Seurataan. Q4 Kiina/Saksa olisi oivaa aikaa koska tulihan Model 3 refresh myöhässä USAan.Ei ole Y-päivitys tänä vuonna tulossa.
Toistaiseksi tuollaiset eivät ole kuuluneet Teslan ajatusmaailmaan. 3:n osalta tuntuu että unohtui koko asia ja puskivat jotain ulos.Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä."![]()
2024.26 Official Tesla Release Notes - Software Updates (notateslaapp.com)Uutta firmistä pukkaa taas:
Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä."![]()
Suurin etu taitaa olla että huomattavasti vähemmän kuparia autoon.En jaksanut katsoa videota, mikä on tuon 48v systeemin edut tiivistetysti ?
No tuskin tuosta kovin suurta säästöä tulee. Nopea googlaus kertoo että autoissa on max 30kg wiringiä eli jos teoriassa koko massa olisi kuparia, se maksaa karkeasti 10e/kg eli 300e joka on siis max säästö teoriassa. Kun tiedetään että tuosta 30kg painosta osa on liittimiä ja eristeitä niin hyöty jää pienemmäksi. Lisäksi 48v arkkitehtuuri vaatii järeämmät liittimet niin ihan hirveää säästöä ei pelkästään volttien määrä tuo.Suurin etu taitaa olla että huomattavasti vähemmän kuparia autoon.
Halpuutus, yksi kaapeli kiertää koko auton ja vähemmän johtoja. Haittapuolena on toki olleet lukemattomat ongelmat CT:ssa. Osa liittynee tuohon kun pienikin vika "jouluvaloissa", niin auto on kokonaan seis.Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
Joo ei ole ajatuksena ottaa samat johtovedot mutta ohuemmalla lakulla vaan vetää vähemmän johtoa ylipäätänsä. Teoriassa fiksu ratkaisu mutta haittapuoliakin löytyy.Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.