Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Sinänsä harmitus on varmasti ihan aitoa ja jos on ostanut uuden auton sillä ajatuksella että se toimii kuten Musk ja Tesla ovat markkinoinnissaan hehkuttaneet niin uskon märkä-rätti efektin olevan ihan selkeä.

Siis sinänsä kaikissa autoissa voi olla ominaisuuksia jotka eivät toimi kuten niiden pitäisi, mutta sitä varten ne pitäisi sitten myös korjata ja/tai antaa hyvitystä hinnasta jos virhe on selkeä eikä valmistaja kykene asiaa korjaamaan.

Eikös kkv jo suositellut hinnan alennusta pyyhkimien toimimattomuuden osalta täälläkin. Tällaisessa kohtaa autoliike kun olisi välissä niin painostuskeinotkin asian korjaamiseen olisivat olemassa, mutta tällä hetkellä kun mennään Teslan pakeille niin yrityksen käytännöt ovat sen mukaisia että muutosta tuskin tulee.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
593
Iltapäivälehdet kyllä rakastaa Teslaa, ainakin sen ongelmia. Itse olen vähän kahden vaiheilla, tilannetta helpottaa muiden valmistajien passiivisuus tuoda 50t+ hintaluokkaan mitään järkeviä vaihtoehtoja (jossa neliveto+koukku). Millään viitsisi pistää 65-70t autoon, jonka jälleenmyyntiarvo on arvoitus. Teslalla on paras tekniikka, mutta Vision-hommelit askarruttaa. Pitäisi taas saada itseään niskasta kiinni että kävisi koeajamassa uuden Kolmosen. Sitten voi miettiä meneekö sillä vai jääkö odottelemaan uudistettua Y:tä. ID.3 on kolme vuotta vanha, korjattu taas myyjäliikkeen piikkiin eli kelpaahan sillä ajella...
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 153
Tällä herralla tuli mitta täyteen. Aika pienestä kiinni, mutta onhan tuo beta/promiseware touhu aika omituista. Liekköhän oikeasti vaan herran tesla kupla puhjennut?

Yksi lainaus artikkelista:
" Myös yhtiön tuhansien eurojen lisähintaan myymä ”täysi itsestäänajavuus” on Essen mukaan täyttä potaskaa, sillä autosta puuttuu muun muassa kyseisen järjestelmän vaatima Lidar-tutka. Automaattiajotoiminto ei ole myöskään Euroopassa sallittu ainakaan sellaisena, että lopputulosta voisi aidosti kuvailla autonomiseksi ajamiseksi. "
Ei kai lakiin ole kirjattu että itse ajaminen vaatisi jonkin tietyn järjestelmän? Vai mistä tämä olettamus tulee?
FSD:tä on tietenkin täysin järjetöntä ostaa tällä hetkellä koska ei sen tulosta voi tietää. Tuleeko ollenkaan ja jos tulee niin milloin.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Sinänsä harmitus on varmasti ihan aitoa ja jos on ostanut uuden auton sillä ajatuksella että se toimii kuten Musk ja Tesla ovat markkinoinnissaan hehkuttaneet niin uskon märkä-rätti efektin olevan ihan selkeä.

Siis sinänsä kaikissa autoissa voi olla ominaisuuksia jotka eivät toimi kuten niiden pitäisi, mutta sitä varten ne pitäisi sitten myös korjata ja/tai antaa hyvitystä hinnasta jos virhe on selkeä eikä valmistaja kykene asiaa korjaamaan.

Eikös kkv jo suositellut hinnan alennusta pyyhkimien toimimattomuuden osalta täälläkin. Tällaisessa kohtaa autoliike kun olisi välissä niin painostuskeinotkin asian korjaamiseen olisivat olemassa, mutta tällä hetkellä kun mennään Teslan pakeille niin yrityksen käytännöt ovat sen mukaisia että muutosta tuskin tulee.
Veikkaan, että moni ostaja ei ole ostanut teslaa Muskin/Teslan markkinoinnin perusteella, koska 1) Tesla ei mainosta, 2) Teslalla ei ole laajaa markkinointia tai palveluja tarjoavaa jälleenmyyntiverkostoa ja 3) isoin osa porukasta ei seuraa Muskin toilailuja sekä lupailuja.

Märkä-rätti on varmasti tullut ensimmäisille (tekno-orjentuneille Musk-seuraajille) ostajille. Lisäksi myös niille, jotka ovat ostaneet auton Teslan juuri tehtyä muutoksia tuotteisiin (mm. sade- ja parkkianturien poistot).

Jos juuri nyt tulee yllätyksenä Teslan within specs -ongelmat, niin saa katsoa peiliin. Kuten yllä jo kerrottiin, niin keltaisesta lehdistöstä ja somesta saa kyllä lukea kaikista teslojen ongelmista ihan riittävästi. Koeajolla saa selville kääntösäteet ja visionin naurettavuus.

Itse luen Teslan ongelmat pyyhkijöiden ja haamujarrutusten suhteen samaan sarjaan muiden valmistajien softa-, kännykkäsovellus- ja akun lämmitys-ongelmien kanssa. Ongelmatonta autoa ei tunnu olevan ellei laita kättä huolella taskuun. Silti, Tesla ongelmineen tarjoaa minulle markkinoiden parhaan hintalaatusuhteen.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
FSD:tä on tietenkin täysin järjetöntä ostaa tällä hetkellä koska ei sen tulosta voi tietää. Tuleeko ollenkaan ja jos tulee niin milloin.
Sit taas jos käytettyä ostaa ni ite en ostais ilman koska se ei käytetyn hinnassa näy ollenlaan.
Tosin jos nyt joutuisin tai pystyisin uuden ostaa ku on jo fsd:hen tottunut ni maksaisin jo sen lisähinnan vaikka se ei tuollaisenaan ole edes lähelle rahansa arvoinen. :D
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
Veikkaan, että moni ostaja ei ole ostanut teslaa Muskin/Teslan markkinoinnin perusteella, koska 1) Tesla ei mainosta, 2) Teslalla ei ole laajaa markkinointia tai palveluja tarjoavaa jälleenmyyntiverkostoa ja 3) isoin osa porukasta ei seuraa Muskin toilailuja sekä lupailuja.

Märkä-rätti on varmasti tullut ensimmäisille (tekno-orjentuneille Musk-seuraajille) ostajille. Lisäksi myös niille, jotka ovat ostaneet auton Teslan juuri tehtyä muutoksia tuotteisiin (mm. sade- ja parkkianturien poistot).

Jos juuri nyt tulee yllätyksenä Teslan within specs -ongelmat, niin saa katsoa peiliin. Kuten yllä jo kerrottiin, niin keltaisesta lehdistöstä ja somesta saa kyllä lukea kaikista teslojen ongelmista ihan riittävästi. Koeajolla saa selville kääntösäteet ja visionin naurettavuus.

Itse luen Teslan ongelmat pyyhkijöiden ja haamujarrutusten suhteen samaan sarjaan muiden valmistajien softa-, kännykkäsovellus- ja akun lämmitys-ongelmien kanssa. Ongelmatonta autoa ei tunnu olevan ellei laita kättä huolella taskuun. Silti, Tesla ongelmineen tarjoaa minulle markkinoiden parhaan hintalaatusuhteen.
Itse en tiennyt Teslasta yhtään mitään ennen kuin sellainen tuli pihaan. Vanha auto nieli sen verran rahaa jatkuviin korjauksiin, että mitta tuli täyteen ja päätin vaihtaa takuulliseen autoon. Ja koska takuulliseen, niin meinasin samalla josko se olisi hybridi tai täyssähkö. Vuosi sitten, ennen kun hermot oli mennyt Veho -reissuihin, en olisi voinut kuvitellatkaan ostavani ladattavaa autoa. Tarjolla olleista realistisista vaihtoehdoista (Passat, Ioniq plug-in, Tesla, ID 3, ID 4, Kona, Ioniq sähkö) Tesla ja Passat olivat lopulta ainoat, jotka herättivät minkäänlaisia ostohimoja ja Passatistakin ne hävisivät paremman koeajon jälkeen, kun totesin auton olevan kaikessa huonompi kuin sitä melkein 10v vanhempi mersu, vaikka ulkonäkö, sisusta yms. asiat sinänsä miellyttivätkin.

Teslassa oli fiilistä, alussa tietysti pitkälti myös tehojensa vuoksi. Mulla ei ollut hajuakaan autopiloteista yms. tekkijutuista ja lupauksista, jotka ovat toki sittemmin tulleet tutuksi, vaan ostin sen koska se tuntui hyvältä. Käytettävyys ml. mobiilisofta, ajettavuus, tehot, soittopelit yms. perusasiat. Maksoin 50k vajaa vuoden vanhasta 12k ajetusta enkä ole katunut. Autopyyhkijöiden pakkonaitto vakkariin on tullut ainoana varsinaisena ei-mieluisena-yllätyksenä vastaan. Muuten koen saaneeni juuri sitä mitä ostin. Tai no, omalla kohdallani enemmänkin, koska en autopilottien, camp/dog- yms. ominaisuuksien olemassaolosta tiennyt mitään ja vaikka esim. autopilotia itsekin alvariinsa parjaan, niin myönnän käyttäväni sitä maantieajossa kesäaikaan oikeastaan aina - ja se onkin erinomainen, niin kauan kun muistaa kytkeä sen pois pääkaupunkiseudun kehäteillä ja noilla tietyillä moottoritieosuuksilla, joista täälläkin on paljon puhuttu.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 153
Sit taas jos käytettyä ostaa ni ite en ostais ilman koska se ei käytetyn hinnassa näy ollenlaan.
Tosin jos nyt joutuisin tai pystyisin uuden ostaa ku on jo fsd:hen tottunut ni maksaisin jo sen lisähinnan vaikka se ei tuollaisenaan ole edes lähelle rahansa arvoinen. :D
Tarkoitatko parannettua autopilot ominaisuutta? Täysin itsestään ajava -ominaisuus ei toimi euroopassa. Minä puhuin full self driving eli "Täysin itsestään ajava" ominaisuudesta joka ei toimi euroopassa.
1702367125313.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Vaikka Tesla ei mainostanut ennen niin Musk mainosti Teslaa ja kertoi miten se toimii kuten myös siihen keskittyneet foorumit. Kyllä Tesla on aina mainostanut vaikka nyt vasta ovat rahallisesti siihen lähteneet.

Liittyen uutisiin niin ainakin Redditin ryhmissä huomannut tämän, että alkaa loppua kärsivällisyys lupauksista.
 
Viimeksi muokattu:

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
703
Vaikka Tesla ei mainostanut ennen niin Musk mainosti Teslaa ja kertoi miten se toimii kuten myös siihen keskittyneet foorumit. Kyllä Tesla on aika mainostanut vaikka nyt vasta ovat rahallisesti siihen lähteneet.

Liittyen uutisiin niin ainakin Redditin ryhmissä huomannut tämän, että alkaa loppua kärsivällisyys lupauksista.
Myynti puhuu omaa kieltään - sillä ei ole suurta merkitystä että redditissä/io-techissä/foorumilla x alkaa kärsivällisyys loppua. Toki Teslan ylimielisyys voi kostautua JOS muut alkaa saada samaan hintapisteeseen yhtä hyviä/parempia autoja. Mielestäni näin ei vieläkään ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
665
Ei oma taival Teslan käyttäjänä nyt meinaa päästä alkamaan millään. Auto piti luovuttaa viime pe, mutta jouduttiin siirtämään tälle päivälle rekisterikilpien toimitusongelmien (ilmeisesti itsenäisyyspäiväsä johtuen) takia. Tänään juuri ennen kuin olin lähdössä sovittuun luovutukseen, tulee ilmoitus että joudutaan taas siirtämään ja puhelun kautta selvisi, että jostain syystä juuri minun autoni on jäänyt satamaan jostain syystä. No, nyt matkalla hakemaan laina-autoa Teslalta, koska tarvetta autolle on tänään ja huomenna. Toivottavasti selviää laina-autoa noudettaessa myös milloin tuon oman autoni saan ja mitä tässä on todellisuudessa tapahtunut.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
399
Iltapäivälehdet kyllä rakastaa Teslaa, ainakin sen ongelmia. Itse olen vähän kahden vaiheilla, tilannetta helpottaa muiden valmistajien passiivisuus tuoda 50t+ hintaluokkaan mitään järkeviä vaihtoehtoja (jossa neliveto+koukku). Millään viitsisi pistää 65-70t autoon, jonka jälleenmyyntiarvo on arvoitus. Teslalla on paras tekniikka, mutta Vision-hommelit askarruttaa. Pitäisi taas saada itseään niskasta kiinni että kävisi koeajamassa uuden Kolmosen. Sitten voi miettiä meneekö sillä vai jääkö odottelemaan uudistettua Y:tä. ID.3 on kolme vuotta vanha, korjattu taas myyjäliikkeen piikkiin eli kelpaahan sillä ajelle...
Käy koeajamassa. Varsinkin jos on kokemusta vanhemmista kolmosista, niin taatusti huomaat eron positiivisessa mielessä jo istahtamalla autoon ja sulkemalla oven (ovensulkemisääniseksuaalit tykkää). Ja kun lähdet ajamaan, niin ensimmäinen hidastetöyssy tai kiihdytys motarille tuo esille huimat parannukset ajomukavuudessa. Visionin suhteen voin sanoa, että USS-parkkisensorien tuottama visualisointi on selkeästi tarkempi verrattuna kamerapohjaiseen toteutukseen, mutta loppupeleissä tämä on "ongelma" lähinnä jos haluaa ajaa keulan erittäin lähelle estettä. Silloin joutuu käyttämään enemmän perinteisiä ajo- ja arviointitaitoja. Taakse ja kylkiin näkee kameroilla, joten eipä sen suhteen ole ongelmia. Mutta esim. Visioniin perustuva vakkari toimii aivan yhtä hyvin kuin vanha tutkaan perustuva. Tästä oli kova älämölö joskus aikoinaan, mutta osoittautui turhaksi ainakin omien kokemusten perusteella. Uuden mallin vilkut voi jännittää, mutta automaattivilkku-asetukseen yhdistettynä olen näihin jo alle viikossa ehtinyt tottua ja jopa tykästyä. Sama pätee vaihdevipuun, tottumiskysymys.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Käy koeajamassa. Varsinkin jos on kokemusta vanhemmista kolmosista, niin taatusti huomaat eron positiivisessa mielessä jo istahtamalla autoon ja sulkemalla oven (ovensulkemisääniseksuaalit tykkää). Ja kun lähdet ajamaan, niin ensimmäinen hidastetöyssy tai kiihdytys motarille tuo esille huimat parannukset ajomukavuudessa. Visionin suhteen voin sanoa, että USS-parkkisensorien tuottama visualisointi on selkeästi tarkempi verrattuna kamerapohjaiseen toteutukseen, mutta loppupeleissä tämä on "ongelma" lähinnä jos haluaa ajaa keulan erittäin lähelle estettä. Silloin joutuu käyttämään enemmän perinteisiä ajo- ja arviointitaitoja. Taakse ja kylkiin näkee kameroilla, joten eipä sen suhteen ole ongelmia. Mutta esim. Visioniin perustuva vakkari toimii aivan yhtä hyvin kuin vanha tutkaan perustuva. Tästä oli kova älämölö joskus aikoinaan, mutta osoittautui turhaksi ainakin omien kokemusten perusteella. Uuden mallin vilkut voi jännittää, mutta automaattivilkku-asetukseen yhdistettynä olen näihin jo alle viikossa ehtinyt tottua ja jopa tykästyä. Sama pätee vaihdevipuun, tottumiskysymys.
Mutta miksei Vision voisi toimia kuten USS ja antaa tietoa mikä avustaisi kuljettajaa? USS etu oli/on että se valvoo kun kuskin pää ei joka hetkellä katso oikeaa kameraa tai peiliä. Nyt sen osalta mentiin taakse päin.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
399
Mutta miksei Vision voisi toimia kuten USS ja antaa tietoa mikä avustaisi kuljettajaa? USS etu oli/on että se valvoo kun kuskin pää ei joka hetkellä katso oikeaa kameraa tai peiliä. Nyt sen osalta mentiin taakse päin.
Jos kysyt tätä minulta, niin veikkaisin että Visionin suhteen pitää vielä kehittää softaa reippaammin (ympäristön 3d-mallinnus ja muuta) ja asentaa vähintäänkin yksi kamera keulaan. Mutta kun mietin sitä, että mihin itse parkkivisuaalisaatiota olen vanhalla Teslalla käyttänyt, niin se on keula edellä parkkiin ajaminen. Kokonaiskuvassa suhteellisen pieni asia siis.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Tarkoitatko parannettua autopilot ominaisuutta? Täysin itsestään ajava -ominaisuus ei toimi euroopassa. Minä puhuin full self driving eli "Täysin itsestään ajava" ominaisuudesta joka ei toimi euroopassa.
Puhun FSD:stä eli täysin itsestäänajavasta ja tän hetken Suomen ominaisuuksista risteyksien ja liikennevalojen pysähtymisen osalta. Olisin valmis maksamaan siitä tuon summan, koska tuohon kun olen jo tottunut niin en ilman halua elää enää. :D mutta kuten sanottu ni rahansa arvoinen se ei ole vielä. Käytettynä sen lisähinta on vain 0e joten siksi itselle oli autoa ostaessa jo kriteerinä tuo fsd. Koska tarkoitus on pitää se 8-10v autoa, niin uskon että eu lait saadaan vastaamaan auton kykyä siinä ajassa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Mutta miksei Vision voisi toimia kuten USS ja antaa tietoa mikä avustaisi kuljettajaa? USS etu oli/on että se valvoo kun kuskin pää ei joka hetkellä katso oikeaa kameraa tai peiliä. Nyt sen osalta mentiin taakse päin.
Turha ja populistinen kysymys, kun tiedät vastauksen. Kyseessä on epäonnistunut tekninen ratkaisu ja ei siis toimi riittävän hyvin, joten mentiin taaksepäin. Enkä usko, että tulee tutkan tasoista ihan kohtuen kameroiden mahdollisuudesta likaantua ja vaikeudesta tunnistaa taustaan sulautuvaa estettä. Sama homma on käynyt myös pyyhkijöiden ja karttadatan hyödyntämisen kanssa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Jos kysyt tätä minulta, niin veikkaisin että Visionin suhteen pitää vielä kehittää softaa reippaammin (ympäristön 3d-mallinnus ja muuta) ja asentaa vähintäänkin yksi kamera keulaan. Mutta kun mietin sitä, että mihin itse parkkivisuaalisaatiota olen vanhalla Teslalla käyttänyt, niin se on keula edellä parkkiin ajaminen. Kokonaiskuvassa suhteellisen pieni asia siis.
Joillekin taas tarpeellinen asia. Kamerat toimivat tiettyyn pisteeseen mutta eivät silloin kun ovat likaiset. Joka tapahtuu hyvin usein.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
Sama homma on käynyt myös pyyhkijöiden ja karttadatan hyödyntämisen kanssa.
Näihin olisi luultavasti olemassa minuutin korjaus. Auto ei hyödynnä enää karttadataa nopeusrajoituksen arvailuun per/ikinä, vaan tukeutuu viimeksi lukemaansa merkkiin tai jos ei tiedä, niin pyytää tiedon kuskilta. Pyyhkimiin se off-nappi kuten ilman vakkariakin.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
399
Joillekin taas tarpeellinen asia. Kamerat toimivat tiettyyn pisteeseen mutta eivät silloin kun ovat likaiset. Joka tapahtuu hyvin usein.
No kai se auton hankinta oman harkinnan mukaan tehdään toivottavasti, eikä esim. internetin foorumien jupinan perusteella? :rofl: Takakamera likaantuu joo talvella, joten se pitää käydä pyyhkäisemässä välillä. Tuskin kovin uusi Suomessa autoilevalle noin yleisesti.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
No kai se auton hankinta oman harkinnan mukaan tehdään toivottavasti, eikä esim. internetin foorumien jupinan perusteella? :rofl: Takakamera likaantuu joo talvella, joten se pitää käydä pyyhkäisemässä välillä. Tuskin kovin uusi Suomessa autoilevalle noin yleisesti.
Kuten ei sekään, että puskurissa olevat parkkitutkat ovat lumijääseoksen peittämät, mikäli auto viettää parkkipaikkahetkensä pihalla, joten peileillä mennään (En ole varma sulaako nämäkään samalla kun lämmittää muun auton, vai joutuuko skrabaamaan. Vielä en ole tänä talvena joutunut.).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Kuten ei sekään, että puskurissa olevat parkkitutkat ovat lumijääseoksen peittämät, mikäli auto viettää parkkipaikkahetkensä pihalla, joten peileillä mennään (En ole varma sulaako nämäkään samalla kun lämmittää muun auton, vai joutuuko skrabaamaan. Vielä en ole tänä talvena joutunut.).
USS lämpiää jonkin verran ja eikä ole toistaiseksi mennyt näinä 3 talvena tukkoon.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
USS lämpiää jonkin verran ja eikä ole toistaiseksi mennyt näinä 3 talvena tukkoon.
Mulla mennyt tänäkin talvena jo. Lämmin auto, lumisade + pakkanen, ja hetken päästä jäiset puskurit. En tosin lämmitä yleensä kun muutamia minuutteja ennen lähtöä, joten vaatisi varmaan pidempää aikaa tai skrabaa avittamaan. Sen verran yhdentekevä feature toi kuitenkin on, että ei tulisi mieleenkään alkaa hinkuttamaan lumia puskureista.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Joka ainoan autoni parkkitutkat ovat jossain vaiheessa tykänneet huonoa lumesta ja sohjosta.

Ainoa täysin toimiva ratkaisu on ollut VW:n merkin alta esiin kääntyvä takakamera. Se ei likaannu eikä mennyt jäästä tukkoon. Soisi olevan pakollinen, jos autossa on takakamera.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
399
Kuten ei sekään, että puskurissa olevat parkkitutkat ovat lumijääseoksen peittämät, mikäli auto viettää parkkipaikkahetkensä pihalla, joten peileillä mennään (En ole varma sulaako nämäkään samalla kun lämmittää muun auton, vai joutuuko skrabaamaan. Vielä en ole tänä talvena joutunut.).
Nämä ovat tuntuneet toimivan moitteetta, vaikka puskurit ovat melkoisen tummana talven suolaskeidasta. Tietysti jos päällä on ihan selkeä jääkerros, niin varmaankin estyy.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Ei EU lait estä mitään edelleenkään, Tesla ei vain uskalla (koska tietää ettei vekotin toimi).
Laitas nyt jotain lisäinfoa tästä? Jenkeissä kun tuo toimii todella hyvin jopa talvella kun ei tietä näy kunnolla.

Tähän asti on kaikkialla sanottu, että tesla ja muut valmistajat yrittää hoputtaa eu lainsäädännön muutosta tuon osalta ja sen piti tapahtua ensivuonna ja nyt ollu syksyllä tietoa et läpi meno menisi 2025 alkuvuoteen.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
Nämä ovat tuntuneet toimivan moitteetta, vaikka puskurit ovat melkoisen tummana talven suolaskeidasta. Tietysti jos päällä on ihan selkeä jääkerros, niin varmaankin estyy.
Mulla on taas käynyt sellainen, kenties tilastollinen erikoisuus, että etu- ja takakamerat eivät ole tänä talvena olleet vielä kertaakaan pois pelistä. Ainoat kameroihin liittyvät herjat ovat tulleet sivupalkeista, jotka eivät selkeästi tykkää kovasti lumisateesta.
 
Viimeksi muokattu:

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
399
Mulla on taas käynyt sellainen, kenties tilastollinen erikoisuus, että etu- ja takakamerat eivät ole tänä talvena olleet vielä kertaakaan pois pelistä. Ainoat kameroihin liittyvät herjat ovat tulleet sivupalkeista, jotka eivät selkeästi tykkää kovasti lumisateesta.
Puhuin yllä siis USS:stä. Ei itsellänikään kameroiden suhteen ole tullut mitään ongelmia, paitsi juurikin noista sivupalkkien kameroista tulee se herja ruudulle, kun likaa kertyy.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
Puhuin yllä siis USS:stä. Ei itsellänikään kameroiden suhteen ole tullut mitään ongelmia, paitsi juurikin noista sivupalkkien kameroista tulee se herja ruudulle, kun likaa kertyy.
Jes. Ymmärsin yskän. Mietiskelin vaan kun tutkattomissa autoissa tuntuu keskusteluiden mukaan olevan aina ne kamerat poissa pelistä kaikilla, niin ihmettelin kohdalleni osunutta tilastoharvinasuutta, jossa ne ovat toimineet koko alkutalven pl. sivupalkit, joiden itse koen olevan ne kaikista hyödyllisimmät noista. Eivät toki parkkeerauksessa, mutta kaistojen vaihdon aiheuttamaa pään pyöritystä vähentämään.
 
Liittynyt
29.08.2022
Viestejä
16
Asentelin eilen buttoneita ja huomasin, että asentaminen ei välttämättä onnistu kaikkiin paikkoihin.
Enhauton sivuilla oli mainittu, että Kesäkuu 2023 jälkeen Model Yssä liitin olisi siirtynyt kuskin jalkatilaan. Omassa marraskuussa 2023 vastaanotetussa autossa sellaista ei kuitenkaan ollut.
Takapenkin konsolissa oleva liitin tuli niin pienestä aukosta, että en saanut buttonien piuhaa taiteltua sinne mitenkään. Asennusvideoissa oli huomattavasti enemmän tilaa (niissäkin oli useampaa erinäköistä keskikonsolin sisäpuolta). Lisäksi en ollut etukäteen tajunnut, että virallisessa ohjeessa commander on tarkoitus jättää heilumaan kotelon ulkopuolelle. Commander liittimen johto oli niin lyhyt, että se olisi jäänyt ihan keskelle, eikä sitä olisi saanut penkin ja konsolin väliin niinkuin videoissa.
Tämän perusteella suosittelen siis joka tapauksessa valitsemaan tuon paketin missä asennuksen voi tehdä pelkääjän puolen etuoveen. Siinä tulee kuitenkin mukana tuo liitin kuskin jalkatilaan tai keskikonsoliin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tähän asti on kaikkialla sanottu, että tesla ja muut valmistajat yrittää hoputtaa eu lainsäädännön muutosta tuon osalta ja sen piti tapahtua ensivuonna ja nyt ollu syksyllä tietoa et läpi meno menisi 2025 alkuvuoteen.
EU sallii vaikka Level 3:n tällä hetkellä, onnistuuhan se muiltakin valmistajilta. Ainoa vaatimus on, että pitää pystyä näyttämään sen toimivuus toteen ja että kykenee ottamaan hieman vastuuta. Yhdysvalloissa ei ole mitään lakia, vaan kyseessä on valmistajan "omavalvonnalla" (as in, auto saa vaikka ajaa puuhun keskellä moottoritietä, jos vaan valmistajan mielestä se on OK ja EULA pystyyn).

Kerrotko nyt mikä laki muka siis estää asioiden hoitamisen?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
No Mersusta tuli ensimmäinen autonvalmistaja joka on saanut virallisen Level3 automaatiohyväksynnän jenkeissä (tapahtui tänä vuonna).

Tesla ja GMn Super Cruise ovat tasolla kaksi.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Kyllä, tosin Super Cruisekin sallii ilman käsiä ajamisen.
Level 2:ssa on vaatimus että kuljettaja on koko ajan ns. valmiina ottamaan ohjat, jotkut toteuttaneet sen ratin kautta eli pitää välillä ratista ottaa kiinni (Tesla), toiset taas silmien seurannalla kuten esim. Ford.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 333
Eniten Teslassa on näin pidemmän omistamisen jälkeen alkanut nyppimään, että jotain hyvin selkeitä vikoja ei nähdä tarpeelliseksi korjata. Esim. nuo pyyhkijät, jos ne ei toimi kaikilla kunnolla niin laittaisivat edes sen off-vaihtoehdon sinne vaikka disclaimerilla "valitsemalla tämän ajan omalla vastuulla ilman pyyhkijöitä". Toisekseen nuo haamujarrutukset, tietävät tasan tarkkaan mistä ne johtuvat, mutta eivät tee asialle mitään. Jos navigaatiodata on paskaa niin pitäisi sitten vaan lisätä tekoälyä poistamaan kyseiset virheet tai sallia kuljettajalle poistaa niitä aiheuttava avustus käytöstä.
Nuo pidemmän päälle varmasti korventaa. Tesla aika kokeilun haluinen innovaatioissa ja jos ei mitään yritä uudistaa niin harvemmin sitä mitään uutta saavuttaakaan. Tulee mieleen tuosta viiksettömästä ratista ja yoke kokeilusta että ihan ketusta, mutta näihin kun yhdistetään steer by wire niin avot!
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
928
EU sallii vaikka Level 3:n tällä hetkellä, onnistuuhan se muiltakin valmistajilta. Ainoa vaatimus on, että pitää pystyä näyttämään sen toimivuus toteen ja että kykenee ottamaan hieman vastuuta. Yhdysvalloissa ei ole mitään lakia, vaan kyseessä on valmistajan "omavalvonnalla" (as in, auto saa vaikka ajaa puuhun keskellä moottoritietä, jos vaan valmistajan mielestä se on OK ja EULA pystyyn).

Kerrotko nyt mikä laki muka siis estää asioiden hoitamisen?
No etkö sä juuri itse selittänyt sen lain mikä FSD euroopassa estää? Jos euroopassa olisi identtiset lait jenkkien kanssa, olisi FSD jo täällä samalla tavalla. Siitä voidaan toki keskustella olisiko se hyvä asia, mutta joka tapauksessa euroopan tiukempi regulaatio viivästyttää sen tulemista.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
No etkö sä juuri itse selittänyt sen lain mikä FSD euroopassa estää? Jos euroopassa olisi identtiset lait jenkkien kanssa, olisi FSD jo täällä samalla tavalla. Siitä voidaan toki keskustella olisiko se hyvä asia, mutta joka tapauksessa euroopan tiukempi regulaatio viivästyttää sen tulemista.
Niin, jos ajatusmaailma on se, että "tahdon myydä jätskiä joka tappaa syöjän" ja "EU laki estää" on paha asia, niin ei kai sitten mitään. Mutta, kun argumentit Elon-uskovaisilta on yleensä "laki estää vaikka tekniikka olisi täydellinen", niin se on ihan puppua. Lakihan vain haluaa, että se mitä myy, toimii. Elon taas haluaa myydä jotain, mikä ei toimi, koska sen saaminen toimimaan maksaa rahaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Niin, jos ajatusmaailma on se, että "tahdon myydä jätskiä joka tappaa syöjän" ja "EU laki estää" on paha asia, niin ei kai sitten mitään. Mutta, kun argumentit Elon-uskovaisilta on yleensä "laki estää vaikka tekniikka olisi täydellinen", niin se on ihan puppua. Lakihan vain haluaa, että se mitä myy, toimii. Elon taas haluaa myydä jotain, mikä ei toimi, koska sen saaminen toimimaan maksaa rahaa.
Teslahan on virallisesti myöntänyt että FSD on level 2 ja eivätkä aio edes level 3:sta kun siitä pitäisi raportoida eteenpäin viranomaisille. Ehkä koittavat sitten l5 tai l4 suoraan mutta kaippa siitäkin pitää joku viranomaisten leima saada.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Niin kysehän on nimenomaan Level kakkosesta ja sen osalta on tulossa kevennyksiä ensivuonna/2025 alussa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Veikkaan kyse olevan ihan se, että tuolla betasoftalla ja sitä testaavista saa parempaa mainostusta kuin viranomaishyväksynnän kautta.

Viranomaishyväksyntäkin toki varmasti haetaan kun se koetaan hyödylliseksi/mahdolliseksi toteuttaa ja siitä Musk kokee hyötyä saavan. Niin kauan kun voidaan pelleillä betan kanssa saadaan dataa toimivuudesta ja voidaan ihmeajoavustimia hypettää (jotka ovat monessa tilanteessa toki erinomaisia, mutta toisissa tilanteissa eivät sitten niinkään).
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
238
Siitä ei kukaan ole ollut eri mieltä, että Teslan voimalinja on vertaansa vailla. Kulutuksessa kaikki mallit pitävät lähes kaikkia muita pilkkanaan, oli kyse sitten kesä- tai talviolosuhteista. Koeajolla pakkaslukema oli paikoin –10 asteen paremmalla puolella ja keskikulutus pyöri silti 17 kWh:n tuntumassa sadalla kilometrillä.
Monella muulla sähköautolla talvikulutus on helposti kolmanneksen suurempi kuin kesällä, mutta ei Model 3:ssa. Se menee lämmettyään melkein samalla kulutuksella kuin 20 astetta lämpimämmällä kelillä. Moisesta ei voi kuin tykätä. Optimaalisessa kelissä kulutus on 13,2 kWh / 100 km, mihin yltää aniharva sähköauto.
Kulutushan on tosi hyvä, mutta matematiikka ei ole kyllä artikkelin kirjoittajalla yhtään hallussa; ~17kWh/100km kulutushan on reippasti yli kolmanneksen yli luvatun kesäkulutuksen (11,2kWh/100km) :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
211
Kulutushan on tosi hyvä, mutta matematiikka ei ole kyllä artikkelin kirjoittajalla yhtään hallussa; ~17kWh/100km kulutushan on reippasti yli kolmanneksen yli luvatun kesäkulutuksen (11,2kWh/100km) :facepalm:
Eihän tuo mihinkään luvattuun (WLTP?) 11,2 kWh/100km kulutukseen viitannut, vaan 13,2 kWh/100km kulutukseen joka ehkä artikkelin kirjoittajan omassa kesäajossa?
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
238
Eihän tuo mihinkään luvattuun (WLTP?) 11,2 kWh/100km kulutukseen viitannut, vaan 13,2 kWh/100km kulutukseen joka ehkä artikkelin kirjoittajan omassa kesäajossa?
Ja hänellä olisi ollut mahdollisuus ajaa se tällä autolla missä vaiheessa? Tuo on 13,2kWh/100km on tismalleen WLTP kulutus lataushäviöiden kanssa.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
211
Ja hänellä olisi ollut mahdollisuus ajaa se tällä autolla missä vaiheessa? Tuo on 13,2kWh/100km on tismalleen WLTP kulutus lataushäviöiden kanssa.
Eli mikä tuo luvattu 11,2 on mihin kirjoittajan olisi tullut verrata talvikulutustaan?
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
211
No se kulutus ilman lataushäviöitä.
Selvä homma. Mutta en edellenkään ymmärrä miksi todellista talvikulutusta tulisi verrata WLTP lukemaan, eikä todelliseen kesäkulutukseen, kun ei tuo WLTP todellisuudessa normaalissa ajo pidä paikkaansa.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
238
Selvä homma. Mutta en edellenkään ymmärrä miksi todellista talvikulutusta tulisi verrata WLTP lukemaan, eikä todelliseen kesäkulutukseen, kun ei tuo WLTP todellisuudessa normaalissa ajo pidä paikkaansa.
No tämä, mutta lähinnä siis koko talvikulutuksen hehkutus ilman oikeaa vertailukohtaa oli siis se ongelma... kun tuolla 17kWh/100km range on kuitenkin vain 2/3 luvatusta.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
No tämä, mutta lähinnä siis koko talvikulutuksen hehkutus ilman oikeaa vertailukohtaa oli siis se ongelma... kun tuolla 17kWh/100km range on kuitenkin vain 2/3 luvatusta.
Tuohan on hyvä tuo 2/3? Aika yleisesti kommentoidaan et talvikulutus autosta riippumatta noin puolet wltp:stä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
41
Minun takapotku model 3 (2023) vetää 10 asteen pakkasessa 21-22kWh/100km päivästä toiseen. Tässä pakkasessa range on luultavasti n. 250-270km hujakoilla, jos yhteen pötköön akun tyhjentäisi.

Artikkelissa 17kWh/100km kulutus on saavutettu varmasti joko lähtemällä lämpimästä hallista tai lämmitetty akku latauksella hyviin lämpötiloihin, jolloin ILP on hyödyntänyt ylimääräiset sisätiloihin testilenkin aikana. Harmillisesti näitä "pikkuseikkoja" ei ikinä onnistuta mainitsemaan.

17-18kWh/100km lukemiin pakkasella voi toki päästä, jos käyttää ajastettua esilämmitystä. ILP tosin imee hukkalämmöt kabiiniin tällöinkin jo 30-40km matkalla jonka jälkeen kulutus alkaakin jo nousemaan. Seinästä mitattuna tälläinen esilämmittely haukkaa jopa yli 5kWh virtaa. Teslahan ei myöskään esilämmitystä laske matkamittarin kulutuksiin millään tavalla.
 

jda

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
43
Lokakuun alussa Kiinan markkinoille tulleista pienistä kosmeettisista muutoksista MY:n ei ole tainnut kuulua mitään pariin kuukauteen. Näinköhän jäi kokeiluksi yhteen markkinaan?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 089
Viestejä
4 306 638
Jäsenet
71 983
Uusin jäsen
tessuoge

Hinta.fi

Ylös Bottom