Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onkos tämä nyt jonkinasteinen "360° näkymä"
Kuten olen sanonut, heitin ruotsissa reissun hiljattain tesla model 3lla ja siellä tuo nopeusrajoituskylttien luku oli täydellistä. Esim. moottoritiellä oli 110rajoitus, sitten siinä tuli tietyö joten nopeusrajoitus laskettiin 70. Nämä kaikki auto visualisoi ja jätti ruudulle sen 70 nopeusrajoitukseksi. Suomessa moottoriteillä äärimmäisen harvoin lukee mitään.En usko, että se osaa siltikään. Se ei osaa edes maantiellä tai kaupungissa lukea kaikkia merkkejä nykyisinkään (ei edes visualisoida niitä), eikä sille ole varmaan koskaan opetettukaan. Hyvänä esimerkkinä on taajama alkaa / taajama loppuu merkit, joita se ei tunnista, koska auton opetuksessa on käytetty vain numeroita (sen takia se sitten osaa lukea vaalimainoksia, mutta ei oikeita liikennemerkkejä).
Kyllä, normaalia.Näemmä ulkolämpötila alkaa näyttää ihan höpöjä kun istuu kauan auto käynnissä, onko muut huomanneet?
Täällä on -7° ja olen istunut puol tuntia autossa venaamassa, auton mielestä ulkona -14°.
Olisikohan next gen vehicle platform/halpisauto myös 48V? Kiinnostuksella odotan millon halpiskärry tulee myyntiin/esitellään. Munron videossa elon sanoi, että viikottain käyvät läpi austinin valmistuslinjastoa halpisauton osalta. Luulis, että viimeistään 2025 olis halpisauto ainakin pienellä volyymilla tuotannossa.
Kuten olen sanonut, heitin ruotsissa reissun hiljattain tesla model 3lla ja siellä tuo nopeusrajoituskylttien luku oli täydellistä. Esim. moottoritiellä oli 110rajoitus, sitten siinä tuli tietyö joten nopeusrajoitus laskettiin 70. Nämä kaikki auto visualisoi ja jätti ruudulle sen 70 nopeusrajoitukseksi. Suomessa moottoriteillä äärimmäisen harvoin lukee mitään.
Kyl mä käsitin, mutta te ette hae kuin pelkkää negatiivista joka asiassa. Esim. ite tykkään pitää niin että vakkari/ap heittää +10 lisää nopeutta nopeusrajoitukseen. Nyt tätä ominaisuutta ei oikein voi käyttää koska teslan mielestä motarilla on 120 rajote, joten auto heittää 130km/h vakkariin vauhtia, eikä 110km/h.Et tainnut vieläkään käsittää (vai etkö tunne kyseistä liikennemerkkiä?). Suomessa on liikennemerkkejä, joissa ei lue numeroilla, että nopeusrajoitus vaihtuu. Teslan liikennemerkkien luku ei ymmärrä tällaisia kylttejä, koska sille on opetettu vain kyltit, joissa on numeroita. Niinpä se tulee aina näyttämään väärin tilanteet, joissa liikennemerkki taajama-alkaa (50km/h rajoitus tulee voimaan, jos ei muuta sanota) tai taajama loppuu (80km/h rajoitus tulee voimaan, jos ei muuta sanota) määrittää nopeuden.
Se, että Ruotsissa se osaa lukea numeroita ei auta tähän ongelmaan mitenkään. Tämä ei liity mitenkään moottoriteihin.
Taajamakyltit nyt on murheista pienin, jos nyt lukisi edes kaikki numerolliset kyltit ja käyttäisi sitä tietoa nopeudessa niin se riittäisi jo hyvin pitkälle. Taajamassa voi sitten ajaa ilman autopilottiakin. Toki kiva jos kaikki maailman tilanteet toimisivat, mutta itselleni riittäisi pitkälti se että numerolliset kyltit toimisi.Et tainnut vieläkään käsittää (vai etkö tunne kyseistä liikennemerkkiä?). Suomessa on liikennemerkkejä, joissa ei lue numeroilla, että nopeusrajoitus vaihtuu. Teslan liikennemerkkien luku ei ymmärrä tällaisia kylttejä, koska sille on opetettu vain kyltit, joissa on numeroita. Niinpä se tulee aina näyttämään väärin tilanteet, joissa liikennemerkki taajama-alkaa (50km/h rajoitus tulee voimaan, jos ei muuta sanota) tai taajama loppuu (80km/h rajoitus tulee voimaan, jos ei muuta sanota) määrittää nopeuden.
Se, että Ruotsissa se osaa lukea numeroita ei auta tähän ongelmaan mitenkään. Tämä ei liity mitenkään moottoriteihin.
Onko tollakaan nyt yhtään mitään väliä mitä siinä näytöllä näkyy vai erottaako seinän autosta. Kamera/peilit kertovat kaiken tarpeellisen ja tutkat sitten etäisyyden. Nää on ihan pelkkää silmäkarkkiroskaa ilman minkäänlaista käytännön hyötyä mihinkään.Toivottavasti se toimii paremmin kuin FSD visualisaatio, ettei tarvi aina kotipihalla nähdä VILPin olevan rekka.
Taajamakyltit nyt on murheista pienin, jos nyt lukisi edes kaikki numerolliset kyltit ja käyttäisi sitä tietoa nopeudessa niin se riittäisi jo hyvin pitkälle. Taajamassa voi sitten ajaa ilman autopilottiakin. Toki kiva jos kaikki maailman tilanteet toimisivat, mutta itselleni riittäisi pitkälti se että numerolliset kyltit toimisi.
Mulla muuten näytti viime viikolla lahdentiellä 100km talvirajoitusta ja sen mukaan laittoi vakkarin. Välillä sitä ei ole. Mistähän se senkin arpoo kun joskus toimii ja joskus ei? Lämpömittarista?Nyt tätä ominaisuutta ei oikein voi käyttää koska teslan mielestä motarilla on 120 rajote, joten auto heittää 130km/h vakkariin vauhtia, eikä 110km/h.
Näyttää siltä, että vesi on mennyt sisään tuosta mustasta gore tex -venttiilistä kun on seissyt vedessä. Ei tuon venttiilin ole tarkoitus pitää sitä täysin vesitiiviinä, vaan pääasiassa antaa akkupaketin hengittää tai ts. tasata paine-eroa moduulin sisäpuolella ja ulkopuolella. Se pitää kyllä jonkin verran vettä, mutta ei upotusta pitkiä aikoja.Ilmeisesti tulvassa ollut model 3 akku avattuna ja huonoon kuntoon oli päässyt. Tuossa tutkii niitä "umbrella"venttiilejä. Ässän venttiilejähän on uusittu ilmeisesti paljonkin.
Kyl mä käsitin, mutta te ette hae kuin pelkkää negatiivista joka asiassa. Esim. ite tykkään pitää niin että vakkari/ap heittää +10 lisää nopeutta nopeusrajoitukseen. Nyt tätä ominaisuutta ei oikein voi käyttää koska teslan mielestä motarilla on 120 rajote, joten auto heittää 130km/h vakkariin vauhtia, eikä 110km/h.
Tutkia ei uusissa ole.Onko tollakaan nyt yhtään mitään väliä mitä siinä näytöllä näkyy vai erottaako seinän autosta. Kamera/peilit kertovat kaiken tarpeellisen ja tutkat sitten etäisyyden. Nää on ihan pelkkää silmäkarkkiroskaa ilman minkäänlaista käytännön hyötyä mihinkään.
Jeps. Ei tuo 3D niihinkään silti mitään lisäarvoa tuo sen silmäkarkin lisäksi. Nää on vähän tommosia Apple-päivityksiä. Tuote on kohtalaisen ankea, tai ei ainakaan mitenkään poikkeuksellinen, mutta kun lisätään vähän efektiä sinne sun tänne, niin suurin osa hyppii innoissaan voltteja, vaikka mitään uutta ei oikeasti tullut.Tutkia ei uusissa ole.
Näin se on ollut jo pidemmän aikaa. Onneksi ei saatu huonompaa UIta.Jeps. Ei tuo 3D niihinkään silti mitään lisäarvoa tuo sen silmäkarkin lisäksi. Nää on vähän tommosia Apple-päivityksiä. Tuote on kohtalaisen ankea, tai ei ainakaan mitenkään poikkeuksellinen, mutta kun lisätään vähän efektiä sinne sun tänne, niin suurin osa hyppii innoissaan voltteja, vaikka mitään uutta ei oikeasti tullut.
Mitä pidemmälle mennään, sitä enemmän nämä päivitykset tuntuvat olevan teennäisiä. Pieruefektejä ja mitä erinlaisempia kamerakuvia ja uusia nappuloita.....Vaikea on keksiä oikeasti uutta. Vielä voltteja hypellää saman lailla kuin esim Android/IOS päivitys tulee, Torvisoittoa ja fanfaareita vaikka oikeasti mikään ei muuttunut, mutta lopulta ei enään hype uppoa.....Jeps. Ei tuo 3D niihinkään silti mitään lisäarvoa tuo sen silmäkarkin lisäksi. Nää on vähän tommosia Apple-päivityksiä. Tuote on kohtalaisen ankea, tai ei ainakaan mitenkään poikkeuksellinen, mutta kun lisätään vähän efektiä sinne sun tänne, niin suurin osa hyppii innoissaan voltteja, vaikka mitään uutta ei oikeasti tullut.
Jep. En ole enää moneen vuoteen ymmärtänyt miksi ketään kiinnostaa. Autoissa nähtävillä sama suuntaus, eikä vähiten Teslan ansiosta. Jenkit nyt vain ovat tyhmiä - ja ovat keksineet oivan tavan tehdä rahaa tartuttamalla softabisneksellä sen saman tyhmyyden kaikkiin muihinkin.Mitä pidemmälle mennään, sitä enemmän nämä päivitykset tuntuvat olevan teennäisiä. Pieruefektejä ja mitä erinlaisempia kamerakuvia ja uusia nappuloita.....Vaikea on keksiä oikeasti uutta. Vielä voltteja hypellää saman lailla kuin esim Android/IOS päivitys tulee, Torvisoittoa ja fanfaareita vaikka oikeasti mikään ei muuttunut, mutta lopulta ei enään hype uppoa.....
Tuokin high fidelity park assist pitäisi parantaa parkkitutkattomien pysäköintiapua eli ei nyt pelkkää silmäkarkkia ole päivitykset.Jep. En ole enää moneen vuoteen ymmärtänyt miksi ketään kiinnostaa. Autoissa nähtävillä sama suuntaus, eikä vähiten Teslan ansiosta. Jenkit nyt vain ovat tyhmiä - ja ovat keksineet oivan tavan tehdä rahaa tartuttamalla softabisneksellä sen saman tyhmyyden kaikkiin muihinkin.
Eikös tuossa ole kuitenkin käytössä kalansilmälinssit, joten etäisyyksien arvioiminen kuvan perusteella on vaikeaa kun kohde lähellä. Ensin kaikki on kaukana, sitten lähellä ja sitten liian lähellä.Jos tuo pystyy generoimaan ok tason 3d ympäristön, niin hyödyttää kyllä. Jos käyttäisi pysäköintiin ainoastaan nykyisiä tärisevä spagettiviivoja, niin auto olisi naarmuilla päivässä.
Omassa luotan enemmän ääniin ja sen visualisointiin ( tutka ) kuin kameran antamaan kuvaan. Kamera on kiva , mutta jos oikeasti pitää olla tarkkana, ei ole tutkan voittanutta.
Tietysti jää nähtävästi onko tämä uusi "3D tila" käytössä vain kun peruuttaa.Kyllä meillä esim autotalliin kameralla pääsen noin 1cm päähän puskurista, kun tutka käskee pysähtymään 30cm kohdalla. Peruutuskameran kera pääsee todella lähelle. Ongelma on juuri se, että edestä ei ihan samalla tavalla tietenkään uskalla, mutta 3D näkymän avulla uskaltais hieman paremmin.
Nämä varmasti tottumiskysymyksiä. Itse en ole ikinä oppinut luottamaan sen enempää kameroihin kuin tutkaankaan varsinkaan talvella, jolloin olen yleensä disabloinut tutkat jo ekoilla lumikeleillä (en tiedä pystyykö näitä disabloimaan teslassa) koska jäätyvät ja huutavat milloin missäkin.Tuokin high fidelity park assist pitäisi parantaa parkkitutkattomien pysäköintiapua eli ei nyt pelkkää silmäkarkkia ole päivitykset.
Eipä oikein toiminut tuo appissa etukäteen suunniteltu reitti, vain viimeinen kohde tuli navigaattoriin, eikä autoa ollut myöskään lämmitetty lähtövalmiiksi…
Ainakin suomen Ownersien Whatsapp:ssa on eräs jolla tuo .25 versio tuli autoon, ilmeisesti vahingossa.Mua ihmetyttää tämä kehityssoftalla(?) menevä Y Performance Oulussa:
Tää on siis ainoa auto koko maailmassa joka menee aina omissa versioissa. Mistäköhän on kyse.
Onko omistaja kenties io-techissä?
Edit: Toki todennäköisesti kehitysautoja on muitakin, mutta niissä ei ole Teslafi loggaamassa.
Olikohan tuossa että vaati myös tuon uuden softan. Ja reitin suunnittelu ja lähetys autoon ei ainakaan oman muistin mukaan tee mitään "lähtövalmisteluja" autolle.Eipä oikein toiminut tuo appissa etukäteen suunniteltu reitti, vain viimeinen kohde tuli navigaattoriin, eikä autoa ollut myöskään lämmitetty lähtövalmiiksi…
Olikohan tuossa että vaati myös tuon uuden softan. Ja reitin suunnittelu ja lähetys autoon ei ainakaan oman muistin mukaan tee mitään "lähtövalmisteluja" autolle.
Huomasin tämän myös, selkeä parannus. Lisäksi hetken oli ap pois päältä kun oli joku softahärö niin huurteenpoisto oli minimaalista. Eli liittynee suoraan ap toimintaan/ apkameran edessä olevaan huurteesen.Huomasin, että ilmeisesti palautteet ovat tavoittaneet kehittäjät; automaattinen huurteenpoisto aktivoituu edelleen usein, mutta päälläoloaika ehkä noin puolet entisestä.
Teslan adaptiivinen vakkari kyllä jarruttaa. Autopilot on eri asia ja siinä nopeus vaihtuu.
Jatkan Tesla-ketjussa.
Mutta eihän perus vakkari jarruttele nopeuden mukaan? Sulla on ollut autopilot päällä jos se auto vaihtelee nopeutta itse.
Eli case:Teslan adaptiivinen vakkari kyllä jarruttaa. Autopilot on eri asia ja siinä nopeus vaihtuu.
Jatkan Tesla-ketjussa.
Mutuilisin, että kolmonenkin tekee noin. Mutuilisin myös, että by default koittaa seurata nopeusrajoituksia ja siitähän tuo johtuu. Ja kuten autopilotillakin, niin ongelmat koskevat vain ja ainoastaan teitä joilla useampi samansuuntainen kaista. Väittäisin karttadatan olevan monin paikoin monta vuotta vanhaa. Esim. tuo Mikkeli-Juva -tie, joka on hirveintä paskaa autopilotilla (ja varmaan myös vakkarilla) ikinä, on kuitenkin ollut jo valmis vaikka kuinka pitkään, mutta on rajoituksiltaan ihan perseellään, jos ei koko matkaltaan, niin ainakin hyvin läheltä koko matkaansa.Eli case:
1. Kytken vakionopeudensäätimen päälle 80:n tiellä yhdellä viiksen painalluksella alaspäin. Vauhti olkoon vaikka 82 liikenteen nopeuden mukaisesti. Näytön nopeusrajoitus näyttää 80. Ei varmasti ole AP päällä (mm. siniset viivat ei näy eikä auto ohjaa itse).
2. Lähestyn tätä tuttua ramppipaikkaa. Yhtäkkiä auto alkaa jarruttamaan voimakkaasti (ei kuitenkaan hätäjarrutuksella pilli vislaten). Näytöllä nopeusrajoitus on muuttunut 50. A) En ole vilkuttanut, B) yhtään autoa / estettä / varjoa ei ole edessä ja C) uutta nopeusrajoituskylttiä ei ole ollut.
3. Pystyn kyseisen asian välttämään painamalla hieman kaasupoljinta, kun hidastuminen alkaa.
Vakkari päällä auto ei vaihda nopeutta liikennemerkkien mukaan, mutta jotain hämminkiä yllä mainitun mukaisissa tapauksissa tapahtuu. Tuossa esimerkin kohdassa joutuu silloin tällöin jarruttamaan, kun lyhyestä rampista tulee auto eteen liian hiljaa. Hyödyntääköhän Tesla tuossa kaikkien teslojen ajodataa ja pakottaa auton hiljentämään "vaarallisessa" paikassa?
Ei oo näkynyJoko ne ABC-laturit on saatu naviin
Hyödyntääköhän Tesla tuossa kaikkien teslojen ajodataa ja pakottaa auton hiljentämään "vaarallisessa" paikassa?
Mä olen arvaillut, että noissa paikoissa on ollut joskus 10-vuoden sisällä tietyö ja väliaikaiset rajoitukset.. Kehät (esim. Konalassa on aivan sekaisin), Lahden siltatyömaat, Mikkeli-Juva.. Myllypuron tietöitä ei vastaavasti tunnista, vaikka liittymä on ollut aukirevittynä noin kahdeksan vuotta. Ei sen puoleen ole kyllä yksikään työmieskään vielä löytänyt paikalle. Ehkä nekin käyttää samaa karttadataa. Tykkäsin enemmän niistä vanhoista naveista, jotka näyttivät vaikka Turun motarilla, että edetään sujuvasti milloin keskellä metsää ja milloin veden päällä, mutta homma toimi. Nyt toi data on kenties hieman uudempaa (mahd. jopa 2000-lukulaista), mutta lopputulos on paljon paskempi, koska auto koittaa ajatella kuljettajan puolesta.Ei, vaan se keksii välillä navidatasta että oletkin poissa tieltä tai kävelytiellä tai jotain muuta. Tekee tämän saman jarrutusoperaation joka kerta samoissa paikoissa (kuten Kehä II erään sillan alla, jolloin yhtäkkiä vakkari ilmoittaa ettei se ole käytettävissä).