Kiitos jälleen loistavasta artikkelista
@Sampsa
Muutama kommentti/toive/palaute, joista varmasti moni on aivan eri mieltä, ja varmasti ihan syystä. Mutta joka tapauksessa, yhtenä anonyymina "äänenä":
1) Saisiko artikkelin alkuun jonkin "päivitetty päivämäärä, kellonaika" tyylisen indikaattorin? Tämän tyylisissä julkaisuissa kun artikkeli päivittyy, kertoisi onko uutta tietoa tullut artikkeeliin ilman että sitä joutuu skrollaamaan. Tuskinpa tälläiseen paljon resursseja kannattaa käyttää, mutta esitetään nyt kuitenkin toiveena.
2) Pelitestit. IO-Techin tyylisellä sivustolla on toki paljon lukijoita, jotka harrastavat pelaamista tosissaan, ja jotka pelaavat hieman epätavallisimmilla asetuksilla, mutta minulle henk.koht. RTX 2080 Ti ajetut 1080p testit alkavat maistumaan hieman synteettisiltä. Ja tässä tapauksessa en ehkä käytä synteettinen testi sanaa hyvinkään maarittelevassa mielessä.
1080p on toki suosituin resoluutio, mutta kuinkakohan moni oikeasti käyttää 120 hz, 144hz tai 240 hz näyttöja, ja tarvitsevat maksimaaliset fps lukemat 1080p resossa. Itse arvioisin heidät sinne 0.1% pelaajista. Toki IO-Techin keskuudessa he ovat varmasti suurempi osuus kuin tuo (puhumattakaan siitä kuinka äänekkäitä ovat foorumeilla), mutta jos nyt puhutaan ihan perus pelaajista...
Kuinka monta RTX 2080 Ti + high-fps 1080p pelaajaa oikeasti on verrattuna tavallisempaan käyttöön. Jos minulla on rahaa RTX 2080 Ti ohjaimeen, niin tod.nak. minulla on käytössä eri reso. Jos taas minulla on se normaali GTX 1060 + 1080p, niin pelit eivät ole rajoittuneita prossusta, ei ainkaan siinä mielessä ettenkö pääsisi 60 fps lukemaan prossun osalta.
Jos taas olen E-Sports kilpapelaaja, tai ns. semi-pro pelaaja, osaan varmasti itse arvioida 120 hz, 144hz, 240 hz, hyödyn, ja miten ne toteutuvat juuri minun pelissäni, ja mitä prossu, näyttis jne. yhdistelmaa minun tulisi käyttää.
Jos taas olen matti meikäläinen, joka etsii tietoa siitä miten uusi prossu toimii peleihin, nuo 1080p rtx 2080 ti testit voivatkin olla hieman harhaanjohtavia päätöksen teossa.
Artikkelia kun voi lukea niin monella tavalla. Yksi on että Intel on voittaja peleissä, hyötykäytöllä ei ole väliä. Näin kun ei ollenkaan laiteta suhteeseen käytettävissä olevaan rahan määrään, ja siihen miten rakennetaan tasapainoinen pelikone.
Itse luen artikkelia seuraavasti. Ryzen voittaa hyvin vahvasti hyötykäytössä, on varmempi satsasus tulevaisuuteen (more cores ja Ryzen 3, 2020, yhteensopivuus emoissa) ja pelikäytössä se ei häviä ollenkaan. Tai jos sanamuotoja halutaan vaihtaa, niin on tarpeeksi hyvä ilman että näen mitään eroa. Minä kun olen yksi niistä 1080p 60hz pelaajista.