka betsehdan pojilla on vääntää tällä moottorilla jokseekin nykyaikaisempi versio kun TESVI joskus ilmestyy seuraavan sukupolven konsoleille.

Itselleni ei ole niin väliä kuin tuo kuitenkin jotenkin hommansa hoiti skyrimin suhteen ja 60fps lukko kelpasi täälläkin.

Kyllähän skyrmistäkin saa ihan asiallisen näköisen jos PC:stä löytyy potkua:
 
Jos FO4 tai Skyrim maailman kokee naurettavan pieneksi tai 60 fps tekee jotenkin pelikokemuksesta sysipaskan niin en osaa auttaa.

Noh. Onneksi kukaan ei apua kysynytkään :tongue:

Tässä oli ihan antoisaa keskustelua moottorin rajoituksista ja netti on pullollaan juttua sen ongelmista ja pullonkauloista. TES6 tulee varmasti hankittua ihan samalla tavalla kuin edellinenkin osa. Ihan laatuviihdettä, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö ikäänsä yskivästä moottorista saisi pitää meteliä. Pienen pieni asia, mutta pelimaailma olisi todellakin paljon elävämpi, jos kaupungin menoa voisi katsella vaikkapa talon ikkunasta. Konsolit voi olla tähän syypää, mutta seuraavassa osassa tuo selitys tuskin enää kantaa pitkälle.

Kyllähän skyrmistäkin saa ihan asiallisen näköisen jos PC:stä löytyy potkua.

Toki. Bethesdan strategia tuntuukin olevan pelin puskeminen pihalle "suttutekstuureilla" ja luotetaan siihen, että modikansa kyllä taikoo siitä nätimmän. Eli käytännössä ulkoistetaan osa hommista ja kutsutaan sitä moditueksi. Näyttää toimivan, joten mitäpä sitä muuta kuin nostamaan hattua. Henkilökohtaisesti ei nappaa noiden modien kanssa näpertely. Vuosia sitten sain parsittua kasaan toimivan* kyhäelmän muutamasta UI- ja karkkimodista ja sen parissa menikin toiset sata tuntia.

*kunnes se ei toiminutkaan ja hahmonkehitys meni jumiin. Hyvä että ehdin jo tuossa vaiheessa kyllästyä.
 
*kunnes se ei toiminutkaan ja hahmonkehitys meni jumiin. Hyvä että ehdin jo tuossa vaiheessa kyllästyä.
Mulla tapahtui pari kertaa niin että kymmenien tuntien roundi meni piloille kun joku alue alkoi kaataa peliä ja uudestaan taas.

Itse toisin yritin pitää ulkoasun suht simppelinä(HD tekstuurit jne) ja sitten UI, hahmot ja sitten uusia alueita/tarinoita.

Mutta en kyllä enää jaksaisi alkaa sählää noiden kanssa, se oli aina se monien tuntien valmistautuminen ja modien valitseminen seuraavalle roundille.... voisi sanoa että ei niin mukava homma aina.

Tuossa mielessä alkanut nykyisin toivomaan että olisi joku valmis kevyt modi paketti joka tehty valmiiksi mutta käytänössä mahdotonta koska siellä modeja on niin per***lesti ja toiset tykkää toisista asioista ja sitten vielä jos tulee päivitykset rikkoo modeja.
(En tiedä saako enää LE versio päivityksiä)
 
En tiiä ollaanko pelattu eri pelejä, mutta ei tota Creation Engineä tosiaankaan edes huumorilla voi sanoa ees etäisesti hyväksi. Pohjiltaanhan tuo on sama moottori mitä käytettiin vuoden 2002 Morrowindissa, ja sehän tosiaan näkyy noissa edellämainituissa ongelmissa. Eikä se ongelma välttämättä edes oo ne latausruudut kaupunkien ja mökkien välillä, toki ne on osa sitä mut tossa on kyllä niin paljon muutakin pielessä et sitä kehtais edes nykykonsoleilla enää käyttää. Animaatiot, skriptit ja fysiikat tuntuu kaikki kusevan Bethesdan peleissä paljon enemmän kun missään muussa, ja ongelmat näitä koskien pahenee sitä mukaan mitä tuoreempi peli kyseessä.

Koko moottorin rajoitukset näky jo varsin selkeästi Fallout 4:ssä ja sen ois ollu hyvä olla se viimenen peli mikä tolla ois väsätty. Toki siinä tapauksessa koko moottoria ois käytetty vaan kahdessa pelissä, mut siinäkin ois ollu melkeen jo yks liikaa. Jos peli ei oo teknisiltä ominaisuuksiltaan kummonen ja toimivuuskin vaihtelee hyväksyttävän ja paskan välillä, niin ois hyvä lovi funtsia sen vaihtamista. Onhan siinä toki oma huumoriarvonsa kun pelin omat skriptit kusee sen verta et pelaaja ite joutuu konsolikomennoilla avittamaan eteenpäin ettei eteneminen oo kokonaan jäissä, mut ottaen huomioon et kyseessä on Bethesdan kokosen lafkan peli, eikä mikään kahden miehen indieräpellys, niin se alkaa käymään nopeesti vanhaks. Muutenkin Bethesdan pelit on kautta aikain ollu niitä kaikista bugisimpia teoksia. Toki ihan ymmärrettävää et kun tän skaalan pelejä duunataan niin siellä on ne muutamat bugit, mut pelaaminen muuttuu aika nopeasti sellaseks et pääset funtsimaan et mitäs menee rikki tällä kertaa.

Sit on toki vielä Fallout 76 joka käyttää kanssa samaa moottoria. Eli peli joka on 100% moninpeli käyttää moottoria, mitä ei oo suunniteltu alkuunkaan käytettäväks moninpelissä. Nää tarvittavat ominaisuudet duunattiin jälkikäteen ja liimattiin valmiin moottorin kylkeen, lopputuloksesta jokanen tietää varmasti ihan riittävästi, mutta uskoisin et ton pelin vastaanotto ois ollu edes pikkasen positiivisempi jos käytetyn moottorin aiheuttamat ongelmat ei ois vesittäny jo valmiiks köyhää pelikokemusta entisestään.

Ite tykkään ajatella et tosta FO76 ois opittu jotain ja tajuttu et ehkä sen vanhuksen vois jo päästää eläkkeelle ja tehdä tän nyt ihan kunnolla uutta moottoria myöten. Ainakin kohtalaisen rauhassa näyttävät ottavan tän pelin kanssa, kun ei julkistuksen jälkeen oo kuulunu mitään, niin voihan se olla et tulee uudella moottorilla sit. Toisaalta aika matalalla odotukset on nykymenoa kattoen.
 
Ainakin kohtalaisen rauhassa näyttävät ottavan tän pelin kanssa, kun ei julkistuksen jälkeen oo kuulunu mitään, niin voihan se olla et tulee uudella moottorilla sit.
Tämäkin käynyt mielessä monesti kun tälle konsoli sukupolvelle ei tainnut tulla ollenkaan uutta TES peliä.
Ehkä ne harjoitteli F76 monipeln kanssa ja sitten TESVI tulee olemaan monipeli ja yksinpeli jotenkin kimpassa mutta aika näyttäneen tämänkin asian.

Puolentoista vuoden päästähän on skyriminin 10v bileet että jos siihen menenssä kuuluisi jotain tästäkin osasta.
 
Minä olen pelannut Skyrimia yli 1600 tuntia, enkä ole joutunut käyttämään konsolikomentoa kuin 2-3 kertaa päästäkseni tehtävässä eteenpäin (sama Morrowindin, Oblivionin ja Fallout 4:sen kanssa). Mahdollisesti olen jonkin pienen sivutehtävän kanssa luovuttanut, mutta en isompien. Joo, eihän Bethesda ole turhaan saanut lempinimeä Bugthesda, mutta ei se ole lähelläkään bugikuninkaan asemaa, esimerkiksi ARK:in tehnyt Studio Wildcard on tässä suhteessa paljon pahempi.

Mutta joo, uusi pelimoottori olisi kyllä paikallaan, mutta ei pelimaailman avoimuuden kustannuksella.
 
Mutta en kyllä enää jaksaisi alkaa sählää noiden kanssa, se oli aina se monien tuntien valmistautuminen ja modien valitseminen seuraavalle roundille.... voisi sanoa että ei niin mukava homma aina.

Tuossa mielessä alkanut nykyisin toivomaan että olisi joku valmis kevyt modi paketti joka tehty valmiiksi mutta käytänössä mahdotonta koska siellä modeja on niin per***lesti ja toiset tykkää toisista asioista ja sitten vielä jos tulee päivitykset rikkoo modeja.
(En tiedä saako enää LE versio päivityksiä)

Sama ongelma. Ja suoria modilistoja seuraamallakin siellä on aina joku seassa, joka vaatii jonkun manuaaliasennuksen tai pitää konffata laajamittaisesti ja ala siinä sitten arpomaan, että mitäköhän nähin lodeihin sun muihin foveihin ja nodeihin pitäis laittaa että hommassa on joku tolkku.

Mutta siis kuten tuo videokin osoittaa niin kyllä siitä enginestä vaan aika hiton komeaa jälkeä saa irti. Kun nyt dumpattaisiin tuo tarpeeton modulaarisuus jos vaikka uuden polven konsolit pystyisivät vääntämään.

Omat pelikokemukset Morrowind, Oblivion, Skyrim, FO3, NV ja FO4 olleet ihan riittävän bugittomia. Ei ole tarvinnut aloittaa alusta, luovuttaa tai konsolilla fiksata etenemistä. Mulla on vaan sellainen tunne, että ne jotka enginen eniten haluaisi uusiksi, haluaisivat peliä, joka olisi entistä nopeatempoisempi ja entistä enemmän pois RPG:stä kohti jotain 3D toiminta hiekkalaatikkoa.

edit: Toi videon modilista, 207 kohtaa :facepalm: Paljon vetoa, että kun olet saanut koko urakan maaliin niin käynnistäessä pelejä tulee litania virheilmoituksia ja varoituksia, jos nyt edes starttaa?
 
Viimeksi muokattu:
Sit on toki vielä Fallout 76 joka käyttää kanssa samaa moottoria. Eli peli joka on 100% moninpeli käyttää moottoria, mitä ei oo suunniteltu alkuunkaan käytettäväks moninpelissä. Nää tarvittavat ominaisuudet duunattiin jälkikäteen ja liimattiin valmiin moottorin kylkeen, lopputuloksesta jokanen tietää varmasti ihan riittävästi, mutta uskoisin et ton pelin vastaanotto ois ollu edes pikkasen positiivisempi jos käytetyn moottorin aiheuttamat ongelmat ei ois vesittäny jo valmiiks köyhää pelikokemusta entisestään.

F76:n tapauksessa tilanteen koomisuutta lisää se, että lukemattomat bugit, jotka modiyhteisö joutui ja pystyi korjaamaan Fallout 4:een, periytyivät sellaisenaan ja korjaamattomina F76:een. Ja nyt niitä ei yhteisö voi korjata vaan pelaajien on vain siedettävä niitä. On aivan käsittämätöntä kädetystä Bethesdan osalta, että tuollaista pääsee tapahtumaan. Kun kerran peleihin kopioidaan ideoita modeista, voisi niitä bugikorjauksiakin joskus kopioida.

Mutta isoin ongelma kyllä oli tuo moninpelituen lisääminen liitoksistaan natisevaan moottoriin. Rehellisesti sanoen F76 olisi pitänyt jo toteuttaa kokonaan uudella moottorilla.
 
edit: Toi videon modilista, 207 kohtaa :facepalm: Paljon vetoa, että kun olet saanut koko urakan maaliin niin käynnistäessä pelejä tulee litania virheilmoituksia ja varoituksia, jos nyt edes starttaa?
Itseasiassa kerran latasin modi paketin missä oli 450 modia ja siirsin ne sitten skyrim asennus kansioon, oli valmiiksi tehty tarvittavat kikat ja järjestykset:


Mutta oli liikaa the serrille mutta peli kuitenkin toimi ettei jäätynyt tai kaatunut testin ajan jne.
Enkä jaksanut alkaa poistelemaan erikseen mitään niin menin sitten jatkossa ihan omien makujen suhteen.

Jos en ihan väärässä ole mutta Special Edition kestää enemmän modeja kuin alkuperäinen skyrim julkaisu, vaikuttiko jotenkin x64 koodaukset tai jotain.

Muistaakseni tuosta ollut puhetta tässäkin ketjussa.

Edit: SKSE ainakin piti niiden luoda uudestaan SE versiolle.
 
edit: Toi videon modilista, 207 kohtaa :facepalm: Paljon vetoa, että kun olet saanut koko urakan maaliin niin käynnistäessä pelejä tulee litania virheilmoituksia ja varoituksia, jos nyt edes starttaa?
No tuonhan voisit kätevästi todistaa tekemällä tahalleen nuiden modien installaation väärin ja sitten leuhkia että olinpa oikeassa. Itsellä taisi olla parhaimmillaan joku 190 modia ja ei mitään virheilmoituksia näkynyt.
 
No tuonhan voisit kätevästi todistaa tekemällä tahalleen nuiden modien installaation väärin ja sitten leuhkia että olinpa oikeassa. Itsellä taisi olla parhaimmillaan joku 190 modia ja ei mitään virheilmoituksia näkynyt.
Ongelmia ei ole ollut niin kauan kun modit on voinut asentaa NMM:n kautta siististi ja yksitellen ja niissä on ollut selkeä perusasetus. Sitten kun on ollut omilla konffausdialogeillaan varustettuja monimutkaisia paketteja, joissa yhteensopivuuspaketteja toisille modeille tai osittain samoja osa-alueita hoitavia "alimodeja", on ennen pitkää alkanut ongelmat.

Miten teet "tahallaan väärin" 207 modin asennuksen kun ei kerrota miten se tehdään oikein ja valintoja alkaa tulemaan eteen jo aikaisessa vaiheessa?
 
Miten teet "tahallaan väärin" 207 modin asennuksen kun ei kerrota miten se tehdään oikein ja valintoja alkaa tulemaan eteen jo aikaisessa vaiheessa?
Toki en voi puhua kaikista skyrimin modeista mutta juuri näitä yleisimpiä ja mitä "joka paikassa" ehdotetaan on kyllä ollut aina hyvät ohjeet. Toki jos ei ole modauskulttuuriin sopeutunut ja haluaisi että asiat tapahtuu clicka-här tyylillä niin onhan tuo monimutkaisen tuntoista.
 
Toivottavasti eivät tyri tätä. Skyrim keräsi kyllä hyvin tunteja itsellä ja odotukset on kovat. Saisivat päivittää pelimoottorin kyllä.
 
Hyvää on turha vaihtaa. Ja 60fps on ihan riittävä.
60fps ei ole todellakaan nykypäivänä riittävä luultavasti 60€ maksavasta AAA pelistä. Nyt vuonna 2020 alkaa jo ihan perus keskiverto pelaajalta löytymään 144hz näyttöjä, ne kun ei maksa enää paljon mitään. Itse ainakin kun olen tottunut pelejä pelailemaan 144hz näytölläni niin, että fps pyörii sielä 150-200 välillä, koen useimmissa peleissä lagisuuden fiilistä jos fps tippuu noin alle 80.
 
60fps ei ole todellakaan nykypäivänä riittävä luultavasti 60€ maksavasta AAA pelistä. Nyt vuonna 2020 alkaa jo ihan perus keskiverto pelaajalta löytymään 144hz näyttöjä, ne kun ei maksa enää paljon mitään. Itse ainakin kun olen tottunut pelejä pelailemaan 144hz näytölläni niin, että fps pyörii sielä 150-200 välillä, koen useimmissa peleissä lagisuuden fiilistä jos fps tippuu noin alle 80.

Jos kyse ei ole räiskintäpelistä, niin 60fps on aivan riittävä. 30fpskin menisi, jos sisältö muuten hyvä. Tärkeämpäähän on joka tapauksessa se, ettei jämähtele ja/tai muuten stutteroi. 144Hzin näyttö on jälleen vain niitä fps pelejä varten.
 
Jos kyse ei ole räiskintäpelistä, niin 60fps on aivan riittävä. 30fpskin menisi, jos sisältö muuten hyvä. Tärkeämpäähän on joka tapauksessa se, ettei jämähtele ja/tai muuten stutteroi. 144Hzin näyttö on jälleen vain niitä fps pelejä varten.
Varmaan kannattaa korjata että 60fps on sinulle riittävä. Et voi puhua muiden puolesta. Siihen on ihan syynsä miksi lähes jokaisella löytyy 144Hz näyttö ja koko näyttöteollisuus on tuomassa 120Hz näyttöjä ns. baseline tasoksi. Kännykät, TV:t, monitorit, ovat kovaa vauhtia vakiinnuttamassa 120Hz näyttöjä minimiksi ja siihen on syynsä. Nostradamus ennustaa että 240Hz tulee olemaan pitkässä juoksussa se mihin vakiinnutaan mutta digitaalinen viihde tulee tähtäämään 1000Hz ruudunpäivitysnopeuteen.

Ehdottomasti vuonna 2020 pitäisi jo alkellisimman pelienginen olla toteutettu niin että ruudunpäivityksen nosto ei vaikuta mihinkään muuhun pelilogiikkaan mitenkään, eli visuaalinen renderöinti on erotettu täysin all pyörivästä logiikasta. Myös scriptaus layer pitää olla täysin itsenäinen kokonaisuus joka ei välitä renderöidäänkö kuva ruudulle helmitaululla vai unreal engine 4:lla.
 
Mä en suoraan sanoen tajua, että millainen rauta pitää olla alla että saa nykyaikaisen AAA-pelin 1440p tai 4k -näytöllä noille 144 Hz taajuuksille. Suurin osa peleistä menee sunnuntaipelaajille.
 
En tajua tuota fps lespausta. Olen itsekin kyllä kokeillut 144hz näyttöä räiskintäpelin kanssa. Ihan jees.
Mutta en todellakaan vaadii että hidastempoisempi peli tarvisi yhtään enempää kuin 60fps.
 
Sopiva/riittävä ruudunpäivitysnopeus on yksilöllistä, mutta se tärkeämpi pointti on kuitenkin se, että sen nopeus ei vaikuta pelimekaniikkoihin mitenkään. On nykypäivän standardein täysin anteeksiantamatonta, että liian korkea ruudunpäivitys voi rikkoa asioita.

Tämä 60fps kattohan on jäänne sieltä Morrowindin ajoilta kun konetehot olivat mitä olivat ja avoimen 3D-maailman pyöritys vaati silloin suhteellisen kovaa rautaa. Tuolloin ruudunpäivitys väistämättäkin jäi aina maltilliseksi eikä tuo katto haitannut koskaan. Nykyään avoimen maailman pyöritys isolla ruudunpäivitysnopeudella ei vaadi mahdottomia, joten tuo katto on ongelma. Tämä on iso syy sille, miksi iso moottoriremontti tai kokonaan uusi moottori on tarpeen.
 
En tajua tuota fps lespausta. Olen itsekin kyllä kokeillut 144hz näyttöä räiskintäpelin kanssa. Ihan jees.
Mutta en todellakaan vaadii että hidastempoisempi peli tarvisi yhtään enempää kuin 60fps.
Sehän on ihan fine että sulle se riittää. Mutta käännetäänpä asia niin päin että miksi haluaisit että peli varta vasten rajoitettaisiin tiettyyn framerateen. Eli siihen tehdään ihan töitä että se rajoitus saadaan tavalla tai toisella. Miksi kukaan haluaisi tuota?
 
VR-peleissä ymmärrän hyvin tarpeen nopeammalla ruudunpäivitysnopeudelle kuin 60fps, samoin FPS-peleissä, mutta seikkailupeleissä tai joissain CIV-tyyppisissä peleissä ei sillä varsinaisesti ole merkitystä. Siedän varsin hyvin myös elokuvateattereiden ja elokuvien heikon 24 fps.
 
Sehän on ihan fine että sulle se riittää. Mutta käännetäänpä asia niin päin että miksi haluaisit että peli varta vasten rajoitettaisiin tiettyyn framerateen. Eli siihen tehdään ihan töitä että se rajoitus saadaan tavalla tai toisella. Miksi kukaan haluaisi tuota?

Uskon että kyseessä on ajoitusongelma ja niiden scriptiengine ei enää hanskaa kun mennään tarpeeksi korkealle. Bethesdan aikaisemmissa peleissä se skriptien vakaus alkaa kärsimään mitä enemmän frameja lyödään ruudulle. Tuo 60 lienee se sweetspot että skriptit pysyvät ajoitusten puolesta vielä kasassa. Sekään ei aina kuitenkaan riitä kun katsoo millaisia bugeja noissa on tullut vastaan ihan vanillanakin. Eli ton enginen valtava legacykasa alla tekee pelien nykyaikaistamisesta todella hankalaa. Ongelma on hieman sama kuin Mikkisoftalla Wintoosan alla, siellä on vielä DOS-ajoilta koodia ajossa. Toisinsanoen, firman/projektiomistajien mielestä ei ole ollut resurssien arvoista kirjoittaa liikaa asioita uusiksi, saati tehdä kaikkea tyhjästä. Hyvä strategia onkin ollut kun katsoo paljonko Bethesdan tuotoksia on myyty, viimeistä farssia lukuunottamatta (jospa ne tästä viimeinkin tajuaisi että legacy alkaa potkimaan itseään perseelle).
 
Kyseessä on ajoitusongelma. Se ratkeaisi helposti kun ajoitus sidottaisiin johonkin muuhun kuin ruudunpäivitykseen.

Joo ja tämä voi olla koko arkitehtuurin ongelma sinänsä, veikkaan että ei kovinkaan helppoa. Totahan ei modaajatkaan ilmeisesti ole pystyneet korjaamaan je ne ovat kyllä yleensä Bethesdan bugeja ahkerasti korjanneet.
 
Tuo ongelma on todennäköisimmin ihan siellä moottorin ytimessä, minkä takia se onkin periytynyt Morrowindin ajoilta tähän päivään. Siksi koko moottori pitäisi uusia.
 
Fysiikkojen hajoaminen on vain se näkyvin ja lievin ongelma 60fps ylittyessä. Tuo korjaus on yhtä tyhjän kanssa, mikäli skriptit ym. hajoavat edelleen.
 
Jos kyse ei ole räiskintäpelistä, niin 60fps on aivan riittävä. 30fpskin menisi, jos sisältö muuten hyvä. Tärkeämpäähän on joka tapauksessa se, ettei jämähtele ja/tai muuten stutteroi. 144Hzin näyttö on jälleen vain niitä fps pelejä varten.

Ehkä se on sinulle riittävä ja hyvä niin. Lähinnä pointti oli että todella vanhanaikaista että peliä julkaistaan ylipäätään millään fps katolla, pelimoottori on todella vanhentunut. En edes keksi mitään muita AAA julkaisua kuin bethesdan jossa sama vika. Jos ihmisellä on olemassa laitteet korkeampien nopeuksien pyörittämiseen niin kyllä se turhalta tuntuu ostaa peli joka ei sellaista tue. Ja mitä tuohon hidastempoisuuteen tulee, niin kyllä ainakin oma silmä huomaa näytön käyvän vain 60fps ihan hiirtä liikuttamalla työpöydällä, saatikka sitten kuvaa liikuttaessa pelin sisällä. Vaikka TES ei tarvitsekkaan klikkailla nopeasti vihollisten päitä niinkuin jossain Counter Strikessä, niin kyllä se on silti kivempi pelata sulavamman näköistä peliä. Virkistystaajuuden nosto yli 60hz on niin merkittävä että sen huomaa helposti jopa uusissa puhelimissa jossa on 120hz näytöt ihan perus nettisivuja selailemalla ylös alas.
 
Olisi parempi jos moottori tukisi yli 60fps:ää, samalla siinä voisi olla VR-tuki. Rift tukee 90Hz kuitenkin.
 
Ehkä se on sinulle riittävä ja hyvä niin. Lähinnä pointti oli että todella vanhanaikaista että peliä julkaistaan ylipäätään millään fps katolla, pelimoottori on todella vanhentunut. En edes keksi mitään muita AAA julkaisua kuin bethesdan jossa sama vika. Jos ihmisellä on olemassa laitteet korkeampien nopeuksien pyörittämiseen niin kyllä se turhalta tuntuu ostaa peli joka ei sellaista tue.

Ai että max 60fps pelaaminen on jotenkin "turhaa" jos on rautaa parempaan? :facepalm:

Eikös se rauta ole silloin se turha?
 
Ai että max 60fps pelaaminen on jotenkin "turhaa" jos on rautaa parempaan? :facepalm:

Eikös se rauta ole silloin se turha?
Lähinnä ylipäätään minkäänlainen rajoitus tuntuu turhalta, tai vähintääkin todella vanhanaikaiselta. Tiedän että itseäni tuo mahdollinen 60fps lukko saattaisi häiritä niin paljon etten peliä ainakaan täyteen hintaan tulisi ostamaan, ehkä sitten myöhemmin jos jotain päivitystä tulee. Fallout 76 maksimi ruudunpäivitysnopeuttahan on pikkuhiljaa ilmeisesti saatu kikkailtua ylöspäin. Toki suurin osa massapelaajista ei tämmöisestä rajoituksesta tiedä tai välitä, kyllähän tuo peli tulee paljon myymään.

Muutenkin keskustelu lähti vähän sivuraiteille, se pointtihan tuossa aikaisemmin oli että olisiko Bethesdan järkevää kehittää uusi pelimoottori, tai päivittää vanhaa? En ole tutustunut kovin tarkasti tuohon nykyiseen, mutta monesti heitä on uusimpien julkaisujen kanssa siitä kritisoitu, tämä 60fps lukko on vain yksi tekijä. Heiltähän on tulossa myöskin se joku avaruuspeli, varmasti juurikin vaikka avaruudessa lentäessä hienot grafiikat ja sulavuus (mukaanlukien fps) olisi jo pelikokemuksen kannalta tärkeää. Nyt kun heillä on kerran tulossa kaksi isoa peliä ja molemmat vasta vuosien kuluessa, tuntuu loogiselta että vuoden 2011 pelimoottoriin (joka perustuu vuoden 1997 pelimoottoriin) tehdään edes jonkinlaista päivitystyötä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 495 582
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom