Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 601
Tommosessa vaan tulee mieleen että jos ajanut vuosia adaptiivisella ja sitten vahingossa onkin normaali päällä niin voisi aiheuttaa vaaratilanteita?
En ole itse vaihdellut lennosta yleensä mutta eiköhän tuo toimi muissakin kuin kokeilemissani kuten adaptiivisen tai normin kytkentä päälle/pois aka jos mode vaihtuu, tulee viesti mittaristoon ja kuskin pitää kytkeä se takaisin. Fordissa menin ajellessa mittariston valikkoon ja vaihdoin modea kun oli kerran kaverin auto väärässä modessa eikä sen kummempaa. Toyotassa oli kerran talven aikana tutka lumessa joten painoin vain vakkarin nappia pidempäään ja tuli ilmoitus moden vaihdosta ja sillä selvä. Ja tottakai voi aiheuttaa vaaratilanteen, siinä missä sekin että painat väärää poljinta.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 236
Sinänsä eikös nykyaikaisissa autoissa ole vakiona tärmäysvaroitin (esim. omassa ladattavassa Kiassa vuodelta 21 on) joka huutaa ennen kuin kolahtaa (ja myös tietty jarruttaa ennen kuin kolahtaa mutta varoittaa ensin), joten vaikka olisi väärä moodi niin ehtii siinä vielä reagoimaan. Ei se silti tietty tarkoita etteikö tuollaista adaptiivisen ja normaalin autopilotin väkisin kytkemistä nykyautoissa voisi olla lainsäädännön puolelta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 601
Sinänsä eikös nykyaikaisissa autoissa ole vakiona tärmäysvaroitin (esim. omassa ladattavassa Kiassa vuodelta 21 on) joka huutaa ennen kuin kolahtaa (ja myös tietty jarruttaa ennen kuin kolahtaa mutta varoittaa ensin), joten vaikka olisi väärä moodi niin ehtii siinä vielä reagoimaan. Ei se silti tietty tarkoita etteikö tuollaista adaptiivinen ja normaalin autopilotin väkisin kytkemistä nykyautoissa voisi olla lainsäädännön puolelta.
MUISTAAKSENI ei ole pakollinen varuste mutta jos sitä ei ole niin törmäystestien tulokset kyllä romahtivat murto-osaan. Eli käytännössä suurimassa osassa on. Joissain toimii paremmin, joissain huonommin.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
921
MUISTAAKSENI ei ole pakollinen varuste mutta jos sitä ei ole niin törmäystestien tulokset kyllä romahtivat murto-osaan. Eli käytännössä suurimassa osassa on. Joissain toimii paremmin, joissain huonommin.
Viime vuonna tuli kaikkiin EU-alueella myytäviin henkilöautoihin pakolliseksi varusteeksi törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarru.

E: menikin näin: "EU on päättänyt, että kaikissa uusissa esitellyissä automalleissa tulee olla automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) toukokuusta 2022 alkaen, sekä kaikissa nykyisissäkin automalleissa toukokuusta 2024."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
95
No eikä ole. Ensinnäkin, tämähän on se perinteinen tapa kaikissa amerikkalaisissa autoissa ollut aina, löytyy jo 50-luvun vehkeistä. Samoin aika monessa pakussa on ollut vuosikausia, joissa tilaa ei ole ollut kunnolliselle (jopa intin mersupakuissa on tällainen). Kyseessä ei ole mikään uusi innovaatio, jos niin kuvittelit.

Teslassa se viiksi voisi olla jossain hyötykäytössä mielummin, kuin vaihdekeppinä. Lähtökohtaisesti jo kaikissa autoissa vakionopeudensäädin on toiminut vuosikausia älykkäämmin kuin Teslalla, koska miksei ratista voi säätää myös peruuta + palauta entinen nopeus? Tai tietysti säätää pyyhkimiä, mutta sekään ei toimi vakionopeudensäätimellä. Ja toinen olisi tietysti säätää sadesensorin herkkyyttä, mutta kun ei sellaista ole koko autossa. Nämä kaikki löytyivät edellisestä autosta kyllä siitä kohdasta.

Keskellä, missä on vaihdekeppi ollut ennenkin toimii aivan mainiosti käytettävyyden suhteen edelleen. Eihän siinä Teslassakaan mitään älykästä ole, tyhjä tila siinä välissä. Säästyisi sinne ratin luo niitä asioita, joita voi tarvita ajettaessa.



Tämä jälkimmäinen puute tekee mielestäni Teslasta sen heikoimman ominaisuuden. Mitä ihmettä sillä infotainmentillä tekee, kun joudun säätämään kännykästä musiikit päälle ja säätämään biisit? Aivan kuten tein jo viimeiset kymmenen vuotta BT:n läpi.
En lähtisi vertaamaan Teslan elektronista vaihdevalitsin toteutusta viiksessä vanhaan mekaaniseen valitsimeen. Toimii täysin eri tavalla. Teslalla tuo on äärimmäisen kätevä parkkipaikalla tai ruudussa pyörittäessä, kun pakin voi lyödä päälle auton rullatessa eteenpäin tai päinvastoin. Jarrulla ei tarvitse käyttää välissä ollenkaan. Regenillä ja kaasulla vaan hallitsee auton liikettä. Se, että vipu on viiksessä tuntuu tällaisessa pyörittelyssä paljon luontevammalta kuin, että valitsin olisi perinteisellä paikalla ja kättä pitäisi ns. hakea sinne. Keskellä sijoitettuna se vain vie tarpeettomasti tilaa ja se on sähköautossa typerin paikka sijoittaa vaihdevalitsin, koska mekaniikkaa ei tarvita kepille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
En lähtisi vertaamaan Teslan elektronista vaihdevalitsin toteutusta viiksessä vanhaan mekaaniseen valitsimeen. Toimii täysin eri tavalla. Teslalla tuo on äärimmäisen kätevä parkkipaikalla tai ruudussa pyörittäessä, kun pakin voi lyödä päälle auton rullatessa eteenpäin tai päinvastoin. Jarrulla ei tarvitse käyttää välissä ollenkaan. Regenillä ja kaasulla vaan hallitsee auton liikettä. Se, että vipu on viiksessä tuntuu tällaisessa pyörittelyssä paljon luontevammalta kuin, että valitsin olisi perinteisellä paikalla ja kättä pitäisi ns. hakea sinne. Keskellä sijoitettuna se vain vie tarpeettomasti tilaa ja se on sähköautossa typerin paikka sijoittaa vaihdevalitsin, koska mekaniikkaa ei tarvita kepille.
Samalla tapaa se toimii eli sillä valitaan suunta eteen tai taakse tai neutraali.

Onhan S/X Plaidissa se vaihdevalitsin siinä keskellä, jos äly ei toimi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 364
En lähtisi vertaamaan Teslan elektronista vaihdevalitsin toteutusta viiksessä vanhaan mekaaniseen valitsimeen. Toimii täysin eri tavalla. Teslalla tuo on äärimmäisen kätevä parkkipaikalla tai ruudussa pyörittäessä, kun pakin voi lyödä päälle auton rullatessa eteenpäin tai päinvastoin. Jarrulla ei tarvitse käyttää välissä ollenkaan. Regenillä ja kaasulla vaan hallitsee auton liikettä. Se, että vipu on viiksessä tuntuu tällaisessa pyörittelyssä paljon luontevammalta kuin, että valitsin olisi perinteisellä paikalla ja kättä pitäisi ns. hakea sinne. Keskellä sijoitettuna se vain vie tarpeettomasti tilaa ja se on sähköautossa typerin paikka sijoittaa vaihdevalitsin, koska mekaniikkaa ei tarvita kepille.
Se mikään teslan toteutus ole vaan mersusta suoraan. Ässissä ja äksissä ainakin oli (on?) ihan mersun keppikin siinä ja toimintatapa täysin identtinen.

se että onko kyseessä sähköauto vai ei, ei myöskään ole ollut suuressa osassa polttisautojakaan mitään merkitystä pitkään aikaan koska mekaanista yhteyttä vaihteistoon ei ole. Monet valmistajat vaan haluavat mieluummin pitää valitsimen keskellä.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 601
En lähtisi vertaamaan Teslan elektronista vaihdevalitsin toteutusta viiksessä vanhaan mekaaniseen valitsimeen. Toimii täysin eri tavalla. Teslalla tuo on äärimmäisen kätevä parkkipaikalla tai ruudussa pyörittäessä, kun pakin voi lyödä päälle auton rullatessa eteenpäin tai päinvastoin. Jarrulla ei tarvitse käyttää välissä ollenkaan. Regenillä ja kaasulla vaan hallitsee auton liikettä. Se, että vipu on viiksessä tuntuu tällaisessa pyörittelyssä paljon luontevammalta kuin, että valitsin olisi perinteisellä paikalla ja kättä pitäisi ns. hakea sinne. Keskellä sijoitettuna se vain vie tarpeettomasti tilaa ja se on sähköautossa typerin paikka sijoittaa vaihdevalitsin, koska mekaniikkaa ei tarvita kepille.
Tuo on niin pirun näppärä omaan päähän, että vielä vajaa vuosi Teslan omistamisen jälkeen aamuisin väsyneenä hakeutuu käsi Corollassa oikean viiksen puolelle hakemaan D:tä :D. Mersussa on myös moinen (en muista tarkalleen miten erosi) mutta tuo olisi kyllä asia minkä kovasti toivoisi yleistyvän euroopan malleissa. Niin helppo, nopea ja ei vaadi tilaa kuten typerä keppi, nappi, rulla tms ihme säätö keskikonsolissa. Turhaan vie tilaa ja vaatii käden liikuttamista ratilta. Erikoismallit sikseen ja niissä sitten parempi olla full on manuaali tai sequental shifter.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 144
Olispa Merssun monitoimiviiksi tihkusäätimineen myös.
Onneksi on, ja vielä vakkarinkin niin saa vapaasti rullalla säädellä mitä haluaa ilman softa päivityksien odottamista jos ehkä joskus sitten.

No mutta, säästöt oli varmaan huimat noista kolmesta viiksestä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Eikös tää euroopassa toimiva autopilot/fsd ole aivan jeesuksen vanha? Jos haluat nähdä Teslan AI nykytason kannattaa varmaan mennä jenkkeihi ja kokeilla siellä FSD betaa? Tai katsot youtubesta tesla fsd beta V11.4?
Toimii aivan yhtä tyhmästi samalla tavalla, se ei ymmärrä että kaistat eivät voi pomppia minne sattuvat. Se ei ymmärrä ajamisen kontekstia mitenkään, sen takia se tekee niitä tyhmiä juttuja jatkuvasti. Sitten Teslan heput korjaavat jonkun yksittäisen ongelman, että tämä Youtube-Tesla-fan saa sen toimimaan itselleen. Ei se itse opi niitä tilanteita oikein, koska se ei ymmärrä mitä se tekee. Se ei ymmärrä ettei talo vaihdu rekaksi yhtäkkiä, tai että rekka ei mahdu 20cm rakoon. Jos se tunnistaa esineen rekaksi, niin se käsittelee sen rekkana vaikka se ei olisi teoriassakaan mahdollista. jne.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
En ole huomannut että tästä on kukaan maininnut vielä, Zoom appi tuli vihdoin suomeenkin tuon 2023.12 päivityksen yhteydessä. Eilen asentelin hyvin toimii
Tuo Zoom taisi tulla vain AMD Ryzen cpu:lla oleviin? Ainakin itelle se tuli mutta ei kaverin 2021 vuotiseen missä Intelin Atom.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
95
Se mikään teslan toteutus ole vaan mersusta suoraan. Ässissä ja äksissä ainakin oli (on?) ihan mersun keppikin siinä ja toimintatapa täysin identtinen.

se että onko kyseessä sähköauto vai ei, ei myöskään ole ollut suuressa osassa polttisautojakaan mitään merkitystä pitkään aikaan koska mekaanista yhteyttä vaihteistoon ei ole. Monet valmistajat vaan haluavat mieluummin pitää valitsimen keskellä.
Toteutus on eri asia kuin, kuka sen on alunperin kehittänyt. Tuo on toki tiedossa, että Tesla käytti vanhemmissa S/X malleissa ihan Mersun viikseäkin.

Tuo perinne valmistajien pelko asioiden muuttamiseen jaksaa kyllä ihmetyttää näiden vaihdevalitsimien, käynnistysnappien ym. osalta, kun asiat voisi tehdä oikeasti toimivammin. On se toki kustannustehokasta kopioda kaikki polttomoottori versioista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 364
Toteutus on eri asia kuin, kuka sen on alunperin kehittänyt. Tuo on toki tiedossa, että Tesla käytti vanhemmissa S/X malleissa ihan Mersun viikseäkin.

Tuo perinne valmistajien pelko asioiden muuttamiseen jaksaa kyllä ihmetyttää näiden vaihdevalitsimien, käynnistysnappien ym. osalta, kun asiat voisi tehdä oikeasti toimivammin. On se toki kustannustehokasta kopioda kaikki polttomoottori versioista.
Nyt en ihan ymmärrä? Toteutus on parempi teslassa koska se on teslassa? Mersussa toimii juuri identtisesti kuten kuvailit miten upeasti teslassa toimii mutta mersun toteutus silti huonompi?

Lisäksi meinaat että on kustannustehokkaampaa asentaa autoon osia kuin olla asentamatta niitä? Nappulan asentaminen on halvempaa kuin pätkä koodia?
Erikoinen näkemys, kun autovalmistajat on halpuutushimoissaan yrittänyt minimoida kaikki napit.
Teknisestihän nappia siellä ei tarvita vaan on pelkästään ohjelmallinen juttu.

Selkeästi kaikki mikä on toteutettu erilailla ku teslassa on huonosti toteutettu ja pelkoa uudistumiseen.
Oletko miettinyt, että on ihan mahdollista että monien merkin asiakkaita on kuunneltu ja ajateltu ja siksi asiat toteutetaan kuten toteutetaan. (esim taycanin käynnistys perinteiseen porsche tyyliin vasemmalta vaikka tähän ratkaisuun ei ole tietenkään ikinä ollut normaaliautoissa mitään tarvetta).
Saati sitten joku lambon käynnistys missä startti nappi on jonku kirkkaanpunaisen suojakuoren alla koska cool.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
Kukaan ei voine kieltää, että hyvin erilaiset ratkaisut ovat virkistäviä. Onneksi autonvalmistajia ja malleja riittää, jotta jokaiselle on jotain. Tesla koettelee automaailman lainalaisuuksia ja siksi tämä lanka on foorumin merkkikohtaisista eniten postattu.

Model Y on hyvä sähköauto, kun huomioin ominaisuudet suhteessa hintaan ja vertaan kilpailijoihin. Silti se ei ole täydellinen, eikä paras läheskään kaikille. Siksi haluaisin Teslan kehittävän:
- sammakkoilme pois 3/Y keulasta
- huolto- ja varaosakapasiteetti kuntoon
- määräaikaistarkastus alustalle ja jarruille
- suhinat pois motarivauhdissa
- alustasta pintakovuutta pois
- matriisivalot käyttöön
- 360 ja kamerat pesureilla (tai vaihtoeht. tutkat)
- koukun käyttö helpommaksi
- alcantarapenkit napsun pidemmällä reisituella
- HUD
- ratin ja keskikonsolin kovat muovit pois
- Y:n kontin hattuhylly paremmaksi
- softan korjaukset (pyyhkijät, jarruttelut)
- 2-4 ohjelmoitavaa nappia rattiin/kojelautaan
- suomenkielinen puheohjaus
- CP/AA
- näytön vasemman laidan leiska uusiksi
- oma leiska ajaessa

Noilla muutoksilla 3/Y ottaisi minusta seuraavan askeleen ominaisuuksien ja laadun osalta. 18 muutosta, joista uskon vajaa puolet tulevan kuntoon faceliftissä. Osa ei taida tulla ikinä.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
95
Nyt en ihan ymmärrä? Toteutus on parempi teslassa koska se on teslassa? Mersussa toimii juuri identtisesti kuten kuvailit miten upeasti teslassa toimii mutta mersun toteutus silti huonompi?

Lisäksi meinaat että on kustannustehokkaampaa asentaa autoon osia kuin olla asentamatta niitä? Nappulan asentaminen on halvempaa kuin pätkä koodia?
Erikoinen näkemys, kun autovalmistajat on halpuutushimoissaan yrittänyt minimoida kaikki napit.
Teknisestihän nappia siellä ei tarvita vaan on pelkästään ohjelmallinen juttu.

Selkeästi kaikki mikä on toteutettu erilailla ku teslassa on huonosti toteutettu ja pelkoa uudistumiseen.
Oletko miettinyt, että on ihan mahdollista että monien merkin asiakkaita on kuunneltu ja ajateltu ja siksi asiat toteutetaan kuten toteutetaan. (esim taycanin käynnistys perinteiseen porsche tyyliin vasemmalta vaikka tähän ratkaisuun ei ole tietenkään ikinä ollut normaaliautoissa mitään tarvetta).
Saati sitten joku lambon käynnistys missä startti nappi on jonku kirkkaanpunaisen suojakuoren alla koska cool.
Hohhhoijaa....Koska tämä on Tesla ketju ja keskustellaan Teslasta, puhun Teslan vaihdeviiksestä, en Mersun. Mersun viiksestä en ole sanonut mitään edellistä viestiäni lukuunottamatta. Mutta kyllä, kuten jaksat mainostaa, Mersussa se toimii samalla tavalla.

Pitäisikö sinun mennä sinne Mersu ketjuun tai foorumille jatkamaan väärin ymmärtämistä...
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
886
Teslan omistajana en ymmärrä oikein edelleenkään mistä täällä puhutaan.

Vaihdevalitsin, napittomuus/avaimettomuus yms. toteutettu hyvin, mutta ei mun kaaliin mahdu miten joku voi kokea hankalaksi sen, että joutuisi ’käynnistämään’ auton ennen ajoon lähtöä, tai vaihtamaan vaihdetta siltä perinteiseltä paikalta jossa keppi on tavannut olla. En ole ikinä kokenut myöskään auton avaimen kantamista taskussa asiana, joka olisi jollain lailla vaikeaa. Varmaan näihin kaikkiin saa mietittyä päässään jonkun skenaarion, jossa se sitä olisi, mutta kyllä on uusavuttomuus mennyt huippuunsa, jos ne ovat asioita jotka vaikuttavat jonkun ostopäätökseen. Samoin kun vaikka joku helvetin kardaanitunnelin olemassaolo. Mitä väliä?

Autopilotit ovat näkemättä ja kokeilematta paskaa jo ihan terveellä järjellä ajatellen 100%:ssa virityksistä. Sama pätee automaattisiin pyyhkimiin ja pysäköintitutkiin/kameroihin talvella. Teslassa toki se huono puoli, että ilmeisesti noita autopyyhkijöitä ei saa vakkarilla pois käytöstä halutessaan. Itse käytän aika harvoin vakkaria, eikä ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa pyyhkisi kuivaa lasia/pyyhkisi vettä eri nopeudella jolla itse haluaisin, joten en tuota tiennyt.

Ainakin toistaseksi olen oppinut elämään kaikkien autojeni ominaisuuksien kanssa ihan muutamissa päivissä, joten ehkä olen vain aivan käsittämättömän pätevä ja omaksumiskykyinen kaveri, tai sitten en käytä ja ajattele autoani kuten vaikka puhelintani tai tietokonettani. Mä itseasiassa vähän karsastan nykysuuntausta, jossa mekaaniset jutut pyritään ”käytettävyyden” kustannuksella korvaamaan softalla. Arvaan, että nämä kaikki autot ovat +10v vanhoina ihan armottomia vikakimppuja lagaavien softien ja osumaa ottaneiden johtosarjojen takia.

Jos nyt ajatellaan vaikka jotain mersua tai bemaria vuodelta 2000, niin niissä on ehkä bluetoothia ja navia lukuunottamatta kaikki tarpeellinen olemassa ja sen lisäksi pesevät edelleen ajo-ominaisuuksiltaan 99% nyky-autoista. Sen lisäksi olivat vielä hienoja. Sähkärit ovat mersua, Taycania, S:ää ja 3:sta lukuunottamatta helvetin rumia. 10-15v uudempina samoissa vehkeissä on sitten softaa vähän enemmän ja koko ajan on joku anturi tai hilavitkutin jossain paskana. Softa ei ole tuonut mitään oikeaa lisä-arvoa näihin vehkeisiin audiota ja sitä navia lukuunottamatta.

Jos joku valmistaja loihtii mulle tuollaisen 2000-luvun alkupuolen bemarin/mersun sähköisellä 300-600 heppaisella voimalinjalla, niin ostan heti. Nappuloilla tai ilman niitä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
Hohhhoijaa....Koska tämä on Tesla ketju ja keskustellaan Teslasta, puhun Teslan vaihdeviiksestä, en Mersun. Mersun viiksestä en ole sanonut mitään edellistä viestiäni lukuunottamatta. Mutta kyllä, kuten jaksat mainostaa, Mersussa se toimii samalla tavalla.

Pitäisikö sinun mennä sinne Mersu ketjuun tai foorumille jatkamaan väärin ymmärtämistä...
Mutta vihjasit, että Tesla on tämän tehnyt paremmin vaikka vain kopioivat asian.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Teslan omistajana en ymmärrä oikein edelleenkään mistä täällä puhutaan.

Vaihdevalitsin, napittomuus/avaimettomuus yms. toteutettu hyvin, mutta ei mun kaaliin mahdu miten joku voi kokea hankalaksi sen, että joutuisi ’käynnistämään’ auton ennen ajoon lähtöä, tai vaihtamaan vaihdetta siltä perinteiseltä paikalta jossa keppi on tavannut olla. En ole ikinä kokenut myöskään auton avaimen kantamista taskussa asiana, joka olisi jollain lailla vaikeaa. Varmaan näihin kaikkiin saa mietittyä päässään jonkun skenaarion, jossa se sitä olisi, mutta kyllä on uusavuttomuus mennyt huippuunsa, jos ne ovat asioita jotka vaikuttavat jonkun ostopäätökseen. Samoin kun vaikka joku helvetin kardaanitunnelin olemassaolo. Mitä väliä?

Autopilotit ovat näkemättä ja kokeilematta paskaa jo ihan terveellä järjellä ajatellen 100%:ssa virityksistä. Sama pätee automaattisiin pyyhkimiin ja pysäköintitutkiin/kameroihin talvella. Teslassa toki se huono puoli, että ilmeisesti noita autopyyhkijöitä ei saa vakkarilla pois käytöstä halutessaan. Itse käytän aika harvoin vakkaria, eikä ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa pyyhkisi kuivaa lasia/pyyhkisi vettä eri nopeudella jolla itse haluaisin, joten en tuota tiennyt.

Ainakin toistaseksi olen oppinut elämään kaikkien autojeni ominaisuuksien kanssa ihan muutamissa päivissä, joten ehkä olen vain aivan käsittämättömän pätevä ja omaksumiskykyinen kaveri, tai sitten en käytä ja ajattele autoani kuten vaikka puhelintani tai tietokonettani. Mä itseasiassa vähän karsastan nykysuuntausta, jossa mekaaniset jutut pyritään ”käytettävyyden” kustannuksella korvaamaan softalla. Arvaan, että nämä kaikki autot ovat +10v vanhoina ihan armottomia vikakimppuja lagaavien softien ja osumaa ottaneiden johtosarjojen takia.

Jos nyt ajatellaan vaikka jotain mersua tai bemaria vuodelta 2000, niin niissä on ehkä bluetoothia ja navia lukuunottamatta kaikki tarpeellinen olemassa ja sen lisäksi pesevät edelleen ajo-ominaisuuksiltaan 99% nyky-autoista. Sen lisäksi olivat vielä hienoja. Sähkärit ovat mersua, Taycania, S:ää ja 3:sta lukuunottamatta helvetin rumia. 10-15v uudempina samoissa vehkeissä on sitten softaa vähän enemmän ja koko ajan on joku anturi tai hilavitkutin jossain paskana. Softa ei ole tuonut mitään oikeaa lisä-arvoa näihin vehkeisiin audiota ja sitä navia lukuunottamatta.

Jos joku valmistaja loihtii mulle tuollaisen 2000-luvun alkupuolen bemarin/mersun sähköisellä 300-600 heppaisella voimalinjalla, niin ostan heti. Nappuloilla tai ilman niitä.
Eikai kukaan ole sanonutkaan että aivan ylivoimainen este ajamiselle on avainnipun kantaminen, käynnistänappi sähköautossa, vaihdekeppi perinteisellä paikalla jne? Kyse on vaan siitä että mikä on helpoin, mukavin ja parhain ratkaisu? Itse en edes kanna juurikaan lompakkoa enään mukana, maksan kännykällä tai kellolla. Mitä vähemmän on tavaraa kannettavana sitä parempi. Eipähän vahingossa kadota. Vaihdekeppi on vaan viiksessä omaan mieleen, aivan tolkuttoman kätevä vekslata D-R, R-D välillä kun joutuu sompailemaan pienenen ruutuun.
Mitkä ajo-ominaisuudet on menny huonompaan suuntaan? Näistä aina höpötetään, kukaan ei kuitenkaan kerro?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 864
Eikai kukaan ole sanonutkaan että aivan ylivoimainen este ajamiselle on avainnipun kantaminen, käynnistänappi sähköautossa, vaihdekeppi perinteisellä paikalla jne? Kyse on vaan siitä että mikä on helpoin, mukavin ja parhain ratkaisu? Itse en edes kanna juurikaan lompakkoa enään mukana, maksan kännykällä tai kellolla. Mitä vähemmän on tavaraa kannettavana sitä parempi. Eipähän vahingossa kadota. Vaihdekeppi on vaan viiksessä omaan mieleen, aivan tolkuttoman kätevä vekslata D-R, R-D välillä kun joutuu sompailemaan pienenen ruutuun.
Mitkä ajo-ominaisuudet on menny huonompaan suuntaan? Näistä aina höpötetään, kukaan ei kuitenkaan kerro?
Keskivertoa kovempi teslafani vaan kuvittelee, että kaikki ovat samaa mieltä noista ratkaisuista tai että teslan ratkaisut ovat ainoita oikeita. Sata vuottahan muilla valmistajilla on ollut pelkkiä idiootteja töissä, ne mitään mistään tiedä? Sähkömurros kyllä tulee, mutta varsinkin käyttöliittymään liiittyvät asiat eivät ole ihan yksioikoisia. Teslan minimalistinen minimikulu toteutus on yksi tulokulma asiaan, mutta siinä menee mukana sitten paljon syystä kehitettyä.

Esim. start-nappi, joka on kuitenkin tietyllä tapaa turvatoiminto osalle ihmisistä. Helposti sitä luulee, että vaihteen kytkeminen ja kaasun painaminen ovat seurauksiltaan ennakoitavia, mutta… Vaihde päällä, autohold ja hupsista saatana. Toiseenkin suuntaan yksi stop-nappi on helposti ymmärrettävä. Tähän varmasti joku tulee lässyttämään, että pois liikenteestä tuollaiset idiootit, mutta armeijan käyneitä kehotan miettimään sitä alokastuvan tyhmintä yksilöä. Hämelläkin on oikeus yleensä autoa ajaa.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
886
Mitkä ajo-ominaisuudet on menny huonompaan suuntaan? Näistä aina höpötetään, kukaan ei kuitenkaan kerro?
En sanonut huonompaan suuntaan vaan sanoin, että mitään mainittavaa lisäarvoa näillä softilla ja antureilla yms. ei autoihin ole tuotu. Käytettävyys/mukavuusparannuksetkin vähän niin ja näin. Paitsi tietenkin ekosysteemeille itselleen kun ne ovat jatkuvasti rikki ja merkkihuolto kerää rahaa taskuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 510
Keskivertoa kovempi teslafani vaan kuvittelee, että kaikki ovat samaa mieltä noista ratkaisuista tai että teslan ratkaisut ovat ainoita oikeita. Sata vuottahan muilla valmistajilla on ollut pelkkiä idiootteja töissä, ne mitään mistään tiedä? Sähkömurros kyllä tulee, mutta varsinkin käyttöliittymään liiittyvät asiat eivät ole ihan yksioikoisia. Teslan minimalistinen minimikulu toteutus on yksi tulokulma asiaan, mutta siinä menee mukana sitten paljon syystä kehitettyä.

Esim. start-nappi, joka on kuitenkin tietyllä tapaa turvatoiminto osalle ihmisistä. Helposti sitä luulee, että vaihteen kytkeminen ja kaasun painaminen ovat seurauksiltaan ennakoitavia, mutta… Vaihde päällä, autohold ja hupsista saatana. Toiseenkin suuntaan yksi stop-nappi on helposti ymmärrettävä. Tähän varmasti joku tulee lässyttämään, että pois liikenteestä tuollaiset idiootit, mutta armeijan käyneitä kehotan miettimään sitä alokastuvan tyhmintä yksilöä. Hämelläkin on oikeus yleensä autoa ajaa.
Tässä on kanssa se, että jos kuluttajille sopii Teslan minimalistinen (=halpa tehdä) tulokulma vs. kabiini maximit nappeja. Niin Teslalle jää enempi profittia syödä markkinoita pois muilta. Imho aivan loistavaa kuluttajan kannalta vaikka Teslaa edes harkitsisi, että on tälläinen näkökulma ja nyt sillä päästään haastamaan hintatasoa. Muut nostaa hintoja niin yksi laskee aiheuttaen sitä painetta muillekkin valmistajille miettiä miten voi saada omia hintoja alas.

Kaikkeen tottuu, mutta ei autossa nyt välttämättä olisi mitään käynnistys nappia/avainta jos se kehiteltäisiin uusiksi. Ihan hyvin auto voi mennä päälle kun istut sinne sisään ja liikkeelle kun keppi menee D asentoon...
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
754
Tässä on lähinnä kyse siitä että joitakin Tesla jostain syystä ärsyttää ja sitten pitää olla tesla-keskusteluissa vinkumassa.
En ole kyllä muiden merkkien foorumeita käynyt lukemassa mutta vaikea kuvitella että sinne tarkoituksella tullaan mieltään pahoittamaan. Minua ainakaan kiinnosta paskaakaan mersut tai bemarit tai audit tai mitä näitä nyt on.
Tesla-keskustelutkin käyn ihan muualla nykyään kuin täällä koska näitä mielensäpahoittaja on paljon enemmän kuin Teslasta jotain tietäviä täällä
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
447
...

Esim. start-nappi, joka on kuitenkin tietyllä tapaa turvatoiminto osalle ihmisistä. Helposti sitä luulee, että vaihteen kytkeminen ja kaasun painaminen ovat seurauksiltaan ennakoitavia, mutta… Vaihde päällä, autohold ja hupsista saatana. Toiseenkin suuntaan yksi stop-nappi on helposti ymmärrettävä. Tähän varmasti joku tulee lässyttämään, että pois liikenteestä tuollaiset idiootit, mutta armeijan käyneitä kehotan miettimään sitä alokastuvan tyhmintä yksilöä. Hämelläkin on oikeus yleensä autoa ajaa.
Pakko tulla jatkamaan offtopickilla, mutta tässä on perää. Keskiverto janari hädintuskin oikeasti tuntee omaa autoaan. Työni puolesta uskallan sanoa, että lähestulkoon jokatoinen asiakas ei osaa edes laittaa automaattivaihteista autoaan vapaalle(N) pyydettäessä, olkoon minkäikäisestä autosta kyse. On myös kerran käynyt lähellä, että asiakas meinasi kiihdyttää nostimelta ulos, kun vapaan sijaan pistikin D:n päälle ja kaasu pohjaan. Onneksi oli myös jalka jarrulla samaan aikaan, niin vältyttiin suuremmalta katastrofilta.

Ei sillä, aika usein teslakuskitkin ajaa autonsa itse nostimelle ja ampaisevat sen jälkeen vauhdilla asentamosta pois. Lopputuloksena auto ei havaitse "avainta", menee lukkoon ja hetken kuluttua raikaa varashälyttimet. Sitten tullaan huuli pyöreänä asentamoon heiluttelemaan käsiä kun miten se tuollatavoin ihmeellisesti nyt laittoikin varashälyt päälle. Pahimmillaan avataan vain lukot ja lähdetään uudestaan pois ":D"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 116
En ole itse vaihdellut lennosta yleensä mutta eiköhän tuo toimi muissakin kuin kokeilemissani kuten adaptiivisen tai normin kytkentä päälle/pois aka jos mode vaihtuu, tulee viesti mittaristoon ja kuskin pitää kytkeä se takaisin. Fordissa menin ajellessa mittariston valikkoon ja vaihdoin modea kun oli kerran kaverin auto väärässä modessa eikä sen kummempaa. Toyotassa oli kerran talven aikana tutka lumessa joten painoin vain vakkarin nappia pidempäään ja tuli ilmoitus moden vaihdosta ja sillä selvä. Ja tottakai voi aiheuttaa vaaratilanteen, siinä missä sekin että painat väärää poljinta.
Ainakaan missään modernimmissa (2018+) vag:eissa ei saa normavakkaria päälle. Modet ovat speedlimiter tai acc.

Olen kuullut samaa väitettä että vageissa saa, mutta tämä koskee ehkä jotain paljon vanhempia vuosimalleja kuin niitä mitä itse olen kokeillut ACC:lla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
Keskivertoa kovempi teslafani vaan kuvittelee, että kaikki ovat samaa mieltä noista ratkaisuista tai että teslan ratkaisut ovat ainoita oikeita.
...
Mitä yrität saavuttaa tällä jatkuvalla kärjistämisellä? Kukaan ei edellä sanonut, että Teslan ratkaisut ovat ainoita oikeita. Vieläpä Tesla-ketjussa trollaat tätä. Olisit voinut sanoa asiasi ilman vittuilua.

Kerran autossa tulee kolmivaiheisen liikkeellelähdön (jarru, vaihde, kaasu) lisäksi olla vielä turvaominaisuus, niin mun mielestä alkolukko on starttinappia parempi, kun siinä on kuitenkin lisäfunktio. Kehityksen myötä (automaattivaihteet + sähkö) starttinappi on menettänyt merkitystään, vaikka ei se mulle dealbreaker ole auton ostossa. Voisihan asian ajatella niin päin, että ruksisitko starttinapin, jos se olisi ilmainen lisävaruste. Ymmärtääkseni bemareissa mallinumeron poisto takakontista on suosittu ilmainen lisävaruste.

En sanonut huonompaan suuntaan vaan sanoin, että mitään mainittavaa lisäarvoa näillä softilla ja antureilla yms. ei autoihin ole tuotu. Käytettävyys/mukavuusparannuksetkin vähän niin ja näin. Paitsi tietenkin ekosysteemeille itselleen kun ne ovat jatkuvasti rikki ja merkkihuolto kerää rahaa taskuun.
Softilla ja antureilla on mm. tullut aktiivisia turvaominaisuuksia ja esim. ESC on tullut käytännössä joka kinneriin. Sanoisin, että lisäarvoa on tullut ihan ihmishenkiä laskemalla. Käytettävyysvarusteidenkin osalta kovasti peräänkuulutetaan erilaisten packien valintaa autoa tilatessa, kun karvalakkina auto on karsea. Mut meitä on moneen junaan ja minusta 60-luvun V8 jenkkiraudallakin ajaminen on aika nastaa, kun se on raadollisen alkukantaista.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 601
Ainakaan missään modernimmissa (2018+) vag:eissa ei saa normavakkaria päälle. Modet ovat speedlimiter tai acc.

Olen kuullut samaa väitettä että vageissa saa, mutta tämä koskee ehkä jotain paljon vanhempia vuosimalleja kuin niitä mitä itse olen kokeillut ACC:lla.
Juu VAG on voinut muutella noita. Tai voi olla että ovat piilottaneet sen jonnekin niin syvälle että pitää todella tietää mitä etsii. Siinä missä Teslassa ei saanut normi vakkaria mitenkään (voi vittu mikä suunnitteluvalinta) niin toisissa se on tehty niin piilotetuksi että oksat pois. Etsin Corollasta sieltä ja täältä kunnes sitten luin manuaalista että vakkarin nappia pohjassa pitämällä vaihtaa sitä. Eipä tullut muualta vastaan. Sama juttu musiikin pausettamisessa ja Android auton puheohjauksen aktivoinnissa auton oman "puheohjauksen" sijaan.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
... Etsin Corollasta sieltä ja täältä kunnes sitten luin manuaalista että vakkarin nappia pohjassa pitämällä vaihtaa sitä. Eipä tullut muualta vastaan...
Bemareissa toimii myös noin. Aivan älytön juttu, että adaptiivisen vakkarin omaavissa autoissa ei saa normivakkaria päälle halutessaan. Tämä suunnittelun kukkanen koskee siis myös Teslaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 116
Bemareissa toimii myös noin. Aivan älytön juttu, että adaptiivisen vakkarin omaavissa autoissa ei saa normivakkaria päälle halutessaan. Tämä suunnittelun kukkanen koskee siis myös Teslaa.
Ei ole kyllä älytön juttu ollenkaan. Pitäisi kieltää aivan suoraan lailla, että jos on autopilotti / acc / mikä vaan tuollainen toiminto joka estää peräänajoja monotonisessa ajossa, niin puolittaista toimintaa ei sitten sallita kun kuski on ensin tottunut siihen täysavustimeen.

speedlimiter jossa pitää polkea kaasu pohjaan jotta vauhti pysyy vakiona on sentäs jossain määrin kuskin aktiivisuudesta huolta pitävä toiminto - harva uskaltaa pitää kaasua pohjassa ajaessaan autolla jos ei katso eteenpäin.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
Sittenhän ajokorttiin pitäisi lisätä tieto, kummalla vakkarilla saa ajaa.

Eikö sen normivakkarin yhteyteen saisi jonkin varoitusvalon päälle ja törmäysvaroittimen reippaasti herkemmälle (jos se sitten toimii..)? Aivan hanurista, kun 400 km reissulla tutka menee tukkoon loskasta ja joutuu ilman vakkaria ajamaan. Tämä siis VW-autosta kokemuksena.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 601
Ei ole kyllä älytön juttu ollenkaan. Pitäisi kieltää aivan suoraan lailla, että jos on autopilotti / acc / mikä vaan tuollainen toiminto joka estää peräänajoja monotonisessa ajossa, niin puolittaista toimintaa ei sitten sallita kun kuski on ensin tottunut siihen täysavustimeen.

speedlimiter jossa pitää polkea kaasu pohjaan jotta vauhti pysyy vakiona on sentäs jossain määrin kuskin aktiivisuudesta huolta pitävä toiminto - harva uskaltaa pitää kaasua pohjassa ajaessaan autolla jos ei katso eteenpäin.
Oletko joutunut ajamaan sähköautolla kameravalvotulla tiellä talvella tutkat lumessa? Voin sanoa että vitutuksen määrä on enemmän kuin suuri. Tehokas sähköauto=nopeus voi heitellä helposti pidemmällä reissulla kun et saa referenssiä nopeuteen moottorin äänistä, vaihtelevat rajoitukset=jatkuva kyylääminen nopeusmittariin, kamerat=huomio kiinnittyy liikaa niiden ja rajoituksien bongailuun koska et tunne tietä joten se lumen peittämä 60kmh kyltti jääkin huomioimatta, ei speed limitteriä jota voit muuttaa lennosta jne jne jne. Ja ei, ei auttanut tutkien puhdistus kuin pieneksi toviksi kerrallaan.

Koska et saa limitteriä muuteltua ajossa, ratkaisu oli lyödä speed limit kiinteänä ja ajaa sitä vasten koko pirun matka ja motarille päästyä vaihtaa rajoitin korkeampaan nopeuteen. Luonnollisesti jokaisesta rajoittimen osumisesta tuli viesti luuriin ja siten kelloon ja et voi ohittaa tuota limitteriä ajaessa mitenkään (mikä on mielestäni helvetinmoinen riski tietyissä tilanteissa). Aktiivivakkari jonka kytket normiksi ja esim kuittaat viestin että hei nyt mennään normi vakkarilla on täysin ok ja jos sen unohtaa niin nykyautoissa on automaattinen hätäjarrutus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 864
Mitä yrität saavuttaa tällä jatkuvalla kärjistämisellä? Kukaan ei edellä sanonut, että Teslan ratkaisut ovat ainoita oikeita. Vieläpä Tesla-ketjussa trollaat tätä. Olisit voinut sanoa asiasi ilman vittuilua.
Keskustelu yleensä edellyttää toisen kuuntelua ja tässä ketjussa eriävä mielipide aiheuttaa monesti naurettavia syytöksiä, kun menee ns. tunteisiin. Kunnon underdog, kaikki on meitä vastaan, asenne. Ei hyväksytä eriävää mielipidettä vaan helposti syytetään ettei voi tietää ellei omista teslaa jne. Tämä toki pätee tiettyihin asioihin, mutta hyvin moneen ei. Ihan peruskamaahan se on tutkimalla netissä ja fyysisesti (koeajolla) selvittää mitä on ostamassa tai siis mikö sopii itselle parhaiten.

Mitä ketjuun tulee, niin oikeastiko olet sitä mieltö, että ketjussa ei ole viittaamaani teslafanatismia? Ja enhän minä edes suoraan pelkästä ketjusta puhunut. Keskustelun aihe on tesla, ei teslaketju.

e: Eikä se edellinen viesti mitenköön ollut trolliksi tarkoitettu. Yritin selittää, että tietyn tyypin teslafani ei kykene hahmottamaan käyttöliittymän suunnittelun(tai asian x) perusteita vaan yrittää vääntää/selittää kaiken käyttäjän viaksi. Turvallisuusnäkökulmasta kun katsoo käyttöliittymäsuunnittelua, niin perusoletus on käyttäjän mahdollisimman väärä toiminta. Teslan nykyratkaisu altistaa reippaalle user-error toiminnalle. Perinnevalmistajat muistavat maksamansa korvaukset ja ottavat toisen tien. Tietoinen valinta eikä mikään idiootit ei osaa edes matkia-moka.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Keskustelu yleensä edellyttää toisen kuuntelua ja tässä ketjussa eriävä mielipide aiheuttaa monesti naurettavia syytöksiä, kun menee ns. tunteisiin. Kunnon underdog, kaikki on meitä vastaan, asenne. Ei hyväksytä eriävää mielipidettä vaan helposti syytetään ettei voi tietää ellei omista teslaa jne. Tämä toki pätee tiettyihin asioihin, mutta hyvin moneen ei. Ihan peruskamaahan se on tutkimalla netissä ja fyysisesti (koeajolla) selvittää mitä on ostamassa tai siis mikö sopii itselle parhaiten.

Mitä ketjuun tulee, niin oikeastiko olet sitä mieltö, että ketjussa ei ole viittaamaani teslafanatismia? Ja enhän minä edes suoraan pelkästä ketjusta puhunut. Keskustelun aihe on tesla, ei teslaketju.
Varmasti täällä joku on teslafanatisti, mutta olen itse havaitsevani myös sellaista aivan turhaa teslan dissausta. Myös ehkä hieman kateutta siitä että tesla on jossain asioissa oikeasti valovuoden edellä saksalaisia.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
Keskustelu yleensä edellyttää toisen kuuntelua ja tässä ketjussa eriävä mielipide aiheuttaa monesti naurettavia syytöksiä, kun menee ns. tunteisiin. Kunnon underdog, kaikki on meitä vastaan, asenne. Ei hyväksytä eriävää mielipidettä vaan helposti syytetään ettei voi tietää ellei omista teslaa jne. Tämä toki pätee tiettyihin asioihin, mutta hyvin moneen ei. Ihan peruskamaahan se on tutkimalla netissä ja fyysisesti (koeajolla) selvittää mitä on ostamassa tai siis mikö sopii itselle parhaiten.

Mitä ketjuun tulee, niin oikeastiko olet sitä mieltö, että ketjussa ei ole viittaamaani teslafanatismia? Ja enhän minä edes suoraan pelkästä ketjusta puhunut. Keskustelun aihe on tesla, ei teslaketju.
Kuuntelu lienee molemminpuolista. Tiesitkö, että on hieman vaikeaa hyväksyä kritiikkiä sellaiselta, joka ei selvästi näe yhtään positiivisia asioita keskustelun aiheesta eikä anna kritiikkiä asiallisesti?

Omasta mielestäni tässä ketjussa on enemmän Teslan vastaista fanatismia kuin Teslan puolesta puhuvaa, vaikka jälkimmäistäkin löytyy. Vertailukohdaksi otan seuraavat autofoorumit alafoorumeineen: vagarena, btcf ja autostadium.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
Varmasti täällä joku on teslafanatisti, mutta olen itse havaitsevani myös sellaista aivan turhaa teslan dissausta. Myös ehkä hieman kateutta siitä että tesla on jossain asioissa oikeasti valovuoden edellä saksalaisia.
En usko kateuteen vs. saksalaiset (pl. VW). Tesla vaan tekee asiat niin eri tavalla, että se herättää voimakkaita mielipiteitä. Omasta mielestäni e-tronin, i4:n ja vaikkapa eqe:n omistajan ei tarvitse kadehtia S/3/X/Y Teslan omistajia. Eri tavalla tehtyjä autoja.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
886
Softilla ja antureilla on mm. tullut aktiivisia turvaominaisuuksia ja esim. ESC on tullut käytännössä joka kinneriin. Sanoisin, että lisäarvoa on tullut ihan ihmishenkiä laskemalla. Käytettävyysvarusteidenkin osalta kovasti peräänkuulutetaan erilaisten packien valintaa autoa tilatessa, kun karvalakkina auto on karsea. Mut meitä on moneen junaan ja minusta 60-luvun V8 jenkkiraudallakin ajaminen on aika nastaa, kun se on raadollisen alkukantaista.
Joo. Kärjistin toki ja onhan noi mainitsemasi ominaisuudet ja esim. hätäjarrutus ja pysäköintiavustimet sellaisia, jotka ovat aidosti paitsi parantaneet turvallisuutta, niin myös säästäneet harmitusta aiheuttavilta peltivaurioilta.

Toisaalta aika hassua on sekin, että vehkeissä on nykyään kaikki mahdollinen automatiikka ja vaikka ääniohjattavat audiosysteemit. Samaan aikaan 95% niistä on kuitenkin sellaisia, että 60 km/h ylimenevissä vauhdeissa ei kuule enää edes omia ajatuksiaan rengasmelulta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 864
Kuuntelu lienee molemminpuolista. Tiesitkö, että on hieman vaikeaa hyväksyä kritiikkiä sellaiselta, joka ei selvästi näe yhtään positiivisia asioita keskustelun aiheesta eikä anna kritiikkiä asiallisesti?
Kyllä teslassa on paljon positiivisia asioita erityisesti edistäjänä, mutta autonrakennus (tekninen toteutus), muotoilu ja käyttöliittymäsuunnittelu eivät niitä ole. Paska on paska, oli se sitten teslan päätös jättää uss pois tai vagia vaivaava kosketuspinnat-mania. Valitettavasti käytännössä kaikki teslaan liittyvät typeryydet henkilöityvät Elonin visioon. Olisi kiva nähdä, kun joku toinen valmistaja tekisi lisenssillä ”perinteisen” auton, jossa laatu ja käytettävyys olisivat etusijalla (vs. hinta&määrä). Nykyiset Teslat tuntuvat minusta enemmän teknologiademoilta, joissa on ok vähän tunkata jatkuvasti jotain kulmaa sieltä täältä. Varmasti homma jossain kohtaa vakiintuu, jos pakonomainen laajentumisvauhti ei aja firmaa karille. Tai jos Elon häipyy seuraavaan yritykseen.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 269
Kyllä teslassa on paljon positiivisia asioita erityisesti edistäjänä, mutta autonrakennus (tekninen toteutus), muotoilu ja käyttöliittymäsuunnittelu eivät niitä ole. Paska on paska, oli se sitten teslan päätös jättää uss pois tai vagia vaivaava kosketuspinnat-mania. Valitettavasti käytännössä kaikki teslaan liittyvät typeryydet henkilöityvät Elonin visioon. Olisi kiva nähdä, kun joku toinen valmistaja tekisi lisenssillä ”perinteisen” auton, jossa laatu ja käytettävyys olisivat etusijalla (vs. hinta&määrä). Nykyiset Teslat tuntuvat minusta enemmän teknologiademoilta, joissa on ok vähän tunkata jatkuvasti jotain kulmaa sieltä täältä. Varmasti homma jossain kohtaa vakiintuu, jos pakonomainen laajentumisvauhti ei aja firmaa karille. Tai jos Elon häipyy seuraavaan yritykseen.
Tässä olen samaa mieltä siinä suhteessa että kunhan tuo etu- ja takavalu structural batteryllä tulee viimein myyntiin, puheohjaus toimii edes kohtuullisesti suomeksi ja tuo hw4 poistaa haamujarruttelut sekä parkkitutkan puutteet niin prototyyppikausi alkaa olemaan ohi Teslan osalta ja kelpaa autona varsin monelle tai sanotaanko useimmille.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
Kyllä teslassa on paljon positiivisia asioita erityisesti edistäjänä, mutta autonrakennus (tekninen toteutus), muotoilu ja käyttöliittymäsuunnittelu eivät niitä ole.
...
Arvaas mitä? Olen samaa mieltä, että itse autona 3/Y eivät ole kummoisia ja muotoilu ei ole mitään kaunista (pl. S). Käyttöliittymän osalta meidän mielipiteet sitten eroavat, kuten edellä on käynyt ilmi. Olen myös sitä mieltä, että Teslan käyttöliittymässä on puutteita (kuten hudin puute ja täysin järjetön viiksetön lähestyminen).

...
Olisi kiva nähdä, kun joku toinen valmistaja tekisi lisenssillä ”perinteisen” auton, jossa laatu ja käytettävyys olisivat etusijalla (vs. hinta&määrä).
...
Tarkoitatko lisenssillä, että Teslan sähkövoimalinja, mutta muuten perinteinen ratkaisu ominaisuuksineen, varusteluineen ja käyttöliittymineen?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 328
Mites Teslan latausportin kävi? Käsittääkseni jossain vaiheessa antoivat sen patentin/lisenssin muillekin vapaasti käytettäväksi? Tuliko siitä mitään?
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Mites Teslan latausportin kävi? Käsittääkseni jossain vaiheessa antoivat sen patentin/lisenssin muillekin vapaasti käytettäväksi? Tuliko siitä mitään?
Mitä siinä teslan latausportissa oli/on ihmeellistä? Se että luukku aukeaa ns teslanapilla?
Btw, onko kukaan muu ihmetellyt miksi jotkut autovalmistajat laittavat latausportin ei-kuskin puolelle? Mikä tässä on järki vai periytyykö tämä polttispuolelta? Aina käveltävä auton toisellepuolelle ottamaan piuha pois?
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 269
Ei kai normikäyttäjälle nämä näy missään auton ominaisuuksissa? Korkeintaan näkyy hankintahinnassa ja myöhemmin vakuutusmaksuissa.
Xpeng G6 coupe SUV premiered in Shanghai. Price and specs leaked
No jos tuosta kopsaa:
The G6 uses advanced technology that integrates the battery into the car body for improved driving control, safety, and noise reduction. This technology also enhances the car’s body rigidity to meet high safety standards
Tuo malli käyttää samaa idran giga castingia
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Itse en edes kanna juurikaan lompakkoa enään mukana, maksan kännykällä tai kellolla. Mitä vähemmän on tavaraa kannettavana sitä parempi. Eipähän vahingossa kadota. Vaihdekeppi on vaan viiksessä omaan mieleen, aivan tolkuttoman kätevä vekslata D-R, R-D välillä kun joutuu sompailemaan pienenen ruutuun.
Teslan kanssa joutuu kuitenkin kantamaan sitä avainkorttia (jonka voi hukuttaa) varmuuden vuoksi ja ajokorttia. Eli siinä samassa ne avaimetkin menisi, kotiavaimet on kuitenkin taskussa.

Jos joudut aivan hirveästi vetämään R-D väliä, niin sanoisin autossa olevan ongelma - tai ajotaidoissa. Joko et näe tarpeeksi hyvin auton kulmia, jolloin jätät liikaa väliä (ja joudut sen takia kuvitteellisesti R-D venkslaamaan), tai sitten taskuparkeerauksessa on hieman vielä harjoiteltavaa. Toisaalta en näe viiksestä tapahtuvaa R-D leikkiä yhtään sen nopeampana kuin ihan manuaalivaihteellahan liikkumista tai anteeksi - itseasiassa manuaalilla parkkeeraminen on huomattavasti helpompaa kuin automaatilla koska kaasupoljin ei ole yhtä pehmeä kuin pelkän kytkiminen nosto.

Mutta ongelmansa kullakin. Ensi kerran kun hinkkaat sitä heppoista viikseä kymmenettä kertaa, mieti olisiko se voinut onnistua ilmankin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mitä siinä teslan latausportissa oli/on ihmeellistä? Se että luukku aukeaa ns teslanapilla?
Ei, vaan Tesla halusi oman latausstandardinsa lopulta myös muiden käyttöön kun tajusivat että siitä sai miljardeja jenkeissä tukiaisia. Euroopassahan se oma latauspistoke on katoamassa.

Btw, onko kukaan muu ihmetellyt miksi jotkut autovalmistajat laittavat latausportin ei-kuskin puolelle? Mikä tässä on järki vai periytyykö tämä polttispuolelta? Aina käveltävä auton toisellepuolelle ottamaan piuha pois?
Itse ihmettelen miksi se on kuskin puolella, mulla on laturi toisella puolella taloa. Olisi paljon kätevämpi toisella puolella, nyt on aina piuhat auton perässä roikkumassa ja joudun kävelemään edes takaisin.

Tai sitten voisi tehdä kuten Porsche / Audi, latausportit löytyy AC:lle kummaltakin puolelta. Kaikista paras vaihtoehto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Btw, onko kukaan muu ihmetellyt miksi jotkut autovalmistajat laittavat latausportin ei-kuskin puolelle? Mikä tässä on järki vai periytyykö tämä polttispuolelta? Aina käveltävä auton toisellepuolelle ottamaan piuha pois?
Voisko olla jokin ajatus tienvarsilatureista jne?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 364
Mitä siinä teslan latausportissa oli/on ihmeellistä? Se että luukku aukeaa ns teslanapilla?
Btw, onko kukaan muu ihmetellyt miksi jotkut autovalmistajat laittavat latausportin ei-kuskin puolelle? Mikä tässä on järki vai periytyykö tämä polttispuolelta? Aina käveltävä auton toisellepuolelle ottamaan piuha pois?
Niin laittaa teslakin ei kuskin puolelle. Kysy vaikka briteiltä, japanilaisilta, intialaisilta jne.

luulin kun kysymys oli esitetty noin että teslalla vaihtuisi riippuen millä puolella ratti mutta ei.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Teslan kanssa joutuu kuitenkin kantamaan sitä avainkorttia (jonka voi hukuttaa) varmuuden vuoksi ja ajokorttia. Eli siinä samassa ne avaimetkin menisi, kotiavaimet on kuitenkin taskussa.

Jos joudut aivan hirveästi vetämään R-D väliä, niin sanoisin autossa olevan ongelma - tai ajotaidoissa. Joko et näe tarpeeksi hyvin auton kulmia, jolloin jätät liikaa väliä (ja joudut sen takia kuvitteellisesti R-D venkslaamaan), tai sitten taskuparkeerauksessa on hieman vielä harjoiteltavaa. Toisaalta en näe viiksestä tapahtuvaa R-D leikkiä yhtään sen nopeampana kuin ihan manuaalivaihteellahan liikkumista tai anteeksi - itseasiassa manuaalilla parkkeeraminen on huomattavasti helpompaa kuin automaatilla koska kaasupoljin ei ole yhtä pehmeä kuin pelkän kytkiminen nosto.

Mutta ongelmansa kullakin. Ensi kerran kun hinkkaat sitä heppoista viikseä kymmenettä kertaa, mieti olisiko se voinut onnistua ilmankin.
En ole varmuuden vuoksi pitänyt teslan avainkorttia mukana, katsos kun Teslassa tuppaa toimimaan kännykkäavain. Ajokorttia joo pitäisi pitää mukana, mutta lompakossa se on ja lompakko usein kotona.
Olen pahoillani että BMW:si ei ole enää edelläkävijä ja joudut perinteistä keppiä veivaamaan.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Ei, vaan Tesla halusi oman latausstandardinsa lopulta myös muiden käyttöön kun tajusivat että siitä sai miljardeja jenkeissä tukiaisia. Euroopassahan se oma latauspistoke on katoamassa.



Itse ihmettelen miksi se on kuskin puolella, mulla on laturi toisella puolella taloa. Olisi paljon kätevämpi toisella puolella, nyt on aina piuhat auton perässä roikkumassa ja joudun kävelemään edes takaisin.

Tai sitten voisi tehdä kuten Porsche / Audi, latausportit löytyy AC:lle kummaltakin puolelta. Kaikista paras vaihtoehto.
Olis kannattanut se laturi asentaa oikealla puolelle. Ei tarvitsisi turhaan kävellä ympäriinsä, vai nousetko kuskinpenkille matkustajan ovesta?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 580
Viestejä
4 251 782
Jäsenet
71 345
Uusin jäsen
Suskari

Hinta.fi

Ylös Bottom