Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

40tkm Y rwd kokemuksella edelleen ärsyttää, että autopilot ei osaa seurata keskikaistaa kohdissa, missä tie levenee. Yleensä siis hakee pirusti oikealle ja napsahtaa ap kokonaan pois päältä. Näitä tulee tietyillä tiepätkillä about kilometrin välein.

Toinen on jossain risteyskohdissa, missä on kääntyville oma kaista, niin heittää ihan yllättäen ohjauksen jyrkästi oikealle tai vasemmalle. Tietysti olen hereillä näissä tilanteissa, eikä näistä mitään vaaratilanteita tule. Vitutusta näistä tulee joka kerta.
 
Kyllähän sitä pitääkin hidastaa reippaasti jos omalla puolella tien laitaa joku väistettävä on.

Autohan ei voi tietää aikooko kuski väistää kunnolla eikä varmaan näe niin kauas että tietäisi onko turvallinen ohitus mahdollista.

Oma mielipide on että ap:n pitäisi näissä tilanteissa tippua kokonaan pois päältä jonkun summerin saattelemana ja pakottaa ihmiskuski hommiin.
Näissä tilanteissa huomaa, että HW3 ainakin tikittää hitaasti. Jos on esim. 60 tai 80 alue ja jotain on pientareella, niin joskus hidastaa etukäteen toisinaan vasta kun on ohittanut.
 
Antaa jarruttaa vaan pääsääntöisesti peräänajaja maksaa.

Tesla pitäisi palkita tästä turvaväliä lisäävästä softasta.

Vaikka sanoitkin pääsääntöisesti, niin lienee syytä korostaa, ettei se välttämättä ole ihan näin simppeliä ja siinä voi joutua itsekin osasyylliseksi jollei ole kertoa perusteltua syytä äkkinäiselle hiljennykselle.
 
Ja kun dashcamit on yleistyneet niin jos sieltä materiaalista voidaan todeta edellä ajavan hidastaneen/jarruttaneen täysin vailla järkevää syytä niin siitä saa sopan aikaiseksi.

Esim. Ohitustilanteesshan on ihan normaalia että turvaväli tilapäisesti pienenee ja jos siinä kohtaa tulee haamuja niin riskit on todella isot.
 
Kehä kolmosella vakkari päällä himmaa parissa kohtaa koska kartassa näkyy "mutka". Esimerkiksi jumbon kohdalla länteen päin ajaessa. Todella ärsyttävää.
Tänään kehä3 AP päällä länteen Kotkan motari - Turuntie, piti oikein kytätä näitä - tasan ainoa mihin 2016 facelift S hidasti tms, oli hetkeksi vas. kaistalle eteen kiilannut Volvo..
..ttu kameroihinkin joutui ite himmailemaan.. Erityisen ärsyttävä on se kamera ennen Turuntien ramppia, kun rajoitus tippuu 100:sta 80:iin, auto sen toki tunnistaa mutta just siinä kohtaa ei jostain syystä tiputa auton nopeutta automaattisesti. Tossa jos ei ole ite ihan hereillä niin varmasti räpsähtää.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kehä3 AP päällä länteen Kotkan motari - Turuntie, piti oikein kytätä näitä - tasan ainoa mihin 2016 facelift S hidasti tms, oli hetkeksi vas. kaistalle eteen kiilannut Volvo..
..ttu kameroihinkin joutui ite himmailemaan.. Erityisen ärsyttävä on se kamera ennen Turuntien ramppia, kun rajoitus tippuu 100:sta 80:iin, auto sen toki tunnistaa mutta just siinä kohtaa ei jostain syystä tiputa auton nopeutta automaattisesti. Tossa jos ei ole ite ihan hereillä niin varmasti räpsähtää.
Mikä rauta autossasi on?
Koska jos AP1 niin todennäköisesti toimii kuten myös AP2 ja 2.5 koska käyttää tutkaa.

Puhumme nyt Visionista mikä on täysin kamerapohjainen.
 
”Isolla T:llä?” Jos Teslaa tarkoitat, niin tuossahan puhutaan Model 3:sta joka on valmistajan pienin malli.

Aika surkea artikkeli muutenkin. ”Teslan aeb-järjestelmän herkkyys ei myöskään ole yksittäistapaus Tekniikan Maailman kattavassa testihistoriassa, kun törmäyksenestojärjestelmä aktivoituu omia aikojaan.” Mutta silti vain tämä yksi valmistaja pitää nostaa tikunnokkaan, koska onhan se niin muodikasta haukkua ja dissata ko. valmistajaa. On näissä toki omat vikansa ja puutteensa, mutta niin on muissakin. En pääse koko alkuperäistä artikkelia lukemaan, mutta olisi kiva kuulla kuinka hienosti esim. tuon BYDin vastaava järjestelmä toimii?

”Mahdollisuus yllättävälle hätäjarrutukselle kuitenkin kannattaa pitää mielessä edellä ajavan takapuskurissa roikkuessa – ja mieluusti harkita strategiaansa uudelleen. Tämä on toki suotavaa muutenkin yleisen liikenneturvallisuuden nimissä.”
Mielestäni aivan liian loiva suhtautuminen, ottaen huomioon että kyseessä on lakisääteinen velvollisuus eikä pelkästään ”suotavaa”. Käytännössä aina syyllinen on lain näkökulmasta peräänajaja, jos kolari tulee. Syystä riippumatta. (Vakuutusyhtiöillä on vähän erilaisia näkemyksiä tapauskohtaisesti).

Olen ajanut Model S:lläni rapiat 150tkm eikä sen kanssa ole ollut kuvatunlaista ongelmaa. Kyllähän sekin hidastaa selkeästi (mutta ei todellakaan lyö ”liinoja kiinni” ellei olla todella liian lähellä jo ihan oikeaa kolaria), jos esim. pyöräilijä ajaa tien reunassa reunaviivan kohdilla, tai rekkaa ohittaessa motarilla jos se rekka ajaa kaistaviivan päällä tai jopa vähän sen yli (vasemmalle siis) tms. Mahtaisiko tuo ero johtua siitä, että vähän vanhemmassa S:ssä on tutkat konenäön lisäksi, kun uusissa kolmosissa kaikki yrittää toimia pelkän konenäön varassa (pyyhkimien sadetunnistusta myöten)? Positiivista tuossa lienee se, että asia korjaantunee softan kypsyessä. Paskaa se, että huono ja keskeneräinen/epämääräisesti toimiva softa on laskettu liikenteeseen.
Model S ei ollut vertailussa, uusi Model 3 oli. Muissa autoissa ei ollut ongelmia avustimissa, avustinpisteet BYD & Polestar 9, Tesla 7.
 
Mikä rauta autossasi on?
Koska jos AP1 niin todennäköisesti toimii kuten myös AP2 ja 2.5 koska käyttää tutkaa.

Puhumme nyt Visionista mikä on täysin kamerapohjainen.
Joo, AP1, "Highway Autopilot".

Onkohan tuo täysin kamerapohjainen kötöstys muuten uusissa S/X:issä myös, vai onko se vain noiden 3/Y vitsaus? (eli nimenomaan halpuutuskonsti jättää tutkat pois)?
EDIT: Itselleni vastaten: https://www.tesla.com/fi_fi/support/transitioning-tesla-vision - Eli, "valitettavasti".
 
Viimeksi muokattu:
Joo, AP1, "Highway Autopilot".

Onkohan tuo täysin kamerapohjainen kötöstys muuten uusissa S/X:issä myös, vai onko se vain noiden 3/Y vitsaus? (eli nimenomaan halpuutuskonsti jättää tutkat pois)?
EDIT: Itselleni vastaten: https://www.tesla.com/fi_fi/support/transitioning-tesla-vision - Eli, "valitettavasti".
Joo tuolla AP1 et tuollaisia ongelmia näe. Kun se luottaa niihin muihinkin sensoreihin ja on Mobileyen tekemä.

S/X olivat ensimmäiset mitkä tulivat Vision leiriin ja muut perässä. Nyt toki huhutaan että tutka tekisi paluuta mutta toistaiseksi nähty että laite on mutta ei ole aktiivisena.
 
Katselin tuon Björin videon parkkeerauksesta, hauskaa testailua, enkä ota nyt kanta siihen miten se toimii, mutta itselleni heräsi kysymys, että kenelle tälläisia avustimia oikein tehdään ? Jos ei osaa autoansa laittaa ruutuun etu tai takaperin, niin aika heikolla pohjalla on ajotaidot. Taskuparkkiavustimen vielä jotenkin ymmärrän, mutta tälläinen parkkiavustin.

Kuinkahan kädettömiä autoilijoita meistä ajan saatossa tulee ?

 
Katselin tuon Björin videon parkkeerauksesta, hauskaa testailua, enkä ota nyt kanta siihen miten se toimii, mutta itselleni heräsi kysymys, että kenelle tälläisia avustimia oikein tehdään ? Jos ei osaa autoansa laittaa ruutuun etu tai takaperin, niin aika heikolla pohjalla on ajotaidot. Taskuparkkiavustimen vielä jotenkin ymmärrän, mutta tälläinen parkkiavustin.

Kuinkahan kädettömiä autoilijoita meistä ajan saatossa tulee ?


Kai noita avustimia tehdään myös mukavuus edellä. Eihän ihminen tarvitse vakionopeudensäädintäkään, kun kaikki kuljettajat varmaan osaavat painaa kaasua omalla jalallaan.

Mutta samaa mieltä, että tekisi kuitenkin ihan hyvää, että joskus opeteltaisiin laittamaan se auto parkkiin ihan ilman avustimia ja katsottaisiin vasta sitten ne avustimet. Parkkipaikoilla näkee edelleen todella huonoja suorituksia parkkeeraukseen. Ihan omassa lähipiirissäkin on henkilöitä jotka ovat 15-20 vuotta ajaneet päivittäin autolla, mutta eivät välttämättä osaa peruuttaa autoa ollenkaan edes kameroiden kanssa.
 
Autopark on nyt ollut jo vuosia ja parantuneet huomattavasti. Tuo on yksi osa-alue minkä Tesla teki uudelleen ja vielä odotellaan koska tulisi oikeasti jotain uutta.
 
Tänään kehä3 AP päällä länteen Kotkan motari - Turuntie, piti oikein kytätä näitä - tasan ainoa mihin 2016 facelift S hidasti tms, oli hetkeksi vas. kaistalle eteen kiilannut Volvo..
..ttu kameroihinkin joutui ite himmailemaan.. Erityisen ärsyttävä on se kamera ennen Turuntien ramppia, kun rajoitus tippuu 100:sta 80:iin, auto sen toki tunnistaa mutta just siinä kohtaa ei jostain syystä tiputa auton nopeutta automaattisesti. Tossa jos ei ole ite ihan hereillä niin varmasti räpsähtää.
Eikai nämä missään useampikaistaisilla itsekseen muuttele, lukee kyltit mutta mitään ei tapahdu, vain 2-kaistaisilla tekee automaattisen muutoksen.
Joo tuolla AP1 et tuollaisia ongelmia näe. Kun se luottaa niihin muihinkin sensoreihin ja on Mobileyen tekemä.

S/X olivat ensimmäiset mitkä tulivat Vision leiriin ja muut perässä. Nyt toki huhutaan että tutka tekisi paluuta mutta toistaiseksi nähty että laite on mutta ei ole aktiivisena.
Näkee niitä AP1:selläkin, hidastelee ylikulkusiltoihin, mutkiin ja varjoihin, veti myös jarrut lukkoon mökkireissulla kun moottoripyörä ajoi vastaan omaa kaistaansa.

Tosin väittäisin myös, että ovat lisääntyneet uudempien softien myötä, eli en tiedä onko tuolla säädetty jotain, vai alkaako tuo vain sekoilemaan enemmän kun ikää tulee lisää.
 
Ammattiautoilijana se ikäänkuin kuuluu osata parkkeeraus mitenpäin ja minne tahansa, mutta aika monelle varsinkin se taskuparkki yhtäänkin vilkkaalla kadulla on kauhistus, heille se on luotu.

En tiedä onko helppoa ja vaivatonta, en ole kokeillut. EAP:n hinnan aikanaan laitoin LR > Perf erolle eikä vara-autossakaan ole moista ollut.
 
Kesällä tullut nyt ajeltua muutama tuhat kilometria vakkarilla ja eikä yhtään oikeaa jarrustusta ole tullut vastaan. Oikeastaan, en muista että auto olisi vuoden aikana oikeasti jarruttanut, pientä "epäröintiä" joskus ollut, eli regenillä hidastetaan -2-5 km/h hetkeksi, jonka jälkeen matka jatkuu normaalisti.

Mielestäni aikaisemmin adaptiivinen vakkari oli aikaisemmin selvästi hermostuneempi ja vastaantulevat rekat saattoi aiheuttaa hidastelua, eli ennen isoa kevätpäivitystä jolloin auto näyttää ruudulla ~kaiken muun liikeenkteen sekä muiden autojen jarru- ja vilkkuvalot.

E8:lla Maskusta Turun suuuntaan juuri ennen kuin valtatie vaihtuu motariksi, niin auto hidastaa regenillä ~-10-20 km/h ja kiihdyyttää pian sen jälkeen uudestaan.
 
Katselin tuon Björin videon parkkeerauksesta, hauskaa testailua, enkä ota nyt kanta siihen miten se toimii, mutta itselleni heräsi kysymys, että kenelle tälläisia avustimia oikein tehdään ? Jos ei osaa autoansa laittaa ruutuun etu tai takaperin, niin aika heikolla pohjalla on ajotaidot. Taskuparkkiavustimen vielä jotenkin ymmärrän, mutta tälläinen parkkiavustin.

Kuinkahan kädettömiä autoilijoita meistä ajan saatossa tulee ?


Parkkeeraus on olennainen osa autoilua, jos autoista meinataan tehdä autonomisia niin auton olisi hyvä osata myös parkkeerata itsensä.

Oli viime viikolla alla teslan loaneri jossa tämä fsd paketti. Tuli tuolla autoparkilla leikittyä niin kyllä se hienosti ahtaampiikin väleihin sai parkkeerattua itsensä. Vielä kun saisivat uuden Summonin tuotua.
 
Parkkeeraus on olennainen osa autoilua, jos autoista meinataan tehdä autonomisia niin auton olisi hyvä osata myös parkkeerata itsensä.

Oli viime viikolla alla teslan loaneri jossa tämä fsd paketti. Tuli tuolla autoparkilla leikittyä niin kyllä se hienosti ahtaampiikin väleihin sai parkkeerattua itsensä. Vielä kun saisivat uuden Summonin tuotua.
Noissa autoparkeissa on vaan vikana se, että on niin perkeleen hidasta. Pätee bemarista eteenpäin, hauska lelu mutta jos itse ehdit viisi kertaa vetää auton ruutuun vrt.
 
Noissa autoparkeissa on vaan vikana se, että on niin perkeleen hidasta. Pätee bemarista eteenpäin, hauska lelu mutta jos itse ehdit viisi kertaa vetää auton ruutuun vrt.
Vähän turhia nyt, mutta sitten kun auto oikeasti ajaa itse niin täytyyhän sen itse löytää yksinään paikka ja parkkeerata siihen.
 
Noissa autoparkeissa on vaan vikana se, että on niin perkeleen hidasta. Pätee bemarista eteenpäin, hauska lelu mutta jos itse ehdit viisi kertaa vetää auton ruutuun vrt.
Osittain samaa mieltä, että on liian hidas. On tuo sentään nopeutunut, mutta pari kertaa kerkeäisi itse parkkeerata. Kyllä tuota silloin tällöin voisi käyttää kun on tullut tosiaan törmättyä noihin 5* hitaampiin autoparkkeihin. Toivossa hyvä elää, että nipistävät tuon lähes ihmisen nopeaksi. Nopeudella ei niin merkittävää merkitystä olisi jos hyppää kaupan edestä autosta ulos ja painaa autoparkilla parkkiin ja corridorissa kävellessä summoaa auton kaupan eteen.
 
Osittain samaa mieltä, että on liian hidas. On tuo sentään nopeutunut, mutta pari kertaa kerkeäisi itse parkkeerata. Kyllä tuota silloin tällöin voisi käyttää kun on tullut tosiaan törmättyä noihin 5* hitaampiin autoparkkeihin. Toivossa hyvä elää, että nipistävät tuon lähes ihmisen nopeaksi. Nopeudella ei niin merkittävää merkitystä olisi jos hyppää kaupan edestä autosta ulos ja painaa autoparkilla parkkiin ja corridorissa kävellessä summoaa auton kaupan eteen.
Ei ne sitä voi ihmisen nopeudelle koskaan pistää, koska ihmisen täytyy tarkkailla ja antaa mahdollisuus puuttua. Ja jos ollaan ihan rehellisiä, niin aika moni ihminen vetää ruutuun huomattavan liian kovaa reagoidakseen johonkin yllätykseen. Mitä summoniin tulee, niin eiköhän se kielletä Suomessa hyvin nopeasti viimeistään siinä kohtaa, kun alkaa olla kaupan oven edusta täynnä idiootteja lastaamassa autojaan.
 
Nyt kesällä tuli ajeltua Model Y -23:lla mm. pohjoisemmassa Norjassa ja noin 3000km reissulla arviolta tuli 30-40 turhaa mutta rasittavaa reilumpaa hidastusta ja pari jo rajumpaa jarrutusta. Ja tämä niin, että lopulta jatkuvasta sekoilusta kyllästyneenä Norjassa sopivilla tiellä jokaisen auton kohdalla autopilot tai vakkari pois tai ainakin jalka kaasulle. Ja vaikka ajotyylikin mielummin rauhallinen kuin urheilullinen, autopilotilla uskalsi Norjassa kyllä ajaa todella vähän jatkuvan sekoilun vuoksi ja eipä tuolla voi mutkapätkillä ajellakkaan.

Nuo hidastelut on ihan täysin kiinni tien koosta ja kaistaviivoista. Norjassa oppi aika nopeasti että hyvistäkin kaistaviivoista huolimatta sopivat tiet ja mutkat aiheutti vähintään joka toisen vastaantulijan kanssa jonkinlaista sekoilua. Rekat tuntuivat aiheuttavan liki satavarman tiukan hidastuksen varsin isoillakin teillä. Suomessa tiet ja itse kaistat ovat varsinkin etelässä pääosin sen verran leveitä, että varmasti on ajelijoita joilla sekoilua ei välttämättä tule juuri koskaan vastaan.

Samalla tuli huomattua tuo adaptiivisen vakkarin mutkahidastuksen sekoilu: Joskus, mutulla ilmeisesti karttapohjan epätarkkuudesta johtuen, pitkissä mutkissa auto ensin jarrutti ja sitten ajeli mutkan läpi humppaamalla nopeutta nopeahkosti ylösalasylösalas. Tämä toistui kymmenkunta kertaa. Sinällään vaikuta mihinkään muuhun, kuin laaduntuntuun, ainakaan kuivalla tiellä.

Arviolta autopilot on juurikin tuon Tekniikan maailman arvion mukaisella tasolla. Kaikki huomiotkin on helppo allekirjoittaa, niinhän se tuntuu toimivan. Ameriikassa tämä toimii luultavasti ihan erinomaisesti, kun jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä ole ja tiet ovat pääosin valtavia.


edit: Vetäisin tuossa vielä noin 1400kg asuntovaunuakin liki 700km. Perffillä itse veto oli kuivalla kelillä todella miellyttävää, paras veturi mitä itse muistan, joskin toki vaunu oli maltillinen. Auto kiihtyi paremmin kuin tyypillinen henkilöauto ja vaunu tuli mukavasti ja huomaamattomasti perässä. Järkeväksi stintiksi lataustaukojen välilä tuli noin 100 - 150km, kun kulutus oli usein jopa 40kwh/100km maantieajossa. Rekan perässä imussa kulutuksen sai kyllä putoamaan reilusti. Toisin sanoen saa kyllä olla aikamoinen sissi, että kehtaa suurempia määriä vaunua kiskoa; Lataustauot alkavat ihan oikeasti häiritsemään, eritoten kun useimmiten vaunu pitää ottaa perästä irti, että auton saa latauksen.

Märällä yhdistelmä oli ihan hengenvaarallisen tuntuinen sellaisten täysin sileiden asfalttipaikkojen kohdalla. Auton perä tuntui lähtevän irti ihan kevyessäkin ylämäessä tai ainakin auto oli todella epävakaan tuntuinen. Todella pelottava ajettava, en ole kokenut vastaavaa vaikka joitain kymmeniä tuhansia perässä onkin ollut reilusti toisen tonnin kuormia. En huomannut S3xy knobilla pudottaa regeniä, että oliko siitä kiinni. Enkä kokeilla chill modea. Mutu sanoo, että luistonesto ei tajua annostella voimaa järkevästi vaunun kanssa märällä ja reagoi jotenkin todella hölmösti kun pito on yht’äkkiä höllemmässä. Onneksi märkää ei ollut kuin muutamia kymmeniä kilometrejä.

edit. Autopilotiin/vakkariin liittyen: Lisäksi auto hidastelee ramppien kohdalla yms. karttadatan perusteella ihan turhaan, tätä ei tällä matkalla sattunut.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ne sitä voi ihmisen nopeudelle koskaan pistää, koska ihmisen täytyy tarkkailla ja antaa mahdollisuus puuttua. Ja jos ollaan ihan rehellisiä, niin aika moni ihminen vetää ruutuun huomattavan liian kovaa reagoidakseen johonkin yllätykseen. Mitä summoniin tulee, niin eiköhän se kielletä Suomessa hyvin nopeasti viimeistään siinä kohtaa, kun alkaa olla kaupan oven edusta täynnä idiootteja lastaamassa autojaan.
Onhan tuo aikalailla nyt jonkun epävarman kuskin/vanhuksen nopeuksinen autopark. Ei tarvitse itselle enää kuin 30% nopeampi niin voisi käyttää joka kerta kun itsekin pitää juuri varmistaa kuolleet kulmat ja tähyillä liikennettä. Olis kyllä näky kun 5 sekuntiin pakilla ruutuun, silloin en kyllä käyttäisi ollenkaan. Varmasti summoamista väärinkäyttäisi osa, mutta järkevä ei kitumarketin tai vastaavan ison kaupan eteen summoaisi, vaan hieman loitommalle, että saa nakattua ostokset 10 sekunnissa autoon ja menoksi. Itsellä suurimmaksi osaksi summoaminen olisi lähinnä tallista pois ja takaisin sekä duunissa ruudusta iholle.
 
Itse kyllä sinänsä arvostaisin noita eteen ja taakse liikkuvia avustimia, että pääsisi tarvittaessa vähän ahtaampaankin väliin (lähinnä pääsee kuskikin joustavasti pois).

Tuo summon on taas aika puhtaasti jenkkikäyttöön tarkoitettu, kun siellä niitä parkkipaikkoja on jossain ostoshallin pihassa silmänkantamattomiin. Takana ajatus, että mitä vähemmän tarvitsee ottaa askeleita niin sitä parempi.

Ja kuka oikeasti uskoo etteikö sitä summonia käytettäisi juuri siihen, että marketin oven eteen se pyydettäisiin. Itse en usko hetkeäkään että sitä pyydettäisiin johonkin "sivummalle".
 
Eilen tuli taas 600km lisää mittariin model Y:llä ja oikein tuli kiinnitettyä huomiota jarrutteluihin. Koko matka ajettiin vakkarilla, AP:ta ei käytetty lainkaan. Matkan aikana tuli viisi selkeämpää hidastelua.

Neljä näistä oli aika mietoja, ~5km hidastuksia (110km/h -> 105km/h), jotka lähinnä nyt ärsyttivät. Mitään kovin selkeää kaavaa näissä ei tuntunut olevan, oli isoa motaria ja sitten pienempää kolminumeroista tietä. Jossain taisi tulla auto mutkassa vastaan, mutta osa tuli vain ihan suoralla tiellä tavallisessa kohtaamistilanteessa.

Selkeästi vaarallisin jarrutus tapahtui Oriveden kohdalla Jyväskylästä Tampereelle ajettaessa. Paikka on sellainen, jossa kiihdytetään 80-alueelta 100-alueella olevalle ohituskaistalle ja samaan aikaan tiehen loivasti liittyy ramppi. Tie sekä ramppi kaartuvat kohtaamistilanteessa. Rampin loppuosassa oli jo tulossa pitkä täysperävaunu, ja itse olin jo kerinnyt kiihdyttää reiluun 110km/h nopeuteen kun lähestyin rekkaa. Tietokone ilmeisesti päätteli, että rekan kuljettaja ei saa pidettyä autoa omalla kaistallaan, jonka seurauksena Tesla tulisi ajamaan kylkeen vaikka tiessä on ihan selvästi kaksi kaistaa. Seurauksena todella reipas jarrutus 115km/h -> 95km/h. Ei nyt mikään lukkojarrutus, mutta sen verran raju että kaikilla matkustajilla turvavyöt kiristyi ja varmasti joku olisi vetänyt perään jos olisi hiillostanut kontissa.
 
Tuota ramppihidastumista koen päivittäin PK seudulla ajaessa. Siihen myös vaikuttaa vielä vilkutus, että kun auto luo vilkut päälle ja olit ihan vieressä niin vetää liinat kiinni että antaa tilaa.
 
Hölmöstä automaatiosta tuli esimerkkejä eilen kun ajelin Hankoon. Hankoa lähestyvällä maantiellä on karttadatassa lieviä "mutkia" vaikka itse tie on täysin suora (kuva alla). Syksyllä tuli autopilottiin ja vakkariin ominaisuus, että auto hidastaa vauhtia mutkissa.

No, eilen kun tuota tietä ajoi niin vakkarilla ajaessa auto hidastaa selvästi jokaisessa noista kohdista, joita tuossa oli lyhyellä matkalla varmaan kuutisen kappaletta per suunta. Jokaisessa piti kaasulla hieman antaa autolle rohkeutta jatkaa samaa vauhtia. Ehkä jotenkin ymmärtäisin, että autopilotilla tuota mutkiin hidastamista tekisi, mutta vakkarilla ajaessa tuollaisia nerokkaita avustuksia ei saisi olla. Vakkarin tehtävä on pitää nopeus vakiona ja ajaa mahdollisen edessäajavan tahtia, ei mitään muuta.

Screenshot 2024-07-23 at 9.31.58.png
 
Mikä olisi halpa mutta toimiva bluetooth peliohjain joka toimisi Teslassa? Käyttö saattaa jäädä lähinnä kokeiluasteelle, joten ei viitsisi maksaa kovin paljoa. Esim. Temun valikoimasta joku tai jos suomesta saa kympillä jonkun? Vai toimiiko kaikki bt ohjaimet Teslassa? MYLR -23.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa autoparkeissa on vaan vikana se, että on niin perkeleen hidasta. Pätee bemarista eteenpäin, hauska lelu mutta jos itse ehdit viisi kertaa vetää auton ruutuun vrt.
Tämä. Kun on katsellut noita videoita yms. niin voin kuvitella millainen ranteet auki tunnelma on autossa, joka odottelee vuoroaan noiden autopark-larppaajien takana.
 
Tämä. Kun on katsellut noita videoita yms. niin voin kuvitella millainen ranteet auki tunnelma on autossa, joka odottelee vuoroaan noiden autopark-larppaajien takana.
Samaa saa kyllä todistaa välillä ihan ihmisparkittajien toimesta. Taskuparkitus ei osalta onnistu ja seurauksena on kapeilla kaduilla liikenne sitten totaalisen seis kun venkslataan eestaas minuuttikaupalla.
 
Vantaan Ikean huudeille on tulossa kuulemma supercharger latauspiste. Näin ainakin Teslan luovutus henkilö kertoi kesäkuun lopussa minulle kun ihmettelin pk-seudun latausasemien vähäisyyttä. Ajankohdasta ei kyllä oo mitään tietoa, onks joku muu kuullut samaa huhua?
 
FSD12.5 mennyt pienelle määrälle ulkoisiakin testaajia käyttöön. 12.5.x päivityksissä tulee yhdistetty pino pikkutiet+maantie ja tuki sille ettei silmälasit päässäkään tarvi pitää kättä ratilla. Twitter viestin ashok on teslalla duunissa.

 
Vantaan Ikean huudeille on tulossa kuulemma supercharger latauspiste. Näin ainakin Teslan luovutus henkilö kertoi kesäkuun lopussa minulle kun ihmettelin pk-seudun latausasemien vähäisyyttä. Ajankohdasta ei kyllä oo mitään tietoa, onks joku muu kuullut samaa huhua?
Lieneekö sama huhu, kuin että Raision Ikealle ois tulossa Superchargerikenttä kanssa? Mitään varsinaista tietoa ei ole, mutta toki tien toiselta puolelta löytyy Teslan liike.
 
Lieneekö sama huhu, kuin että Raision Ikealle ois tulossa Superchargerikenttä kanssa? Mitään varsinaista tietoa ei ole, mutta toki tien toiselta puolelta löytyy Teslan liike.
Huomasin tuon eilen, kun ajoin ohitustietä ja kartassa näkyi siinä punanen pallero sekä 9 vapaiden latureiden määränä.

Näytti siinä liikkeenkin pihalla olleen pari Superchargeria mutta nuo eivät näkyneet kartassa. Liekö jotenkin liikkeen privaatteja tms.
 
FSD12.5 mennyt pienelle määrälle ulkoisiakin testaajia käyttöön.
Saa nähdä vastaako lupauksia paremmin kuin 12.4, joka jäi aika kauaksi siitä mitä luvattiin. Piti Muskin mukaan olla 5-10x parannus entiseen, mutta testaajien mukaan oli oikeastaan huonompi kuin 12.3.x.

Ainakin ensireaktiot oli nyt lupaavammat.
 
Saa nähdä vastaako lupauksia paremmin kuin 12.4, joka jäi aika kauaksi siitä mitä luvattiin. Piti Muskin mukaan olla 5-10x parannus entiseen, mutta testaajien mukaan oli oikeastaan huonompi kuin 12.3.x.

Ainakin ensireaktiot oli nyt lupaavammat.
En oikein ymmärrä noita parannuskertoimia. Nehän riippuu todella paljon ajetusta reitistä. Jos ajaa reittiä mistä on erityisen hyvä opetusmateriaali lisätty uuteen versioon niin parannus voi olla luvattu, toisaalta jossain muualla voi bugata pahasti kun neuroverkko ei ymmärrä näkemäänsä tai voi olla huonoa karttadataa.
 
Yleensäkkin mitä tarkoitetaan että ajaa 10x paremmin? 10x nopeammin, 10x vähemmän sakkoja, 10x vähemmän tööttäilyitä kanssa-autoilijoilta?
"12.4 goes to internal release this weekend and limited external beta next week. Roughly 5X to 10X improvement in miles per intervention vs 12.3." - twiitti

Eli 5-10 kertaa piti olla vähemmän tilanteita per maili, joissa kuski joutuu puuttumaan auton ajamiseen.
 
"12.4 goes to internal release this weekend and limited external beta next week. Roughly 5X to 10X improvement in miles per intervention vs 12.3." - twiitti

Eli 5-10 kertaa piti olla vähemmän tilanteita per maili, joissa kuski joutuu puuttumaan auton ajamiseen.
Arvelen, että toi on voinut olla totta elonin ajamille reiteille. Siellä on testattu elonin reitit huolella + kerätty elonin reiteiltä extra opetusmateriaalit. Samana tapaan kuin teslan palkatut rengit kai ajaneet chuck cook left:ia ihan huolella 12.5:sta varten. Neuroverkko osaa sen mitä on nähnyt + mahdolliset bugit karttadatassa.
 
Näytti siinä liikkeenkin pihalla olleen pari Superchargeria mutta nuo eivät näkyneet kartassa. Liekö jotenkin liikkeen privaatteja tms.
Nuo on minusta "varastohäkin" sisällä eli tuskin ovat tulossa/tarkoitettu julkiseen käyttöön. Ikean sijainti on hyvä, jos liikkeet ovat auki ja on tarkoitus niissä käydä. Jos eivät ole auki, niin kohtuullisen ankea paikka. Muistaakseni tuostakin on valot pois Tammisillan tyyliin öisin.
 
FSD 12.5 ensi alkuun vain Model Y HW4 autoihin.

Vaatii myös koodin päivitystä HW3lle.

12.5 piti tuoda myös FSD CTlle mutta katsotaan.
 
Next gen samalta tuotantolinjalta nykyisten mallien kanssa vuoden sisällä h1/2025.
Kuivaa akkua pukkaa, enää pitää skaalata ylös. Toivottavasti ensi vuonna :) Saa cybertruckin voitolliseksi halvalla 4680 akulla.
 
Autojen tuotanto ja myynti jatkavat edelleen laskuaan

Tesla posted its second-quarter financial results ahead of an investor call this afternoon. Earlier this month, it released its Q2 2024 production and delivery numbers, which showed a 14.4 percent year-over-year reduction in the number of cars it built and a 4.8 percent reduction in sales compared to the same three months in 2023. Now, we can see the effect that a shrinking average sales price has had on the automaker's balance sheet.

Automotive revenues dropped a little more than deliveries, down 7 percent year-over-year to $19.9 billion—Tesla's price cuts since last year will have contributed to that. The good news for Tesla is that it doubled its sales of batteries and solar, deploying 9.4 GWh of batteries in Q2, which brought in $3 billion in revenue.


SÄHKÖAUTOVALMISTAJA Teslan huhti-kesäkuun tulos laski tuntuvasti vuodentakaisesta muun muassa koventuvan kilpailun vuoksi tehtyjen hinnanalennusten myötä.

Yhtiö kertoi tehneensä voittoa noin 1,5 miljardia dollaria, mikä on noin 45 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuosi sitten. Liikevaihto puolestaan kasvoi kahden prosentin verran ja oli nyt 25,5 miljardia dollaria.

Tulos jäi alle analyytikoiden odotusten, kun taas liikevaihto ylitti ne.

Ajoneuvojen myynti laski vuodentakaisesta, mutta nousi tammi-maaliskuuhun nähden.

 
Viimeksi muokattu:
Vantaan Ikean huudeille on tulossa kuulemma supercharger latauspiste. Näin ainakin Teslan luovutus henkilö kertoi kesäkuun lopussa minulle kun ihmettelin pk-seudun latausasemien vähäisyyttä. Ajankohdasta ei kyllä oo mitään tietoa, onks joku muu kuullut samaa huhua?
Raision Ikeaan tuli jo ja Espooseen on rakentumassa, eli miksei myös Vantaalle. Vantaan ikea olisi kyllä hyvällä sijainnilla Kehä III ja lahdenväylän risteyksessä.
 

Liitteet

  • Screenshot 2024-07-24 at 9.46.22.png
    Screenshot 2024-07-24 at 9.46.22.png
    199,9 KB · Luettu: 53
Autokauppa ostanut huutokaupassa (myyjänä Tesla) auton, jonka historia ollut puhdas ja myynyt eteenpäin asiakkaalle. Auto herjannut pikku akkua niin asiakas reklamoinut myyjälle ja se sanonut et vie Teslalle pikkuakun vaihtoon. Teslan huolto sitten todennut, että auto on vaurioitunut yms. ja nyt pitäisi vaihtaa molemmat akut ja jotain muuta selvittelyä tehden n. 14k$. Auton lokitiedoissa on ajankohta vauriolle mut se on Teslan "sisäistä tietoa" eikä voi kertoa. Teslalla itsellään on tieto, että auto on periatteessa lunastustusta vailla mut myy eteenpäin. Melkoista touhua?

 
Autojen tuotanto ja myynti jatkavat edelleen laskuaan






Kysyntähän tippui ja q2 Tesla pisti Berliinin ja Shanghain tehtaita alas 20% nyt ainakin Shanghai täysillä puskee jo autoja ulos ja toimitukset venyneet Suomessakin elo-syyskuulle. Kysyntä alkaa siis normalisoitumaan ja kunhan saavat viimeinkin Saksan byrokratian kiemurat auki niin alkavat laajentamaan Berliiniä. Euroopassa toki kysyntä tulee viiveellä tyypillisesti Kiinaan nähden eli en odottaisi hirveitä myyntejä Q3 Euroopan osalta, mutta q4 end push voi olla täälläkin jo hyvä. Oma veikkaus on Tesla 3 kolmanneksi myydyin sähkäri ja y malli myydyin sähkäri tänä vuonna Suomessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom