Seurataan. Q4 Kiina/Saksa olisi oivaa aikaa koska tulihan Model 3 refresh myöhässä USAan.Ei ole Y-päivitys tänä vuonna tulossa.
Toistaiseksi tuollaiset eivät ole kuuluneet Teslan ajatusmaailmaan. 3:n osalta tuntuu että unohtui koko asia ja puskivat jotain ulos.Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä."![]()
2024.26 Official Tesla Release Notes - Software Updates (notateslaapp.com)Uutta firmistä pukkaa taas:
Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä."![]()
Suurin etu taitaa olla että huomattavasti vähemmän kuparia autoon.En jaksanut katsoa videota, mikä on tuon 48v systeemin edut tiivistetysti ?
No tuskin tuosta kovin suurta säästöä tulee. Nopea googlaus kertoo että autoissa on max 30kg wiringiä eli jos teoriassa koko massa olisi kuparia, se maksaa karkeasti 10e/kg eli 300e joka on siis max säästö teoriassa. Kun tiedetään että tuosta 30kg painosta osa on liittimiä ja eristeitä niin hyöty jää pienemmäksi. Lisäksi 48v arkkitehtuuri vaatii järeämmät liittimet niin ihan hirveää säästöä ei pelkästään volttien määrä tuo.Suurin etu taitaa olla että huomattavasti vähemmän kuparia autoon.
Halpuutus, yksi kaapeli kiertää koko auton ja vähemmän johtoja. Haittapuolena on toki olleet lukemattomat ongelmat CT:ssa. Osa liittynee tuohon kun pienikin vika "jouluvaloissa", niin auto on kokonaan seis.Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
Joo ei ole ajatuksena ottaa samat johtovedot mutta ohuemmalla lakulla vaan vetää vähemmän johtoa ylipäätänsä. Teoriassa fiksu ratkaisu mutta haittapuoliakin löytyy.Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
Olisi kyllä kiva jos saisivat joskus lisättyä vältä hiekkateitä täpän naviin. Aika paljon suomessakin hiekkateitä.
Voitko kertoa mitä ongelmia näihin kaapeleihin on liittynyt? Itseltä on mennyt ohi tuollaiset.Halpuutus, yksi kaapeli kiertää koko auton ja vähemmän johtoja. Haittapuolena on toki olleet lukemattomat ongelmat CT:ssa. Osa liittynee tuohon kun pienikin vika "jouluvaloissa", niin auto on kokonaan seis.
Redditissä on useita ollut.Voitko kertoa mitä ongelmia näihin kaapeleihin on liittynyt? Itseltä on mennyt ohi tuollaiset.
Mikään noista ei ole spesifinen Teslan 48 voltin järjestelmälle yms. vaan voisi olla ihan missä autossa tahansa. Sähköautossa tai polttiksessa.Redditissä on useita ollut.
- Pikkuakku tyhjentynyt auton seisoessa/latauksessa
- Runkoon pääsee vettä ja tämä "syövyttää" kaapelit
- Muutamia tapauksia joissa on kaapelissa ollut liitin vika, niin auto pistänyt creep moden heti päälle
Ai on?Mikään noista ei ole spesifinen Teslan 48 voltin järjestelmälle yms. vaan voisi olla ihan missä autossa tahansa. Sähköautossa tai polttiksessa.
Redditissä oli avattu asiaa näin:En jaksanut katsoa videota, mikä on tuon 48v systeemin edut tiivistetysti ?
Toisaalta jos on joka paikka täynnä johtoja ja joku hajoaa jostain niin aika vaikeaa löytää vikaa ja korjaus merkkihuollossa on koko johtosarjan vaihto? Jos on vaan muutamia verkkopiuhoja niin vika on ehkä helpompi löytää? Jos liittimet on kätevässä paikkaa niin helpoimmillaan vaan vetää ulkokautta verkkopiuhan testausta varten niin näkee heti oliko se piuha viallinen.Kuullostaa hyvältä ( kustannusten kannalta ) mutta onko systeemi sitten yhtä hyvä kuin vanha ?
Skeptikkona tietty mietti että jos luuppipiuha ( "katkeaa" ) menee epäkuntoon, niin onko koko auto samantien pimeänä ? Erillisissä piuhahäsäköissä ei nän käy. Tuskin tässäkään.