Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Mulla ollu model 3 lr:ssä nyt lumien lähdettyä kulutus hieman päälle 14. En esilämmittele tms. Pääasiassa lyhyttä seka-ajoa joskin kaupunkipainotteista. Vähän pidemmät kehä-motariajot kulutus ollut alle 14.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
924
On tuo latausporttien sijainnista väittely kyllä niin turhaa. En muista että missään bensalangassa olisi väitelty miltä puolelta on paras tankata autoa?
Harvemmin niitä bensa-autoja tankataan omalla parkkipaikalla tai kaupassa käydessä. Latausportti "väärässä" paikassa saattaa myös vahingoittua helpommin, joten sen sijanti tulisi olla sellainen, ettei sen lähellä tarvitse liikkua. Kyljessä oleva portti altistuu esim. naapuriauton matkustajille tai parkkipaikan läpi oikaisijoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 073
Katselin tässä oman model Y LR:n kulutuslukemia. Auto saatu maaliskuun lopussa. Nyt mittarissa vähän päälle 4tkm. Eka 2tkm kilometriä mentiin nokian ev10 nastoilla, seuraava tonni kesäkumeilla nastarengas asetuksilla ja viimeinen tonni +vähän päälle kesärengas asetukset vaihdettuna. Ajoprofiili jakaantuu suht tasan kaupunki/maantie/100:sen rajoituksen moottoriliikennetie. Niin ja kesä että talvikumit on 19", Teslan vakiot.
Koko ajan keskikulutus on nyt 16,9kwh/100km
Kun muistin vaihtaa kesärengasasetukset, nollasin toisen tripin ja nyt viimeisen reilun tuhannen kilsan kulutus on 15,3kwh/100. Tuo kulutus oli hetken aikaa alle 15 mutta nousi vähän kun ilmat viilenivät.
Mielestäni suht pieniä lukemia noinkin isolle autolle ja nelikolle.
Vieläköhän tuo voisi pienetä kun ilmat lämpiävät hieman?
Kylmä ilma näyttäisi vaikuttavan paljon ja vieläkin on aamuisin vaan pari astetta lämmintä. Veikkaisin että kun yöpakkaset loppuu(näitäkin kai yähän loppuviikolle taas luvattu) ja alkaa olemaan kokoajan 10-20 astetta niin kulutus pienenee vielä jonkinverran. Itselläni 1,5kk kulutus jotain 16kWh/100km keskimäärin. Mutta heti huomaa että pompsahtaa kun on kylmä.YLR kanssa siis.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
591
Kylmä ilma näyttäisi vaikuttavan paljon ja vieläkin on aamuisin vaan pari astetta lämmintä. Veikkaisin että kun yöpakkaset loppuu(näitäkin kai yähän loppuviikolle taas luvattu) ja alkaa olemaan kokoajan 10-20 astetta niin kulutus pienenee vielä jonkinverran. Itselläni 1,5kk kulutus jotain 16kWh/100km keskimäärin. Mutta heti huomaa että pompsahtaa kun on kylmä.YLR kanssa siis.
Saman havainnon tein itsekkin. Kun lämpötila oli hetken 15-20 asteen välillä, oli normaalia että 10-20km ajopätkillä tuli 12 ja 13 alkuisia kulutuslukemia. Mutta sitten kun lämpötila laski, sai välillä ihmetellä kun kulutus hipoo kahtakymppiä.
Samoin mietin että alla olevat Hankookin kumit on viedä uudet ja niiden rullaus tulee paranemaan kun vähän kuluvat. Edellisessä polttis skodassa kun vaihtoi uudet contit alle, kulutus nousi hetkeksi melkein litran, vaati muutaman tonnin ajon että kulutus palasi entisilleen. Saman olen huomannut aikaisemminkin, että kulunut ja vähän ikääntynyt rengas rullaa paremmin.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Saman havainnon tein itsekkin. Kun lämpötila oli hetken 15-20 asteen välillä, oli normaalia että 10-20km ajopätkillä tuli 12 ja 13 alkuisia kulutuslukemia. Mutta sitten kun lämpötila laski, sai välillä ihmetellä kun kulutus hipoo kahtakymppiä.
Samoin mietin että alla olevat Hankookin kumit on viedä uudet ja niiden rullaus tulee paranemaan kun vähän kuluvat. Edellisessä polttis skodassa kun vaihtoi uudet contit alle, kulutus nousi hetkeksi melkein litran, vaati muutaman tonnin ajon että kulutus palasi entisilleen. Saman olen huomannut aikaisemminkin, että kulunut ja vähän ikääntynyt rengas rullaa paremmin.
Oletteko laskeneet onko akun esilämmitystä järkevää käyttää, mikäli auto ei ole johdossa. Kylmänähän tuo imee virtaa selkeästi enemmän, mutta viekö niin paljoa enempää että esilämmityksen kulutus kompensoituisi?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
Oletteko laskeneet onko akun esilämmitystä järkevää käyttää, mikäli auto ei ole johdossa. Kylmänähän tuo imee virtaa selkeästi enemmän, mutta viekö niin paljoa enempää että esilämmityksen kulutus kompensoituisi?
Kyllä itse olen talvella käyttänyt huurteenpoistoa ja lämmitystä vaikka ei auto olekkaan piuhassa. En missään tapauksessa halua lähteä ajamaan kylmällä autolla, syököön sitten rangesta pois mutta kylmään autoon en mene :)

Itsellä ei siis tällä hetkellä ole mahdollisuutta ladata kotona, kiitos hitaasti toimivan talonyhtiön hallituksen.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Kyllä itse olen talvella käyttänyt huurteenpoistoa ja lämmitystä vaikka ei auto olekkaan piuhassa. En missään tapauksessa halua lähteä ajamaan kylmällä autolla, syököön sitten rangesta pois mutta kylmään autoon en mene :)
Joo. Näitä toki olen itsekin käyttänyt, mutta tuohonhan ei tarvitse akun esilämmitystä laittaa päälle.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
Joo. Näitä toki olen itsekin käyttänyt, mutta tuohonhan ei tarvitse akun esilämmitystä laittaa päälle.
Kyllähän se noissa molemmissa akkua lämmittää jos tarve on, eli on tarpeeksi pakkasta että akku on kylmä (ns pekoni-ikoni näkyy sovelluksessa). Mutta ei tuolla siis akkua saa niin lämpimäksi että se olis lämmin lähellä olevalle pikalaturille. Se ei taida kunnolla onnistua kuin navigoimalla laturille.

Ei taida tuo onnistua jos lähettäisi esim google mapsista puhelimella reitin autoon että se osaisi aloittaa akun esilämmityksen.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Kyllähän se noissa molemmissa akkua lämmittää jos tarve on, eli on tarpeeksi pakkasta että akku on kylmä (ns pekoni-ikoni näkyy sovelluksessa).
Joo. Olen antanut itseni ymmärtää, että tuo pelkkä huurteenpoisto (jota itse käytän) on aika kevyt toimenpide eikä juurikaan lämmitä akkua.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
Joo. Olen antanut itseni ymmärtää, että tuo pelkkä huurteenpoisto (jota itse käytän) on aika kevyt toimenpide eikä juurikaan lämmitä akkua.
Taitaa se lämmittää sen akun johonkin 10 asteeseen tai jotain, teholatureille taitaa olla noin 50 astetta se optimilämpötila latausta ajatellen
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Taitaa se lämmittää sen akun johonkin 10 asteeseen tai jotain, teholatureille taitaa olla noin 50 astetta se optimilämpötila latausta ajatellen
Jes. Toi teholaturille meno vaatii pitkää lämmittämistä eikä sitä voi kai tehdä kun ajossa. Jostain lueskelin talvella, että se ajastuksen kautta tehtävä esilämmitys valmistelisi akun kulutuksen kannalta hyvään lämpötilaan (ei siis teholatauksen kannalta), jolloin saadaan paremmat ranget vs. kylmänä ajaminen. En ole vain nähnyt missään kenenekään laskeneen auki, että kompensoiko tuo pienempi kulutus itse lämmityksen käyttämän virran vai ei :)
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 802
Tämä on asia, joka itseäni kiinnostaa. Vaikea nähdä Teslan nykykonseptia toimivana 10-15v päästä ellei suurin osa nykyvalmistajista ole jo konkurssissa sitä ennen.
Mulla meni ohi, mikä tuo Teslan nykykonsepti on mikä ei enää toimi 10-15v päästä?

Olin luulossa että Tesla on nimenomaan edelläkävijä monessa asiassa verrattuna vanhempiin autonvalmistajiin, esim. optimoitu ja automatisoitu tuotantolinja, kyky tuoda muutoksia tuotantolinjaan vaikka joka viikko tai jopa monta kertaa viikossa, softaosaaminen, kyky kilpailla hinnalla (=jää enemmän voittoa per sähköauto kuin useimmilla kilpailijoilla), välikäsien eli autokauppojen pudottaminen pois yhtälöstä (nettimyynti) jne.

Jotenkin tuntuu että Tesla nyt on niitä viimeisiä jotka putoaisivat kehityksen kelkasta pois, tai siltä ainakin minusta vaikuttaisi. Luovaa tuhoa tuova uusi tekijä, aivan kuten Apple ja Google olivat puhelinmarkkinoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 303
Mulla meni ohi, mikä tuo Teslan nykykonsepti on mikä ei enää toimi 10-15v päästä?
Nykyisin Tesla tekee autoja kuin Ford teki Model-T:tä... Kuluttaja saa auton siinä värissä kuin haluaa, kunhan haluttu väri on musta. Ts. ei customointia ja autot ovat liukuhihnavalmistuksen kustannukset minimoivaa suunnittelua.

->
Kun muut valmistajat ovat kalunneet suurimmat kilpailuedut kiinni, erottautumiseksi ei riitä enää hintalappu, vaan siihen tarvitaan todennäköisesti samoja keinoa mitä nytkin autovalmistajat käyttävät: mikrosegmentointia, badge re-brändingiä ja customointia.

Nyt minusta merkittävimmät erot teslan ja muiden välillä ovat (ei missään tärkeysjärjestyksessä) softa-ominaisuudet + paremmat voimalinjan komponentit / hyötysuhde + hinta.

Kun softaominaisuuksien ja voimalinjojen edut on pääosin saatu kiinni, jäljelle jää vain hinta. Jos hinta olisi tärkein tekijä autojen ostajille, kaikki ajaisivat Dacialla.

edit: softaominaisuuksien jne. edut voivat päätyä kiinniotetuiksi niin, että joku iso polttisvalmistaja alkaa yskiä ja järjestää osakeanteja todella halvalla kurssilla (koska se nyt vaan on markkinahinat) -> joku jenkkiläinen hedge-fundi ostaa ison siivun siitä jättifirmasta pikkurahalla ja laittaa jonkun softa-alan osaajan sinne TJ:ksi joka muuttaa koko firman kehityspolitiikan ja myllään RnD:n uusiksi -> 5V myöhemmin softa-asiat alkavat olla kyseisellä isolla valmistajalla kunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Se, että auto pysyy fyysisesti muuttumattomana / hyvin samanlaisena jopa yli 10 vuotta. Eli mallistoa ei uusita ulkoisesti.
Viimeisen osarin yhteydessä taisivat kommentoida, että visiona on repiä rahat/katteet olemassa olevasta autokannasta (kunhan saavat autokantansa kasvamaan). Kuulostaa vähän siltä, että jotain kuukausimaksullista konseptia hakevat. Jos se konsepti on kytköksissä itseajamiseen, niin aika suurella riskillä vetävät, kun tuossa voi mennä vuosia ja samaa "saippuapalaa" samalla softalla ovat jo myyneet markkinastandardeihin nähden pitkään. Ymmärtääkseni se on aikalailla fakta, että malliston ikääntyminen on ainakin aiemmin tiputtanut suoraan myyntiä.

(Piruja jos maalaa seinille, niin mitäs Teslan softan ehdot sanovat softan muuttamisesta? Näppäräähän se olis nykäistä töpseli jostain featuresta pois ja laittaa kk-hintalappu sille jollain bs-tekosyyllä. )
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
201
Facen puolella joku oli testannut että 8A suko ei lämmitä akkua koskaan pakkasella. 16A on kysymysmerkki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 303
Facen puolella joku oli testannut että 8A suko ei lämmitä akkua koskaan pakkasella. 16A on kysymysmerkki.
Nämäkin ovat todennäköisesti muuttuneet softaversioista toiseen - Jonain aikaisempana talvena jengi valitteli, että 8A:lla akku ei latautunut pakkasella ollenkaan, koska se ei tehnytkään mitään muuta kuin lämmittänyt...
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Mulla meni ohi, mikä tuo Teslan nykykonsepti on mikä ei enää toimi 10-15v päästä?

Olin luulossa että Tesla on nimenomaan edelläkävijä monessa asiassa verrattuna vanhempiin autonvalmistajiin, esim. optimoitu ja automatisoitu tuotantolinja, kyky tuoda muutoksia tuotantolinjaan vaikka joka viikko tai jopa monta kertaa viikossa, softaosaaminen, kyky kilpailla hinnalla (=jää enemmän voittoa per sähköauto kuin useimmilla kilpailijoilla), välikäsien eli autokauppojen pudottaminen pois yhtälöstä (nettimyynti) jne.

Jotenkin tuntuu että Tesla nyt on niitä viimeisiä jotka putoaisivat kehityksen kelkasta pois, tai siltä ainakin minusta vaikuttaisi. Luovaa tuhoa tuova uusi tekijä, aivan kuten Apple ja Google olivat puhelinmarkkinoille.
Kun murrosvaihe on ohi, kaikki valmistajat tekevät pääosin tai pelkästään sähköautoja. Uskon, että autot itsessään ja softat ovat parantuneet kaikilla valmistajilla kuluttajien "sähköautostandardit" täyttäviksi. Samaan aikaan valmistajien tuotannon skaalauksen myötä tehokkuus ja kilpailu painaa hintoja väistämättä alas tai ainakin estää nousun. Teslan nykyisen hintaedun merkitys vähenee ja muu asiakasarvo sekä brändi merkkaa enemmän.

Tunnistan Teslan kilpailueduksi 10-15v päästä edelleen paremman tuotantotehokkuuden ja koko arvoketjun pitämisen itsellään. Nämä tarkoittanevat halvempaa hintaa. Riittääkö se, jos hintaero muihin kuitenkin kutistuu? Silloin pitää petrata after salesissa, laajentaa portfoliota ja lisätä variaatioita, jolla tyydytetään laajemman asiakaskunnan henkilökohtaisia tarpeita kovassa kilpailussa. Väistämättä homma on tasapainoilua tehokkuuden ja asiakaskunnan tarpeiden tyydyttämisen välillä.

Nyt Tesla pärjää juurikin sillä, että sillä on tarjota hinnaltaan erinomaisia sähköauton voimalinjoja kovalla suorituskyvyllä ja energiatehokkuudella. Lisäksi Teslaan liittyy uuden viehätystä, koska se tekee esim. käyttöliittymäasiat hyvin eri tavalla. Epäilen, että edellä mainituissa asioissa kilpailuetu kaventuu selvästi 10-15v säteellä. Toki aika mukavasti Tesla ehtii ensiksi kermankuorintaa tehdä ja katsoa, kun autovalmistajien omenapuusta tippuu kypsiä tapauksia pois pelistä.

Onhan se niinkin, että Teslan edellytykset pärjätä tulevaisuuden sähköautomarkkinoiden kilpailussa lienevät parhaasta päästä ellei paras. Nykykonseptilla epäilen sen toimivuutta pitkässä juoksussa. Ainakaan markkinajohtajana.

Se, että auto pysyy fyysisesti muuttumattomana / hyvin samanlaisena jopa yli 10 vuotta. Eli mallistoa ei uusita ulkoisesti.
Tämä ei pelkästään ole se juttu, kuten yllä kuvasin.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
591
Oletteko laskeneet onko akun esilämmitystä järkevää käyttää, mikäli auto ei ole johdossa. Kylmänähän tuo imee virtaa selkeästi enemmän, mutta viekö niin paljoa enempää että esilämmityksen kulutus kompensoituisi?
Tähän tuossa aiemmin jo vastailtiinkin, mutta pientä omaa kokemusta. Tosiaan töpselissä se ei tunnu lämmittävän enempiä vaan vaatii ajoa navilla superille.

Mutta se virrankulutus. Jos on lyhyt matka superille, kulutus nousee sinne 28kwh/100km paikkeille. Ainankin näin keväällä. Mutta jos matka on pitkä niin kulutuksen nousu on pientä, vain noin 1-2kwh/100km. Esimerkiksi pari viikkoa sitten kävin naapurikaupungissa minne on matkaa noin 100km. Hetken aprikoin pääsenkö edestakas kun en ollut ladannut akkua ennen lähtöä. Päätin pelata varman päälle ja laitoin matkakohteessa olevan superin naviin. Lähdin ajamaan ja ihmettelin että kylläpä menee virtaa, vaikka superille 100km. Meinasin jo panikoida ja ottaa navin pois päältä, mutta katsoin navista paljonko perillä on akkua. Se näytti että reilusti. Annoin sen olla päällä. Noin 10km ajon jälkeen pekonimerkit hävisi näytöstä ja keskikulutus tippui kovaa vauhtia. Sitten noin puolimatkassa lämmitys käynnistyi uudestaan, noin 10 km matkalle. Ja loppu 10km se oli taas päällä. Kokonaisvaikutus nopeasti arvioituna oli tosiaan 1-2kwh/100 extraa, eli ei paha ollenkaan. Akkua oli superilla noin 30% joten hirmukoviin latauksiin ei päästy, huiput oli vähän päälle 180kw. Ja totesin että olisin päässyt ilman lataustakin koko reissun.

Tarinan pointti siis se että välillä auto tuntuu touhuavan jotain ihan käsittämätöntä, mutta sitten loppujen lopuksi olikin ihan looginen juttu. Ekalla kerralla vain ihmetytti oikeasti että pitääkö koko matka korventaa akkua...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 802
Nykyisin Tesla tekee autoja kuin Ford teki Model-T:tä... Kuluttaja saa auton siinä värissä kuin haluaa, kunhan haluttu väri on musta. Ts. ei customointia ja autot ovat liukuhihnavalmistuksen kustannukset minimoivaa suunnittelua.
Voi olla. En tiedä kun omasta näkökannastani en koe mitään erityistä tarvetta erottautua joukosta sen enempää autoni kuin pölynimurini suhteen, eli minulle kelpaisi hyvin vaikka valkoinen Model Y. Edellinen autoni oli punainen Toyota Auris (2007) jollaisin myös törmäsin paljon liikenteessä, eikä se minua haitannut.

Kai se sitten nähdään kuinka suuri ongelma Teslalle on se että kaikki Teslat näyttävät niin samanlaisilta... toki aina voi erottautua lisärahalla ostamalla X:n tai edes S:n, valmistetaanko Roadsteria vielä?

En osaa sanoa kuinka tärkeää oikeasti on tarjota paljon erilaisia rinnakkaismalleja autoissa, vai riittääkö Teslan lähestymistapa missä hieman halvempi 3 käy niille jotka eivät tarvitse varsinaista tila-autoa, ja tila-autoa haluaville sitten mieluummin Y isommalla takaluukulla yms. Niin ja ameriikan markkinoille toki tarvitaan cybertrukki.

Nokia luuli aikoinaan että paras tapa pitää matkapuhelinmarkkinat hallussaan on tuoda jatkuvalla syötöllä uusia puhelinmalleja markkinoille... mutta sitten rinnalle tuli Apple tasan yhdellä puhelinmallilla, ja kaikki halusivat sellaisen lukuisten erilaisten nokialaisten N-Gagejen tai Communicatorien puolesta.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Nokia luuli aikoinaan että paras tapa pitää matkapuhelinmarkkinat hallussaan on tuoda jatkuvalla syötöllä uusia puhelinmalleja markkinoille... mutta sitten rinnalle tuli Apple tasan yhdellä puhelinmallilla, ja kaikki halusivat sellaisen lukuisten erilaisten nokialaisten N-Gagejen tai Communicatorien puolesta.
Vaan eipä apple ole sillä yhdellä mallilla pärjännyt. Montako rinnakkaista mallia on nytkin myynnissä? Ja joka vuosi tulee uudet mallit, jotka pyrkii erottautumaan edellisistä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 802
Vaan eipä apple ole sillä yhdellä mallilla pärjännyt. Montako rinnakkaista mallia on nytkin myynnissä? Ja joka vuosi tulee uudet mallit, jotka pyrkii erottautumaan edellisistä.
En totta puhuen tiedä montako rinnakkaismallia Applella on myynnissä... mutta silmiinpistävää mielestäni on se ettei ainakaan muotoilussa Apple pyri erottautumaan. Vaikea se kai olisi tuoda välillä soikion ja kolmion muotoista puhelinta, vain erottautuakseen. Ulkoiset erot tuntuvat olleen lähinnä että nykypuhelimet ovat litteämpiä kuin ennen, ja välillä on kulmia pyöristetty ja välillä taas terävöitetty takaisin...

Toki ei autojen ja puhelinten muotoilua voi suoraan verrata toisiinsa, mutta lähinnä mietin onko auton ulkonäön muuttuminen ajan saatossa oikeasti useimmille autonostajille kovin tärkeää, jos varsinaista tarvetta muutokselle ei ole? Jos esim. nykyinen Model 3 on erittäin hyvin aerodynaaminen, kuitenkaan heikentämättä liikaa törmäystestituloksia, kannattaako sitä edes yrittää muuttaa? Jos haluaa kaikkein aerodynaamisimman, olisko se sitten edestä tylppä ja pyöreä pisaramalli, joka saisi surkeimman mahdollisen tuloksen nokkakolaritörmäystesteissä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Kai se sitten nähdään kuinka suuri ongelma Teslalle on se että kaikki Teslat näyttävät niin samanlaisilta... toki aina voi erottautua lisärahalla ostamalla X:n tai edes S:n, valmistetaanko Roadsteria vielä?
Maksaisitko sinä useamman kymppitonnin siitä ilosta, että saat samannäköisen auton samalla softalla vain vähän vähemmin naarmuin/kulumin? Minä en ainakaan.

e: Nyt vielä toki Teslasta Teslaan vaihto tuo iloa, kun alkupään laatu on mitä on. 5 vuotta eteenpäin voisin kuvitella, että jopa Tesla on autonsa saanut tasalaatuisiksi "vuodesta toiseen".
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 327
Eiköhän Tesla pyri samaan kuin Apple. Ekosysteemin voitot otetaan pääasiassa softapuolelta. Tämä toki tarkoittaa kuukausimaksullisia palveluita, joka auton kohdalla on varmaan etähallintaa, hätäpalveluita, mediasisältöä ja softaa jota siirretään vähitellen maksullisuuden piiriin (dog mode, sentry, videon tallennukset yms.). Tokihan automaattiajaminen on tässä varmaan ollut myös isossa roolissa ja tuohon tiedon jakaminen mainostajille reiteistä ja/tai ajoreitin mukaan tulevat mainokset (joita voi rajoittaa maksamalla) niin hyvä tulee.

Mikä osa tästä tapahtuu on sitten toinen kysymys, eikä välttämättä lyhyellä tähtäimellä mikään.

Softatalon prioriteettinä kun on tehdä se vendor-lock mahdollisimman vahvaksi mutta samalla tarvitsee kuitenkin jatkuvaa kasvavaa asiakasvirtaa. Siksi Android autot yms. loistavat poissaolollaan, koska ne olisivat suoraan tulevasta katteesta pois.

Ylläpidosta voi myös rahaa kerätä jonkin verran, mutta toki iso osa kuuluvista osista on edelleen mekaanisia standardiosia joten Applen tapainen osien allekirjoittelu softalla ja ominaisuuksien disablointi autosta vaatii vielä muutamien vuosien hiomisen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Vaan eipä apple ole sillä yhdellä mallilla pärjännyt. Montako rinnakkaista mallia on nytkin myynnissä? Ja joka vuosi tulee uudet mallit, jotka pyrkii erottautumaan edellisistä.
Ohittamattomat säännöt liiketoiminnassa ovat, että uudistua pitää ja tyytyväistä firmaa ei pelasta mikään.

Tesla on paalupaikalla juuri nyt meneillään olevassa sähköistymisen murroksessa, joka lienee voimakas ainakin tämän vuosikymmenen. Miltä automaailma näyttää 2030-luvulla onkin mielenkiintoista. Autonominen ajaminen, autojen keskinäinen vuorovaikutus, omistamaton autoilu ja auton liittyminen osaksi omaa digitaalista profiilia lienevät tulevaisuutta. Osassa näistä Tesla on vahva, mutta ko. osaaminen pitää vielä kääriä kiinnostavaan pakettiin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 802
Maksaisitko sinä useamman kymppitonnin siitä ilosta, että saat samannäköisen auton samalla softalla vain vähän vähemmin naarmuin/kulumin? Minä en ainakaan.
Jos ne vähäiset naarmut ja kulumat olisivat oikeasti se ainoa merkittävä ero, luultavasti jatkaisin vanhalla ajamista. Siinäkin tapauksessa vaikka uusi auto olisi aivan eri näköinen, mutta muuten samanlainen (tai ei ainakaan parempi).

Jos taas vanha auto alkaisi olla rikki ja akku menettänyt paljon kapasiteetistaan, olisin valmis ostamaan saman auton tuoreella akulla ja muilla uusilla osilla (tukivarret, moottorit yms., mitä tuossa Teslassa sitten ovat ne kuluvimmat osat akun lisäksi).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Jos ne vähäiset naarmut ja kulumat olisivat oikeasti se ainoa merkittävä ero, luultavasti jatkaisin vanhalla ajamista. Siinäkin tapauksessa vaikka uusi auto olisi aivan eri näköinen, mutta muuten samanlainen (tai ei ainakaan parempi).

Jos taas vanha auto alkaisi olla rikki ja akku menettänyt paljon kapasiteetistaan, olisin valmis ostamaan saman auton tuoreella akulla ja muilla uusilla osilla (tukivarret, moottorit yms., mitä tuossa Teslassa sitten ovat ne kuluvimmat osat akun lisäksi).
Eli käytännössä totesit saman kuin mitä juuri pohdimme. Jos Tesla autoja meinaa myydä jatkossakin, niin vaihdolle täytyy löytyä joku peruste, joka ei riipu auton kulumasta (koska kuluminen on liian hidas sykli). Perinteisillä valmistajilla se on ollut facelift tai kokonaan uusi malli 3-4 vuoden aikajänteellä, Tesla ei moisia ole esitellyt. Päivittyvä vakiosofta vielä toimii tässä Teslaa (yhtiönä) vastaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 802
Eli käytännössä totesit saman kuin mitä juuri pohdimme. Jos Tesla autoja meinaa myydä jatkossakin, niin vaihdolle täytyy löytyä joku peruste, joka ei riipu auton kulumasta (koska kuluminen on liian hidas sykli). Perinteisillä valmistajilla se on ollut facelift tai kokonaan uusi malli 3-4 vuoden aikajänteellä, Tesla ei moisia ole esitellyt. Päivittyvä vakiosofta vielä toimii tässä Teslaa (yhtiönä) vastaan.
En jaksa uskoa että Toyota nousi maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi sillä että heiltä tulee kovasti erinäköistä Aurista tai Corollaa ulos vuosi vuodelta. Ei minulle ainakaan tullut 2007 Auriksen kohdalla autokuumetta vaihtaa tuoreempaan Aurikseen joka olisi kovasti erinäköinen kuin omani. Muista toyotisteista en osaa sanoa.

Mutta jos se menestyminen oikeasti on tuollaisesta kiinni, eiköhän Tesla nopeasti opi tuomaan joka vuosi hieman erinäköisiä lamppuja ja takalippaa autoon, vain jotta auto näyttäisi hieman erilaiselta kuin vuotta aiempi versio.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
344
Vaan eipä apple ole sillä yhdellä mallilla pärjännyt. Montako rinnakkaista mallia on nytkin myynnissä? Ja joka vuosi tulee uudet mallit, jotka pyrkii erottautumaan edellisistä.
Apple nyt ei varsinaisesti ole tunnettu siitä että "pyrittäisiin erottumaan" ainakaan muotoilullisesti edellisistä malleista.

Muutenkin argumentti Teslojen muuttumattomuudesta on lähinnä olkiukko, S/X kokivat uudistuksen ulkoa ja sisältä äskettäin, ja kaikki viittaa siihen että 3/Y tulevat uudistumaan n. vuoden sisällä joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 073
Oletteko laskeneet onko akun esilämmitystä järkevää käyttää, mikäli auto ei ole johdossa. Kylmänähän tuo imee virtaa selkeästi enemmän, mutta viekö niin paljoa enempää että esilämmityksen kulutus kompensoituisi?
Itselläni on suurimmalti osin ilmaiset sähköt niin lämmitän vaan auton aina, en ole miettinyt paljonko vie kun työpaikka on lähellä ja lataan aina 80-90 % töissä niin useimmiten aika sama paljonko kuluttaa.

Uusimman päivityksen myötä muuttui tuo lataus sivu teslassa ja ennen oli muistaakseni merkitty että päivittäiseen ajoon 80 % lataus ja matka ajoon 100%. Nyt on merkitty, että päivittäiseen ajoon 90 % ja matka ajoon 100 %. Ei siis liene haittaa ladata 90 % aina? Mielellään tuon 90 % lataisin töissä viikonloppua jne varten niin ei tarvitse kotona ladata ollenkaan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 686
Aina kun autosta tulee uusi malli niin se näyttää rumemmalta kuin vanha. Or is it just me?

Muistan kun työkaveri vaihto joskus uudehkon Golfin uudempaan pelkästään uusien valojen takia eli kyllä toi joillekkin toimii. Itse en ymmärrä. Toki jos on hyvät resurssit (rahaa) niin mikäs siinä.

Teslan kannattaisi laittaa softapäivitykset maksullisiksi, niinko busineksen kannalta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 802
Uusimman päivityksen myötä muuttui tuo lataus sivu teslassa ja ennen oli muistaakseni merkitty että päivittäiseen ajoon 80 % lataus ja matka ajoon 100%. Nyt on merkitty, että päivittäiseen ajoon 90 % ja matka ajoon 100 %. Ei siis liene haittaa ladata 90 % aina? Mielellään tuon 90 % lataisin töissä viikonloppua jne varten niin ei tarvitse kotona ladata ollenkaan.
Onko LFP-akku?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
En jaksa uskoa että Toyota nousi maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi sillä että heiltä tulee kovasti erinäköistä Aurista tai Corollaa ulos vuosi vuodelta. Ei minulle ainakaan tullut 2007 Auriksen kohdalla autokuumetta vaihtaa tuoreempaan Aurikseen joka olisi kovasti erinäköinen kuin omani. Muista toyotisteista en osaa sanoa.

Mutta jos se menestyminen oikeasti on tuollaisesta kiinni, eiköhän Tesla nopeasti opi tuomaan joka vuosi hieman erinäköisiä lamppuja ja takalippaa autoon, vain jotta auto näyttäisi hieman erilaiselta kuin vuotta aiempi versio.
Niin no, Corollastakin on tullut 4-5 vuoden välein uusi sukupolvi, ovat jo 12. sukupolvessa tällä hetkellä. Autovalmistajan tilannehan on katastrofi, jos auto on niin hyvä, että asiakas ei sitä vaihda sitä jossain kohtaa uudempaan. Teslalla ei ole edes huoltoja joilla lypsää. Tesla varmaan oppisi koristelemaan autoja, mutta antaako Elon luvan? Turhuudet ei sovi visioon. Toisekseen autoon tarvitsisi saada muutenkin aidosti uutta kuin pelkät koristeet. Sisustassa kun on näyttö ja ratti, niin siitäkin on paha mennä muuhun suuntaan (jälleen kerrran jos Elonin visiota noudatetaan). Aika näyttää, vielä on paljon jäljellä ekaa kertaa Teslaa ostavia.

Teslan kannattaisi laittaa softapäivitykset maksullisiksi, niinko busineksen kannalta.
Tämä muuten on varmaan yksi hyvinkin todennäköinen endgame, kun osuus markkinoista on "nurkattu". Jopa ihan perusteltukin peliliike kohtuuden rajoissa.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
344
Isossa kuvassa on näkyvillä autojen osalta muutos ajopelistä kuljettimeksi. Autonomisuus muuttaa varmaan auton merkitystä auton omistajalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 303
Edellinen autoni oli punainen Toyota Auris (2007) jollaisin myös törmäsin paljon liikenteessä, eikä se minua haitannut.
Toyota Auris on Teslaan verrattuna äärimmilleen mikrosegmentoitu ratkaisu.

Pieni - keskisuuri kokoluokassa on tarjolla puolentusinaa automallia:
Aygo, Yaris, Yaris Cross, Pro-Ace, Corolla. Lisäksi siellä on ~25 lisävalintaista varustetta listoilla joista voi valita itselleen mieluisat + lisäksi on 8 maalivaihtoehtoa. Jos otatkin Yaris Cross mallin, sinulla on ainakin 5 erilaista dual-color väriä tarjolla ja taas erilaisia varustepaketteja.

Äärimmäisen mikrosegmentoitu tuote joka vastasi just sun tarpeisiin. Toyotan ostajalle erottuminen tuskin on kovin tärkeää, mutta se ei muuta sitä, että kannattaa olla tusinan verran eri korimalleja, jotta jokaiseen makuun on tarjolla jotain.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Uusimman päivityksen myötä muuttui tuo lataus sivu teslassa ja ennen oli muistaakseni merkitty että päivittäiseen ajoon 80 % lataus ja matka ajoon 100%. Nyt on merkitty, että päivittäiseen ajoon 90 % ja matka ajoon 100 %. Ei siis liene haittaa ladata 90 % aina? Mielellään tuon 90 % lataisin töissä viikonloppua jne varten niin ei tarvitse kotona ladata ollenkaan.
Mä oon tota 90% käyttänyt kans. About kerran kuussa täyteen. Itselleni riittää yksi lataus viikkoon normiajoilla (n. 400-500km). Markettien suurtehoista sitten täydennyksiä silloin harvoin kun tarvitsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 303
Niin no, Corollastakin on tullut 4-5 vuoden välein uusi sukupolvi, ovat jo 12. sukupolvessa tällä hetkellä. Autovalmistajan tilannehan on katastrofi, jos auto on niin hyvä, että asiakas ei sitä vaihda sitä jossain kohtaa uudempaan.
Eiköhän suurin osa uusia tiheään kierrättävistä vaihda uuteen ihan vaan saadakseen ajaa jatkuvasti uudehkolla autolla. Jos kilsoja kertyy yhtään, niin 3-5v iässä auto alkaa tulla siihen ikään että kaikenlaiset remontit lisääntyvät. Moni ajattelee siinä kohtaa, että kiertoon vaan ja uutta tilalle niin ei tartte miettiä mitään jakohihnan vaihtoja.

Nuo faceliftien ajoitukset yritetä varmaankin autotehtaiden puolelta saada osumaan sillä tavalla että noille parhaille asiakkaille (jotka kierrättävät jotain 3-5v liisareita / uusia) on melkein aina tarjolla jotain pientä uudistusta sen lisäksi, että pääsee eroon siitä oman pierun hajusta.
Ei, minulla siis MYLR. LFP:lle varmaan aina näyttänyt että lataa 100%, mutta tässä siis päivitys muutti tuon lataus sivun siten, että päivittäinen lataus olisi 90% kun ennen se sanoi että 80 %.
Jos alempi riittää, pidä viikolla 70%:ssa ja nosta 85-90%:iin vain perjantaisin. Etenkin kesällä kannattaa pitää mahdollisimman alhaalla se akun varaustaso. Kuuma + korkea varaustaso on se mikä tappaa NMC kemialliset akut vähitellen.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
591
Itselläni on suurimmalti osin ilmaiset sähköt niin lämmitän vaan auton aina, en ole miettinyt paljonko vie kun työpaikka on lähellä ja lataan aina 80-90 % töissä niin useimmiten aika sama paljonko kuluttaa.

Uusimman päivityksen myötä muuttui tuo lataus sivu teslassa ja ennen oli muistaakseni merkitty että päivittäiseen ajoon 80 % lataus ja matka ajoon 100%. Nyt on merkitty, että päivittäiseen ajoon 90 % ja matka ajoon 100 %. Ei siis liene haittaa ladata 90 % aina? Mielellään tuon 90 % lataisin töissä viikonloppua jne varten niin ei tarvitse kotona ladata ollenkaan.
Sama juttu. Pyrin lataamaan duunissa vaikka kotonakin on laturi. Auton lämmitys on ollut ajastettuna huhtikuun alusta joka arkipäivä sekä duunista lähdettäessä. Ja aika harvoin ollut piuhassa kiinni lämmityksen aikaan. Aluksi mietin että hupeneeko akku silmissä kun lämmittelee joka välissä, mutta en ole juurikaan huomannut että olisi kovasti prosentteja tuohon mennyt. Ja meinaan pitää kesälläkin päällä, ettei myyntimiehen kallisarvoinen (ja harvinainen) hiki virtaa.

Katsoin kanssa ohjekirjasta että voisi ladata päivittäisessä ajossa aina 90% asti. 2023 MYLR siis. Ja niin olen tehnyt ja tulen tekemään. Toki akku on silloin niin täysi että regeni on vähän rajoittunut, mutta ei paljoa.

edit: lisätään sen verran että harvoin akku on pitkään tuossa 90% varausasteessa. Työnkuva on muodostunut sellaiseksi että yleensä aamupäivä konttorilla ja latausta, iltapäivä ajellessa ja kotiinlähtiessä akku on jo vähän vajentunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Isossa kuvassa on näkyvillä autojen osalta muutos ajopelistä kuljettimeksi. Autonomisuus muuttaa varmaan auton merkitystä auton omistajalle.
Tota autonomisuutta ei ole kyllä tulossa jollei teille laiteta kiskoja. Niin surkeaa räpiköintiä nämä nykyiset viritykset ovat jos vähänkin ottaa softaintoilulaseja pois päästä, että ollaan todella kaukana mistään oikeasti lähellä olevasta asiasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Apple nyt ei varsinaisesti ole tunnettu siitä että "pyrittäisiin erottumaan" ainakaan muotoilullisesti edellisistä malleista.
Joo, sloganikin (ainakin oli) "Think different". Eihän tuo nyt mitenkään erottua yritä :D


Muutenkin argumentti Teslojen muuttumattomuudesta on lähinnä olkiukko, S/X kokivat uudistuksen ulkoa ja sisältä äskettäin, ja kaikki viittaa siihen että 3/Y tulevat uudistumaan n. vuoden sisällä joka tapauksessa.
Ei se nyt mikään olkiukko ole. Perus perunasilmälle se S on sama auto kuin 10 vuotta sittenmin. Paremmin perehtynyt näkee sitten ne hienoiset muutokset ympäri autoa.

Joku myös kommentoi tuossa aiemmin ettei usko tojotan nousseen maailman myydyimmäksi sillä että mallit erottuu edellisistä kovasti. No, en usko minäkään, eiköhän se ole se heidän pragmaattinen tapansa uudistua(teknisesti) hyvin harkitusti ja tehdä sitä perusvarmaa pirkkakippoa massoille.

Mutta ei tuo tarkoita etteikö nuo mallit uudistuisi näyttävästi. Kurkkaa vaikka wikipediasta miltä esim. avensiksen eri sukupolvet näyttävät... minusta nuo uudistuu täysin, ja sukunäköä edeltäjään saa hakemalla hakea. Vertaa vaikka bemareihin, joissa erot edeltäjiin ovat yleensä melko pienet ja sukunäkö kulkee selvänä.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
Vaikka nyt onkin vähän ohi aiheen niin kyllähän Appleltakin on tullut X vuoden jälkeen uudempaa muotoilua ainakin ulkoisesti. Eivät tosiaan vuosittain pahemmin muuttele, mutta onhan siellä muutama "suurempi" muutos tullut. Vaikka nyt eivät mitään järisyttäviä ole olleet.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
344
Vaikka nyt onkin vähän ohi aiheen niin kyllähän Appleltakin on tullut X vuoden jälkeen uudempaa muotoilua ainakin ulkoisesti. Eivät tosiaan vuosittain pahemmin muuttele, mutta onhan siellä muutama "suurempi" muutos tullut. Vaikka nyt eivät mitään järisyttäviä ole olleet.
No jaa. Mulla on parhaillaan työpöydällä Macbook Pro M1 ja iPhone 13, ja kummatkaan ei ainakaan mun mielestä ulkonäöltään juuri poikkea edeltäjistään...
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 345
Ilmeisesti kyseessä catlin uus lmfp akku, joka toimii paremmin näin Suomen kylmissä olosuhteissa. Pikkusen kevyempi ja 50km lyhyemmällä rangella kesällä, mutta onko winter range parempi kuin nykyisessä awd. Ens talven testiä odotellessa.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
No jaa. Mulla on parhaillaan työpöydällä Macbook Pro M1 ja iPhone 13, ja kummatkaan ei ainakaan mun mielestä ulkonäöltään juuri poikkea edeltäjistään...
Kuten sanoin, ei ne tule vuosittain. Taisi viimeinen muutos tapahtua iPhonella iPhone 12 aikoihin jolloin siirryttiin iPhone 6 ajoilta olleesta "pyöristetyistä reunoista" tähän (itseasiassa jo iPhone 4/5 aikana) nykyisieen "tasaiset reunat". Eli tosi pitkät ajat sielläkin on näillä ns uudistuksilla muotoilussa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Onnistuuko lataus enää tuon jälkeen? Bemarissa kävi just noin, eli johto ei irronnut -> hätävapauttimesta rusautus ja pistoke irtosi ... mutta sen jälkeen ei enää lukittunut, ja koska sei lukittunut, ei myöskään lataus suostunut alkamaan. Hybridissä ei niin vakavaa, mutta täyssähkössähän tuo tarkoittaisi helposti hinurikeikkaa. Ei olisi IMO edes liioiteltua se toinen latausportti :)
Onnistui ainakin itselläni, mutta jatkuvasti takaluukusta sen irti kaivaminen oli todella ärsyttävää. Kävivät onneksi suhteellisen lyhyessä ajassa (Teslalle) vaihtamassa kotipihassa.

Toinen mikä hajoilee on se kosketusanturi, mutta silloin portin saa auki vielä appsilla.
Mulla se on toiminut aina niin heikosti, etten ole viitsinyt edes käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
Eiköhän suurin osa uusia tiheään kierrättävistä vaihda uuteen ihan vaan saadakseen ajaa jatkuvasti uudehkolla autolla. Jos kilsoja kertyy yhtään, niin 3-5v iässä auto alkaa tulla siihen ikään että kaikenlaiset remontit lisääntyvät. Moni ajattelee siinä kohtaa, että kiertoon vaan ja uutta tilalle niin ei tartte miettiä mitään jakohihnan vaihtoja.
Tässäkin ketjussa Teslan softan argumenttina on ollut, että auto pysyy "uutena". Sähköautoissa ei myöskään tule polttista vastaavia isoja huoltoja km x kohdalla. Alustan osat kun käyttää läpi, niin aika pienellä pääsee. Ne ketkä "itse" eivät autoaan maksa varmaan jatkavat vaihtelua kuten ennen, mutta omalla rahalla voi tulla kova paikka pistää kymppitonneja "ei mistään". Noh, jäämme odottamaan mitä Tesla keksii, että kauppa käy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 303
Tässäkin ketjussa Teslan softan argumenttina on ollut, että auto pysyy "uutena". Sähköautoissa ei myöskään tule polttista vastaavia isoja huoltoja km x kohdalla. Alustan osat kun käyttää läpi, niin aika pienellä pääsee. Ne ketkä "itse" eivät autoaan maksa varmaan jatkavat vaihtelua kuten ennen, mutta omalla rahalla voi tulla kova paikka pistää kymppitonneja "ei mistään". Noh, jäämme odottamaan mitä Tesla keksii, että kauppa käy.
Miksi se kymppitonneja maksaisi?

Jos kerran mitään oikeita kulumia ei tule -> käytetyn sähkiksen arvon pitäisi säilyä poikkeuksellisen hyvin, niin uuteen vaihtaminen ei silloin myöskään maksa paljon...

Toisaalta jos taas hinta laskee nopeasti, se kertoo siitä että syitä vaihtamiseenkin jostain syystä on. Joku syyhän siihen aina on, että markkinat arvottavat asioita (uusi auto vs käytetty auto) eri tavalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
826
Tässäkin ketjussa Teslan softan argumenttina on ollut, että auto pysyy "uutena". Sähköautoissa ei myöskään tule polttista vastaavia isoja huoltoja km x kohdalla. Alustan osat kun käyttää läpi, niin aika pienellä pääsee. Ne ketkä "itse" eivät autoaan maksa varmaan jatkavat vaihtelua kuten ennen, mutta omalla rahalla voi tulla kova paikka pistää kymppitonneja "ei mistään". Noh, jäämme odottamaan mitä Tesla keksii, että kauppa käy.
Vaikka autot näyttää päälleppäin samalta on sisällä tapahtunut paljon kehitystä niin alustaan kuin äänieristykseen, infoteinmettiin ja muuhunkin. Castingit varmaan myös jonkun verran vaikuttaa äänimaailmaan. Itse ajan 19LR kolmosella niin hieman kyllä himottaisi vaihtaa uuteen samanlaiseen (tai y). :/
Niin ja btw laitoin ensimmäisen kerran autoon rahaa viime syksynä ~36e ilmansuodatin ja nyt heti perään uudet pyyhkijänsulat 23e. Muuten kulut olleet nolla. Mittarissa 60tkm.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
591
Myyntiluvuista ne voi katsoa onko muotoilu miellyttänyt ostajan silmää, niin omenoista kuin vatkaimista ;)

Sen verran mietettä noista mahdollisista kuukausimaksullisista ominaisuuksista. Nyt esim acceleration boost maksaa MYLR muistaakseni 1800eur. Jos tuon saisi vaikka 20/kk niin voisin olla kiinnostunut. Jos vaikka 1/3 auton omistajista tilaisi tuon esim aina kesäksi, siitäkin tulisi melkoinen rahavirta tyhjästä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 913
Viestejä
4 344 765
Jäsenet
72 292
Uusin jäsen
marckus

Hinta.fi

Ylös Bottom