Ei, vaan 3kW (ei yhdestä vaiheesta enempää pysty tulee useimmissa pistokkeissa).Mitenkä nopeaan tuollainen Tesla Mode 3 latautuu vain tavallisesta 240v seinä/autopistokepaikka laturista? Vai tuleeko siitä juuri se 7,2kwh mitä internet kertoo?
Vastaan tähän vaan käytännön kautta. Tesla Model 3 ollut 1,5 vuotta käytössä ja lataan tuollaisella Satmaticin pistokepaikkalaturilla yöllä tuota ja mitään ongelmaa ei ole. Jos akku on tyhjillään niin useita tuntejahan se lataus kestää, mutta kun se tehdään yöllä niin sitä ei edes mieti.Mitenkä nopeaan tuollainen Tesla Mode 3 latautuu vain tavallisesta 240v seinä/autopistokepaikka laturista? Vai tuleeko siitä juuri se 7,2kwh mitä internet kertoo?
Eikö tyhjästä täyteen kuitenkin yksivaiheisella tarkoita sitä lähemmäs vuorokautta? "Useita tunteja yöllä" on sinällään vähän vähättelevä ilmaisu. Noin 15km rangea per tunti kotilatausta, miinus akun ja auton lämmitys kuulostaa ehkä oikealta.Vastaan tähän vaan käytännön kautta. Tesla Model 3 ollut 1,5 vuotta käytössä ja lataan tuollaisella Satmaticin pistokepaikkalaturilla yöllä tuota ja mitään ongelmaa ei ole. Jos akku on tyhjillään niin useita tuntejahan se lataus kestää, mutta kun se tehdään yöllä niin sitä ei edes mieti.
Käytännössä akku ei ole ikinä tyhjä, vaan pienimmillään jossain 30 % luokassa isomman ajon jälkeen. Päivittäisessä käytössä lähempänä 60 %, koska akkua ladataa joka yö. Varmaan pisin aika mitä tuo näyttänyt on ollut joku 12 h. Kuten sanoin, nämä kommentit miten käytännössä tämä homma toimii.Eikö tyhjästä täyteen kuitenkin yksivaiheisella tarkoita sitä lähemmäs vuorokautta? "Useita tunteja yöllä" on sinällään vähän vähättelevä ilmaisu. Noin 15km rangea per tunti kotilatausta, miinus akun ja auton lämmitys kuulostaa ehkä oikealta.
20h peruspistokelatausta riittää kyllä kelissä kun kelissä lataamaan tuon 260km.Kiva tietää.. Itsellä tulius 260km suuntaansa ja olis mahdollisuus latailla noin 20h putkeen - mutta vain perusrasiasta sillä ilmeisesti 3kwh teholla.. Että saako sitten täyteen takaisintulomatkaan pikkurasiasta.
Nyt näyttää, että tulis noin 40-45 tuhatta ajoa vuoden sisään, joten "saattaisi alkaa" sähköauto ns. kannattaa, kun kotona latailisi. Puhumattakaan siitä, että autoilusta saa nauttiakin.
Toimiiko autopilot jo kesäkelillä maantiellä siten, että kääntelee rattia ja ajaa ns. itekseen adaptiivisen vakkarin avulla maantieajoa? Ja jos toimii, niin mistä vuosimallista alkaen (Model 3 käytetty Saksasta tai jokerina Model S käytettynä).
Olen ymmärtänyt että tuo Model S AP1 on näistä paras ja luotettavin perus moottoritieajoon yhdellä kaistalla. Siinä on mobile-eyen teknologiaa toisin kuin nuo myöhemmät AP joiden softa on Teslan in-house tuotantoa. Eli jos ajaa vaan suoraan ja tarvitsee vaan hienon kaistallapitoavustimen mikä ei seilaa tai yritä ajaa ojaan heti kun merkinnät on vähän kuluneita tai koukkaa bussipysäkkien kautta, tuo on paras. Pitääkö paikkansa?AP toimii hyvin kesällä, satunnaisia haamujarrutuksia voi olla.
Model 3 kaikki mallit. Ensimmäiset 2017-18 voi olla AP2,5 rauta ja päivitettävissä AP3 fsd (2019 keväästä AP3 vakiona).
Model S ~2015 eteenpäin AP1 jne.
Onhan se jo jonkun aikaa toiminut siihen, ainakin omasta mielestä. Viimevuonna tuli nopeusmerkkien tunnistus myös uudempiin, aiemmin ollut tosiaan vain AP1 autoissa. Ympyröitä ei osaa, eikä vakiovaruste autopilottiin sitä olekaan tulossa. Riippuu siis lasketko ympyrät maantieajoon, niitä kyllä maanteiltä löytyy että oman maun mukaan voi luokitella.Toimiiko autopilot jo kesäkelillä maantiellä siten, että kääntelee rattia ja ajaa ns. itekseen adaptiivisen vakkarin avulla maantieajoa?
Ainakin HW3:lla riippuu onko se pysäkki erotettu vai ei. Tässä esimerkiksi ei tosiaan siis aja pysäkin kautta. Mutta jos pysäkki on vain levike missä ei ole noita katkoviivoja niin silloin koittaa ajaa tietenkin keskellä kaistaa. Tuolla tienpätkällä olen HW2.5 sekä HW3 autoilla ajanut ja HW3 osasi paljon varmemmin mennä vaikka merkinnät ei täysin yhtenäiset ole. HW2.5 ei ollut tyytyväinen ja täytyi itse ohjata. Siitäkin on tosin aikaa jo.Olen ymmärtänyt että tuo Model S AP1 on näistä paras ja luotettavin perus moottoritieajoon yhdellä kaistalla. Siinä on mobile-eyen teknologiaa toisin kuin nuo myöhemmät AP joiden softa on Teslan in-house tuotantoa. Eli jos ajaa vaan suoraan ja tarvitsee vaan hienon kaistallapitoavustimen mikä ei seilaa tai yritä ajaa ojaan heti kun merkinnät on vähän kuluneita tai koukkaa bussipysäkkien kautta, tuo on paras. Pitääkö paikkansa?
Tätä vähän pelkäsinkin kun maakunnissa on lähes poikkeuksetta ilman erottavaa viivaa. Olen päässyt vähän testaamaan Volvon V90 pilot assistia ja se tekee ihan samoin. Ei siinä oikeasti uskalla keskittyä mihinkään muuhun vaikka avustin on päällä. Se saisi priorisoida keskiviivaa jolloin ei tekisi jännittäviä koukkauksia bussilevikkeille ja seuraa tien reunaa vain jos keskimerkinnät puuttuu.Mutta jos pysäkki on vain levike missä ei ole noita katkoviivoja niin silloin koittaa ajaa tietenkin keskellä kaistaa.
No niin miten sen nyt ottaa, sehän vain seuraa kaistan keskiosaa. Ja sehän ei tässä kohtaa ole sen kummempi kuin lentokoneen autopilotti, eli sitä pitää vahtia. On se ajaminen silti erilaista kun vain vahdit, eikä tarvitse itse kääntää ja korjailla tien kallistumisia ja tuulen puuskia ja niin pois päin. Poislukien tuota ympyrää joka on tuossa kuvan lähellä, olen päässyt tuon 100km 11 tien ajamaan AP:lla päästä päähän. Ihan erilaista kuin ilman. Ei varmaan kaikki tykkää mutta jos pidennetty kokeilujakso on mahdollista niin kannattaa kokeilla hieman pidemmällä matkalla. Siinä vasta saa sen tuntuman että sopiiko se itselle vai ei.Tätä vähän pelkäsinkin. Olen päässyt vähän testaamaan Volvon V90 pilot assistia ja se tekee ihan samoin. Ei siinä oikeasti uskalla keskittyä mihinkään muuhun vaikka avustin on päällä. Se saisi priorisoida keskiviivaa jolloin ei tekisi jännittäviä koukkauksia bussilevikkeille ja seuraa tien reunaa vain jos keskimerkinnät puuttuu.
Öö mihin muuhun sinun pitäisi keskittyä kuin siihen ajamiseen/tien seuraamiseen jos olet ratin takana? Minun mielestä ei mihinkään muuhun.Tätä vähän pelkäsinkin kun maakunnissa on lähes poikkeuksetta ilman erottavaa viivaa. Olen päässyt vähän testaamaan Volvon V90 pilot assistia ja se tekee ihan samoin. Ei siinä oikeasti uskalla keskittyä mihinkään muuhun vaikka avustin on päällä. Se saisi priorisoida keskiviivaa jolloin ei tekisi jännittäviä koukkauksia bussilevikkeille ja seuraa tien reunaa vain jos keskimerkinnät puuttuu.
Aika stressaavaa vahtia ja arvuutella milloin autoa pitää nykiä ratista takaisin omalle kaistalle. Mieluummin ajaa sitten ilman avustinta jolloin auto liikkuu tasan siihen suuntaan mihin ratti osoittaa. Silloin ehtii keskittymään paremmin muun liikenteen seuraamiseen eikä oman kulkuneuvon hallitsemiseen. Olisiko mukavaa ajaa autoa mitä vastaan on taisteltava ettei se lähde vetämään yllättäen oikealle? Kävisin aika äkkiä korjaamolla tarkistamassa onko alustassa tai renkaissa jotain vikaa.Öö mihin muuhun sinun pitäisi keskittyä kuin siihen ajamiseen/tien seuraamiseen jos olet ratin takana? Minun mielestä ei mihinkään muuhun.
Tämä voi olla kyllä siinä ja tässä, että 20h riittäisi kunnon pakkasella 260km matkantekoon. Ohessa kuva, ajoin juuri n. 200km, Model X90D, pakkasta -19. Kulutus n. 298Wh/km.20h peruspistokelatausta riittää kyllä kelissä kun kelissä lataamaan tuon 260km.
AP toimii hyvin kesällä, satunnaisia haamujarrutuksia voi olla.
Model 3 kaikki mallit. Ensimmäiset 2017-18 voi olla AP2,5 rauta ja päivitettävissä AP3 fsd (2019 keväästä AP3 vakiona).
Model S ~2015 eteenpäin AP1 jne.
Ei se nyt ihan noinkaan mene Kun se käsi lepää siinä ratilla, jos auto lähtee jostain syystä nopeasti kääntämään niin sun käsi jo estää sen ja sammuttaa autopilotin. Sitä ei mitään stressaa ja arvuuttele että milloin pitää ratista nykiä. Ehkä jos muutenkin stressaa ajamista mutta se nyt on henkilökohtaista se. Ja jos näkyy joku levike niin sen tietää että auto kääntää siinä kohtaa hieman oikealle ja sitten takaisin vasemmalle kun levike päättyy. Se ei ole mikään äkkinäinen liike. Jos nämä perustuu Volvon kokemuksiin niin tuntuu että se avustin ei nyt ihan samalla tavalla toimi kuin AP.Aika stressaavaa vahtia ja arvuutella milloin autoa pitää nykiä ratista takaisin omalle kaistalle. Mieluummin ajaa sitten ilman avustinta jolloin auto liikkuu tasan siihen suuntaan mihin ratti osoittaa. Silloin ehtii keskittymään paremmin muun liikenteen seuraamiseen eikä oman kulkuneuvon hallitsemiseen. Olisiko mukavaa ajaa autoa mitä vastaan on taisteltava ettei se lähde vetämään yllättäen oikealle? Kävisin aika äkkiä korjaamolla tarkistamassa onko alustassa tai renkaissa jotain vikaa.
Normaalista sukopistorasiasta ei saa uudella laturilla kuin 1,8kW latauksen. Jotain vanhempia latureita on vielä liikkeellä jotka sallivat jopa sen 3,6kW lataustehon, mutta hieman hankala löytää, jonka lisäksi se varsinainen pistorasia on oikeasti tuossa kovilla.Kiva tietää.. Itsellä tulius 260km suuntaansa ja olis mahdollisuus latailla noin 20h putkeen - mutta vain perusrasiasta sillä ilmeisesti 3kwh teholla.. Että saako sitten täyteen takaisintulomatkaan pikkurasiasta.
Nyt näyttää, että tulis noin 40-45 tuhatta ajoa vuoden sisään, joten "saattaisi alkaa" sähköauto ns. kannattaa, kun kotona latailisi. Puhumattakaan siitä, että autoilusta saa nauttiakin.
Mistä lähtien? 13A saa ainakin pari kuukautta vanhalla laturilla, joka on 3kW.Normaalista sukopistorasiasta ei saa uudella laturilla kuin 1,8kW latauksen.
Ja karavaanilla saa 16A.Mistä lähtien? 13A saa ainakin pari kuukautta vanhalla laturilla, joka on 3kW.
No näin ovat direktiivit kirjoitaneet koskemaan tuota suko tyyppistä laturia. Kai niitä vanhanmallisia sitten vielä liikkuu.Mistä lähtien? 13A saa ainakin pari kuukautta vanhalla laturilla, joka on 3kW.
Jos tarkoitat sitä "karavaanaripistoketta", niin se on juuri tuo CEE 2PE.. Olikohan se nyt CEE 17 vai mikä se kategoria nyt oli..Ja karavaanilla saa 16A.
Lähdettä tälle direktiiville? Kaikki nykyiset Teslat tulevat 13A rajoituksella edelleen.No näin ovat direktiivit kirjoitaneet koskemaan tuota suko tyyppistä laturia. Kai niitä vanhanmallisia sitten vielä liikkuu.
IEC 62752Lähdettä tälle direktiiville? Kaikki nykyiset Teslat tulevat 13A rajoituksella edelleen.
"Mode 2, Description: conductive connection between a standardsocket-outlet of an AC supply network andelectric vehicle with communication andadditional safety features, Maximum Current and Voltage : 32 A and 250 V AC, 1-phase; 32 A and 480 V AC, 3-phase "IEC 62752
En tiedä sen tarkemmin missä se tuossa on, tuohon pykälään kuitenkin viitataan kun haluatan rajata se sukolataus max 8A."Mode 2, Description: conductive connection between a standardsocket-outlet of an AC supply network andelectric vehicle with communication andadditional safety features, Maximum Current and Voltage : 32 A and 250 V AC, 1-phase; 32 A and 480 V AC, 3-phase "
Eli 32A -> 6kW olisi maksimi? Mode 1:lläkin on 16A.
SESKO lausuu asiasta:Lähdettä tälle direktiiville? Kaikki nykyiset Teslat tulevat 13A rajoituksella edelleen.
SFS-EN 62752 on vain rebrandatty versio IEC 62752:sta, joten ei tarvitse. Kyseinen standardi on vuodelta 2016, joten SESKO:n lausunnoille (kuten itse lausuntokin toteaa, kyseessä on vain suositus - ei rajoitus) on viitattu kintaalla nyt ja tulevaisuudessa myös. Eli laturit pystyvät edelleenkin isompaan ja tulevat pystymään myös tulevaisuudessa - siitähän tässä lähdettiin.Itse standardi EN 62752:2016 maksaa parisataa kaupasta, joten en nyt ala sitä sinulle jakamaan piraattina.
Ei. SESKO käytännössä edustaa ylintä sähköturvallisuusstandardointia Suomessa, ja esimerkiksi Sähköturvallisuuslaki viittaa standardeihin sitovina määräyksinä, esimerkkinä pykälä 29:SFS-EN 62752 on vain rebrandatty versio IEC 62752:sta, joten ei tarvitse. Kyseinen standardi on vuodelta 2016, joten SESKO:n lausunnoille (kuten itse lausuntokin toteaa, kyseessä on vain suositus - ei rajoitus) on viitattu kintaalla nyt ja tulevaisuudessa myös. Eli laturit pystyvät edelleenkin isompaan ja tulevat pystymään myös tulevaisuudessa - siitähän tässä lähdettiin.
Kyllä, mutta menit viittaamaan aivan väärään pykälään. Pistokytkimen rajoitus on eri asia kuin laturin rajoitus, eikä pistorasiakytkimen virtaa rajoiteta 8A tasolle missään tilanteessa. Laki ei määritä missään tilanteessa mikä on "pitkäaikainen" käyttö, kuten SESKO:n ohjeistuksessa, joten kyllä se on edelleen kumileimasin.Ei. SESKO käytännössä edustaa ylintä sähköturvallisuusstandardointia Suomessa, ja esimerkiksi Sähköturvallisuuslaki viittaa standardeihin sitovina määräyksinä, esimerkkinä pykälä 29:
Lue se lause, varsinkin se sivulause joka alkaa sanoin "ja esimerkiksi".Kyllä, mutta menit viittaamaan aivan väärään pykälään. Pistokytkimen rajoitus on eri asia kuin laturin rajoitus, eikä pistorasiakytkimen virtaa rajoiteta 8A tasolle missään tilanteessa. Laki ei määritä missään tilanteessa mikä on "pitkäaikainen" käyttö, kuten SESKO:n ohjeistuksessa, joten kyllä se on edelleen kumileimasin.
IEC 62752 ei liity mitenkään pistokytkimien määritelmiin. Suomalainen laki ei myöskään voi rajoittaa CE-hyväksyttyjen vehkeiden käyttämistä kuten niiden käytöstä on asetettu EU:ssa.
Kyllä, sen takia on hyvä lukea itse standardi. Ei "SESKO:n" suositus / ehdotus, jota standardi ei rajoita. SESKO ei kykene erottelemaan pistorasioita niistä jotka kykenevät jatkuvaan 16A ja jotka eivät, joten se ei pysty myöskään antamaan tästä mitään pysyvää lausuntoa. Aivan kuten standardikaan ei anna. Voit toki laittaa lainauksia, joista yksikään ei liity itse asiaan.Tuossa selvensin siis arkikielisesti maallikkolle, miten standardit liittyy lakii
Mitä? Tottakai SESKOn kääntämissä standardeissa määritellään ne pistorasiat joista saa vetää pitkäkestoisessa käytössä yli 8A, nehän oli annettu siinä SFS 5610 Ed. 4:ssä. Ja siellä taustalla on IEC 60884-1 Ed. 3.2. Tai tässä on määritetty ne, mitä ei saa kuormittaa yli 8A, ja SFS-EN 60309 ja SFS-EN 62752:2016:A1:2020 määrittää sallitut ratkaisut.Kyllä, sen takia on hyvä lukea itse standardi. Ei "SESKO:n" suositus / ehdotus, jota standardi ei rajoita. SESKO ei kykene erottelemaan pistorasioita niistä jotka kykenevät jatkuvaan 16A ja jotka eivät, joten se ei pysty myöskään antamaan tästä mitään pysyvää lausuntoa. Aivan kuten standardikaan ei anna. Voit toki laittaa lainauksia, joista yksikään ei liity itse asiaan.
Se muuttaa viimeisen erän kokoa, siitä se ero kuukausimaksuissa tulee. Mitä enemmän km per vuosi, sitä pienempi viimeinen erä.Mitenkähän tuota rahoituslaskuria pitäisi käyttää kun siinäkin on kilometrit per vuosi. Ei saa oikein irti selkeää hintaa.
Aivan eli saa valita jämärin.Se muuttaa viimeisen erän kokoa, siitä se ero kuukausimaksuissa tulee. Mitä enemmän km per vuosi, sitä pienempi viimeinen erä.
Ei tuo asia ole ihan olematon ainkaan mun mielestä. Jos talo on palanut, kun 16A lataava sähköauton laturi on sen sytyttänyt kun sukorasia on kärähtänyt, ja vakuutusyhtiö pääsee tuohon vetoamalla korvauvastuusta, niin sillä on aika helvetin iso kustannusvaikutus.Kauhea vänkäys ihan olemattomista asioista kustannusvaikutukseltaan kun tuonkin asian voi tehdä kunnolla jos valovirralla pelkästään haluaa ladata tai mahdollisuus laittaa kolmivaiheinen pistorasia tai latausasema: ei ole.
Autoja ladataan myös paikoista, joissa tuohon ei voi vaikuttaa. Toisekseen, onhan se kummallista jos Suomessa saa asentaa pistorasioita, joita ei ole mitoitettu sen takana olevalle sulakkeelle. Kyllähän siinä jotain on mennyt pieleen. Toki myös että meillä on byrokratiaa jossa eri instanssit antavat erilaisia "mielipiteitä", jotka eivät välttämättä perustu mihinkään säädökseen. Romutitko kymmenen autoa vai kaksi, kuka vastuussa? Järjestitkö parille terroristille lennot? Jos olit Haavisto, pääsit pälkähästä. Jos olit kaduntallaaja, saat syytteen terrorismin tukemisesta. Mahtavaa.Mitään järkeviä argumentteja, miksei kannata asiaa laittaa varmaan kantimeen tuolla tavoin jos valovirralla haluaa ladata, ei ole.
Vakuutusyhtiön tosin ei tarvitse korvausvastuusta pääsemiseksi noudattaa lakia. Esim. Poliisin päätökset kolaritilanteissa eivät johda välttämättä samaan päätökseen vakuutusyhtiössä. Asiaan voi toki hakea korjausta oikeusasteista jos haluaa vakuutusyhtiötä vastaan taistella - halpaahan se Suomessa ei ole. Lääkärilausunnoissa voikin sitten olla omat ongelmansa, kuten aina vähän väliä voi lukea lehdistä. Samalla tavalla veikkaan että laillinen sähkökytkentä on korvausperuste edelleen, aivan kuten taitaa olla nokipalotkin kunhan nuohous on kunnossa - vaikka ei osaisikaan polttaa puita takassa.vakuutusyhtiö pääsee tuohon vetoamalla korvauvastuusta
Itseasiassa, niiden vanhan mummomökkien pistorasioiden standardi CEE 7/7 nimenomaan hyväksyy ne 16A/250V ilman aikarajoitusta. IEC 60884-1 antaa vielä lisää vaatimuksia, mutta ne mummonmökin pistorasiat eivät ole siihen sitoituneita, koska ne on rakennettu sen aikaisten standardien perusteella. Eli hyväksyttyjä ovat.Niitä tavallisia pistorasioita ei ole hyväksytty jatkuvalle kenties yli 30h putkeen tapahtuvalle kovalle kuormalle, vaikka se oliskin 16A nallin takana.
Ei yllätä et Amerikassa.Pieni hipaisu kun ajetaan pelkällä APlla.
Onhan se luotto kova täälläkin kun sanotaan AP aina olevan muita edellä.Ei yllätä et Amerikassa.
Aika kova luotto koneeseen
Itekki AP ajoa paljon mutta käsi ratissa ja jos näyttää et AP vähänkää tekee tyhmää ni auto haltuun heti
Meinaatko ettei ole?Onhan se luotto kova täälläkin kun sanotaan AP aina olevan muita edellä.
Nice. Millä tuon selittää vakuutusyhtiöllePieni hipaisu kun ajetaan pelkällä APlla.
Aika moni journalistinen taho on todennut, että GM Supercruise on parempi. Se todellakin on hands free, mutta samalla huolehtii, ettei kuljettaja tee mitään "Teslamaisuuksia" kuten keskity Netflixiin, meikkaa tai nuku.Meinaatko ettei ole?