Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Sen verran tarkennusta että näissä on myös BYDin eurooppaan dumppaamat plugarit mukana. BYDin myyntihän köhii jo Kiinassa, joten en olisi yllättynyt jos dumppausta tapahtuu lähiaikoina enemmänkin kannattavuuden kustannuksella.
EU tulli tilanteesta en satavarma, mutta BYD taisi saada "alennusta" eli ilmeisesti sitoutunut siihen ettei polkumyy (sähkiksiä?), eli Kiinasta tuontia vähän rajoittaa.

Kiinassa kaikki valmistajat hankaluuksissa, kun siellä käy kova hintasota ja syyttelevät toisiaan polkumyynnistä. BYD ymmärtääkseni ei ole heikoimmasta päästä.

Kiinalaiset ovat rankentamassa aurooppaan tuotantoa, BYD uutisointien (moottori.fi) perusteella tosin lyykkäämässä Unkarin tehdaan aloitusta (EU) ja kirittää Turkin aloitusta (Alunperin Unkarin tehtään piti tuottaa tänävuonna, ja Turkin seurata perässä)
 
Ensimmäinen takuun ulkopuolinen korjaamokäynti kolmoselle. Renkaanvaihdon yhteydessä yksi pinnapultti sanoi itsensä irti. Noh, ajattelin että niin pieni homma, että pääsis varmaan kokeilemaan ensi kertaa Rangerin palvelua. Vaan ei: tiketti sisään, aika Vetokujalle 1.5kk päähän ja hinta-arvio n. 400€..

Muutaman liikkeen soittelin läpi, niin myytiin eioota ("vie Teslalle"). Atoy otti kopin, auto sinne ja 15min päästä ulos, hintaa 50e. Olisi sen toki itsekin voinut kotipihassa vaihtaa, jos olisi yhtään vähemmän kädetön.

Tuntuipa ikävältä tuollainen lafkoihin soittelu ja edestakas viestittely.. ehtii tottua liian hyvään :psmoke:
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen takuun ulkopuolinen korjaamokäynti kolmoselle. Renkaanvaihdon yhteydessä yksi pinnapultti sanoi itsensä irti. Noh, ajattelin että niin pieni homma, että pääsis varmaan kokeilemaan ensi kertaa Rangerin palvelua. Vaan ei: tiketti sisään, aika Vetokujalle 1.5kk päähän ja hinta-arvio n. 400€..

Muutaman liikkeen soittelin läpi, niin myytiin eioota ("vie Teslalle"). Atoy otti kopin, auto sinne ja 15min päästä ulos, hintaa 50e. Olisi sen toki itsekin voinut kotipihassa vaihtaa, jos olisi yhtään vähemmän kädetön.

Tuntuipa ikävältä tuollainen lafkoihin soittelu ja edestakas viestittely.. ehtii tottua liian hyvään :psmoke:
Atoy toimi moitteetta myös itsellä Teslan korjauksessa - kolmasosalla Teslan hinta-arviosta.
 
Onko täällä kukaan laittanut m3p 2024-> 18 tuumaisia renkaita alle? Jenkkivideoissa näkyy, että olisi melko positiivinen vaikutus toimintamatkaan.
 
Onko täällä kukaan laittanut m3p 2024-> 18 tuumaisia renkaita alle? Jenkkivideoissa näkyy, että olisi melko positiivinen vaikutus toimintamatkaan.
Näkeehän sen jo Teslan sivuiltakin, että LR AWD 18" photon 716km -> 19" nova 660km.
Performancessa sitten sama akku ja moottorit tiettävästi, mutta softalla piristettynä ja 20" warp vanteilla 571km, eli kilometrejä saanee ihan hyvin pienemmällä rengastuksella, mutta toki sotii ehkä hieman koko performancen ideaa vastaan ja olisi ollut sama ottaa LR AWD.
 
Onko täällä kukaan laittanut m3p 2024-> 18 tuumaisia renkaita alle? Jenkkivideoissa näkyy, että olisi melko positiivinen vaikutus toimintamatkaan.
Ei 2024, mutta 2022. Käsittääkseeni pitäisi samat mennä 2026, johon mahdollisesti päivitän. Talvirenkaina olen käyttänyt 18" ja hyvin ovat pelittäneet. Pitää vain olla tarkkana, että mahtuvat isompien jarrusatuloiden kanssa. Megahjul konfiguraattorilla ja Vempeleellä noita itse pyörittelin ja päädyin Zax V5 18x8 settiin.
Näkeehän sen jo Teslan sivuiltakin, että LR AWD 18" photon 716km -> 19" nova 660km.
Performancessa sitten sama akku ja moottorit tiettävästi, mutta softalla piristettynä ja 20" warp vanteilla 571km, eli kilometrejä saanee ihan hyvin pienemmällä rengastuksella, mutta toki sotii ehkä hieman koko performancen ideaa vastaan ja olisi ollut sama ottaa LR AWD.
Suoran linjan lähtöjä tai ohituskiihtyvyyttä ei pienempi rengaskoko haittaa, voi auttaakin ainakin jos pitoa riittää. Ainakin uudessa performancessa on tehokkaampi takamoottori, mutta tuskin se hirveästi enempää syö.
 
Model 3:sta antautui takaluukun sähkömoottori 4 vuoden ja 130 000km kohdalla. Itse mekaanisesti moottori toimii, mutta jotain härvelin sisällä hajalla joka aiheuttaa sen että pyöräyttää pallonivelen irti kun moottoria käyttää. No uutta varaosaa tilalle, ovokosta yrittävät pyytää n. 200e mokomasta osasta.
 
Kannattaa kysyä apilla Teslalta varaosaa, osittain hyvinkin kilpailukykyisiä hintoja. Sit rangeri vaihtamaan jos numerot kohtaa.
 
Syyskuun hypemyynnit ei nyt sitten kuitenkaan tainneet vastata kysyntää; todella pehmeää Teslan myynti niin Suomessa kuin päivittäin raportoivissakin maissa (UK, Norja, Espanja, Ruotsi, Tanska, Alankomaat) lokakuussa... Päivittäin raportoivissa yhteenlaskettuna huonoin kuukausi koko vuoden 2025 aikana ja myynti tippui viime vuoden lokakuusta ~60%. Suomessa myös vuoden huonoin kuukausi ja myynti tippui yli 2/3 viime vuodesta. Mitäs nyt odotellaan?

Tämän voi pitää mielessä kun kauppalehti taas hehkuttaa joulukuun myyntejä, sillä vahva epäilys on, että kun myynti ei koko kvartaalin tasolla vedä, toimitukset viivästetään sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Syyskuun hypemyynnit ei tainnut nyt sitten kuitenkaan tainneet vastata kysyntää; todella pehmeää Teslan myynti niin Suomessa kuin päivittäin raportoivissakin maissa (UK, Norja, Espanja, Ruotsi, Tanska, Alankomaat) lokakuussa... Päivittäin raportoivissa yhteenlaskettuna huonoin kuukausi koko vuoden 2025 aikana ja myynti tippui viime vuoden lokakuusta ~60%. Suomessa myös vuoden huonoin kuukausi ja myynti tippui yli 2/3 viime vuodesta. Mitäs nyt odotellaan?

Tämän voi pitää mielessä kun kauppalehti taas hehkuttaa joulukuun myyntejä, sillä vahva epäilys on, että kun myynti ei koko kvartaalin tasolla vedä, toimitukset viivästetään sinne.
Lokakuun heikot luvut ainakin näin suomessa taisi olla ihan odotetut, sillä nuo Model 3 kampanjat (0% korko ja 3000€ vaihtobonus) alkoivat 10.10. ja moni varmasti halusi vilkkuviiksen ja etukameran, mitkä sai vain tehdastilauksiin.
Näillä tehdastilauksilla rekisteröinti menee marras-joulukuulle, joka lienee se mittauspiste näissä myyntiluvuissa. Oma tosin sai rekisteritunnuksen 29.10., joten tiedä sitten mihin kuukauteen se lasketaan, kun toimitukseen on vielä tovi 🤔
 
Syyskuun hypemyynnit ei nyt sitten kuitenkaan tainneet vastata kysyntää; todella pehmeää Teslan myynti niin Suomessa kuin päivittäin raportoivissakin maissa (UK, Norja, Espanja, Ruotsi, Tanska, Alankomaat) lokakuussa... Päivittäin raportoivissa yhteenlaskettuna huonoin kuukausi koko vuoden 2025 aikana ja myynti tippui viime vuoden lokakuusta ~60%. Suomessa myös vuoden huonoin kuukausi ja myynti tippui yli 2/3 viime vuodesta. Mitäs nyt odotellaan?

Tämän voi pitää mielessä kun kauppalehti taas hehkuttaa joulukuun myyntejä, sillä vahva epäilys on, että kun myynti ei koko kvartaalin tasolla vedä, toimitukset viivästetään sinne.
Itse kun juttelin Teslan edustajan kanssa. niin kuulemma Y:n korkokampanja menee kiinni näinä päivinä eli Suomeen tänä vuonna saapuvat erät ovat sitten loppuunmyyty, ja seuraavat toimitukset menee sitten ensi vuoteen. Model 3:n osalta on vielä pari viikkoa aikaa tilailla.

Uskon, että korkokampanja saa myyntiä vetämään ihan kohtuullisesti, hinnat ovat nyt varsin kilpailukykyisiä sen myötä. 3:n osalta päivitykset myös auttanevat jonkin verran. Ainakin nämä yhdessä saivat minut tilaamaan uuden 3 Performancen.

Mutta toki erien koosta ei ole tietoa, että jääkö silti vaisuksi myynti. Mutta panostus heillä varmasti on aina kvartaalien ja ehkä erityisesti vuoden loppuun.
 
Lokakuun heikot luvut ainakin näin suomessa taisi olla ihan odotetut, sillä nuo Model 3 kampanjat (0% korko ja 3000€ vaihtobonus) alkoivat 10.10. ja moni varmasti halusi vilkkuviiksen ja etukameran, mitkä sai vain tehdastilauksiin.

Model Y muodostaa suurimman osan Teslan myynnistä ja sen myynti meni Q3 kanssa joku -25% viime vuoteen että tuskinpa tämä Model3 kamppis nyt ihan hirveästi vaikuttaa.
 
Eikö aikaisemmin puhuttu että toimituksia tulee jatkuvasti Suomeenkin ja nyt ollaan jo pistämässä tilauskirjat kiinni?

Facebookissa porukka odottaa muihin malleihin 0-kamppista. Jos ei tule niin ei voi suurta myyntiä odottaa.
 
Itse kun juttelin Teslan edustajan kanssa. niin kuulemma Y:n korkokampanja menee kiinni näinä päivinä eli Suomeen tänä vuonna saapuvat erät ovat sitten loppuunmyyty, ja seuraavat toimitukset menee sitten ensi vuoteen. Model 3:n osalta on vielä pari viikkoa aikaa tilailla.

Uskon, että korkokampanja saa myyntiä vetämään ihan kohtuullisesti, hinnat ovat nyt varsin kilpailukykyisiä sen myötä. 3:n osalta päivitykset myös auttanevat jonkin verran. Ainakin nämä yhdessä saivat minut tilaamaan uuden 3 Performancen.

Mutta toki erien koosta ei ole tietoa, että jääkö silti vaisuksi myynti. Mutta panostus heillä varmasti on aina kvartaalien ja ehkä erityisesti vuoden loppuun.

Automyyjän sanaan voikin varmasti luottaa :joy: Ja kuulostaa kyllä vähän pehmoisten puhumiselta. Miksi ihmeessä Tesla ei vaan tuottaisi tuota Y:n AWD:tä yhtä erää enemmän Suomeen kun standardin tilauskirjoissa ei ole saatu myytyä vielä edes tätä marraskuun tuotantoa?
 
Lokakuun heikot luvut ainakin näin suomessa taisi olla ihan odotetut, sillä nuo Model 3 kampanjat (0% korko ja 3000€ vaihtobonus) alkoivat 10.10. ja moni varmasti halusi vilkkuviiksen ja etukameran, mitkä sai vain tehdastilauksiin.
Näillä tehdastilauksilla rekisteröinti menee marras-joulukuulle, joka lienee se mittauspiste näissä myyntiluvuissa. Oma tosin sai rekisteritunnuksen 29.10., joten tiedä sitten mihin kuukauteen se lasketaan, kun toimitukseen on vielä tovi 🤔
Sattumaa vai ei, mutta Raision liikkeen uusien Y:n määrä pihassa on taas kasvanut. Määriä ei 80 km/h ohi ajaessa nyt tule laskettua ja eipä niistä tiedä miksi ne ovat pihassa, mutta tuossa välissä oli hetki jolloin ei ollut oletettavasti esittelyautoa kummempaa nähtävissä (oletan esitttelyautoksi, kun samassa ruudussa samanlainen aina, toki rekkaria en ole kytännyt).

e: Korkokampanja menee just kiinni ja autot loppuu kuulostaa kyllä tosiaan ihan liimaletin yritykseltä luoda pokalle ostamiseen aikapainetta.
 
Joo aivan klassinen myyntispiikki, näitä näkee Gigantista autokauppaan about kaikilla aloilla. Siellä se geelitukka denssi huulessa kertoo että osta osta ihan just loppuu jotta saadaan nimi paperiin.

Berliinin tehdas käy jollain 50-60% kapalla joten tuskin se nyt kapasiteetista on kiinni, varsinkin kun autot liikkuu Berliinistä Suomeenkin varsin liukkaasti.
 
Kannattaa kysyä apilla Teslalta varaosaa, osittain hyvinkin kilpailukykyisiä hintoja. Sit rangeri vaihtamaan jos numerot kohtaa.

No suomesta löytyi purkamolta alle 60e kotiovelle toimitettuna, niin mennään sillä. Tuon saa parissa minuutissa asennettua.
Tesloissa saa tosi helposti epc.tesla.com kaivettua varaosat numeroineen ja hintoineen. Sivuilla hinnat ovat alvittomia.

Sieltä selvisi kahdessa minuutissa, että tuo takaluukun sähkömoottori on seuraava:
TRUNK LEFT HAND POWER STRUT
1551488-00-C

Hintaa uutena 60,60€ + ALV eli 76,05. Sanoisin, kuten Tesloissa aika usein valmistajan hintatason vuoksi, että purkuosa oli ylihintainen uuteen verrattuna. Monesti näkee jopa kovempia hintapyyntöjä käytetyillä kuin uusilla osilla.
 
Joo aivan klassinen myyntispiikki, näitä näkee Gigantista autokauppaan about kaikilla aloilla. Siellä se geelitukka denssi huulessa kertoo että osta osta ihan just loppuu jotta saadaan nimi paperiin.

Berliinin tehdas käy jollain 50-60% kapalla joten tuskin se nyt kapasiteetista on kiinni, varsinkin kun autot liikkuu Berliinistä Suomeenkin varsin liukkaasti.
Voi olla. Itse tosin olin 3:sta kiinnostunut enkä Y:stä, että sikäli ei minuun ainaakaan Y:hyn liittyvä aikapaine tehonnut.

Mutta olisiko tuossa tehdastuotannossa kuitenkin jonkinlaista "lead timeä" tai siis ennakointiaikaa, ettei kovin nopeasti pystytä peliliikkeitä tekemään kapasiteetin muutosten tai uudelleenohjauksen suhteen?

No, kohta se selviää, että meneekö kampanja kiinni vai myydäänkö vielä joulukuussakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 284
Viestejä
4 979 613
Jäsenet
79 995
Uusin jäsen
Osmanderi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom