Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko tuota roadsteria silloin aikanaan vain esitelty vaikka siitä otettiin ennakkomaksujakin vastaan? Jotenkin kuvittelisin, että sekin olisi silloin aikoinaan kuitenkin julkistettu, mutta ei sitten vaan toteutunut lopulta. Mielenkiinnolla sinällään odotan, että ovatko ottaneet N malleista korealaisilta mallia vai mennäänkö MG Cybersterin tyylillä enemmän. Noiden muiden Teslojen myynti kun on hyytynyt aika rajusti niin saa nähdä tuleeko cabista enemmän bulkkituote ja näitä roadstereita myydään se "muutama kappale" kuten S ja varsinkin X -malleja (hipsukoissa koska myynti todella pientä vs. Teslan 3 ja Y mallit, kyllähän niitä.kappalemäärällisesti silti jokunen myydään).
 
Viimeksi muokattu:
Itse ajattelin että roadster on kuopattu lopullisesti, mutta cybertruck myy sen verran heikosti että ko. tuotantolinjoja voisi olla järkevää konvertoida joten siltä pohjalta uusi malli olisi tarpeen. Mutta toisaalta aika pitkä odotus jos tuohon pyrittäisiin, että tiedä sitten ruvettiinko siellä viime tiistaina työstämään Muskin viimeisintä ideaa.
 
..
Kuinkahan monta vuotta tätäkin on lupailtu. Taas pari lisää vuotta.....

Välillä tuntuu että tämä lupailu kaikesta on puhtaasti vaan sijoittajien vedätystä. Ja kaikki uppoo ja usko säilyy. Ihmeellistä.
MG Cybersterin saa heti jos tuollaista autoa kaipaa. Nettiautossakin kolme.
 
Mutta tekihän ne tuollaista jo vuonna 2008....eli hyvin ajoissa olivat, vähän liiankin ajoissa.
Kyllä näitä 21 kpl on myynnissä tälläkin hetkellä: Used Tesla Roadster for sale - AutoScout24

Tiedä miten tuollaista saa korjattua oikeasti eli kuten tuossa todettiin, niin varmaan sähköpuolen menopeleistä tämän hetken oikea haastaja on se MG Teslalle. Mutta jäädään nyt katsomaan mitä saavat ulos, kun se hetki tulee.
 
2500 tosiaan noita ilmeisesti on aikanaan tehty. Toista generaatiota sitten piti tulla 2020 (10000kpl valmistuskapasiteetilla aluksi), mutta sellainen ollut limbossa.
Mutta tosiaan MG Cybersteria saa jo nykyisin, joten roadsterin tekeminen vain avomallin tekemisen takia ei ole tarpeen. Ehkä Tesla hakee markkinaa ennemmin paikallisesti AMGn avomalleja vastaan, jolloin hintakin on tietysti sen mukainen.
 
Tuntuu vielä liian optimistiselta tuo fsd regulointi q1/26 mutta ehkä vuoden päästä.
Toivottavasti parin vuoden sisällä tuo roadster pykältää ulos 👌
Viikolla teslan edustaja kertoi, että jos regulaatio ei kerkeä mukaan voivat laittaa cybercab:iin ratin+polkimet+turvakuskin.

Muutama muu asia mistä puhuivat oli että vuosi AI5 piirin jälkeen tulee AI6 piiri mikä tuplaa suorituskyvyn. Elon myönsi ison aliarvioinnin 4680 kuivaprosessin vaikeuden kanssa, jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut mennä märällä elonin mukaan. 4680 akustot CT, Cybercab ja Semi.

Eikös Semi ole julkistettu jo aiemmin mutta tuotanto ei koskaan käynnistynyt? Ja nyt tulee jo uusi versio?
Semiä on pepsico:lla pilottikäytössä. Massavalmistus ei ole vielä alkanut.
 
Semin valmistuksen piti alkaa 2019. Muutama testiversio meni lopulta Pepsille 2022 joulukuusta alkaen. Valmistus saattaa alkaa ensi vuonna.
Eli ihan normaalissa Tesla-aikataulussa tuokin.

Sitä itse mietin, etttä nyt kun muut ovat jo ehtineet markkinoille huolto- yms verkostoineen, niin miksi valita Tesla ns. perinteisen merkin sijaan? Lupaillaanko näihinkin kameroilla autonomista ajoa?
 
Ei mitään syytä ainakaan Euroopassa; DAF, Renault, Iveco, MB hyökyy jo markkinaan. Myynti- ja huoltoverkostot valmiina ennestään.
 
Ei mitään syytä ainakaan Euroopassa; DAF, Renault, Iveco, MB hyökyy jo markkinaan. Myynti- ja huoltoverkostot valmiina ennestään.
Eikö Tesla semi ole väärin muotoiltu europpaan - liian pitkä nuppi joten ei saa laillisesti vetää täyspitkiä trailereita? Tuo kai se on syynä miksi euro-nupit ovat niin lyhyitä? Joku rekkamies voisi tietty kertoa myös asian oikean laidan, ettei hölmöjen tarvitsisi mutuilla.

Eurooppalaiset ajoaikamääräykset + paino / pituus jne. rajat aiheuttavat sen että optimointipisteet akun koolle / latausnopeudelle vetokyvylle / nupin koolle jne. ovat erilaiset.

Ei ole sattumaa että kummallakin mantereella on eri nuppivalmistajat.
 
Eikö Tesla semi ole väärin muotoiltu europpaan - liian pitkä nuppi joten ei saa laillisesti vetää täyspitkiä trailereita? Tuo kai se on syynä miksi euro-nupit ovat niin lyhyitä? Joku rekkamies voisi tietty kertoa myös asian oikean laidan, ettei hölmöjen tarvitsisi mutuilla.

Eurooppalaiset ajoaikamääräykset + paino / pituus jne. rajat aiheuttavat sen että optimointipisteet akun koolle / latausnopeudelle vetokyvylle / nupin koolle jne. ovat erilaiset.

Ei ole sattumaa että kummallakin mantereella on eri nuppivalmistajat.
Joo, Euroopassa yhdistelmän maksimipituus on se oikea pituus. Jenkeissä se mitataan ohjaamon takaseinästä, siksi siellä niitä jättimäisiä vetureita.
Paino ei ole ongelma kun euroopassa ajetaan jo nyt muutenkin raskaammilla kuormilla ku jenkkilässä.
 
Joo, Euroopassa yhdistelmän maksimipituus on se oikea pituus. Jenkeissä se mitataan ohjaamon takaseinästä, siksi siellä niitä jättimäisiä vetureita.
Paino ei ole ongelma kun euroopassa ajetaan jo nyt muutenkin raskaammilla kuormilla ku jenkkilässä.
Eurooppa on ottanut myös vähän varaslähtöä kun 800V laturikattavuus on paljon jenkkejä parempi, siellä on vain köpöisiä superchargereita joilla ei rekkoja latailla. Muut verkot kai aika lasten kengissä.
 
On ihan syyt miksei ympäri maailmaa myydyt eurot ole läsnä jenkeissä, eikä se riipu siitä mille runkopituudelle, akselivälille tai cabon ratkaisulle niitä tehtäisiin.

Jenkit on protektionistisia. Lähimmät euroveturit on Meksikossa tarjolla, mutta US/CAN "jostain syystä" ei. Australia ja Uusi-Seelanti on kiva koelaboratorio tuotteille, siellä myydään molempia. Ja jenkit on häviämässä pelin...
 
On ihan syyt miksei ympäri maailmaa myydyt eurot ole läsnä jenkeissä, eikä se riipu siitä mille runkopituudelle, akselivälille tai cabon ratkaisulle niitä tehtäisiin.

Jenkit on protektionistisia. Lähimmät euroveturit on Meksikossa tarjolla, mutta US/CAN "jostain syystä" ei. Australia ja Uusi-Seelanti on kiva koelaboratorio tuotteille, siellä myydään molempia. Ja jenkit on häviämässä pelin...
Bruce Wilsonin youtube-kanava on kyllä hauska. Bruce han sai erikoisluvilla tuotettua uuden Scanian maahan ja kierrättää sitä nyt näytillä ympäri jenkkilää.

Paikalliset rahtarit on ihan pähkinöistä tuosta kun pääsevät koeajolle. Pääsääntöisesti jokainen ammattilainen on sitä mieltä, että tuo on paikallisia vetureita valovuosia edellä ja käytännössä valtaisi markkinat jos vain myytäisiin mantereella.
 
Auto Model S 90D, 8/2016, 249tkm. Seisontajarrusta tuli jotain vikaa tänään. Eli auto kyllä onneksi liikkuu, mutta seisontajarru ei kytkeydy päälle. Eli auto rullaa, jos ei paina jarrupoljinta.

Googlen mukaan siellä on kaksi servoa, jotka liikuttelee käsijarrun jarrupaloja.


Täytyy huomenna mennä sinne auton huoltovalikon puolelle, jos sieltä selviäisi enemmän. Esim se, että onko vika vasemmalla vai oikealla puolella.
 
Auto Model S 90D, 8/2016, 249tkm. Seisontajarrusta tuli jotain vikaa tänään. Eli auto kyllä onneksi liikkuu, mutta seisontajarru ei kytkeydy päälle. Eli auto rullaa, jos ei paina jarrupoljinta.

Googlen mukaan siellä on kaksi servoa, jotka liikuttelee käsijarrun jarrupaloja.


Täytyy huomenna mennä sinne auton huoltovalikon puolelle, jos sieltä selviäisi enemmän. Esim se, että onko vika vasemmalla vai oikealla puolella.

Ainakin saksalaismerkeissä tuo jarrulle menevä johtosarja voi hapertua niin että auto herjaa vikaa. Itse osahan ei ole monimutkainen, siellä on vaan moottori mitä voi ohjata eri suuntiin napaisuutta kääntämällä. Tuon osan toiminnan voi kokeilla vaikka jostain akusta johdoilla syöttämällä jännitteen napoihin.

Tosin täytyy tunnustaa että juuri S:n jarruista ei ole kokemusta, mutta eiköhän ne jotain mersun vakiokamaa mahda olla?
 
Ainakin saksalaismerkeissä tuo jarrulle menevä johtosarja voi hapertua niin että auto herjaa vikaa. Itse osahan ei ole monimutkainen, siellä on vaan moottori mitä voi ohjata eri suuntiin napaisuutta kääntämällä. Tuon osan toiminnan voi kokeilla vaikka jostain akusta johdoilla syöttämällä jännitteen napoihin.

Tosin täytyy tunnustaa että juuri S:n jarruista ei ole kokemusta, mutta eiköhän ne jotain mersun vakiokamaa mahda olla?
Kävin vielä ajamassa ja aluksi toimi, mutta pihassa taas alkoi herjaamaan noita kahta vikaa.

Toivottavasti ei olisi johtosarjan vika? Mielessä siis ostaa 2kpl noita moottoreita ja vaihtaa ne. Lähes 250tkm pääsi ennen hajoamista.

Tosin voisihan sitä ehkä purkaa ja kokeilla akulla. Että kumpi puoli jumittaa enemmän?

Taisi olla tuo video, jonka jo katsoin. Alkaa noin 14min kohdasta.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://m.youtube.com/watch?v=LNqppPb-AgY


Uudet häiriöt siis:

EPB_w051_epbNotApplied​

EPB_w053_epbNotReleased​


IMG_20251108_214342.jpg
 
Kiinassa sertifioitu uusi y takapotku longrange isommalla akulla. 19" nakeilla 21km enemmän range kuin Tesla 3 longrange rwd myöskin 19" renkailla ja jää vain 9km vähemmälle range kuin 18" rengastuksella Tesla 3. Nämä siis Kiinan cltc mukaan, mutta katsellaan tuleeko Eurooppaan.

16c177a45ac5159cc6968d95109ad718f606c2bc_2_918x1000.jpeg
 
Auto Model S 90D, 8/2016, 249tkm. Seisontajarrusta tuli jotain vikaa tänään. Eli auto kyllä onneksi liikkuu, mutta seisontajarru ei kytkeydy päälle. Eli auto rullaa, jos ei paina jarrupoljinta.

Googlen mukaan siellä on kaksi servoa, jotka liikuttelee käsijarrun jarrupaloja.


Täytyy huomenna mennä sinne auton huoltovalikon puolelle, jos sieltä selviäisi enemmän. Esim se, että onko vika vasemmalla vai oikealla puolella.
Muuten ihan sama, mutta eikö tämän olisi voinut pitää korjausketjussa, johon myös pistit viestin asiasta?
 
Vähän jo tekee mieli Peugeot E-2008 autoa, jossa ei ongelmia ollut, mutta toki pieni akku.

9 vuotta vanhassa Model S:ssä mennyt tänä vuonna ilmastoinnin kompressori, joka oli jo ostettaessa joulukuussa rikki. Toinen taka alatukivarsi ja nyt käsijarru ei toimi enää.

Mutta mitä voi odottaa 224tkm -> 249tkm? No lähes kaikki mahdollinen alkaa levitä :D

Muuten ihan sama, mutta eikö tämän olisi voinut pitää korjausketjussa, johon myös pistit viestin asiasta?
Jatkoin tosiaan sinne, että en sotke tätä ketjua, jossa yleistä keskustelua autoista.


Ot:
Tänään kävin ajamassa ja mielestäni vasen puoli käsijarrusta toimii. Oikea puoli voisi olla se mikä on pimeänä.


Mulla 25tkm ajoa alkaen 1.1. Keskikulutus on ollut 193Wh/km. Toki nyt tuleva talvi suurentaa kulutusta vähän.

Screenshot_2025-11-09-17-07-32-738_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Kiinassa sertifioitu uusi y takapotku longrange isommalla akulla. 19" nakeilla 21km enemmän range kuin Tesla 3 longrange rwd myöskin 19" renkailla ja jää vain 9km vähemmälle range kuin 18" rengastuksella Tesla 3. Nämä siis Kiinan cltc mukaan, mutta katsellaan tuleeko Eurooppaan.
Mikähän se viimenen sarake mahtaa olla... kuormattavuutena 448 kg on todella vähän, jos kyytiin ottetaan viisi aikuista, niin muuta kuormaa jos sitäkään ei kyllä saa. Toki Kiinassa, mutta jos tuo samoilla numeroilla tänne tai Jenkkilään tulisi.
 
Ketkä hiljattain ovat uusia Tesloja ostaneet, niin oletteko miten tarkkaan noita jaksaneet syynätä luovutuspäivänä? Näyttää olevan olemassa jotain monen sivun checklistejä missä joka ikinen nippeli ja toiminto käydään läpi mutta kuulostaa vähän yliampuvalta. Eikö riitä että katsoo mallin olevan se mikä tilattu ja ulkoisesti vähän katselee ettei ole naarmuja, lommoja, irvisteleviä paneeleja tai vastaavaa mitkä olisi mahdollista itse saada myöhemmin aikaan? Muuthan saa myöhemmin varmasti takuuseen jos jotain huomaa ettei toimi oikein.
 
Ketkä hiljattain ovat uusia Tesloja ostaneet, niin oletteko miten tarkkaan noita jaksaneet syynätä luovutuspäivänä? Näyttää olevan olemassa jotain monen sivun checklistejä missä joka ikinen nippeli ja toiminto käydään läpi mutta kuulostaa vähän yliampuvalta. Eikö riitä että katsoo mallin olevan se mikä tilattu ja ulkoisesti vähän katselee ettei ole naarmuja, lommoja, irvisteleviä paneeleja tai vastaavaa mitkä olisi mahdollista itse saada myöhemmin aikaan?
Jos netistä katsoo, niin näitähän on joka lähtöön. Lähtien niistä tarkistuslistoista. Kyllä niistä asioista on paljon helpompi reklamoida, jos sen tekee heti eikä 15. päivä. Silloin ei jää mitään epäselvyyttä, onko autossa ollut vika jo luovutettaessa, vai onko se tullut siihen sen jälkeen. Riippuu vähän paljonko on seteleitä taskussa (riskivara) ja paljonko tuohon Teslaan luottaa -- sillähän ei kovin mairetteleva meine ole kuluttajasuojaan liittyen. Itse tarkistaisin tarkaan, sen sijaan että tappelee jälkikäteen. Pääsee keskimäärin paljon vähemmällä. Ja voi sinne ottaa jonkun muunkin toki tarkistamaan, jos ei itse halua sitä tehdä.

Itse ostin käytetyn etäkaupalla ja tarkistutin alustat jne. huollossa eli ei ollut kiire, mutta tutustuin tuohon aiheeseen siinä yhteydessä, että mitä pitäisi tarkastaa ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota.
 
Itse ainakin sanoin jo tämän ostettuani, että otan tutun autofiksarin mukaan päiväks ja tarjoan ruuat ym kun käy auton heti läpi. :D (Jos siis enää Teslan uutena ostan)
 
Kuinka monta kilometriä luulet sen Pösön kulkevan 9 vuoden ja 250 tkm jälkeen? Vertailisit yhtä vanhaan model Sään edes.
Aivan totta, ei pidä valittaa. Pösössä 50kWh akku ja Model S 90kWh, eli aivan eri autot minusta ainakin kyseessä.

Model S sisäinen laturi oli onneksi mennyt edellisen omistajan aikana. Pösö oli vm2023. Halvin 2023 Model S maksaa 60900€. Ihan kivasti on jo hinnat siinäkin laskeneet vähän paremmalle tasolle.


Pitäisi oikeastaan päästä tuollainen "uusi" Model S koeajamaan joskus. Hieman voisi kiinnostaa, vaikka kallis onkin.


Onneksi siis vain halpoja pikkuvikoja tuossa "ikälopussa" 9 vuotta vanhassa Model S autossa.
 
Ketkä hiljattain ovat uusia Tesloja ostaneet, niin oletteko miten tarkkaan noita jaksaneet syynätä luovutuspäivänä? Näyttää olevan olemassa jotain monen sivun checklistejä missä joka ikinen nippeli ja toiminto käydään läpi mutta kuulostaa vähän yliampuvalta. Eikö riitä että katsoo mallin olevan se mikä tilattu ja ulkoisesti vähän katselee ettei ole naarmuja, lommoja, irvisteleviä paneeleja tai vastaavaa mitkä olisi mahdollista itse saada myöhemmin aikaan? Muuthan saa myöhemmin varmasti takuuseen jos jotain huomaa ettei toimi oikein.
Itse en katsonut juurikaan. Yleisesti kiersin läpi onko mitään naarmuja tms, meni ehkä 2 min.
 
Onko model y:ssa jotain erityisesti teslaan liittyviä ongelmia mitä pitäisi uutta autoa vastaanottaessa tarkistaa ja eivät menisi takuuseen jos vaikka 2vk päästä huomaa? Pintapuolinen naarmut/maali/viimeistely lienee kannattava tehdä mitä tahansa uutta autoa vastaanottaessa eikä yksinomaan liity teslaan.

--

Toisissa uutisissa tesla aikoo tuoda robotaxin nevadaan ja las vegasiin. Jos/Kun tuo tapahtuu niin käyn kokeilemassa ja raportoin löydökset.
 
Onko model y:ssa jotain erityisesti teslaan liittyviä ongelmia mitä pitäisi uutta autoa vastaanottaessa tarkistaa ja eivät menisi takuuseen jos vaikka 2vk päästä huomaa? Pintapuolinen naarmut/maali/viimeistely lienee kannattava tehdä mitä tahansa uutta autoa vastaanottaessa eikä yksinomaan liity teslaan.
Tarkista ainakin että ratti on varmasti suorassa. Itselläni oli vinossa ja aurauskulmien säätö meni takuuseen.
 
Onko model y:ssa jotain erityisesti teslaan liittyviä ongelmia mitä pitäisi uutta autoa vastaanottaessa tarkistaa ja eivät menisi takuuseen jos vaikka 2vk päästä huomaa? Pintapuolinen naarmut/maali/viimeistely lienee kannattava tehdä mitä tahansa uutta autoa vastaanottaessa eikä yksinomaan liity teslaan.

--

Toisissa uutisissa tesla aikoo tuoda robotaxin nevadaan ja las vegasiin. Jos/Kun tuo tapahtuu niin käyn kokeilemassa ja raportoin löydökset.
Jos on neliveto niin kannattaa ajaa 80-120 kmh välillä tasaista nopeutta parin kmh nostoilla ja kuunnella pitääkö etumoottori sellaista tasaista ininää/ vinkumista. Vähän samanlainen ääni kuin akunlämmityksen ollessa päällä. Tätä voi myös demota paremmin ajamalla offroad mode päällä ja pois, mutta silloin ei voi käyttää vakkaria. Päällä olessa vinkuu, jos on vinkuakseen.

Testiä varten tulee olla mahdollisimman uusi ja sileä asfaltti, jotta tiemelu on mahdollisimman pieni. Tien on oltava myös kuiva, että ääni kuuluu.

Tuon äänen, kun autostaan löytää niin sen jälkeen sen kuulee aina ja siitä tulee aika hemmetin ärsyttävä. Mikäli autosta tämän äänen paikallistaa, kannattaa auto palauttaa kauppaan. Tesla ei tule tekemään tuolle asialle mitään, vaikka niin ensin lupaisivat 14 pv palautusoikeuden aikana ja vaikka saisit asiasta mustaa valkoiselle.

Yhden YP:n kanssa ensin huoltopäällikön kanssa ajaessa todettiin ääni, jonka myönsi olevan normaalista poikkeava, joka äänitettiin ja lähetettiin tutkittavaksi. Äänianalyysissä ei selvinnyt mitään ja auto piti tuoda huoltoon lisätutkimuksiin. Vetokujan mekaanikko ajoi autolla todennäköisesti lähimpään liikenneympyrään ja takaisin ja totesi, että kaikki äänet ovat normaaleja, eikä tarvetta ole lisätutkimuksille ja kumosi huoltopäällikön aiemman havainnon. Tämän jälkeen asiasta väännettiin useaan otteeseen ja taidettiin tutkia vielä ainakin kerran, mutta asia ei edennyt mihinkään.

Päädyin myymään auton alle vuoden omistuksen jälkeen, koska tuo ääni aiheutti hampaiden kiristystä ja päänsärkyä, joka kerta, kun autolla lähti lähikauppaa kauemmaksi. Vertailu kohtana minulla auton äänimaailmalle oli kaksi täysin samanlaista autoa, ennen tätä yksilöä, jotka eivät pitäneet mitään epämääräisiä ääniä.

Tästä oppineena, jos havaitsen jonkun vian mistä on pienintäkään epäilystä, että tuleeko se oikeasti laitettua kuntoon, lähtee auto takaisin Teslalle 14 pv aikana, enkä edes keskustele asiasta myyjän kanssa asiasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 652
Viestejä
4 993 419
Jäsenet
80 094
Uusin jäsen
Okko Stöckell

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom