Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
14.02.2021
Viestejä
49
Juu onhan se silti näin että Teslalla pihein kulutus mutta siinä on sitten muut vaikuttavasta asiat.

Teslalla sinun pitää laittaa se vapaalle että rullaa.
On siinä Teslankin kaasupolkimessa muut asennot kuin on-off. Lepuuttaa nollakohdassa niin hyvin rullaa. Taloudellisinta on ajaa mahdollisimman hiljaa, minimaalisilla nopeuden muutoksilla ja hidastaminen ilman regeniä rullaamalla. Normaaliliikenteessä tuo harvemmin on järkevää, joten regeniä kannattaa ottaa sopivasti mukaan, vaikka se energiaa tuhlaakin vs rullaaminen
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 148
Olisihan tuo melko hyvä parannus että teslan regeniin tulisi rullaus vaihtoehdoksi suoraan. Omituinen handicappi.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 662
Taisi muuten ID-sarjan rummut olla täysin alumiinia, että sen puoleen mistään säästöratkaisusta ei voida puhua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 004
On siinä Teslankin kaasupolkimessa muut asennot kuin on-off. Lepuuttaa nollakohdassa niin hyvin rullaa. Taloudellisinta on ajaa mahdollisimman hiljaa, minimaalisilla nopeuden muutoksilla ja hidastaminen ilman regeniä rullaamalla. Normaaliliikenteessä tuo harvemmin on järkevää, joten regeniä kannattaa ottaa sopivasti mukaan, vaikka se energiaa tuhlaakin vs rullaaminen
Varmasti on mutta helpompaa pistää neutraalille jos rullaa.
 
Liittynyt
14.02.2021
Viestejä
49
Olisihan tuo melko hyvä parannus että teslan regeniin tulisi rullaus vaihtoehdoksi suoraan. Omituinen handicappi.
Kannatan kyllä että asetuksista saisi valita mitä tahansa ajomoodeja, mutta ihmettelen kyllä miksi tätä kukaan käyttäisi. Nyt kun yhden polkimen takaa löytyy kaikki mitä voimansiirrolla on tarjota nopeuskontrolliin. Jos se ei hidastuvuuden osalta riitä, niin jarrupolkimesta saa lisää. Omasta mielestä tuo on yksinkertaisin toteutustapa. Rullaus kaasupolkimen nollakohdalla on about yhtä haastava operaatio kuin vakionopeuden ylläpito, eli luulisi onnistuvan kohtuullisesti kaikilta.

Varmasti on mutta helpompaa pistää neutraalille jos rullaa.
Oon tuotakin kokeillu, mutta kaikki taloudellisuushyödyt katoaa siihen kun sinne jarrulle joutuukin yllättäen menemään kun regeniä ei ollutkaan välittömästi saatavilla jos se on jonkin nappulan, viiksen tai jarrupolkimen takana josta et ihan varma ole missä vaiheessa mekaaniset jarrut jo osallistuvat. Yksinkertaisinta ja usein taloudellisinta on kun nopeuden muutokset pitää pieninä, ja tähän riittää ihan persdyno. Ei sillä ole juuri mitään väliä jos sillä kaasun lepuutuksella jääkin joku pieni regen tai teho, jos se kiihtyvyys pysyy aina tasaisen pienenä ja mekaanisia jarruja ei käytetä. Teslalla kun kaasua joutuu joka tapauksessa annostelemaan millin tarkasti pehmeään ja taloudelliseen ajoon, niin luulisi tuon nollakohdankin löytyvän kohtuullisella tarkkuudella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 148
Kannatan kyllä että asetuksista saisi valita mitä tahansa ajomoodeja, mutta ihmettelen kyllä miksi tätä kukaan käyttäisi.
Itse käyttäisin koska se on mukavampaa ja saa pienemmän kulutuksen. Osittain tottumuksesta toki kiinni. Ennakoivalla ajotyylillä ei yleensä tarvitse jarrua muutenkaan käyttää, niin tuntuu typerältä olla kokoajan tunnustelemassa missä asennossa saisi rullauksen aikaan.

Ihan bensa autolla tulee ajettua pitkiä reissuja ilman että matkalla käyttää jarrupoljinta muuten kuin vasta perillä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 148
Ylläoleva paljastaa kirjoittajansa tiedot ja kokemuksen (Teslan) yhden polkimen toiminnosta.
Kryptistä?

muoks: näköjään editoituun versioon arvailuleikistä tuli jotain sisältöäkin. Olen ajanut Teslan yhden polkimen tekniikalla, mutta en tykännyt koska se lisää työmäärää verrattuna normaaliin ajotapaani.
 
Liittynyt
14.02.2021
Viestejä
49
Itse käyttäisin koska se on mukavampaa ja saa pienemmän kulutuksen. Osittain tottumuksesta toki kiinni. Ennakoivalla ajotyylillä ei yleensä tarvitse jarrua muutenkaan käyttää, niin tuntuu typerältä olla kokoajan tunnustelemassa missä asennossa saisi rullauksen aikaan.

Ihan bensa autolla tulee ajettua pitkiä reissuja ilman että matkalla käyttää jarrupoljinta muuten kuin vasta perillä.
Pitäähän sitä kaasupoljinta tunnustella joka tapauksessa koko ajan jos haluaa pitää jonkun tietyn nopeuden tai vaikkapa etäisyyden edellä ajavaan :confused: jos taas ajaa vakkarilla niin tietokone hoitaa edellämainitut ja kiihtyvyydet on mitä on, usein jotain muuta kuin kaikista taloudellisinta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 148
Pitäähän sitä kaasupoljinta tunnustella joka tapauksessa koko ajan jos haluaa pitää jonkun tietyn nopeuden tai vaikkapa etäisyyden edellä ajavaan :confused: jos taas ajaa vakkarilla niin tietokone hoitaa edellämainitut ja kiihtyvyydet on mitä on, usein jotain muuta kuin kaikista taloudellisinta.
Ylläoleva paljastaa kirjoittajansa tiedot ja kokemuksen autolla sujuvasti liikkumisesta.
 
Liittynyt
14.02.2021
Viestejä
49
Ylläoleva paljastaa kirjoittajansa tiedot ja kokemuksen autolla sujuvasti liikkumisesta.
:interested:

Noh, tesla ketjussa kun ollaan niin nää kokemukset liittyy teslaan. Jollakin muulla autolla, ja varsinkin peruspolttiksella se kaasupolkimen käyttö eroaa jonkin verran taloudellisessa ajossa. Periaatteet ovat toki samoja, taloudellisuus vaatii mahdollisimman pientä keskinopeutta mahdollisimman pienillä ja hitailla nopeuden muutoksilla mekaanisia jarruja viimeiseen asti välttäen. Ja nuo pienet nopeuden muutokset todellakin vaativat millintarkkaa kaasun annostelua, taloudellisista kiihdytyksistä puhumattakaan. Väitän edelleen, että samaan vaivaan se taloudellinen hidastuvuuskin menee samalla tyylillä.

Sujuvuuden nimissä sitten taloudellisuudesta on joskus suotavaa joustaa ja käyttää hieman pelisilmää. En esimerkiksi rullaisi johonkin liikennevaloristeykseen kilometrin päästä siten, että itse kerkeää juuri punaisiksi vaihtuvilla valoilla kääntymään kymmenen auton jäädessä punaisiin, vain jotta itse sai säästettyä pari wattituntia tai millilitraa. Kiitos nyt kuitenkin rakentavasta palautteesta :tup:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 148
:interested:

Noh, tesla ketjussa kun ollaan niin nää kokemukset liittyy teslaan. Jollakin muulla autolla, ja varsinkin peruspolttiksella se kaasupolkimen käyttö eroaa jonkin verran taloudellisessa ajossa. Periaatteet ovat toki samoja, taloudellisuus vaatii mahdollisimman pientä keskinopeutta mahdollisimman pienillä ja hitailla nopeuden muutoksilla mekaanisia jarruja viimeiseen asti välttäen. Ja nuo pienet nopeuden muutokset todellakin vaativat millintarkkaa kaasun annostelua, taloudellisista kiihdytyksistä puhumattakaan. Väitän edelleen, että samaan vaivaan se taloudellinen hidastuvuuskin menee samalla tyylillä.

Sujuvuuden nimissä sitten taloudellisuudesta on joskus suotavaa joustaa ja käyttää hieman pelisilmää. En esimerkiksi rullaisi johonkin liikennevaloristeykseen kilometrin päästä siten, että itse kerkeää juuri punaisiksi vaihtuvilla valoilla kääntymään kymmenen auton jäädessä punaisiin, vain jotta itse sai säästettyä pari wattituntia tai millilitraa. Kiitos nyt kuitenkin rakentavasta palautteesta :tup:
Oma ajotyyli vaan on muodostunut sellaiseksi sujuvaksi hypermilingiksi. Teslaa ajaessa se aiheuttaa sen että kun ennakoi tulevan mahdollisen pysähdyksen ajoissa ja voisi rullata vapaasti niin pitääkin alkaa tekemään ylimääräistä työtä yrittämällä estää regeneroinnit. Ne sähköautot jossa olen voinut säätää regenin nolliin ovat olleet vaivattomia. Kaupunkiliikenteestä hyvin suuri osuus on rullausta kun ennakoi eikä kiihdytä ennen kohta tarvittavaa hidastusta.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Kaupunkiliikenteestä hyvin suuri osuus on rullausta kun ennakoi eikä kiihdytä ennen kohta tarvittavaa hidastusta.
Ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä yhdenpolkimen ajo on mukavampaa. Jos ei ole ruuhkaa tai ajan maantiellä, niin tykkään rullailusta. Joidenkin autojen adaptiivinen regen toimii mielestäni hyvin ja yhdistää molempien ajotyylien parhaat puolet.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
656
Ensinnäkään autoteollisuus ei tee isoa osaa päätöksistään ihan selvästi "järkisyistä" tai edes lähellekään toiminnallisuuden perusteella. Vai mistä syystä luulet sähköautoissa rangen tuhoavat epämukavat isot ja leveät renkaat olevan muodissa? Kanttaavatko ihmiset mutkatiestöä nykyään aiempaa enemmän? Jos ihmiset ja teollisuus menisivät speksit ja toiminnallisuus edellä, ennemmin joku BMW i3 olisi se markkinoitava määrittävä "the" malli, mitä se ei nyt ole.
2 syytä tulee mieleen
1) Sähköautot painavat paljon, Tesla S painaa yli 2tn. Kantavuus loppuu melko pian tavallisilla 205/55R16 pyörillä. Toinen on korkeus, aika citroen fiba tulisi jos ei olisi matalaprofiiliset renkaat painavassa autossa.
2) Vääntö. Paikaltaan lähtiessä olisi melkoinen savupilvi kun kapeilla renkailla yrittäisi täyskiihdytyksiä harrastaa
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 057
Äkkiseltään voisi kuvitella, että teslaa ei kiinnosta manuaaliset optimoinnit joita ihminen tekisi. Jos jonkinlainen regen/kantamaoptimointi tulee niin sen olisi järkevää olla osa FSD-softaa ja automaatiota? Miksi satsata rajallista insinööriaikaa fiitsöreihin, jotka tulevat olemaan menneisyyttä? Toki, jos sen fsd:n kanssa kestää vielä tyyliin 5v+, että toimii ympäri maailman niin odottavan aika on pitkä. Musk lienee optimisti ja pyrkii suoraan oikeaan lopputulokseen käymättä välipysäkkien kautta.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Äkkiseltään voisi kuvitella, että teslaa ei kiinnosta manuaaliset optimoinnit joita ihminen tekisi. Jos jonkinlainen regen/kantamaoptimointi tulee niin sen olisi järkevää olla osa FSD-softaa ja automaatiota? Miksi satsata rajallista insinööriaikaa fiitsöreihin, jotka tulevat olemaan menneisyyttä? Toki, jos sen fsd:n kanssa kestää vielä tyyliin 5v+, että toimii ympäri maailman niin odottavan aika on pitkä. Musk lienee optimisti ja pyrkii suoraan oikeaan lopputulokseen käymättä välipysäkkien kautta.
Tuolla ajatusmallilla miksi Teslaan tehdä yhtään mitään, kun kuitenkin joku toinen valmistaja joskus tulevaisuudessa tekee sen paremmin. En ymmärrä ajatusmaailmaa, jossa hyväksytään tuotteen heikkoudet sen takia että joku hullu-ukko on luvannut tuoda Saturnuksen pikkusormeen ehkä ensi vuonna, ehkä vuoden päästä, viimeistään kahden viikon päästä, mutta mahdollisesti jo vuosikymmenen kuluttua, missään nimessä ei huomista myöhempää.

Teslan nimenomaan pitäisi satsata insinööriaikaa asioihin, jotka he ehkä kykenisivät ratkaisemaan, eikä asioihin jota eivät kykene. Jos eivät onnistu pyyhkimiä saada toimimaan järkevästi, niin miksi ihmeessä osaisivat ajaa autolla sateessa? Eihän auto edes näe sateella mitään, vaan vilkuttaa miljoonaa virheilmoitusta kun kamerat eivät näe kunnolla.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Tuolla ajatusmallilla miksi Teslaan tehdä yhtään mitään, kun kuitenkin joku toinen valmistaja joskus tulevaisuudessa tekee sen paremmin. En ymmärrä ajatusmaailmaa, jossa hyväksytään tuotteen heikkoudet sen takia että joku hullu-ukko on luvannut tuoda Saturnuksen pikkusormeen ehkä ensi vuonna, ehkä vuoden päästä, viimeistään kahden viikon päästä, mutta mahdollisesti jo vuosikymmenen kuluttua, missään nimessä ei huomista myöhempää.

Teslan nimenomaan pitäisi satsata insinööriaikaa asioihin, jotka he ehkä kykenisivät ratkaisemaan, eikä asioihin jota eivät kykene. Jos eivät onnistu pyyhkimiä saada toimimaan järkevästi, niin miksi ihmeessä osaisivat ajaa autolla sateessa? Eihän auto edes näe sateella mitään, vaan vilkuttaa miljoonaa virheilmoitusta kun kamerat eivät näe kunnolla.
Tuo kieltämättä huvittanut välillä. Jos kamera ei sateen vuoksi näe mitään, voisiko ap-tekoäly esim. viestittää sinne deep rainille, että niitä pyyhkijöitä varmaan pitäisi käyttää vähän tiheämmin?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 004
Kyllä tuo mukavalta vaikuttaa. Hinta vielä vähän kova mutta muuten menisi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
2 syytä tulee mieleen
1) Sähköautot painavat paljon, Tesla S painaa yli 2tn. Kantavuus loppuu melko pian tavallisilla 205/55R16 pyörillä. Toinen on korkeus, aika citroen fiba tulisi jos ei olisi matalaprofiiliset renkaat painavassa autossa.
2) Vääntö. Paikaltaan lähtiessä olisi melkoinen savupilvi kun kapeilla renkailla yrittäisi täyskiihdytyksiä harrastaa
Esimerkiksi Nokian Hakka Blue 2 -renkaiden kantavuusluokka koossa 215/55R16 on 97 (eli 730 kg), kun taas Michelinin Model S:lle suosittelemissa Pilot Sport 4:lla koossa 245/35 R21 se on 96 (eli 710 kg). Suorituskykyluokka 16" Nokialaisilla on W, joka riittää hyvin Model S:n 250 km/h huippunopeuteen. Kiihdytellessä saa kyllä isommatkin renkaat savuamaan, jos ei osaa ajaa.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
921
Esimerkiksi Nokian Hakka Blue 2 -renkaiden kantavuusluokka koossa 215/55R16 on 97 (eli 730 kg), kun taas Michelinin Model S:lle suosittelemissa Pilot Sport 4:lla koossa 245/35 R21 se on 96 (eli 710 kg). Suorituskykyluokka 16" Nokialaisilla on W, joka riittää hyvin Model S:n 250 km/h huippunopeuteen. Kiihdytellessä saa kyllä isommatkin renkaat savuamaan, jos ei osaa ajaa.
Eihän se kiihdytys nyt ole ajotaidosta kiinni, vaan siitä että mitä tapahtuu kun lyö tallan pohjaan paikallaanolevasta autosta. Nykyisillä renkailla teslat eivät kiihdyttäessä sudi, ainakaan testaamani isorenkainen model 3 performance ei sutinut vaikka kiihtyi 3.3 sekunnissa 0-100. Jos kyseisessä autossa olisi kapeammat renkaat ja sutiminen haluttaisiin välttää, jouduttaisiin kiihtymistä rajoittamaan. Eli tässä on tehty valmistajan puolesta ihan selkeä valinta suorituskyky/kiihtyvyys > toimintamatka. Teslan brändiin kuuluu hyvin vahvasti autojen teho, joten en ihmettele valintaa yhtään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eihän se kiihdytys nyt ole ajotaidosta kiinni, vaan siitä että mitä tapahtuu kun lyö tallan pohjaan paikallaanolevasta autosta. Nykyisillä renkailla teslat eivät kiihdyttäessä sudi, ainakaan testaamani isorenkainen model 3 performance ei sutinut vaikka kiihtyi 3.3 sekunnissa 0-100. Jos kyseisessä autossa olisi kapeammat renkaat ja sutiminen haluttaisiin välttää, jouduttaisiin kiihtymistä rajoittamaan. Eli tässä on tehty valmistajan puolesta ihan selkeä valinta suorituskyky/kiihtyvyys > toimintamatka.
Eiköhän kyse ole renkaiden sijaan siitä, että autossa on luistonesto päällä. Kyllä, Teslan kiihtyvyys varmasti putoaisi hieman kapeammilla renkailla, mutta ei se ole mikään peruste laittaa kiihdyttelystä kiinnostumattomille huonoja renkaita, eikä varsinkaan iskeä samoja renkaita johonkin ID3:een.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 684
Esimerkiksi Nokian Hakka Blue 2 -renkaiden kantavuusluokka koossa 215/55R16 on 97 (eli 730 kg)
Kyllähän niissä kantavuus riittää, mutta aikamoista vellomista alkaa olla kaarteissa tuollaisen massan alla.

En minäkään tuota 21" järkevänä pidä, mutta kyllä se minimi on silti jossain 18" luokassa.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
921
Eiköhän kyse ole renkaiden sijaan siitä, että autossa on luistonesto päällä. Kyllä, Teslan kiihtyvyys varmasti putoaisi hieman kapeammilla renkailla, mutta ei se ole mikään peruste laittaa kiihdyttelystä kiinnostumattomille huonoja renkaita, eikä varsinkaan iskeä samoja renkaita johonkin ID3:een.
Niin, sitä juuri tarkoitin. Luistonesto konffattu juuri leveämmille renkaille ja tällä saatu hieman jotain sekunnin kymmenyksiä lisää. Tesla tehnyt selkeän valinnan tässä ja kyllä mä sitä valintaa ymmärrän. ID3 kohdalla ymmärrän ehkä vähemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 890
Y malli saksan miehen läpikäynnissä.


Harmi että on vähä pieni vielä omaan makuun mutta muutoin ois kyl speksit kohdillaan.
Varmaan riittäisi kokonsa puolesta kun riittää että matkarattaat mahtuu eikä tarvitse enää vaunuja rahdata mukana. Tosin hinta liian kova että viitsisin autosta noin paljoa maksaa. Muuten kyllä hyvältä vaikuttaa, ehkä tommosen voi joidenkin vuosien päästä käytettynä ostaa.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Varmaan riittäisi kokonsa puolesta kun riittää että matkarattaat mahtuu eikä tarvitse enää vaunuja rahdata mukana. Tosin hinta liian kova että viitsisin autosta noin paljoa maksaa. Muuten kyllä hyvältä vaikuttaa, ehkä tommosen voi joidenkin vuosien päästä käytettynä ostaa.
Taidan itse katsoa, miten Berliinin aukeaminen ja tuotantomuutokset vaikuttavat. Nyt tuo 70 t€ tuntuu liian jyrkältä.

E: jos akkutekniikka on vanhaa, niin ainoaksi muutokseksi jäisi tuo kahden palan valu/prässi mikä lie. Ehkä se voisi hinnassa näkyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2021
Viestejä
49
Tuo kieltämättä huvittanut välillä. Jos kamera ei sateen vuoksi näe mitään, voisiko ap-tekoäly esim. viestittää sinne deep rainille, että niitä pyyhkijöitä varmaan pitäisi käyttää vähän tiheämmin?
Ongelman juurisyy on siinä, että eteenpäin katsova kamera ei näe samaa mitä kuski. Ja keulan&tuulilasin muotoilusta johtuen tuo yläosa ei jollakin sadetyypillä kastu juuri yhtään siinä missä kuski ei enää näe ulos. Sivukamerat saattaa olla tukossa tai ei, mutta ei sieltä mitään järkevää dataa saa kuskin näkyvyydestä. Ja jos lasi muuten on kuiva ja puhdas, niin en ainakaan itse haluaisi pyyhkijöiden pyörivän vain koska sivukameroissa on jotain, vaikkapa renkaiden nostamaa vettä. Paska systeemi josta ei välttävää parempaa saa millään hieromisella. No toki sisäkameran kuvaa voisi hyödyntää kun kuski alkaa näyttää tarpeeksi vittuuntuneelta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 057
Tuolla ajatusmallilla miksi Teslaan tehdä yhtään mitään, kun kuitenkin joku toinen valmistaja joskus tulevaisuudessa tekee sen paremmin.
Viimeviikkoisen AI-päivän jälkeen ymmärrän Musk:in optimistisuuden. Teslalla on ihan hyvä mahdollisuus ratkaista arjen FSD. Ensin kaliforniassa, sitten kanadassa ja ehkä tulevaisuudessa myös suomen talvessa. Turha satsata välipysäkeihin, kun se todellinenkin maali on tavoitettavissa. Välipysäkkeihin satsaaminen vain hidastaa menoa.

Mä uskon, että aika moni ihmettelee 2-5v päästä, että tesla oikeasti sai ratkaistua sen arjen peruskäyttö fsd:n. Negaajat toki vielä muistavat siinä vaiheessa että eihän se aja talvella lumihangessa tai kettinkien kanssa lake tahoelle lumimyrskyssä. Mutta se perusajo kotoa työpaikalle, työpaikalta markettiin+parkkeeraus+summon ja marketista kotiin tulee toimimaan, kunhan asuu ns. sivistyksen parissa.

Iso askel eteenpäin on nyt, että tesla saa tuota beta-softaansa päivitettyä beta-testaajille 2vk välein. Ei tuo nyt ihan susi enää ole ja tulee kehittymään melko valtavalla vauhdilla eteenpäin. Ongelma mikä teslalla on käsissä ei ole pelkkä kirjoitetaan koodia vaan siinä on iso dataongelma käsissä myös(neuroverkot).



Jos haluaa ymmärtää paremmin niin nämä esitykset kertovat enemmän kuin tuhat internet-kommenttia

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Viimeviikkoisen AI-päivän jälkeen ymmärrän Musk:in optimistisuuden. Teslalla on ihan hyvä mahdollisuus ratkaista arjen FSD. Ensin kaliforniassa, sitten kanadassa ja ehkä tulevaisuudessa myös suomen talvessa. Turha satsata välipysäkeihin, kun se todellinenkin maali on tavoitettavissa. Välipysäkkeihin satsaaminen vain hidastaa menoa.
Itse en ymmärrä, Tesla on edelleen siinä samassa loukussa kuin ennenkin. "Arkipäivän" joka ei kata sitä 5% on edelleen sellainen, jossa joudut itse ajamaan. Ja se on edelleen jäljessä niitä muita tekijöitä (Teslahan on jäljessä muita, ei edellä). Mikään AI-päivässä ei viitannut siihen että Tesla olisi tehnyt mitään läpimurtoa jota muilla ei olisi. Tesla ei tainnut edes esitellä että tunnistaisivat pysäköidyn auton vieläkään, vaan auto törmännee edelleen siihen monissa tilanteissa. Se ei ole sellainen järjestelmä, jota voidaan kutsua "käänteentekeväksi" muuta kuin jos sen takia koko ala saa takapakkia.

Samalla haukutaan "mapping teknologiaa" käyttävät koska ne rajoittavat aluetta jossa sen voi ottaa käyttöön. Sen jälkeen todetaan että käytössä vain Kaliforniassa jotta voidaan tehdä vain pienellä alueella. Eli perinteistä "muut tekee huonosti, mutta kun me tehdään sama mutta huonommin niin se on hienoa".
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 057
Itse en ymmärrä, Tesla on edelleen siinä samassa loukussa kuin ennenkin. "Arkipäivän" joka ei kata sitä 5% on edelleen sellainen, jossa joudut itse ajamaan. Ja se on edelleen jäljessä niitä muita tekijöitä (Teslahan on jäljessä muita, ei edellä). Mikään AI-päivässä ei viitannut siihen että Tesla olisi tehnyt mitään läpimurtoa jota muilla ei olisi.
Minusta AI-päivällä esitelty tapa tehdä virtuaalikamera ja virtuaalikameran pohjalta vektoriavaruus oli sangen vakuuttava. Samalla ymmärsi miksi tesla ei todennäköisesti tarvi enää tutkaa. FSD9 softahan on ensimmäinen missä tuota uutta lähestymistapaa käytetään missään(moottoriteillä). 10/11 softaversio tuo saman lähestymistavan pienemmille teille ja parkkipaikoille ja muihin "erikoistilanteisiin". Samaan liittyen koko prosessi miten neuroverkot opetetaan/dataa kerätään on jouduttu vaihtamaan. Teslalla on mennyt paljon aikaa pohjien tekemiseen mikä ei näy ominaisuuksina vielä. Teslan satsaus konesalipuolelle gpu-clusterin ja oman dojon myötä on myös sellainen mitä ei taida monella muulla(yhdelläkään?) autovalmistajalla olla. Isommat supertietokoneet mahdollistavat nopeamman iteraation. Teslalla voi olla etumatkaa sen kanssa miten paljon/nopeasti dataa/neuroverkkoja voidaan prosessoida.

Autojen käyttäytymisen simulointi vektoriavaruudessa ja haku neuroverkoilla oli myös melko kovaa kamaa. Mä uskon, että tesla ottaa melko harppauksen ajokyvyissä eteenpäin tän talven aikana, kun tuota uutta lähestymistapaa aletaan käyttämään joka tilanteessa + saadaan legacy koodi pois ylläpidosta + koodia saadaan vakautettua. Ne tuhannet beta-testaajat ovat älyttömän iso etu teslalle. Syksyn aikana kun beta laajenee niin ero verrattuna muihin autovalmistajiin kasvaa entisestään. Ei teslan kanssa voi kilpailla ajattamalla muutamaa sataa omaa autoa, kun teslalla on pian kymmeniä/satoja tuhansia käyttäjiä teillä löytämässä ongelmakohdat + raportoimassa ne teslalle.

En hirveästi antaisi painoarvoa sille mitä teslan softa teki ennen 9.x aikaa. Pikemminkin seuraisin millä vauhdilla 9.x ja tulevaisuudessa 10.x,11.x kehittyvät. Puolessa vuodessa saa jo aika hyvän käsityksen, kun vertailee noita 2vk välein julkaistavia softia.

AI päivänä musk myös suoraan sanoi, että tekevät kalifornia edellä. Ensin kalifornia toimimaan, myöhemmin muut paikat. Eli en pidättelisi henkeä sen kanssa, että suomi ja talvi olisi prioriteetti. Tosin suomalaisia on niin kovin vähän ettei se muutenkaan ole järkevä markkina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Minusta AI-päivällä esitelty tapa tehdä virtuaalikamera ja kameran pohjalta vektoriavaruus oli sangen vakuuttava. Samalla ymmärsi miksi tesla ei todennäköisesti tarvi enää tutkaa. FSD9 softahan on ensimmäinen missä tuota uutta lähestymistapaa käytetään missään(moottoriteillä).
Tarkoitat ensimmäinen kerta kun Tesla käyttää sitä? Vertaatko nyt siis siihen pelkästään miten Tesla on ennen asioita tehnyt, etkä miten kilpailijat ovat tehneet asioita?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 057
Tarkoitat ensimmäinen kerta kun Tesla käyttää sitä? Vertaatko nyt siis siihen pelkästään miten Tesla on ennen asioita tehnyt, etkä miten kilpailijat ovat tehneet asioita?
En tiedä miten teslan kilpailijat tekevät asioita. Vertaan siihen miten teslan wanhat softat toimivat versus 9.x softa. 9.x muutti ihan täysin sen miten tesla tulkitsee kameroilta tulevaa dataa. Uusi vektoriavaruuspresentaatio datalle on kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas. Myös ne asiat miten tuossa vektoriavaruudessa simuloidaan kappaleita ja haetaan esim. ajoratoja on yksinkertainen, mutta todella fiksu juttu. Siihen päälle esimerkiksi hakujen neuroverkkopohjaisuus niin puhutaan dataongelmasta.

Teslan kilpailijat ajattavat muutamia kymmeniä/satoja omia autoja+maksavat kuskeille. Teslalla on nyt tuhansia beta-testaajia, jotka tekevät töitä ilmaiseksi ja viat menevät suoraan teslalle tietoon. Pian niitä beta-testaajia on paljon enemmän, kun beta aukeaa kaikille halukkaille. Jos tämä on dataongelma niin tesla on datankeräyksen kuningas. Siihen samaan dataongelmaan liittyvät teslan iso gpu-pohjainen supertietokone ja heidän oma DOJO, joka tulee korvaamaan gpu:t konesalissa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Teslan kilpailijat ajattavat muutamia kymmeniä/satoja omia autoja+maksavat kuskeille. Teslalla on nyt tuhansia beta-testaajia, jotka tekevät töitä ilmaiseksi ja viat menevät suoraan teslalle tietoon. Pian niitä beta-testaajia on paljon enemmän, kun beta aukeaa kaikille halukkaille. Jos tämä on dataongelma niin tesla on datankeräyksen kuningas. Siihen samaan dataongelmaan liittyvät teslan iso gpu-pohjainen supertietokone ja heidän oma DOJO, joka tulee korvaamaan gpu:t konesalissa.
On tietysti aina hyvä että joku uskoo Teslan puheita, mutta korjataan nyt hieman kuitenkin. Ensinnäkään, normaalien ihmisten ei pitäisi olla liikenteessä kenenkään beta-kuski, sillä joku viaton joka ei osallistunut menettää vielä henkensä. Noin ei saisi ikinä tehdä.

Toisekseen, Teslan kilpailijoista. Waymo ajattaa hyvin paljon simulaattorissa autojansa, enemmän kuin Teslalla dataa siinä suhteessa. Ja sen lisäksi ajavat oikeasti asiakkaiden tilauksia, aivan oikeata FSD-tyyliä josta tulee dataa. Teslalla ei ole ollenkaan tällaista tietoa, josta se voisi päätellä milloin auto ei kykene käsittelemään tilannetta oikein. Se ei ole pelkkä dataongelma, koska jo pelkästään liikennesäännöt pitäisi olla tiedossa.

Mobileye kerää autojen dataa tällä hetkellä 40 miljoonasta autosta jatkuvasti (ja tehnyt sitä jo vuosikausia), sillä useimmat Euroopassa myydyt uudet autot on varustettu Mobileyen softalla, joka kerää dataa - koska se on osa pakollista emergency ominaisuutta. Kaikki tuo menee Mobileyella käsittelyyn ja sitä kautta opettavat karttojaan sun muuta. Eli heilläkin on autoja tuolla ulkona yli 20 kertaa enemmän kuin Teslalla. Sen takia Mobileye pystyy myös tarkat kartat rakentamaan jotka päivittyvät välittömästi - niitä autoja kun on paljon.

En nyt käy muita läpi, mutta jos uskoit tähän "muilla ei ole dataa", niin ei se nyt ihan niin mene.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 057
On tietysti aina hyvä että joku uskoo Teslan puheita, mutta korjataan nyt hieman kuitenkin. Ensinnäkään, normaalien ihmisten ei pitäisi olla liikenteessä kenenkään beta-kuski, sillä joku viaton joka ei osallistunut menettää vielä henkensä. Noin ei saisi ikinä tehdä.

Toisekseen, Teslan kilpailijoista. Waymo ajattaa hyvin paljon simulaattorissa autojansa, enemmän kuin Teslalla dataa siinä suhteessa. Ja sen lisäksi ajavat oikeasti asiakkaiden tilauksia, aivan oikeata FSD-tyyliä josta tulee dataa. Teslalla ei ole ollenkaan tällaista tietoa, josta se voisi päätellä milloin auto ei kykene käsittelemään tilannetta oikein. Se ei ole pelkkä dataongelma, koska jo pelkästään liikennesäännöt pitäisi olla tiedossa.

Mobileye kerää autojen dataa tällä hetkellä 40 miljoonasta autosta jatkuvasti (ja tehnyt sitä jo vuosikausia), sillä useimmat Euroopassa myydyt uudet autot on varustettu Mobileyen softalla, joka kerää dataa - koska se on osa pakollista emergency ominaisuutta. Kaikki tuo menee Mobileyella käsittelyyn ja sitä kautta opettavat karttojaan sun muuta. Eli heilläkin on autoja tuolla ulkona yli 20 kertaa enemmän kuin Teslalla. Sen takia Mobileye pystyy myös tarkat kartat rakentamaan jotka päivittyvät välittömästi - niitä autoja kun on paljon.

En nyt käy muita läpi, mutta jos uskoit tähän "muilla ei ole dataa", niin ei se nyt ihan niin mene.
Waymo tuskin on teslan kilpailija. Waymon sensorit+prosessointiyksikkö maksavat enemmän kuin halvin tesla. Waymo tuskin tulee myymään autoja kuluttajille. Mobileye, eli intel on vaikea analysoida, kun heiltä ei ole teslan ai-päivää vastaavaa uutta materiaalia olemassa.

Beta-kuskeista voi olla montaa mieltä. Samoin voi miettiä teslan valintaa käyttää linuxia autossa qnx:n tilalta. Fakta vain on se, että tesla miljoona+ autollansa on datankeräyksen kuningas. Viime kvartaalissa tesla myi 200k+ uutta autoa, jotka kaikki keräävät dataa. Ensi vuonna tesla myy yli miljoonä kärryä. Riskiä ottamalla betan ja käyttöjärjestelmän kanssa voi edetä nopeammin. Dinosaurukset eivät pärjää. Teslaa vie eteenpäin sekin, että joka autossa softa surraa taustalla vaikka ei olisi betassa mukana. Jos kuski tekee jotain mitä softa ei osannut odottaa niin sensoridata lähtee päämajaan analysoitavaksi. Jos itseajavat on dataongelma niin tesla on datan kuningas isolla kaduilla olevalla automäärällänsä. Sekin on huomionarvoista, että kaikissa tesloissa on about samat sensorit tällä hetkellä. Pienetkin erot sensoreissa johtavat helposti isoon dataongelmaan neuroverkkoja opettaessa. Teslalla on mielenkiintoinen ratkaisu kameroiden/sensoreiden kalibrointiongelmaan, jota esiteltiin ai-päivänä.

Yritin kirjoittaa, että mun mielipide teslasta muuttui ai-päivän esitysten myötä. Aika näyttää miten käy. Jos olen väärässä niin siinä kohtaa mietin missä meni pieleen ja korjaan tulevaisuuden ennusteitani. Sen verran kuitenkin laitoin lihasta sanojeni taakse, että nyt on teslaa osakesalkussa 6-numeroisella luvulla. Myös osakesijoituksen vuoksi seuraan teslaa. Jos olen väärässä haluan korjata mielipidettäni nopeasti turskan välttämiseksi. Aika näyttää miten käy.

Mulla ei ole mitään suosikki automerkkejä tms. Seuraan tätä asiaa ihan puhtaasta teknisestä mielenkiinnosta. Osakesijoituksen tein, koska minusta tesla voitti itseajavat. Jos olen väärässä ja en reagoi ajoissa niin sattuu lompakkoon sen lisäksi että "ego" saa tässä threadissä kolauksen. Ego ei niin harmita, lompakko kyllä voi harmittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Fakta vain on se, että tesla miljoona+ autollansa on datankeräyksen kuningas
vs. Mobileyen 40M? Mutta nyt kokoajan oletetaan että kyseessä edes on dataongelma, mutta sitä ei ole kukaan pystynyt vielä näyttämään toteen. Sen piti olla dataongelma jo 2016:kin, joten miksi Tesla on joutunut edes kirjoittamaan uutta softaa jos se oli vain datan puutetta? Nythän Tesla kirjoittaa jatkuvasti softaa, johon lisätään lisää algoritmeja, jotta se oppii jotain. Silloin se ei ole dataongelma.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 057
vs. Mobileyen 40M? Mutta nyt kokoajan oletetaan että kyseessä edes on dataongelma, mutta sitä ei ole kukaan pystynyt vielä näyttämään toteen. Sen piti olla dataongelma jo 2016:kin, joten miksi Tesla on joutunut edes kirjoittamaan uutta softaa jos se oli vain datan puutetta? Nythän Tesla kirjoittaa jatkuvasti softaa, johon lisätään lisää algoritmeja, jotta se oppii jotain. Silloin se ei ole dataongelma.
No jos katsot sen ai-päivän esityksen läpi niin päästään samalle sivulle edes. Se mitä oli ennen 9.x softaa ei ole millään tavalla merkityksellistä enää. Teslalla on iso uudelleenkirjoitus menossa siinä miten softa toimii. Vain pienet palaset teslan softasta ovat uuden idean päällä tällä hetkellä.

Mutta eiköhän sovita, että ollaan teslasta eri mieltä tällä hetkellä. Mun mielipide tässä asiassa on löyhä. Voin muuttaa mielipidettä hyvinkin nopeasti lompakon pelastamiseksi. Seuraan teslaa 2viikon välein, kun uusi softa+beta testaajien mielipiteet pompsahtavat youtubeen videoiden muodossa. Jos alkaa näyttämään siltä, että AI-päivän jutut eivät johda oletettuihin lopputuloksiin/kilpailijat rynnivät teslasta ohi niin tyhjään teslan osakkeet ulos pajatsosta + kirjoitan ketjuun analyysiin siitä miten ja miksi olin väärässä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Se mitä oli ennen 9.x softaa ei ole millään tavalla merkityksellistä enää. Teslalla on iso uudelleenkirjoitus menossa siinä miten softa toimii.
Et tainnut ymmärtää sitten. Mikäli jatkuvasti sitä joudutaan opettamaan uudella softalla jotta saadaan uusi feature toimimaan, niin se ei ole puhdas dataongelma silloin. Tässä ei ole mitään tekemistä sillä onko se v11 vai v9 tai v8, se ongelma ei ole pelkästään lisätiedon kerääminen. Täten ongelma on edelleen siinä että ihmisten pitää rakentaa sitä ohjelmistoa. Senhän siinä sanoit seuraavassa lauseessa, "vasta pienet palaset" -> se ei siis ole Teslalla dataongelma, vaan ettei ole tarpeeksi koodareita tekemään hommaa loppuun. Muutenhan se paranisi jatkuvasti tekemättä mitään uusia versioita, eikös?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 057
Et tainnut ymmärtää sitten. Mikäli jatkuvasti sitä joudutaan opettamaan uudella softalla jotta saadaan uusi feature toimimaan, niin se ei ole puhdas dataongelma silloin. Tässä ei ole mitään tekemistä sillä onko se v11 vai v9 tai v8, se ongelma ei ole pelkästään lisätiedon kerääminen. Täten ongelma on edelleen siinä että ihmisten pitää rakentaa sitä ohjelmistoa. Senhän siinä sanoit seuraavassa lauseessa, "vasta pienet palaset" -> se ei siis ole Teslalla dataongelma, vaan ettei ole tarpeeksi koodareita tekemään hommaa loppuun. Muutenhan se paranisi jatkuvasti tekemättä mitään uusia versioita, eikös?
Tesla tekee niin, että otetaan kuluttajien ja teslan omista autoista sensoridataa. Sensoridata menee automaattisen labeloinnin läpi. AI-päivän mukaan teslalla on about 1000 työntekijää varmistamassa automaattisen labeloinnin lopputulosta. Uudella datalla opetetaan autoa ajamaan aka. kehitetään uusi versio neuroverkosta. Osa datasta käytetään opettamiseen ja osa neuroverkon testaamiseen. Uusi neuroverkko laitetaan varjomoodissa autoihin. Toki teslalla on myös simulaattori käytössä. Jos neuroverkko toimii hyvin varjomoodissa + simulaattorissa niin se julkaistaan käyttäjien autossa käytettäväksi. Toki oikeasti siellä autossa on useita erilaisia neuroverkkoja kuten AI-päivän esitykset näyttivät. Tunnistetaan liikennemerkkejä, autoja, rakennetaan vektoriavaruutta, kappaleidenseurantaa, hakua vektoriavaruudessa jne jne.

Dataongelma on reaalimaailman datankeräys ja labelointi joiden pohjalta voidaan opettaa ja testata neuroverkot. Jos suomalaiset liikennemerkit tai tiet näyttävät eriltä kuin kalifornialaiset niin tesla voi kerätä dataa suomesta ja opettaa neuroverkot uusiksi. Algoritmit eivät muutu, data ja opetettu neuroverkko muuttuvat. Tällä hetkellä teslalla on opetusmateriaalissa 50:sta eri maasta dataa. Esimerkiksi viime release notesta tällainen kommentti:
  • New Lanes network with 50k more clips (almost double) from the new auto-labeling pipeline.
Teslalla on reilu miljoona videoclippiä joita käytetään nykyisen neuroverkkoratkaisun opettamiseen ja testaamiseen. Vaihtoehto dataongelmalle aka. neuroverkoille on jonkun itsekehittelemä heuristiikka. Tesla on lähtenyt siitä liikkeelle, että kyseessä on dataongelma. Heittämällä tarpeeksi laadukasta dataa neuroverkkojen opettamiseen teslan mielestä voidaan opettaa neuroverkko ajamaan. Tästä voi olla montaa mieltä.


Eikähän jätetä tämä vänkääminen tähän. Joku yleisempi neuroverkkoketju olisi parempi ketju syvemmälle dataongelman luonteeseen pureutumiseen. Mä kunnioitan sitä, että olet eri mieltä mun kanssa. Aika näyttää miten teslalle&co käy.

edit. Jos haluaa oikein yksinkertaistaa niin se dataongelma on esimerkkidata jonka pohjalta auto voidaan opettaa ajamaan. Vertaa ihminen, jonka voi esimerkin kautta opettaa tekemään asian x,y,z.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Algoritmit eivät muutu, data ja opetettu neuroverkko muuttuvat.
Tämä vaan ei pidä paikkaansa Teslankaan release notesien perusteella, esim tästä voit jo päätellä:

"Improved peek behavior where we are smarter about when to go around the lead vehicle by reasoning about the causes for lead vehicle being slow. "

Tämä peek behavior on selvästi autoon koodattu tapa, jolla se ajaa. Se ei ole opittu, eikä mallinnettu.

"New VRU velocity model with 12% improvement to velocity and better VRU clear-to-go performance. This is the first model trained with “Quantization-Aware-Training,” an improved technique to mitigate int8 quantization. "

Tässä on tuotu uusi menetelmä datan käsittelyyn, eli ei ole dataopittua tämäkään vaan käsin koodattua, esimerkkinä tämän käytöstä TensorFlowsta: Quantization aware training | TensorFlow Model Optimization

"Enabled Inter-SoC synchronous compute scheduling between vision and vector space processes. Planner in the loop is happening in v10. "

Ei ole opittua tämäkään, vaan vasta rakennetaan tapoja joilla dataa voitaisiin käyttää.

Suurin osa release noteista kuvaa asioita, jotka ovat puutteellisia ohjelmistossa - eivät puutteellisen datan ongelmaa.

Voithan tästä yrittää väitellä, mutta ota nyt edes viitteeksi jokin muu kuin Muskin puheet.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 057
Alla teslan ai-päivänä esittelemä arkkitehtuuri FSD-softapinosta. Ei teslalla kukaan yritä väittää, että kaikki olisi vain neuroverkkoa. Isot osat implementaatiosta ovat neuroverkkoja + sopivat rajapinnat välissä. Ihan suoraan sanoivat, että olisi liian monimutkaista yrittää suoraa end2end neuroverkkoa vaikka se on mahdollisuus kaukaisessa tulevaisuudessa. Jos sen ai päivän esityksen jaksaa katsoa niin selviää miksi tesla pitää FSD:ta dataongelmana. Iso osa softaa on myös vielä legacy-softaa. Tilanne muuttuu 10.x ja 11.x softissa, kun isompi osa ominaisuuksista siirtyy toimimaan uuden arkkitehtuurin alla.

1629741085341.png
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 057
Onko kyllä syvällistä hommaa tämä autoilu nykyään.
Pahintahan tässä on, että sähköauto ei sano edes oikeasti vroom vroom, kun painaa kaasua. Korkeintaan kaiuttimista tulee ufoääniä. Mutta aika kauas päästiin kaasu/jarrupolkimen optimoinnista tällä tangentilla.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tuollaiset arkkitehtuurikuvat ovat aina hienoja, mutta eivät ne yhteenkään kysymykseen ja väitökseen vastaa. Nyt tuntuu taas että argumentointi on kopioida Teslalta slideja ymmärtämättä mitä siellä sanotaan.

Sen sijaan lupailu aina seuraavasta on kyllä hyvin Teslamaista. Sille löytyy monta nimeä toki: "vaporware", "hype", "fake it 'till you make it". Tätähän Tesla on FSD:nkin kohdalla tehnyt jo yli viisi vuotta, aina se on vain dataongelma joka on kohta ratkaistu.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 057
Elonin uusimmat kommentit neuroverkoista. Odottavan aika on pitkä, joskus jopa vuosisatoja

Specifically, Musk wrote:

“FSD Beta 9.2 is actually not great imo, but Autopilot/AI team is rallying to improve as fast as possible. We’re trying to have a single stack for both highway & city streets, but it requires massive NN retraining.”
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Elon Muskin mukaan Teslan piti ajaa Losista New Yorkiin ilman kuskia 2017 vuoden lopussa. *Katsoo kalenteria* lähestytään 2021 vuoden loppua ja Tesla ei ole ajanut edes puoleen väliin. Eiköhän tuon kusettajan puheet kannata jättää huomioimatta. Moni joka olisi sanonut samat paska puheet olisi lukemassa tiilenpäätä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Elon Muskin mukaan Teslan piti ajaa Losista New Yorkiin ilman kuskia 2017 vuoden lopussa. *Katsoo kalenteria* lähestytään 2021 vuoden loppua ja Tesla ei ole ajanut edes puoleen väliin. Eiköhän tuon kusettajan puheet kannata jättää huomioimatta. Moni joka olisi sanonut samat paska puheet olisi lukemassa tiilenpäätä.
Rajua tekstiä, mitä sitä toisaalta muuta voisi odottaa foorumilla missä ratkaistaan kaikki ongelmat :D

On se helppoa nörde tuolista kommentoida mailmaa..
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 514
Kuinka kauan on ollut myynnissä FSD 'lisävaruste' kautta aikain ja nyt vasta (väitetysti) on uusissa autoissa se rautapuoli teoriassa kykenevä hoitamaan sitä? Eli maksettu tyhjästä, tuhansia per auto.

"Ihan just tulossa since... 201x?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 448
Viestejä
4 215 153
Jäsenet
71 055
Uusin jäsen
Zodiac1984

Hinta.fi

Ylös Bottom