Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ostaa joku vanha brändi ja sillä tuoda markkinoille halpuutettuja malleja. Tiedä sitten mitä Mode-Ystä tai kolmosesta voisi halpuutta, pari kajaria vähemmän. pienempi tabletti. Ja selkeämpää eroa sitten softalla. Ei tarvisi pää brändilla kahmia markkinaosuutta hinnalla
Teslan tapan tehdä gigacastin-palasia ei ehkä toimi optimaalisella tavalla tähän badge-engineeringiin. Ei ole sattumaa että isot autotehtaat suunnittelevat erikseen alustan ja jakavat sen sisarmerkkien kesken. Se varmastikin rajoittaa sitä, että mitä valmistusmenetelmiä kannattaa käyttää kun saman alustan päälle pitää rakentaa tusinan verran erilaisia autoja erilisilla koripelleillä ja sisustoilla.
 
Teslan tapan tehdä gigacastin-palasia ei ehkä toimi optimaalisella tavalla tähän badge-engineeringiin. Ei ole sattumaa että isot autotehtaat suunnittelevat erikseen alustan ja jakavat sen sisarmerkkien kesken. Se varmastikin rajoittaa sitä, että mitä valmistusmenetelmiä kannattaa käyttää kun saman alustan päälle pitää rakentaa tusinan verran erilaisia autoja erilisilla koripelleillä ja sisustoilla.

Oma softa ja maahantuonti tarkastuksessa sitten liimaataan halpamerkki, lisää tosin kustannuksia.

Jos halutaan eri väri, niin se voi olla tekemätön paikka, mutta jos tekisi niin että halppikset sillä perusvärillä ja Teslan brändille joku muu kuin valkoinen.
 
Teslan tapan tehdä gigacastin-palasia ei ehkä toimi optimaalisella tavalla tähän badge-engineeringiin. Ei ole sattumaa että isot autotehtaat suunnittelevat erikseen alustan ja jakavat sen sisarmerkkien kesken. Se varmastikin rajoittaa sitä, että mitä valmistusmenetelmiä kannattaa käyttää kun saman alustan päälle pitää rakentaa tusinan verran erilaisia autoja erilisilla koripelleillä ja sisustoilla.
Teslahan ei gigacastaa uuteen Model Yn juurikaan enää osia. Oliko enää se peräainut. Piti tulla muutakin mutta kuulemma kallista ja vaatii rahaa päivittää tehtaat. Joten tekevät enää peräpään.

Eipä näyttänyt tuokaan idea tuovan helpotusta.
 
Sinänsä ymmärrän haluttomuuden muuttaa faceliftillä ulkonäköä jos gigacasting on niin saakelin kallis aloittaa. Tuota varten pitää sitten myydä ilmeisesti aika läjä autoja ennen kuin homman voi laskea kannattavan taloudellisesti ja toisaalta se sitoo käsiä minkälaista tuotetta pusketaan ulos.

Täytyy sanoa, että aika vähän noista haitoista on koskaan osunut silmiin vaan lähinnä kehuttu kuinka edullisesti saadaan yksittäinen auto valmistettua.
 
Sinänsä ymmärrän haluttomuuden muuttaa faceliftillä ulkonäköä jos gigacasting on niin saakelin kallis aloittaa. Tuota varten pitää sitten myydä ilmeisesti aika läjä autoja ennen kuin homman voi laskea kannattavan taloudellisesti ja toisaalta se sitoo käsiä minkälaista tuotetta pusketaan ulos.

Täytyy sanoa, että aika vähän noista haitoista on koskaan osunut silmiin vaan lähinnä kehuttu kuinka edullisesti saadaan yksittäinen auto valmistettua.
Miten tuo estää ulkonäkömuuttamasta ?

Gigacasting, jos oikein muistan uutisointia niin se että valetaan isoja komponentteja, ja parivuotta sitten taisi olla uutista että siinä tegnologia harppauksia, siis niiden muottien tekemisessä, mutta jos menee normaaliin hypetykseen niin tulee se mieleen että ole vielä valmista. mutta kai sitä olisi voinut tehdä sitten vanhaan tyyliin, pävitettyä, kyse kuitenkin myyvin malli, johon jokatapauksessa pitää muotteja uusia.

Tai sitten ihan vain se että kyse että ei ollut tarkoituskaan tehdä isompaa mallipäivitystä, hettu kustannuksia, minimoitu investoinnit. Eikö tuo Gigacastin olisi ollut enemmänkin tuotanto juttuja, ne toivotut rautaominaisuus päivitykset ihan tuon ulkopuollella. tai ulkonäkö piristystä jos sitä olisi haluttu.

Tietenkin jos se ulkokuori on loppuunasti viritetty, niin mitäs sitä muuttaan. Uusi malli aikanaan,
 
Yksi syy miksi Tesla pärjää Björnin testissä on myös se, että hän ajaa testissä aivan huuruille auton ehdoilla ja onnistuu ulosmittaamaan siitä teslan alkulatauspiikistä maksimit. Jos saavuttaisiin 10-20% soc:lla laturille ja ajettaisiin pidempiä legejä, vauhti romahtaisi kun teslan lataus on 50% soc:n jälkeen niin hidasta.

Teslassa tietty ajotietokone ja soc-ennuste on todella tarkka, joten tuo ylipäätään on mahdollista.
Taitaa olla koko testin pointti juurikin tuo, että ajetaan huuruille kun mitataan mahdollisimman nopeaa etenemistä. Eikö ne kaikki muutkin merkit lataa nopeiten juurikin silloin kun akku on melkein tyhjä. Ja jos muut valmistajat eivät osaa tehdä ennustetta tarkaksi, niin minkäs sille voi.
 
Tuolta saa näköjään myös mallikohtaiset käyrät. Mielenkiintoista. Kesäkuun osalta puuttuu kummastakin vielä isojen markkinoiden myynnit, kuten Saksa. Mutta tämän mukaan 2025 Model 3 myynnit on olleet aikalailla normaalit verrattuna aiempiin vuosiin, vain Model Y on laahannut takana, kuten arvata saattaa.

Screenshot 2025-06-27 at 15.21.17.png


Screenshot 2025-06-27 at 15.21.27.png
 
Tuolta saa näköjään myös mallikohtaiset käyrät. Mielenkiintoista. Kesäkuun osalta puuttuu kummastakin vielä isojen markkinoiden myynnit, kuten Saksa. Mutta tämän mukaan 2025 Model 3 myynnit on olleet aikalailla normaalit verrattuna aiempiin vuosiin, vain Model Y on laahannut takana, kuten arvata saattaa.

Screenshot 2025-06-27 at 15.21.17.png

Voisin kuvitella, että Jenkkifirmassa aika katastroof selitellä, että hei kaikki ihan ok - ”vähän” tippui edellisestä vuodesta, mutta ollaan samoilla volyymeillä myynnissä kun joitain vuosia sitten refresh-mallin kanssa niin no worries 🥶
 
Mutta tämän mukaan 2025 Model 3 myynnit on olleet aikalailla normaalit verrattuna aiempiin vuosiin, vain Model Y on laahannut takana, kuten arvata saattaa.
Näissä pitäisi huomioida myös markkinan kasvu. Jos EU:n sähköautomarkkinat ovat kasvaneet moninkertaiseksi esim. vuodesta 2019, niin en pitäisi kovin hyvänä suorituksena sitä, että automallin kappalemääräinen myynti on sama/hieman huonompi vuonna 2025 kuin vuonna 2019. Myynninhän kun pitäisi olla kasvanut suhteessa markkinan kokoon.
 
Tuolta saa näköjään myös mallikohtaiset käyrät. Mielenkiintoista. Kesäkuun osalta puuttuu kummastakin vielä isojen markkinoiden myynnit, kuten Saksa. Mutta tämän mukaan 2025 Model 3 myynnit on olleet aikalailla normaalit verrattuna aiempiin vuosiin, vain Model Y on laahannut takana, kuten arvata saattaa.

Screenshot 2025-06-27 at 15.21.17.png


Screenshot 2025-06-27 at 15.21.27.png
Tuo on kumulatiivinen ja varmaan katsoit sen päivittäin päivittyvän markkinan käppyrän missä tämäkin kuu ja huomasit että Model 3 jää kpl määräisesti jälkeen viimevuodesta, varsinkin parin viimekuukauden aikana. Mikä näkyy kyllä tuossa useammankin maan käyrässä. Kokonais markkina samaan aikaan kuitenkin kasvanut.

Päivittäin päivittyvässä käppyrässä Model Y jos kovasti rekisteröridään viimeisinä päivinä voi saavuttaa viimevuotisen tässä kuussa, kumulatiivisesti jää toki jälkeen, ja jos tämän kuun myynti on patoutuneen kysynnän purkamista, niin se siinä sitten.
 
Näissä pitäisi huomioida myös markkinan kasvu. Jos EU:n sähköautomarkkinat ovat kasvaneet moninkertaiseksi esim. vuodesta 2019, niin en pitäisi kovin hyvänä suorituksena sitä, että automallin kappalemääräinen myynti on sama/hieman huonompi vuonna 2025 kuin vuonna 2019. Myynninhän kun pitäisi olla kasvanut suhteessa markkinan kokoon.
Nimenomaan täällä moni dissaa ja puolustelee kaikenlaista turhuutta, mutta kun katsotaan edelleenkin kokonaiskuvaa niin sähkäreitä myyvät ylivoimaisesti eniten Tesla ja Byd (vaikka myykin saman auton uudestaan 0km ja rahtaavat Venäjälle, että saavat tilastoja ylös).

Markkinaosuudet maturoituu pikkuhiljaa ja yleensä monella alalla top 5 vie puolet markkinasta ja niin pitkään kuin Teslan maailmanlaajuisesti oleva markkinaosuus ylittää 5% on se merkittävä peluri. Tänä vuonna oletettavasti myydään yli 20 milj. sähköautoa ja ne, jotka myyvät yli miljoonan ovat merkittäviä tekijöitä. (Ei taida muita merkkejä olla myymässä kuin Tesla/Byd).

Asiasta kukkaruukkuun alkaa olemaan viimeiset hetket julkaista Tesla 2/Q, jonka myyntimenestystä varmaan hyvinkin buustaa tuleva romutuspalkkio:
Lähinnä kiinnostaa pysyykö hinta maltillisena pikku yyllä ja tuleeko taas romutuspalkkio rajaksi alle 50ke hankintahinta, jolloin todennäköisesti longrange y mallinkin hinta tippuu rajahinnan alle.
 
Valtion ei pitäisi tuoda tuollaisia tukia, ne pilaavat markkinat.

il . fi

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että valtio maksaisi romutuspalkkiota 2500 euroa, kun uutena hankittu auto on nollapäästöinen, eli sen käyttövoimana on joko sähkö tai vety, ja 2000 euroa, kun uutena hankitun auton käyttövoimana on jokin muu ja sen hiilidioksidipäästöt ovat enintään 140 g/km.


Esityksen mukaan romutuspalkkion myöntämisen edellytyksenä olisi, että yhtä uutta henkilöautoa vastaan toimitetaan yksi vähintään 10 vuotta vanha auto romutettavaksi.

Esityksen mukaan sekä romutetun että uuden auton omistajan tai haltijan tulisi olla sama henkilö.

Tuki toimii markkinatilanteessa missä on tarjontaa, ne toimitusketju vaikeudet on ohitettu, ja enemmänkin ylitarjontaa, niin kyllä se romutuspalkkio voi toimia.

Tuossa ehdotuksessa ei ilmeisesti ole mitään rajauksia mikä sotkisimarkkinaa. no tuosta voi sitten vääntää onko tuo fosiilipäästävien 140g/km tontilla.
 
Eka auto toimitettu tehtaalta suoraa asiakkaalle FSD:llä:


Ei selkeästi myynti vedä kun tarvitsee kehittää hype-aiheita päivästä toiseen, joilla hämätä osakkeenomistajia.

Jenkeissä jopa tesla-fanit toteaa että auto kannattaa tarkastaa ennen luovutusta tarkkaan, kun kokoonpanolaadussa on aika paljon vaihtelua edelleen, joten vaikka tämä tulisi mahdolliseksi niin käytännössä tässä on vaan enemmän riskiä asiakkaalle ja vähemmän kuluja Teslalle kun ei tarvitse kuljettaa autoa jälleenmyyntipisteeseen.
 
Minne toimitettu.

Ajatukset pyörii tuossa robottitaksi pilotissa missä ei vielä ei ollut ihan noin itsenäiseen ajoon kyvykkyyttä hyvällä säällä rajatulla alueella. , etä valvonnan ja paikallisen vahdin kanssa .
Tässä on video tuosta toimituksesta. En näe syytä miksei robotaxin kyvykkyys riittäisi. Siellähän ajettiin satoja satoja ajoja, ja saatiin muutama video, missä auto oli ajanut vähän hassusti. Yksi pysäytys UPS-rekan peruutuksen takia ja kerran ajoi hetken vastaantulevan kaistaa kuitenkin ilman vaaraa kolarista, koska ei ollut autoja lähistöllä. Ja kerran taisi vähän liikaa hidastella kun tien vieressä oli poliisiautoja.



Minusta tämä on ihan uskomaton saavutus.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on video tuosta toimituksesta.



Minusta tämä on ihan uskomaton saavutus.

Yhteenveto videosta, kuvattu auto lähtee tuotantolaitokselta menee ilmeisesti toimitusosoitteeseen, missä joku, ehkä asiakas menee kuskin paikalle.

Joo se on hämmentävää että auto liikkuu itsekseen, mutta en tuosta videosta saanut yhtään lisä infoa.


Edit:
Oliko tässä nyt kyse siitä että auto ihan normi auto, missä ohjelmisto rukattu sen verran että tuolla pätkällä kuskin ei tarvinnut istua autossa. Eli asiakas ei saanut itsenäisesti itseajavaa autoa ja sen takia meni kuskin paikalle.

Edit2
Ilmeisesti jenkeissä, tietämättä reitistä, treenistä, varmistuksista niin joku ottanut enemmän tai vähemmän vastuuta/riskiä markkinointi tempaukseen.

En tiedä sopiiko jatko myös tuonne itseajat autot ketjuun vai parempi jatkaa tässä.
Sinänsä autonitseajettavuuden hyvinä kohteina autoteollisuus pitää auton toimitusketjun alkupäätä, siellä potenttiaalia vähentää vahinkoja, siis päästä parempaa kuin ihminen. Loppuasiakkaalle toimittaminen vaatii sen julkisessa liikenteessä menemisen, missä riskit kasvaa, vs hyödyt. ja yksityisasiakkaille toimittaessa myös se luovutus, no tuossa taisi olla useampi myyjän edustaja, normaalisti yksi riittää. Ja yksityisasiakkaille ne osoitteet ja aika ikkunat ovat toimituskohtaisia.


Edit3
Ja siis edelleen hämmentää itseajat auto, eli niistä innostun, en sitä dissaa, vaan tässä juttu lähti alussa väärille raiteille, en ymmärtänyt viestiä oikein, kun luulin että nyt toimitettu ensimmäinen täydellisesti itsenäisesti liikkuva Tesla asiakkaalle. (ilman, rajoituksia, ilman etä valvontaa, ilman autossaolevaa valvontaa vaativa)
 
Viimeksi muokattu:
Yhteenveto videosta, kuvattu auto lähtee tuotantolaitokselta menee ilmeisesti toimitusosoitteeseen, missä joku, ehkä asiakas menee kuskin paikalle.

Joo se on hämmentävää että auto liikkuu itsekseen, mutta en tuosta videosta saanut yhtään lisä infoa.


Edit:
Oliko tässä nyt kyse siitä että auto ihan normi auto, missä ohjelmisto rukattu sen verran että tuolla pätkällä kuskin ei tarvinnut istua autossa. Eli asiakas ei saanut itsenäisesti itseajavaa autoa ja sen takia meni kuskin paikalle.
Mitä lisä infoa pitäisi saada? Auto ajoi itsekseen varsin pitkän matkan ja hienosti meni.

Varmaan kehitettävää vielä löytyy, mutta olisihan tuo hienoa että voisi itse vaikka nukkua takapenkillä ja auto ajaisi itsekseen. Tiedä sitten kuinka kaukana tuo vielä on, mutta ihan hyvältä tuo nyt ainakin jo näytti. Noh ei varmaan toimi räntäsateessa kyllä vielä kovin kummoidesti kun kaikki kamerat on peittyneet lumeen ja mitään liikennemerkkejä/kaistamaalauksia ei ole näkyvillä.
 
Yhteenveto videosta, kuvattu auto lähtee tuotantolaitokselta menee ilmeisesti toimitusosoitteeseen, missä joku, ehkä asiakas menee kuskin paikalle.

Joo se on hämmentävää että auto liikkuu itsekseen, mutta en tuosta videosta saanut yhtään lisä infoa.


Edit:
Oliko tässä nyt kyse siitä että auto ihan normi auto, missä ohjelmisto rukattu sen verran että tuolla pätkällä kuskin ei tarvinnut istua autossa. Eli asiakas ei saanut itsenäisesti itseajavaa autoa ja sen takia meni kuskin paikalle.
Normi auto kyllä. Kuka tietää onko tuossa autossa ostettuna tai kuukausimaksulla FSD, ei sillä ole vaikutusta tähän tilanteeseen. Uusi omistaja meni istumaan uuteen autoonsa, ei siinä varmaan sen ihmeellisempää tarkoitusta lopussa ollut.
 
Normi auto kyllä. Kuka tietää onko tuossa autossa ostettuna tai kuukausimaksulla FSD, ei sillä ole vaikutusta tähän tilanteeseen. Uusi omistaja meni istumaan uuteen autoonsa, ei siinä varmaan sen ihmeellisempää tarkoitusta lopussa ollut.
Varmaan FSD on pakko olla jollain tasolla, ei autopilotti ainakaan noin aja. Mutta kyllähän Tesla voi toimitusta varten aktivoida autopilotin kaikkiin autoihin vaikka päiväksi/toimitusajon ajaksi tms.
 
Varmaan FSD on pakko olla jollain tasolla, ei autopilotti ainakaan noin aja. Mutta kyllähän Tesla voi toimitusta varten aktivoida autopilotin kaikkiin autoihin vaikka päiväksi/toimitusajon ajaksi tms.
Joo ajaahan nuo autot FSD:llä jo nytkin tehtaalta pihalle, kuljetuksessa FSD on aktivoituna. Asiakkaan hallussa ei, jos ei ole sitä ostanut.
 
Mitä lisä infoa pitäisi saada? Auto ajoi itsekseen varsin pitkän matkan ja hienosti meni.
.
Joo sori, ymmärsin että olisi toimitettu ensimmäinen itsenäisesti ajava auto. Eli vähän loin itse suurempi odotuksia kuin minimissään väitettiin. Liittyy koviin odotuksiin.

Mutta edelleen enemmän siis tietoa tuosta autosta, sen kyvyistä, mitä eroa aiempiin. Jos ja kun ilmeisesti itsenäisesti ajavaa tuossa autossa oli se tuotantolaitokselta toimitusosoitteeseen, niin reitti, miten juttu toteutettu. Koska ei turvakuskia niin oliko muuta viritystä ainakin se turvakuskin vaatimus poistettu tuolla pätkällä, ja ajankohdan valinta.

Oliko tuo alueella missä luvitusta ei tarvi, eli valvonta on takautuvaa.


Normi auto kyllä. Kuka tietää onko tuossa autossa ostettuna tai kuukausimaksulla FSD, ei sillä ole vaikutusta tähän tilanteeseen. Uusi omistaja meni istumaan uuteen autoonsa, ei siinä varmaan sen ihmeellisempää tarkoitusta lopussa ollut.
Normi "FSD" ymmärtääkseni vaatii sen kuskin, se kuskin paikalle meno hämmensi sen takia kun ajattelin että on itsenäisesti ajava auto, ja tehty siitä markkinointi video, jolloin ihan normisti mentäisiin muualle kuin kuskin paikalle, varsinkin silloin jos myyjä ohjaa ja tehdään esittelyvideota itseajavasta autosta.

Mutta oma moka, ja tuo sai tajuamaan sen mokan.

Ja toistan että edelleen itseajavat auto hämmentää, oli sitten turvakuski, etävalvonta, tai ilman. Näitä sinänsä vuosia niin pidän luonollisena että kiinnostaa taustat.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tämä on ihan uskomaton saavutus.
Olen samaa mieltä. Vähän eri levelillä kuin paikallisten autotrokarien kotiintoimitukset. 100 % turvallista tästä ei varmasti koskaan saa, mutta paljon turvallisempaa varmasti, jos liikenteessä ei olisi ratin takana ihmisiä ollenkaan. Se, että nykytilanteesta päästään siihen on kyllä vielä pitkä ja kivinen.
 
Olen samaa mieltä. Vähän eri levelillä kuin paikallisten autotrokarien kotiintoimitukset. 100 % turvallista tästä ei varmasti koskaan saa, mutta paljon turvallisempaa varmasti, jos liikenteessä ei olisi ratin takana ihmisiä ollenkaan. Se, että nykytilanteesta päästään siihen on kyllä vielä pitkä ja kivinen.
Siihen uskon että aikaa myöten päästää siihen tilanteeseen. Mutta nykyään ehkä parhaat on aika pitkällä rajatuilla yleisillä alueilla, mutta ei välttämättä se demottu tegnologia joka ajautuu välillä vastaantulijoiden kaistalle yhden etävalvojan ja yhden kyydissä olevan valvonnassa.

Tuotantolaitosten suljetuilla alueilla jo saavutettu tilanne missä saadaan vahinkoja piennettyä ja turvallisuutta tinkimättä, jopa parannettua. Niissä voidaan ne ihmiset pitää pois riskialueelta (ja jos ilmestyy, niin homma seis) ja alueella työskentelävät ihmiset on valikoitu ja koulutettu ympäristöön.
 
Tuo on varmasti hyvä palvelu, mutta sitten kyse tulee siitä mitä se maksaa. Nythän jenkeissä Tealalla on 1390 dollaria destination fee joka tulee kaikkiin tilauksiin päälle. Lisäksi joidenkin autojen tilaus maksaa tuohon päälle 250 dollaria tilausmaksua. Jos auto ajaa itsekseen asiakkaalle eikä siitä tule lisämaksuja niin eiköhän sitä sitten käytettäisikin (toki sitten Teslalla taitaa olla vielä erillinen 2500dollarin maksu jos tilaa auton oman alueen ulkopuolelta).

Voihan olla että tuossa saadaan skipattua ettei Teslan tarvitse maksaa jollekin osaa tuosta destination feestä vaan auto ajaa suoraan tehtaalta asiakkaalle ja Tesla ottaa koko summan itselleen.
 
Tuo on varmasti hyvä palvelu, mutta sitten kyse tulee siitä mitä se maksaa. Nythän jenkeissä Tealalla on 1390 dollaria destination fee joka tulee kaikkiin tilauksiin päälle. Lisäksi joidenkin autojen tilaus maksaa tuohon päälle 250 dollaria tilausmaksua. Jos auto ajaa itsekseen asiakkaalle eikä siitä tule lisämaksuja niin eiköhän sitä sitten käytettäisikin (toki sitten Teslalla taitaa olla vielä erillinen 2500dollarin maksu jos tilaa auton oman alueen ulkopuolelta).
Myyntihinnan pilkkominen on pitkälti sen todellisen myyntihinnan piilottamista, jos miettii kustannuksia niin se että asiakas noutaa noutopisteestä tai myyjä tuo sen toimitusosoitteeseen, vs se että kalliit ammattilaiset hio yksitäisen auton toimitusreitin siihen kuntoon että uskaltaa lähettää auton itsenäisesti kohteeseen. Vaikka jatkossa ei olisikaan myyjän edustajaa asiakkaan kanssa vastaanottamassa.

Jos miettii kaupallisuutta, niin osa asiakkaista on tuosta valmiita maksamaan, jossain vaiheessa rajatuilla alueilla saavat kustannukset painettua niin alas että voi sen tuotteistaa lisähintaiseksi. Ensin voi olla etävalvottu.
 
Itse epäilen ennemmin, että tietyillä alueilla tuo saadaan suoraan tehtaalta pihaan (valittuna aikana ja kelillä ja ruuhkien ulkopuolella) joka on suoraan Teslalle tuloa kassaan jos tuo destination fee saadaan taskuun ja voidaan vähentää noita keräyspaikkoja.

Mitään yleistä jakelua kaikissa paikoissa en odota olevan mahdollista ihan hetkeen. Voi olla että sellainenkin tulee sitä nopeammin mitä enemmän pitää kuluja leikata ja turhia toimipisteitä karsia.
 
Tuo juttu kannattaa ottaa suolan kera.
Aika kova hyppäys käynyt softassa 5 päivän aikana jos tuo täysin ajoi itsenäisesti.

Todennäköisesti vuosi kaksi menee, että selviää miten tämä oikeasti meni. Kuten aikanaan se, että kuski on autossa vain vakuutuksen takia tjsp.
 
Mainosmateriaali on aina vähän erikseen kuin realiteetit. Minkä tahansa automaation voi tehdä kerran kun yrittää sen parikymmentä kertaa ja valitsee sopivan ko. valikoimasta.

Jos tuo tulee saataville laajemmin kaikille asiakkaille (edes tietyllä alueella) niin oikein hyvä.

Noin pääsääntöisesti en usko yhtään Teslan mainosvideota Porsche kusetuksen jälkeen.
 
Itse epäilen ennemmin, että tietyillä alueilla tuo saadaan suoraan tehtaalta pihaan (valittuna aikana ja kelillä ja ruuhkien ulkopuolella) joka on suoraan Teslalle tuloa kassaan jos tuo destination fee saadaan taskuun ja voidaan vähentää noita keräyspaikkoja.
Paljonko kustantaa se auton kierrättäminen jakelupisteen kautta, paljonko kustantaa reitin varmistaminen itseajettavaksi ja sen softan siihen räätälöinti ja poisto kun luovutettu.

Tässä nyt tarvittiin se myyjän edustaja vastaanottamaan, se varmaan poistetavissa jos paperihommat kuitattu ensin. ja joku sähköinen prosessi vastaanottoon, vertaa itsepalveluvuokrauto firmat. Ja softa saadaan sellaiseksi että voi luovuttaa. Esim asiakas tekee itse päivityksen, ennen kuin pääsee ajooon.


Jos saavat kustannukset painettua, niin uskon että tuolle on maksavaa kysyntää, kyllä tuosta osa on valmis maksaan ihan "tuntuvasti." Ja ei siitä etävalvonnasta kannata ehdointahdoin luopua, jos jos hinta on hyvä, niin voi sinne perään laittaa myyjän edustajan vaihtiin. Olen yllättynyt jos tässä tapauksessa ei ollut keula ja perämiestä. halpa hinta riskien minimoiseen yksittäisessä demossa.
 
USAssa Teslan toimitusmaksu on vajaa 1400 dollaria. Suomessa tämä on rajattu kaikilla kohtuulliseksi eli maksimi on täällä 600€.
 
Nimenomaan täällä moni dissaa ja puolustelee kaikenlaista turhuutta, mutta kun katsotaan edelleenkin kokonaiskuvaa niin sähkäreitä myyvät ylivoimaisesti eniten Tesla ja Byd (vaikka myykin saman auton uudestaan 0km ja rahtaavat Venäjälle, että saavat tilastoja ylös)..
VW-konsernista ei tarvitse ottaa kuin VW ja Audi niin mennee miltsi tänä vuonna ja jos ei riitä, otetaan vielä Skoda mukaan. Ja kasvuprosentit ihan ok vaikka ei varmasti yllä Kiinamerkkien tasolle pl. pienempi Cupra jolla sähkiksien kasvu lähes 100% Q1/25 vs Q1/24.
Tuo juttu kannattaa ottaa suolan kera.
Aika kova hyppäys käynyt softassa 5 päivän aikana jos tuo täysin ajoi itsenäisesti.

Todennäköisesti vuosi kaksi menee, että selviää miten tämä oikeasti meni. Kuten aikanaan se, että kuski on autossa vain vakuutuksen takia tjsp.

Eiköhän tämä kuukauden sisällä selviä kuinka seuraavat myydyt mallit löytää ostajalle. Nythän tässä oli juttua, että ensimmäinen löysi FSDn avulla uudelle omistajalle, joten eiköhän seuraavat pitäisi olla liikenteessä lähiaikoina.
 
USAssa Teslan toimitusmaksu on vajaa 1400 dollaria. Suomessa tämä on rajattu kaikilla kohtuulliseksi eli maksimi on täällä 600€.
Ilmeisesti ei ole tuntumaa kustannuksesta, siis viitaten aiempaa keskusteluun missä mietittiin kustannussäästöjä.

Ja toki tarvii varaston, luovutustarkastuksen jne. Toinen sitten se paljonko kustantaa jos se ihmis kuski tuo sen asiakkaan luokse.

Tuotantolinjalta niitä tuskin lähetetään vastaanottajalle, jos palvelun laajentamista pohditaan.

Nuukille voi sitten ilmoittaa aikaikkunan milloin auto haettavissa ja auto odottaa asiakkaasta noutopisteessä. jos vaihtoauton voi luovuttaa samalla, niin ei tarvi kyytiäkään hommata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 780
Viestejä
4 828 457
Jäsenet
78 137
Uusin jäsen
Lindgreen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom