Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Joku Tege tulee pian korjaamaan, mutta tietyssä ajassa tietty määrä latauksia Tesloilla niin ne ilmoittaa, että tässä paikassa on hei laturi. Määrää en nyt muista, mutta heitetään lakista 4x/vko Tesloja lataamassa per sijainti.

e: tuossa linkissäsi se sanotaankin. Onnistuneita latauksia Tesloilla kohteessa x määrä = laturi tietokantaan.
Mutulla sanoisin että jos olisi noin automatisoitua niin kyllä niitä latureita pitäisi enempi siellä navissa olla.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
921
Mitähän tämä käytännössä tarkoittaa, minkä datan perusteella ne laturit hyväksytään?
Oikea suunta, mutta ainakaan toistaiseksi kaikki omasta mielestäni merkittävimmätkään ei näy. Ei tuo olisi iso homma syöttää käsinkään kaikki vaikka yli 50kw laturit tietokantaan, mitä se vaatisi, jonkun muutaman ihmisen työpanoksen per maa hetken aikaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 115
Eivät teslakuskit jaksa 3rd-party latureille pysähdellä. Merkkiuskollista sakkia.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
Eivät teslakuskit jaksa 3rd-party latureille pysähdellä. Merkkiuskollista sakkia.
Pieleen meni. Tesla-uskovaisuuden voi heittää romukoppaan 3/Y yleistymisen ja halpuutuksen myötä.
Lisäksi tiedän, että firmaliisareissa SC:t pitäisi hoitaa kululaskuilla, joten liisaridiiliin kuuluvat latauspalvelut tageineen/sovelluksineen ovat kätevämpiä.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
886
Se että jotain jaksaa kiinnostaa onko autossa starttinappi kertoo nyky-yhteiskunnan mätänemisestä.
Jeps. Aika vaikea on kuvitella olevansa autoketjussa. Jos tässä nyt joku asia on tullut selväksi, niin sähköautot ja autoihin kytketyt jonninjoutavat kikottimet ovat hyvää vauhtia tulleet monille tärkeämmäksi kun se mihin ne on tehty. Kaipailen bensankatkua ja kaksilitraisten välikoppa Escortien comebackia.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
921
Jeps. Aika vaikea on kuvitella olevansa autoketjussa. Jos tässä nyt joku asia on tullut selväksi, niin sähköautot ja autoihin kytketyt jonninjoutavat kikottimet ovat hyvää vauhtia tulleet monille tärkeämmäksi kun se mihin ne on tehty. Kaipailen bensankatkua ja kaksilitraisten välikoppa Escortien comebackia.
Enemmän se ongelma on siinä jos joku väkisin kaipaa jotain nappia joka ei tuo mitään lisäarvoa, vain siksi että jossain toisessa autossa on sellainen.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
886
Enemmän se ongelma on siinä jos joku väkisin kaipaa jotain nappia joka ei tuo mitään lisäarvoa, vain siksi että jossain toisessa autossa on sellainen.
No mä ehkä enemmän viittasin siihen, että en olisi takavuosina arvannut, että autoketjussa on sivukaupalla viestejä jostain nappulasta yms. täysin toisarvoisista ja mitenkään mihinkään ajamiseen / auton ajo-ominaisuuksiin tms. liittyvistä jutuista. Prioriteetit on monilla selkeästi muuttuneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 115
Pieleen meni. Tesla-uskovaisuuden voi heittää romukoppaan 3/Y yleistymisen ja halpuutuksen myötä.
Tesla on kyllä ainoa auto jota minulle on julistettu uskonnollisella kiihkolla täydellisen ja totaalisen ylivoimaiseksi samalla kun on annettu ymmärtää, että minkään muun valinta on täysin mielipuolisen touhua. Ja samaa julistusta on tullut kuunneltua useiden ihmisten toimesta sekä livenä, että netissä.

En ole tavannut mitään edes etäisesti vastaavaa minkään muun merkin kohdalla. Bemarikuskitkin yleensä hyväksyvät sen että jotkut muutkin merkit saattavat olla ihan ok.

Kaikki teslakuskit eivät tietysti ole näitä tosiuskovaisia, mutta muiden merkkien parissa en ole vastaavaan kiihkoon kyllä törmännyt.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
No mä ehkä enemmän viittasin siihen, että en olisi takavuosina arvannut, että autoketjussa on sivukaupalla viestejä jostain nappulasta yms. täysin toisarvoisista ja mitenkään mihinkään ajamiseen / auton ajo-ominaisuuksiin tms. liittyvistä jutuista. Prioriteetit on monilla selkeästi muuttuneet.
Mene lukemaan btcf-foorumin 10-15v takaisia juttuja. Idrive-rulla oli messiaan uusi tuleminen ja oleellinen asia autoa ihmeteltäessä oli nappien määrä valokatkaisijan alla (eli tietyt lisävarusteet). Prioriteetit eivät ole muuttuneet mihinkään.

Autolla liikkeeseen lähtemisen toimenpiteet ovat minusta merkityksellisiä ja kun ne on minimoitu, niin hyvä. Siksi mulla on keyless-go ja muistipenkkiominaisuudet olleet autoissa aika kauan.

Ajo-ominaisuuksiltaan MY ei ole mikään ihmeellinen. Ei huono, mutta vertailu esim. Adaptive / Dynamic Drive 530x bemariin on epäreilu. Ei mitään jakoa Teslalla. Toisaalta tulee mieleen, että autojen perusajettavuus on yleisesti kehittynyt ja erot pienentyneet, joten asia hieman menettänyt merkitystä. Uudehkoina juttuina sähkö voimalinjana tuo helppoutta kiihtyvyyden osalta ja obd on kieltämättä näppärä.

Anna mennä hörhöjen puhe toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jotkut ovat uskossaan vahvoja ja näitä mahtuu kaikkiin merkkeihin Daciaa (ja aikoinaan Ladaa) myöten. Teslan osalta uskon tuon kiihkon kyllä, koska oli pitkään ainoita relevantteja sähköautoja ja paasauksessa oli varmasti ko. voimalinjan käännytystyötä mukana. Toisaalta tunnistan porukkaa, jotka eivät suostu näkemään sähköautoissa, saati Tesloissa yhtään hyvää puolta. Samanlaista porukkaa lopulta hekin.

Edit: korjattu kirj.virheitä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 950
Enemmän se ongelma on siinä jos joku väkisin kaipaa jotain nappia joka ei tuo mitään lisäarvoa, vain siksi että jossain toisessa autossa on sellainen.
Samaa mieltä. Nappi oli toki oleelinen osa polttomoottoriautoa, mutta ei siinä ole mitään järkeä sähköautossa.

Hyvä vaan että asiat kehittyy ja vaikka joku start nappi nyt ei kenenkään elämää kaada, niin kyllä minusta on todella mukavaa kun menen teslalleni niin avaan vaan oven, hyppään sisään ja lähden ajamaan. Ei mitään avaimia mitkä unohtuu ja hukkuu, tai avaimen napin painamista ovien avaukseen eikä turhia käynnistyksiä sun muita.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
777
starttinappi on joo turha mutta varmaan monet pitävät siitä että auto laitetaan ”päälle”.
Teknisestihän sitä nappia ei mihinkään siellä tarvita ja auto on jo hereillä kun istahdat avaimen kanssa autoon.
Taycanissa vielä perinteitä kunnioittaen hankalasti ratin vasemmalla puolella.
Mulle tulee erillisestä starttinapista mieleen kun 70-luvulla tädin mies laittoi kuplavolkkariinsa erillisen starttinapin kun virtalukon pohja meni rikki niin että virrat tuli mutta ei startannut avaimesta.
Kun nyt 2010-luvulla tuli ekat erillisellä starttinapilla olevat uudet polttisautot niin olin kyllä aika (mitä vittua?). Siis ihan tavisautot eikä mitkään eksoottiset urheiluautot.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Joo, Model S:llä kun lähtee tiukasta taskuparkista niin saa veivata pari kertaa R/D/R/D kosketusnäytöllä että pääsee ulos ruudusta. Sen lisäksi on vielä täysin käyttökelvoton yoke edessä jolla se ratin veivaaminenkin on ihan hanurista.

Todellinen käytettävyyden riemuvoitto.
Nykyäänhän tuo yoke on 250€ hintainen lisävaruste, pyöreä ratti on oletuksena. He ketkä haluavat yoken tilalle pyöreän ratin, rangeri voi sen käydä vaihtamassa, tonnin tais maksaa. Ei ne uudet innovaatiot aina mene nappiin teslallakaan.
 

Kamikaze

Incoming
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Ei tuo bemarin starttinappi hirveästi haittaa kun saa parkkeerata tutkien kanssa ja nostaa vetokoukun myös napista esiin. Teslamies laittaa hanskat kouraan ja kaivaa pakista ruuvimeisselin että pääsee irroittelemaan koukun peitekantta. Ainiin ja alkaa myös vuolemaan kärryn adapteria jos perään pitää saada 7-pin pistokkeella oleva kärry :D
Nojoo vitsit vitsinä mutta ei ne teslat mitään jeesusautoja ole, hudikin puuttuu.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Ei tuo bemarin starttinappi hirveästi haittaa kun saa parkkeerata tutkien kanssa ja nostaa vetokoukun myös napista esiin. Teslamies laittaa hanskat kouraan ja kaivaa pakista ruuvimeisselin että pääsee irroittelemaan koukun peitekantta. Ainiin ja alkaa myös vuolemaan kärryn adapteria jos perään pitää saada 7-pin pistokkeella oleva kärry :D
Nojoo vitsit vitsinä mutta ei ne teslat mitään jeesusautoja ole, hudikin puuttuu.
Silti tesla on aika helvetisti modernimpi laitos kuin vaikka bmw i4. I4 kojetaulu samanlainen nappiviidakko kuin ollu viimeiset 40vuotta. Ilmastoinnin ilmansuuttimetkin vielä perinteistä mallia, niin kuin ilmeisesti kuuluu olla. Ja tottakai perinteinen vaihdekeppi. Ja käsijarrunappi. Ja autoholdnappi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
Silti tesla on aika helvetisti modernimpi laitos kuin vaikka bmw i4. I4 kojetaulu samanlainen nappiviidakko kuin ollu viimeiset 40vuotta. Ilmastoinnin ilmansuuttimetkin vielä perinteistä mallia, niin kuin ilmeisesti kuuluu olla. Ja tottakai perinteinen vaihdekeppi. Ja käsijarrunappi. Ja autoholdnappi.
On modernimpi mutta myös puutteellinen.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
Ei tuo bemarin starttinappi hirveästi haittaa kun saa parkkeerata tutkien kanssa ja nostaa vetokoukun myös napista esiin. Teslamies laittaa hanskat kouraan ja kaivaa pakista ruuvimeisselin että pääsee irroittelemaan koukun peitekantta. Ainiin ja alkaa myös vuolemaan kärryn adapteria jos perään pitää saada 7-pin pistokkeella oleva kärry :D
Nojoo vitsit vitsinä mutta ei ne teslat mitään jeesusautoja ole, hudikin puuttuu.
Koukkuviritelmä on aivan hanurista Teslassa, vaikka ilmaisena sen mielellään huolii.Tutkat puuttuu ja isoimmaksi harmiksi olen kokenut keulan sovittamisen ahtaassa paikassa, taakse on kuitenkin kolme kameraa.

Hudi on sellainen puute, joka oikeasti harmittaa.

Pitkäaikaisena bemaristina en ensimmäistäkään omilla rahoilla ostettua polttomoottoribemaria enää ostaisi Teslan sijaan. Odotellaan se 5v ja katsotaan millaisen käytetyn i5 touringin silloin saa ja mihin hintaan.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
777
Silti tesla on aika helvetisti modernimpi laitos kuin vaikka bmw i4. I4 kojetaulu samanlainen nappiviidakko kuin ollu viimeiset 40vuotta. Ilmastoinnin ilmansuuttimetkin vielä perinteistä mallia, niin kuin ilmeisesti kuuluu olla. Ja tottakai perinteinen vaihdekeppi. Ja käsijarrunappi. Ja autoholdnappi.
Nappulat ovat tulossa takaisin ja se on terve kehitys. Kosketusnäytön räpeltäminen ei juuri poikkea
kännykän kanssa sähläämisestä.

 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Nappulat ovat tulossa takaisin ja se on terve kehitys. Kosketusnäytön räpeltäminen ei juuri poikkea
kännykän kanssa sähläämisestä.

Mitäs kaikkea sieltä ruudulta pitää sitten säätää ajon aikana? Ilmastointi automaatilla ja radion volyymi ja kanava rattinapeista. Meinasitko ihan täysimittaisen fyysisen näppiksen saada että naviin saa osoitteen näppäiltyä helpommin?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
777
Mitäs kaikkea sieltä ruudulta pitää sitten säätää ajon aikana? Ilmastointi automaatilla ja radion volyymi ja kanava rattinapeista. Meinasitko ihan täysimittaisen fyysisen näppiksen saada että naviin saa osoitteen näppäiltyä helpommin?
Tuohan riippuu autosta. Ne toiminnot mitä tarvitsee ajon aikana fyysisiin viiksiin ja (ratin) nappuloihin. Sitten kun auto ei liiku saisi räpeltää mielin määrin. Eiköhän se EU siihen vielä kantaa jollain lailla ota. Sinänsähän toteutus on helpoimmillaan yksinkertainen. Kosketusnäyttö ei reagoi kun auto liikkuu. Autonvalmistaja sitten saa ihan itse päättää mitä nappuloita arvelee kuluttajan kaipaavan.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 811
Nappulat ovat tulossa takaisin ja se on terve kehitys. Kosketusnäytön räpeltäminen ei juuri poikkea kännykän kanssa sähläämisestä.
...
Omaan mieleen tulee, että oleellisia asioita nappien lisäämisessä ovat 1) käytön nopeus ja 2) käytön tarve. Ratin nappeja lukuun ottamatta itse ainakin joudun fyysisiä nappeja vilkaisemaan käytettäessä, mutta käyttö on nopeaa.

HUD, mahdollisimman hyvä automatiikka toiminnoissa, ratin nappeihin keskittyminen sekä fiksut rullat ja on/off napit kuskin ulottuvilla ilman kurkottelua olisivat hyvä kombo. Tesla ei taida siihen suuntaan mennä. Toivottavasti viiksien poisto jää vain kokeiluksi, kuten yoken kanssa taitaa käydä.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 428
Sitten on led merkit. Niitä Teslan kamerat eivät kykene lukemaan laisinkaan.
Tämä on jännä ettei lue led merkkejä, onko näin kaikissa Tesloissa?
Paremmalla puoliskolla Auris -16, joka lukee kaikki merkit yllättävän hyvin, luki jopa vaalimainosten ehdokas numeroita :D
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
777
Tämä on jännä ettei lue led merkkejä, onko näin kaikissa Tesloissa?
Paremmalla puoliskolla Auris -16, joka lukee kaikki merkit yllättävän hyvin, luki jopa vaalimainosten ehdokas numeroita :D
Mitäs ne tuumaa rajoitus päättyy merkistä? Se kun on monesti vielä vasemmalla puolella tietä?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 022
mutta harvoilla on pidempiaikaista kokemusta muiden sähköautojen omistamisesta. Model 3 ja Y ovat ihan kelvollisia autoja ja riittävät toki useimpien päivittäisiin tarpeisiin.
Harvoilla on myös pidempiaikaista tai kokemusta ollenkaan tesloistakaan. Silti ne pystytään haukkumaan maan rakoon laadusta, ovenkahvoista, navigaattorista, softasta ja tietysti myös ajettavuudesta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
Tämä on jännä ettei lue led merkkejä, onko näin kaikissa Tesloissa?
Paremmalla puoliskolla Auris -16, joka lukee kaikki merkit yllättävän hyvin, luki jopa vaalimainosten ehdokas numeroita :D
Osaa Teslakin lukea vaalimainokset. Ledeissä se kuva välkkyy niin ei saa luettua kunnolla. Jossain vaiheessa joku Sonyn kamera oli Teslalla testissä mutta nyt uudet kamerat tulevat Samsungilta eli ehkä ne osaavat.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 680
Nykyäänhän tuo yoke on 250€ hintainen lisävaruste, pyöreä ratti on oletuksena. He ketkä haluavat yoken tilalle pyöreän ratin, rangeri voi sen käydä vaihtamassa, tonnin tais maksaa. Ei ne uudet innovaatiot aina mene nappiin teslallakaan.
Eiköhän tuo ollut vaan markkinointitempaus, ilmaista näkyvyyttä moneksi kuukaudeksi…
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
95
Harvoilla on myös pidempiaikaista tai kokemusta ollenkaan tesloistakaan. Silti ne pystytään haukkumaan maan rakoon laadusta, ovenkahvoista, navigaattorista, softasta ja tietysti myös ajettavuudesta.
Se on juuri näin ja tässäkin ketjussa suurin osa äänekkäimmistä Teslan vastustajista ei mahdollisesti ole koskaan ajanut merkin autoilla tai on ehkä tehnyt yhden lyhyen koeajon ennakkoasenteella, että tämä on ihan paska.

Itse olen pitkän linjan BMW omistaja ja niitä on ollut toistakymmentä M laitteisiin asti. Myös VAG konsernin tuotteita on ollut talossa, Type-R civic:ä ja vanhoja muskeli jenkkejä jne. Eli autoista on kokemusta aika laajalla skaalalla jo ennen sähköautoiluun siirtymistä.

Ensimmäinen sähköauto oli e-Golf pienellä akulla ja siitä siirryttiin suoraan Teslaan. Melkein päivälleen 2 vuotta on Teslailua takana ja neljäs Tesla on menossa tällä hetkellä, viides tilauksessa. Tänä aikana olen koeajanut suurimman osan kilpailijoiden tuotteista ihan sillä ajatuksella, että olisi kiva vaihtaa merkkiä välillä. Valitettavasti kilpailijat eivät ole vielä ihan samalla tasolla kokonaispaketin suhteen, mitä Tesla tarjoaa.

Toki Teslassa ovat ne omat puutteensa, kuten typerät pyyhkijät ja naurettavan ohut maalipinta esim. Saksalaisiin verrattuna. Myös sisustus on tylsempi vs. BMW, MB, Porsche. Sekä ei pidä unohtaa 3 ja Y alustaa, joka ei yllä Saksalaisten tai Polestarin tasolle. Myös huolto on perseestä, jos Vantaalle täytyy viedä. Onneksi rangerit hoitaa hommat paremmin kuin hyvin.

Vaikka nämä voivat olla osalle se syy miksi jättää Tesla ostamatta, minulle ne ovat asioita joita voin sietää sen vuoksi, mitä muuta Tesla tarjoaa kilpailijoihin verrattuna.

Nämä asiat voivat tuntua vähäpätöisiltä, jos Teslaa ei ole käyttänyt esim. parin viikon ajan, mutta kun niihin tottuu niin ei niistä halua luopua. Tässä muutama mitä tulee mieleen:

- Puhelinavain, joka on erittäin toimintavarma. Ei tulisi mieleenikään kantaa avain mutikkaa mukana vaikka siinä olisi keyless.
(tämä löytyy myös Polestarista ja BMW:ltä, mutta valitettavasti toimintavarmuus ei yllä lähellekään Teslan tasoa)
- Auton käynnistys jarrulla ilman nappia/avainta. Tähän, kun tottuu niin on todellakin ongelma käyttää nappia/avainta.
(Polestarissa toimii myös hyvin)
- Etäkäyttösovellus. Lämmitys/jäähdytys ym. toiminteet.
(On näitä muillakin, mutta valitettavasti toimintavarmuus ja toiminnat ei yllä lähellekään Teslan tasoa)
- Sähköautomarkkinan paras/helpoin infotainment. Huolimatta android auton ja apple car playn puutteesta.
- Järjettömän hyvät matkustus ja tavaratilat verrattuna auton ulkomittoihin 3&Y.
(esim. Polestar ja i4 ahtaita niin matkustamosta kuin tavaratilasta)
- Voimalinja teho/taloudellisuus huomioiden akun koko ja sen myötä auton paino= ajettavuus.
(tässä kilpailijoilla on vielä tekemistä)
- Yhden polkimen ajo. Toimii hyvin myös monessa muussa uudessa sähkärissä.
- Vaihdekeppi viiksessä 3&Y. Aivan ylivoimainen kaikkiin muihin vaihtoehtoihin verrattuna.
- Sentry.
- Toimiva akun lämmitys/ erittäin hyvä latausnopeus.
- Yleinen fiilis puutteista huolimatta, että nyt liikutaan ns. next gen laitteella, eikä pelkästään autolla, johon on lätkäisty sähkömoottori tai kaksi. Tämän vuoksi autolla lähtee aina mielellään ajelemaan vaikka ei olisi välttämättä tarvetta.

Eli omalta näkökannalta Tesla tarjoaa enemmän etuja ja kuin asioita jotka minua häiritsee. Tämän vuoksi on erittäin hankala löytää toista merkkiä, jossa en kokisi tekeväni isompia kompromisseja. Tässä muutama mihin vaihtaisin, jos...

- Porsche Taycan. Voisin sietää surkeaa infotainmentia ja onnettomia tavaratiloja, mutta yhden polkimen ajo puuttuu, joka 100% no go!
- Polestar 2. Hankinta oli lähellä, mutta liian pienet tilat tuli esteeksi. Muuten on vaikea keksiä suurempaa haukuttavaa.
- Polestar 4. Tämä lähtee tilaukseen, jos top spec malli saadaan järkevän hintaiseksi.
- BMW i4 M50. Voimalinja riittävä, mutta ICE konversio, painoa aivan liikaa, ahtaat tilat, sekava infotainment jne.
- BMW iX 50/60. Voimalinja riittävä, mutta painoa aivan liikaa ja hinta ei perusteltavissa mitenkään.
- MB EQE. Voimalinja riittävä ylemmän pään malleissa, mutta painoa aivan liikaa ja hinta ei perusteltavissa mitenkään. Infotainment ei miellytä.

Nämä jätän kauppaan koska...

- Audi e-tron gt. Omaan silmään jotenkin ruma, infotainment polttiksesta adaptoitu.
- Muut VAG konsernin laitteet. Alitehoisia ja infotainmentin surkea käytettävyys.
- Korealaiset. Autojen sisustuksen visuaalisuus ja infotainmentin surkea käytettävyys.

Joku varmasti haluaa nyt päästä sanomaan, että sillä autolla ajetaan eikä räplätä jotain valikoita. Tässä on vaan se, kun Teslan infotainmentin helppouteen tottuu, ei helposti kykene palaamaan aikaan, kun kaikki oli niin helvetin vaikeaa. Tämä on vähän sama asia kuin nyt pitäisi puhelimessa palata Google Pixelin puhtaasta androidista, 2000 luvun alun Nokian Symbian "älypuhelimen" käyttöön.
Infotainment ei ole itselläni suurin syy monien autojen hylkäämiseen vaihtoehdoista, mutta on sillä vaikutusta kokonaispaketissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
- Vaihdekeppi viiksessä 3&Y. Aivan ylivoimainen kaikkiin muihin vaihtoehtoihin verrattuna.
No eikä ole. Ensinnäkin, tämähän on se perinteinen tapa kaikissa amerikkalaisissa autoissa ollut aina, löytyy jo 50-luvun vehkeistä. Samoin aika monessa pakussa on ollut vuosikausia, joissa tilaa ei ole ollut kunnolliselle (jopa intin mersupakuissa on tällainen). Kyseessä ei ole mikään uusi innovaatio, jos niin kuvittelit.

Teslassa se viiksi voisi olla jossain hyötykäytössä mielummin, kuin vaihdekeppinä. Lähtökohtaisesti jo kaikissa autoissa vakionopeudensäädin on toiminut vuosikausia älykkäämmin kuin Teslalla, koska miksei ratista voi säätää myös peruuta + palauta entinen nopeus? Tai tietysti säätää pyyhkimiä, mutta sekään ei toimi vakionopeudensäätimellä. Ja toinen olisi tietysti säätää sadesensorin herkkyyttä, mutta kun ei sellaista ole koko autossa. Nämä kaikki löytyivät edellisestä autosta kyllä siitä kohdasta.

Keskellä, missä on vaihdekeppi ollut ennenkin toimii aivan mainiosti käytettävyyden suhteen edelleen. Eihän siinä Teslassakaan mitään älykästä ole, tyhjä tila siinä välissä. Säästyisi sinne ratin luo niitä asioita, joita voi tarvita ajettaessa.

- Sähköautomarkkinan paras/helpoin infotainment. Huolimatta android auton ja apple car playn puutteesta.
Tämä jälkimmäinen puute tekee mielestäni Teslasta sen heikoimman ominaisuuden. Mitä ihmettä sillä infotainmentillä tekee, kun joudun säätämään kännykästä musiikit päälle ja säätämään biisit? Aivan kuten tein jo viimeiset kymmenen vuotta BT:n läpi.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
No eikä ole. Ensinnäkin, tämähän on se perinteinen tapa kaikissa amerikkalaisissa autoissa ollut aina, löytyy jo 50-luvun vehkeistä. Samoin aika monessa pakussa on ollut vuosikausia, joissa tilaa ei ole ollut kunnolliselle (jopa intin mersupakuissa on tällainen). Kyseessä ei ole mikään uusi innovaatio, jos niin kuvittelit.

Teslassa se viiksi voisi olla jossain hyötykäytössä mielummin, kuin vaihdekeppinä. Lähtökohtaisesti jo kaikissa autoissa vakionopeudensäädin on toiminut vuosikausia älykkäämmin kuin Teslalla, koska miksei ratista voi säätää myös peruuta + palauta entinen nopeus? Tai tietysti säätää pyyhkimiä, mutta sekään ei toimi vakionopeudensäätimellä. Ja toinen olisi tietysti säätää sadesensorin herkkyyttä, mutta kun ei sellaista ole koko autossa. Nämä kaikki löytyivät edellisestä autosta kyllä siitä kohdasta.

Keskellä, missä on vaihdekeppi ollut ennenkin toimii aivan mainiosti käytettävyyden suhteen edelleen. Eihän siinä Teslassakaan mitään älykästä ole, tyhjä tila siinä välissä. Säästyisi sinne ratin luo niitä asioita, joita voi tarvita ajettaessa.



Tämä jälkimmäinen puute tekee mielestäni Teslasta sen heikoimman ominaisuuden. Mitä ihmettä sillä infotainmentillä tekee, kun joudun säätämään kännykästä musiikit päälle ja säätämään biisit? Aivan kuten tein jo viimeiset kymmenen vuotta BT:n läpi.
Vaihteenvalitsin juuri istuu kuin nenäpäähän viiksessä. Äärimmäisen kätevä sompailla pieneen ruutuun parkkiin missä joutuu vekslaamaan D ja R välillä.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Harvoilla on myös pidempiaikaista tai kokemusta ollenkaan tesloistakaan. Silti ne pystytään haukkumaan maan rakoon laadusta, ovenkahvoista, navigaattorista, softasta ja tietysti myös ajettavuudesta.
Aika pienellä kokemuksella auton yleensäkin joutuu ostamaan. Koeajoa maksimissaan muutama tunti ja mielipide pitäisi olla valmiina. Itse näen ongelmaksi ettei ymmärretä sähköautojen hintaluokkaa, ostetaan vain viidenkympin autoa. Tesla taitaa tehdä jo kokoluokkansa halvimmat sähköautot, joten niille on annettava jonkin verran anteeksi. Itselläkin tulee välillä mieleen, ettei nuo kovimmat arvostelijat ole välttämättä edes koittaneet moista koskaan.
Meillä etsittiin mukavaa ja hiljaista ajettavaa, niin huomasi nopeastikin sähköautojen hintaluokan tuplaantuvan. Autoksi valikoitui vielä e-segmentin diesel, mikä oli mukava ja hiljainen ajella. Katsotaan taas seuraavalla vaihdolla tuo sähköautojen valikoima uudestaan, nyt ei perse kestänyt moista.
PS. Tuossakin dieselissä on vaihdekeppi viiksessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 950
Se on juuri näin ja tässäkin ketjussa suurin osa äänekkäimmistä Teslan vastustajista ei mahdollisesti ole koskaan ajanut merkin autoilla tai on ehkä tehnyt yhden lyhyen koeajon ennakkoasenteella, että tämä on ihan paska.

Itse olen pitkän linjan BMW omistaja ja niitä on ollut toistakymmentä M laitteisiin asti. Myös VAG konsernin tuotteita on ollut talossa, Type-R civic:ä ja vanhoja muskeli jenkkejä jne. Eli autoista on kokemusta aika laajalla skaalalla jo ennen sähköautoiluun siirtymistä.

Ensimmäinen sähköauto oli e-Golf pienellä akulla ja siitä siirryttiin suoraan Teslaan. Melkein päivälleen 2 vuotta on Teslailua takana ja neljäs Tesla on menossa tällä hetkellä, viides tilauksessa. Tänä aikana olen koeajanut suurimman osan kilpailijoiden tuotteista ihan sillä ajatuksella, että olisi kiva vaihtaa merkkiä välillä. Valitettavasti kilpailijat eivät ole vielä ihan samalla tasolla kokonaispaketin suhteen, mitä Tesla tarjoaa.

Toki Teslassa ovat ne omat puutteensa, kuten typerät pyyhkijät ja naurettavan ohut maalipinta esim. Saksalaisiin verrattuna. Myös sisustus on tylsempi vs. BMW, MB, Porsche. Sekä ei pidä unohtaa 3 ja Y alustaa, joka ei yllä Saksalaisten tai Polestarin tasolle. Myös huolto on perseestä, jos Vantaalle täytyy viedä. Onneksi rangerit hoitaa hommat paremmin kuin hyvin.

Vaikka nämä voivat olla osalle se syy miksi jättää Tesla ostamatta, minulle ne ovat asioita joita voin sietää sen vuoksi, mitä muuta Tesla tarjoaa kilpailijoihin verrattuna.

Nämä asiat voivat tuntua vähäpätöisiltä, jos Teslaa ei ole käyttänyt esim. parin viikon ajan, mutta kun niihin tottuu niin ei niistä halua luopua. Tässä muutama mitä tulee mieleen:

- Puhelinavain, joka on erittäin toimintavarma. Ei tulisi mieleenikään kantaa avain mutikkaa mukana vaikka siinä olisi keyless.
(tämä löytyy myös Polestarista ja BMW:ltä, mutta valitettavasti toimintavarmuus ei yllä lähellekään Teslan tasoa)
- Auton käynnistys jarrulla ilman nappia/avainta. Tähän, kun tottuu niin on todellakin ongelma käyttää nappia/avainta.
(Polestarissa toimii myös hyvin)
- Etäkäyttösovellus. Lämmitys/jäähdytys ym. toiminteet.
(On näitä muillakin, mutta valitettavasti toimintavarmuus ja toiminnat ei yllä lähellekään Teslan tasoa)
- Sähköautomarkkinan paras/helpoin infotainment. Huolimatta android auton ja apple car playn puutteesta.
- Järjettömän hyvät matkustus ja tavaratilat verrattuna auton ulkomittoihin 3&Y.
(esim. Polestar ja i4 ahtaita niin matkustamosta kuin tavaratilasta)
- Voimalinja teho/taloudellisuus huomioiden akun koko ja sen myötä auton paino= ajettavuus.
(tässä kilpailijoilla on vielä tekemistä)
- Yhden polkimen ajo. Toimii hyvin myös monessa muussa uudessa sähkärissä.
- Vaihdekeppi viiksessä 3&Y. Aivan ylivoimainen kaikkiin muihin vaihtoehtoihin verrattuna.
- Sentry.
- Toimiva akun lämmitys/ erittäin hyvä latausnopeus.
- Yleinen fiilis puutteista huolimatta, että nyt liikutaan ns. next gen laitteella, eikä pelkästään autolla, johon on lätkäisty sähkömoottori tai kaksi. Tämän vuoksi autolla lähtee aina mielellään ajelemaan vaikka ei olisi välttämättä tarvetta.

Eli omalta näkökannalta Tesla tarjoaa enemmän etuja ja kuin asioita jotka minua häiritsee. Tämän vuoksi on erittäin hankala löytää toista merkkiä, jossa en kokisi tekeväni isompia kompromisseja. Tässä muutama mihin vaihtaisin, jos...

- Porsche Taycan. Voisin sietää surkeaa infotainmentia ja onnettomia tavaratiloja, mutta yhden polkimen ajo puuttuu, joka 100% no go!
- Polestar 2. Hankinta oli lähellä, mutta liian pienet tilat tuli esteeksi. Muuten on vaikea keksiä suurempaa haukuttavaa.
- Polestar 4. Tämä lähtee tilaukseen, jos top spec malli saadaan järkevän hintaiseksi.
- BMW i4 M50. Voimalinja riittävä, mutta ICE konversio, painoa aivan liikaa, ahtaat tilat, sekava infotainment jne.
- BMW iX 50/60. Voimalinja riittävä, mutta painoa aivan liikaa ja hinta ei perusteltavissa mitenkään.
- MB EQE. Voimalinja riittävä ylemmän pään malleissa, mutta painoa aivan liikaa ja hinta ei perusteltavissa mitenkään. Infotainment ei miellytä.

Nämä jätän kauppaan koska...

- Audi e-tron gt. Omaan silmään jotenkin ruma, infotainment polttiksesta adaptoitu.
- Muut VAG konsernin laitteet. Alitehoisia ja infotainmentin surkea käytettävyys.
- Korealaiset. Autojen sisustuksen visuaalisuus ja infotainmentin surkea käytettävyys.

Joku varmasti haluaa nyt päästä sanomaan, että sillä autolla ajetaan eikä räplätä jotain valikoita. Tässä on vaan se, kun Teslan infotainmentin helppouteen tottuu, ei helposti kykene palaamaan aikaan, kun kaikki oli niin helvetin vaikeaa. Tämä on vähän sama asia kuin nyt pitäisi puhelimessa palata Google Pixelin puhtaasta androidista, 2000 luvun alun Nokian Symbian "älypuhelimen" käyttöön.
Infotainment ei ole itselläni suurin syy monien autojen hylkäämiseen vaihtoehdoista, mutta on sillä vaikutusta kokonaispaketissa.
Samaa mieltä. Y on todella hyvä. Itselläni ei myöskään ole ollut mitään ongelmaa automaatti pyyhkijöiden kanssa, toimii todella hyvin.

Tesla on ensimmäinen auto jolla tosiaan aina tekee mieli lähteä ajamaan. Ihan vaan huvikseenkin. Toki osasyynä on sekin että ajo on minulle periaatteessa ilmaista kun saan ladatattua ilmaiseksi. (Toki renkaat kuluu ja kertyvät kilsat laskevat arvoa jne, mutta ei mene 15€/100km dieseliin noiden lisäksi)
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 144
Osaa Teslakin lukea vaalimainokset. Ledeissä se kuva välkkyy niin ei saa luettua kunnolla. Jossain vaiheessa joku Sonyn kamera oli Teslalla testissä mutta nyt uudet kamerat tulevat Samsungilta eli ehkä ne osaavat.
Tämä lienee totta Teslan tekemien järjestelmien kohdalla, koska mielestäni oma AP1:nen kyllä lukee LED-merkitkin ihan hyvin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
842
Kykeneekö Teslan mainio infotainment jo yhteistyöhön Android auton kanssa ja onko "autopilottiin" liittyvät haamujarrutukset jo historiaa?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 582
Kykeneekö Teslan mainio infotainment jo yhteistyöhön Android auton kanssa ja onko "autopilottiin" liittyvät haamujarrutukset jo historiaa?
Ei ja ei. Mutta kuulemma AA on huono ja haamujarrutuksia tulee vain harvoin. Joten ongelmaa ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 950
Ei ja ei. Mutta kuulemma AA on huono ja haamujarrutuksia tulee vain harvoin. Joten ongelmaa ei ole.
Mitä nämä haamujarrutukset ovat? Itselläni joskus hidastaa, mutta johtuu virheellisestä karttadatasta. Eli auto keksii yhtäkkiä esim että on 40 rajoitus. Parempi olisi kun karttadataa ei käytettäisi vaan pelkästään merkeistäluettua infoa, mutta jostain syystä näin ei ole.

Tuo karttadata nopeus on ihan kuolleena syntynyt idea kun siellä on jotain tietyö nopeuksia datassa jotka oikeasti poistuu parissa kuukaudessa, mutta karttadata päivittyy sitten ehkä joskus jos päivittyy.

Noin muuten ei ole ainakaan minulla jarrutellut autopilotilla mitenkään itsestään koskaan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mitä nämä haamujarrutukset ovat? Itselläni joskus hidastaa, mutta johtuu virheellisestä karttadatasta. Eli auto keksii yhtäkkiä esim että on 40 rajoitus. Parempi olisi kun karttadataa ei käytettäisi vaan pelkästään merkeistäluettua infoa, mutta jostain syystä näin ei ole.
Niitä haamujarruja on kahdenlaisia. Tuo "40 km/h keskellä moottoritietä" kuvastaa Teslan AI:n tasoa, samoin kuin heittelevehtivät kaistamerkinnät. Eli auto ei oikeasti ymmärrä mistään mitään mikä liittyy ajamiseen, mutta Elon lupailee FSD:tä täydellisenä. Ja osa ihmisistä uskoo.

Toinen on se, että auto kuvittelee kesken kaiken esim. tien kallistuksen olevan seinä, koska ei pysty näkemään mikä on tietä ja mikä on vain kuvadatassa olevaa lähestymistä. Ja sitten on niitä keskellä suoraa tietä kun se vaan yhtäkkiä jarruttaa. Täällä tuossa Mikkelin lähellä se tekee n. 5 min välein tuota välillä, joka on tosi ihanaa.

Tuo karttadata nopeus on ihan kuolleena syntynyt idea kun siellä on jotain tietyö nopeuksia datassa jotka oikeasti poistuu parissa kuukaudessa, mutta karttadata päivittyy sitten ehkä joskus jos päivittyy.
Ei se ole pelkästään sitä, vaan auto ei tiedä millä tiellä se on. Esim. Kehä II:lla se yksi silta, jonka alla esim. autopilottia ei voi kytkeä takaisin, sitä ennen se vetää jarrut pohjaan. Ja tehnyt tätä siis jo pari vuotta. Se ei ole karttadatan ongelma, vaan auton navigoinnin ja vakionopeudensäätimen koodauksen ongelma, jota ei voi valitettavasti kytkeä päältä pois. Eli autoa ei saa ymmärtämään, että pidä vakionopeus - Teslassa ei ole sellaista ominaisuutta. Löytynee Daciasta.[/QUOTE]
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 144
Mitä nämä haamujarrutukset ovat? Itselläni joskus hidastaa, mutta johtuu virheellisestä karttadatasta. Eli auto keksii yhtäkkiä esim että on 40 rajoitus. Parempi olisi kun karttadataa ei käytettäisi vaan pelkästään merkeistäluettua infoa, mutta jostain syystä näin ei ole.

Tuo karttadata nopeus on ihan kuolleena syntynyt idea kun siellä on jotain tietyö nopeuksia datassa jotka oikeasti poistuu parissa kuukaudessa, mutta karttadata päivittyy sitten ehkä joskus jos päivittyy.

Noin muuten ei ole ainakaan minulla jarrutellut autopilotilla mitenkään itsestään koskaan.
Samassa viestissä kerrot miten jarruttelee itsessään, muttei kuitenkaan mitään vikaa ole vaan toimii täydellisesti.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Ei ja ei. Mutta kuulemma AA on huono ja haamujarrutuksia tulee vain harvoin. Joten ongelmaa ei ole.
Carplay/AA-tuella on kyllä Teslassa vähemmän merkitystä kuin monessa muussa, koska infotainment ei ole tökkivä, käyttäjävihamielinen aikamatka 20 vuoden taakse. Korealaisissa esim. noita varmasti tulee käytettyä, koska oma infotainment on aika kamala. Toisaalta sitten jos esim. akunlämmityksen toiminta edellyttää auton oman navin käyttöä, Carplay-tuki jää vähän ikävästi puolimatkaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
Sillat jos ne "kuopassa" tai mäen päällä, niin aiheuttavat haamuja kun näkee ne esteenä.
Espoossa Kehä 1:lla Otaniemen jälkeen on se silta kuopassa, niin aina nytkäyttää kun siitä ajaa.

Edit. Sen takia tutka poistettiin koska se oli syy näihin mutta silti kamerat tekevät samaa.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Niitä haamujarruja on kahdenlaisia. Tuo "40 km/h keskellä moottoritietä" kuvastaa Teslan AI:n tasoa, samoin kuin heittelevehtivät kaistamerkinnät. Eli auto ei oikeasti ymmärrä mistään mitään mikä liittyy ajamiseen, mutta Elon lupailee FSD:tä täydellisenä. Ja osa ihmisistä uskoo.
Eikös tää euroopassa toimiva autopilot/fsd ole aivan jeesuksen vanha? Jos haluat nähdä Teslan AI nykytason kannattaa varmaan mennä jenkkeihi ja kokeilla siellä FSD betaa? Tai katsot youtubesta tesla fsd beta V11.4?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
842
Haamujarrutukset kaista-avustimen yhteydessä oli ehkä ärsyttävin asia, minkä perusteella en voinut ajatella ajavani Teslalla pidempään. Jos syksyksi povattu facelift tai uudet mallit viilauksineen tuovat muitakin parannuksia mukanaan, niin voisin harkita vaihtoa Teslaan jopa ihan lähivuosina.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
Se mikä oli oikea syy tietää vain harva mutta tutkat poistettiin kun tuli komponenttipula maailmalla ja tutka oli sopiva tekosyy haamujarruille. Mene ja tiedä.
Oikea syy oli komponenttipula näissä monessa tilanteessa kun näitä asioita poistettiin. Sitä ei vaan myönnetä.

Eikös tää euroopassa toimiva autopilot/fsd ole aivan jeesuksen vanha? Jos haluat nähdä Teslan AI nykytason kannattaa varmaan mennä jenkkeihi ja kokeilla siellä FSD betaa? Tai katsot youtubesta tesla fsd beta V11.4?
Vanha kyllä mutta jenkeissä sama AP kuin meillä täällä. FSD Beta on beta mitä ei ole vielä täällä hyväksytty ja lisäksi FSD Beta vs EU Beta kun se tulee, niin pitää osata tämän pään liikennesäännöt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 950
Samassa viestissä kerrot miten jarruttelee itsessään, muttei kuitenkaan mitään vikaa ole vaan toimii täydellisesti.
Niin kerroin että jarruttelee tuon väärän nopeusdatan takia, mutta muuten ei ole minulla jarrutellut itsekseen. En sanonut että toimii täydellisesti, vaan toimii muuten ok, mutta karttadatan takia on ongelmia. Jos nopeus tulisi vain luetuista merkeistä niin toimisi paremmin.

Mieluummin vaikka niin että jos ei saa merkkiä luettua niin ei vaihda nopeutta, kun että karttadatan mukaan vaihtaa. Mieluummin itse hidastaa tarvittaessa, kun että auto tekee sen vanhan datan takia väärässä kohtaa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Niitä haamujarruja on kahdenlaisia. Tuo "40 km/h keskellä moottoritietä" kuvastaa Teslan AI:n tasoa, samoin kuin heittelevehtivät kaistamerkinnät. Eli auto ei oikeasti ymmärrä mistään mitään mikä liittyy ajamiseen, mutta Elon lupailee FSD:tä täydellisenä. Ja osa ihmisistä uskoo.

Toinen on se, että auto kuvittelee kesken kaiken esim. tien kallistuksen olevan seinä, koska ei pysty näkemään mikä on tietä ja mikä on vain kuvadatassa olevaa lähestymistä. Ja sitten on niitä keskellä suoraa tietä kun se vaan yhtäkkiä jarruttaa. Täällä tuossa Mikkelin lähellä se tekee n. 5 min välein tuota välillä, joka on tosi ihanaa.



Ei se ole pelkästään sitä, vaan auto ei tiedä millä tiellä se on. Esim. Kehä II:lla se yksi silta, jonka alla esim. autopilottia ei voi kytkeä takaisin, sitä ennen se vetää jarrut pohjaan. Ja tehnyt tätä siis jo pari vuotta. Se ei ole karttadatan ongelma, vaan auton navigoinnin ja vakionopeudensäätimen koodauksen ongelma, jota ei voi valitettavasti kytkeä päältä pois. Eli autoa ei saa ymmärtämään, että pidä vakionopeus - Teslassa ei ole sellaista ominaisuutta. Löytynee Daciasta.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun ei ole Tesloista minkäänlaista kokemusta, että onko esim. Model 3:ssa mahdollista käyttää ns. "tavallista" vakionopeudensäädintä, jolloin em. ongelmia ei ole?
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
921
En ole huomannut että tästä on kukaan maininnut vielä, Zoom appi tuli vihdoin suomeenkin tuon 2023.12 päivityksen yhteydessä. Eilen asentelin hyvin toimii
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 680
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun ei ole Tesloista minkäänlaista kokemusta, että onko esim. Model 3:ssa mahdollista käyttää ns. "tavallista" vakionopeudensäädintä, jolloin em. ongelmia ei ole?
Ei käsittääkseni oikein missään autossa taida mahdollista pakottaa tyhmää vakkaria, jos autossa on adaptiivinen. Varmaan tuossa on lakiosasto miettinyt että varmasti tulee sanomista, jos tälläinen on mahdollista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 601
Ei käsittääkseni oikein missään autossa taida mahdollista pakottaa tyhmää vakkaria, jos autossa on adaptiivinen. Varmaan tuossa on lakiosasto miettinyt että varmasti tulee sanomista, jos tälläinen on mahdollista.
On noita vaikka kuinka paljon. Ainakin Fordeissa, Toyotassa ja muistaakseni VAG vehkeissäkin saa normi vakkarin adaptiivisen tilalle. Esim Corollassa painat vakkarin nappia sekunnin tms ja vakkari vaihtaa toimintamodeaan. Fordeissa taas vaatii valikkoon sukeltamista mutta en muista kytkikö automaattisesti normi vakkarille jos tutka olisi lian/lumen tms peitossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 950
On noita vaikka kuinka paljon. Ainakin Fordeissa, Toyotassa ja muistaakseni VAG vehkeissäkin saa normi vakkarin adaptiivisen tilalle. Esim Corollassa painat vakkarin nappia sekunnin tms ja vakkari vaihtaa toimintamodeaan. Fordeissa taas vaatii valikkoon sukeltamista mutta en muista kytkikö automaattisesti normi vakkarille jos tutka olisi lian/lumen tms peitossa.
Tommosessa vaan tulee mieleen että jos ajanut vuosia adaptiivisella ja sitten vahingossa onkin normaali päällä niin voisi aiheuttaa vaaratilanteita?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 519
Viestejä
4 249 748
Jäsenet
71 343
Uusin jäsen
Rikhard

Hinta.fi

Ylös Bottom