Makee miten toi kehittyy, toki käärmekielet sihisee et ei onnaa ja on se kamala mut vuosi pari eteen päin niin ollaan pitkällä.Pelottaa pelkästään videota katsoessa. Tosin ihan hyvinhän toi auto tuossa videolla suoritti.
Makee miten toi kehittyy, toki käärmekielet sihisee et ei onnaa ja on se kamala mut vuosi pari eteen päin niin ollaan pitkällä.Pelottaa pelkästään videota katsoessa. Tosin ihan hyvinhän toi auto tuossa videolla suoritti.
Onhan tuo ihan vakuuttavaa mutta vielä kuski on liikaa sidottu. Jos tuosta ei tilanne muutu niin Teslam FSD jää l2-l3 tasolle.Makee miten toi kehittyy, toki käärmekielet sihisee et ei onnaa ja on se kamala mut vuosi pari eteen päin niin ollaan pitkällä.
Kyllä ne kaikki vaihtoehdot oli siinä. Tesla kai yleensä tilataan netin kautta, eli myyjilläkään ei ole mitään lisukkeita olemassa.Olipa muuten pettymys tuo Teslan "tilauslomake". Valintoina oli automalli, tekniikka, ulkoväri, sisustan väri ja autopilotin malli. Eikö noita tosiaan pysty räätälöimään tuon enempää, vai pitääkö marmorilta kysellä mahdollisista lisä-optioista?
Ymmärrän tuon tietenkin Teslan näkökulmasta, että parempi tehdä mahdollisimman "bulkki" kamaa (oliko siellä 3 eri voimalinjaa, 5 eri värivaihtoehtoa ja 3 eri sisustavaihtoehtoa) ja näin ollen yksinkertaistaa tuotantolinjasto eli maksimoida kapasiteetti joka on ilmeisesti ollut se suurin ongelma ks. firmalla.Kyllä ne kaikki vaihtoehdot oli siinä. Tesla kai yleensä tilataan netin kautta, eli myyjilläkään ei ole mitään lisukkeita olemassa.
Onhan tuohon tyyliin ollut ennenkin tiettyjä malleja myynnissä (ns. varustepaketteja) monillakin valmistajilla. Taitavat olla osaksi maakohtaisia varustepaketteja ja usein automalliin tulee lisää valinnanvaraa kun se on hetken ollut myynnissä.On muuten ainakin BMW lähtenyt vähän samaan mukaan iX3 sähkärissään.
Eipä ole kyllä BMW:llä näkynyt aiemmin. Mietin, entä onko Tesla tässä toiminut esimerkkinä...Onhan tuohon tyyliin ollut ennenkin tiettyjä malleja myynnissä (ns. varustepaketteja) monillakin valmistajilla. Taitavat olla osaksi maakohtaisia varustepaketteja ja usein automalliin tulee lisää valinnanvaraa kun se on hetken ollut myynnissä.
Ainakin Land Rover (Range Rover) on harrastanut tuota jo vuosikymmeniä. Kyllähän tuohon BMW:kin esimerkkiin näytti 15 lisävarustevaihtoehtoa löytyvän, 36 optiota oli valmiiksi bmw.de:ssä (mutta niitä ei voinut vielä muokata konfiguraattorissa).Eipä ole kyllä BMW:llä näkynyt aiemmin. Mietin, entä onko Tesla tässä toiminut esimerkkinä...
Et ole tainnut tutustua pahemmin aiemmin BMW:n (ja muiden saksalaisten premiumien hinnastoihin?)Ainakin Land Rover (Range Rover) on harrastanut tuota jo vuosikymmeniä. Kyllähän tuohon BMW:kin esimerkkiin näytti 15 lisävarustevaihtoehtoa löytyvän, 36 optiota oli valmiiksi bmw.de:ssä (mutta niitä ei voinut vielä muokata konfiguraattorissa).
Olen kyllä ja tunnen varsin hyvin ne (on mulla niitä ollut). Mutta tuollaista pakettihinnoittelua on ennenkin harrastettu, jossa valittavia mahdollisuuksia ei enää paljon ole, ei se ole mitään uutta noillekaan valmistajille. Niinhän tuossa BMW:kin esimerkissä, kaksi eri varustepakettia, toisessa on vain ruksittu melkein kaikki mahdollisuudet valmiiksi - autoa ei voi tällä hetkellä tilata ilman varusteita, mutta aika varmasti myöhemmin voi.Et ole tainnut tutustua pahemmin aiemmin BMW:n (ja muiden saksalaisten premiumien hinnastoihin?)
Elon laittaa dänkin palamaan ja lentää kolaripaikalle.Elon sanoi Twitterissä että Tesla avaa kaikki ovet jos tulee kolari mutta ei tarkentanut miten sen tekee.
Toihan on ihan sama lähes kaikilla jenkkivalmistajilla ollut iät ja ajat. Siellä on käytännössä 2-3 eri varusteluatasoa missä perusmalli on kattava ja seuraavassa on sitten kaikki tai lähes kaikki ja vika on sellasta pientä viilausta jollain koristelistoilla yms turhalla.Ymmärrän tuon tietenkin Teslan näkökulmasta, että parempi tehdä mahdollisimman "bulkki" kamaa (oliko siellä 3 eri voimalinjaa, 5 eri värivaihtoehtoa ja 3 eri sisustavaihtoehtoa) ja näin ollen yksinkertaistaa tuotantolinjasto eli maksimoida kapasiteetti joka on ilmeisesti ollut se suurin ongelma ks. firmalla.
Uskoisin, että voi kehittyä nopeastikin. Avainjuttuhan oli videolla(kin) nähty käyttäjän raportointi ongelmakohdista. Auto lähettää ongelmakohdan videon teslan päämajaan. Siellä labeloidaan data ja opetetaan neuroverkot uusiksi. Nimenomaan tuo reaalimaailmasta tuleva opetusmateriaali on kriittisen tärkeää nopeaan neuroverkkojen kehittämiseen. Samoin tuo reaalimaailman käyttäjäraportointi on tärkeä sen kannalta, että tesla saa kaikenlaisia erikoistilanteita opetusmateriaaliin. Noita erikoistilanteita olisi muuten todella vaikeaa kerätä. Edeltävät väitteet olettavat siis, että itseajavat on dataongelma. Elon Musk uskoo sen olevan dataongelma. Waymon tyypit eivät usko. Minä en tiedä kumpaa uskoa, aika näyttänee.Onhan tuo ihan vakuuttavaa mutta vielä kuski on liikaa sidottu. Jos tuosta ei tilanne muutu niin Teslam FSD jää l2-l3 tasolle.
On tuossa myös vastuun ulkopuolella huomioitavia asioita. Helposti tulee tutkintaa ja keskeytetään/kielletään automaation käyttö liikenteen seassa, jos alkaa tulemaan onnettomuuksia. Tuo taas sitten vaikeuttaisi softan kehittämistä oleellisesti. Tällä hetkellä teslan kannalta on paras olla ylivarovainen sen suhteen ettei viranomaiset ala hutkimaan rajotteita päälle.Lähinnä tuo on vastuukysymys. Ei ole ongelma, että auto törmää vaan ongelma on se kenen vastuu se on. Jos FSD on päällä ja onnettomuus tapahtuu niin se pitäisi mennä Teslan piikkin. Niin kauan kun näin ei ole, niin kyse ei ole mistään itseajamisesta.
Nämä ei ole kiireisen ihmisen autoja, vaikka tehoja löytyykin. Videota katsomatta, voiko tuollaiseen asentaa jonkun defan sisälämppärin millä ehkä saisi kabiinin lämmitettyä ja takapenkin selkänojaa kallistamalla ehkä sen latausluukunkin aukiTB sulatteli M3:sta pari tuntia, että sai kaikki ovet auki, että latausluukun. Etuovi aukesi aiemmin mutta latausluukun kanssa meni melkein 2h.
Täh? Teslan oma lämppäri vetää auton 28-asteiseksi muutamassa minuutissa, joten ei siellä yksi Defa enää auta mitään. Ongelma on se, että eihän tuollaista tuollainen "passiivilämmitys" eli vähän vuotoilmaa luukun kautta nyt mitään jäätä sulata minuuteissa.Nämä ei ole kiireisen ihmisen autoja, vaikka tehoja löytyykin. Videota katsomatta, voiko tuollaiseen asentaa jonkun defan sisälämppärin millä ehkä saisi kabiinin lämmitettyä ja takapenkin selkänojaa kallistamalla ehkä sen latausluukunkin auki
Ymmärtääkseni tuossa on joku lämmitysjärjestelmä mikä ei kai nyt tehnyt tehtäväänsä.
Niin siis videota katsomalla voi todeta että autossa on 28 lämmintä muutamassa minuutissa (ei näytetä mutta selvästi alle 15min) ja ovenkahvat sulana 15min kohdalla vaikka ne oli tahallaan jäädytetty suihkepullolla jääkuution sisälle. Defa ei taida ihan pärjätä.Nämä ei ole kiireisen ihmisen autoja, vaikka tehoja löytyykin. Videota katsomatta, voiko tuollaiseen asentaa jonkun defan sisälämppärin millä ehkä saisi kabiinin lämmitettyä ja takapenkin selkänojaa kallistamalla ehkä sen latausluukunkin auki
Ymmärtääkseni tuossa on joku lämmitysjärjestelmä mikä ei kai nyt tehnyt tehtäväänsä.
Björn teki haastavaa setuppia pesemällä auton ulkona painepesurilla ja suihkuttelemalla vielä vettä sumutepullolla päälle kotipihassa illalla ennen nukkumaanmenoa. Seuraavana aamupäivänä sitten alkoi testailemaan, että kuinka hankalaa on päästä sisälle kun kahvat jäässä. Vajaan 20min lämmitys (Defat voi heittää pöpelikköön kun autossa on kiukaan verran lämmitysvastusta käytettävissä etäohjattuna) ja etuovi auki normisti.Nämä ei ole kiireisen ihmisen autoja, vaikka tehoja löytyykin. Videota katsomatta, voiko tuollaiseen asentaa jonkun defan sisälämppärin millä ehkä saisi kabiinin lämmitettyä ja takapenkin selkänojaa kallistamalla ehkä sen latausluukunkin auki
Ymmärtääkseni tuossa on joku lämmitysjärjestelmä mikä ei kai nyt tehnyt tehtäväänsä.
Vain etuovi aukesi noin vartissa. Ei muut ovet. Muut olivat aika pitkälti loppuun asti jäässä.Niin siis videota katsomalla voi todeta että autossa on 28 lämmintä muutamassa minuutissa (ei näytetä mutta selvästi alle 15min) ja ovenkahvat sulana 15min kohdalla vaikka ne oli tahallaan jäädytetty suihkepullolla jääkuution sisälle. Defa ei taida ihan pärjätä.
Eihän itsekään kolaroidessa mene ”omaan piikkiin” vaan sitä varten on pakollinen liikennevakuutus joka kantaa taloudellisen vastuun.Jos FSD on päällä ja onnettomuus tapahtuu niin se pitäisi mennä Teslan piikkin.
Melkein perinteinen kaukosäädin olisi Teslaankin tarpeellinen. Monesti tuo mobiili-app toteaa vain "waking up" ja saa tuijotella sitä minuuttikaupalla että pääsee laittamaan sen esilämmityksen päälle. Ei ole mitenkään miellyttävä käyttökokemus vert. toisen auton Webastoon jossa painan kaukosäätimen nappulaa ja se lähtee välittömästi päälle (muutaman sadan metrin etäisyydeltäkin).Turhan helposti ei kannata alkaa tehdä omia virheellisiä päätelmiä katsomatta/lukematta mistä on kyse. Ei ole vielä yhtään niin nopeasti lämpiävää ja kauko-ohjattavaa autoa tullut vastaan kuin Tesla. Kahvat on omaan makuun liian kikkailua, mutta niidenkään designkikkojen vuoksi ei tarvitse autosta kyllä ulos jäädä.
Eiköhän se ole lähinnä auton heikkoa eristystä, latausluukku lämpenee jos pääsee laskemaan takaistuimet alas jolloin takaluukku alkaa lämmetä. Toki jos autoon ei pääse sisälle niin vaikeampaa tai jos takapenkillä on esim. lastenistuimet. Tuo takaluukkuhan on aika heikosti Björnin puheiden perusteella eristetty - itse olen huomannut vain ettei sieltä jää tunnu sulavan.Ja ilmeisesti kahvoissa + latausluukun osalta on jonkinlaista ilmankiertoa ilmeisesti suunniteltu, jonka avulla lämpimän ilman virtausta on saatu lisättyä näiden lähistössä.
Suurin osa webastoista / ebereistä taitaa lämmittää auton lisäksi moottoria, jonka takia siinä kestää (sehän on monissa dieseleissä lisälämmitin jos moottorista ei riitä ylimääräistä lämpöä tarpeeksi). Kyllä se välittömästi ainakin itselläni lämmittää sen jälkeen, esim. jos istuu autossa ja heittää webaston päälle niin ei mene montaa kymmentä sekuntia kun alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa. Jos se lämmittäisi pelkästään kabiinia, niin kyllähän tuollainen 6-8kW Webasto aika nopeasti yhden sisätilan lämmittäisi.Edit lisäys: Olen ihmetellyt käytännössä, että miten voi eber/webaston kanssa olla tehoa niin vähän kun Tesla lämpiää 3 minuutissa sen 20 astetta. Siis kun autossa on sisällä 0 astetta celsiusta ja laittaa lämmityksen päälle niin 3 minuutin jälkeen sisälämpö 20. Siinä jää polttoainekäyttöiset etäohjatut lämppärit toiseksi Defoista puhumattakaan. Pakkasella on sitten muuta vaikutusta esim. akkuun, mutta mitä tulee kabiinin lämmittämiseen niin tämän parempaa ei ole tullut vastaan.
Pitäisikö teslaan lisätä ylimääräinen moottori lämmitettäväksi että voisi vertailla suoraan kumman lämmitys toimii kivemmin?Suurin osa webastoista / ebereistä taitaa lämmittää auton lisäksi moottoria, jonka takia siinä kestää (sehän on monissa dieseleissä lisälämmitin jos moottorista ei riitä ylimääräistä lämpöä tarpeeksi). Kyllä se välittömästi ainakin itselläni lämmittää sen jälkeen, esim. jos istuu autossa ja heittää webaston päälle niin ei mene montaa kymmentä sekuntia kun alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa. Jos se lämmittäisi pelkästään kabiinia, niin kyllähän tuollainen 6-8kW Webasto aika nopeasti yhden sisätilan lämmittäisi.
Ei tarvinne, Teslan lämmitys on niin kehno että tarvis saada edes se ajossa toimiva kuntoon ensinPitäisikö teslaan lisätä ylimääräinen moottori lämmitettäväksi että voisi vertailla suoraan kumman lämmitys toimii kivemmin?
Tämähän se totuus on vaikka Teslan softa kuulemma priimaa.Teslan lämmitys on kyllä tarvittaessa erittäinkin tehokas, mutta vaikuttais siltä, että ponnaripäät koodaa turhaan innokkaasti muutoksia ja rikkoo toisaalla samalla enemmän kuin korjaavat.
Kumpiakin on näkynyt julkisuudessa, kylmiä ja äärimmäisen kuumia m3, isoissa ei ole vilu koskaan tullutkaan. Lämmityslaite on siis tehokas, mutta jatkuvat etäpäivitykset sotkee milloin lämmönjakoa, milloin tehoa ym.
No polttoainekäyttöinen lämmitin häviää pari minuuttia siinä että sen nestekierron lämpeämisessä menee hetki.Olen ihmetellyt käytännössä, että miten voi eber/webaston kanssa olla tehoa niin vähän kun Tesla lämpiää 3 minuutissa sen 20 astetta. Siis kun autossa on sisällä 0 astetta celsiusta ja laittaa lämmityksen päälle niin 3 minuutin jälkeen sisälämpö 20. Siinä jää polttoainekäyttöiset etäohjatut lämppärit toiseksi Defoista puhumattakaan. Pakkasella on sitten muuta vaikutusta esim. akkuun, mutta mitä tulee kabiinin lämmittämiseen niin tämän parempaa ei ole tullut vastaan.
Toki, valitettavasti loppukäyttäjää ei paljon innosta että rauta on hyvää jos softa on huonoa. Varsinkin kun aina mainostetaan että Teslan softa on vuosikymmeniä muita edellä. Kyllä mulla eilen taas meinasi käpy mennä kun ajelin kotiin tenniksestä ja jouduin vetää hanskat käteen kun puhallus päätti että nyt laitetaan sitten käsille ja naamalle vähän kylmää. Ei naurattanut vaikka auto ois lentänyt kotiin FSD:llä.Teslan lämmitys on kyllä tarvittaessa erittäinkin tehokas, mutta vaikuttais siltä, että ponnaripäät koodaa turhaan innokkaasti muutoksia ja rikkoo toisaalla samalla enemmän kuin korjaavat.
Oletan että on sama 6kw vastus kuin S mallissa.Toki, valitettavasti loppukäyttäjää ei paljon innosta että rauta on hyvää jos softa on huonoa. Varsinkin kun aina mainostetaan että Teslan softa on vuosikymmeniä muita edellä. Kyllä mulla eilen taas meinasi käpy mennä kun ajelin kotiin tenniksestä ja jouduin vetää hanskat käteen kun puhallus päätti että nyt laitetaan sitten käsille ja naamalle vähän kylmää. Ei naurattanut vaikka auto ois lentänyt kotiin FSD:llä.
Itse lämmittimen tehosta en ole aina kovin varma, kovin lämmintä se ei manuaalisellakaan tunnu puhaltavan kylmässä jos laittaa tarpeeksi puhallusta päälle. Minkäköhän verran siellä vastuksia on?
Kävin pesemässä oman auton 18c pakkasessa pesukadulla ja seuraavan päivänä otin kahvasta kiinni ja ovi auki, kehitys näköjään menee taakse päin tietyissä piireissäBjörn teki haastavaa setuppia pesemällä auton ulkona painepesurilla ja suihkuttelemalla vielä vettä sumutepullolla päälle kotipihassa illalla ennen nukkumaanmenoa. Seuraavana aamupäivänä sitten alkoi testailemaan, että kuinka hankalaa on päästä sisälle kun kahvat jäässä. Vajaan 20min lämmitys (Defat voi heittää pöpelikköön kun autossa on kiukaan verran lämmitysvastusta käytettävissä etäohjattuna) ja etuovi auki normisti.
Konepesussa on kuitenkin kuivausvaihe ja pesuvesi lämmintä, eli suurin osa vesijäämistä lopuksi vielä haihtuu kun ajat auton pakkaseen. Kyllä sitä moni tavallinenkin auto on ongelmissa jos sattuu sopivasti alijäähtynyttä vettä satamaan ja koko auto sellaisen parin millin jääkuoren alla. Toki nuo Teslan kahvat on tässä tilanteessa vielä paljon huonommat kuin tavalliset.Kävin pesemässä oman auton 18c pakkasessa pesukadulla ja seuraavan päivänä otin kahvasta kiinni ja ovi auki, kehitys näköjään menee taakse päin tietyissä piireissä
Näkyy se suuri massa ja teho tossa.Jättilistaus: Mercedes-Benzin malli uusien autojen hylkäystilaston kärjessä – katso myös vähiten hylsyjä saaneet
Traficom julkaisi keskiviikkona tuoreet katsastustilastot. Ilta-Sanomat poimi tilastosta vuonna 2017 käyttöön otettujen autojen hylkäysmäärät vuoden 2020 määräaikaiskatsastuksissa.www.is.fi
MS saanut aika kovan hylkyprosentin. Ongelmat johtuvat pääosin alustasta.
Taka-akselisto, renkaat, etupää ja jousitus.
Vajaa 4v malli ja alusta rikki. Vaikka huolto-ohjelmaa ei ole mutta mielestäni vaarallista että omistajat eivät seuraa alustaa vaan antavat enemmänkin renkaan irrota.
Oisin veikannut niitä Juha Kankkusia pakukuskeina.Näkyy se suuri massa ja teho tossa.
Tai huono suunnitelu? Eikö tarkastuksilla voisi estää esim. että kun toinen puoli alkaa näyttämään väsymisen merkkejä, niin voisi korjata sen ilman että toinen puoli menee mukana?Näkyy se suuri massa ja teho tossa.
Varmaan sekin, suunnittelu siis. Mutta Teslan tehot ja suuri massa + Suomen kuoppaiset tiet, niin siinäpä se. Ja eiköhän niitä tehojakin jonkun verran käytetä myös.Tai huono suunnitelu? Eikö tarkastuksilla voisi estää esim. että kun toinen puoli alkaa näyttämään väsymisen merkkejä, niin voisi korjata sen ilman että toinen puoli menee mukana?
Nuo St on rekisteröity 2017 eli joko uusia tai tuotuja. Eli voi olla max 3v.Sekin vielä, että muut autot tuossa listan yläpäässä on keski-iältään luokkaa ainakin 10 vuotta, muuta Model S sen 4-5 vuotta.
Tuolta Trafilta löytyy itse asiassa yksi Excel missä ihan kaikki tiedot. Aika kovia prosentteja kolme vuotta vanhoille alle 100tkm ajetuille autoille.Nuo St on rekisteröity 2017 eli joko uusia tai tuotuja. Eli voi olla max 3v.
Käyttöönottovuosi | Merkki | Malli | Katsastusten lukumäärä | Hylkäys-% | Ajettujen kilometrien keskiarvo | Ajettujen kilometrien mediaani | Yleisin hylkäyssyy | Toiseksi yleisin hylkäyssyy | Kolmanneksi yleisin hylkäyssyy |
2015 | Tesla Motors | Mallit yhteensä | 216 | 13,4 | 137000 | 118000 | Taka-akselisto | | |
2015 | Tesla Motors | MODEL S | 212 | 13,2 | 138000 | 118000 | Taka-akselisto | | |
Vuodet yhteensä | Tesla Motors | MODEL S | 474 | 12,5 | 121000 | 101000 | Taka-akselisto | Etuakselisto | Renkaat ja vanteet |
Vuodet yhteensä | Tesla Motors | Mallit yhteensä | 575 | 12,4 | 112000 | 95000 | Taka-akselisto | Etuakselisto | Renkaat ja vanteet |
2017 | Tesla Motors | Mallit yhteensä | 228 | 10,1 | 70000 | 66000 | | | |
2017 | Tesla Motors | MODEL S | 143 | 8,4 | 70000 | 66000 | | | |
Helppo tuostakin listasta huomata, että miksi Toyota on ykkönen Suomessa. Ei taida olla 0-100km kiihtyvyys se tärkein ominaisuus autossa.Jättilistaus: Mercedes-Benzin malli uusien autojen hylkäystilaston kärjessä – katso myös vähiten hylsyjä saaneet
Traficom julkaisi keskiviikkona tuoreet katsastustilastot. Ilta-Sanomat poimi tilastosta vuonna 2017 käyttöön otettujen autojen hylkäysmäärät vuoden 2020 määräaikaiskatsastuksissa.www.is.fi
MS saanut aika kovan hylkyprosentin. Ongelmat johtuvat pääosin alustasta.
Taka-akselisto, renkaat, etupää ja jousitus.
Vajaa 4v malli ja alusta rikki. Vaikka huolto-ohjelmaa ei ole mutta mielestäni vaarallista että omistajat eivät seuraa alustaa vaan antavat enemmänkin renkaan irrota.
Olis kiva jos auton eri ominaisuudet olisi omia "softia" ja voisi valita mitä päivittää ja vaikka palata edelliseen jos se toimi paremmin. (Toki tietyin rajoituksin varmaan).Siinä on vaan se hopeareunus, että softaa pystytään, varsinkin käyttäjälle vaivattomasti etänä korjaamaan.
Menneessä ajassa 60-80 luvuilla kun autossa oli tehoton lämmityslaite niin se oli ja pysyi. Niistä ajoista ollaan vakiinnuttu edes kohtalaisiin tuloksiin kaikissa uusissa autoissa. Mutta ymmärrän kyllä, ei se nautintoa ole, tuokaan. Lapsentauteja.