Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Kävin koeajamassa lisäksi volkkarin ID.3 ja ID.4. Ihan kivoja mut softat tuntui liian antiikkiselta, sekä jotenkin laiskan oloisia autoja verrattuna Teslaan. Lisäksi surkea äänentoisto oli niissä :confused2:
Mutku saksalainen laatu, huoltoverkosto, määräaikaishuollot jne. löytyy ni ota iidee :tup:
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Olennaista olisi pystyä pistämään lämmitys päälle manuaalisesti sen sijaan että pitää navista roplata.
Eiköhän sille ole syynsä miksi ei tuollaista manuaalista lämmitysnappia ole. Tavan pulliainen tuskin osaisi käyttää oikein. Akku loppu ennen määränpäätä. Siitähän itku tulis.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 359
Tesla on edellä muita:
-Supercharger verkosto, aivan ylivoimainen
-Ohjelmisto (esim. camp&dog mode, netflix jne) ja OTA-päivitykset
-Akun lämmitys (pikalaturille) ja jäähdytys
-Ei määräaikaishuoltoja takuun säilymiselle
-Kännykkä appi markkinoiden parhain.
-Autopilot.
-Sentry.
Ihan surettaa näin entisenä BMW kuskina BMW tilanne sähköautoissa. Tipahtanu täysin kelkasta. Toki ei saksalaisill kovin vahvasti muutenkaan nyt mene sähköautopuolella.
Missä mielessä bmw täysin tipahtanut kelkasta? About kaikissa sähkis vertailuissa pärjännyt aivan erinomaisesti ja muutenkin erittäin kehuttuja joka ominaisuudelta, ulkonäöstä sitten voi olla mitä mieltä haluaa.
Vai onko ongelma se kardaanitunneli mikä aiheuttaa tämän täyden ja totaalisen tipahtamisen kyydistä?
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
689
Eiköhän sille ole syynsä miksi ei tuollaista manuaalista lämmitysnappia ole. Tavan pulliainen tuskin osaisi käyttää oikein. Akku loppu ennen määränpäätä. Siitähän itku tulis.
Jos tälläisiä ongelmia esiintyy, niin voi perusteellisesti kyseenalaistaa onko kykeneväinen auton kuljettamiseen ylipäätään. Monen kohdalla tosin kyseenalaistankin, joten sikäli sulla on pointti tuossa :)
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 679
Nopeasti tuntuu vain monella unohtuvan, ettei se Teslakaan osannut akkua lämmittää muille kuin omille latureille joitakin kuukausia sitten. Olisko edes puolta vuotta kun tuo ominaisuus tuli Tesloihin eli eihän sitä etumatkaa tarvitse edes kiriä kiinni, kun osa on ihan samalla viivalla.
Eipä nuo autot osaa mihinkään omiinkaan esilämmittää. Huyndai/Kia e-gmp taitaa olla kakkossijalla, mutta nekään ei kaikki vielä osaa, marmorilla pitää päivittää.

Ja esilämmitys on esilämmitys vaikka vain supereille aluksi toimi.


Olennaista olisi pystyä pistämään lämmitys päälle manuaalisesti sen sijaan että pitää navista roplata.
Manuaalinenkin lämmitys käytönnössä on, kaksi painallusta lähimmälle dc laturille ja lämmitys alkaa. Enemmän varmaan saa roplata e-gmp autoissa valikoista lämmitystä päälle?

Joo, voisi olla myös oma nappi, mutta on sentään jotain. Se kun monesta autosta puuttuu kokonaan, ja ihan käsittämättömistä syistä jos joihinkin saa OBD palikalla sen päälle, mutta ei auton omasta navigaatiosta tai valikosta. Typerää ja osoittaa valmistajan laiskuuden.

Ettei liian teslamyönteiseksi mene niin typerää oli myös Teslan low regen valinnan poisto tietyistä vuosimallin autoista, mutta nyt se on tuotu takaisin. Minulta se ei lähtenyt, enkä sitä käytä, mutta silti ilmeisen syyttä poistettiin hetkeksi
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 229
Ja esilämmitys on esilämmitys vaikka vain supereille aluksi toimi.
Niin eli se Teslakin oli oikeasti vielä ihan raakile muutama kuukausi sitten, vaikka kovasti yritetään sanoa, että sen olisi pitänyt olla se keihäänkärki. Todellisuudessa ei kuitenkaan edellä muita tuon osalta yhtään.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Osaako Tesla lämmittää edelleenkään kuin omille latureille? Vaikka osaisikin, niin onko Tesla siltikään tässä kategoriassa ykkönen.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Niin eli se Teslakin oli oikeasti vielä ihan raakile muutama kuukausi sitten, vaikka kovasti yritetään sanoa, että sen olisi pitänyt olla se keihäänkärki. Todellisuudessa ei kuitenkaan edellä muita tuon osalta yhtään.
Superien kattavuus on aika hyvä euroopassa joten kyllä se tesla on vaan aikapaljon edellä muita ollut akun esilämmityksessä.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Missä mielessä bmw täysin tipahtanut kelkasta? About kaikissa sähkis vertailuissa pärjännyt aivan erinomaisesti ja muutenkin erittäin kehuttuja joka ominaisuudelta, ulkonäöstä sitten voi olla mitä mieltä haluaa.
Vai onko ongelma se kardaanitunneli mikä aiheuttaa tämän täyden ja totaalisen tipahtamisen kyydistä?
Esim. i4 ei ole suunniteltu puhtaasti sähköautoksi ja sen huomaa. Myös ohjaamo perinteisine nappuloineen (start nappi sähköautossa :D) on lähinnä tuulahdus viimevuosikymmeniltä. Myös saatavuus taitaa olla aika olematonta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 359
Esim. i4 ei ole suunniteltu puhtaasti sähköautoksi ja sen huomaa. Myös ohjaamo perinteisine nappuloineen (start nappi sähköautossa :D) on lähinnä tuulahdus viimevuosikymmeniltä. Myös saatavuus taitaa olla aika olematonta?
No tuo start nappihan on ihan vaan päätös että sellainen halutaan siellä syystä x pitää. Ei sitä sen kummemmin olisi polttiksissakaan mihinkään tarttettu mutta sen haluttiin olevan siellä.
Toki en keksi yhtään haittapuoltakaan tästä.

Jep, bemarin nykyinen meno on että kaikki voimanlähteet samaan koriin. Myös i7 ja tuleva i5 samalla tyylillä. Positiivisena voisi tässä pitää että ei voida olla pakotetusti stereotyyppisen sähköauton näköisiä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 262
Eiköhän sille ole syynsä miksi ei tuollaista manuaalista lämmitysnappia ole. Tavan pulliainen tuskin osaisi käyttää oikein. Akku loppu ennen määränpäätä. Siitähän itku tulis.
Niin voihan se pulliainen jyrryttää vahingossa ykkösvaihteella Hangosta Lappiin polttiksella, kummasti ei tunnu olevan ongelma. Jos tämän akun lämmittäminen tulee ison varoitusruudun kanssa niin lienee suhteellisen turvallista.

Vai onko nyt niin että koska Teslassa tätä ominaisuutta ei ole niin sitä ei tarvita?
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
No tuo start nappihan on ihan vaan päätös että sellainen halutaan siellä syystä x pitää. Ei sitä sen kummemmin olisi polttiksissakaan mihinkään tarttettu mutta sen haluttiin olevan siellä.
Toki en keksi yhtään haittapuoltakaan tästä.

Jep, bemarin nykyinen meno on että kaikki voimanlähteet samaan koriin. Myös i7 ja tuleva i5 samalla tyylillä. Positiivisena voisi tässä pitää että ei voida olla pakotetusti stereotyyppisen sähköauton näköisiä.
Samaan koriin ei vaan saa istutettua ilman kompromisseja sähkö tai polttis tekniikkaa. BMW ilmeisesti haluaa jatkossa tehdä vain keskinkertaisia autoja.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 297
Start nappi on turvallisuusnäkökohta, ja voi vielä tulla pakolliseksikin jos sääntelijät tajuavat vaatia. Kaikki liikenteessä eivät ole 20v fortnite puoliammattilaisia vaan vähän seniilimmänkin pitäisi pystyä autoa ajamaan ilman että vahingossa peruuttaa lapsenlapsen päälle.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Mitä kompromisseja tarkoitat nyt? Frunkin puute ja kardaanitunneli, mitä muuta löytyy esim. i4:sta?
Frunkki ja kardaanitunneli juurikin. Eiköhän muutenkin tilankäyttö olisi erilaista jos sinne pitäisi mahtua vain sähkötekniikka. Varmaan muutkin autovalmistajat tekisi kaikki voimanlähteet samalle pohjalle jos se olisi järkevää.
Start nappi on turvallisuusnäkökohta, ja voi vielä tulla pakolliseksikin jos sääntelijät tajuavat vaatia. Kaikki liikenteessä eivät ole 20v fortnite puoliammattilaisia vaan vähän seniilimmänkin pitäisi pystyä autoa ajamaan ilman että vahingossa peruuttaa lapsenlapsen päälle.
Sitä varten autossa on olemassa vaihteenvalitsin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 561
Osaako muuten noi muut merkit hyödyntää akun lämmön sisätilojen lämmitykseen lataamisen jälkeen? Teslahan menee kesäkulutuksilla lataamisen jälkeen.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Teslalla on omat hölmöytensä mutta tuo tuo auton peruskäyttö on kyllä aivan helvetisti edellä perinnemalleja.

Teslan kanssa kävelee autolle, avaa oven, laittaa vaihteen silmään ja lähtee ajamaan.

Perinnemerkin kanssa pitää hamuta taskusta avainmöhkäle (jota pitää siis erikseen kuljettaa mukana), avata ovi, painaa täysin turhaa starttipainiketta koska ???, pimpelipompeli käyttöliittymä lataa ja lataa ja lataa (pahimmillaan vaatii vielä täppäämään kosketusnäyttöä, koska syyt) ja vasta sitten lähtee ajamaan.

Auton ohjaamosta löytyy kyllä kätevät säätimet tuulilasinpyyhkimille, jotka Tesla sai vasta neljän vuoden jälkeen toteutettua kohtuullisesti. Toisaalta auto on täynnä nappeja ja viiksissä jopa 15 eri painiketta, joiden symboliikka ja toiminta ei todennäköisesti avaudu ilman 150-sivuisen manuaalin tutkimista. Toiminnot, jotka Teslassa toimivat helvetin yksinkertaisesti ja intuitiivisesti kahdella rullaohjaimella, ovatkin nyt osa jotain autismikirjonhäiriön kokemusosaajan eläytymispakettia.

Ja sitten on se Sentry, jolle ei ole yksinkertaisesti mitään vastinetta.

Kun uusi auto tulee, on monia asioita, joita en Teslassa jää kaipaamaan. Nämä ovat etupäässä perinteiseen autoiluun liittyviä suunnitteluvirheitä, joiden takia pitkä omistajuus mietityttää. Softaa ja auton käyttöliittymää tiedän jääväni kaipaamaan, koska nuo asiat on valtaosin tehty niin huonosti muilla merkeillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 083
Teslalla on omat hölmöytensä mutta tuo tuo auton peruskäyttö on kyllä aivan helvetisti edellä perinnemalleja.

Teslan kanssa kävelee autolle, avaa oven, laittaa vaihteen silmään ja lähtee ajamaan.

Perinnemerkin kanssa pitää hamuta taskusta avainmöhkäle (jota pitää siis erikseen kuljettaa mukana), avata ovi, painaa täysin turhaa starttipainiketta koska ???, pimpelipompeli käyttöliittymä lataa ja lataa ja lataa (pahimmillaan vaatii vielä täppäämään kosketusnäyttöä, koska syyt) ja vasta sitten lähtee ajamaan.
Joo, Model S:llä kun lähtee tiukasta taskuparkista niin saa veivata pari kertaa R/D/R/D kosketusnäytöllä että pääsee ulos ruudusta. Sen lisäksi on vielä täysin käyttökelvoton yoke edessä jolla se ratin veivaaminenkin on ihan hanurista.

Todellinen käytettävyyden riemuvoitto.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
507
Teslan kanssa kävelee autolle, avaa oven, laittaa vaihteen silmään ja lähtee ajamaan.

Perinnemerkin kanssa pitää hamuta taskusta avainmöhkäle (jota pitää siis erikseen kuljettaa mukana), avata ovi, painaa täysin turhaa starttipainiketta koska ???, pimpelipompeli käyttöliittymä lataa ja lataa ja lataa (pahimmillaan vaatii vielä täppäämään kosketusnäyttöä, koska syyt) ja vasta sitten lähtee ajamaan.
Kyllä minä Polestarillani kävelen autolla ja avaan vain oven (avain tai puhelin taskussa), valitsen suunnan ja lähden ajamaan. Ja siinä hetkessä kun olen istunut ja laittanut turvavyön, niin käyttöliittymä on latautunut ihan viiveittä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 561
Meneekö penkki ja rattikin automaattisesti vaimon jäljiltä paikelleen kun oven avaa?

Teslalla on kyllä erittäin näppärää toi päivittäinen ajaminen ja kotilatauksen laittaminen, kun kaikki on automaattista ja latausluukut yms. aukeaa ja sulkeutuu suoraan latauskahvasta. Lataaminen supereilla superhelppoa jne. Tesla täydellinen auto ole, mutta yleinen käyttö sujuu kyllä äärimmäisen näppärästi etäkäyttöä myöten. Voi olla, että joku merkki pääsee lähelle tai tasoihin, mutta ei se silti Teslan suoritusta millään lailla huononna.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 800
Olennaista olisi pystyä pistämään lämmitys päälle manuaalisesti sen sijaan että pitää navista roplata.
Taidettiinkin jo mainita, että eipä ole kummoinen homma laittaa navissa päälle. Huono se on silloin, jos tarvitsee sille ei-navissa-olevalle laturille navigoida samaan aikaan.

Start nappi on turvallisuusnäkökohta, ja voi vielä tulla pakolliseksikin jos sääntelijät tajuavat vaatia. Kaikki liikenteessä eivät ole 20v fortnite puoliammattilaisia vaan vähän seniilimmänkin pitäisi pystyä autoa ajamaan ilman että vahingossa peruuttaa lapsenlapsen päälle.
Käynnistysnappi on muinaisjäänne sähköautoissa. Polttomoottoriautoissa sen ymmärrän, että säästetään turhaa tyhjäkäyntiä, mutta sähkäreissä sillä ei ole merkitystä. Jos auton vahingossa liikkeelle lähteminen pelottaa, niin pakolliseksi jalka jarrulle ja vaihteen valinta ennen kuin sähkövoimalinja on käytettävissä. Ei siihen minusta starttinappulaa tarvita.
Meneekö penkki ja rattikin automaattisesti vaimon jäljiltä paikelleen kun oven avaa?

Teslalla on kyllä erittäin näppärää toi päivittäinen ajaminen ja kotilatauksen laittaminen, kun kaikki on automaattista ja latausluukut yms. aukeaa ja sulkeutuu suoraan latauskahvasta. Lataaminen supereilla superhelppoa jne. Tesla täydellinen auto ole, mutta yleinen käyttö sujuu kyllä äärimmäisen näppärästi etäkäyttöä myöten. Voi olla, että joku merkki pääsee lähelle tai tasoihin, mutta ei se silti Teslan suoritusta millään lailla huononna.
Vaikka Teslassa onkin näppärää kävellä autoon sisään, laittaa vaihde silmään ja lähteä liikkeelle auton säätäessä penkit + muut systeemit, niin uutta se ei ole. Jo 15 vuotta sitten bemarit teki ihan saman homman, mutta vaati sen avaimen taskussa pitämisen. Keyless-go + muistipenkit + joka avaimelle asetettu oma profiili hoitivat saman asian. Ainoa merkittävä ero oli painaa käynnistysnappulaa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 262
Taidettiinkin jo mainita, että eipä ole kummoinen homma laittaa navissa päälle. Huono se on silloin, jos tarvitsee sille ei-navissa-olevalle laturille navigoida samaan aikaan.
Se on homma kuitenkin eikä kaikissa autoissa ole kaikki latauspisteet Navissa, ainosataan AA taitaa omata kaikki laturit kartoilla.

Taidettiinkin jo mainita, että eipä ole kummoinen homma laittaa navissa päälle.
Käynnistysnappi on muinaisjäänne sähköautoissa.
Jotenkin taas haisee siltä että Teslan tapa on se ainoa oikea, perusteet kyllä keksitään
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 021
Eikö oleellista ole, että lämmityksen saa päälle? Voi pistää navigoinnin jollekin laturille, jonka navista löytää ja ajaa sitten sille, missä lataa.
Tässä on sellainen vielä, että Tesla säätää lämmitystä sen mukaan miten lähellä olet laturia, jos et sinne oikeasti mene, niin et saa täyttä tehoa irti lämmitykseen.

Sitten, että kyllä minulla ilman avaimien kaivamista MB:n pääsi sisään ja kun lähti pois, niin käytti käden ovella. Tesla vain vienyt asian hiukan pidemmälle.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 800
Se on homma kuitenkin eikä kaikissa autoissa ole kaikki latauspisteet Navissa, ainosataan AA taitaa omata kaikki laturit kartoilla.





Jotenkin taas haisee siltä että Teslan tapa on se ainoa oikea, perusteet kyllä keksitään
Vai "taas". Ei muuta kuin perustelemaan starttinappulan tarvetta. Itse en ymmärrä, mihin sitä sähköautossa tarvitaan ja oletan Teslan lisäksi olevan muitakin sähkäreitä, jossa sitä ei ole.

Viestihistoriani lukemalla näet kyllä, että osaan Teslan epäkohtia tuoda esiin.

Vielä akun lämmityksestä. Se on huono juttu, että Teslalla ei näy esim. eniten käyttämäni latauspiste kartalla ollenkaan. Kierrän sen niin, että napautan näyttöä neljä kertaa: 1) valitsen navin osoitteen syöttökentän, 2) valitsen laturit, 3) valitsen pikalaturit ja 4) valitsen latauspisteeni lähellä olevan laturin. Välttämättä kohtaa kolme ei tarvita. Kyllä, tuo on kiertotie lämmityksen hoitamiseksi, mutta ei kovin vaivalloinen. Navi on tosin menetetty tuolloin. AA on parempi, kun omaa kaikki laturit.

En tiedä, niin kysyn: Onko akun esilämmitys ajoa varten yleinen ominaisuus ja onko siitä hyötyä?

Edit:
Tässä on sellainen vielä, että Tesla säätää lämmitystä sen mukaan miten lähellä olet laturia, jos et sinne oikeasti mene, niin et saa täyttä tehoa irti lämmitykseen.

Sitten, että kyllä minulla ilman avaimien kaivamista MB:n pääsi sisään ja kun lähti pois, niin käytti käden ovella. Tesla vain vienyt asian hiukan pidemmälle.
Siksi laitankin navigoimaan läheiselle navissa näkyvälle laturille.

Jep. Sama minulla parissa bemarissa. Ei ole Teslan keyless-go mikään uusi juttu, paitsi että kännykkä toimii avaimena ja starttinappia ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Meneekö penkki ja rattikin automaattisesti vaimon jäljiltä paikelleen kun oven avaa?

Teslalla on kyllä erittäin näppärää toi päivittäinen ajaminen ja kotilatauksen laittaminen, kun kaikki on automaattista ja latausluukut yms. aukeaa ja sulkeutuu suoraan latauskahvasta. Lataaminen supereilla superhelppoa jne. Tesla täydellinen auto ole, mutta yleinen käyttö sujuu kyllä äärimmäisen näppärästi etäkäyttöä myöten. Voi olla, että joku merkki pääsee lähelle tai tasoihin, mutta ei se silti Teslan suoritusta millään lailla huononna.
Tämä on kyllä totta, eli auto on monella tapaa erittäin kätevä, mutta näppäriä ovat kilpailijatkin. Monilla Tesla-kuskeilla kokemukset kilpailijoista rajoittuvat yksittäisiin koeajoihin tai kuulopuheisiin, mutta harvoilla on pidempiaikaista kokemusta muiden sähköautojen omistamisesta. Model 3 ja Y ovat ihan kelvollisia autoja ja riittävät toki useimpien päivittäisiin tarpeisiin.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 800
Taitaa muutenkin olla kovin vähän porukkaa teslakuskien lisäksi, joilla on koeajoja enemmän kokemusta useista nykyaikaisista sähköautoista? Jätetään vaikka ässäteslat ja leafit pois.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Rölläätkö? Esim. Mikkelin pitkäjärvi abc, kokonaisteho 250kw jota on jakamassa parhaimmillaan 6 autoa? 40kw per auto ”jee”
Juu, tai Vierumäen Supercharger, jossa saa 50kW. Tosin Mikkelin ABC:nkin eduksi tulee tuohon Teslaan verrattuna halvemmat hinnat. Itse en käytä Teslan latureita enää, en näe mitään syytä, Ellin kanssa Recharget toimii nopeammin kuin auto ottaa vastaan, pysähdyspaikat on parempia, niitä on enemmän ja hinta halvempi.

Vielä akun lämmityksestä. Se on huono juttu, että Teslalla ei näy esim. eniten käyttämäni latauspiste kartalla ollenkaan. Kierrän sen niin, että napautan näyttöä neljä kertaa: 1) valitsen navin osoitteen syöttökentän, 2) valitsen laturit, 3) valitsen pikalaturit ja 4) valitsen latauspisteeni lähellä olevan laturin. Välttämättä kohtaa kolme ei tarvita. Kyllä, tuo on kiertotie lämmityksen hoitamiseksi, mutta ei kovin vaivalloinen. Navi on tosin menetetty tuolloin. AA on parempi, kun omaa kaikki laturit.
Ei toimi tuo kikka vaan koko Suomessa. Esim. Mikkelin ja Kuopion välillä ei ole yhtään paikkaa jossa lämmittää, joten pakkasella siinä keskellä kun haluaa lämmittää niin se on voi voi - akku on kylmä. Ja tuo on vain yksi esimerkki, koska se nyt sattuu olemaan itselleni kovin tärkeä latauspaikka.

ID7:ssa näytti saavan lämmityksen manuaalisestikin päälle, saisipa Teslaankin sellaisen. Mutta taitaa VW mennä ohi tuossakin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 262
Vai "taas". Ei muuta kuin perustelemaan starttinappulan tarvetta. Itse en ymmärrä, mihin sitä sähköautossa tarvitaan ja oletan Teslan lisäksi olevan muitakin sähkäreitä, jossa sitä ei ole.
En puhunut tästä starttinapista mitään, vähän vaan särähti korvaan tuo viestisi, kaikki pitäisi olla niin helppoa Teslassa mutta sitten kuitenkin kerrotaan ettei ole iso vaiva laittaa navista laturi kohteeksi että saa lämmityksen päälle, sen sijaan start nappulan painaminen on ilmeisen iso vaiva. Minua start näppäin ei haittaa yhtään, en koe ongelmaksi laittaa siitä virtoja päälle ja se on varmaan monelle "selkeämpi" tapa. Toki sitten on IO-tech nörttipalstan jäsenistö joista moni kokee moisen antiikkiseksi.

Ei ollut sinänsä sinulle kohdistettu vaan yleinen kommentti, pahoittelut epäselvyydestä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 665
En tiedä, niin kysyn: Onko akun esilämmitys ajoa varten yleinen ominaisuus ja onko siitä hyötyä?
Aluksi ihmettelin, että onpa outo ominaisuus tuhlata energiaa akun lämmittämiseen... Mutta toisaalta kannattaa kyllä se useampi sata kiloa litiumia siellä lämmittää verkkovirralla (ennen ajastetun lähdön alkua), ja sitten käyttää sen hukkalämpöä lämpöpumpun pohjalämpönä -> range tykkää.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 800
...
Ei toimi tuo kikka vaan koko Suomessa. Esim. Mikkelin ja Kuopion välillä ei ole yhtään paikkaa jossa lämmittää, joten pakkasella siinä keskellä kun haluaa lämmittää niin se on voi voi - akku on kylmä. Ja tuo on vain yksi esimerkki, koska se nyt sattuu olemaan itselleni kovin tärkeä latauspaikka.
...
On typerää, kun ei ole WC-paikkojen lisäksi yhtään muutakaan laturia navissa. Lämmityksen saat silti päälle, mutta @Tege mukaan teho ei ole hääppöinen, kun matkaa navin laturille on. Itselläni tosin lämmitti kerran navissa olevalle SC:lle varmaan kohtuu teholla, kun - 2 asteen pakkasessa satasen tiellä kulutus oli 32-35 kWh/100km ja matkaa naviohjatulle laturille oli 140 km. Muita noin kaukana laturille navigointeja en ole tehnyt.
...
ID7:ssa näytti saavan lämmityksen manuaalisestikin päälle, saisipa Teslaankin sellaisen. Mutta taitaa VW mennä ohi tuossakin.
Kiinnostaa mielenkiinnosta kuulla, missä VW on hyvä (vaikka sitten Teslan verrattuna)? Toinen auto tallissa nimittäin on ko. merkkiä.

Totta, epäsuhta tuossa on. Sanotaan niin, että akun lämmityksen päälle laitto ei ole kovin monimutkaista, vaikka ei olekaan on/off tai kaikkia latureita ei ole näkyvissä. Eli homman saa hoidettua ja sitä ei tehdä usein. Starttinappi on taas ns. turha toiminto, käytetään aina, eikä edes tarvita mihinkään. Sama juttu kuin Teslan pierutoiminto. Nekin paukut olisi voinut käyttää pyyhkijöiden toiminnallisuuden parantamiseen.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Juu, tai Vierumäen Supercharger, jossa saa 50kW. Tosin Mikkelin ABC:nkin eduksi tulee tuohon Teslaan verrattuna halvemmat hinnat. Itse en käytä Teslan latureita enää, en näe mitään syytä, Ellin kanssa Recharget toimii nopeammin kuin auto ottaa vastaan, pysähdyspaikat on parempia, niitä on enemmän ja hinta halvempi.
Juu, huikeat 2c tai klo 16-20 välillä 6c halvempi kw/h hinta. Liruttelet siinä sitten 40kw teholla. Mielummin silti pysähtyy superille kuin alimitotetuille abc asemille.
Mulla ellillä recharget ac 0.10€/min ja dc 0,75€/min, aika tyyristä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 359
On typerää, kun ei ole WC-paikkojen lisäksi yhtään muutakaan laturia navissa. Lämmityksen saat silti päälle, mutta @Tege mukaan teho ei ole hääppöinen, kun matkaa navin laturille on. Itselläni tosin lämmitti kerran navissa olevalle SC:lle varmaan kohtuu teholla, kun - 2 asteen pakkasessa satasen tiellä kulutus oli 32-35 kWh/100km ja matkaa naviohjatulle laturille oli 140 km. Muita noin kaukana laturille navigointeja en ole tehnyt.

Kiinnostaa mielenkiinnosta kuulla, missä VW on hyvä (vaikka sitten Teslan verrattuna)? Toinen auto tallissa nimittäin on ko. merkkiä.


Totta, epäsuhta tuossa on. Sanotaan niin, että akun lämmityksen päälle laitto ei ole kovin monimutkaista, vaikka ei olekaan on/off tai kaikkia latureita ei ole näkyvissä. Eli homman saa hoidettua ja sitä ei tehdä usein. Starttinappi on taas ns. turha toiminto, käytetään aina, eikä edes tarvita mihinkään. Sama juttu kuin Teslan pierutoiminto. Nekin paukut olisi voinut käyttää pyyhkijöiden toiminnallisuuden parantamiseen.
starttinappi on joo turha mutta varmaan monet pitävät siitä että auto laitetaan ”päälle”.
Teknisestihän sitä nappia ei mihinkään siellä tarvita ja auto on jo hereillä kun istahdat avaimen kanssa autoon.
Taycanissa vielä perinteitä kunnioittaen hankalasti ratin vasemmalla puolella.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Juu, huikeat 2c tai klo 16-20 välillä 6c halvempi kw/h hinta. Liruttelet siinä sitten 40kw teholla. Mielummin silti pysähtyy superille kuin alimitotetuille abc asemille.
Mulla ellillä recharget ac 0.10€/min ja dc 0,75€/min, aika tyyristä?
Ellillä on erilaisia sopimuksia ollut aina, itse makselen sen DC 0,34€/min. Eli halpaa. ABC:n laturit on keskimäärin 0,29 - 0,33 välissä hinnoittelultaan (eli 4-8c/kWh), mutta niitä on paljon - ja osassa vauhtia saa siinä missä SC:ltäkin, tai enemmänkin jos vertaa näihin ruuhkaisiin SC-vaihtoehtoihin (on niissäkin alimitoitetut kentät). Eli ABC:ltä saa varmasti latailtua pitkin Suomea, meni minne tahansa. Superchargerit? Niitä löytyy muutama, jos sattuvat kohdalle. Yhtään matkaa en muista tehneeni, jossa Superchargerit olisivat olleet koko matkalle kelpaava vaihtoehto. Eli verkostoltaan täysin käpy tässä maassa, aina tarvitsee jonkun muunkin palveluntarjoajan. Eli samantien sitten käyttää niitä muita kokoajan.

Toisekseen, en muista että yhdenkään SC:n pihassa olisi ollut mitään järkevää palvelua. Perus-bensiksiä - jos sitäkään, eli ABC:n tasoa. Rechargea varsinkin löytyy mukavammista paikoista. Kai se Netflix on sen takia jollekin tärkeä, kun ei voi muuta tehdä.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
921
Start nappi on turvallisuusnäkökohta, ja voi vielä tulla pakolliseksikin jos sääntelijät tajuavat vaatia. Kaikki liikenteessä eivät ole 20v fortnite puoliammattilaisia vaan vähän seniilimmänkin pitäisi pystyä autoa ajamaan ilman että vahingossa peruuttaa lapsenlapsen päälle.
Jos joku vahingossa painaa ensin jarrua ja laittaa sitten peruutusvaihteen silmään huomaamattaan ja vielä tämän jälkeen vahingossa painaa kaasua, kyseiseltä henkilöltä pitää ottaa kortti pois. Tässä on jo kolme perättäistä steppiä minkä käyttäjä olisi tehnyt vahingossa, ei semmoista ihmistä voi pitää liikenteessä. Nämä ovat siis ne stepit mitä starttinapittomassa teslassa pitää ottaa jotta auto peruttaa, yksikin kolmesta kun puuttuu niin ei auto liiku.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
921
Tässä on sellainen vielä, että Tesla säätää lämmitystä sen mukaan miten lähellä olet laturia, jos et sinne oikeasti mene, niin et saa täyttä tehoa irti lämmitykseen.
Tämähän on nimenomaan hyvin toteutettu toiminto juuri siksi, tulee optimaalisin lämmitys eikä mene energiaa hukkaan. Se ongelma ei ole mielestäni manuaalisen akunlämmityksen puutos, vaan se ettei teslan kartassa näy kaikkia latureita. Lähtisin korjaamaan ennemmin jälkimmäistä. Sehän vasta olisikin miellyttävää käyttäjäkokemusta kun teslan kartassa näkyisi samat laturit kun vaikka latauskartta.fi.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Ellillä on erilaisia sopimuksia ollut aina, itse makselen sen DC 0,34€/min. Eli halpaa. ABC:n laturit on keskimäärin 0,29 - 0,33 välissä hinnoittelultaan (eli 4-8c/kWh), mutta niitä on paljon - ja osassa vauhtia saa siinä missä SC:ltäkin, tai enemmänkin jos vertaa näihin ruuhkaisiin SC-vaihtoehtoihin (on niissäkin alimitoitetut kentät). Eli ABC:ltä saa varmasti latailtua pitkin Suomea, meni minne tahansa. Superchargerit? Niitä löytyy muutama, jos sattuvat kohdalle. Yhtään matkaa en muista tehneeni, jossa Superchargerit olisivat olleet koko matkalle kelpaava vaihtoehto. Eli verkostoltaan täysin käpy tässä maassa, aina tarvitsee jonkun muunkin palveluntarjoajan. Eli samantien sitten käyttää niitä muita kokoajan.

Toisekseen, en muista että yhdenkään SC:n pihassa olisi ollut mitään järkevää palvelua. Perus-bensiksiä - jos sitäkään, eli ABC:n tasoa. Rechargea varsinkin löytyy mukavammista paikoista. Kai se Netflix on sen takia jollekin tärkeä, kun ei voi muuta tehdä.
Aijaa, ite olen takapotku kolmosella ajellut niin kuopioon, turkuun, lappeenrantaan, tampereelle, ouluun ja jopa leville asti vain ja ainoastaan supereita hyödyntäen, vantaalta. Kesällä tarkoitus käydä kilpisjärvellä kolmosella, ja senkin reissun ajattelin hyödyntää vain supereita kun tienpäällä ollaan. Jotkut superit on esim. Juustoportin parkkiksilla, (esim kuopio ja kärsämäki, 12-8xccs 250kw) erittäin tervetullutta vaihtelua aakkosille. Toki yleensä nämä vanhat superit on aakkosbaarin läheisyydessä, ei siinä mitään.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Tämähän on nimenomaan hyvin toteutettu toiminto juuri siksi, tulee optimaalisin lämmitys eikä mene energiaa hukkaan. Se ongelma ei ole mielestäni manuaalisen akunlämmityksen puutos, vaan se ettei teslan kartassa näy kaikkia latureita. Lähtisin korjaamaan ennemmin jälkimmäistä. Sehän vasta olisikin miellyttävää käyttäjäkokemusta kun teslan kartassa näkyisi samat laturit kun vaikka latauskartta.fi.
Mitähän tämä käytännössä tarkoittaa, minkä datan perusteella ne laturit hyväksytään?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 529
Joku Tege tulee pian korjaamaan, mutta tietyssä ajassa tietty määrä latauksia Tesloilla niin ne ilmoittaa, että tässä paikassa on hei laturi. Määrää en nyt muista, mutta heitetään lakista 4x/vko Tesloja lataamassa per sijainti.

e: tuossa linkissäsi se sanotaankin. Onnistuneita latauksia Tesloilla kohteessa x määrä = laturi tietokantaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 242
Viestejä
4 229 712
Jäsenet
71 187
Uusin jäsen
kyynel

Hinta.fi

Ylös Bottom