Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Holiday update ensi viikolla ja sisältöjen nyt julkista



Onkos tämä nyt jonkinasteinen "360° näkymä"
High Fidelity Park Assist
See a 3D reconstruction of your surroundings while parking


EDIT: olinkin hidas
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti kyllä. Kuvan perusteella niin piirtää sitten näyttöön objektit. Ehkä lukitsevat objektit vs nykyinen Vision parkkeeraus.
 
En usko, että se osaa siltikään. Se ei osaa edes maantiellä tai kaupungissa lukea kaikkia merkkejä nykyisinkään (ei edes visualisoida niitä), eikä sille ole varmaan koskaan opetettukaan. Hyvänä esimerkkinä on taajama alkaa / taajama loppuu merkit, joita se ei tunnista, koska auton opetuksessa on käytetty vain numeroita (sen takia se sitten osaa lukea vaalimainoksia, mutta ei oikeita liikennemerkkejä).
Kuten olen sanonut, heitin ruotsissa reissun hiljattain tesla model 3lla ja siellä tuo nopeusrajoituskylttien luku oli täydellistä. Esim. moottoritiellä oli 110rajoitus, sitten siinä tuli tietyö joten nopeusrajoitus laskettiin 70. Nämä kaikki auto visualisoi ja jätti ruudulle sen 70 nopeusrajoitukseksi. Suomessa moottoriteillä äärimmäisen harvoin lukee mitään.
 
Näemmä ulkolämpötila alkaa näyttää ihan höpöjä kun istuu kauan auto käynnissä, onko muut huomanneet?

Täällä on -7° ja olen istunut puol tuntia autossa venaamassa, auton mielestä ulkona -14°.
 
Olisikohan next gen vehicle platform/halpisauto myös 48V? Kiinnostuksella odotan millon halpiskärry tulee myyntiin/esitellään. Munron videossa elon sanoi, että viikottain käyvät läpi austinin valmistuslinjastoa halpisauton osalta. Luulis, että viimeistään 2025 olis halpisauto ainakin pienellä volyymilla tuotannossa.

Tuossa oli mielenkiintoinen jutustelu 48v tulevissa tesloissa. Voi melkeinpä hypätä 20min kohdille jos autohistoria ei kiinnosta.

Tesla 2 kyllä tulee alusta lähtien 48v sehän se pointti oli halpuuttaa se auto kansanautoksi. Nythän tuo musk sanoi että Texas ensisijainen aloitus ja Mexico second. Aikaisintaan -25 tulee jokunen yksilö ulos Texasista, mexicoa lykätty jo kiinalaisten komponenttitoimittajien myötä jne. ehkä Mexico on ylhäällä 2025/2026 taitteessa mutta käytännössä tuotannot siis alkavat molemmissa tapauksissa 2026.

Luulenpa että cybertruckin ylösajo 2024, juniper y loppuvuodesta -24, s/roadster refresh 2025 vie päähuomion ennenkuin tuo Tesla 2 pääsee oikeuksiinsa sitten 2026 lähtien.
 
Kuten olen sanonut, heitin ruotsissa reissun hiljattain tesla model 3lla ja siellä tuo nopeusrajoituskylttien luku oli täydellistä. Esim. moottoritiellä oli 110rajoitus, sitten siinä tuli tietyö joten nopeusrajoitus laskettiin 70. Nämä kaikki auto visualisoi ja jätti ruudulle sen 70 nopeusrajoitukseksi. Suomessa moottoriteillä äärimmäisen harvoin lukee mitään.

Et tainnut vieläkään käsittää (vai etkö tunne kyseistä liikennemerkkiä?). Suomessa on liikennemerkkejä, joissa ei lue numeroilla, että nopeusrajoitus vaihtuu. Teslan liikennemerkkien luku ei ymmärrä tällaisia kylttejä, koska sille on opetettu vain kyltit, joissa on numeroita. Niinpä se tulee aina näyttämään väärin tilanteet, joissa liikennemerkki taajama-alkaa (50km/h rajoitus tulee voimaan, jos ei muuta sanota) tai taajama loppuu (80km/h rajoitus tulee voimaan, jos ei muuta sanota) määrittää nopeuden.

Se, että Ruotsissa se osaa lukea numeroita ei auta tähän ongelmaan mitenkään. Tämä ei liity mitenkään moottoriteihin.
 
Et tainnut vieläkään käsittää (vai etkö tunne kyseistä liikennemerkkiä?). Suomessa on liikennemerkkejä, joissa ei lue numeroilla, että nopeusrajoitus vaihtuu. Teslan liikennemerkkien luku ei ymmärrä tällaisia kylttejä, koska sille on opetettu vain kyltit, joissa on numeroita. Niinpä se tulee aina näyttämään väärin tilanteet, joissa liikennemerkki taajama-alkaa (50km/h rajoitus tulee voimaan, jos ei muuta sanota) tai taajama loppuu (80km/h rajoitus tulee voimaan, jos ei muuta sanota) määrittää nopeuden.

Se, että Ruotsissa se osaa lukea numeroita ei auta tähän ongelmaan mitenkään. Tämä ei liity mitenkään moottoriteihin.
Kyl mä käsitin, mutta te ette hae kuin pelkkää negatiivista joka asiassa. Esim. ite tykkään pitää niin että vakkari/ap heittää +10 lisää nopeutta nopeusrajoitukseen. Nyt tätä ominaisuutta ei oikein voi käyttää koska teslan mielestä motarilla on 120 rajote, joten auto heittää 130km/h vakkariin vauhtia, eikä 110km/h.
 
Et tainnut vieläkään käsittää (vai etkö tunne kyseistä liikennemerkkiä?). Suomessa on liikennemerkkejä, joissa ei lue numeroilla, että nopeusrajoitus vaihtuu. Teslan liikennemerkkien luku ei ymmärrä tällaisia kylttejä, koska sille on opetettu vain kyltit, joissa on numeroita. Niinpä se tulee aina näyttämään väärin tilanteet, joissa liikennemerkki taajama-alkaa (50km/h rajoitus tulee voimaan, jos ei muuta sanota) tai taajama loppuu (80km/h rajoitus tulee voimaan, jos ei muuta sanota) määrittää nopeuden.

Se, että Ruotsissa se osaa lukea numeroita ei auta tähän ongelmaan mitenkään. Tämä ei liity mitenkään moottoriteihin.
Taajamakyltit nyt on murheista pienin, jos nyt lukisi edes kaikki numerolliset kyltit ja käyttäisi sitä tietoa nopeudessa niin se riittäisi jo hyvin pitkälle. Taajamassa voi sitten ajaa ilman autopilottiakin. Toki kiva jos kaikki maailman tilanteet toimisivat, mutta itselleni riittäisi pitkälti se että numerolliset kyltit toimisi.
 
Tuo 3d visualisointi vaikuttaa kyllä todella kiinnostavalta! Sehän ei sitten arvaile mitään rekkoja vaan ainakin kuvan perusteella piirtää sellaisen 3d rakenteen siihen mitä se luulee näkevänsä. Rekkahan on luultavasti vaan seinä ainakin omassa autotallissa (ei kyllä ole itseasissa rekkoja ollut meillä enää kuukauteen ainakaan), eli jospa se näyttäisi vaan seinän sitten.
 
Toivottavasti se toimii paremmin kuin FSD visualisaatio, ettei tarvi aina kotipihalla nähdä VILPin olevan rekka.
Onko tollakaan nyt yhtään mitään väliä mitä siinä näytöllä näkyy vai erottaako seinän autosta. Kamera/peilit kertovat kaiken tarpeellisen ja tutkat sitten etäisyyden. Nää on ihan pelkkää silmäkarkkiroskaa ilman minkäänlaista käytännön hyötyä mihinkään.
 


Ilmeisesti tulvassa ollut model 3 akku avattuna ja huonoon kuntoon oli päässyt. Tuossa tutkii niitä "umbrella"venttiilejä. Ässän venttiilejähän on uusittu ilmeisesti paljonkin.
 
Taajamakyltit nyt on murheista pienin, jos nyt lukisi edes kaikki numerolliset kyltit ja käyttäisi sitä tietoa nopeudessa niin se riittäisi jo hyvin pitkälle. Taajamassa voi sitten ajaa ilman autopilottiakin. Toki kiva jos kaikki maailman tilanteet toimisivat, mutta itselleni riittäisi pitkälti se että numerolliset kyltit toimisi.

Ja nämähän toimivatkin ihan hyvin, mutta jostain syystä joku urpo on päättänyt nojata moottoriteillä/muilla teillä jossa useampia samansuuntaisia kaistoja, sysipaskaan karttadataan, joka luultavasti paikoitellen 80-luvulta.
 
Nyt tätä ominaisuutta ei oikein voi käyttää koska teslan mielestä motarilla on 120 rajote, joten auto heittää 130km/h vakkariin vauhtia, eikä 110km/h.
Mulla muuten näytti viime viikolla lahdentiellä 100km talvirajoitusta ja sen mukaan laittoi vakkarin. Välillä sitä ei ole. Mistähän se senkin arpoo kun joskus toimii ja joskus ei? Lämpömittarista?
 
Ilmeisesti tulvassa ollut model 3 akku avattuna ja huonoon kuntoon oli päässyt. Tuossa tutkii niitä "umbrella"venttiilejä. Ässän venttiilejähän on uusittu ilmeisesti paljonkin.
Näyttää siltä, että vesi on mennyt sisään tuosta mustasta gore tex -venttiilistä kun on seissyt vedessä. Ei tuon venttiilin ole tarkoitus pitää sitä täysin vesitiiviinä, vaan pääasiassa antaa akkupaketin hengittää tai ts. tasata paine-eroa moduulin sisäpuolella ja ulkopuolella. Se pitää kyllä jonkin verran vettä, mutta ei upotusta pitkiä aikoja.
 
Mulla muuten näytti viime viikolla lahdentiellä 100km talvirajoitusta ja sen mukaan laittoi vakkarin. Välillä sitä ei ole. Mistähän se senkin arpoo kun joskus toimii ja joskus ei? Lämpömittarista?
Ei tietoa mistä tämä ”talvi” rajoitus tulee mutta kun tulee niin sitten ap/vakkari toimii oikein.
IMG_4724.jpeg
 
Kyl mä käsitin, mutta te ette hae kuin pelkkää negatiivista joka asiassa. Esim. ite tykkään pitää niin että vakkari/ap heittää +10 lisää nopeutta nopeusrajoitukseen. Nyt tätä ominaisuutta ei oikein voi käyttää koska teslan mielestä motarilla on 120 rajote, joten auto heittää 130km/h vakkariin vauhtia, eikä 110km/h.

Eli pitäisi olla positiivinen, jos se toimii edes vähän useammin vain vähemmän väärin? Eihän se siitä yhtään sen hyödyllisempää tee, jos luotettavuus on mitä on. Vastaavasti, mitä sillä motarilla tekee, jos nopeusrajoitus vaihtuu motarin alussa ja motarin lopussa? Parempihan olisi, että se toimisi niillä alueilla, joissa nopeusrajoitukset muuttuvat jatkuvasti, jotka on juuri näitä tietä, joissa ajellaan pienien "kylien" läpi.

Pahemmaksihan homma muuttuu entistä enemmän, jos tuohon lukuun ja dataan se alkaa sitten keksimään niitä EU-pimputuksia. Siinä sitten pimputellaan, jos nopeusrajoitus on 80km/h ja auton mielestä se on 50km/h. Vastaavasti oikea 100km/h ja auton kuvittelema 120km/h ei aiheuta pimputuksia.
 
Onko tollakaan nyt yhtään mitään väliä mitä siinä näytöllä näkyy vai erottaako seinän autosta. Kamera/peilit kertovat kaiken tarpeellisen ja tutkat sitten etäisyyden. Nää on ihan pelkkää silmäkarkkiroskaa ilman minkäänlaista käytännön hyötyä mihinkään.
Tutkia ei uusissa ole.
 
Tutkia ei uusissa ole.
Jeps. Ei tuo 3D niihinkään silti mitään lisäarvoa tuo sen silmäkarkin lisäksi. Nää on vähän tommosia Apple-päivityksiä. Tuote on kohtalaisen ankea, tai ei ainakaan mitenkään poikkeuksellinen, mutta kun lisätään vähän efektiä sinne sun tänne, niin suurin osa hyppii innoissaan voltteja, vaikka mitään uutta ei oikeasti tullut.
 
Jeps. Ei tuo 3D niihinkään silti mitään lisäarvoa tuo sen silmäkarkin lisäksi. Nää on vähän tommosia Apple-päivityksiä. Tuote on kohtalaisen ankea, tai ei ainakaan mitenkään poikkeuksellinen, mutta kun lisätään vähän efektiä sinne sun tänne, niin suurin osa hyppii innoissaan voltteja, vaikka mitään uutta ei oikeasti tullut.
Näin se on ollut jo pidemmän aikaa. Onneksi ei saatu huonompaa UIta.
 
Jeps. Ei tuo 3D niihinkään silti mitään lisäarvoa tuo sen silmäkarkin lisäksi. Nää on vähän tommosia Apple-päivityksiä. Tuote on kohtalaisen ankea, tai ei ainakaan mitenkään poikkeuksellinen, mutta kun lisätään vähän efektiä sinne sun tänne, niin suurin osa hyppii innoissaan voltteja, vaikka mitään uutta ei oikeasti tullut.
Mitä pidemmälle mennään, sitä enemmän nämä päivitykset tuntuvat olevan teennäisiä. Pieruefektejä ja mitä erinlaisempia kamerakuvia ja uusia nappuloita.....Vaikea on keksiä oikeasti uutta. Vielä voltteja hypellää saman lailla kuin esim Android/IOS päivitys tulee, Torvisoittoa ja fanfaareita vaikka oikeasti mikään ei muuttunut, mutta lopulta ei enään hype uppoa.....
 
Mitä pidemmälle mennään, sitä enemmän nämä päivitykset tuntuvat olevan teennäisiä. Pieruefektejä ja mitä erinlaisempia kamerakuvia ja uusia nappuloita.....Vaikea on keksiä oikeasti uutta. Vielä voltteja hypellää saman lailla kuin esim Android/IOS päivitys tulee, Torvisoittoa ja fanfaareita vaikka oikeasti mikään ei muuttunut, mutta lopulta ei enään hype uppoa.....
Jep. En ole enää moneen vuoteen ymmärtänyt miksi ketään kiinnostaa. Autoissa nähtävillä sama suuntaus, eikä vähiten Teslan ansiosta. Jenkit nyt vain ovat tyhmiä - ja ovat keksineet oivan tavan tehdä rahaa tartuttamalla softabisneksellä sen saman tyhmyyden kaikkiin muihinkin.
 
Jep. En ole enää moneen vuoteen ymmärtänyt miksi ketään kiinnostaa. Autoissa nähtävillä sama suuntaus, eikä vähiten Teslan ansiosta. Jenkit nyt vain ovat tyhmiä - ja ovat keksineet oivan tavan tehdä rahaa tartuttamalla softabisneksellä sen saman tyhmyyden kaikkiin muihinkin.
Tuokin high fidelity park assist pitäisi parantaa parkkitutkattomien pysäköintiapua eli ei nyt pelkkää silmäkarkkia ole päivitykset.
 
Kyllä mä ainakin näen, että tuo auttaa hahmottamaan auton ääriviivoja eri tilanteissa jne. Kyllä mun mielestä nuo visuaaliset jutut on muutakin kuin silmänkarkkia.
 
Jos tuo pystyy generoimaan ok tason 3d ympäristön, niin hyödyttää kyllä. Jos käyttäisi pysäköintiin ainoastaan nykyisiä tärisevä spagettiviivoja, niin auto olisi naarmuilla päivässä.
 
Jos tuo pystyy generoimaan ok tason 3d ympäristön, niin hyödyttää kyllä. Jos käyttäisi pysäköintiin ainoastaan nykyisiä tärisevä spagettiviivoja, niin auto olisi naarmuilla päivässä.
Eikös tuossa ole kuitenkin käytössä kalansilmälinssit, joten etäisyyksien arvioiminen kuvan perusteella on vaikeaa kun kohde lähellä. Ensin kaikki on kaukana, sitten lähellä ja sitten liian lähellä.

Omassa luotan enemmän ääniin ja sen visualisointiin ( tutka ) kuin kameran antamaan kuvaan. Kamera on kiva , mutta jos oikeasti pitää olla tarkkana, ei ole tutkan voittanutta.
 
Omassa luotan enemmän ääniin ja sen visualisointiin ( tutka ) kuin kameran antamaan kuvaan. Kamera on kiva , mutta jos oikeasti pitää olla tarkkana, ei ole tutkan voittanutta.

Kyllä meillä esim autotalliin kameralla pääsen noin 1cm päähän puskurista, kun tutka käskee pysähtymään 30cm kohdalla. Peruutuskameran kera pääsee todella lähelle. Ongelma on juuri se, että edestä ei ihan samalla tavalla tietenkään uskalla, mutta 3D näkymän avulla uskaltais hieman paremmin.
 
Kyllä meillä esim autotalliin kameralla pääsen noin 1cm päähän puskurista, kun tutka käskee pysähtymään 30cm kohdalla. Peruutuskameran kera pääsee todella lähelle. Ongelma on juuri se, että edestä ei ihan samalla tavalla tietenkään uskalla, mutta 3D näkymän avulla uskaltais hieman paremmin.
Tietysti jää nähtävästi onko tämä uusi "3D tila" käytössä vain kun peruuttaa.
 
Tuokin high fidelity park assist pitäisi parantaa parkkitutkattomien pysäköintiapua eli ei nyt pelkkää silmäkarkkia ole päivitykset.
Nämä varmasti tottumiskysymyksiä. Itse en ole ikinä oppinut luottamaan sen enempää kameroihin kuin tutkaankaan varsinkaan talvella, jolloin olen yleensä disabloinut tutkat jo ekoilla lumikeleillä (en tiedä pystyykö näitä disabloimaan teslassa) koska jäätyvät ja huutavat milloin missäkin.
Nykyään hallipaikka ja sen myötä kamerat + tutkat toimivat pääsääntöisesti aina, niin olen huomannut niitä alkaneeni käyttämään normipaikoissa. mutta esim. taskuparkeissa en edelleenkään osaa luottaa tekkiapuihin, vaan käytän aina peilejä.
 
Mua ihmetyttää tämä kehityssoftalla(?) menevä Y Performance Oulussa:

1702110898142.png


Tää on siis ainoa auto koko maailmassa joka menee aina omissa versioissa. Mistäköhän on kyse.

Onko omistaja kenties io-techissä? :)

Edit: Toki todennäköisesti kehitysautoja on muitakin, mutta niissä ei ole Teslafi loggaamassa.
 
Eipä oikein toiminut tuo appissa etukäteen suunniteltu reitti, vain viimeinen kohde tuli navigaattoriin, eikä autoa ollut myöskään lämmitetty lähtövalmiiksi…
 
Eipä oikein toiminut tuo appissa etukäteen suunniteltu reitti, vain viimeinen kohde tuli navigaattoriin, eikä autoa ollut myöskään lämmitetty lähtövalmiiksi…

Ei kai tota ole vielä tullut, ei ainakaan itellä versiossa 2023.44.1
 
Mua ihmetyttää tämä kehityssoftalla(?) menevä Y Performance Oulussa:

1702110898142.png


Tää on siis ainoa auto koko maailmassa joka menee aina omissa versioissa. Mistäköhän on kyse.

Onko omistaja kenties io-techissä? :)

Edit: Toki todennäköisesti kehitysautoja on muitakin, mutta niissä ei ole Teslafi loggaamassa.
Ainakin suomen Ownersien Whatsapp:ssa on eräs jolla tuo .25 versio tuli autoon, ilmeisesti vahingossa.
 
Eipä oikein toiminut tuo appissa etukäteen suunniteltu reitti, vain viimeinen kohde tuli navigaattoriin, eikä autoa ollut myöskään lämmitetty lähtövalmiiksi…
Olikohan tuossa että vaati myös tuon uuden softan. Ja reitin suunnittelu ja lähetys autoon ei ainakaan oman muistin mukaan tee mitään "lähtövalmisteluja" autolle.
 
Olikohan tuossa että vaati myös tuon uuden softan. Ja reitin suunnittelu ja lähetys autoon ei ainakaan oman muistin mukaan tee mitään "lähtövalmisteluja" autolle.

Aattelin että olis niin fiksu ja lämmittäisi auton ja akun, kuten normaalissa ajastetussa lähdössä… kun kerran lähtöajankin saa määrittää.
 
Huomasin, että ilmeisesti palautteet ovat tavoittaneet kehittäjät; automaattinen huurteenpoisto aktivoituu edelleen usein, mutta päälläoloaika ehkä noin puolet entisestä.
 
Huomasin, että ilmeisesti palautteet ovat tavoittaneet kehittäjät; automaattinen huurteenpoisto aktivoituu edelleen usein, mutta päälläoloaika ehkä noin puolet entisestä.
Huomasin tämän myös, selkeä parannus. Lisäksi hetken oli ap pois päältä kun oli joku softahärö niin huurteenpoisto oli minimaalista. Eli liittynee suoraan ap toimintaan/ apkameran edessä olevaan huurteesen.
 
Teslan adaptiivinen vakkari kyllä jarruttaa. Autopilot on eri asia ja siinä nopeus vaihtuu.

Jatkan Tesla-ketjussa.

Meidän autossa -23 Y ei kyllä tuollaista ominasuutta ole, että adaptiivinen vakkari vaihtaisi nopeutta rajoitusten mukaan. Laittaisin päälle jos olisi, mutta tällä hetkellä vaan autopilot tekee noin.
 
Mutta eihän perus vakkari jarruttele nopeuden mukaan? Sulla on ollut autopilot päällä jos se auto vaihtelee nopeutta itse.
Teslan adaptiivinen vakkari kyllä jarruttaa. Autopilot on eri asia ja siinä nopeus vaihtuu.

Jatkan Tesla-ketjussa.
Eli case:

1. Kytken vakionopeudensäätimen päälle 80:n tiellä yhdellä viiksen painalluksella alaspäin. Vauhti olkoon vaikka 82 liikenteen nopeuden mukaisesti. Näytön nopeusrajoitus näyttää 80. Ei varmasti ole AP päällä (mm. siniset viivat ei näy eikä auto ohjaa itse).

2. Lähestyn tätä tuttua ramppipaikkaa. Yhtäkkiä auto alkaa jarruttamaan voimakkaasti (ei kuitenkaan hätäjarrutuksella pilli vislaten). Näytöllä nopeusrajoitus on muuttunut 50. A) En ole vilkuttanut, B) yhtään autoa / estettä / varjoa ei ole edessä ja C) uutta nopeusrajoituskylttiä ei ole ollut.

3. Pystyn kyseisen asian välttämään painamalla hieman kaasupoljinta, kun hidastuminen alkaa.

Vakkari päällä auto ei vaihda nopeutta liikennemerkkien mukaan, mutta jotain hämminkiä yllä mainitun mukaisissa tapauksissa tapahtuu. Tuossa esimerkin kohdassa joutuu silloin tällöin jarruttamaan, kun lyhyestä rampista tulee auto eteen liian hiljaa. Hyödyntääköhän Tesla tuossa kaikkien teslojen ajodataa ja pakottaa auton hiljentämään "vaarallisessa" paikassa?
 
Eli case:

1. Kytken vakionopeudensäätimen päälle 80:n tiellä yhdellä viiksen painalluksella alaspäin. Vauhti olkoon vaikka 82 liikenteen nopeuden mukaisesti. Näytön nopeusrajoitus näyttää 80. Ei varmasti ole AP päällä (mm. siniset viivat ei näy eikä auto ohjaa itse).

2. Lähestyn tätä tuttua ramppipaikkaa. Yhtäkkiä auto alkaa jarruttamaan voimakkaasti (ei kuitenkaan hätäjarrutuksella pilli vislaten). Näytöllä nopeusrajoitus on muuttunut 50. A) En ole vilkuttanut, B) yhtään autoa / estettä / varjoa ei ole edessä ja C) uutta nopeusrajoituskylttiä ei ole ollut.

3. Pystyn kyseisen asian välttämään painamalla hieman kaasupoljinta, kun hidastuminen alkaa.

Vakkari päällä auto ei vaihda nopeutta liikennemerkkien mukaan, mutta jotain hämminkiä yllä mainitun mukaisissa tapauksissa tapahtuu. Tuossa esimerkin kohdassa joutuu silloin tällöin jarruttamaan, kun lyhyestä rampista tulee auto eteen liian hiljaa. Hyödyntääköhän Tesla tuossa kaikkien teslojen ajodataa ja pakottaa auton hiljentämään "vaarallisessa" paikassa?
Mutuilisin, että kolmonenkin tekee noin. Mutuilisin myös, että by default koittaa seurata nopeusrajoituksia ja siitähän tuo johtuu. Ja kuten autopilotillakin, niin ongelmat koskevat vain ja ainoastaan teitä joilla useampi samansuuntainen kaista. Väittäisin karttadatan olevan monin paikoin monta vuotta vanhaa. Esim. tuo Mikkeli-Juva -tie, joka on hirveintä paskaa autopilotilla (ja varmaan myös vakkarilla) ikinä, on kuitenkin ollut jo valmis vaikka kuinka pitkään, mutta on rajoituksiltaan ihan perseellään, jos ei koko matkaltaan, niin ainakin hyvin läheltä koko matkaansa.
Maanteillä lukee merkkejä ja kaikki toimii - ironista sikäli, että siellä tuota ei tulisi käyttää, vaan nimenomaan noilla teillä jossa ei toimi edes vähää alusta :)
 
Hyödyntääköhän Tesla tuossa kaikkien teslojen ajodataa ja pakottaa auton hiljentämään "vaarallisessa" paikassa?

Ei, vaan se keksii välillä navidatasta että oletkin poissa tieltä tai kävelytiellä tai jotain muuta. Tekee tämän saman jarrutusoperaation joka kerta samoissa paikoissa (kuten Kehä II erään sillan alla, jolloin yhtäkkiä vakkari ilmoittaa ettei se ole käytettävissä).
 
Meni kyllä 44.1 myötä vakkari ja AP ihan poskettoman huonoksi. Tulee melkein jatkuvalla syötöllä erinäisiä haamuja. Ei pysty oikein arvaamaan koska iskee liinat kiinni.

Kamerat on ainakin puhtaat kun joka toinen päivä tulee auto pestyä.

Jospa ens päivitys korjaisi.
 
Okei. Tuossa meikäläisen casessa ainoa vaihtoehto lienee, että se luulee auton olevan rampissa (vaikka sen alkuun on 50-100 m). Lähellä tai alla ei ole muuta tietä.

Itse olen olettanut, että useiden teslojen ajodatan perusteella olettaa kohdan tarvitsevan hiljentämistä ja siksi jarruttaa ja vaihtaa 50 lätkän tauluun.
 
Ei, vaan se keksii välillä navidatasta että oletkin poissa tieltä tai kävelytiellä tai jotain muuta. Tekee tämän saman jarrutusoperaation joka kerta samoissa paikoissa (kuten Kehä II erään sillan alla, jolloin yhtäkkiä vakkari ilmoittaa ettei se ole käytettävissä).
Mä olen arvaillut, että noissa paikoissa on ollut joskus 10-vuoden sisällä tietyö ja väliaikaiset rajoitukset.. Kehät (esim. Konalassa on aivan sekaisin), Lahden siltatyömaat, Mikkeli-Juva.. Myllypuron tietöitä ei vastaavasti tunnista, vaikka liittymä on ollut aukirevittynä noin kahdeksan vuotta. Ei sen puoleen ole kyllä yksikään työmieskään vielä löytänyt paikalle. Ehkä nekin käyttää samaa karttadataa. Tykkäsin enemmän niistä vanhoista naveista, jotka näyttivät vaikka Turun motarilla, että edetään sujuvasti milloin keskellä metsää ja milloin veden päällä, mutta homma toimi. Nyt toi data on kenties hieman uudempaa (mahd. jopa 2000-lukulaista), mutta lopputulos on paljon paskempi, koska auto koittaa ajatella kuljettajan puolesta.
 
Tesla-Model3-MY24-sivusta-750x422.jpg

AJONEUVOTKOEAJO11.12.2023
Maistiainen: Tesla Model 3 – Kankkusen jalanjäljissä
Tesla Model 3 on energiapihi auto, jonka minimalismi voittaa kuskin puolelleen.
Tesla on autovalmistaja, josta jokaisella on mielipide. Tämän sain kokea karvaasti koeajolla roiskaistuani vahingossa loskaa jalankulkijan päälle. Tilanne eskaloitui lähes käsirysyksi, sillä allani oli Tesla ja sen vuoksi olin automaattisesti muista piittaamaton idiootti. Eikä auto kuulemma ollut edes omani. Viimeinen lausunto toki piti paikkansa.
Onneksi fyysiset valtasuhteet olivat tällä kertaa puolellani, joten iskujen vaihdolta vältyttiin. En kuitenkaan usko, että keskustelu olisi ollut yhtä kiivassanainen, jos loska olisi linkoutunut vastapuolen vaaleille Texas-pöksyille vaikkapa Renaultin renkaista.
Paljosta merkin maineen suhteen voi syyttää omistajiakin. Teslaan liittyy isona osana merkkiuskollisuus, joka kääntyy paikoin hurmoshenkiseksi. Auto tuntuu olevan monelle omistajalleen elämää suurempi asia. Kanssa-autoilijoiden hermoja kiristivät taannoin myös erään saksalaisomisteisen kauppaketjun pihalla ilmaista sähköä imeneet Tesla-jupit. Amerikkalaista sähköautoa on siis hyvin helppoa vihata, kunnes sellaisen rattiin pääsee itse.

Model 3 on Teslan ”halpismalli”, joka on takonut tukevia myyntilukuja maailmalla. Vielä suurempiin määriin on toki yltänyt SUV-sämpylä Model Y, joka on tämän vuoden myydyin automalli Euroopassa. Menestystä selittää pitkälti hinnoittelu, sillä Model 3:n hintaa laskettiin alkuvuodesta muutamalla tuhannella ja Y:n reilulla kymppitonnilla.
Tesla-Model3-MY24-etuviisto-640x360.jpg

Tehoa, tyyliä ja teknisiä innovaatioita
Pelkällä hinnallä ei Teslan menestystä voida perustella. Siitä löytyy tyyliä, tehoa, toimintamatkaa ja teknisiä innovaatioita, jotka saavat muut valmistajat vaikuttamaan kaavoihinsa kangistuneilta. Tätä nykyä myös Model 3 tarjoaa ratkaisuja, joita muut eivät ole kehdanneet toteuttaa.
Model S ja X olivat ensimmäiset automallit, joita Tesla poisti kokonaan vaihde- ja vilkkuviikset. Vilkkuviiksi korvattiin rattiin sijoitetuilla painikkeilla ja vaihdevalitsin keskikonsolin näytön reunassa olevalla liukukytkimellä. Autossa ei siis ole enää lainkaan perinteistä vaihdevalitsinta.
Tesla-Model3-MY24-ohjaamo-640x360.jpg

Alkuun Teslan viiksettömyys häiritsee. Ratin takana olevat tikut ovat aina kuuluneet kuvioon. kuten kalapuikot Juha Kankkuselle. Rallin maailmanmestari ajoi aikanaan omansa pois, ja niin teki nyt myös Tesla. Ikävä ei lopulta jää, sillä ilmankin pärjää. Paitsi Kankkusen kohdalla. Mutta se on toinen tarina.
Kun tietoviihdenäytön reunassa olevaan liukuriin tottuu, ei keppiä osaa enää kaipailla. Itse asiassa se on muuten kuin manuaalivaihteistossa täysin turha kapistus. Sama pätee vilkkuviikseen, jonka virka hoituu helposti ratin napeista. Vaikka liikenneympyrän keskellä ja ratti linkussa suunnan hahmottaminen onkin liki mahdotonta.
Tesla-Model3-MY24-ratti-640x360.jpg

Uudistuksia, mutta myös paljon tuttua
Moni asia on ennallaan, kuten suorituskyky. Hinnat alkaen mallin takavetoinen auto tuottaa 325 hevosvoimaa ja 450 Nm. Näitä arvoja Tesla ei juuri viljele, mutta kiihtyvyyslukema toki. Sillä kun voidaan ylpeillä, sillä perusmallissa se on 6,1 sekuntia. Myöskään akun kapasiteettia ei kertoilla julkisuuteen. Tietojen mukaan se on 62 kWh, mikä ei kuulosta kovin suurelta. Eikä se sitä myös ole, mutta energiapihinä autona akku riittää moneen.
Model 3 sai ilmestyessään laajasti sapiskaa laatuvaikutelmastaan. Kritiikille oli aihetta, sillä jäätyvät ovenkahvat, huonosti istuvat paneelit, heikko maalipinnan kesto ja reipas rengasmelu ovat asioita, joita ei tämän hintaluokan autossa oikein voi hyväksyä. Valmistaja otti opikseen ja korjasi asioita.
Siitä ei kukaan ole ollut eri mieltä, että Teslan voimalinja on vertaansa vailla. Kulutuksessa kaikki mallit pitävät lähes kaikkia muita pilkkanaan, oli kyse sitten kesä- tai talviolosuhteista. Koeajolla pakkaslukema oli paikoin –10 asteen paremmalla puolella ja keskikulutus pyöri silti 17 kWh:n tuntumassa sadalla kilometrillä.
Monella muulla sähköautolla talvikulutus on helposti kolmanneksen suurempi kuin kesällä, mutta ei Model 3:ssa. Se menee lämmettyään melkein samalla kulutuksella kuin 20 astetta lämpimämmällä kelillä. Moisesta ei voi kuin tykätä. Optimaalisessa kelissä kulutus on 13,2 kWh / 100 km, mihin yltää aniharva sähköauto.
Vaikka Model 3:ssa on paljon hyvää, löytyy siitä muutamia haasteita ja ärsyttäviä puolia. Niihin pääsemme pureutumaan pidemmän koeajon merkeissä hieman tuonnempana. Esimerkiksi lämmittämättömän akun latausnopeus ooli heikoin mitä on koskaan tullut tavattua.
Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala
Tesla-Model3-MY24-takaviisto-640x360.jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 508 365
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom