Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Sitten vaan se ikuinen kysymys.. miksei kaikkien Tesla päivitysten change log voisi olla yhtä tarkka? Nyt ne on vaan kopioita vanhasta ja joskus kohtia jotka eivät edes pidä paikkaansa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Aletaan olemaan jännän äärellä liittyen tesloihin+onnettomuuksiin

Federal safety regulators are investigating at least 11 accidents involving Tesla cars using Autopilot or other self-driving features that crashed into emergency vehicles when coming upon the scene of an earlier crash.
The National Highway Transportation Safety Administration said seven of these accidents resulted 17 injuries and one death.
All of the Teslas in question had the self-driving Autopilot feature or the traffic-aware cruise control engaged as they approached the crashes, the NHTSA said.
Tesla (TSLA) stock fell 5% in morning trading following news of the probe.

Spoilerissa videota fsd 9.2 betan ajosuorituksesta. Ei nyt ihan vielä vakuuta täysin. Tuntuu, että osittain taitaisi olla huonompi kuin edellinen beta-softa. Ei mene pelkästään oikeaan suuntaan softa. Työtä on edelleen teslalla jäljellä. Tosin vois mullakin olla ongelmia osassa isoista risteyksistä.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Redditissä oli listattuna muiden valmistajien osilta tuota toimintaa myös. Kaikissa oli maininta, että hankala havainnollistaa pysähtynyttä ajoneuvoa tai hidastavaa.

Teslan ongelma on tuo markkinointi ja termistö minkä takia kovassa syynissä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Termistöstä:

Lentokoneissa on autopilot -> silti lentäjä valvoo menoa eikä lue esim kirjaa.

harmi et suurin osa taviksista on suht tyhmiä ja ei valvo menoa. :/


Ja kyllä, tutkan avulla paikallaan olevaa ei voida autojen tutkan resolla havaita tai se on äärimmäisen vaikeaa. Dopler ilmiö taustalla. Plus reso ei riitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Aika surkealta vaikuttaa tuon 130k hintaisen Plaidin laatu, Doug DeMuron videossa alkaen 25:47:


Tuon koeajoauton omistaja sanoo, että maalauksen laatu on huonointa mitä on nähnyt. Ja ovenkahva jää jumiin joka kolmas kerta. Ei varmaan omistajaa lämmitä, että auto kiihtyy ja voi pelata videopelejä jos auton laatu on kuraa.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Aika surkealta vaikuttaa tuon 130k hintaisen Plaidin laatu, Doug DeMuron videossa alkaen 25:47:


Tuon koeajoauton omistaja sanoo, että maalauksen laatu on huonointa mitä on nähnyt. Ja ovenkahva jää jumiin joka kolmas kerta. Ei varmaan omistajaa lämmitä, että auto kiihtyy ja voi pelata videopelejä jos auton laatu on kuraa.
No siis...ongelmahan kumpuaa siitä, kun nimenomaan tuntuu lämmittävän omistajia ihan tarpeeksi, ja noita kakkosluokan autoja myydään kuin häkää, niin ei ole tarve tehdä asialle mitään
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
No tuo vain hyvä muistutus jotta alkuerien autoja ei pidä ostaa. Vähä niinku kolmosen kans oli, loppupäässä tuli jo varsin hyvää laatua ulos :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Joo sain alle 2019/2020 mallin Model 3 LR niin oli kyllä pettymys verrattuna 2021 malliin.

Tässä FSD paketti niin toimii mutta ei kyllä vakuuta. Ajoin Hämeenlinnan väylää ja kehälle oltiin nousemassa. Ennen tuota ramppia on bussipysäkki. Vilkku tuli hyvin ajoissa ja seuraavaksi oltiin menossa bussipysäkkiä kohden. Ratista oli tiukka ote ja auto takaisin haltuun, sitten oikeasta rampista ylös.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992


Vaikeaa on. Nykyään 3 on jo suht hyvässä kuosissa ja nyt auto jonka ulkopuoli ollut vuosia jo sama niin epäonnistuu.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Teslan AI-päivän striimi. Lähetys alkaa 5pm jenkkilän länsirannikon aikaa. Kolmelta aamuyöllä suomenaikaa. 5h päästä selviää tai sitten ei selviä mitä tesla puuhailee ja miten tuo rekry striimi tulee toimimaan. Tesla yrittää saada muista firmoista heppuja hakemaan teslalle töihin.



edit. Erittäin kiinnostava ja mukavan tekninen tuo ai-päivän esitys. Mielenkiintoinen ratkaisu löydetty siihen miten kamerat kalibroidaan ja kameroiden kuvat yhdistetään "vektoriavaruudeksi". Kappaleiden seuranta ajan ja sijainnin mukaan vektoriavaruudessa on myös aika fiksu juttu. Neuroverkkojen käyttäminen vektoriavaruuden etsimiseen esimerkiksi parkkipaikkatapauksessa on myös jännittävä. Tavallaan aika itsestäänselvää asiaa. Piru lienee toteutuksen yksityiskohdissa ja reaaliaikavaatimuksissa.

Ajoradan ja ajoparametrien suunnittelu/simulointi oli ihan vakuuttavaa tavaraa. Varsinkin kun suunnittelua tehdään kaikille kappaleille ottaen huomion sijainti ja aika eikä pelkästään katsota yksittäisiä kuvia kamerasta. Tällä hoituu esimerkiksi rekan takana piilossa olevat kävelijät tai päättely siitä kenen kannattaisi väistää kapealla tiellä. Vektoriavaruus ja muut implementointiyksityiskohdat luovat paljon valoa siihen miksi tutkaa tai lidaria tuskin tarvii teslan tapauksessa. Tietenkin joutuu olettamaan, että kamerat ovat riittävän laadukkaita. Kameroiden riittävän laadun lienee teslan insinöörit voineet todeta silmillä raakadataa tuijottamalla ennen kuin tutkaa on lähdetty poistamaan.

Helppo ai-päivän esitysten jälkeen ymmärtää musk:in yletöntä optimistisuutta. Samalla ymmärtää insinöörien tuskaa tehdä powerpointeista/demoista todellisuutta. Silmällä näkee, että toi juttu tulee toimimaan, mutta miten se toteutetaan reaaliaikaisesti + hanskataan kaikki mahdolliset erikoistilanteet? Mä uskon tän esityksen jälkeen vahvemmin siihen, että tesla saa FSD:n oikeasti toimimaan arjen peruskäytössä. Jos ei nykyraudalla niin hw4:lla viimeistään. Toki se pitkä häntä on pitkä ja ei välttämättä koskaan tule toimimaan joka tilanteessa.

Melko raju toi teslan dojo-piiri, millä alkavat opettamaan neuroverkkoja konesalissa. Viikko sitten herätetty ensimmäinen training tile henkiin aka. se toimii oikeasti. Hyvin mietitty softatukea ja myös raudan skaalautuvuutta. Toki nuo on puheita vain tällä hetkellä. Todellisuus paljastuu ajan kanssa. Jos haluaisi tehdä AI-juttuja niin kai tesla on hyvä paikka olla töissä oli sitten rauta, kääntäjä, softatyyppi tai tutkija. Hienoimmat lelut koskaan käytössä.


1629424700783.png

1629424788020.png


One more thing kyllä yllätti. Jonkinsortin robottia meinaavat myös tehdä. Menee kyllä jo pahasti ohi threadin aiheesta tämä.

1629425408741.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173


Vaikeaa on. Nykyään 3 on jo suht hyvässä kuosissa ja nyt auto jonka ulkopuoli ollut vuosia jo sama niin epäonnistuu.
Tämä on kyllä ihan normi jenkki auto menoa, käys katso vaikka uusi vette.

En tiedä mikä se on jotta ameriikassa kaikki tehdää vähä sinnepäin. Ikään kuin väki siellä ois tottunu että pientä roisketta ja repsotusta on autoissa.

Sen takia yhä sanon kaikille jotka Teslaa haluaa: Kyseessä on amerikkalainen auto hyvässä ja pahassa. Iso maa isot toleranssit on yhä 2021 hyvä lähtökohta :D

Ei sillä, nykyinen 2015 S on ollut kyllä sen verta makea kampe jotta seuraavakin sähkis on Tesla. X kuumottaa mutta taitaa S olla silti valinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885


Vaikeaa on. Nykyään 3 on jo suht hyvässä kuosissa ja nyt auto jonka ulkopuoli ollut vuosia jo sama niin epäonnistuu.
Ei nyt mitään valtavia ongelmia kuitenkaan. Toki tuon hintaisen auton ostamisen jälkeen tietysti toivoisi ettei ole tahroja ja nitiseviä muoveja.

En osaa sanoa millainen panostus olisi jos nuo viat saisi korjattua tuotannossa, mutta luulen että se kuitenkin parantaisi Teslan mainetta ja haluttavuutta kuitenkin aika paljon?

Moni voi kuitenkin jättää ostamatta jos on paljon pieniä juttuja.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Ei nyt mitään valtavia ongelmia kuitenkaan. Toki tuon hintaisen auton ostamisen jälkeen tietysti toivoisi ettei ole tahroja ja nitiseviä muoveja.

En osaa sanoa millainen panostus olisi jos nuo viat saisi korjattua tuotannossa, mutta luulen että se kuitenkin parantaisi Teslan mainetta ja haluttavuutta kuitenkin aika paljon?

Moni voi kuitenkin jättää ostamatta jos on paljon pieniä juttuja.
Tuo oli jo menossa Teslalle jossa luvattu nuo korjata. Ikävää toki jotta joutuu uutta vermettä vie vaan sellaista se on jos uudistettua ekana menee ostaa :)

Ameriikassa valitettavasti totuttu siihen isossa kuvassa jotta autot on ny tollasia enempi tai vähempi. Ei tahdo sitten olla samaa tasoa mitä euroopassa ihmiset odottaa.
Toki pitää huomioida jotta nuo tulee vielä vanhalta tehtaalta jonka tesla on ilmoittanut lyövänsä kiinni/remonttiin jahka uudet tehtaat ovat käytössä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 216
Ameriikassa valitettavasti totuttu siihen isossa kuvassa jotta autot on ny tollasia enempi tai vähempi. Ei tahdo sitten olla samaa tasoa mitä euroopassa ihmiset odottaa.
Toki pitää huomioida jotta nuo tulee vielä vanhalta tehtaalta jonka tesla on ilmoittanut lyövänsä kiinni/remonttiin jahka uudet tehtaat ovat käytössä.
Pitää myös toki muistaa, ettei se uusi tehdas auta yhtään mitään, jos osat ovat jo suunnittelupöydällä suuniteltu väärin taikka valmistettu väärin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Onhan nuo nyt outoja ongelmia kun ulkopuoli ollut jo vuosia sama, kahvat olleet alusta asti samat mutta generaatio muuttunut.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 499
Näkyypä se laadukkuus/huollon toimivuus täälläkin, ryhmässä henkilö valittelee kun auto maannut jo kuukauden ilman toimivaa ilmastointia/lämmityslaitetta Teslan toimipisteellä. Että turha ihmetellä miksi VAG alkoi kiriä kun saivat tuotteita valmiiksi mitä myydä.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Näkyypä se laadukkuus/huollon toimivuus täälläkin, ryhmässä henkilö valittelee kun auto maannut jo kuukauden ilman toimivaa ilmastointia/lämmityslaitetta Teslan toimipisteellä. Että turha ihmetellä miksi VAG alkoi kiriä kun saivat tuotteita valmiiksi mitä myydä.

Joo kyllä siellä kaikki paikat on täynnä Tesloja kun kävin kääntymässä. Samaan aikaa joku haku S85 mihin vaihdettu ajoakku. Ajettu 101tkm.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Teslalla oli viime yönä AI striimi missä rekrytään osaajia ja kerrotaan tilanteesta.


Uusi rauta HW4 tulee mikä on nopeampi, ei koske sensoreita, ne on samat kuten ennen. Ensimmäisenä CT:n joskus ensi vuonna.

Lisäksi tulossa Tesla Bot.
Kaunis idea mutta koska toimii? Toyota ja muut firmat ovat tehneet vuosia tätä jo.

Nostivat myös varausmaksua.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Ei nyt mitään valtavia ongelmia kuitenkaan. Toki tuon hintaisen auton ostamisen jälkeen tietysti toivoisi ettei ole tahroja ja nitiseviä muoveja.

En osaa sanoa millainen panostus olisi jos nuo viat saisi korjattua tuotannossa, mutta luulen että se kuitenkin parantaisi Teslan mainetta ja haluttavuutta kuitenkin aika paljon?

Moni voi kuitenkin jättää ostamatta jos on paljon pieniä juttuja.
Mites semmoiset osat tai alueet jotka ei näy päälle päin? Ne on varmaan ihan täyttä priimaa. Tesla sössii vaan näkyvät alueet?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Ford:lla on myös valmistusongelmia. Kovia kattoja eivät oikein saa aikaiseksi ja katon valinnainen äänieristys murenee käsiin uudessa broncossa. Lisäksi ihme ääniä on monella kuulunut katosta, kun osat nitisevät. Valmistusongelmat/laatuvaikutelma tuntuu olevan amerikkalaisten ongelma. Ford syyttää alihankkijaa, joka tekee katot, mutta kuluttajan kannalta aika sama onko vika ford:in vai alihankkijan. Paskaa myyvät. Corveteissa sisustat ovat lähinnä vähän sinnepäin. Kai se on, että amerikassa satsataan suorituskykyyn ja sisustuksen/maalauksien laatu on sitten toissijainen asia. Hintaa myös pyritään painamaan alaspäin. Amerikka-autot kuten corvette ja teslakin kilpailevat hinnalla premium merkkejä vastaan. Voi verrata esim. plaid:in hintaa taycan:iin tai perus model s:n hintaa bmw m5:een. Tesla on halpa suorituskykyyn nähden.

Every two- and four-door hardtop model built so far is affected, and Ford says the replacement roofs won't be available until October at the earliest.

Ehkä tesla saa valmistuksen paremmin kuntoon, kunhan vettä virtaa joessa + saavat ne autot valettua harvemmista osista. Isojen osien maalaaminen/kasaaminen lienee helpompaa? Onhan tuo ihan käsittämätöntä ettei ton hintaisessa autossa laatu ole kunnossa. Toisaalta, ehkä se oikea hinta olisi taycan:in hinta ja siinä hintaluokassa saisi premiumimman laadun?

Voisin kuvitella ostavani teslan plaid:in tai model s:n luojan vuonna 2023 olettaen, että 4680 akusto, auton valaminen harvemmista osista, hw4:en ja softa olisivat kunnossa. Siinä alkaisi oikeasti olemaan vastinetta hinnalle vaikka hinta olisi 6-numeroinen. 2023 sähkis menisi helposti 10v+ ja todennäköisesti itseajaa 95%+ mun sedanin käytöstä. Siinä kohtaa lienee myös aika selvää miten teslan kilpailijat saavat omat systeeminsä toimimaan ja voi verrata esim. bmw m5:sta model s:aan tms.

AI päivän q&a:ssa joku kysyi, että miksi FSD ei toimi kanadassa ja tuli pitkä sepostus Musk:lta miten ensiksi laitetaan toimimaan kotimarkkinalla ja myöhemmin muualla. Yritetään ratkaista yksi sijainti kerrallaan itseajavan ongelmaa, että insinöörityön/kompleksisuuden määrä ei räjähtäisi käsiin. Karpathy tarkensi, että softa itsessään on geneeristä, mutta eri maiden välisiä eroja lähdetään isommin huomioimaan vasta sen jälkeen kun kotimarkkina on kunnolla ratkaistu. Ei kannata pidätellä suomessa ja etenkään suomen talvessa henkeä FSD:n toimivuuden kanssa vielä pidempään aikaan. Suomi/eurooppa eikä edes kanada ole vielä prioriteetti. Opetusdataa kuitenkin on mukana 50:sta eri maasta, mutta ei tarpeeksi. Kaliforniassa toimii parhaiten ja se on focus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Ford:lla on myös valmistusongelmia. Kovia kattoja eivät oikein saa aikaiseksi ja katon valinnainen äänieristys murenee käsiin uudessa broncossa. Lisäksi ihme ääniä on monella kuulunut katosta, kun osat nitisevät. Noi valmistusongelmat tosiaan tuntuu olevan amerikkalaisten ongelmia. Ford tosin yrittää syyttää alihankkijaa, joka tekee katot, mutta kuluttajan kannalta aika sama onko vika ford:in vai alihankkijan. Paskaa myyvät. Corveteissa sisustat on myös lähinnä vähän sinnepäin. Kai se on, että amerikassa satsataan suorituskykyyn ja sisustuksen/maalauksien laatu on sitten toissijainen asia. Hintaa myös pyritään painamaan alaspäin. Amerikka-autot kuten corvette ja teslakin kilpailevat hinnalla premium merkkejä vastaan.


Nuo irroitettavat katot lienee erilaisia kuitenkin suunnitella ja toteuttaa kuin kiinteät kovakatot. Broncon kovat katothan on kahdessa eri palassa ja kiinni parilla salvalla. En nyt puolustele, mutta ajattelin nyt mainita jos joku muu ei tiedä, niin eri luokan ongelmasta kyse. Tutustumatta sen kummemmin, niin jostain arvostelusta huomasin tuon nitinän myös ja jos arvata voi niin kori elää sen verran, että katto ja kori liikkuu toisiinsa nähden jonkin verran aiheuttaen tuon äänen.

Otsikkokin kyllä outo. Tuotanto viivästynyt? Eikai se viivästynyt ole jos linjat on puskeneet autoa ulos jo pitkän aikaa ja ennakkotilaajilla useimmilla jo auto ajossa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Nuo irroitettavat katot lienee erilaisia kuitenkin suunnitella ja toteuttaa kuin kiinteät kovakatot. Broncon kovat katothan on kahdessa eri palassa ja kiinni parilla salvalla. En nyt puolustele, mutta ajattelin nyt mainita jos joku muu ei tiedä, niin eri luokan ongelmasta kyse. Tutustumatta sen kummemmin, niin jostain arvostelusta huomasin tuon nitinän myös ja jos arvata voi niin kori elää sen verran, että katto ja kori liikkuu toisiinsa nähden jonkin verran aiheuttaen tuon äänen.

Otsikkokin kyllä outo. Tuotanto viivästynyt? Eikai se viivästynyt ole jos linjat on puskeneet autoa ulos jo pitkän aikaa ja ennakkotilaajilla useimmilla jo auto ajossa.
Laatuongelma on laatuongelma. Yhdessä maali, toisessa katto, kolmannessa nitisevä muovisusta. Noita yhdistää automallin/tehdaslinjaston uutuus, amerikkalaisuus ja hinnalla kilpaileminen premium merkkejä vastaan. Jos nyt lähdet tilaamaan broncoa niin osaa malleista ei saa edes tilattua(valmistus viivästynyt). Ne mitä saa tilattua niin toimitus on vuoden päästä. Kaikki kovakattoiset broncot kutsutaan takaisin ja katto vaihdetaan. Ford on paljon jäljessä sitä aikataulua minkä lupasivat ostajille. Olen broncoa seurannut, kun se on lyhyellä listalla seuraavaksi autoksi. Pitäisi joku maastokelpoinen kärry saada harrastekäyttöön. Myöhemmin joku itseajava sähköauto arkikäyttöön. Kahden auton politiikalla kattaisi aikalailla kaikki mun tarpeet ilman isompia kompromisseja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
921
Aika surkealta vaikuttaa tuon 130k hintaisen Plaidin laatu, Doug DeMuron videossa alkaen 25:47:


Tuon koeajoauton omistaja sanoo, että maalauksen laatu on huonointa mitä on nähnyt. Ja ovenkahva jää jumiin joka kolmas kerta. Ei varmaan omistajaa lämmitä, että auto kiihtyy ja voi pelata videopelejä jos auton laatu on kuraa.
Aika klassikko teslaa. Kiihtyy kun raketti ja infortainmentin suorituskyky niin kovaa että voit pyörittää witcheriä, mutta maalin laatu on unohtunut :D
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Doug de muro on kyllä hyvä heppu arvostelemaan. Repii broncon laadunkin palasiksi(ja aiheesta). Mut, ehkä ei broncoista ja corveteista enempää tässä threadissä. Laatuongelmia on monella merkillä. Kompromisseja joutuu arvottamaan ostopäätöstä tehdessä ellei ole rajaton budjetti. Plaid:n tapauksessa voi latoa paalua lisää tiskiin ja ostaa laadukkaamman, joskin hitaamman taycan:in. Tai jos on model s:aa ostamassa niin ostaa sen kalliimman&hitaamman, mutta laadukkaamman m5:en?



Mä en noihin nykytesloihin lähtisi ellei ole valmis teippauttamaan autoa. Uskoisin, että teslan laatuongelmat ratkeavat odottamalla muutaman vuoden. Tesla imho. ei ole premium merkki. Tesla kilpailee paperispekseillä(FSD) ja hinnalla(mikä samanhintainen auto kiihtyy yhtä hyvin?), mutta ei laadulla.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
953
Doug de muro on kyllä hyvä heppu arvostelemaan. Repii broncon laadunkin palasiksi(ja aiheesta). Mut, ehkä ei broncoista ja corveteista enempää tässä threadissä. Laatuongelmia on monella merkillä. Kompromisseja joutuu arvottamaan ostopäätöstä tehdessä ellei ole rajaton budjetti. Plaid:n tapauksessa voi latoa paalua lisää tiskiin ja ostaa laadukkaamman, joskin hitaamman taycan:in. Tai jos on model s:aa ostamassa niin ostaa sen kalliimman&hitaamman, mutta laadukkaamman m5:en?



Mä en noihin nykytesloihin lähtisi ellei ole valmis teippauttamaan autoa. Uskoisin, että teslan laatuongelmat ratkeavat odottamalla muutaman vuoden. Tesla imho. ei ole premium merkki. Tesla kilpailee paperispekseillä(FSD) ja hinnalla(mikä samanhintainen auto kiihtyy yhtä hyvin?), mutta ei laadulla.
Teslan laatuongelmien korjaantumista on taidettu odottaa jo 10 vuotta. Vähän sama kuin toivoisi BMW:n korjaavan laatuongelmat konehuoneen puolella. :whistling:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Teslan laatuongelmien korjaantumista on taidettu odottaa jo 10 vuotta. Vähän sama kuin toivoisi BMW:n korjaavan laatuongelmat konehuoneen puolella. :whistling:
Tesla on koko ajan muuttanut valmistusprosessia ja tuonut uusia malleja tuotantoon. Aina kun valmistusprosessi vaihtuu isosti tai aukeaa uusi tehdas tai uusi malli tulee tuotantoon niin tulee ongelmia. Kuvittelisin, että se parista osasta valettu runko+4680 akkupaketti mahdollistavat helpomman kasaamisen/maalaamisen/automaation. Varmaan niidenkin kanssa on alussa laatuongelmia.

Mä en teslaa tällä hetkellä ostaisi. Uskoisin kuitenkin, että tesla saa juttunsa kuntoon. Ainakin kovasti näyttää siltä, että autot tullaan tulevaisuudessa kasaamaan isommista ja yksinkertaisemmista palasista. Sen olettaisi vaikuttavan laatuun positiivisesti.

Laatuun on voinut vaikuttaa myös teslan tuloksentekokyky. Teslahan oli pitkään tappiolla ja konkurssin partaalla. Vasta hiljattain teslan talous alkanut olemaan vakaalla pohjalla. Paha tehdä parempaa laatua, jos autoja on myyty vuosikausia tappiolla, parempi laatu maksaa. Tänä vuonnahan tesla on päässyt voitolle. Ensi vuosi lienee superhyvä olettaen että uudet tehtaat alkavat puskemaan autoja ulos ja tesla myy kappalemääräennätyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 108
Kai se on, että amerikassa satsataan suorituskykyyn ja sisustuksen laatu on sitten toissijainen asia
Järkevämpi se niin päin on. Minulle ainakin kelpaa kovamuovi kojelaudassa, jos vastineena on hyvä suorituskyky. Pehmeä muovi on ihan yhtä tyhjän kanssa paikoissa, joihin ei edes koske kuin autoa siivotessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 357
Järkevämpi se niin päin on. Minulle ainakin kelpaa kovamuovi kojelaudassa, jos vastineena on hyvä suorituskyky. Pehmeä muovi on ihan yhtä tyhjän kanssa paikoissa, joihin ei edes koske kuin autoa siivotessa.
Niin minäkin aikoinaan luulin kun ostin evo mitsun. Olihan se teho kivaa vähän aikaa mutta vaihdoin sen aika nopeasti paljon lussumpaan mutta laadukkaasti tehtyyn.
Jenkeissä saa plaidia paljon halvemmalla esim Mersun E63 AMG tai RS6 Audin ja itse en ainakaan hetkeäkään harkitsisi teslaa vaikka reippaasti tehokkaampi onkin juurikin tuon takia että laatu ei vastaa hintaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Niin minäkin aikoinaan luulin kun ostin evo mitsun. Olihan se teho kivaa vähän aikaa mutta vaihdoin sen aika nopeasti paljon lussumpaan mutta laadukkaasti tehtyyn.
Jenkeissä saa plaidia paljon halvemmalla esim Mersun E63 AMG tai RS6 Audin ja itse en ainakaan hetkeäkään harkitsisi teslaa vaikka reippaasti tehokkaampi onkin juurikin tuon takia että laatu ei vastaa hintaa.
Mites ne ajokustannukset?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 108
laadukkaasti tehty
Ei sillä niin sanotulla laatuvaikutelmalla ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyvin auto todella on tehty. Ihan hyviä sisustoja halvemmistakin materiaaleista saa tehtyä. Hyviä esimerkkejä on vaikkapa eurooppalaiset pikkuautot. Niissä ei materiaaleilla juhlita, mutta eivät sisustatkaan nitise tai natise ja maalitkin pysyvät pinnassa. Toisaalta paremmatkaan materiaalit eivät takaa hyvää lopputulosta jos valmistaja ei tiedä mitä on tekemässä.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Oletteko katsoneet Sandy Munron videoita joissa se tutkii eri autoja melko tarkkaan? Tesla häviää esim ID4:lle peltien istuvuudessa, mutta voittaa mm. alustaratkaisuissa. Ja paljossa muussa. Onko se laatua että 2021 autossa on rumpujarrut? Vai onko laatuvaikutelma kuitenkin tärkeämpi?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Oletteko katsoneet Sandy Munron videoita joissa se tutkii eri autoja melko tarkkaan? Tesla häviää esim ID4:lle peltien istuvuudessa, mutta voittaa mm. alustaratkaisuissa. Ja paljossa muussa. Onko se laatua että 2021 autossa on rumpujarrut? Vai onko laatuvaikutelma kuitenkin tärkeämpi?
Mitä väliä niillä takajarruilla on, kun ei ajeta radalla? ID4 on tehty perheautoksi ei Nürburgringin kiertämiseen. Sandy muutenkin menetti kaiken luottamuksen kun shillas Teslaa täysillä ilman mitään disclaimereita, että omistaa firman osakkeita. Sitten vaan yhdessä videossa sanoo, että "I made so much money with Tesla stock!!!1".

edit: rumpujarrut on myös luotettavammat kun niitä käytetään vähän ja sinne ei pääse paskaa väliin niin helposti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Mitä väliä niillä takajarruilla on, kun ei ajeta radalla? ID4 on tehty perheautoksi ei Nürburgringin kiertämiseen. Sandy muutenkin menetti kaiken luottamuksen kun shillas Teslaa täysillä ilman mitään disclaimereita, että omistaa firman osakkeita. Sitten vaan yhdessä videossa sanoo, että "I made so much money with Tesla stock!!!1".

edit: rumpujarrut on myös luotettavammat kun niitä käytetään vähän ja sinne ei pääse paskaa väliin niin helposti.
Juuri tämä.
Nythän se keräsi rahaa, että sai ostettua Plaidin. Eikö se aina itse tai jotenkin muuten ole nämä autot hankkinut?

Oletteko katsoneet Sandy Munron videoita joissa se tutkii eri autoja melko tarkkaan? Tesla häviää esim ID4:lle peltien istuvuudessa, mutta voittaa mm. alustaratkaisuissa. Ja paljossa muussa. Onko se laatua että 2021 autossa on rumpujarrut? Vai onko laatuvaikutelma kuitenkin tärkeämpi?
Katsoiko sen ID4 navigoinnin ja latausvideon? Kovasti antaa itsestään teknistä kuvaa mutta ei jaksa edes yrittää ellei ole Tesla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
472
Oletteko katsoneet Sandy Munron videoita joissa se tutkii eri autoja melko tarkkaan? Tesla häviää esim ID4:lle peltien istuvuudessa, mutta voittaa mm. alustaratkaisuissa. Ja paljossa muussa. Onko se laatua että 2021 autossa on rumpujarrut? Vai onko laatuvaikutelma kuitenkin tärkeämpi?
Eikö Volkkari oikein viestinyt, että päätyi rumpujarruihin tutkimuksissa toistuneeseen jarrujen käyttämättömyyteen ja siten huonompaan luotettavuuteen. Lähdettä en kyllä tähän löydä, mutta mitä ilmeisimmin ainakin näin yritettiin jossain kontekstissa uskotella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Eikö Volkkari oikein viestinyt, että päätyi rumpujarruihin tutkimuksissa toistuneeseen jarrujen käyttämättömyyteen ja siten huonompaan luotettavuuteen. Lähdettä en kyllä tähän löydä, mutta mitä ilmeisimmin ainakin näin yritettiin jossain kontekstissa uskotella.
Kaikissa halpojen pikkuautojen karvalakkimalleissa on rumpujarrut, tuskin siksi koska ne olisivat paremmat vaan siksi että ne ovat halvemmat? Eiköhän tuossa ole takana vaan tapa koittaa säästää. Jännä kun muiden tekemissä sähköautoissa kuitenkin on ne levyjarrut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Kaikissa halpojen pikkuautojen karvalakkimalleissa on rumpujarrut, tuskin siksi koska ne olisivat paremmat vaan siksi että ne ovat halvemmat? Eiköhän tuossa ole takana vaan tapa koittaa säästää. Jännä kun muiden tekemissä sähköautoissa kuitenkin on ne levyjarrut.
Munro myös kommentoi volkkaria että se voisi säästää paljon tekemällä alustan toisella tapaa kuten Tesla. Mutta ei kuitenkaan ymmärrä sitä, että VW alustan päälle tulee n+1 autoa. Ei pelkästään se yksi.
Eikö Volkkari oikein viestinyt, että päätyi rumpujarruihin tutkimuksissa toistuneeseen jarrujen käyttämättömyyteen ja siten huonompaan luotettavuuteen. Lähdettä en kyllä tähän löydä, mutta mitä ilmeisimmin ainakin näin yritettiin jossain kontekstissa uskotella.
Tämän olen itsekin kuullut. En mielestäni näe mitään ongelmaa kunhan auto pysähtyy. Etujarrut ne aina kovimmilla on ja siellä on levyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
39
Kaikissa halpojen pikkuautojen karvalakkimalleissa on rumpujarrut, tuskin siksi koska ne olisivat paremmat vaan siksi että ne ovat halvemmat? Eiköhän tuossa ole takana vaan tapa koittaa säästää. Jännä kun muiden tekemissä sähköautoissa kuitenkin on ne levyjarrut.
En kyllä allekirjoita tätä. Pakasta ostettu 2013 1.4 Rio takajarrut olivat levyillä ja paskempia jarruja saa etsiä. Jokaisen sateen jälkeen levyt olivat jumissa. Koomisen näköistä, kun ruudusta lähdössä lukkojarrua niin pitkään, että jarrut ei laahaa. Olisin mieluummin pitänyt rummuilla. Huollossakin kysyivät, että onko ollut jarruissa ongelmaa ennen kuin kerkesi suuta aukaista :).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
472
Kaikissa halpojen pikkuautojen karvalakkimalleissa on rumpujarrut, tuskin siksi koska ne olisivat paremmat vaan siksi että ne ovat halvemmat? Eiköhän tuossa ole takana vaan tapa koittaa säästää. Jännä kun muiden tekemissä sähköautoissa kuitenkin on ne levyjarrut.
Ensinnäkään autoteollisuus ei tee isoa osaa päätöksistään ihan selvästi "järkisyistä" tai edes lähellekään toiminnallisuuden perusteella. Vai mistä syystä luulet sähköautoissa rangen tuhoavat epämukavat isot ja leveät renkaat olevan muodissa? Kanttaavatko ihmiset mutkatiestöä nykyään aiempaa enemmän? Jos ihmiset ja teollisuus menisivät speksit ja toiminnallisuus edellä, ennemmin joku BMW i3 olisi se markkinoitava määrittävä "the" malli, mitä se ei nyt ole.

Luultavasti iso syy uupuvissa rumpujarruissa on ihan jo se, että niillä on tehoton maine. Sen ei varsinaisesti tarvitse tarkoittaa, että normaalissa käytössä ne häviäisivät yhtään levyjarruille. Ääritilanteissa tilanne saattaa olla toki ihan eri, ja jossain norjan markkinoilla tällä saattaa olla jopa jotain merkitystäkin. Tosin nuo vuoristomarkkinat ovat maailmalla lopulta vähissä, ja luultavasti regeninkään rajoja jarrujen apuna ei ole vielä löydetty.

Joka tapauksessa mielestäni on hyvä ja relevanttia tarkastella uudelleen jarruteknologiaa, nyt kun regen vetää pakan kokonaan uusiksi. Hyvällä onnella joku keksii kokonaan uuden tekniikan, joka on kaikin puolin parempi ja jopa halvempikin, kuin nykyiset tekniikat. Siellä on kuitenkin valmiiksi moottorit, joilla voi tehdä jo nykyteknologiallakin monenmoista ratkaisua auton renkaiden liikkeen hidastamiseksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Ensinnäkään autoteollisuus ei tee isoa osaa päätöksistään ihan selvästi "järkisyistä" tai edes lähellekään toiminnallisuuden perusteella. Vai mistä syystä luulet sähköautoissa rangen tuhoavat epämukavat isot ja leveät renkaat olevan muodissa? Kanttaavatko ihmiset mutkatiestöä nykyään aiempaa enemmän? Jos ihmiset ja teollisuus menisivät speksit ja toiminnallisuus edellä, ennemmin joku BMW i3 olisi se markkinoitava määrittävä "the" malli, mitä se ei nyt ole.

Luultavasti iso syy uupuvissa rumpujarruissa on ihan jo se, että niillä on tehoton maine. Sen ei varsinaisesti tarvitse tarkoittaa, että normaalissa käytössä ne häviäisivät yhtään levyjarruille. Ääritilanteissa tilanne saattaa olla toki ihan eri, ja jossain norjan markkinoilla tällä saattaa olla jopa jotain merkitystäkin. Tosin nuo vuoristomarkkinat ovat maailmalla lopulta vähissä, ja luultavasti regeninkään rajoja jarrujen apuna ei ole vielä löydetty.

Joka tapauksessa mielestäni on hyvä ja relevanttia tarkastella uudelleen jarruteknologiaa, nyt kun regen vetää pakan kokonaan uusiksi. Hyvällä onnella joku keksii kokonaan uuden tekniikan, joka on kaikin puolin parempi ja jopa halvempikin, kuin nykyiset tekniikat. Siellä on kuitenkin valmiiksi moottorit, joilla voi tehdä jo nykyteknologiallakin monenmoista ratkaisua auton renkaiden liikkeen hidastamiseksi.
Näinhän se on. Kulutuksen kannalta jatkuva regen ei välttämättä ole hyvä asia. Teslalla regen iskee heti mukaan kun jalan nostaa kaasulta tai AP huomaa edessä auton.

VW tilanne on taa toinen. Regeniä käytetään pysähtymiseen jarruttamiseen mutta myös auto osaa rullata jos tilanne sen sallii. Se laskee kulutusta enemmän kuin jatkuva regen. Tästä on muutamia testejä ja eräs Tesla tätä kokeili, että rullasi vapaalla regenin sijaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Eli ostetaan RS6 tai Plaid ja mietitään maksaako menovesi kuukaudessa satasen enemmän? Saisinko esitellä sittenkin jotain budjettiin sopivaa käytettyä?
Riippuu niin henkilöstä mitä hakee. Jos hakee tehokasta autoa, niin sähkö on hyvä vaihtoehto mutta saa myös alhaiset kustannukset.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Riippuu niin henkilöstä mitä hakee. Jos hakee tehokasta autoa, niin sähkö on hyvä vaihtoehto mutta saa myös alhaiset kustannukset.
Toki, mutta ei tuossa hintaluokassa, varsinkaan Jenkkilän polttoaine- tai energiahinnoilla.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
VW tilanne on taa toinen. Regeniä käytetään pysähtymiseen jarruttamiseen mutta myös auto osaa rullata jos tilanne sen sallii. Se laskee kulutusta enemmän kuin jatkuva regen. Tästä on muutamia testejä ja eräs Tesla tätä kokeili, että rullasi vapaalla regenin sijaan.
Silti Tesla M3 taitaa olla ihan kärkikahinoissa kun verrataan kulutuslukemia. Itsellä LR mallin keskikulutus nyt parin tuhannen km ajalta 17kW/100km, sisältää melko paljon motaria ja 150-200km kärryn vetoa.

Yhden polkimen tekniikka on aivan loistava mukavuustoiminto, ihan ykkösominaisuus. Pitääkin kokeilla testailla sitä regeniä virtapolkimella, saako kuinka hyvin vastaamaan rullausta kun ei päästä niin ylös että alkaa jarruttamaan, ja vaikuttaako kulutukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 992
Silti Tesla M3 taitaa olla ihan kärkikahinoissa kun verrataan kulutuslukemia. Itsellä LR mallin keskikulutus nyt parin tuhannen km ajalta 17kW/100km, sisältää melko paljon motaria ja 150-200km kärryn vetoa.

Yhden polkimen tekniikka on aivan loistava mukavuustoiminto, ihan ykkösominaisuus. Pitääkin kokeilla testailla sitä regeniä virtapolkimella, saako kuinka hyvin vastaamaan rullausta kun ei päästä niin ylös että alkaa jarruttamaan, ja vaikuttaako kulutukseen.
Juu onhan se silti näin että Teslalla pihein kulutus mutta siinä on sitten muut vaikuttavasta asiat.

Teslalla sinun pitää laittaa se vapaalle että rullaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 108
Paras jarru on halvin, joka on riittävän hyvä. Takana se on usein rumpu, edessä taas aina levy.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 462
Josko ne olisi tuonkin jo oppineet ja koodanneet tietokoneeseen etta kerran paivassa jarrutellaan ihan oikeilla jarruilla
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 069
Viestejä
4 211 578
Jäsenet
71 007
Uusin jäsen
immclovin

Hinta.fi

Ylös Bottom