Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Miksi se kymppitonneja maksaisi?
Miksei se maksaisi? Kyllä se arvon tippuminen tulee palaamaan ihan samaan kaavaan kuin ennenkin eli kympeistä puhutaan välirahana, kun alkaa 3-4 v. autoa pistää kiertoon.

Myyntiluvuista ne voi katsoa onko muotoilu miellyttänyt ostajan silmää, niin omenoista kuin vatkaimista ;)
Mitä sä myyntiluvuista katsot, kun puhe oli ajasta pitkälle tulevaisuuteen :rolleyes: Hyvä kun edes osa on vasta päässyt ekalle kiekalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Vaikka autot näyttää päälleppäin samalta on sisällä tapahtunut paljon kehitystä niin alustaan kuin äänieristykseen, infoteinmettiin ja muuhunkin. Castingit varmaan myös jonkun verran vaikuttaa äänimaailmaan. Itse ajan 19LR kolmosella niin hieman kyllä himottaisi vaihtaa uuteen samanlaiseen (tai y). :/
Niin ja btw laitoin ensimmäisen kerran autoon rahaa viime syksynä ~36e ilmansuodatin ja nyt heti perään uudet pyyhkijänsulat 23e. Muuten kulut olleet nolla. Mittarissa 60tkm.
Niin noi alkupään autothan oli paskaa. Kuten jo totesin, jossain kohtaa Teslakin saa prosessinsa siihen kuntoon, että ei paljoa väliä millä vuosimallilla ajaa.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Niin noi alkupään autothan oli paskaa. Kuten jo totesin, jossain kohtaa Teslakin saa prosessinsa siihen kuntoon, että ei paljoa väliä millä vuosimallilla ajaa.
Nämä sähköpirssit aika nopsaan kehittyy niin syy upgradeta uudempaan säilyy seuraavat 15v ainakin. Nyt kun 250kw laturia pistät kiinni teslaan niin 500kw laturit jo markkinoilla niin ei mene kauaa kun semmoiset akut autoissa. Ja joo kyllä ne talviranget nousee 400km sinne 7-800km vielä tällä vuosikymmenellä. Sitten toki tesloissa aina mcu ja hardware kehittyy nii jollain tapaa sekin vetää puoleensa kun jotain varmasti ärsyttää jos ei jotain peliä pääse näpläilee vaikka tauolla yms.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 794
Kultaisella 80-luvulla oli aivan normaalia etta auto sarjat olivat sen 10 vuotiataita. Itse ainakin muistelen Volvon 240 ja MB 123 olleen semmoisissa luvuissa. Ja 90 luvulla kun aloitettiin paattamaan mallisarjan lopettamisesta niin ainakin puhuttiin etta nyt viela akkia kaupoille kun saa niita hyvia viela.

Edit: 200 volvot 20 vuottan ja W124 mese 13v
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Joko ne nuo etu/takapään gigacastingit on käytössä näissä nyt myynnissä olevissa uusissa tesloissa? Jos on, niin missä malleissa?

Mietin että mitenhän tuo tulee näkymään korjaushinnoissa, tai käytettyjen hinnoissa ... onko tuollaisen gigavaletun osan vaihtaminen töytäisyn jälkeen millaista? Onnistuuko se, vai onko auto paalikamaa? Jos onnistuu niin maksaako mansikeita?

Onko tätä pohdittu täällä aiemmin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Nämä sähköpirssit aika nopsaan kehittyy niin syy upgradeta uudempaan säilyy seuraavat 15v ainakin. Nyt kun 250kw laturia pistät kiinni teslaan niin 500kw laturit jo markkinoilla niin ei mene kauaa kun semmoiset akut autoissa. Ja joo kyllä ne talviranget nousee 400km sinne 7-800km vielä tällä vuosikymmenellä. Sitten toki tesloissa aina mcu ja hardware kehittyy nii jollain tapaa sekin vetää puoleensa kun jotain varmasti ärsyttää jos ei jotain peliä pääse näpläilee vaikka tauolla yms.
Jos suurennuslasilla, niin taitaa Teslalla vielä olla suurempiin latausnopeuksiin työsarkaa jäljellä vaikka korealaisia enemmän. Aivan varmasti löytyy joillain syitä päivittää pidemmälle kantamalle, mutta aika pieni osuus sitä tarvitsee. Tuntuisi aika häskiltä vaihtaa auto jonkun infotainmentin prossun takia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
826
Nämä sähköpirssit aika nopsaan kehittyy niin syy upgradeta uudempaan säilyy seuraavat 15v ainakin. Nyt kun 250kw laturia pistät kiinni teslaan niin 500kw laturit jo markkinoilla niin ei mene kauaa kun semmoiset akut autoissa. Ja joo kyllä ne talviranget nousee 400km sinne 7-800km vielä tällä vuosikymmenellä. Sitten toki tesloissa aina mcu ja hardware kehittyy nii jollain tapaa sekin vetää puoleensa kun jotain varmasti ärsyttää jos ei jotain peliä pääse näpläilee vaikka tauolla yms.
Ei varmasti nouse ns volyymiautoissa ranget talvella 800km luokkaan. Perustelen sillä että juuri kukaan ei sitä tarvitse ja tulee vaan lisää painoa & hintaa autolle. 500km todellista rangea on aivan riittävästi ja jopa vähemmän riittää jos latausnopeudet on kunnossa.

Niin noi alkupään autothan oli paskaa. Kuten jo totesin, jossain kohtaa Teslakin saa prosessinsa siihen kuntoon, että ei paljoa väliä millä vuosimallilla ajaa.
Taas aika raflaavan negasti sanottu, mikä toki sopii foorumin tyyliin. Omakin tosi paskaa kun paneeleissa eikä maaleissa ole mitään sanomista, ei natise ja vikoja ollut vain ns vakiot eli tukivarret ja valot. :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Taas aika raflaavan negasti sanottu, mikä toki sopii foorumin tyyliin. Omakin tosi paskaa kun paneeleissa eikä maaleissa ole mitään sanomista, ei natise ja vikoja ollut vain ns vakiot eli tukivarret ja valot. :rolleyes:
Ihan huvikseenko se Tesla niitä parannuksia on vuosien varrella tehnyt? Ja sinäkin osasit luetella tyypilliset ongelmat vaikka kaikkia ei ollut sun yksilössä :D Montakohan kertaa tässäkin ketjussa on kehuttu, että uudet on ihan eri autoja kuin ne vanhat vuosimallit.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Ei varmasti nouse ns volyymiautoissa ranget talvella 800km luokkaan. Perustelen sillä että juuri kukaan ei sitä tarvitse ja tulee vaan lisää painoa & hintaa autolle. 500km todellista rangea on aivan riittävästi ja jopa vähemmän riittää jos latausnopeudet on kunnossa.


Taas aika raflaavan negasti sanottu, mikä toki sopii foorumin tyyliin. Omakin tosi paskaa kun paneeleissa eikä maaleissa ole mitään sanomista, ei natise ja vikoja ollut vain ns vakiot eli tukivarret ja valot. :rolleyes:
Joo ei varmaan noissa halvoissa Tesla 2/3/y tule mutta puolikuivat ja kuivat akkuteknologiat oletettavasti toimivat paremmin kylmissä säissä täällä Suomen tasolla kuin nykyiset märkäakut. Silloin painoa ei kerry nykyistä enempää autoihin ja energiatiheyden myötä range kasvaa. Jos Toyotalla visio tuplata range 900-1000km kuiva-akuilla niin tuskin teslakaan jää 600km käppyröille roadsterilla tai ässällä. 3 osalta en pitäisi mahdottomana esim. 750km tällä vuosikymmenellä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Joko ne nuo etu/takapään gigacastingit on käytössä näissä nyt myynnissä olevissa uusissa tesloissa? Jos on, niin missä malleissa?

Mietin että mitenhän tuo tulee näkymään korjaushinnoissa, tai käytettyjen hinnoissa ... onko tuollaisen gigavaletun osan vaihtaminen töytäisyn jälkeen millaista? Onnistuuko se, vai onko auto paalikamaa? Jos onnistuu niin maksaako mansikeita?

Onko tätä pohdittu täällä aiemmin?
Y awd 4680 jenkeissä taitaa olla ainoa molemmilla castingeillä tällä hetkellä, muissa perät vaan singlepiece.
Ei nuo ainakaan kaupunkimälläyksissä mene lunariin ja kiinalaisetkin kun ovat kopioneet samaa tekniikkaa vakuuttelee vaihdettavaksi niin ikään Teslan kanssa. Eiköhän se auto mene lunastukseen jo muutenkin siinä vaiheessa jos se etuvalu vioittuu oli semmoista tai ei vastaavassakin autossa.
Tämä asia varmaan tarkentuu ensi vuonna kun enemmän liikenteessä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Ihan huvikseenko se Tesla niitä parannuksia on vuosien varrella tehnyt? Ja sinäkin osasit luetella tyypilliset ongelmat vaikka kaikkia ei ollut sun yksilössä :D Montakohan kertaa tässäkin ketjussa on kehuttu, että uudet on ihan eri autoja kuin ne vanhat vuosimallit.
Whataboutismin hengessä: Mikä automalli on ollut valmis julkaisusta lähtien eikä mitään ongelmia ole ollut? Ei niitä liikaa ole. Tesla on kompastellut auton rakentamisen perusasioissa, missä perinteiset valmistajat ei. Ja päinvastoin sitten sähkön osalta (esim. Toyota Bz4x).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
826
Y awd 4680 jenkeissä taitaa olla ainoa molemmilla castingeillä tällä hetkellä, muissa perät vaan singlepiece.
Ei nuo ainakaan kaupunkimälläyksissä mene lunariin ja kiinalaisetkin kun ovat kopioneet samaa tekniikkaa vakuuttelee vaihdettavaksi niin ikään Teslan kanssa. Eiköhän se auto mene lunastukseen jo muutenkin siinä vaiheessa jos se etuvalu vioittuu oli semmoista tai ei vastaavassakin autossa.
Tämä asia varmaan tarkentuu ensi vuonna kun enemmän liikenteessä.
Berliinissä oli front casting test runeilla eli koht tulee niihinkin.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 795
Jes. Toi teholaturille meno vaatii pitkää lämmittämistä eikä sitä voi kai tehdä kun ajossa. Jostain lueskelin talvella, että se ajastuksen kautta tehtävä esilämmitys valmistelisi akun kulutuksen kannalta hyvään lämpötilaan (ei siis teholatauksen kannalta), jolloin saadaan paremmat ranget vs. kylmänä ajaminen. En ole vain nähnyt missään kenenekään laskeneen auki, että kompensoiko tuo pienempi kulutus itse lämmityksen käyttämän virran vai ei :)
Jos haluat lämmittää vain hytin etkä akkua ennen lähtöä, lämmitä hytti camp modella. Silloin akkua ei lämmitetä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 330
Itselläni on suurimmalti osin ilmaiset sähköt niin lämmitän vaan auton aina, en ole miettinyt paljonko vie kun työpaikka on lähellä ja lataan aina 80-90 % töissä niin useimmiten aika sama paljonko kuluttaa.

Uusimman päivityksen myötä muuttui tuo lataus sivu teslassa ja ennen oli muistaakseni merkitty että päivittäiseen ajoon 80 % lataus ja matka ajoon 100%. Nyt on merkitty, että päivittäiseen ajoon 90 % ja matka ajoon 100 %. Ei siis liene haittaa ladata 90 % aina? Mielellään tuon 90 % lataisin töissä viikonloppua jne varten niin ei tarvitse kotona ladata ollenkaan.
On ollut aina että 80-90% daily ja 100% pitkään ajoon.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Berliinissä oli front casting test runeilla eli koht tulee niihinkin.
Jep lokakuussa viime vuonna. Olisko ollu testiajot ennen kuin 4680 akkutehdas olisi valmistunut, mutta köijasivat laitteet Amerikkaan ja nyt sitten ilmeisesti odottavat oikeaa hetkeä kun 2nd gen 4680 ramp up kohdillaan niin pystyttävät linjastot Berliiniin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Whataboutismin hengessä: Mikä automalli on ollut valmis julkaisusta lähtien eikä mitään ongelmia ole ollut? Ei niitä liikaa ole. Tesla on kompastellut auton rakentamisen perusasioissa, missä perinteiset valmistajat ei. Ja päinvastoin sitten sähkön osalta (esim. Toyota Bz4x).
Eihän tämä ollut se pointti. Vaan kuten keskusteltiin, niin autojen valmistus vakiintuu ja sitä myötä erot vuosimallien välillä laadullisesti katoaa. Ekan vuoden räpellyksestä voi haluta paljon enemmän eroon, kun taas on ihan sama onko 4. vai 8. vuosikerran malli. Lastentaudit on molemmissa jo korjattu.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 156
On ollut aina että 80-90% daily ja 100% pitkään ajoon.
Tähän liittyen, Teslan softan logiikka on jotenkin vähän omituinen, jos rajan asettaa 100%, mutta ei kuitenkaan oikeasti lataa kertaakaan sinne, niin auto rupeaa muutaman laturiin kytkennän jälkeen valittamaan miten ei kannata aina täyteen ladata. Olisin kuvitellut, että jotenkin huomioi mihin sitä oikeasti on ladattu, mutta ei ilmeisesti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 330
Tähän liittyen, Teslan softan logiikka on jotenkin vähän omituinen, jos rajan asettaa 100%, mutta ei kuitenkaan oikeasti lataa kertaakaan sinne, niin auto rupeaa muutaman laturiin kytkennän jälkeen valittamaan miten ei kannata aina täyteen ladata. Olisin kuvitellut, että jotenkin huomioi mihin sitä oikeasti on ladattu, mutta ei ilmeisesti.
Se on vain sitä varten, että porukka ei pilaa akkujaan. Olen myös ymmärtänyt, että osaisi laskea myös alas päin jos se vahingossa jää.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Nyt esim acceleration boost maksaa MYLR muistaakseni 1800eur. Jos tuon saisi vaikka 20/kk niin voisin olla kiinnostunut. Jos vaikka 1/3 auton omistajista tilaisi tuon esim aina kesäksi, siitäkin tulisi melkoinen rahavirta tyhjästä.
Sama. Järjellä ajatellen en tuota boostia mihinkään tarvitse ja siksi valitsin pidemmän Rangen perffin sijasta, mutta en kiellä etteikö se silti houkuttelisi. Ei riittävästi kertaostoksena, mutta tuollaisina annoksina ehkä hyvinkin..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 330
Sama. Järjellä ajatellen en tuota boostia mihinkään tarvitse ja siksi valitsin pidemmän Rangen perffin sijasta, mutta en kiellä etteikö se silti houkuttelisi. Ei riittävästi kertaostoksena, mutta tuollaisina annoksina ehkä hyvinkin..
Perffihan on loppujen lopuksi yhtä pihi kun vaan vaihtaa renkaat.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Perffihan on loppujen lopuksi yhtä pihi kun vaan vaihtaa renkaat.
En tuota tiennyt. Joku jossain jenkkifoorumilla kyllä väitti, että LR tuolla buustilla + 20” yhtä kuin perffi pl. isommat levyt ja track mode, joten voipi hyvin olla. Mä tuijotin numeroita ja rangen lisäksi en noita 20” renkaita, tai oikeastaan niistä lähtevää ääntä, suomen teille kaipaillut
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 330
En tuota tiennyt. Joku jossain jenkkifoorumilla kyllä väitti, että LR tuolla buustilla + 20” yhtä kuin perffi pl. isommat levyt ja track mode, joten voipi hyvin olla. Mä tuijotin numeroita ja rangen lisäksi en noita 20” renkaita, tai oikeastaan niistä lähtevää ääntä, suomen teille kaipaillut
Renkaat vaikuttaa yllättävän paljon siihen rangeen ja toki myös ajotavat.
LR kun hankkii boostin, ei se silti ole yhtä nopea kuin perffi vaikka lähelle pääsee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
826
Renkaat vaikuttaa yllättävän paljon siihen rangeen ja toki myös ajotavat.
LR kun hankkii boostin, ei se silti ole yhtä nopea kuin perffi vaikka lähelle pääsee.
Lähtee viivalta vähän hitaammin ja ~30kmh jälkeen tasoissa. Ohituskiihtyvyys pitäisi olla identtinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 073
Boosti kyllä kiinnostaisi, mutta tosiaan liian kallis. Täytyisi jotenkin saada 1 suosittelu tehtyä niin saisin tuon ilmaiseksi 7000 crediitillä. Harmi vaan kun ei ole kukaan tuttu ostamassa juuri nyt. Varsin hyvä crediitti/€ suhde verrattuna muihin juttuihin mitä crediiteillä saa.

Onko täällä kukaan tuota ostanut? Huomaako eron perus LR:ään kuinka selvästi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
826
Boosti kyllä kiinnostaisi, mutta tosiaan liian kallis. Täytyisi jotenkin saada 1 suosittelu tehtyä niin saisin tuon ilmaiseksi 7000 crediitillä. Harmi vaan kun ei ole kukaan tuttu ostamassa juuri nyt. Varsin hyvä crediitti/€ suhde verrattuna muihin juttuihin mitä crediiteillä saa.

Onko täällä kukaan tuota ostanut? Huomaako eron perus LR:ään kuinka selvästi?
Mulla on tuo ja ihan hyvältä tuntuu. Tuossahan on peruutusoikeus jos haluaa vain kokeilla.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
931
Kylmä ilma näyttäisi vaikuttavan paljon ja vieläkin on aamuisin vaan pari astetta lämmintä. Veikkaisin että kun yöpakkaset loppuu(näitäkin kai yähän loppuviikolle taas luvattu) ja alkaa olemaan kokoajan 10-20 astetta niin kulutus pienenee vielä jonkinverran. Itselläni 1,5kk kulutus jotain 16kWh/100km keskimäärin. Mutta heti huomaa että pompsahtaa kun on kylmä.YLR kanssa siis.
Se 15-20 astetta taitaa olla rangen kannalta optimaalisin, siitä kun lähtee lämpenemään niin kulutus kasvaa taas. Toki ilmastointi ei koskaan niin paljon sähköä vie kun lämmitys.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345

Tuossa demonstraatiossa tuo 4680 kakkos sukupolvi näyttäisi hyvinkin pääsevän samaan energiatiheyteen kuin nykyiset 2170.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tuossa demonstraatiossa tuo 4680 kakkos sukupolvi näyttäisi hyvinkin pääsevän samaan energiatiheyteen kuin nykyiset 2170.
Niin, siis paperilla. Nuo luvuthan tuossa esitelmässä ovat lupauksia, eivät todellisen tuotteen mittauksia (kuten näet siitä pienestä tekstistä, kyseessä on hänen veikkauksensa). Tietysti, sen sijaan mitä kaikkea 4680:sta luvattiin, niin päästiin sen sijaan melkein jopa samaan kuin nykyinen vanha tekniikka. Onko se nyt sitten saavutus joka mullisti kaiken?
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
344
Niin, siis paperilla. Nuo luvuthan tuossa esitelmässä ovat lupauksia, eivät todellisen tuotteen mittauksia (kuten näet siitä pienestä tekstistä, kyseessä on hänen veikkauksensa). Tietysti, sen sijaan mitä kaikkea 4680:sta luvattiin, niin päästiin sen sijaan melkein jopa samaan kuin nykyinen vanha tekniikka. Onko se nyt sitten saavutus joka mullisti kaiken?
On, ja kapasiteettihan noissa kasvaa gen 1 -> 2 -> 3.

Pihvi lienee että noiden valmistaminen on halvempaa ja nopeampaa kuin aikaisempien akkukennojen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Niin, siis paperilla. Nuo luvuthan tuossa esitelmässä ovat lupauksia, eivät todellisen tuotteen mittauksia (kuten näet siitä pienestä tekstistä, kyseessä on hänen veikkauksensa). Tietysti, sen sijaan mitä kaikkea 4680:sta luvattiin, niin päästiin sen sijaan melkein jopa samaan kuin nykyinen vanha tekniikka. Onko se nyt sitten saavutus joka mullisti kaiken?
Tais siihen liittyä aika paljon valmistuksellisia asioita joiden piti tuoda kans etuja, ei pelkästään wh kg hommia?
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
344
Tais siihen liittyä aika paljon valmistuksellisia asioita joiden piti tuoda kans etuja, ei pelkästään wh kg hommia?
Jep. Tuo kun on aika merkityksetön autoissa. Tai energiavarastoissa. Näissä hinta per kWh on paljon tärkeämpi. 4680 tarkoitus oli battery dayn mukaan pudottaa kustannuksia 50%. Tällä hetkellähän 4680 suhteen ollaan koetuotantovaiheessa, samalla kun kuivakatodiprosesseja kehitetään massatuotantoon sopiviksi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
On, ja kapasiteettihan noissa kasvaa gen 1 -> 2 -> 3.
Pihvi lienee että noiden valmistaminen on halvempaa ja nopeampaa kuin aikaisempien akkukennojen.
Niin, siis paperilla nämäkin. Vielä yhtäkään ei tuoteta halvemmalla kuin olemassa olevia, eikä nopeammin. Kaikki on pelkkää lupausta "seuraava Gen sitten". Ongelmahan tässä onkin, että kaiken piti jo olla jo valmista Gen 1:ssä, nyt ehkä sitten Gen 3:ssa, jos saavat ikinä ratkottua noita ongelmia joilla ne lupaukset piti lunastaa.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
344
Niin, siis paperilla nämäkin. Vielä yhtäkään ei tuoteta halvemmalla kuin olemassa olevia, eikä nopeammin. Kaikki on pelkkää lupausta "seuraava Gen sitten". Ongelmahan tässä onkin, että kaiken piti jo olla jo valmista Gen 1:ssä, nyt ehkä sitten Gen 3:ssa, jos saavat ikinä ratkottua noita ongelmia joilla ne lupaukset piti lunastaa.
No en minä ainakaan tiedä noiden valmistuskustannuksista vs. 2170. Tiedätkö sinä?

Mutta tietenkään valmistusprosessit eivät ole vielä hiottuja, ja kuivakatodi-prosessin vieminen labrasta massamaiseen valmistukseen on ollut odotettua hankalampaa. Mutta mitä sitten? Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Pitäisikö jättää siis yrittämättä kehittää uutta, ja tyytyä olemassa olevaan teknologiaan, vai mitä oikein ajat takaa?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
No en minä ainakaan tiedä noiden valmistuskustannuksista vs. 2170. Tiedätkö sinä?
Voit päätellä miten innokkaasti niitä käytetään tai mikä tuotantokapasiteetti kaikilla investoinneilla tähän asti on ollut.

Mutta tietenkään valmistusprosessit eivät ole vielä hiottuja, ja kuivakatodi-prosessin vieminen labrasta massamaiseen valmistukseen on ollut odotettua hankalampaa. Mutta mitä sitten? Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Pitäisikö jättää siis yrittämättä kehittää uutta, ja tyytyä olemassa olevaan teknologiaan, vai mitä oikein ajat takaa?
Ongelma on siinä, ettei tuo lupaus ole sen kummallisempi kuin monet muut. Jos joka kerta hehkutettaisiin jotain keksintöä, joka toimii labrassa niin maailma olisi jo ratkaistu. Silti tässäkin ketjussa taas joku hehkuttaa 4680:sta, joka ei ole mitään. Eikö olisi järkevämpää hehkuttaa sitä hienoa keksintöä siinä vaiheessa kun se oikeasti toimisi - eikä olisi vain lupaus jossain tulevaisuudessa?

Paljon mielenkiintoisempia on nimenomaan nuo CATLin LMFP:t ja vastaavat LFP:n seuraavat stepit. Ne ovat Teslankin kannalta mielenkiintoisempia, jos saataisiin kaikki autot LFP:llä varustettuina ja unohdettaisiin koko 4680 (eihän sille oikein mitään käyttöä autoissa enää keksi sen jälkeen). 4680 voi kiinnostaa korkeintaan, jos pitää Teslaa valmistajana jotenkin ihanana, mutta itse autojen kannalta se on yhtä tyhjän kanssa.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Voit päätellä miten innokkaasti niitä käytetään tai mikä tuotantokapasiteetti kaikilla investoinneilla tähän asti on ollut.



Ongelma on siinä, ettei tuo lupaus ole sen kummallisempi kuin monet muut. Jos joka kerta hehkutettaisiin jotain keksintöä, joka toimii labrassa niin maailma olisi jo ratkaistu. Silti tässäkin ketjussa taas joku hehkuttaa 4680:sta, joka ei ole mitään. Eikö olisi järkevämpää hehkuttaa sitä hienoa keksintöä siinä vaiheessa kun se oikeasti toimisi - eikä olisi vain lupaus jossain tulevaisuudessa?

Paljon mielenkiintoisempia on nimenomaan nuo CATLin LMFP:t ja vastaavat LFP:n seuraavat stepit. Ne ovat Teslankin kannalta mielenkiintoisempia, jos saataisiin kaikki autot LFP:llä varustettuina ja unohdettaisiin koko 4680 (eihän sille oikein mitään käyttöä autoissa enää keksi sen jälkeen). 4680 voi kiinnostaa korkeintaan, jos pitää Teslaa valmistajana jotenkin ihanana, mutta itse autojen kannalta se on yhtä tyhjän kanssa.
Lfp ei kyllä kovin hääppöinen ole Suomen talvessa, mutta tulevaisuuden lmfp kylläkin, tokihan se energiatiheyskin kasvaa mutta samanlaillahan se on jossain tulevaisuudessa eikä ATM myynnissä Suomessa. Lmfp ja 4680 molempia tehdään ja ei vielä massana sekä maksaa maltaita kun ei vielä miljoonia akkupakkausia ole tehty, jolloin investointi kulut tippuu per yksikkö.
En tiedä onko sinulla ollut liian isot odotukset 4680 ja pettynyt nykyiseen generaatioon, mutta omasta mielestäni tuo on selkeästi parempi steppi akkuteknologiassa verrattuna 18650 saatikka 2170. Se että milloin se on ylivoimaisesti parempi näitä on toki arvoitus, mutta batterydayn demo oli tyyliin 10v sisällä niin kuin noita edellisiäkin on kehitetty pitemmän aikaa. Tokihan kaikki on suhteellista, toinen etsii mahdollisimman halpaa akkua toinen taas energiatiheintä joku siltä väliltä. Tämä 4680 on varmaankin juurikin tämä kompromissi eli kohtuu halpa ja kohtuu energiarikas lähivuosina kunhan se skaalautuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 618
Lfp ei kyllä kovin hääppöinen ole Suomen talvessa
Riippuu varmaan käyttäjästä ja käyttötarpeesta, mutta itellä ei mitään ongelmaa LFP:n kanssa talvella omalla käyttöprofiililla ja 40tkm vuosiajoilla. Mainio akku ollut kesät ja talvet.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Riippuu varmaan käyttäjästä ja käyttötarpeesta, mutta itellä ei mitään ongelmaa LFP:n kanssa talvella omalla käyttöprofiililla ja 40tkm vuosiajoilla. Mainio akku ollut kesät ja talvet.
Toki joka akulla pärjää. Meinasinkin että noissa lfp pienemmät latausnopeudet ja isompi akunhehkutus lämpimäksi verrattuna long rangen ncm, ero on pieni mutta alkutaipaleellahan nämä akut on kehityksessä. Ainakin ennakkotiedoissa tuo lmfp kykenee parempaan pakkasenkestoon verrattuna perus lfp akkuun. Lfp energiatiheys noin 125kwh/kg, tuleva lmfp 150-160kwh/kg nykyiset 2170 noin 180kwh/kg ja tuo 2nd gen 4680 samaa tasoa, voi olla hiukan enemmän mutta tuskin 185kwh enempää. Se että tuo 2170 alkaa olemaan kehityksen loppupäässä ja 4680 alkupäässä lupaa energiatiheyttä 200kwh/kg 3rd gen at pack lvl. Se mikä merkkaa on siis pakkaustasolla energiatiheys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 303
LFP:n talvikäytön pikalatausnopeuden ongelmathan eivät johdu vain pelkässä akkukemiasta, vaan myös siinä että sen lämmitys tapahtuu puolella teholla vs. NMC kemiallinen LR / Perf-akku...
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 795
Toki joka akulla pärjää. Meinasinkin että noissa lfp pienemmät latausnopeudet ja isompi akunhehkutus lämpimäksi verrattuna long rangen ncm, ero on pieni mutta alkutaipaleellahan nämä akut on kehityksessä. Ainakin ennakkotiedoissa tuo lmfp kykenee parempaan pakkasenkestoon verrattuna perus lfp akkuun. Lfp energiatiheys noin 125kwh/kg, tuleva lmfp 150-160kwh/kg nykyiset 2170 noin 180kwh/kg ja tuo 2nd gen 4680 samaa tasoa, voi olla hiukan enemmän mutta tuskin 185kwh enempää. Se että tuo 2170 alkaa olemaan kehityksen loppupäässä ja 4680 alkupäässä lupaa energiatiheyttä 200kwh/kg 3rd gen at pack lvl. Se mikä merkkaa on siis pakkaustasolla energiatiheys.
Täällä tuli juuri 6kk ja hiukan alle 30tkm yhteiseloa lfp kolmosen kanssa. Ei mitään ongelmaa latausnopeuksien kanssa kun navigoi laturille 45min ennen saapumista. Hyvin tulee hetken täydellä 170kw höngällä. Lfp mallit kun ovat yksimoottorisia niin kulutuskin on pienempää kuin nelikoissa.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Täällä tuli juuri 6kk ja hiukan alle 30tkm yhteiseloa lfp kolmosen kanssa. Ei mitään ongelmaa latausnopeuksien kanssa kun navigoi laturille 45min ennen saapumista. Hyvin tulee hetken täydellä 170kw höngällä. Lfp mallit kun ovat yksimoottorisia niin kulutuskin on pienempää kuin nelikoissa.
Jep. Mullekin latausnopeudet aika sama, pärjään ihan type2 latauksella kun ei kiire lasten kanssa ole, mutta parin sähköauton jälkeen seuraava kiikarissa jossa olisi specsinä 400km winter range ja vastaavasti 600km kesä ihan vaan next lvl juttuna ettei tarvitse miettiä latauksia matkalla. Ekassa sähköautossani vastaavasti oli 50km talvi ja 100 kesärange ja ajoi asiansa kunnes töiden takia upgradesin isompi akkuiseen sähkäriin. En henkilökohtaisesti näe omaan tarkoitukseen mitään väliä onko wltp range 400-600km kun sama homma eli joutuu pysähtymään matkalla ja ladata. Toki ei iso vaiva ole en sitä kiistä, mutta arpoa missä halvin lataus, riittääkö latausnopeudet, onko laturi vapaa, toimiiko se, missä laturi sijaitsee yms. Seuraava auto tulee olemaan riittävällä rangella niin on se mieleinen ja ajelen siihen asti nykyisellä. Toinen seikka mikä kiinnostaa kotilatauksen puolesta on langaton lataus ja näyttää vuoden päästä tulevan ainakin ekaksi VAG konsernin autoihin jonka jälkeen kehittävät muihin sähäreihin, joten helppous lisääntyy myös seuraavassa autossa kotilatauksen osalta hieman. On noita pistokkeita tullut lykittyä jokunen kerta ja mulla se on se seuraava juttu mistä haluan luopua.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Lfp ei kyllä kovin hääppöinen ole Suomen talvessa
LFP toimii aivan mainiosti Suomen talvessa. Itseasiassa paljon paremmin kuin vastaava NMC, koska kun kulutusta on päivisin paljon, niin hyvä että koko kapasiteetti on aina käytössä. Kyllä se sinne pikalaturillekin lämpenee siinä ajassa kun sinne ajaisi parisataa kilsaa.

En tiedä onko sinulla ollut liian isot odotukset 4680 ja pettynyt nykyiseen generaatioon, mutta omasta mielestäni tuo on selkeästi parempi steppi akkuteknologiassa verrattuna 18650 saatikka 2170.
Mikä siitä tekee niin selkeästi paremman stepin? Tällä hetkellähän se on jäljessä kaikessa. Mikä 4680:sta tekee paremman muodon kuin esim. LFP:n mahdollistamat rakenteet (sehän ei ole rajoitettu noihin 4680/2170/18650 kokoihin).

Tämä 4680 on varmaankin juurikin tämä kompromissi eli kohtuu halpa ja kohtuu energiarikas lähivuosina kunhan se skaalautuu.
Tai sitten se ei ole kumpaakaan, eikä skaalaudu (siis tämä Teslan Maxwell-ostos).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 330
BYDilta tullut parempia innovaatioita tuotantoon kuin 4680 Teslalta. Teslan on pakko jotain työntää vaikka mieli tekisi käyttää muita, kun pitää olla jotain omaa koska sijoittajat. Alkaa osake kohta olemaan muiden tasolla kun hype laantuu.

Jos 4680 skaalatuisi se oltaisiin nähty jo. Sen takia Plaid+ peruttiin kun akku ei ollutkaan sitä mitä piti. Uusi S piti ollla 4680 mutta se tulee iän vanhalla 18650lla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
826
BYDilta tullut parempia innovaatioita tuotantoon kuin 4680 Teslalta. Teslan on pakko jotain työntää vaikka mieli tekisi käyttää muita, kun pitää olla jotain omaa koska sijoittajat. Alkaa osake kohta olemaan muiden tasolla kun hype laantuu.
Jos 4680 skaalatuisi se oltaisiin nähty jo. Sen takia Plaid+ peruttiin kun akku ei ollutkaan sitä mitä piti. Uusi S piti ollla 4680 mutta se tulee iän vanhalla 18650lla.
Tai sitten se ei ole kumpaakaan, eikä skaalaudu (siis tämä Teslan Maxwell-ostos).
Kaikki mitä Tesla tekee on roskaa ja kaikki mitä kiinalaiset tekee on kultaa paistaa näistä kommentesta. Kokonaan mutua eikä mitään faktuaalista perustaa väitteille.

Tesla Giga Berlin Starts Production of Model Y with BYD Batteries: Report
Nyt alko Saksassa structural batteryllä etu ja takavalu y mallin tuotanto. Kyseessä karvalakki y malli 55kwh byd blade lfp akku. Saksassa kesäkuun loppuun rahoitustarjous 1.97% korolla.
Näitä front casting testiautoja tosiaan oli tehdaskierroksella viikko sitten kun käytiin Suomiporukalla. Bongattiin myös uusia punaisen protoja / osia, nekin rullaa varmasti linjalta lähiaikoina.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 330
Kaikki mitä Tesla tekee on roskaa ja kaikki mitä kiinalaiset tekee on kultaa paistaa näistä kommentesta. Kokonaan mutua eikä mitään faktuaalista perustaa väitteille.
Ehkä mutta niin on aikaisemmat kommentit myös 4680 gen 2 ja gen 3 versioista.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
201
Jep. Mullekin latausnopeudet aika sama, pärjään ihan type2 latauksella kun ei kiire lasten kanssa ole, mutta parin sähköauton jälkeen seuraava kiikarissa jossa olisi specsinä 400km winter range ja vastaavasti 600km kesä ihan vaan next lvl juttuna ettei tarvitse miettiä latauksia matkalla. Ekassa sähköautossani vastaavasti oli 50km talvi ja 100 kesärange ja ajoi asiansa kunnes töiden takia upgradesin isompi akkuiseen sähkäriin. En henkilökohtaisesti näe omaan tarkoitukseen mitään väliä onko wltp range 400-600km kun sama homma eli joutuu pysähtymään matkalla ja ladata. Toki ei iso vaiva ole en sitä kiistä, mutta arpoa missä halvin lataus, riittääkö latausnopeudet, onko laturi vapaa, toimiiko se, missä laturi sijaitsee yms. Seuraava auto tulee olemaan riittävällä rangella niin on se mieleinen ja ajelen siihen asti nykyisellä. Toinen seikka mikä kiinnostaa kotilatauksen puolesta on langaton lataus ja näyttää vuoden päästä tulevan ainakin ekaksi VAG konsernin autoihin jonka jälkeen kehittävät muihin sähäreihin, joten helppous lisääntyy myös seuraavassa autossa kotilatauksen osalta hieman. On noita pistokkeita tullut lykittyä jokunen kerta ja mulla se on se seuraava juttu mistä haluan luopua.
Itse en taas ole valmis maksamaan +10k€ isommasta ja raskaammasta akusta jos autolla pääsee säällä kuin säällä 200km laturinvälin ja tuo 200km saadaan ladattua akkuun alle puolessa tunnissa. Kesällä ja ns. normikeleillä päästäneen +300km jota ei rakko oikein suomen nopeusrajoituksilla kestä
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
931
Tesla Giga Berlin Starts Production of Model Y with BYD Batteries: Report
Nyt alko Saksassa structural batteryllä etu ja takavalu y mallin tuotanto. Kyseessä karvalakki y malli 55kwh byd blade lfp akku. Saksassa kesäkuun loppuun rahoitustarjous 1.97% korolla.
Ihmettelen että miksei Tesla laita kättä taskuun ja osta rahoitusyhtiöiltä halvempia korkoja ihan kaikissa euroopan maissa eikä vain saksassa. Luulisi että keskimäärin ei maksa montaa tonnia per auto, mutta ennemmin laskevat hintaa sen 5k. Tai ehkä Teslalla ei olla vielä tajuttu että todella suuri osa nykyisestä kysynnän puutteesta johtuu nimenomaan korkeista koroista, harva tämän hintaluokan autoja ostaa käteisellä.

Alennukset rahoitukseen eikä myyntihintaan myös ylläpitäisivät auton arvon mielikuvaa paremmin. Asiakas miettisi että teslalta saa tämmöisen 60k auton nollakorolla kun kilpailijalla 60k auto on 5% korolla, vrt. nykytilanne jossa asiakas miettii että onkohan kilpailijan 60k auton oltava parempi kun teslan 50k auto jonka hintaa halpuutetaan joka toinen viikko.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 330
Ihmettelen että miksei Tesla laita kättä taskuun ja osta rahoitusyhtiöiltä halvempia korkoja ihan kaikissa euroopan maissa eikä vain saksassa. Luulisi että keskimäärin ei maksa montaa tonnia per auto, mutta ennemmin laskevat hintaa sen 5k. Tai ehkä Teslalla ei olla vielä tajuttu että todella suuri osa nykyisestä kysynnän puutteesta johtuu nimenomaan korkeista koroista, harva tämän hintaluokan autoja ostaa käteisellä.

Alennukset rahoitukseen eikä myyntihintaan myös ylläpitäisivät auton arvon mielikuvaa paremmin. Asiakas miettisi että teslalta saa tämmöisen 60k auton nollakorolla kun kilpailijalla 60k auto on 5% korolla, vrt. nykytilanne jossa asiakas miettii että onkohan kilpailijan 60k auton oltava parempi kun teslan 50k auto jonka hintaa halpuutetaan joka toinen viikko.
Tuo on yksi syy mutta myös se, että aika monella on jo Tesla ja miksi vaihtaa karsitumpaan ja samaan?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 913
Viestejä
4 344 765
Jäsenet
72 292
Uusin jäsen
marckus

Hinta.fi

Ylös Bottom