• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 925
Olisiko se sitten parempi että olisi vain kaksi 125kw letkua? Minusta tuossa saisi olla sen 10 letkua ja pahimmillaan 25kw per auto mutta ainakin jonotus onnistuisi automaattisesti. Minulla on tunne mutta en tiedä että 90% ajasta pitkäjärvellä ei käytetä edes 200 kw tehoja.
Tässä verrattiinkin supereihin joissa tehot ihan eri luokkaa kun abc:lla. Toki abc:n etu on että latureita on useammassa paikkaa, mutta jos on matkaa tekemässä niin kyllä superi voittaa mennen tullen kunhan on vaan sopivassa kohtaa matkaa ajatellen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Tesla on edellä muita:
-Supercharger verkosto, aivan ylivoimainen
-Ohjelmisto (esim. camp&dog mode, netflix jne) ja OTA-päivitykset
-Akun lämmitys (pikalaturille) ja jäähdytys
-Ei määräaikaishuoltoja takuun säilymiselle
-Kännykkä appi markkinoiden parhain.
-Autopilot.
-Sentry.
Ihan surettaa näin entisenä BMW kuskina BMW tilanne sähköautoissa. Tipahtanu täysin kelkasta. Toki ei saksalaisill kovin vahvasti muutenkaan nyt mene sähköautopuolella.
Superi on toki kiva juttu, ja käytin sitä viime kesänä muutamaan kertaan, mutta kuten aiemmin jo todettiin niin Suomessa tarjonta on vähäisempää ja hinta on korkeahko. Ohjelmistossa on toki hyvät puolensa varsinkin kartan osalta, mutta itse en todellakaan viitsinyt katsoa mitään videoita tai pelailla pelejä näytöltä, joka on oikealla alaviistossa tai en muutenkaan istuskele autossa ellei se ole välttämätöntä. Noiden ohjelmien sijaan ottaisin mieluummin toisen näytön tai hudin. Akun esilämmitys on toki edellä joitakin kilpailijoita, mutta ainakin korealaisilla se toimii myös näiden kotimaisten toimijoiden kanssa. Määräaikaishuoltoja ei ole, mutta kyllä huolloista saattaisi hyötyä olevan myös tämän merkin kohdalla, kun noita kuluvia osia saa olla melko ahkerasti vaihtamassa. Varsinainen autopilot ei toimi Suomessa, eli enemmänkin kyse on kaistavahdista, ja koko järjestelmä saattaa olla toisinaan hermoja raastava. Kännykkäappi ja sentry ansaitsevat toki kiitosta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 601
Tässä verrattiinkin supereihin joissa tehot ihan eri luokkaa kun abc:lla. Toki abc:n etu on että latureita on useammassa paikkaa, mutta jos on matkaa tekemässä niin kyllä superi voittaa mennen tullen kunhan on vaan sopivassa kohtaa matkaa ajatellen.
Onko sitten nykyään ABC niin hyvin käytössä, että joutuu useimmiten tilanteeseen, joissa laturi rajoittaa alle 100kw? Tämäkin asia on muuttunut paljon vuoden mittaan niin ei voi oikein viime kesän tiedoilla sanoa mitään.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tesla tuli huollosta. Kuskin puolen ovipahvista kuuluva sirinä oli korjattu jotenkin suoristamalla paneeli. Pysyikin poissa n. 500m kunnes palasi takaisin samanlaisena.

Myös edestä kuuluvasta äänistä löytyi kai syyllinen. Edestä menee jouset vaihtoon ja uusi aika varattu parin viikon päähän. Sen enempää en saanut puristettua irti muuta kuin, että jotain vikaa sieltä on löytynyt. Kai tää on normaalia kun autolla on kohta ajettu jo 5000km?

Auto oli myös huollon jäljiltä ihan paskainen sisältä.

niin ja kirsikkana kakun päälle sijaisautoa ei pystynyt tarjoamaan vaikka kuinka monta kertaa yritin. Sain sitten vakuutusyhtiöltä sijaisauton, mutta sen tankkaustakaan eivät luvanneet maksaa.

Hyvä tesla!

Ps. Silti oli sijaisauto toyotan jälkeen todella mielekästä hypätä taas tessun rattiin.
Tästä tunnistaa aidon tesla fanin!

Vikaa vian perään ja edes palvelu ei toimi, mutta kaikki on hyvin!

:srofl:
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Onko sitten nykyään ABC niin hyvin käytössä, että joutuu useimmiten tilanteeseen, joissa laturi rajoittaa alle 100kw? Tämäkin asia on muuttunut paljon vuoden mittaan niin ei voi oikein viime kesän tiedoilla sanoa mitään.
Kokemusta ei juurikaan ole kuin Espoosta mutta jos käy joskus 15.00-19.00 välillä laturilla niin kyllähän se aika lähellä sitä 40kwh on. Paha sitten sanoa miten tuolla maakunnissa missä sille pikalataukselle oikeasti on tarvetta kun tehdään pitkiä siirtymiä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 925
Tästä tunnistaa aidon tesla fanin!

Vikaa vian perään ja edes palvelu ei toimi, mutta kaikki on hyvin!

:srofl:
No eihän kaikki ole hyvin. Tesla vaan muuten on todella hyvä, mutta huolto ehkä ei.

Auto on tietysti kokonaisuus joka koostuu fyysisestä objektista, puhelinsoftasta, huollosta, palveluista jne. Eli kyllä auto itsessään voi olla hyvä vaikka joku muu osa-alue ei ole.

Minulla ei ole varsinaisesti kokemusta huollosta, mutta autona uusi Y on omasta mielestäni todella hyvä. Ikävää tietysti jos huolto ei toimi jos sitä joskus tarvitsee. Toivottavasti saavat parannettua tilannetta Teslalla.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 000
Tästä tunnistaa aidon tesla fanin!

Vikaa vian perään ja edes palvelu ei toimi, mutta kaikki on hyvin!

:srofl:
Varsinkin kun ottaa huomioon, että tekstini ei ollut yhtään sarkasmilla kirjoitettu.

Mutta köyhä kun olen, niin tällä hetkellä tuohon rahaan ei ole parempaakaan tarjolla. Toyota oli karu muistutus siitä, että ainakaan polttismaailmaan ei paluuta tapahdu, muuta kuin äärimmäisissä hätätilanteissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 012
Edit: niin en huomannutkaan että tämä oli Tesla-ketju... OT rönsyilee.

ABC-latauksen osalta latauskentän kokonaisteho riippuu suoraan kiinteistön liittymän koosta ja nykyisestä kuormituksesta.

Osassa kohteista on jouduttu rajoittamaan toistaiseksi lataustehoa isostikin, muistaakseni esim. Kalevan prisma Tampereella on kentän kokonaisteho tällä hetkellä vain 100kW kunnes saavat pääkeskukselle laajennuksen tehtyä.

Joissain toisissa kohteissa sitten taas olen nähnyt 600kW kokonaistehoa ja vieläpä Kempowerin adaptiivisella jännitteellä olevia latureita, joten Porsche-kuskir jne saa täydellä jännitteellä elektronimehua akkuun.

Lähde: Abc-latauksen pomot twitterissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 021
No eihän kaikki ole hyvin. Tesla vaan muuten on todella hyvä, mutta huolto ehkä ei.

Auto on tietysti kokonaisuus joka koostuu fyysisestä objektista, puhelinsoftasta, huollosta, palveluista jne. Eli kyllä auto itsessään voi olla hyvä vaikka joku muu osa-alue ei ole.

Minulla ei ole varsinaisesti kokemusta huollosta, mutta autona uusi Y on omasta mielestäni todella hyvä. Ikävää tietysti jos huolto ei toimi jos sitä joskus tarvitsee. Toivottavasti saavat parannettua tilannetta Teslalla.
Ovat parantaneet huoltoa nyt 4 vuotta jo ja mikään ei ole muuttunut kuin huonompaan suuntaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
576
Kaverilla hajosi Model 3:sta jarrusatula ja sen korjaamisessa kesti 3 viikkoa, koska osaa ei vaan saanut nopeammin.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 000
Ovat parantaneet huoltoa nyt 4 vuotta jo ja mikään ei ole muuttunut kuin huonompaan suuntaan.
Se on varmasti osaksi meistä käyttäjistäkin kiinni tässä tapauksessa. Sinne pitäisi antaa ihan huolella painetta pienistäkin epäkohdista. Reklamoida kaikki pienetkin jutut ja sekoittaa tarvittaessa vähän kuluttaja-asiamiestä mukaan.

Itse ainakin aion tapella oman autoni kohdalla kaikki epäkohdat kuntoon, vaikka se veisi kaiken vapaa-aikani ja tuo sijaisauto asiakaan ei jää tähän.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Superi on toki kiva juttu, ja käytin sitä viime kesänä muutamaan kertaan, mutta kuten aiemmin jo todettiin niin Suomessa tarjonta on vähäisempää ja hinta on korkeahko. Ohjelmistossa on toki hyvät puolensa varsinkin kartan osalta, mutta itse en todellakaan viitsinyt katsoa mitään videoita tai pelailla pelejä näytöltä, joka on oikealla alaviistossa tai en muutenkaan istuskele autossa ellei se ole välttämätöntä. Noiden ohjelmien sijaan ottaisin mieluummin toisen näytön tai hudin. Akun esilämmitys on toki edellä joitakin kilpailijoita, mutta ainakin korealaisilla se toimii myös näiden kotimaisten toimijoiden kanssa. Määräaikaishuoltoja ei ole, mutta kyllä huolloista saattaisi hyötyä olevan myös tämän merkin kohdalla, kun noita kuluvia osia saa olla melko ahkerasti vaihtamassa. Varsinainen autopilot ei toimi Suomessa, eli enemmänkin kyse on kaistavahdista, ja koko järjestelmä saattaa olla toisinaan hermoja raastava. Kännykkäappi ja sentry ansaitsevat toki kiitosta.
Supereita on suomessa 22 eripaikassa ja 8 on tulossa lisää. Mielestäni superien hinnoittelu ei ole korkeahko muihin verrattuna esim mikkelin seudulla:
-Teslan superi 33c/kwh, klo 16-20 37c/kwh
-abc mikkeli 31c/kwh
-virta (ramin konditoria) 36c/kwh
-recharge (siiskonen punaisen piipunkievari) 63c/kwh
-k-lataus (50kw) mikkelin kcm 0,20€/min
Mitä määräaikaishuoltoja pitäisi olla? Ei ne määräaikaishuollot auto tukivarsien kulumiseen yhtään auta.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Onko sitten nykyään ABC niin hyvin käytössä, että joutuu useimmiten tilanteeseen, joissa laturi rajoittaa alle 100kw? Tämäkin asia on muuttunut paljon vuoden mittaan niin ei voi oikein viime kesän tiedoilla sanoa mitään.
Kyllä ne vaan abc:t on erittäin kovalla käytöllä maakunissa kun etelästä lähetään joukolla pohjosemmaksi mökille, sukulaisiin jne. Ei riitä yhen kampaviinerin syönti että akkua latautuis riittävästi. Sen takia supereilla, varsinkin V3 riittää kapaa kaikille lataajillle.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
Tesla on edellä muita:
-Supercharger verkosto, aivan ylivoimainen
Pääkaupunkiseudulla asuvana tämä asia itselleni ihan vieras. En ole törmännyt kertaakaan missään, joten liekö niitä edes täällä päin suomea olemassa? En oo tosin kaivannutkaan kun lähes missä tahansa marketissa hoituu lataukset ABC:n tai K-Latauksen kautta.

Mä en osaa yksilöidä missä Tesla on edellä muita, mutta 30v ja kymmeniä eri kikottimia omistaneena ja ajaneena tää on ensimmäinen jolla haluaa vain ajella, vaikkei varsinaisesti olisi edes mitään asiaa liikkua mihinkään. Yleisfiilis vekottimesta, voimalinjan reagointi yms. järjellä selittämättömät asiat. Kyllähän se V8 -moottorin ääni tekisi kokemuksesta vielä väkevämmän, mutta kaikkea ei voi köyhä saada. Muuten sitä mieltä, että noi adaptiiviset vakkarit, autopilotit yms. aina pois päältä tämän auton kanssa. Ainoastaan ajokokemusta pilaavia tekjöitä. En vakkaria käytellyt juurikaan edellisessä autollanikaan, koska itse ajaminen nyt on vain yleisesti ottaen se juttu, mutta tällä voimalinjalla sen käyttö kiinnostaa vielä vähemmän.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 076
Pääkaupunkiseudulla asuvana tämä asia itselleni ihan vieras. En ole törmännyt kertaakaan missään, joten liekö niitä edes täällä päin suomea olemassa? En oo tosin kaivannutkaan kun lähes missä tahansa marketissa hoituu lataukset ABC:n tai K-Latauksen kautta.
Ei noita tällä hetkellä ole pk-seudulla. Espooseen Ikean lähelle on aukeamassa (tavoite Q2/2023 aikana) asema. Helsinkiin tuollaista oli jossain vaiheessa suunniteltu, mutta se taisi jäädä ainakin toistaiseksi toteutumatta.

EDIT: täältä voi tarkistella nykyisiä ja jo päätettyjä uusia asemia: Käy myymälässä | Tesla
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 021
Se on varmasti osaksi meistä käyttäjistäkin kiinni tässä tapauksessa. Sinne pitäisi antaa ihan huolella painetta pienistäkin epäkohdista. Reklamoida kaikki pienetkin jutut ja sekoittaa tarvittaessa vähän kuluttaja-asiamiestä mukaan.

Itse ainakin aion tapella oman autoni kohdalla kaikki epäkohdat kuntoon, vaikka se veisi kaiken vapaa-aikani ja tuo sijaisauto asiakaan ei jää tähän.
Kyllä sitä palautetta on annettu ja KKV sotkettu monessa tapauksessa. Eikä asiaa saada korjattua. Nyt uutena minkä itsekin koit että auto palautetaan likaisena. Se alkoi viime vuoden lopussa.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
Ei noita tällä hetkellä ole pk-seudulla. Espooseen Ikean lähelle on aukeamassa (tavoite Q2/2023 aikana) asema. Helsinkiin tuollaista oli jossain vaiheessa suunniteltu, mutta se taisi jäädä ainakin toistaiseksi toteutumatta.

EDIT: täältä voi tarkistella nykyisiä ja jo päätettyjä uusia asemia: Käy myymälässä | Tesla
Jep. Eli toisin sanoen mitään verkostoa ei ole suomessa olemassa. Muutama hassu piste ripoteltuna sinne tänne. Mahtuuko noihin yhteensä joku 20-autoa latautumaan :)
Onneksemme nämä meidän kauppaketjut tekevät hyvää duunia infran laajentamisen suhteen.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 076
Jep. Eli toisin sanoen mitään verkostoa ei ole suomessa olemassa. Muutama hassu piste ripoteltuna sinne tänne. Mahtuuko noihin yhteensä joku 20-autoa latautumaan :)
Onneksemme nämä meidän kauppaketjut tekevät hyvää duunia infran laajentamisen suhteen.
No ne on tietysti sijoiteltu niin että ovat pääosin valtateiden varrella. Suomessa tuo tietysti vielä alkuvaiheessa kun pisteitä on ripotellen.

Näissä on kuitenkin se etu, että etenkin uudemmilla V3 asemilla lataustehot on huomattavasti paremmat kuin esim abc:llä jos vaan parametrit on lataukseen tullessa kunnossa (tarpeeksi alhainen akku% jne).

Ei noista tietysti pk-seudulla suhaavalle ole juuri hyötyä mutta jos tekee pidempää reissua niin kyllä mä mieluummin kurvaan Superille kuin ABC/K-lataukselle.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
No ne on tietysti sijoiteltu niin että ovat pääosin valtateiden varrella. Suomessa tuo tietysti vielä alkuvaiheessa kun pisteitä on ripotellen.

Näissä on kuitenkin se etu, että etenkin uudemmilla V3 asemilla lataustehot on huomattavasti paremmat kuin esim abc:llä jos vaan parametrit on lataukseen tullessa kunnossa (tarpeeksi alhainen akku% jne).

Ei noista tietysti pk-seudulla suhaavalle ole juuri hyötyä mutta jos tekee pidempää reissua niin kyllä mä mieluummin kurvaan Superille kuin ABC/K-lataukselle.
Kuopio tulee varmaan kojeistettua pikapuoliin. Onko noi miten ruuhkaisia yleensä? Maksu menee suoraan autoon liitetyltä kortilta?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 076
Kuopio tulee varmaan kojeistettua pikapuoliin. Onko noi miten ruuhkaisia yleensä? Maksu menee suoraan autoon liitetyltä kortilta?
Ei nuo normaaleina aikoina taida kovin ruuhkaisia olla. Tilannehan näkyy Teslan navigaattorissa ja taitaa päivittyäkin suht reaaliaikaisesti.

Lataus on sitten ihan plug & charge tyylisesti, kunhan sovellukseen on asetettu maksukortti niin ei pitäisi mitään ongelmia olla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 800
Tesla on edellä muita:
-Supercharger verkosto, aivan ylivoimainen
-Ohjelmisto (esim. camp&dog mode, netflix jne) ja OTA-päivitykset
-Akun lämmitys (pikalaturille) ja jäähdytys
-Ei määräaikaishuoltoja takuun säilymiselle
-Kännykkä appi markkinoiden parhain.
-Autopilot.
-Sentry.
Ihan surettaa näin entisenä BMW kuskina BMW tilanne sähköautoissa. Tipahtanu täysin kelkasta. Toki ei saksalaisill kovin vahvasti muutenkaan nyt mene sähköautopuolella.
Näin Tesla-kuskina totean, että bemari on parempi ajaa ja on hiljaisempi. Niilläkin lienee jokin merkitys autoilun kannalta.

- Supercharger ei ole Suomessa mikään etu, maailmalla kyllä.
- Ohjelmisto ja OTA-päivitykset ovat aivan eri tasolla kuin muilla. Käyttöliittymän jouhevuus hymyilyttää. Appi samoin.
- Akun lämmityksen osalta muut ovat kirimässä, ei liene kilpailuetu kauan.
- Takuun säilyminen ilman huoltoja on plussaa, mutta jarrut ja ripustukset olisi syytä välillä syynätä. Teslakin suosittelee.
- Autopilotissa ei ole mitään erikoista perusmallissa ja ymmärtääkseni paremmatkaan eivät suurta lisäarvoa tuo.
- Sentry on hyvä ja kun sen saa vielä kotona, töissä ja suosikkisijainneissa pois akkua syömästä.

Lisäisin Teslan edut -listaan:
- Hinta suhteessa toimintamatkaan, suorituskykyyn ja auton vakiovarusteluun. Viimeistelyn taso parantunut. Laadusta voi olla montaa mieltä.
- Huollon järjestäminen applikaatiolla. Toimintatapana fiksu, kunhan reagointiaika olisi auton hintaluokan mukainen. Nyt ei ole.
- Ranger. Suomessa pitkien etäisyyksien myötä ranger-huolto on oivallinen. Toki vastapuolella on todella harva huoltamoverkosto.
- Toimitusaika. Pakkohan tälle on arvoa antaa. Ei ole mistään kotoisin odottaa yli vuosi autoa.
- Ostamisen helppous. Koeajon varaaminen on kätevää ja ostaminen kestää noin minuutin. Joillekin etu, jotkut eivät tykkää.

En silti bemareihin vertaisi. Bemari panostaa edelleen ajettavuuteen, varustelumahdollisuuksiin, premium-vaikutelmaan, marmoripalatseihin ja huollon palveluihin. Teslalla pääpaino on ollut mallien ja variaatioiden vähäisyydessä, ylivoimaisessa voimalinjassa ja softassa.

Siihen on varmaan joku syy miksi kaikki muut valmistajat luopuivat vertikaalista integraatiosta ja käyttävät alihankkijoita asioiden itse tekemisen sijaan.
Varmaankin historia ja mallivalikoiman laajuus kaikkine variaatioineen? Ymmärtääkseni sähköautot ovat aika paljon yksinkertaisempia ja Teslalla varsinkin, kun mallivalikoima ja variaatiot ovat minimaalisia.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 679
- Akun lämmityksen osalta muut ovat kirimässä, ei liene kilpailuetu kauan.
Tämäkin on sellainen että muut ovat olleet kirimässä vuosia. Ainoastaan Hyundai/Kia on saanut jotain aikaiseksi. ID4/Q4/Enyaq se on ollut tulossa jo parin vuoden ajan, hiljaista on. EQC se piti olla alusta asti, tietääkseni ei ole vieläkään. fat e-tronissa ei myöskään vaikka kyseisen auton markkinoinnissa korostetaan akun lämmönhallinnan mahtavuutta.

Tuollaisia ihan perusasioita puuttuu muista autoista. Esmes joku e-tron gt/taycan olisi kiva auto, mutta niistä puuttuu mm. sentry, puhelinavain, niissä on "kardaanitunneli", vain taycanissa on säköinen latausluukku ja sekin lisävaruste. Paljon tälläisia pieniä asioita, mutta ne vaikuttaa käytettävyyteen suurella tavalla. Esmes fat-etronissa menee melkein minuutti kun vaihdat käyttäjäprofiilia. Teslassa kun on puhelinavain, profiili on automaattisesti oikein. Ja jos täytyy vaihtaa profiilia niin se tapahtuu sekunneissa, ei tarvitse odottaa että se lataa.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
Tämäkin on sellainen että muut ovat olleet kirimässä vuosia. Ainoastaan Hyundai/Kia on saanut jotain aikaiseksi. ID4/Q4/Enyaq se on ollut tulossa jo parin vuoden ajan, hiljaista on. EQC se piti olla alusta asti, tietääkseni ei ole vieläkään. fat e-tronissa ei myöskään vaikka kyseisen auton markkinoinnissa korostetaan akun lämmönhallinnan mahtavuutta.

Tuollaisia ihan perusasioita puuttuu muista autoista. Esmes joku e-tron gt/taycan olisi kiva auto, mutta niistä puuttuu mm. sentry, puhelinavain, niissä on "kardaanitunneli", vain taycanissa on säköinen latausluukku ja sekin lisävaruste. Paljon tälläisia pieniä asioita, mutta ne vaikuttaa käytettävyyteen suurella tavalla. Esmes fat-etronissa menee melkein minuutti kun vaihdat käyttäjäprofiilia. Teslassa kun on puhelinavain, profiili on automaattisesti oikein. Ja jos täytyy vaihtaa profiilia niin se tapahtuu sekunneissa, ei tarvitse odottaa että se lataa.
Yhdyn muuten, mutta kyllä tuo Taycan on sellainen auto, että pienet puutteet ovat vain kauneuspilkkuja. Mikään sähköauto missään ei yllä lähellekään sen vehkeen kokonaisvaltaista röyhkeyttä. Ylivoimaisesti upein tekele, joka sähkärimaailmassa on synnytetty.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Jep. Eli toisin sanoen mitään verkostoa ei ole suomessa olemassa. Muutama hassu piste ripoteltuna sinne tänne. Mahtuuko noihin yhteensä joku 20-autoa latautumaan :)
Onneksemme nämä meidän kauppaketjut tekevät hyvää duunia infran laajentamisen suhteen.
Suomen supereille mahtuu samanaikaisesti 142 autoa lataamaan, väittäisin että aika kova luku esim. jos verrataan k-latauksen 150kw ja yli latureiden määrään. Ja niinkuin tuossa mainittiinkin, superit ja pikalaturit ovat pääsääntöisesti tarkoitettu nopeaan pitkän matkan taittamiseen, ei jokapäiväiseen lataukseen, siksi ne sijoitetaan valtateiden varsille, ei asutuskeskuksiin. Toki esim. Taksit erijuttu.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 667
Näin Tesla-kuskina totean, että bemari on parempi ajaa ja on hiljaisempi. Niilläkin lienee jokin merkitys autoilun kannalta.

- Supercharger ei ole Suomessa mikään etu, maailmalla kyllä.
- Ohjelmisto ja OTA-päivitykset ovat aivan eri tasolla kuin muilla. Käyttöliittymän jouhevuus hymyilyttää. Appi samoin.
- Akun lämmityksen osalta muut ovat kirimässä, ei liene kilpailuetu kauan.
- Takuun säilyminen ilman huoltoja on plussaa, mutta jarrut ja ripustukset olisi syytä välillä syynätä. Teslakin suosittelee.
- Autopilotissa ei ole mitään erikoista perusmallissa ja ymmärtääkseni paremmatkaan eivät suurta lisäarvoa tuo.
- Sentry on hyvä ja kun sen saa vielä kotona, töissä ja suosikkisijainneissa pois akkua syömästä.

Lisäisin Teslan edut -listaan:
- Hinta suhteessa toimintamatkaan, suorituskykyyn ja auton vakiovarusteluun. Viimeistelyn taso parantunut. Laadusta voi olla montaa mieltä.
- Huollon järjestäminen applikaatiolla. Toimintatapana fiksu, kunhan reagointiaika olisi auton hintaluokan mukainen. Nyt ei ole.
- Ranger. Suomessa pitkien etäisyyksien myötä ranger-huolto on oivallinen. Toki vastapuolella on todella harva huoltamoverkosto.
- Toimitusaika. Pakkohan tälle on arvoa antaa. Ei ole mistään kotoisin odottaa yli vuosi autoa.
- Ostamisen helppous. Koeajon varaaminen on kätevää ja ostaminen kestää noin minuutin. Joillekin etu, jotkut eivät tykkää.

En silti bemareihin vertaisi. Bemari panostaa edelleen ajettavuuteen, varustelumahdollisuuksiin, premium-vaikutelmaan, marmoripalatseihin ja huollon palveluihin. Teslalla pääpaino on ollut mallien ja variaatioiden vähäisyydessä, ylivoimaisessa voimalinjassa ja softassa.


Varmaankin historia ja mallivalikoiman laajuus kaikkine variaatioineen? Ymmärtääkseni sähköautot ovat aika paljon yksinkertaisempia ja Teslalla varsinkin, kun mallivalikoima ja variaatiot ovat minimaalisia.
Kyllä ne superit on vaan etu ainakin omasta mielestä. Koko latauskokemus superilla on ylivoimainen: autosta näkee latauskentän täyttöasteen ja mahdollisen odotusajan. Ei tägejä ja tottakai kahvassa oleva teslanappi. Myös ulkomailla ajaessa en kertakaikkiaan uskalla jättää latausta muun kuin superin varaan kun ikinä ei tiedä saako sieltä sähköä vai ei. (Appi ja maksuongelmat)
Miten esim. Uudessa bmw 320i:ssä näkyy tämä kehuttu ajettavuus? Ymmärrän tehokkaat M mallit mutta en näitä kansanmalleja.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
Onko kukaan käynyt ajamassa Model 3:sta radalla? Tykkään siitä miten vakaasti auto käyttäytyy mutkissa ja sieltä ulostullessa, mutta regen on kyllä aikamoinen romantiikan tappaja jarrutuksissa. Todella vaikeaa löytää hyvää tuntumaa / oikeita jarrutuspaikkoja. Periaatteessa se mahdollistaisi vähän myöhäisemmän jarrutuksen, koska kaasun nostaminen aloittaa jo prosessin, mutta ainakin tottumattomana tuota on vaikeaa ottaa huomioon ja ennakoida siten, että homma menisi sujuvasti. Yleensä lopputuloksena on tarpeettoman suuri nopeuden pudotus / liian aikainen jarrutus. Vasemmalla jalalla varmaan toimisi, mutta se vaatisi vähän opettelua.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 679
Yhdyn muuten, mutta kyllä tuo Taycan on sellainen auto, että pienet puutteet ovat vain kauneuspilkkuja. Mikään sähköauto missään ei yllä lähellekään sen vehkeen kokonaisvaltaista röyhkeyttä. Ylivoimaisesti upein tekele, joka sähkärimaailmassa on synnytetty.
Ajettavuudeltaan varmasti, päivittäiskäytössä en voi olla samaa mieltä. Käytän siis omaa autoa työautona.

Tämä on taas niitä asioita joita en vaan ymmärrä, hyöty on tasan tarkkaan nolla kun miettii käyttöä ja tuo vain potentiaalisia vikakohteita.

Eli omassa listassa sähköinen latausluukku on pitkä miinus samaten kuten sähköiset ovenkahvatkin.
Esmes ei tarvitse ikinä muistaa laittaa sitä kiinni, ei tarvitse koskea autoon jos se on likainen. Nämä jo ovat tarpeeksi minulle. Vähän kuin adaptiivinen vakkari. En sitä osannut kaivata ennen kuin siihen totuin.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 679
Onko kukaan käynyt ajamassa Model 3:sta radalla? Tykkään siitä miten vakaasti auto käyttäytyy mutkissa ja sieltä ulostullessa, mutta regen on kyllä aikamoinen romantiikan tappaja jarrutuksissa. Todella vaikeaa löytää hyvää tuntumaa / oikeita jarrutuspaikkoja. Periaatteessa se mahdollistaisi vähän myöhäisemmän jarrutuksen, koska kaasun nostaminen aloittaa jo prosessin, mutta ainakin tottumattomana tuota on vaikeaa ottaa huomioon ja ennakoida siten, että homma menisi sujuvasti. Yleensä lopputuloksena on tarpeettoman suuri nopeuden pudotus / liian aikainen jarrutus. Vasemmalla jalalla varmaan toimisi, mutta se vaatisi vähän opettelua.
Puhutko nyt siis puhtaasti rata-ajosta? Track modella saa regenin pois.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 261
Esmes ei tarvitse ikinä muistaa laittaa sitä kiinni, ei tarvitse koskea autoon jos se on likainen. Nämä jo ovat tarpeeksi minulle. Vähän kuin adaptiivinen vakkari. En sitä osannut kaivata ennen kuin siihen totuin.
Tällä ei ole mitään tekemistä adaptiivisen vakkarin kanssa merkitystasolla. Jos ei muista laittaa latausluukkua kiinni niin sitten kannattaa ylipäätänsä miettiä olisiko julkiset oikea väline liikkumiseen, kuinka monella on ongelma että unohtaa laittaa tankkausluukun kiinni? Ja autoon koskeminen yhdellä sormella luukun laittamiseksi kiinni ilman että sotkee käsiä ei sekään pitäisi olla ongelma.

Tämä on klassinen esimerkki ratkaisusta ongelmaan jota ei oikeasti ole, minun mielestäni siis.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 679
Track Mode on vain Performance mallissa, sr+ ja lr ei ole.
Näin on, jos radalle meinaa niin kannattaa ottaa perffi. Ja muutenkin suosittelen lämpimästi :D

Tällä ei ole mitään tekemistä adaptiivisen vakkarin kanssa merkitystasolla. Jos ei muista laittaa latausluukkua kiinni niin sitten kannattaa ylipäätänsä miettiä olisiko julkiset oikea väline liikkumiseen, kuinka monella on ongelma että unohtaa laittaa tankkausluukun kiinni? Ja autoon koskeminen yhdellä sormella luukun laittamiseksi kiinni ilman että sotkee käsiä ei sekään pitäisi olla ongelma.

Tämä on klassinen esimerkki ratkaisusta ongelmaan jota ei oikeasti ole, minun mielestäni siis.
Itseä ainakin harmittaa kun ajaa firman autolla ja joutuu sörkkimään autoa ja maalipintaa. Ehkä jos omassa autossa olisi manuaalinen luukku, niin sen muistaisi paremmin. Mutta ei ole niin ei tarvitse. Tankkaaminen on sen puolesta aktiivisempaa touhua, siinä ollaan koko tankkauksen ajan. Lataaminen on passiivista. Ja näin anekdoottina, olen nähnyt useita latausluukkuja auki myös plugareista, heidän pitäisi se varsinkin muistaa mutta sitä sattuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
845
Ja autoon koskeminen yhdellä sormella luukun laittamiseksi kiinni ilman että sotkee käsiä ei sekään pitäisi olla ongelma.
Kyllä mua on noissa bemareissa ärsyttänyt likaista autoa tökkiä sormella. Tai puhdasa. Pikkuisen pölyisessä autossa tympeän näköinen kun on sormenjälkiä pölyssä, ja taas kun puhdasta autoa tökit niin kohta niissä sormenjäljen kohdissa on sitä pölyä. Pieni juttu, mutta ärsyttäähän se saatana :D
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 234
Sähköavauksessa on about se yksi tarpeellinen piirre, eli jos kyseessä on hatchback tai farmari tms. niin sillä avauskorkeuden säädöllä voi olla jotain arvoa. Itsellä siis omassa autossa manuaalinen luukku ja pitää ajaa aivan tallin perälle että takaluukku aukeaa kokonaan johtuen nousevasta autotallin ovesta. Jos olisi sähköinen niin voisi jättää sen 15 senttiä kauemmaksi kun voisi säätää korkeutta.
Muuten olen kokenut että manuaalinen on nopeampi. Takakontin saa tosiaan manuaalisesti helpommin jätettyä auki (aka viimeinen lukitus ei mene päälle), mutta ainakin omassa sen oppii kuulemaan äänestä miltä luukun sulkeutuminen kuulostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
Ajettavuudeltaan varmasti, päivittäiskäytössä en voi olla samaa mieltä. Käytän siis omaa autoa työautona.
Epäilen, että Taycanin tai vaikka 911:n ostaja arvottaa vähän eri asioita kun sähköisiä latausluukkuja, puhelinavaimia tai vaikka säilytystiloja lastenvaunuille. Sama ongelma pätee mielestäni monissa Tesla -keskusteluissa. Mielestäni Y ja X -mallit ovat ainoita, joilta voisi odottaa määrättyjä perheautolle asetettuja vaatimuksia. Kolmosessa ja S:ssä painotukset enemmän siellä sporttisuudessa ja suorituskyvyssä kun lasten kuskaamisessa hiekkatiellä tai maksimaalisessa mukavuushifistelyssä. S toki sen hintaluokan auto, että siltä sopii sellaista Taycan tasoa odottaa myös sillä mukavuus/viimeistelypuolella.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 584
Onko kukaan käynyt ajamassa Model 3:sta radalla? Tykkään siitä miten vakaasti auto käyttäytyy mutkissa ja sieltä ulostullessa, mutta regen on kyllä aikamoinen romantiikan tappaja jarrutuksissa. Todella vaikeaa löytää hyvää tuntumaa / oikeita jarrutuspaikkoja. Periaatteessa se mahdollistaisi vähän myöhäisemmän jarrutuksen, koska kaasun nostaminen aloittaa jo prosessin, mutta ainakin tottumattomana tuota on vaikeaa ottaa huomioon ja ennakoida siten, että homma menisi sujuvasti. Yleensä lopputuloksena on tarpeettoman suuri nopeuden pudotus / liian aikainen jarrutus. Vasemmalla jalalla varmaan toimisi, mutta se vaatisi vähän opettelua.
Tuohon regeniinkin tottuu. Pitää automaattisesti jalkaa kaasulla sopivasti nollaten rullaukseen. On talvella jopa erittäin hyvä ominaisuus kun haluaa tasapainoilla jarrun ja kaasun välillä pidon rajalla. Ja track mode tosiaan on vain performancessa jossa saa sitten säädettyä nelikon painotusta eteen vs taakse (suoraan kiihdyttäessä vetää aina vakio 50/50 tasapainoon), ajonvakautuksen puuttumiskynnystä ja mm. regeniä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 679
Epäilen, että Taycanin tai vaikka 911:n ostaja arvottaa vähän eri asioita kun sähköisiä latausluukkuja, puhelinavaimia tai vaikka säilytystiloja lastenvaunuille. Sama ongelma pätee mielestäni monissa Tesla -keskusteluissa. Mielestäni Y ja X -mallit ovat ainoita, joilta voisi odottaa määrättyjä perheautolle asetettuja vaatimuksia. Kolmosessa ja S:ssä painotukset enemmän siellä sporttisuudessa ja suorituskyvyssä kun lasten kuskaamisessa hiekkatiellä tai maksimaalisessa mukavuushifistelyssä. S toki sen hintaluokan auto, että siltä sopii sellaista Taycan tasoa odottaa myös sillä mukavuus/viimeistelypuolella.
Voi olla niinkin, mutta toisaalta voisin itsekin olla taycanin ostaja jos nämä alkeelliset perusominaisuudet löytyisvät. "Softaa se vain on"
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 234
No siis taycanin (tai Porschen) reitti- ja latausnavigointi on ainoana muista valmistajista Teslan tasolla ellei jopa parempi. Paremmuus on tuossa kohtaa aika pitkälle subjektiivista joten en lähde itse arvottamaan.

Mutta noin yleisesti kiinnostaa korjauskustannuksista kuuleminen noin takuun jälkeen. Tässä en siis puhu tee-se-itse korjauksista (koska niitä voi tehdä kaikkiin autoihin) vaan siitä rahamäärästä joka menee takuun ulkopuolella normi korjaamolle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 261
No siis taycanin (tai Porschen) reitti- ja latausnavigointi on ainoana muista valmistajista Teslan tasolla ellei jopa parempi. Paremmuus on tuossa kohtaa aika pitkälle subjektiivista joten en lähde itse arvottamaan.
Siis kaikki Android Automotive sähkärit ovat selvästi edellä Teslaa navigoinnin suhteen, ABRP natiivina skriinillä yhdessä Wazen yms kanssa on ylivoimainen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 679
No siis taycanin (tai Porschen) reitti- ja latausnavigointi on ainoana muista valmistajista Teslan tasolla ellei jopa parempi. Paremmuus on tuossa kohtaa aika pitkälle subjektiivista joten en lähde itse arvottamaan.

Mutta noin yleisesti kiinnostaa korjauskustannuksista kuuleminen noin takuun jälkeen. Tässä en siis puhu tee-se-itse korjauksista (koska niitä voi tehdä kaikkiin autoihin) vaan siitä rahamäärästä joka menee takuun ulkopuolella normi korjaamolle.
Mitä olet korjaamassa? Hinnat on yleensä osien hinta + kate + työ kuten muissakin autoissa. Osien hinnat on normaalitasoa ja työn hinta riippuu pajasta ja alueesta. Ainoat erot tulee jos tarvitsee voimansiirtoon koskea mutta harva 3/Y on vielä sen takuun ulkopuolella.

99% kaikista tukivarsista sun muista on vaihdettu takuuseen, Model 3 tullut suomeen 2019 eli ajan puolesta takuut alkanut vasta tänä vuonna raueta, kilometrien mukaan tietenkin on jo paljonkin aikaisemmin voinut, mutta silloinkin on yleensä hajonneet takuun aikana ja vaihdettu päivitettyyn osaan.

Kolarikorjauksetkaan eivät ole muita autoja kalliimmat jos vain pelti/muovikolarista puhutaan. Jos akku menee mäsäksi niin se on sitten isompi mälli tai joku tullut suoraan pohjaan eli ajanut isoon kiveen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
468
No siis taycanin (tai Porschen) reitti- ja latausnavigointi on ainoana muista valmistajista Teslan tasolla ellei jopa parempi. Paremmuus on tuossa kohtaa aika pitkälle subjektiivista joten en lähde itse arvottamaan.

Mutta noin yleisesti kiinnostaa korjauskustannuksista kuuleminen noin takuun jälkeen. Tässä en siis puhu tee-se-itse korjauksista (koska niitä voi tehdä kaikkiin autoihin) vaan siitä rahamäärästä joka menee takuun ulkopuolella normi korjaamolle.
jatkotakuu 80tkm jälkeen oli muistaakseni 800€ / vuosi - aika pieni kustannus kokonaisuudessa, vaikka ilmeisesti täystakuun kattavuutta tässä ei ole mutta mm. ILP viat kuuluu. Tuo kannattanee kuitenkin ottaa jos vikojen kustannukset jännittää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 081
800e/v on aika paljon varattavaksi lähes uuden auton korjauksiin jos tuo ei edes sisällä kuluvia osia?

Jos nyt ILP porsii korkeintaan vain kerran kolmeen vuoteen, niin takuun ottamatta jättämisellä maksaa jo aika paljon huoltoa - se voimalinjan ja akun takuu kuitenkin kattaa kuitenkin ne kalleimmat asiat.

Selkeästikään ei ole auton omistaminen persaukisten hommaa tällä pallolla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 229
Tämäkin on sellainen että muut ovat olleet kirimässä vuosia. Ainoastaan Hyundai/Kia on saanut jotain aikaiseksi. ID4/Q4/Enyaq se on ollut tulossa jo parin vuoden ajan, hiljaista on. EQC se piti olla alusta asti, tietääkseni ei ole vieläkään. fat e-tronissa ei myöskään vaikka kyseisen auton markkinoinnissa korostetaan akun lämmönhallinnan mahtavuutta.
Nopeasti tuntuu vain monella unohtuvan, ettei se Teslakaan osannut akkua lämmittää muille kuin omille latureille joitakin kuukausia sitten. Olisko edes puolta vuotta kun tuo ominaisuus tuli Tesloihin eli eihän sitä etumatkaa tarvitse edes kiriä kiinni, kun osa on ihan samalla viivalla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 800
Nopeasti tuntuu vain monella unohtuvan, ettei se Teslakaan osannut akkua lämmittää muille kuin omille latureille joitakin kuukausia sitten. Olisko edes puolta vuotta kun tuo ominaisuus tuli Tesloihin eli eihän sitä etumatkaa tarvitse edes kiriä kiinni, kun osa on ihan samalla viivalla.
Eikö oleellista ole, että lämmityksen saa päälle? Voi pistää navigoinnin jollekin laturille, jonka navista löytää ja ajaa sitten sille, missä lataa.
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
155
Samoja kysymyksiä ollut itselläkin mutta minkään auton koeajoon en ole vielä päässyt. Ihan mielenkiinnosta mitkä oli ne muut autot jota ajoit?
Kävin koeajamassa lisäksi volkkarin ID.3 ja ID.4. Ihan kivoja mut softat tuntui liian antiikkiselta, sekä jotenkin laiskan oloisia autoja verrattuna Teslaan. Lisäksi surkea äänentoisto oli niissä :confused2:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 194
Viestejä
4 228 039
Jäsenet
71 185
Uusin jäsen
PIP

Hinta.fi

Ylös Bottom