Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 198
Kuinka kauan on ollut myynnissä FSD 'lisävaruste' kautta aikain ja nyt vasta (väitetysti) on uusissa autoissa se rautapuoli teoriassa kykenevä hoitamaan sitä? Eli maksettu tyhjästä, tuhansia per auto.

"Ihan just tulossa since... 201x?
Vuonna 2016 sanottiin että rauta on jo FSD riittävä. Näin ei kuitenkaan ollut.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 101
Elonin uusimmat kommentit neuroverkoista. Odottavan aika on pitkä, joskus jopa vuosisatoja



On myös vähän kyseenalaista että oliko koko AI day esitys aito ja totuudenmukainen. Muutama twiittiketju oudoista asioista mitä videolta on löydetty alla, jotka selittyisi sillä että oikeasti pistepilvi on luotu LIDAR-datalla. Toki voi olla että näille on joku viaton selitys, mutta koska valehtelu on tuttua puuhaa Muskille, pitää krittiikki ottaa vakavasti.

EDIT:Linkit ketjujen ekaan twiittiin, pitää avata jos haluaa muut nähdä



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
560
Rajua tekstiä, mitä sitä toisaalta muuta voisi odottaa foorumilla missä ratkaistaan kaikki ongelmat :D

On se helppoa nörde tuolista kommentoida mailmaa..
Miltä tuntuu kuolata tuollaisen valehtelijan perään? Elizabeth Holmes ja Trevor Milton varmaan katsoo vierestä, että mitä vittua. Yks saa puhua mitä tahansa paskaa ja toiset joutuu linnaan. Itse olen ylpeä, että en voisi tuollaisia valheita päästää pihalle ja koska olen nobody niin mut heitettäis linnaan samantien.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 014
Rajua tekstiä, mitä sitä toisaalta muuta voisi odottaa foorumilla missä ratkaistaan kaikki ongelmat :D

On se helppoa nörde tuolista kommentoida mailmaa..
OIisi kannattanut kirjoittaa vastaavasti 2016: "Rajua tekstiä, mitä sitä toisaalta muuta voisi odottaa mieheltä joka ratkaisee kaikki ongelmat :D". Tämä siis siihen Muskin lausuntoon, joka oli aikanaan vähintään ylioptimistinen ja näin 5 vuoden jälkeen arvioituna täysi valhe, joka ei pohjautunut yhtään mihinkään.

On se helppo vailla vastuuta sanomisistaan kommentoida maailmaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
560
OIisi kannattanut kirjoittaa vastaavasti 2016: "Rajua tekstiä, mitä sitä toisaalta muuta voisi odottaa mieheltä joka ratkaisee kaikki ongelmat :D". Tämä siis siihen Muskin lausuntoon, joka oli aikanaan vähintään ylioptimistinen ja näin 5 vuoden jälkeen arvioituna täysi valhe, joka ei pohjautunut yhtään mihinkään.

On se helppo vailla vastuuta sanomisistaan kommentoida maailmaa.
Tutustukaa vähän tuohon Solarcity-Tesla kuvioon niin tulee aika selväksi, että Muskin petosvyyti vaan kasvaa. Siellä on justiinsa Delawaressa menossa oikeuden käynti Muskia vastaan josta ei kyllä jostain kumman syystä hirveästi uutisoida.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
926
Ongelman juurisyy on siinä, että eteenpäin katsova kamera ei näe samaa mitä kuski. Ja keulan&tuulilasin muotoilusta johtuen tuo yläosa ei jollakin sadetyypillä kastu juuri yhtään siinä missä kuski ei enää näe ulos. Sivukamerat saattaa olla tukossa tai ei, mutta ei sieltä mitään järkevää dataa saa kuskin näkyvyydestä. Ja jos lasi muuten on kuiva ja puhdas, niin en ainakaan itse haluaisi pyyhkijöiden pyörivän vain koska sivukameroissa on jotain, vaikkapa renkaiden nostamaa vettä. Paska systeemi josta ei välttävää parempaa saa millään hieromisella. No toki sisäkameran kuvaa voisi hyödyntää kun kuski alkaa näyttää tarpeeksi vittuuntuneelta.
Tässä on toki se jännä puoli että monissa muissa merkeissä on myös tuulilasin sadetunnistin ihan samassa kohtaa kun teslan kamera. Ja ainakin omassa volkkarissa on aina toiminut, Teslasta en tiedä kun olen vasta tilailemassa :) Mutta ilmeisesti jotain häikkää on kun niin monet valittaa
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 298
Se on mielenkiintoista miten polarisoiva brandi tesla/musk on. Osan porukan mielestä musk ei voi tehdä mitään väärin, toisen porukan mielestä kaikki on valetta ja väärin. Mua naurattaa tässä välissä, kun olen pragmaattinen sijoittaja. Mun kelkka kääntyi muutamasta syystä. Tesla teki miljardin voittoa viime kvartaalissa+liikkeelle lasketut uudet osakkeet(ei enää isoa konkurssivaaraa), uudet tehtaat ovat jo melkein valmiit(lisävoittoa) + FSD9.x softa, AI-päivä ja tutut jotka on menneet teslalle töihin. Tosin koska olen pragmaattinen niin, jos tilanne lähtee kohti negatiivista löysään irti sijoituksista.

Teslan autoa en ostaisi ennen kuin lupaukset on lunastettu, eli tällä hetkellä en osta tai harkitsisi ostamista. Tosin laitoin sen plaid:in hinnan teslan osakkeisiin :) Mulle kynnys ostaa tesla on FSD toimimaan kesäolosuhteissa isommilla teillä kattaen 95%+ mun ajoista. Lisäksi siihen päälle se uusi isommista osista valettu runko,4680 akusto ja hw4. Ehkä 2023 voin miettiä teslan ostamista.


Ylläolevan näkee doug de muro plaid arvostelussa. Siitä voi ottaa irti, että paskalaatu tai muron sanoin paras auto koskaan ja toiseksi kovimmat de muro pisteet. Jokaiselle jotain, jos ei halua katsoa kokonaisuutta järkevin silmin. Plaid:in voi nähdä allaolevalla tavallakin. Linkki aikaileimalla.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 367
Ite hyppäsin Teslan kelkkaan, kun kävin koeajamassa "kaikki" 40-75k sähköautot. Tesla oli paras.
Noh, Ioniq 5:sta testaan vasta huomenna.

Model Y on paljon kiinnostavampi, kuin Enyaq jne.. Joten sekin jatkanee dominointiaan omassa luokassaan. Noh vw. id 4 gtx voi olla ok.
Arvioiden perusteella veikkaisin lähinnä Mercedeksen haastavan Teslaa mm. EQS ja varmaankin EQE -mallillaan.
-
Noin muuten Model Y tulee 31.8.21 Helsinkiin... Pitänee ruveta varailemaan koeajoa, että kerkeää suvena käydä vielä ajamssa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 198
Ite hyppäsin Teslan kelkkaan, kun kävin koeajamassa "kaikki" 40-75k sähköautot. Tesla oli paras.
Noh, Ioniq 5:sta testaan vasta huomenna.

Model Y on paljon kiinnostavampi, kuin Enyaq jne.. Joten sekin jatkanee dominointiaan omassa luokassaan. Noh vw. id 4 gtx voi olla ok.
Arvioiden perusteella veikkaisin lähinnä Mercedeksen haastavan Teslaa mm. EQS ja varmaankin EQE -mallillaan.
-
Noin muuten Model Y tulee 31.8.21 Helsinkiin... Pitänee ruveta varailemaan koeajoa, että kerkeää suvena käydä vielä ajamssa.
Ens viikolla saa Vantaalla kylmätyypit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
818
Tässä on toki se jännä puoli että monissa muissa merkeissä on myös tuulilasin sadetunnistin ihan samassa kohtaa kun teslan kamera. Ja ainakin omassa volkkarissa on aina toiminut, Teslasta en tiedä kun olen vasta tilailemassa :) Mutta ilmeisesti jotain häikkää on kun niin monet valittaa
Teslassa on se deeprain -neuroverkko ohjaamassa. Omassa 3LR:ssä mielestäni toiminut hyvin ja tihkusateetkin tunnistaa ihan jees.
Kasauslaadussa (2019 auto) ei moittimista, paneelit istuu hyvin, maalit paikoillaan ja ilman läppiä tai suojauksia ajettu 13tkm eikä vielä ainakaan edes karheutta maalissa. FSD paketti kannattaa miettiä ikäänkuin optiona tulevaisuuteen joka voi joskus realisoitua - tällä hetkellä ei ole hinnan väärti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 198
Tässä on toki se jännä puoli että monissa muissa merkeissä on myös tuulilasin sadetunnistin ihan samassa kohtaa kun teslan kamera. Ja ainakin omassa volkkarissa on aina toiminut, Teslasta en tiedä kun olen vasta tilailemassa :) Mutta ilmeisesti jotain häikkää on kun niin monet valittaa
On ne jotain saaneet tuolle tehty sitten viime vuoden, toimii ihan siedettävästi nykyään.
Suurin syy mikseivät halua käyttää valmista on sen lisenssimaksut ja näitä Tesla ei halua maksaa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
On ne jotain saaneet tuolle tehty sitten viime vuoden, toimii ihan siedettävästi nykyään.
Ainoa siedettävä asia siinä on, kuinka sen saa pois päältä. Mitään muuta hyvää siinä ei vieläkään ole (ei se ole mihinkään parantunut). Pimeällä ei toimi, lumea ei tule ikinä tunnistamaan, tihkusateella vetää tuhatta ja sataa ja kaatosateessa päättää välillä lopettaa pyyhkimisen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 198
Ainoa siedettävä asia siinä on, kuinka sen saa pois päältä. Mitään muuta hyvää siinä ei vieläkään ole (ei se ole mihinkään parantunut). Pimeällä ei toimi, lumea ei tule ikinä tunnistamaan, tihkusateella vetää tuhatta ja sataa ja kaatosateessa päättää välillä lopettaa pyyhkimisen.
Jaa. Ihan eri kokemukset itsellä nyt viime sateista.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tässä on toki se jännä puoli että monissa muissa merkeissä on myös tuulilasin sadetunnistin ihan samassa kohtaa kun teslan kamera. Ja ainakin omassa volkkarissa on aina toiminut, Teslasta en tiedä kun olen vasta tilailemassa :) Mutta ilmeisesti jotain häikkää on kun niin monet valittaa
Se ero on siinä ettei Teslassa ole sadetunnistinta. Tesla yrittää käyttää sitä kameraa, mutta kameran tarkennus ei osu ikkunaan. Siispä se yrittää päätellä onko ikkuna sateinen hieman arvailemalla kuinka hyvin kuva näkyy. Valitettavasti tuollainen lähtökohta toimii aika heikosti, koska linssiin voi laittaa jonkin verran roskaa ilman että se häiritsee kameraa (koska kameran linssi on rakennettu useammasta linssistä ja pieni roska siinä edessä ei oikeasti haittaa - tuota voi testata järkkärillä). Vaan ihmistä se haittaa, koska katsomme eri kohdasta ja meidän silmämme ei ole rakennettu ihan samalla tavalla.

Vastaavasti, jos Teslan kamera ei näe - se ei tarkoita että linssissä on vettä, se voi olla näkemättä vaikkapa sumun takia. Jatkuva pyyhkiminen ei auta siihen. Tämän huomaa varsinkin lumessa, jossa lumihiutaleet lentävät pois törmättyään ikkunaan - mutta tuo Teslan kamera ei tajua sitä, vaan yrittää pyyhkiä niitä pois. Sadetunnistin tunnistaisi jos sitä kosteutta on tullut siihen ikkunaan.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 710
Sadetunnistin tunnistaisi jos sitä kosteutta on tullut siihen ikkunaan.
Mun käsittääkseni sadetunnistin ei tunnista mitään kostetutta, vaan kamera sekin on. Tosin kohdistettuna ja prosessoituna niin että sitä kiinnostaa vain lasin pintaan vesipisaroiden aiheuttamat kontrastirajat.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 176
Sadetunnistimen toimintaperiaate on itseasiassa hyvinkin yksinkertainen. Lasin sisäpuolelta ”lähetetään” pieni valosäde tietyssä kulmassa lasin pintaan. ... Kun lasin pinnalla on nestettä, tällöin osa valosäteestä hajoaa lasin pinnassa ja photodiodi havaitsee heikentyneen valon säteen, jolloin sadetunnistin käynnistyy :)
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 806
On ne jotain saaneet tuolle tehty sitten viime vuoden, toimii ihan siedettävästi nykyään.
Suurin syy mikseivät halua käyttää valmista on sen lisenssimaksut ja näitä Tesla ei halua maksaa.
Mitä lisenssimaksuja sadetunnistimesta pitää maksaa?
 

Larwa

Test
Tukijäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
30
Tuli viime viikonloppuna ajettua 850km teslalla ja suurimmaksi osaksi vettähän taivaalta tuli. Ei mitään ongelmia pyyhkimisessä.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 806
Joo ja tuo neuroverkon kehittely on varmaan ihan ilmasta, kun käytännössä valmiiksi toimivan ratkaisun olis saanu luultavasti muutamalla dollarilla per auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
953
Joo ja tuo neuroverkon kehittely on varmaan ihan ilmasta, kun käytännössä valmiiksi toimivan ratkaisun olis saanu luultavasti muutamalla dollarilla per auto.
Teslan tuotanto lähentelee kohta miljoonaa autoa vuodessa. Jos säästö on vaikkapa 20 dollaria per auto, tekee se vuodessa 20 miljoonaa ja 10 vuodessa 200 miljoonaa. Tosin 10 vuodessa kapasiteetti lienee jo jotain ihan muuta. Vaikka sen olemassa oleviin sensoreihin kehitetyn sadetunnistimen softakehitys maksaisi 10 miljoonaa per vuosi, niin voitolla ollaan kirkkaasti.

Eri asia sitten saadaanko sitä softalla paikattua kuinka hyvin/nopeasti.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 298
Ehkä siellä elon ei tiedä mikä vesisade on? Kaliforniassa ei ole viime aikoina oikein satanut.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 806
Teslan tuotanto lähentelee kohta miljoonaa autoa vuodessa. Jos säästö on vaikkapa 20 dollaria per auto, tekee se vuodessa 20 miljoonaa ja 10 vuodessa 200 miljoonaa. Tosin 10 vuodessa kapasiteetti lienee jo jotain ihan muuta. Vaikka sen olemassa oleviin sensoreihin kehitetyn sadetunnistimen softakehitys maksaisi 10 miljoonaa per vuosi, niin voitolla ollaan kirkkaasti.

Eri asia sitten saadaanko sitä softalla paikattua kuinka hyvin/nopeasti.
Veikkaan, että enemmän se olis säästäny, kun voisivat vähentään auton laskentayksiköistä tuon sadetunistuksen vaativan laskentatehon.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 298
Veikkaan, että se sade/sumu/lumisade pitää joka tapauksessa tunnistaa neuroverkolla itseajamisen vuoksi jossain vaiheessa. Jos sitä sadetta ei tunnista niin on aika hazardi itseajaa. Samoja tilanteita, kun joku keväällä liukkailla keleillä ajaa töihin ja kysyy aamukahvilla, että olikohan siellä liukasta? Tuokin on tapahtunut useamman kerran IRL.

Tosin eipä tuo mua haittaa vaikka tesla ei saisi sadetunnistinta koskaan toimimaan. Ei ole sellaista nykyisessäkään autossa. Aika pieni käpy sadetunnistin on isossa kuvassa, kun miettii miksi jengi ostaa teslaa. Ehkä sadetunnistin on niitä juttuja joka korjaantuu hw4:ssa, jos nykyraudassa ei ole sopivaa kameraa/laskentatehoa/... Tai sitten tesla vain menee kalifornia edellä ja sadetunnistin ei ole prioriteetti. Sadetunnistin voi korjaantua sitten, kun tesla alkaa keskittymään kalifornian ulkopuoliseen markkinaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
953
Veikkaan, että se sade/sumu/lumisade pitää joka tapauksessa tunnistaa neuroverkolla itseajamisen vuoksi jossain vaiheessa. Jos sitä sadetta ei tunnista niin on aika hazardi itseajaa. Samoja tilanteita, kun joku keväällä liukkailla keleillä ajaa töihin ja kysyy aamukahvilla, että olikohan siellä liukasta? Tuokin on tapahtunut useamman kerran IRL.

Tosin eipä tuo mua haittaa vaikka tesla ei saisi sadetunnistinta koskaan toimimaan. Ei ole sellaista nykyisessäkään autossa. Aika pieni käpy sadetunnistin on isossa kuvassa, kun miettii miksi jengi ostaa teslaa.
Tämä olisi pienempi huolenaihe, jos pyyhkimille olisi viiksi kuten muissa autoissa, muttakun sitä ohjataan kosketusnäytöltä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tosin eipä tuo mua haittaa vaikka tesla ei saisi sadetunnistinta koskaan toimimaan.
Totta, mun ekassa autossa ei ollut ABS:ää, joten ei mua haittaa vaikkei se toimi Teslassa. Eikä ilmastointia, joten ei mua haittaa. Kangaspenkit tosin oli, joten se haittaa. Sähkömoottoriakaan ei ollut, joten ei mua haittaa.

Näinhän sen pitääkin mennä?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 176
Tämä olisi pienempi huolenaihe, jos pyyhkimille olisi viiksi kuten muissa autoissa, muttakun sitä ohjataan kosketusnäytöltä.
Tän takia mukava pysyä S mallissa , on oma viiksi tuolle. Ja viiksen päästä painasee niin saa viel kertapyyhkäisyn.

Kolmosessa kyl saa kans kertapyyhkäisyn viiksen nokasta ?
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
776
Saa toki, mutta käy se vähän raskaaksi pidemmän päälle. Joten sen jälkeen saa huitoa kosketusnäyttöä samalla kun ajaa jotta saa pyyhkimien nopeutta säädettyä.
Miten ihmeessä tuosta saa tehtyä ongelman? :D
Viiksen päästä klikkaa niin pyyhkijät pyyhkii ja valikko aukeaa kosketusnäytölle josta voi alle sekunnissa valita haluamansa pyyhintänopeuden. Vaikka käytän automaattipyyhkijöitä >95% ajasta niin ei tuo kyllä hankalalta toimenpiteeltä ole tuntunut silloin muutamana kertana kun sitä on tarvinnut. Välillä mietityttää oletko teslaa nähnytkään. Vai onko se kolmonen sittenkin kadehtimalla sukulaisellasi tms. Vai onko nämä vain jotain boomereiden juttuja mutta kyllä noin tuskastunut ihminen olisi jo auton vaihtanut
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Miten ihmeessä tuosta saa tehtyä ongelman? :D
Viiksen päästä klikkaa niin pyyhkijät pyyhkii ja valikko aukeaa kosketusnäytölle josta voi alle sekunnissa valita haluamansa pyyhintänopeuden. Vaikka käytän automaattipyyhkijöitä >95% ajasta niin ei tuo kyllä hankalalta toimenpiteeltä ole tuntunut silloin muutamana kertana kun sitä on tarvinnut. Välillä mietityttää oletko teslaa nähnytkään. Vai onko se kolmonen sittenkin kadehtimalla sukulaisellasi tms. Vai onko nämä vain jotain boomereiden juttuja mutta kyllä noin tuskastunut ihminen olisi jo auton vaihtanut
Alle sekunnissa? Anna mennä, haluan nähdä. Ota vielä video, toisella kädellä voit kuvata, toisella hakata kosketusnäyttöä ja kolmannella ajaa autoa sateessa. Oletko koskaan ajanut Teslalla?

Se systeemi on hanurimmasta kuin yhdessäkään aiemmin omistamassani autossa, joten silloin se on paska. Ei siihen mitään tekosyitä ole tehdä huonompaa. En oikeasti käsitä millainen ihminen hyväksyy surkean ratkaisun vain sen takia että jokin idoli mainostaa sitä, mutta onko se sinulle sitten tärkeämpää mitä Musk sanoo kuin mitä itse autossa on?
 
Liittynyt
14.02.2021
Viestejä
49
Alle sekunnissa? Anna mennä, haluan nähdä. Ota vielä video, toisella kädellä voit kuvata, toisella hakata kosketusnäyttöä ja kolmannella ajaa autoa sateessa. Oletko koskaan ajanut Teslalla?

Se systeemi on hanurimmasta kuin yhdessäkään aiemmin omistamassani autossa, joten silloin se on paska. Ei siihen mitään tekosyitä ole tehdä huonompaa. En oikeasti käsitä millainen ihminen hyväksyy surkean ratkaisun vain sen takia että jokin idoli mainostaa sitä, mutta onko se sinulle sitten tärkeämpää mitä Musk sanoo kuin mitä itse autossa on?
Vasen käsi ratilla ja sormella täppää pyyhkijät päälle. Oikea käsi lepää kyynärnojalla josta painaa valmiiksi esillä olevaa nappia. Vaikka ite automaattipyyhkijät on ehkä paskimmat mitä oon käyttäny, niin noin muuten pyyhkijöiden käytöstä uliseminen on kyllä suht yliampuvaa. Enemmän mulla haasteita on kun tällästä pitää alkaa tiukassa tilanteessa tulkitseen ennenku sen käyttö tulee selkärangasta. Siinä vaiheessa kun se tulee selkärangasta, niin ei se yhtään sen kummempaa oo täpätä sieltä näytöltä.

 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
776
Alle sekunnissa? Anna mennä, haluan nähdä. Ota vielä video, toisella kädellä voit kuvata, toisella hakata kosketusnäyttöä ja kolmannella ajaa autoa sateessa. Oletko koskaan ajanut Teslalla?

Se systeemi on hanurimmasta kuin yhdessäkään aiemmin omistamassani autossa, joten silloin se on paska. Ei siihen mitään tekosyitä ole tehdä huonompaa. En oikeasti käsitä millainen ihminen hyväksyy surkean ratkaisun vain sen takia että jokin idoli mainostaa sitä, mutta onko se sinulle sitten tärkeämpää mitä Musk sanoo kuin mitä itse autossa on?
Kuinka paljon ihminen tarvitsee aikaa yhteen klikkauksen kosketusnäytöltä? Itselleni se on alle 1sec.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kuinka paljon ihminen tarvitsee aikaa yhteen klikkauksen kosketusnäytöltä? Itselleni se on alle 1sec.
Siinä yhdessä sekunnissa kun etsit sen napin, painat sitä kerran, etsit sen toisen paikan ja painat sitä kahdesti, ensin laittaaksesi pyyhkimet päälle ja sen jälkeen valitaksesi oikean pyyhinnopeuden (kai tiesit että Model 3:ssa sitä painetaan kahdesta eri paikasta, ei suinkaan yhdestä ja siihen tarvitaan kolme painallusta), niin alle sekuntia sulla ei mene siitä kun otit katseen irti tiestä. Ja tiellä auto liikkuu 30m/s, jossa vaiheessa ehtii tapahtua ja paljon. Voit miettiä asiaa näin, siinä ajassa kun vaihdat pyyhkimet käyttöön, edessä oleva on voinut pysähtyä 80 -> 0. Sinä et ehdi edes reagoimaan, koska katsot kosketusnäyttöä. Siinä hieman pohdittavaa, missä auton turvalaitteiden hallinta pitäisi olla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
375
Alle sekunnissa? Anna mennä, haluan nähdä. Ota vielä video, toisella kädellä voit kuvata, toisella hakata kosketusnäyttöä ja kolmannella ajaa autoa sateessa. Oletko koskaan ajanut Teslalla?

Se systeemi on hanurimmasta kuin yhdessäkään aiemmin omistamassani autossa, joten silloin se on paska. Ei siihen mitään tekosyitä ole tehdä huonompaa. En oikeasti käsitä millainen ihminen hyväksyy surkean ratkaisun vain sen takia että jokin idoli mainostaa sitä, mutta onko se sinulle sitten tärkeämpää mitä Musk sanoo kuin mitä itse autossa on?
Ei se hyvä tosiaan ole, mutta mielummin sitä kestän kuin että käyttäisi mersun touchpadia (vaihda tähän haluamasi merkki). Oman kokemuksen mukaan tuo sadetunnistin toimii ihan tarpeeksi hyvin jos ei ole pimeää. Pimeällä toimii huonosti vieläkin.

Siinä yhdessä sekunnissa kun etsit sen napin, painat sitä kerran, etsit sen toisen paikan ja painat sitä kahdesti, ensin laittaaksesi pyyhkimet päälle ja sen jälkeen valitaksesi oikean pyyhinnopeuden (kai tiesit että Model 3:ssa sitä painetaan kahdesta eri paikasta, ei suinkaan yhdestä ja siihen tarvitaan kolme painallusta), niin alle sekuntia sulla ei mene siitä kun otit katseen irti tiestä. Ja tiellä auto liikkuu 30m/s, jossa vaiheessa ehtii tapahtua ja paljon. Voit miettiä asiaa näin, siinä ajassa kun vaihdat pyyhkimet käyttöön, edessä oleva on voinut pysähtyä 80 -> 0. Sinä et ehdi edes reagoimaan, koska katsot kosketusnäyttöä. Siinä hieman pohdittavaa, missä auton turvalaitteiden hallinta pitäisi olla.
Ei siihen tarvita kuin yksi painallus näytöltä, se valinta tulee esiin kun painat viiksen päästä. Ja ei tosiaan sekuntia enempää siihen saa kulumaan vaikka kuinka yrittäisi.

Edit: Ja ei kyllä ole edellä oleva ehtinyt pysähtyä 80-0 tossa ajassa, pitäisikö sinusta esim. radion käyttö kieltää ajossa kun tapahtuu niin hirveästi asioita nopeasti.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei siihen tarvita kuin yksi painallus näytöltä, se valinta tulee esiin kun painat viiksen päästä. Ja ei tosiaan sekuntia enempää siihen saa kulumaan vaikka kuinka yrittäisi.
Tuolloin tulee kaksi painallusta vieläkin kosketusnäytöltä ja yksi fyysinen painallus. Vaikka painat viiksestä, niin se tulee vasta "Off-moodiin" sinne ruudulle, jonka jälkeen painat sen off-moodin pois ja sen jälkeen valitset sen oikean nopeuden.

Edit: Ja ei kyllä ole edellä oleva ehtinyt pysähtyä 80-0 tossa ajassa, pitäisikö sinusta esim. radion käyttö kieltää ajossa kun tapahtuu niin hirveästi asioita nopeasti.
Itseasiassa pitäisi varmasti kieltääkin, aivan kuten kännykän käyttö on kiellettyä. Ei ole ihan pieni osuus onnettomuuksista jotka johtuvat juuri muiden asioiden tekemisestä kesken ajon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 384
Edit: Ja ei kyllä ole edellä oleva ehtinyt pysähtyä 80-0 tossa ajassa, pitäisikö sinusta esim. radion käyttö kieltää ajossa kun tapahtuu niin hirveästi asioita nopeasti.
Radion kontrollit about noin kaikissa autoissa on ratissa ja vähänkin paremmissa autoissa hudista näkee mitä on tekemässä.

Miksi tuota pyyhinjärjettömyyttä pitää puolustella? Ei toimiva sadetunnistin ja ei aina käsillä olevaa mahdollisuutta säätää sitä? On aivan eri juttu tehdä viiksestä/ratista yhtään mitään ku ruveta kosketusnäytöltä painelemaan. Koskee ihan mitä hyvänsä auton ominaisuutta.
Osa vielä laskee tämän eduksi, koska tesla tekee enemmän voittoa kun ei laita kunnollista järjestelmää koska kalifornia. Tämä on kuluttajan kannalta hyvä juttu miten?
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Teslan (ainakin M3) pyyhkijäautomatiikka on huono. Eli sadetunnistin. Sen kanssa pystyy elämään, vaikka välillä sen toiminta ärsyttää. Ainoa puute on herkkyyden säädön puute. Kaiken muun kanssa pystyy elämään ja nauttimaan ajamisesta.

Onneksi sen pystyy ohjelmistopäivityksellä fiksaamaan. Toisin kun viiksien parannusta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
375
Radion kontrollit about noin kaikissa autoissa on ratissa ja vähänkin paremmissa autoissa hudista näkee mitä on tekemässä.

Miksi tuota pyyhinjärjettömyyttä pitää puolustella? Ei toimiva sadetunnistin ja ei aina käsillä olevaa mahdollisuutta säätää sitä? On aivan eri juttu tehdä viiksestä/ratista yhtään mitään ku ruveta kosketusnäytöltä painelemaan. Koskee ihan mitä hyvänsä auton ominaisuutta.
Osa vielä laskee tämän eduksi, koska tesla tekee enemmän voittoa kun ei laita kunnollista järjestelmää koska kalifornia. Tämä on kuluttajan kannalta hyvä juttu miten?
Ihan samalla tavalla ratissa se teslassakin on. Ja ainakaan itsellä edellisessä kolmessa autossa kaikissa radiokanavan vaihtaminen on ollut kosketusnäytössä tai jollain kiertokytkimellä keskikonsolissa. Nuo kiertokytkimet ja kosketuslevyt on kyllä minusta ihan vihoviimeisiä käyttökokemukseltaan.
Ja mielestäni en tuota systeemiä puolustellut, on se minustakin huono. Sanoin vain että elän mieluummin sen kanssa kuin käytän mitään muuta infotainmenttia jota olen kokeillut.

Tuolloin tulee kaksi painallusta vieläkin kosketusnäytöltä ja yksi fyysinen painallus. Vaikka painat viiksestä, niin se tulee vasta "Off-moodiin" sinne ruudulle, jonka jälkeen painat sen off-moodin pois ja sen jälkeen valitset sen oikean nopeuden.
Itseasiassa pitäisi varmasti kieltääkin, aivan kuten kännykän käyttö on kiellettyä. Ei ole ihan pieni osuus onnettomuuksista jotka johtuvat juuri muiden asioiden tekemisestä kesken ajon.
Joo niin taitaa mennä, jos on autolla aina kuten itsellä ei tuotakaan tule.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Sanoin vain että elän mieluummin sen kanssa kuin käytän mitään muuta infotainmenttia jota olen kokeillut.
Ongelma on siinä, ettei tällaisia asioita pitäisi olla infotainmentissa. Niitä on todellakin monissa autoissa huonoja, esim. Land Roverilla aivan hirveitä. Mutta niihin ei joutunut ikinä koskemaan ajossa.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 298
Tämä on mielenkiintoinen ketju. Teslattomana jännä sivusta seurata tuskaa ja iloa. Tulee paljon mieleen symbian vs. apple ajat. Applea kovasti haukuttiin, kun ei ollut sitä eikä tätä fiitsöriä mutta niin vain se kosketusnäyttö vei ja eka versionkin ostaneet olivat ilmeisen tyytyväisiä puutteista huolimatta. Minä itse haluan tehdä kaiken vs. automaatio(fsd, sadetunnistus,...) on jännittävä asiaa.

Aikaahan softantekeminen ottaa. Sellaiselle, joka ei ole ennen nähnyt miten vaikeata monimutkaisen softan tekeminen on voi olla helppo tuskastua teslaan. Ei mitään muuta noin kallista vehjettä varmaan ole livenä debugattu ja kehitetty, paitsi ne iphonet jos haluaa hintaan laskea mukaan käyttäjämäärän(myydyt tuotteet * hinta). Tihkutunnistinkin voi olla loppujen lopuksi helppo teslalle tehtäväksi, mutta jos just ne tyypit, jotka sen osaavat tehdä tekevät nyt FSD:ta ja lisäjengiä ei löydy palkattavaksi niin lopputulos on mitä on. Tai jos kaikki supertietokoneaika menee FSD:hen ja ei ole koneaikaa tihkutunnistuksen uudelleenkouluttamiseen. Toivottavasti tesla saa fiitsörit kehitykseen ja valmiiksi järkevässä järjestyksessä. Ei se järjestys kaikkien mielestä sama ole, minusta se FSD toimimaan normiolosuhteissa olisi kovin juttu koskaan mitä tesla voi saavuttaa. Ehkä DOJO auttaa laskenta-ajan puutteeseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
375
Ongelma on siinä, ettei tällaisia asioita pitäisi olla infotainmentissa. Niitä on todellakin monissa autoissa huonoja, esim. Land Roverilla aivan hirveitä. Mutta niihin ei joutunut ikinä koskemaan ajossa.
Toivottavasti et joudu ikinä kokeilemaan uutta Ioniq 5:sta, jossa penkinlämmittimien päällelaitto vaatii useamman napautuksen kosketusnäytöltä :D
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tulee paljon mieleen symbian vs. apple ajat. Applea kovasti haukuttiin, kun ei ollut sitä eikä tätä fiitsöriä mutta niin vain se kosketusnäyttö vei ja eka versionkin ostaneet olivat ilmeisen tyytyväisiä puutteista huolimatta. Minä itse haluan tehdä kaiken vs. automaatio(fsd, sadetunnistus,...) on jännittävä asiaa.
Auto ei ole kännykkä. Eikä kyllä kännykän näppis vieläkään ole oikean näppiksen veroinen, vaikka Apple sitä kuinka paremmalla marginaalilla myy.

Toivottavasti et joudu ikinä kokeilemaan uutta Ioniq 5:sta, jossa penkinlämmittimien päällelaitto vaatii useamman napautuksen kosketusnäytöltä
En ainakaan lähtisi puolustamaan tuollaista ratkaisua, onhan se nyt hölmöä käytettävyyttä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 587
Teslaan pitäisi tehdä lisävaruste jossa on muutamia fyysisiä nappeja joihin voisi konfiguroida haluamansa toiminnot pikavalinnaksi kun tuntuu että kaikilla on eri tarpeet.

Tai sitten hommaa Porsche Panareman jossa jokaiselle toiminnolle on oma fyysinen nappinsa. Aikamoinen nappulaviidakko vaihdekepin ympärillä ja en tiedä löytääkö siitäkään mitään nopeasti, varsinkin jotain jota tarvitsee harvoin.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 298
Auto ei ole kännykkä. Eikä kyllä kännykän näppis vieläkään ole oikean näppiksen veroinen, vaikka Apple sitä kuinka paremmalla marginaalilla myy.
Pointti oli softankehityksen hitaus ja se miten eri ihmiset reagoivat fiitsöreiden määrään tai niiden puutteeseen. Teslan haluaman FSD softan+muun auton sisäisen softan kuten ne plaid:in uudet amd-pohjaiset viihdesysteemien voisi väittää olevan erittäin monimutkaista softaa. Musk:lla on vahva visio halutusta lopputuloksesta ihan kuten applella aikoinaan. Dinosaurukset eli automaailman nokiat jäävät jälkeen. Mä ymmärrän hyvin miksi teslalla kestää ja menee eteenpäin pikkuaskelin. Itse asiassa erittäin mielenkiintoista nähdä teslan 2-viikon välein julkaisemat betat, ai-päivä jne. Harvoin näkee autofirman konepellin alle.

En ymmärrä miksi sinulla ehkä on tesla ja miten jaksat elää sen kanssa, kun on noin raskasta. Itse kuittaisin tuossa olotilassa rahat ulos. Ostaisin vaikka m3:en tai m5:en teslan tilalle tai jonkin muun merkin sähkiksen, jos sähköauto on itseisarvo.
 
Viimeksi muokattu:

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 014
Teslaan pitäisi tehdä lisävaruste jossa on muutamia fyysisiä nappeja joihin voisi konfiguroida haluamansa toiminnot pikavalinnaksi kun tuntuu että kaikilla on eri tarpeet.

Tai sitten hommaa Porsche Panareman jossa jokaiselle toiminnolle on oma fyysinen nappinsa. Aikamoinen nappulaviidakko vaihdekepin ympärillä ja en tiedä löytääkö siitäkään mitään nopeasti, varsinkin jotain jota tarvitsee harvoin.
Miksi ihmeessä mennä yhdestä huonosta ääripäästä toiseen huonoon (huonompaan) ääripäähän. Ne parhaat ratkaisut löytynee tuosta jostain väliltä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 213
Viestejä
4 303 103
Jäsenet
71 801
Uusin jäsen
sulkutila

Hinta.fi

Ylös Bottom