Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 073
Tuo on yksi syy mutta myös se, että aika monella on jo Tesla ja miksi vaihtaa karsitumpaan ja samaan?
Suurimmalla osalla ei kuitenkaan ole. Hyvin pieni osa autoista on ylipäätään sähköautoja. Onko edes 1-2%? Joten mahdollisia uusia asiakkaita on loput 98% auton omistajista, ei varmaan kauheasti tarvitse vielä miettiä että ostaako joku uudestaa vaan lähinnä saada nuo uudet asiakkaat ostamaan.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 785
Eiköhän se vasta hädintuskin se 1% ole sähköistettyä ja kokoajan vauhti hidastuu kiitos talouden. Eli pitkä on taival, vaikka katsottaisiin vuosikymmenen loppuun.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Jep. Mullekin latausnopeudet aika sama, pärjään ihan type2 latauksella kun ei kiire lasten kanssa ole, mutta parin sähköauton jälkeen seuraava kiikarissa jossa olisi specsinä 400km winter range ja vastaavasti 600km kesä ihan vaan next lvl juttuna ettei tarvitse miettiä latauksia matkalla. Ekassa sähköautossani vastaavasti oli 50km talvi ja 100 kesärange ja ajoi asiansa kunnes töiden takia upgradesin isompi akkuiseen sähkäriin. En henkilökohtaisesti näe omaan tarkoitukseen mitään väliä onko wltp range 400-600km kun sama homma eli joutuu pysähtymään matkalla ja ladata.
Mulle sähköautojen suurin puute on edelleen tuo range/pakkopysähtymiset. Arkiajossa lataukset hoituvat itsestään liityntäparkeissa ja kauppareissuilla, mutta esim. + 600km mökkisiivut vaativat jo sen pysähdyksen johonkin tienvarsihelvettiin ja x-määrän odottelua. Homma tietysti eskaloituu vielä pahemmaksi, jos paikalla sattuu olemaan muitakin etkä pääse heti siihen suurteholaturiin tai siinä on joku jakamassa sen pömpelin tehoa. Äkkiseltään ero polttomoottoreihin ei tietenkään ole iso, mutta kun on tottunut siihen että kahvit/sämpylät otetaan himasta mukaan ja vedetään ratin takana ja kusemiset tarvittaessa tien poskeen, niin kyllä nuo tieltä poikkeamat vaikka 15-30-minuutiksikin johonkin vastenmieliseen "taukokeitaaseen" aiheuttavat edelleen näppylöitä, vaikka 95% ajasta tuon auton kanssa onkin pelkkää rakkautta. Jos/kun niitä 1000km rangellisia alkaa joskus tulemaan markkinoille, niin on ainakin itselleni todella iso myyntivaltti.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Ellei varttia pysty henkisesti uhraamaan kusitaukoon huoltoasemalla/laturilla niin sitten pitää uhrata niitä tuhatlappusia polttiksella ajeluun vuoden mittaan. ;)
No tämä kynnys tuli ylitettyä siinä vaiheessa kun autoliikkeen papereihin tuli lyötyä nimi alle ja kokonaisuutenaan homma on kyllä selvästi plussan puolella. Jos auto ei olisi niin suorituskykyinen kuin se on (sekä voiman että rangen osalta), niin vaakakuppi olisi itselläni vielä toistaiseksi kääntynyt kalliseen ja suorituskykyiseen isoon dieseliin, joten mikään selvä valinta ei ollut kyseessä. Id:t ja korealaiset olisivat jääneet kauppaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 073
Minulla nyt 5000km ja 1,5kk takana Teslailua. Lataushommat mietitytti aiemmin, kun ajan pitkää matkaa paljon, mutta ei ole ollut mitään ongelmia vielä toistaiseksi ainakaan.

Normaalit lataukset hoituu töissä ja reissussa sitten ABC:lla olen lähinnä ladannut. Ei ole ollut ruuhkia ja välillä tuntuu että lataus on liiankin nopea kun ei ehdi kunnolla syömään tai tekemään töitä latauksen aikana. Latureitakin alkaa olemaan todella hyvin niin ei ole ongelmia.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
Millaisia paineita pidettä MY LR omistajat kesärenkailla (Hankook Ventus)? Teslan suositus taitaa olla 2.9 mutta itse ainakin huomannut että noilla paineilla nuo Hankookit ovat aika levottomat, etenkin kun näin talven jälkeen ajetaan nastojen urittamilla teillä.

Nostin eilen 2.9 - 3.0 ja meno parantui huomattavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 073
2,9 ollut. Ajossa sitten jotain 2,9-3,1 välillä näyttää olevan. En ole mitään ihmeempää huomannut. Voisihan sitä kokeilla laittaa vaikka 3,0 jos olisi jollain tapaa parempi.

Muutin ohjauksen sport moodiin ja tykkään siitä enemmän kuin normaalista. Vähän jäykempi ohjaus. Tuonkin vinkin näin jostain youtube videolta. Niin paljon asetuksia ettei kaikkia edes löydä itse.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Ihmettelen että miksei Tesla laita kättä taskuun ja osta rahoitusyhtiöiltä halvempia korkoja ihan kaikissa euroopan maissa eikä vain saksassa. Luulisi että keskimäärin ei maksa montaa tonnia per auto, mutta ennemmin laskevat hintaa sen 5k. Tai ehkä Teslalla ei olla vielä tajuttu että todella suuri osa nykyisestä kysynnän puutteesta johtuu nimenomaan korkeista koroista, harva tämän hintaluokan autoja ostaa käteisellä.

Alennukset rahoitukseen eikä myyntihintaan myös ylläpitäisivät auton arvon mielikuvaa paremmin. Asiakas miettisi että teslalta saa tämmöisen 60k auton nollakorolla kun kilpailijalla 60k auto on 5% korolla, vrt. nykytilanne jossa asiakas miettii että onkohan kilpailijan 60k auton oltava parempi kun teslan 50k auto jonka hintaa halpuutetaan joka toinen viikko.
Niin yksi vaihtoehto jos on edes hieman paalua tai tuloja eikä elä kädestä suuhun on ostaa Tesla nykyisillä koroilla 2v niin lainakulut ei ole mahdottomat. Tokihan Tesla tarjoaa Norjassakin nyt alle 2% korolla Saksan tapaan rahoitusta ja mahdollista maksaa jopa 10v poiketen muista maista 5-6v maksuajoilla mutta korkoale koskee siellä vain 3 ensimmäistä vuotta.
Olisiko kokeilua noissa Tesla maissa ja rantautuu kokemusten perusteella Suomeenkin jonkinlaisena variaationa loppuvuodesta?
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
LFP toimii aivan mainiosti Suomen talvessa. Itseasiassa paljon paremmin kuin vastaava NMC, koska kun kulutusta on päivisin paljon, niin hyvä että koko kapasiteetti on aina käytössä. Kyllä se sinne pikalaturillekin lämpenee siinä ajassa kun sinne ajaisi parisataa kilsaa.



Mikä siitä tekee niin selkeästi paremman stepin? Tällä hetkellähän se on jäljessä kaikessa. Mikä 4680:sta tekee paremman muodon kuin esim. LFP:n mahdollistamat rakenteet (sehän ei ole rajoitettu noihin 4680/2170/18650 kokoihin).



Tai sitten se ei ole kumpaakaan, eikä skaalaudu (siis tämä Teslan Maxwell-ostos).
BYD Blade Battery: Everything you should know
Niin tuommoinen järkyttävä 90cm terä ei rajoita akunmuotoilua?

Parempi steppi siinä suhteessa että rakenteellinen nykyisiin 2170 verrattuna ja 5* vähemmän akkusoluja, joten vähemmän vikaherkkä. Nuo lataussyklit niin ja näin onko enää merkitystä nykyakuissa, ehkä enemmän oli aikaisemmin merkitystä kestääkö 600 vai 6000 sykliä kun oli ranget minimaalisia. Toki taksilla ja raskaalla liikenteellä merkitystä mutta kuluttajalle ei nykyiset 2000+ syklit merkkaa juurikaan mitään.

Hyvä että olet löytänyt itsellesi sopivan lfp akkukemian, joka toimii ilman kompromisseja. Jokaisessa akussa puutteensa niin hinnaltaan, energiatiheydeltään, kylmäkestoltaan, paloturvallisuudeltaan yms. Jokainen itse katsoo tarpeensa mukaisen sähköauton specseihinsä. En siltikään näe edes 1st gen 4680 huonona ratkaisuna kun sitä käytetään noissa karvalakki y malleissa kun vaihtoehtoisesti tilalla olisi ollut tuommoinen lfp akku.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 663
Onko edes 1-2%? Joten mahdollisia uusia asiakkaita on loput 98% auton omistajista, ei varmaan kauheasti tarvitse vielä miettiä että ostaako joku uudestaa vaan lähinnä saada nuo uudet asiakkaat ostamaan.
Ikävää puhkaista kuplaa, mutta 98% prosentilla autoilijoista jotka tuohon jää, ei ole varaa 40-60k autoon. Edelleen se peruskiesi liikkuu jossain kymppitonnissa ja uusi auto jossain 25-30k hintaluokassa. Tekkifoorumilla ja tekkipalkoilla tämä realiteetti joskus unohtuu.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kaikki mitä Tesla tekee on roskaa ja kaikki mitä kiinalaiset tekee on kultaa paistaa näistä kommentesta. Kokonaan mutua eikä mitään faktuaalista perustaa väitteille.
Noh, valistapa meitä sitten kun näytät tietävän niitä faktoja. Tesla ei sellaisia julkista, eikä tuotteita ole, mutta kaikki on paremmin kuin muiilla koska Ashrakki sanoo niin?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Hyvä että olet löytänyt itsellesi sopivan lfp akkukemian, joka toimii ilman kompromisseja. Jokaisessa akussa puutteensa niin hinnaltaan, energiatiheydeltään, kylmäkestoltaan, paloturvallisuudeltaan yms. Jokainen itse katsoo tarpeensa mukaisen sähköauton specseihinsä. En siltikään näe edes 1st gen 4680 huonona ratkaisuna kun sitä käytetään noissa karvalakki y malleissa kun vaihtoehtoisesti tilalla olisi ollut tuommoinen lfp akku.
Koska energiatiheys ei ollut ongelmana, paloturvallisuus on parempi ja hinnaltaan on edullisempi, niin eikös LFP:n edut varsinkin henkilöautokäytössä ole varsin merkittäviä? 4680 ei pysty kuin energiatiheydesssä pääsemään parempaan, mutta toisaalta se ei ole mitenkään merkittävä etu enää nykyisin, varsinkin kun niitä pitäisi periaatteessa saada enemmän per auto jotta päästäisiin samaan lataustehoon päivittäisessä käytössä. Ainakaan niin kauan kunnes tarvitsemme jotain Smartin kokoista 700km vehjettä, mutta näinkö lienee sillä markkinoita.

Suurin ongelma LFP:ssä on rajoitettuneisuus kiinalaisiin valmistajiin, se antaa liikaa mahdollisuuksia sinne (jota kuvastaa hyvin CATLin myyntihinnat kiinalaisille valmistajille vs. Teslalle, ensimmäiset saavat melkein puoleen hintaan akkupaketit).
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 785
6.5 eteenpäin pääsee toimipisteissä tutustumaan Cherry Red värillisiin mY malleihin kertoopi sähköpostilla putkahtanut viesti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 793
Ikävää puhkaista kuplaa, mutta 98% prosentilla autoilijoista jotka tuohon jää, ei ole varaa 40-60k autoon. Edelleen se peruskiesi liikkuu jossain kymppitonnissa ja uusi auto jossain 25-30k hintaluokassa. Tekkifoorumilla ja tekkipalkoilla tämä realiteetti joskus unohtuu.
1683274299679.png

Ei voi liikkua uudet autot 25-30 k haarukassa kun tuosta kärjestä siihen ei sovi kuin Yaris. Corolla on 35k paikkeilla.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 663

Ei voi liikkua uudet autot 25-30 k haarukassa kun tuosta kärjestä siihen ei sovi kuin Yaris. Corolla on 35k paikkeilla.
Ja noista on liisareita kuinka moni? Qashqai ja Rio tuskin, mutta Octaviat ja Corolla on aika perusliisarivehkeitä Kehä 3 ulkopuolella. Muutama tuhat kappaletta Volvoa vielä ei täytä määritelmää "lopusta 98% potentiaalista ostajakuntaa".
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 793
Ja noista on liisareita kuinka moni? Qashqai ja Rio tuskin, mutta Octaviat ja Corolla on aika perusliisarivehkeitä Kehä 3 ulkopuolella. Muutama tuhat kappaletta Volvoa vielä ei täytä määritelmää "lopusta 98% potentiaalista ostajakuntaa".
Onko sillä edes merkitystä onko auto liisari vai ei? Koska samalla tavalla kuukaudessa sitä maksetaan.

1683274779169.png

Eli 50% uusista autoista maksaa enemmän kuin 36500.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
344
Koska energiatiheys ei ollut ongelmana, paloturvallisuus on parempi ja hinnaltaan on edullisempi, niin eikös LFP:n edut varsinkin henkilöautokäytössä ole varsin merkittäviä? 4680 ei pysty kuin energiatiheydesssä pääsemään parempaan, mutta toisaalta se ei ole mitenkään merkittävä etu enää nykyisin, varsinkin kun niitä pitäisi periaatteessa saada enemmän per auto jotta päästäisiin samaan lataustehoon päivittäisessä käytössä. Ainakaan niin kauan kunnes tarvitsemme jotain Smartin kokoista 700km vehjettä, mutta näinkö lienee sillä markkinoita.

Suurin ongelma LFP:ssä on rajoitettuneisuus kiinalaisiin valmistajiin, se antaa liikaa mahdollisuuksia sinne (jota kuvastaa hyvin CATLin myyntihinnat kiinalaisille valmistajille vs. Teslalle, ensimmäiset saavat melkein puoleen hintaan akkupaketit).
LFP:llä on etuja ml. edullisuus ja lataussyklit, mutta nikkelipohjaisilla tuntuu olevan etuja suorituskyvyn ja latausnopeuden suhteen.

Noissa Teslan kalvoissa LFP on edullisimpien autojen akkuteknologiana, ja kalliimmissa suorituskykyisemmissä ja pidemmällä rangella olevissa autoissa on nikkelipohjaiset akut.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Ikävää puhkaista kuplaa, mutta 98% prosentilla autoilijoista jotka tuohon jää, ei ole varaa 40-60k autoon. Edelleen se peruskiesi liikkuu jossain kymppitonnissa ja uusi auto jossain 25-30k hintaluokassa. Tekkifoorumilla ja tekkipalkoilla tämä realiteetti joskus unohtuu.
Se on näin. Sähköautot yleistyvät isolla kädellä vasta siinä vaiheessa kun nämä nykyiset 50k hintaiset mallit saavuttavat iän, jossa niitä saa 10-20k käytettynä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 303
En siltikään näe edes 1st gen 4680 huonona ratkaisuna kun sitä käytetään noissa karvalakki y malleissa kun vaihtoehtoisesti tilalla olisi ollut tuommoinen lfp akku.
Kalliimpi per kWh + paloherkempi + huonompi syklikesto.

En missään tapauksessa haluaisi 55-60kWh net NMC:tä jos vaihtoehtona on samaan hintaan tai halvemmalla saman net capacity. LFP jota voi surutta ladata 100%:iin joka päivä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 303
Se on näin. Sähköautot yleistyvät isolla kädellä vasta siinä vaiheessa kun nämä nykyiset 50k hintaiset mallit saavuttavat iän, jossa niitä saa 10-20k käytettynä
Ei niiden yleistyminen nopeudu silloin yhtään. Uusien myyntimäärä ratkaisee yleistymisvauhdin - käytettyhen hintataso vain ratkaisee sen kenelle ne vanhimmat sähkikset menevät, ei sitä montako niitä on maailmassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 389
Sittenhän ne oikeasti yleistyy vasta isosti jos/kun saavat markkinoille jotain 20-30k uutena olevia kunnollisella rangella ja asiallisilla sisätiloilla.
Volkkarin id2 vaikuttaisi esim aika jackpotilta kuin myös huhuiltu model2 jos oikeasti saavat ne markkinoille siihen 20-25k hintaan.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Ei niiden yleistyminen nopeudu silloin yhtään. Uusien myyntimäärä ratkaisee yleistymisvauhdin - käytettyhen hintataso vain ratkaisee sen kenelle ne vanhimmat sähkikset menevät, ei sitä montako niitä on maailmassa.
Mun olettama on se, että nyt sähköautolla ajavat päivittelevät omia autojaan uusiin tai vähemmän käytettyihin sähköautoihin ja polttomoottoriautolla ajelevat ostelevat sitten sieltä vanhemmasta päästä itselleen ensimmäistä sähköautoa kun hinnat ovat siellä 10-20k korvilla. Tällä hetkellä nuo käytetyt matkantekoon soveltuvat sähkärit ovat vielä uusia (..ja kalliita) eikä monellakaan jo sellaisen omistavalla ole vaihto ajankohtainen.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
591
..... LFP jota voi surutta ladata 100%:iin joka päivä.
Olin itsekkin ennen ekan vatkaimen saapumista samaa mieltä. Nyt 5tkm ja 2kk myöhemmin olen eri mieltä.

Kun akun lataa täyteen, ei ole regen jarrutuksessa paikkaa mihin sähkö säilötään jarrutuksessa. Kulutus kasvaa sekä auton käyttäytyminen on erilaista.

MYLR suositus ladata 90% normiajossa on mielestäni ihan hyvä. Asettaa latausrajan siihen ja sitä ei tarvitse miettiä sen enempää. Sitten jos on lähdössä kusematta jonnekkin, lataa täyteen. Ja taas se että regenille olisi oma akku, ei ole mitään järkeä.

Akkutekniikkoihin ja niiden eroihin en ota kantaa kun en niistä sen enempää ymmärrä. Puhuin vain ja ainoastaan käytettävyydestä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
LFP:llä on etuja ml. edullisuus ja lataussyklit, mutta nikkelipohjaisilla tuntuu olevan etuja suorituskyvyn ja latausnopeuden suhteen.
Mitä suorituskykyä tarkoitat? Jos ajatellaan urheiluautoa, niin LFP olisi parempi vaihtoehto, koska se kestää useammin (lyhyessä ajanjaksossa siis) latauksen purkausta tehokkaasti (ja enemmän kerralla kuin NMC per cell, mutta tämä tuskin on rajoite) ja lisäksi se antaa enemmän tehoa ulos kun akusta on käytössä vähemmän kuin 100% (eli aina). Jos siis paino ei olisi urheiluautossa erittäin tärkeä asia.

Latausnopeudessa ero on aika pientä jos mitataan vaikka 10-80% väliä. NMC:llä kyllä tulee nopeammin (ainakin Teslalla) alussa (<50% maksimiiin), mutta se laskee NMC:llä myös nopeammin jolloin LFP:n latausnopeus menee keskimäärin ohi. Tämä siis kun verrataan kahta samankokoista akkua (joita SR+:ssa oli hetken aikaa).

Noissa Teslan kalvoissa LFP on edullisimpien autojen akkuteknologiana, ja kalliimmissa suorituskykyisemmissä ja pidemmällä rangella olevissa autoissa on nikkelipohjaiset akut.
Teslalla kyllä (koska Teslan olisi myös ilkeä liiketoiminnan kannalta mainita että LFP olisi parempi kalliisiin autoihin - miksi investoida enää 4680:n sen jälkeen?), mutta tämähän ei tarkoita että muut valmistajat olisivat samaa mieltä. Kiinalaisilla taitaa tulla aika isotkin LFP akut kalliimpiin autoihin. Tila on toki jonkinlainen ongelma pienemmissä autoissa, mutta onko todellisuudessa? Yleensä näissä vertailuissa kun puhutaan "energy density" vain kapasiteetti/paino suhteesta, mutta jätetään näppärästi pois kapasiteetti/tila. Jälkimmäinen antaa LFP:lle nimittäin huomattavasti kilpailukykyisemmän lukeman, koska itse akussa on vähemmän hukkatilaa kuin esim. 2170/18650/4680 rakenteessa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Olin itsekkin ennen ekan vatkaimen saapumista samaa mieltä. Nyt 5tkm ja 2kk myöhemmin olen eri mieltä.
Kun akun lataa täyteen, ei ole regen jarrutuksessa paikkaa mihin sähkö säilötään jarrutuksessa. Kulutus kasvaa sekä auton käyttäytyminen on erilaista.
Tuo ongelma taitaa vaikuttaa vahvemmin NMC akussa kuin LFP:ssä. Kyllä LFP:ssä 100%:llakin regeniä löytyy jos akku on lämmin (siellähän on yläpäässä sitä bufferia, jota voi huolettomammin käyttää LFP:llä kuin NMC:llä).
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Autokannan vanhenemista ja sähköautojen hidasta yleistymistä ajaa kaupungistuminen. Yhä harvempi hankkii ajokorttia saati uutta autoa. Käytettyjä tulee vähemmän tarjolle, joten ajetaan vanhalla.

20-30 tonnin uusia sähkäreitä ei minusta kannata odotella. Pelkästään inflaatio pitää siitä huolen, että uusien autojen hinnat ovat eri tasolla kuin 2010-luvulla. Kulimallin Octavia Combin 1.0 listahintakin ilman ensimmäistä lisävarustetta on yli 30 k€. Eli niitä 20-30 tonnin uusia polttomoottoriautojakin on kovin vähän.

En usko millään, että VW id2all tai Tesla 2 olisivat 25 tonnin autoja elleivät ole todella, todella karsittuja ja siten pienen sekmentin tuotteita. Hinta lienee 30-35k€, kun tärkeitä varusteita on mukana ja akku sekä latausnopeus soveltuu Suomeen.

Sähköautojen alemmat käyttökustannukset kyllä mahdollistaa korkeamman hankintahinnan ja uskon, että tämä tullaan ymmärtämään. Eli niin uusien kuin käytettyjen hankintahinta tulee tulevaisuudessa kasvamaan, varsinkin korkotason tasapainottuessa.

Edit: korjattu tekstiä sujuvammaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Sähköautojen alemmat käyttökustannukset kyllä mahdollistaa korkeamman hankintahinnan ja uskon, että tämä tullaan ymmärtämään. Eli niin uusien kuin käytettyjen hankintahinta tulee tulevaisuudessa kasvamaan, varsinkin korkotason tasapainottuessa.

Edit: korjattu tekstiä sujuvammaksi.
En pitäisi täysin poissuljettuna vaihtoehtona sitäkään, että autoja alkaa saamaan 10-15:n vuoden maksuajoilla, jolloin uudet autot tulevat useampien ihmisten ulottuville. Ei nyt varmaan ihan samaan malliin mennä kun vaikkapa joidenkin puhelinten yms. kanssa, mutta kyllä tässäkin palapelissä on aika monta osapuolta, jotka hyötyisivät siitä, että nimenomaan ne pakasta vedetyt autot kävisivät maksimaalisen hyvin kaupaksi, vaikkakin se tapahtuisi isolta osin jälkimarkkinan kustannuksella. Nythän on jo 6:n vuoden rahoituksia ja poskettoman kokoisia viimeisiä eriä tarjolla, josta ei kovin pitkä matka liene siihen, että se viimenkin erä pilkotaan siihen samaan lyhennyspötköön jonon jatkoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 073
Se tuntuu suurimmalla osalla LFP fanittajiltakin unohtuvan ettei tuo sataan prosenttiin lataaminen ole missään olosuhteissa ideaali vaihtoehto.
Latausnopeus varmaan hidastuu aika paljon 90 % jälkeen? Se että voi ladata 100% ei välttämättä matka-ajossa ainakaan paljoa lämmitä jos tuo viimeinen 10 % kestää kauan. Tietysti jos kotona lataa yönyli 100% niin siinä ihan hyvä. Mutta sitten taas talvella LFP latautuu ilmeisen huonosti.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
591
Sitten varmaan voit ostaa jatkossakin NMC autoja ja maksaa siitä ilosta enemmän. Uskoisin aika monen mielummin tinkivän hinnasta.
Ei ollut hyökkäys. Tarkoitin että kokonaisuutena regen sähkölle tarvitsee olla jokin tila, jos halutaan toiminnallisuuden ja taloudellisuuden toimivan hyvin myös täydellä latauksella. @burmanm sanoikin tuossa että LFP:ssä olisi yläpäässä bufferia sitä varten.
Sinänsä tuo olisi hyvä ratkaisu muutenkin, käyttäjä näkee vain akkuprosentin ja on tyytyväinen kun sai ladattua "täyteen", mutta sinne jäisi pieni bufferi regeniä varten.
Ei tässä omassa MYLR vekottimessakaan regeni toimi täydellä teholla jos lataa sen tuohon suositeltuun 90%, ei ainankaan kylmänä. Kesäolosuhteista ei vielä kokemusta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
642
Regen scan my teslan mukaan on täpöllä n. 70kW teholla empiirisen testin mukaan (vai onko se nyt kWh) eli tuntus että jos akku on täynnä niin ei siitä kaikkea iloa irti saa... en kyllä sinänsä muista että M3 LR kanssa olisi regen ollut kesällä jotenkin huono vaikka sen satunnaisesti taisin lähestulkoon täyteen ladata. Tänään itse asiassa lirutan akkua jonnekin lähelle 90% ennen reissuun lähtöä niin vois kait tuota testata jos muistaa...
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
Regen ei tietääkseni ainakaan toimi ollenkaan jos akku on täynnä, koska siellä ei ole "tilaa" ottaa sitä talteen koska täynnä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 389
Ei ollut hyökkäys. Tarkoitin että kokonaisuutena regen sähkölle tarvitsee olla jokin tila, jos halutaan toiminnallisuuden ja taloudellisuuden toimivan hyvin myös täydellä latauksella. @burmanm sanoikin tuossa että LFP:ssä olisi yläpäässä bufferia sitä varten.
Sinänsä tuo olisi hyvä ratkaisu muutenkin, käyttäjä näkee vain akkuprosentin ja on tyytyväinen kun sai ladattua "täyteen", mutta sinne jäisi pieni bufferi regeniä varten.
Ei tässä omassa MYLR vekottimessakaan regeni toimi täydellä teholla jos lataa sen tuohon suositeltuun 90%, ei ainankaan kylmänä. Kesäolosuhteista ei vielä kokemusta.
Parempi systeemi olisi mielestäni että käyttäjän näyttöön näkyisi että lataisi "100%" vaikka silloin kun on valmistajan suosittelema maksimi 80-90%. Sitten valikoista saisi erikseen jonku travel tms tilan milloin latautuisi sitten oikeasti 100%.
Monelle on varmasti jotenkin tyhmän tuntuista että lataillaan johonkin 80% kun siinähän menee 20% rangesta hukkaan.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 411
Autokannan vanhenemista ja sähköautojen hidasta yleistymistä ajaa kaupungistuminen. Yhä harvempi hankkii ajokorttia saati uutta autoa. Käytettyjä tulee vähemmän tarjolle, joten ajetaan vanhalla.

20-30 tonnin uusia sähkäreitä ei minusta kannata odotella. Pelkästään inflaatio pitää siitä huolen, että uusien autojen hinnat ovat eri tasolla kuin 2010-luvulla. Kulimallin Octavia Combin 1.0 listahintakin ilman ensimmäistä lisävarustetta on yli 30 k€. Eli niitä 20-30 tonnin uusia polttomoottoriautojakin on kovin vähän.

En usko millään, että VW id2all tai Tesla 2 olisivat 25 tonnin autoja elleivät ole todella, todella karsittuja ja siten pienen sekmentin tuotteita. Hinta lienee 30-35k€, kun tärkeitä varusteita on mukana ja akku sekä latausnopeus soveltuu Suomeen.

Sähköautojen alemmat käyttökustannukset kyllä mahdollistaa korkeamman hankintahinnan ja uskon, että tämä tullaan ymmärtämään. Eli niin uusien kuin käytettyjen hankintahinta tulee tulevaisuudessa kasvamaan, varsinkin korkotason tasapainottuessa.

Edit: korjattu tekstiä sujuvammaksi.
En usko kyllä itekkää, mutta toivottavasti olen väärässä. Kyllä tuoll youtubessa muutamia ihan valideja videoita on, että sähköauton valmistaminen on sinänsä teknisesti helpompaa, kun ei tarvita niin paljon osia ts. oikeasti sen valmistaminen on helpompaa, kuin polttomoottoriauton.

JOS tuo 25-30k auto onnistuu (ja siinä on jo mm. adaptiivinen vakkari ja lapsille+varusteille edes jonkinlainen tila), niin tulee kyllä tehokkaasti syömään polttomoottoriautojen myyntiä.
Katellaan miten käy.
Oisha se kivaa näin suomalaisittain käyttää ylimääräinen raha ravintoloihin ja palveluihin ts. välillisesti muiden ihmisten työllistämiseen, kuin siirtymisvälineiden kuukausieriin.

On se vaan huimaa, että nyt tänään syntyvät lapset voivat 20v päästä ostaa 20v vanhoja Model 3 autoja ensiautokseen :D...Miettii millä rotiskoilla ite aloitellut "autoilun" ja nyt tulevat junnut ostaa jotain +300hv sähkiksiä kasuaalisti ensiautoksi. Sitte 2040-luvulla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 793
JOS tuo 25-30k auto onnistuu (ja siinä on jo mm. adaptiivinen vakkari ja lapsille+varusteille edes jonkinlainen tila), niin tulee kyllä tehokkaasti syömään polttomoottoriautojen myyntiä.
Olen tassa yrittanyt sanoa ettei 25-30 te ole tarjolla mitenkaan erityisen paljon polttiksia. Niiden hinnat ovat nouseet 10 vuodessa 35 - 40 te valiin. Eli ne sahkoautot saavat maksaa sen 35 - 40t ja ne ovat silloin yhta edullisia vaikka ainoat ajot olisi sunnuntaina kirkkoon. Kauan on puhuttu etta tama pariteetti nahtaisiin 2025.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 906
Viestejä
4 344 345
Jäsenet
72 290
Uusin jäsen
Ipax

Hinta.fi

Ylös Bottom