Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Näin vinkkinä, jos talon seinäsi ja sen takia laturisi on oikeallapuolella autoa, voit peruuttaa autosi siihen, joten kuskin ovisi, latausporttisi ja täten myös laturisi kaikki on samalla puolella. Onko tämä niin vaikeaa sinun hahmottaa?
Minusta turhaa vääntöä. Paras on, että pistokepaikka on molemmin puolin autoa, koska latauspisteet vaihtelevat. Voi olla tilanne, että kotona on kaksi laturia katoksessa / tallissa, jolloin pistokkeen olisi hyvä olla toisellakin puolella. Tuplapistokepaikka on minusta sähköautojen premiumia :D Tuli vielä mieleen, että kuluttajalle paras olisi pistokepaikka molemmin puolin etulokasuojassa, koska sillä keskimäärin tarvitsi lyhimmän johdon kotilatauksessa. Kaikki eivät voi Teslaansa peruuttaa parkkiin ja usein latausasema on katoksen / tallin päädyssä. Tämä on sitten huono juttu julkisten latauspisteiden kanssa.

Kontin aukaisusta vielä. Minusta paras on jalan huitaisu, kunhan se on luotettava. Sen jälkeen paras on seisoskelu riittävän pitkään kontin takana. Sen jälkeen tulee suloisessa sopusoinnussa sovelluksesta / avaimesta / kellosta näpyttely. Tesla ei tällaisiin herkkuihin panosta, koska se ei vähentäne auton kysyntää merkittävästi ja toisaalta auton hinta nousisi tuollaisia varusteita lisäämällä karkottaen ostajia.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 156
Näin vinkkinä, jos talon seinäsi ja sen takia laturisi on oikeallapuolella autoa, voit peruuttaa autosi siihen, joten kuskin ovisi, latausporttisi ja täten myös laturisi kaikki on samalla puolella. Onko tämä niin vaikeaa sinun hahmottaa?
Niin, mitä jos pakittaakin aina talon viereen ja seinä on vasemmalla puolella (etuperin ajettuna)?

TLDR, eiköhän tämä jankkaus riitä ja sijoituspuolessa on hyvät ja huonot puolensa ihan käyttötapauksista riippuen.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Näin vinkkinä, jos talon seinäsi ja sen takia laturisi on oikeallapuolella autoa, voit peruuttaa autosi siihen, joten kuskin ovisi, latausporttisi ja täten myös laturisi kaikki on samalla puolella. Onko tämä niin vaikeaa sinun hahmottaa?
Niinhän minä teenkin, pakitan sinne. Silloinhan se nimenomaan jää väärälle puolelle. Mikä muu olisi edes vaihtoehto? Miksi oletat että ihmiset ajavat etuperin parkkipaikkaan aina, pelkäävätkö ne kuten sinä sitä vaihdekeppiä? Tuntuu että sinulla on autoilusta vielä paljon opittavaa, mutta ei hätää, kokemuksen kautta se parkkeeraaminen kyllä siitä helpottuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Oma veikkaukseni tällaiselle pikkukorotukselle jenkeissä ja tonnin korotukselle Suomessa on saada sivustaseuraajilla ostohousut jalkaan. Parin hinnanalennuksen jälkeen moni on jäänyt odottamaan lisää alennuksia ja some ruokkinut tätä entisestään. Tällä korotuksella muistutellaan, että hinnat voivat myös nousta ja ei kannata liikaa odotella. Korotus ei toki tarkoita, etteikö 13.7. voi taas tapahtua kummia.

Ymmmärtääkseni model 3:n hinnat eivät muuttuneet.
Tästä tulee kyllä ihan katastrofi Teslan kannalta, jos oikeasti veivaavat hintoja miten sattuu edestakaisin. Epävarmat ajat eivät varsinaisesti kaipaa seurakseen epävarmaa hinnoittelua. Jännä, että eivät lähde rahoituksen kautta hakemaan myyntiä. Paksulla kassalla se olisi mahdollista.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Tästä tulee kyllä ihan katastrofi Teslan kannalta, jos oikeasti veivaavat hintoja miten sattuu edestakaisin. Epävarmat ajat eivät varsinaisesti kaipaa seurakseen epävarmaa hinnoittelua. Jännä, että eivät lähde rahoituksen kautta hakemaan myyntiä. Paksulla kassalla se olisi mahdollista.
Saksassahan oli hetki sitten halpaa lainaa, joten voisivat Suomessakin tarjota jossain vaiheessa. Toki nuo ilmaiset superit tarjolle jos tiukka paikka oli sitten joku määrä tai aikarajoite vaikka 2 vuotta.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
Tästä tulee kyllä ihan katastrofi Teslan kannalta, jos oikeasti veivaavat hintoja miten sattuu edestakaisin. Epävarmat ajat eivät varsinaisesti kaipaa seurakseen epävarmaa hinnoittelua. Jännä, että eivät lähde rahoituksen kautta hakemaan myyntiä. Paksulla kassalla se olisi mahdollista.
Tätä minäkin vähän tässä miettinyt että eikö olisi järkevämpää tehdä joku kiva porkkana korkotarjouksena kuin veivata näitä hintoja edes takas.

Nyt tietysti varmaan halutaan varastoa tyhjentää niin uusien autojen hintaan voi "laittaa tonnin lisää" ja laittaa varastoautoille tonnin "alennuksen".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Tuplapistokepaikka on minusta sähköautojen premiumia :D
Tuplapistoke olisi etu myös tilanteessa jossa se latausluukku itsessään hajoaa, on jäässä tms. ... tosin tesloissa ilmeisesti ei nuo portit ole kauheasti hajoilleet, vai onko? Ainakaan en muista juuri lukeneeni asiasta. Itselläni bemarin plugarissa itse se töpselin lukitusmekanismi hajosi, ja se esti lataamisen, koska pistoke ei lukittunut. Tässä olisi toinen pistoke toisella puolen autoa pelastanut.

Keulassa sijaitsevista porteista kuullut paljonkin ulinaa että ovat helposti umpijäässä talvella.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 330
Saksassahan oli hetki sitten halpaa lainaa, joten voisivat Suomessakin tarjota jossain vaiheessa. Toki nuo ilmaiset superit tarjolle jos tiukka paikka oli sitten joku määrä tai aikarajoite vaikka 2 vuotta.
Supereilla ei Suomessa tee mitään. Rahoituksen korko alas.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 330
Tuplapistoke olisi etu myös tilanteessa jossa se latausluukku itsessään hajoaa, on jäässä tms. ... tosin tesloissa ilmeisesti ei nuo portit ole kauheasti hajoilleet, vai onko? Ainakaan en muista juuri lukeneeni asiasta. Itselläni bemarin plugarissa itse se töpselin lukitusmekanismi hajosi, ja se esti lataamisen, koska pistoke ei lukittunut. Tässä olisi toinen pistoke toisella puolen autoa pelastanut.

Keulassa sijaitsevista porteista kuullut paljonkin ulinaa että ovat helposti umpijäässä talvella.
Model 3/Y on hajonnut portteja. Hajoaa joko se lukitus tai johtosarja tai portti kokonaan.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Tästä tulee kyllä ihan katastrofi Teslan kannalta, jos oikeasti veivaavat hintoja miten sattuu edestakaisin. Epävarmat ajat eivät varsinaisesti kaipaa seurakseen epävarmaa hinnoittelua. Jännä, että eivät lähde rahoituksen kautta hakemaan myyntiä. Paksulla kassalla se olisi mahdollista.
Tonnin eli ~2% vaihtelut eivät isoja merkkaa, varsinkaan auton ollessa vertailuryhmänsä edullisin käteisellä ostettuna. Ovat veivanneet hintoja Jenkeissä jatkuvasti ja tuntuu silti myyvän. Muut tyytyvät vain nostamaan pl. VW business edition.

Hyvä havainto, että kilpailukykyisen rahoituksen tarjoaminen olisi Teslalle varmaan mahdollista pinkan ollessa kunnossa. Silloin myyntihinta voisi olla nykyistä korkeampikin.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 686
On tuo latausporttien sijainnista väittely kyllä niin turhaa. En muista että missään bensalangassa olisi väitelty miltä puolelta on paras tankata autoa?
Tankkaus suoritetaan paljon harvemmin kuin lataus? Siinä paras paikka on vasemmalla takana ja huonoin oikealla edessä (Boxster).
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 795
FSD Betan tulosta eurooppaan uutta tietoa, tammi-kesäkuun 2024 aikana saattaa vihdoin tulla:


Google kääntäjä:

Saatavilla on jännittäviä uutisia "UNECE-säännöstä kuljettajan ohjausta avustavista järjestelmistä" (DCAS), joka mahdollistaa FSD Betan Euroopassa.

Alun perin lopullisen luonnoksen odotettiin valmistuvan vuoteen 2024 asti, mikä olisi merkinnyt sitä, että FSD olisi voinut saada hyväksynnän tammikuuhun 2025 asti.

Nyt Euroopan komissio aikoo antaa DCAS:lle korkeimman prioriteetin ja haluaa saada sen päätökseen tänä vuonna. Lopullisen luonnoksen odotetaan valmistuvan jo tämän vuoden syyskuussa.

Tämä tarkoittaa, että FSD Beta voisi olla mahdollista Euroopassa aikaisintaan tammikuussa 2024 ja viimeistään kesällä 2024.

Prosessin nopeuttamiseksi käytännönläheisyys (vaihe 1) erotetaan hands-off-toiminnasta (vaihe 2). Tästä syystä riippumatta siitä, onko hands-off sallittu Yhdysvalloissa siihen mennessä, vain käytännönläheisyys sallitaan meille, kunnes vaihe 2 on valmis.

Keskustellaan myös siitä, voidaanko suljettu testausvaihe sallia ennen hyväksyntää tammikuussa 2024.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 802
Tankkaus suoritetaan paljon harvemmin kuin lataus? Siinä paras paikka on vasemmalla takana ja huonoin oikealla edessä (Boxster).
No minä en ole omistanut ikinä kuin uusia Volvoja. Eli paras paikka on sit varmaan oikealla takana. Tesloissa nuo on järkevästi kyljessä, sit oli se joku ranskalainen merkki missä se pistoke on keskellä keulaa. Ei mahda ihan pohjoismaitten loska/jääpaskassa toimia as intended.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
tosin tesloissa ilmeisesti ei nuo portit ole kauheasti hajoilleet, vai onko? Ainakaan en muista juuri lukeneeni asiasta.
Latausportin lukitusmoottori on mennyt rikki erittäin monesta (omastani myös), eli silloin se kaapeli ei lähde pois ilman että käy takaluukun kautta manuaalisesti vapauttamasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Latausportin lukitusmoottori on mennyt rikki erittäin monesta (omastani myös), eli silloin se kaapeli ei lähde pois ilman että käy takaluukun kautta manuaalisesti vapauttamasta.
Onnistuuko lataus enää tuon jälkeen? Bemarissa kävi just noin, eli johto ei irronnut -> hätävapauttimesta rusautus ja pistoke irtosi ... mutta sen jälkeen ei enää lukittunut, ja koska sei lukittunut, ei myöskään lataus suostunut alkamaan. Hybridissä ei niin vakavaa, mutta täyssähkössähän tuo tarkoittaisi helposti hinurikeikkaa. Ei olisi IMO edes liioiteltua se toinen latausportti :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
282
Latausportin lukitusmoottori on mennyt rikki erittäin monesta (omastani myös), eli silloin se kaapeli ei lähde pois ilman että käy takaluukun kautta manuaalisesti vapauttamasta.
Veljellä meni M3LR myös latausportti takuuseen (samoin ratti ("nahka" irtosi lämmityksen kohdalta) ja kuskinpenkin niskatuki (kupli) vai liekkö vaihdettu koko penkki).
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Jenkeissä nostivat Y:n hintaa 250$. Vilkaisin Suomen sivuja ja ymmärsinkö oikein, että rwd ja lr -versiot ovat nousseet tonnilla? Perffissä ei tainnut hinta muuttua.
Taisivat muuten jenkeissä nostaa myös model 3 hintoja 250$, mutta Suomessa jätettiin hintoihin niiden koskematta.

Ja kyllä se niin on, että model Y varastoautojen "alennus" on hintojen korottamatta jättäminen tonnilla, mikä rwd ja lr -versioiden tilaushintoihin tuli. Veikeää, että eilen normaalihinta on tänään alennus :dead:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 303
Latausportin lukitusmoottori on mennyt rikki erittäin monesta (omastani myös), eli silloin se kaapeli ei lähde pois ilman että käy takaluukun kautta manuaalisesti vapauttamasta.
Toinen mikä hajoilee on se kosketusanturi, mutta silloin portin saa auki vielä appsilla.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
530
Meneekö penkki ja rattikin automaattisesti vaimon jäljiltä paikelleen kun oven avaa?
Kun olen 99% pääasiallinen kuski, niin tämän ominaisuuden toimivuus arkikäytössä on käytännössä testaamatta. Mutta autoon toki saa profiileihin säädetty penkkiasetukset (2 muistipaikkaa / profiili), jotka säätyy automaattisesti riippuen siitä mikä profiileista auton lukituksen aukaisee. Ratti ei säädy kun on manuaalisäätöinen, mutta testatessa noita muistipaikkoja ja profiilitoimintoja, niin ei haitannut autoonmenemistä, aika pieni eroavaisuus kuitenkin 165 vs 185 kuskien säädöissä ratin osalta.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 056
Ai että! Kaiken sen kuivan lasin pyyhkimisen jälkeen tänään tuli vihdoin vettä ja pääsin testaamaan miten automaattipyyhkijät toimivat sateella. Lopputulos: Lasi pyyhkäisi niin harvoin, että joutui koko ajan antaa manuaalikäskyn pyyhkäistä lasi.

Onkohan koodiin unohtunut joku funktio väärinpäin, että miten reagoida lasille ilmestyvään veteen?

Eipä tuo oikeasti edes haittaa niin paljoa, mutta päivittäisivät nyt perkele tuohon sen vaihtoehdon laittaa pois päältä halutessaan kun käyttää ACC/AP.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
784
Tesla on markkinatalouden ilmentymä.
Vielä tarkemmin sanottuna kvartaalitalouden. Hyvässä ja pahassa.
Tuo yksi kommentti oli muuten hyvä jossa mainittiin että ihmiset rupeavat kohta enenevässä määrin odottamaan ennemmin sitä faceliftiä. Teslan tapauksessa sillä on jopa enemmän merkitystä kuin muilla kun kaikki vanhemmat on samannäköisiä, siis nimenomaan vanhan näköisiä.
Jostain Focuksesta ja Fiestasta minä en ainakaan täysin erota mikä on minkäkin ikäinen.
Sukupolvia+facelift on niin paljon.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Vielä tarkemmin sanottuna kvartaalitalouden. Hyvässä ja pahassa.
Tuo yksi kommentti oli muuten hyvä jossa mainittiin että ihmiset rupeavat kohta enenevässä määrin odottamaan ennemmin sitä faceliftiä. Teslan tapauksessa sillä on jopa enemmän merkitystä kuin muilla kun kaikki vanhemmat on samannäköisiä, siis nimenomaan vanhan näköisiä.
Jostain Focuksesta ja Fiestasta minä en ainakaan täysin erota mikä on minkäkin ikäinen.
Sukupolvia+facelift on niin paljon.
Toisaalta odotettu facelift todennäköisesti tarkoittaa nykyistä korkeampaa hintaa vaikka valmistuskustannukset olisivat alhaiset? Pitää kuitenkin muistaa, että 3/Y ovat iältään 3-6 vuotta vanhoja eivätkä siten eroa monesta muusta autosta. Kolmonen on toki faceliftin tarpeessa.

Tesla yrittää muuttaa automaailmaa siinäkin, että auto voi uudistua ilman ulkomuotojen tai sisustan muutoksia eli siis softan osalta. Tämäkin niin hyvässä kuin pahassa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
784
Toisaalta odotettu facelift todennäköisesti tarkoittaa nykyistä korkeampaa hintaa vaikka valmistuskustannukset olisivat alhaiset? Pitää kuitenkin muistaa, että 3/Y ovat iältään 3-6 vuotta vanhoja eivätkä siten eroa monesta muusta autosta. Kolmonen on toki faceliftin tarpeessa.

Tesla yrittää muuttaa automaailmaa siinäkin, että auto voi uudistua ilman ulkomuotojen tai sisustan muutoksia eli siis softan osalta. Tämäkin niin hyvässä kuin pahassa.
Eli paluu todella vanhaan? Muistaakseni Buick ensimmäisenä joskus ennen WW2 keksi tehdä vuosittain muutoksia auton ulkonäköön että ihmiset halusivat uusia autoja. Ford ja kumppanit lykkäsivät sitä samannäköistä mallia pihalle vaikka tekniikka muuttuikin pikkuhiljaa koko ajan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Tesla yrittää muuttaa automaailmaa siinäkin, että auto voi uudistua ilman ulkomuotojen tai sisustan muutoksia eli siis softan osalta. Tämäkin niin hyvässä kuin pahassa.
Onhan noita päivittyviä softia ollut jo pitkään. Tesla vain loi siitä päivitettävyydestä välttämättömyyden, kun koko käyttöliittymä on softan varassa. Se sitten varmaan riippuu päässä olevista laseista onko moinen välttämättömyys käyttäjän etu vai teknologiademon betatestaajan "riemuja".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 389
Olisi kyllä itselle mahdoton perustella jos oisin vaikka muutaman vuoden ajellut jo model3 että päivittäisin sen uuteen, koska uusi on ihan samannäköinen sisältä ja ulkoa. Ei tulisi sitä uutuuden viehätystä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Eli paluu todella vanhaan? Muistaakseni Buick ensimmäisenä joskus ennen WW2 keksi tehdä vuosittain muutoksia auton ulkonäköön että ihmiset halusivat uusia autoja. Ford ja kumppanit lykkäsivät sitä samannäköistä mallia pihalle vaikka tekniikka muuttuikin pikkuhiljaa koko ajan.
Tesla pelaakin teknologian murrosvaiheessa hinnalla ja voluumilla, ei monipuolisuudella. Kun sähköautoista tulee 10-15v sisällä valtavirtaa, uskon tarjonnan ja teknologian paranemisen myötä hintojen painuvan alaspäin. Silloin Teslan konsepti ei enää toimi, kun eivät ole harvoja järkevällä hinnalla sujuvan softan ja energiataloudellisen suorituskykyn tarjoavia puljuja.

Onhan noita päivittyviä softia ollut jo pitkään. Tesla vain loi siitä päivitettävyydestä välttämättömyyden, kun koko käyttöliittymä on softan varassa. Se sitten varmaan riippuu päässä olevista laseista onko moinen välttämättömyys käyttäjän etu vai teknologiademon betatestaajan "riemuja".
Sinänsä Teslan käyttöliittymä ei taida jatkuvia päivityksiä kaipaavan, kun ei pätki ja hidastele. Ovat parannelleet (ja pilanneet) ominaisuuksia ajan myötä otana ja se on positiivista (sekä negatiivista). Varmaan mulla vahvuudet laseissa riittävät, kun auto on mielestäni parantunut viimeaikaisilla päivityksillä ja siksi päivitykset saavat minulta :thumbsup:

Ymmärtääkseni pelimaailma on tullut autoihin, kun monella merkillä päivityksiä kerrassaan odotetaan, jotta asioita saadaan kuntoon tai paremmaksi. VW akun lämmitys näin esimerkkinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Sinänsä Teslan käyttöliittymä ei taida jatkuvia päivityksiä kaipaavan, kun ei pätki ja hidastele. Ovat parannelleet (ja pilanneet) ominaisuuksia ajan myötä otana ja se on positiivista (sekä negatiivista). Varmaan mulla vahvuudet laseissa riittävät, kun auto on mielestäni parantunut viimeaikaisilla päivityksillä ja siksi päivitykset saavat minulta :thumbsup:

Ymmärtääkseni pelimaailma on tullut autoihin, kun monella merkillä päivityksiä kerrassaan odotetaan, jotta asioita saadaan kuntoon tai paremmaksi. VW akun lämmitys näin esimerkkinä.
Mut paljonko sieltä on oikeasti tullut "isoa" featurea softassa? Rauta on se mikä on, kun tehtaalta lähti. Uutta sensoria ei saa (pois kyllä tuntuu lähtevän). Auton mittakaavassa pientä sälää. Haen tällä siis sitä, että ei sillä softalla kuuhun mennä auton uudistamisessa. Käyttäjän kyllä voi saada ballistiselle radalle sopivalla "feature"lisäyksellä. Jännä nähdä miten markkinoiden kypsyttyä Tesla pärjää, jos ei muuta radikaalisti joko softaa tai autoa "faceliftissä". Uusi auto on uusi auto, mutta jos vanhasta saa lähes uuden pesemällä ja imuroimalla, niin useamman kympin välirahaa voi olla hapokasta pistää.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 795
Mut paljonko sieltä on oikeasti tullut "isoa" featurea softassa? Rauta on se mikä on, kun tehtaalta lähti. Uutta sensoria ei saa (pois kyllä tuntuu lähtevän). Auton mittakaavassa pientä sälää. Haen tällä siis sitä, että ei sillä softalla kuuhun mennä auton uudistamisessa. Käyttäjän kyllä voi saada ballistiselle radalle sopivalla "feature"lisäyksellä. Jännä nähdä miten markkinoiden kypsyttyä Tesla pärjää, jos ei muuta radikaalisti joko softaa tai autoa "faceliftissä". Uusi auto on uusi auto, mutta jos vanhasta saa lähes uuden pesemällä ja imuroimalla, niin useamman kympin välirahaa voi olla hapokasta pistää.
Esim. Dog Mode on tullut päivityksenä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
...
Haen tällä siis sitä, että ei sillä softalla kuuhun mennä auton uudistamisessa.
...
Samaa mieltä tästä. Softapäivityksillä voi korjata ongelmia ja tuoda pikkukivaa, mutta radikaaleja uudistavia juttuja on vaikeampi tehdä. Ainakaan sellaisia, joita suuri osa käyttäjistä pitäisi merkittävinä.

...
Jännä nähdä miten markkinoiden kypsyttyä Tesla pärjää, jos ei muuta radikaalisti joko softaa tai autoa "faceliftissä".
...
Tämä on asia, joka itseäni kiinnostaa. Vaikea nähdä Teslan nykykonseptia toimivana 10-15v päästä ellei suurin osa nykyvalmistajista ole jo konkurssissa sitä ennen.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
FSD Betan tulosta eurooppaan uutta tietoa, tammi-kesäkuun 2024 aikana saattaa vihdoin tulla:


Google kääntäjä:

Saatavilla on jännittäviä uutisia "UNECE-säännöstä kuljettajan ohjausta avustavista järjestelmistä" (DCAS), joka mahdollistaa FSD Betan Euroopassa.

Alun perin lopullisen luonnoksen odotettiin valmistuvan vuoteen 2024 asti, mikä olisi merkinnyt sitä, että FSD olisi voinut saada hyväksynnän tammikuuhun 2025 asti.

Nyt Euroopan komissio aikoo antaa DCAS:lle korkeimman prioriteetin ja haluaa saada sen päätökseen tänä vuonna. Lopullisen luonnoksen odotetaan valmistuvan jo tämän vuoden syyskuussa.

Tämä tarkoittaa, että FSD Beta voisi olla mahdollista Euroopassa aikaisintaan tammikuussa 2024 ja viimeistään kesällä 2024.

Prosessin nopeuttamiseksi käytännönläheisyys (vaihe 1) erotetaan hands-off-toiminnasta (vaihe 2). Tästä syystä riippumatta siitä, onko hands-off sallittu Yhdysvalloissa siihen mennessä, vain käytännönläheisyys sallitaan meille, kunnes vaihe 2 on valmis.

Keskustellaan myös siitä, voidaanko suljettu testausvaihe sallia ennen hyväksyntää tammikuussa 2024.
Länsirintamalta ei mitään uutta. Kädetön versio koitetaan reguloida syksy -24 ja aikaisintaan lailliseksi tammikuu 2025. En pitäisi kummallisena että myöhästyy.
Oma mielenkiinto loppuu heti fsd jos käsiä pitää käyttää ratilla edes kerran ajossa eli ei ole lvl4 tasoa, toki kelin tai jonkun lottoskenaarion niin vaatiessa jos toimii niin että muutamia kertoja vuodessa hälyttää hyvissä ajoin ota auto haltuun voisi alkuun kiehtoa. Sama siis ajella autopilotilla siihen asti kun fsd oikeasti toimii.
Toinen seikka tietysti jos ylipäätään uskoo että se joku päivä toimisi. Itse näkisin että nykyisellä hw3 ehkä joskus esim. 2027 voisi toimia lvl3 tasolla, tuleva hw4 varmaankin lvl3+ jossain 2025 jälkeen ja hw6 tai vastaava sitten lvl4 autonomisesti ties milloin lie 2031. Pitkässä juoksussa kuitenkin uskon lvl5 autonomiaan autoissa.
Tuo uus tuleva rauta 4d radarilla kuitenkin ensimmäistä kertaa mahdollistaa säässä kuin säässä ajamisen mikä olennaisesti puuttuu nykyisestä hw3.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
697
En tieda muista mutta tama ketju on kylla kovinkin raskasta luettavaa.
Samaa mieltä, että hieman raskas ja väittelyyn taipuvainen ketju. Ja kyllä tämäkin ketju, kuten myös monet somen kanavat välittävät murheellisen kuvan ihmiskunnan tasosta tietyllä tavalla. Aikamoista viisastelua, mitä ei tapaa kasvotusten keskustellessa. Toiset henkilöt tapaa päätyä lähes pelkästään väittelyn tyylisiin "keskusteluihin" jostain syystä.

Toivoisin väittelyn yms jargonin vähentymistä paremman sisällön tullessa tilalle.

Ja mitä tulee noihin päivityksiin, niin onhan ne nyt ihan hiton hyvä systeemi. Perinnemerkit painaa hardwaren lisäksi vielä "kiinteän" ja pirun kankean ohjemiston, joissa muka ota-päivitykset. Ja kuinka ollakaan, ei meinaa mikään onnistua. Osa raahannut autonsa moneen kertaan päivitettäväksi marmorille, kun ei onnistu ensimmäisellä eikä toisella kerralla. En yleistä kaikkia merkkejä, mutta aika harvalla merkillä taitaa mennä päivitykset sisään heittämällä.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 802
Samaa mieltä, että hieman raskas ja väittelyyn taipuvainen ketju. Ja kyllä tämäkin ketju, kuten myös monet somen kanavat välittävät murheellisen kuvan ihmiskunnan tasosta tietyllä tavalla. Aikamoista viisastelua, mitä ei tapaa kasvotusten keskustellessa. Toiset henkilöt tapaa päätyä lähes pelkästään väittelyn tyylisiin "keskusteluihin" jostain syystä.

Toivoisin väittelyn yms jargonin vähentymistä paremman sisällön tullessa tilalle.

Ja mitä tulee noihin päivityksiin, niin onhan ne nyt ihan hiton hyvä systeemi. Perinnemerkit painaa hardwaren lisäksi vielä "kiinteän" ja pirun kankean ohjemiston, joissa muka ota-päivitykset. Ja kuinka ollakaan, ei meinaa mikään onnistua. Osa raahannut autonsa moneen kertaan päivitettäväksi marmorille, kun ei onnistu ensimmäisellä eikä toisella kerralla. En yleistä kaikkia merkkejä, mutta aika harvalla merkillä taitaa mennä päivitykset sisään heittämällä.
Minua lähinnä hämmentää tämä, "tuliko jo päivitys 20.332.334". Siis se on auto. Mitä vittua oikeasti. Joo mulla on pelikone, läppäri, täppäri ja puhelin. Auto olisi nyt viimeinen mihin viikoittain haluaisin päivityksiä.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
697
Minua lähinnä hämmentää tämä, "tuliko jo päivitys 20.332.334". Siis se on auto. Mitä vittua oikeasti. Joo mulla on pelikone, läppäri, täppäri ja puhelin. Auto olisi nyt viimeinen mihin viikoittain haluaisin päivityksiä.
Jos päivitykset tulisivat huomaamatta, niin minun puolesta niitä voisi tulla milloin vain. Ei kai se haittaisi? En tunne systeemiä kuinka huomaamattomasti ne tulevat Teslan tapauksesa.

Mutta sen voin sanoa, että jos auton käyttöliittymä on julkaisussa hieman susi, niin ihan mielelläni ottaisin niitä päivityksiä. Pienet parannukset ohjelmistoon otana olisi erittäin tervetullut ominaisuus kaikkien autojen käyttöliittymiin. Tähän asti on ollut niin, että suurin osa autoista on raudan sekä softan osalta lähes se mitä oli ostettaessa aina siihen asti, kun siitä luovut. Moni pitää autoaan vuosia ja moni asia voisi kaivata siinä ajassa pientä viilausta.


Onko ne pakko asentaa kaikki heti? Asentaa kun ehtii tai ei asenna jotain ensinkään?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
Minua lähinnä hämmentää tämä, "tuliko jo päivitys 20.332.334". Siis se on auto. Mitä vittua oikeasti. Joo mulla on pelikone, läppäri, täppäri ja puhelin. Auto olisi nyt viimeinen mihin viikoittain haluaisin päivityksiä.
No jos siinä päivityksessä on vaikka mukana joku itselle tarpeellinen juttu? Otetaan vaikka VW esimerkkinä niin veikkaisin että kun se akun esilämmityksen sisältävä päivitys (onko se jopa tuo 3.2 versio?) tulee niin varmasti moni idX auton omistaja sen haluaa. Tietysti talvi nyt meni jo joten siitä myöhästyivät.

Tietysti jos auto pitää viesä yhdeksäksi tunniksi pajalle tuon päivityksen saamiseksi onkin vähän toinen juttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
No jos siinä päivityksessä on vaikka mukana joku itselle tarpeellinen juttu? Otetaan vaikka VW esimerkkinä niin veikkaisin että kun se akun esilämmityksen sisältävä päivitys (onko se jopa tuo 3.2 versio?) tulee niin varmasti moni idX auton omistaja sen haluaa. Tietysti talvi nyt meni jo joten siitä myöhästyivät.

Tietysti jos auto pitää viesä yhdeksäksi tunniksi pajalle tuon päivityksen saamiseksi onkin vähän toinen juttu.
Enemmän minä pelkäisin sitä, että päivityksessä on joku todella paska juttu, jota ei todellakaan halua. Esim. vaikka uss-sensorien disablointi vaikka ne autosta löytyy. Siinä missä päivitettävyys ja kaiken hallinta softalla tuo etua jos jossain on virhe, niin samalla se ottaa vallan autosta pois ihan eri tavalla.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 795
Mut paljonko sieltä on oikeasti tullut "isoa" featurea softassa? Rauta on se mikä on, kun tehtaalta lähti. Uutta sensoria ei saa (pois kyllä tuntuu lähtevän). Auton mittakaavassa pientä sälää. Haen tällä siis sitä, että ei sillä softalla kuuhun mennä auton uudistamisessa. Käyttäjän kyllä voi saada ballistiselle radalle sopivalla "feature"lisäyksellä. Jännä nähdä miten markkinoiden kypsyttyä Tesla pärjää, jos ei muuta radikaalisti joko softaa tai autoa "faceliftissä". Uusi auto on uusi auto, mutta jos vanhasta saa lähes uuden pesemällä ja imuroimalla, niin useamman kympin välirahaa voi olla hapokasta pistää.
Eikös teslalla saanut (rahaa vastaan) hw2.5 päivitettyä hw3? Siis softa ja osat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 073
Minua lähinnä hämmentää tämä, "tuliko jo päivitys 20.332.334". Siis se on auto. Mitä vittua oikeasti. Joo mulla on pelikone, läppäri, täppäri ja puhelin. Auto olisi nyt viimeinen mihin viikoittain haluaisin päivityksiä.
Viime päivityksissä on tullut vision parking ja nyt sitten ratin rullaan lisätoimintoja jotka todella käteviä. Itse ainakin odotin näitä kovasti, tosin tykkään aina päivittää puhelinta/kelloa ja läppäriäkin, niin miksei autoakin.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
931
Minua lähinnä hämmentää tämä, "tuliko jo päivitys 20.332.334". Siis se on auto. Mitä vittua oikeasti. Joo mulla on pelikone, läppäri, täppäri ja puhelin. Auto olisi nyt viimeinen mihin viikoittain haluaisin päivityksiä.
Olispa kiva kun olisi sellainen ketju missä voisi jutella vain auton ominaisuuksista, vaikka niistä ohjelmistopäivityksellä tulevista. Ilman että tarvitsisi lukea väliin nollapostauksia missä kerrotaan ÖYH päivitys paha jämpti,,, tason settiä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Olispa kiva kun olisi sellainen ketju missä voisi jutella vain auton ominaisuuksista, vaikka niistä ohjelmistopäivityksellä tulevista. Ilman että tarvitsisi lukea väliin nollapostauksia missä kerrotaan ÖYH päivitys paha jämpti,,, tason settiä
Yleisketju on yleisketju, aina on vaihtoehto (joka voisi jopa sopia päivityskeskustelulle):
1683051373516.png


Siitä olen ihan samaa mieltä, että montaa sivua ei ehkä kannata vääntää kummalla puolella latausluukku on.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 330
Eikös teslalla saanut (rahaa vastaan) hw2.5 päivitettyä hw3? Siis softa ja osat?
Jos oli tarpeeksi vanha auto niin kyllä. Jos oli ostanut FSD niin sai HW3 ja Betassa sai uudet kamerat aka USA only.

Sitten on niitä että jos päivittää MCU ja HWta niin radio maksaa 500€ extraa.

Nythän tämäkin muuttui. FSD ostamalla et saa enää HW4:sta tai sensoreita.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 074
No kyllä se varmaan "satasia" on joka tapauksessa, itselleni tuntuu aika turhalle ns. normiautoissa, Taycanit yms sitten eri juttu. Se vaiva että joudut kävelemään n. 5 askelta enemmän tuntuu aika vahvasti ns. first world probleemalta.
Jeps.
Näköjään romikselta lähtee id4seenki tonnilla niin kun otetaan ulkoiset muutokset mukaan en usko että ihan halpa ruksi on jos ostaessa saisit valita 1 vai 2 latausporttia
1683054500723.png
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
591
Katselin tässä oman model Y LR:n kulutuslukemia. Auto saatu maaliskuun lopussa. Nyt mittarissa vähän päälle 4tkm. Eka 2tkm kilometriä mentiin nokian ev10 nastoilla, seuraava tonni kesäkumeilla nastarengas asetuksilla ja viimeinen tonni +vähän päälle kesärengas asetukset vaihdettuna. Ajoprofiili jakaantuu suht tasan kaupunki/maantie/100:sen rajoituksen moottoriliikennetie. Niin ja kesä että talvikumit on 19", Teslan vakiot.
Koko ajan keskikulutus on nyt 16,9kwh/100km
Kun muistin vaihtaa kesärengasasetukset, nollasin toisen tripin ja nyt viimeisen reilun tuhannen kilsan kulutus on 15,3kwh/100. Tuo kulutus oli hetken aikaa alle 15 mutta nousi vähän kun ilmat viilenivät.
Mielestäni suht pieniä lukemia noinkin isolle autolle ja nelikolle.
Vieläköhän tuo voisi pienetä kun ilmat lämpiävät hieman?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 917
Viestejä
4 344 879
Jäsenet
72 291
Uusin jäsen
marckus

Hinta.fi

Ylös Bottom