Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kyllä se on toisinpäin, eli Tesla-ongelmaisten (TDS) toimesta manataan ja toivotaan jatkuvalla syötöllä vuodesta toiseen mahdollisimman pieniä myyntilukuja, sekä koko firman konkurssia.

Luultavasti Teslaakin jotkut vihaa, itse lähinnä näen punaista Muskiin, hänen henkilökulttiin ja hypekulttuuriin törmätessä.

Se että Tesla siinä välissä sitten toimii sijaiskärsijänä ei haittaa kun tietää että puljun heikosta menestyksestä ottaa osumaa eniten juuri Musk.

Teslan menestyksellä ei enää ole juuri merkitystä heidän alkuperäisten tavoitteidenkaan saavuttamisen näkökulmasta; markkina on täynnä kohtalaisia, jollei jopa hyviä, vaihtoehtoja niin sähköautoissa kuin akkureservienkin puolella.
 
Teslaltakin saa nyt ostettua yksityisleasingilla 499e/kk Model 3 ja 729e/kk Model Y, (36kk/30000km). Ei taida ihan mätsätä noi leasing hinnat perusmallien hintaeroon ...
 
Ongelma vuoden 2016 facelift Model S:sä. Auto ostettu joulukuussa ja myyjäkin saatu myös kiinni, eli olen saanut ilmoitettua asiasta. Olen ymmärtänyt että jonkinlainen 6kk virhevastuu olisi myyjällä. Toki jo vanha alle 240tkm ajettu auto. Eli vaikka vika saataisiin korjattua, niin vain osan maksaisi autoliike (jos hyvin menee) ja joku osa laskusta taas minulle.

Luulin/epäilin siis, että ilmastoinnin kompressori ei pyöri ollenkaan. Eilen illalla purin sen etutavaratilan pois (oli helppo) ja kompura kyllä pyörii täysin normaalisti. Siis ainakin äänen perusteella.

Tuossahan siis sisäpuhaltimen säätöalue on 1-8. Mutta sitten sisäkierto päällä saa lisää tehoa, eli vielä 9-11.

Eli Model S ja jäähdyttääköhän ilmastointi myös akkua? Mitä niitä jotain putkia kokeilin, niin oikein mikään putki ei ollut kunnolla kylmä. Onko siis jollain fiksulla tästä mitään tietoa, että miten tuo ilmastointi kuuluisi toimia?

130km/h kun ajeltiin ja menin pikalaturille, niin äänen perusteella jäähdytti kyllä akkua. Prosentit taisi mennä noin 18 -> 80%. Mutta onkohan akun jäähdytys sitten kokonaan erillinen juttu?

Jos siis kompura toimii normaalisti, niin voisiko olla jotain "venttiileitä"? Ja siellä siis joku rikki oleva osa?

IMG20250523220436~3.jpg


Esim motonetissä ilmastoinnin kompressori olisi 1300€. Mutta kompura voi olla ehjä ja vika muualla?

Kylmäaineen vuotoa ei ainakaan pitäisi olla. Tässä joku päivä sitten oli täyttö. Mutta taisi puuttua vain noin 100g kylmäainetta. Ilmeisesti oli niin pieni vajaus, että se ei pitäisi vaikuttaa mitään?
 
Ongelma vuoden 2016 facelift Model S:sä. Auto ostettu joulukuussa ja myyjäkin saatu myös kiinni, eli olen saanut ilmoitettua asiasta. Olen ymmärtänyt että jonkinlainen 6kk virhevastuu olisi myyjällä. Toki jo vanha alle 240tkm ajettu auto. Eli vaikka vika saataisiin korjattua, niin vain osan maksaisi autoliike (jos hyvin menee) ja joku osa laskusta taas minulle.

Luulin/epäilin siis, että ilmastoinnin kompressori ei pyöri ollenkaan. Eilen illalla purin sen etutavaratilan pois (oli helppo) ja kompura kyllä pyörii täysin normaalisti. Siis ainakin äänen perusteella.

Tuossahan siis sisäpuhaltimen säätöalue on 1-8. Mutta sitten sisäkierto päällä saa lisää tehoa, eli vielä 9-11.

Eli Model S ja jäähdyttääköhän ilmastointi myös akkua? Mitä niitä jotain putkia kokeilin, niin oikein mikään putki ei ollut kunnolla kylmä. Onko siis jollain fiksulla tästä mitään tietoa, että miten tuo ilmastointi kuuluisi toimia?

130km/h kun ajeltiin ja menin pikalaturille, niin äänen perusteella jäähdytti kyllä akkua. Prosentit taisi mennä noin 18 -> 80%. Mutta onkohan akun jäähdytys sitten kokonaan erillinen juttu?

Jos siis kompura toimii normaalisti, niin voisiko olla jotain "venttiileitä"? Ja siellä siis joku rikki oleva osa?

IMG20250523220436~3.jpg


Esim motonetissä ilmastoinnin kompressori olisi 1300€. Mutta kompura voi olla ehjä ja vika muualla?

Kylmäaineen vuotoa ei ainakaan pitäisi olla. Tässä joku päivä sitten oli täyttö. Mutta taisi puuttua vain noin 100g kylmäainetta. Ilmeisesti oli niin pieni vajaus, että se ei pitäisi vaikuttaa mitään?
Mikä se vika siis on?
 
Tiketti sitte sisään jos ei kylmää tule. :hmm: Sieltä voi tulla rangerikin jos jotain pientä vaan on. Varmuudeksi voi ihan kirjoittaa siihen viankuvauksen loppuun toiveena ranger.
 
Tiketti sitte sisään jos ei kylmää tule. :hmm: Sieltä voi tulla rangerikin jos jotain pientä vaan on. Varmuudeksi voi ihan kirjoittaa siihen viankuvauksen loppuun toiveena ranger.
Ranger tosiaan olisi erittäin näppärä juttu. Se ei ihan heti tullut mieleen.

Teslan huollolle hyvä vaihtoehto ilmeisesti Hesla. Mutta se myös aika kaukana 3h 30min päässä. Enkä tiedä osaako kukaan paikallinen korjaaja Etelä-Pohjanmaalla tehdä mitään.

Näyttäisi että ne vaihtoventtiilin näköiset jutut vesiputkissa luultavasti toimii (ei toki varmuutta). Vesipumppu myös tuntuisi toimivan.

Laitoin nyt jäähdytysnesteen ilmanpuhdistuksen päälle, mutta se ei varmaankaan auta mitään. Siinä ilmeisesti menee 15 minuuttia.

Screenshot_2025-05-24-16-26-02-51_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Pitää siis laittaa tikettiä Teslalle. Vielä tuli mieleen jotkut läpät, jotka Teslassa on jossain. Eli täytyy niistä Googlata, että missä ne on. Ilmeisesti jossain keulassa?
 
Jos sulla oli just täyttö, niin vähän saattais haiskahtaa mokaan siellä. Meidän vanhassa romussa ilmeni vuoto, kun oli täyttöventtiilin hatusta tiiviste 404. Ilmeisesti painoi venttiiliin aavistuksen ilman tiivistettä, että pääsi vuotamaan.
 
No Kokkola on siellä suunnalla lähempänä, mut Seinäjoella on rangerilla varikko. :tup:
Jep. Rangeri on varmaan jossain naapurissa. Model 3 autoon ranger vaihtoikin etu ajovalot. Mutta en nähnyt koko miestä, kun se oli sen verran nopea operaatio :)

Kokkolan autohuoltoon 1h 45min. Se olisi tosiaan parempi kuin Hesla.

Jos sulla oli just täyttö, niin vähän saattais haiskahtaa mokaan siellä. Meidän vanhassa romussa ilmeni vuoto, kun oli täyttöventtiilin hatusta tiiviste 404. Ilmeisesti painoi venttiiliin aavistuksen ilman tiivistettä, että pääsi vuotamaan.
Tuo täyttöhuolto vähän venähti mulla, eli ilmastointi ei toiminut ennen täyttöäkään. Siitä huollosta on kyllä lappu jossain. Mutta asentajan mukaan vaan 100g sinne meni. R1234yf on oikea kylmäaine ilmeisesti kaikkiin Tesloihin.


On myös täysin mahdollista, että ilmastointi ei ole toiminut koko aikana, kun auton ostin joulukuussa.
 
Sain kolmannenkin THC_w0016 häiriön päälle. Se onnistui niin, että jätin auton ilmastointi päällä parkkiin. Tuo siis on tullut joskus aikaisemminkin lämpimällä säällä.

IMG20250524180041~2.jpg

Ilmeisesti siis auto sammuttaa ilmastoinnin kompressorin ylikuumenemisen takia.
 
Teslaltakin saa nyt ostettua yksityisleasingilla 499e/kk Model 3 ja 729e/kk Model Y, (36kk/30000km). Ei taida ihan mätsätä noi leasing hinnat perusmallien hintaeroon ...

Tästä tuli itsellekin sähköposti, mutta Teslan sivuilta en kyllä löydä mitään tuon hintaista Model 3 liisaria... Niiden liisari laskurit ei itseasiassa edes näytä kuukausihintaa.
 
Sain kolmannenkin THC_w0016 häiriön päälle. Se onnistui niin, että jätin auton ilmastointi päällä parkkiin. Tuo siis on tullut joskus aikaisemminkin lämpimällä säällä.

IMG20250524180041~2.jpg

Ilmeisesti siis auto sammuttaa ilmastoinnin kompressorin ylikuumenemisen takia.
Facen puolella ainakin yksi epäilee, että kompressori on rikki.

Omat lisäveikkaukset voisi olla, että kompressorin akseli poikki? Tai sitten joku oikein paha tukos jossain ja ei siksi toimi ilmastointi ollenkaan? En vaan osaa sanoa, että onko tukos edes mahdollista missään ilmastoinnissa?

Edit:
Huoltoonhan tuo täytyy ajella tai sitten yrittää saada Ranger. Mutta mielenkiinnosta jo se, että mikä siinä voisi olla.
 
Tiketti sitte sisään jos ei kylmää tule. :hmm: Sieltä voi tulla rangerikin jos jotain pientä vaan on. Varmuudeksi voi ihan kirjoittaa siihen viankuvauksen loppuun toiveena ranger.
Joku diagnoosi arvio tuli sovellukseen.

Low Voltage Circuit Integrity Check
200€.

Ei kyllä oikein tietoa mikä tuo sitten on?
 
Facen puolella ainakin yksi epäilee, että kompressori on rikki.

Omat lisäveikkaukset voisi olla, että kompressorin akseli poikki? Tai sitten joku oikein paha tukos jossain ja ei siksi toimi ilmastointi ollenkaan? En vaan osaa sanoa, että onko tukos edes mahdollista missään ilmastoinnissa?

Edit:
Huoltoonhan tuo täytyy ajella tai sitten yrittää saada Ranger. Mutta mielenkiinnosta jo se, että mikä siinä voisi olla.
Eikö tuo vikakoodi viittaa etupuskurin läppään vasemmalla puolella, active aero myös? Siellä jäähdytys kennot. Niissä voi olla roskaakin välissä että jumissa, käsin voi kokeilla auttaa kun yrittää avata latauksessa. Tai sitten moottori siitä hajonnut

IMG_0161.jpeg
 
Facebookissa on se Tesla ongelmat ja ratkaisu ryhmä. Voisi saada enemmän tietoa.
Laitoin sinne myös tiedot eilen, eli mitä nyt itse olen havainnut.

Ainut vastaus siellä, että ilmastoinnin kompressori rikki. Mutta oma käsitys, että täytyy jonkun osaavan esim Rangerin tai vaikka Kokkolan autohuollon tutkia, että onko oikeasti rikki ja onko vikaa jossain muuallakin kompressorin lisäksi.

Tesla huolto toki kanssa kuntoon saa, mutta se olisi melko varmasti kallein korjaamo.

Eikö tuo vikakoodi viittaa etupuskurin läppään vasemmalla puolella, active aero myös? Siellä jäähdytys kennot. Niissä voi olla roskaakin välissä että jumissa, käsin voi kokeilla auttaa kun yrittää avata latauksessa. Tai sitten moottori siitä hajonnut

IMG_0161.jpeg
Kiitos vinkistä! Eilen ne vilkaisin myös. Läpät on hieman joustavat, mutta roskaa siellä ei näkynyt.
 
Kannattaa varmasti aloittaa tällä: Model S Service Manual | Tesla

Vaatii tosin Toolbox 3, mutta luulisi sen löytyvän jo useammalta korjaamolta.
Laitoin tänne Tesla ketjuun. Model S 2016 fl ja kompura pyörii, mutta kylmää ei tule. Eli ilmastointi rikki.

Olisiko kellään tietoa, että kenellä olisi Toolbox 3?

Voisi olla vaikka 3h säteellä Etelä-Pohjanmaasta? Esim Helsinkiin ajelee 4h, eli ei sekään vielä ehkä liian kaukana.

Pari korjaamoa on vastannut sähköpostiin, mutta en ole vielä muistanut kysyä, että olisiko heillä tuo Toolbox 3. Luultavasti ainakin Kokkolan autohuollosta tuo Toolbox 3 löytyy (en ole varmistanut) ja sinne pääsisi 10.7. aikaisintaan.

Toolbox 3:
 
Akkuauto olisi 1h 40min päässä. Facea selasin, niin sieltä saatan löytää niitä jolla Toolbox 3 on käytössä.

Screenshot_2025-05-26-18-54-33-84_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6~2.jpg

Eli MCU1 auto, niin taitaa olla myös ilmainen käyttää. Ainakin parilta Helsingissä asuvalta se voisi löytyä ainakin.
 
Ja toolbox lisenssi kuukaudeksi taisi olla 300$. Vaatii kyllä vissiin jonkun kaapelin silti, mutta ei mitään niin hintavaa monen tonnin purkkia mitä esim. saksalaisiin joutuu ostamaan
 
Ja toolbox lisenssi kuukaudeksi taisi olla 300$. Vaatii kyllä vissiin jonkun kaapelin silti, mutta ei mitään niin hintavaa monen tonnin purkkia mitä esim. saksalaisiin joutuu ostamaan
Akkuautolta vastailtiinkin jo nopeasti sähköpostiin näin illasta jopa :)

Heillä ei ole ilmastoinnin huoltolaitetta. Mutta oma ajatus, että jos pystyisivät tutkimaan (Toolbox 3), niin se olisi jo eteenpäin remonttia ajatellen.

Edit:
Lähetin viestiä myös yhdelle Helsingissä asuvalle, että vieläkö siltä löytyy Toolbox.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäköhän siinä on että vain ja ainoastaan kotipihassa auton ovet ei aukea puhelin taskussa, vaan vaatii usein että puhelin tai avainkortti viedään siihen pilarin lukijaan? Tuota tapahtuu ehkä 50% kerroista kotona, mutta ei ikinä missään muualla? Ainut mikä mulle tulee mieleen on että kotona puhelin on wifissä kiinni ja sitten kun lähdetään pihalle niin voi olla internet-yhteyden kanssa ongelmia ennen kuin siirtyy 4G-verkkoon, mutta ei kai internet-yhteydellä pitäisi olla mitään tekemistä tuon kanssa? Samoin autokin saattaa olla wlanissa kiinni tai sitten ei.
 

Teslalta vakuuttavaa suorittamista katsastustilastoissa, ylivoimainen voittaja hylkäysten määrässä selvin luvuin. Edes >200tkm rullatut pakettiauto-mersut ei päässeet lähellekään samoja lukemia.

Jutun taulukossa on esitetty 2020 vuosimallin autot, mutta olisi mielenkiintoista tietää että kuinka moneen noista on vaihdettu nuo takapään osat takuuseen ja onko se auttanut mitään vai onko tuo katsastus monelle noista ensimmäinen kerta kun koko ongelmaa huomataan.
 

Teslalta vakuuttavaa suorittamista katsastustilastoissa, ylivoimainen voittaja hylkäysten määrässä selvin luvuin. Edes >200tkm rullatut pakettiauto-mersut ei päässeet lähellekään samoja lukemia.

Jutun taulukossa on esitetty 2020 vuosimallin autot, mutta olisi mielenkiintoista tietää että kuinka moneen noista on vaihdettu nuo takapään osat takuuseen ja onko se auttanut mitään vai onko tuo katsastus monelle noista ensimmäinen kerta kun koko ongelmaa huomataan.
Tehokas ja painava auto.
 

Teslalta vakuuttavaa suorittamista katsastustilastoissa, ylivoimainen voittaja hylkäysten määrässä selvin luvuin. Edes >200tkm rullatut pakettiauto-mersut ei päässeet lähellekään samoja lukemia.

Jutun taulukossa on esitetty 2020 vuosimallin autot, mutta olisi mielenkiintoista tietää että kuinka moneen noista on vaihdettu nuo takapään osat takuuseen ja onko se auttanut mitään vai onko tuo katsastus monelle noista ensimmäinen kerta kun koko ongelmaa huomataan.
Tekniikan Maailman ensisilmäys Traficomin julkaisemiin vuoden 2024 katsastustilastoihin paljastaa karun faktan. Tesla Model 3:n hylkäysprosentti ensikatsastuksessa oli ennätyksellisen korkea 49,2. Teslan hylkäysprosentti on omilla kymmenluvuillaan.

Peräpitäjistä seuraavat olivat Mercedes-Benz Sprinter (hylkäysprosentti 27,0) ja Vito (hylkäysprosentti 21,6). Molempien korkeaa hylkäysprosenttia selittää osaltaan ajokilometrit, joista suurin osa lienee kertynyt taksikäytössä. Tesla Model 3:n keskimääräisen ajokilometrit ensikatsastuksessa olivat 85 000. Vuonna 2024 kävivät ensikatsastuksessaan vuonna 2020 yksityiskäyttöön rekisteröidyt autot.

Vuosimallin 2020 Tesla Model 3:n yleisin hylkäyssyy on taka-akseliston viat. Tekniikan Maailman juttu Teslan pusla pilasi sähköautojen katsastusmaineen kertoi jo vuosi sitten Teslojen olka-akselin puslavioista, jotka johtivat hylkäykseen katsastuksessa.
Kyllähän tuo suunnitteluvirheeltä tuoksahtaa
 
Vuosimallin 2021 kolmonen ei saanut leimaa vähemmän yllättävän syyn takia:



Takuuseen menee korjaus - mitä kaikkea Tesla tuolle tekee? Loaneria eivät ainakaan myöntäneet, niin tuskin kovin pitkäkestoisesta rempasta on kyse..

Jos nyt hoitaisivat kuntoon siten, ettei tarvitse enää oman omistajuuden aikana korjauttaa :hammer:
Vaihtaa olka-akselit kokonaan ja suuntaus.

Nuo kolmosen puslat, nimenomaan ylempi p.tukivarsi ulompi pusla ja alapuolella vastaava, on kyllä mielestäni pykälää liian pienikokoiset, ihan alkaen sr+ mallista kun miettii auton painoa, tehoa ja vääntöä.
Onko performancessa samanlaiset kikkareet? Viimeiset teslan takuuseen vaihtamat kestivät 20tkm ja pomppasi katsastuksessa kumpikin puoli, ylempi poikittaistukari, ulompi pusla.
No, teslaklubin sivuilla oli hyvä ohje miten nimenomaan nuo useimmiten hajoavat voi vaihtaa kierretankoprässillä ilman että tarvii mitään ylimääräistä purkaa. Mutta että 20tkm...
 
Sitä olen ihmetellyt että eikö nuo väljyydet alustassa kolise ollenkaan? Sähköautossa kuitenkin alustan kolinat vielä korostuvat kun ei ole moottorin ääntä äänimaisemassa. Ei mulla ainakaan kestä hermo kuunnella jotain koiranluun kolinoita.
 
Kyllä ne kolisee, mutta eihän tätä kyseistä merkkiä tarvitse huoltaa kuhan vaihtaa jarrunesteet 4v välein niin sillä mennään. Kyllähän tuo alusta erottui edukseen koeajoilla vähääkään enemmän ajetuissa malleissa.
 
Ei kolise, niitä ei oikeasti tässä tapauksessa huomaa kuin siellä konttorilla, akselisto kevitettynä tunkilla ja katsurin väännellessä tuijottaen ylätukivarren kiinnitystä.

Etupään välykset voi kolista, tuo takaylävarsi ei.
 
Ainakin osittain on, niin tarkkaan en tiedä onko jo kaikkea. Ens talvena tulee luultavasti hylky kolmannessa katsastuksessa, toisessa olis tullu, mutta Tesla sai korjailla takuuseen vielä ennen leimapäivää syksyllä. :comp:
 
Eikö näihin olis jo jotain pur tarvikeosis mikä nuo ongelmat korjaisi?
Tuo väljistyvä osa on pallonivel, eli ei siihen vaihdeta mitään polyuretaaniosia tilalle. Joku oli FB:ssa leikannut tuollaisen halki ja sieltä löytyy nailonista tms. muovista tehty insertti pallonivelen metallisten ulko- ja sisäkoolin välistä. Varmasti tuo insertti on se joka kuluu, eli teräs-teräs pallonivel kestäisi paremmin. Itse truuttasin vuosi sitten omiini runsaasti rasvaa sisälle, toivottavasti ennaltaehkäissen kulumista.
 
Kyllä ne kolisee, mutta eihän tätä kyseistä merkkiä tarvitse huoltaa kuhan vaihtaa jarrunesteet 4v välein niin sillä mennään. Kyllähän tuo alusta erottui edukseen koeajoilla vähääkään enemmän ajetuissa malleissa.
Se että ei ole pakollisia helvetin kalliita huolto-ohjelmia joita pitää takuun säilymiseksi orjallisesti noudattaa, on vain hyvä asia. On itseasiassa yksi Teslan parhaita ominaisuuksia.
Loppu onkin sitten omistajasta kiinni että miten haluaa tuon asian hyödyntää. Voihan tuolla toki ajaa sen 4 vuotta tekemättä mitään mutta etujarrut jumittaa 99% varmuudella tuossa ajassa jos ei niitä tappeja ole kertaakaan naputellut irti ja herkistellyt.
Kyllähän puslien kolinan huomasi siinä vaiheessa kun etupää narisi ja kolisi ja tehtiin Teslalla viimeinen takuunaikainen voitelu 80tkm kohdalla jossa vaihdettiin mm. uudet olka-akselit puslineen taakse. MUTTA, 20tkm myöhemmin kun tuli hylky noista puslista niin ei kyllä kuulunut mitään, niinkuin @Mariini tuossa mainitsikin. Omaani väännettiin kyllä epärehellisin keinoin kahden katsurin voimin, en ole moista innokkuutta ja asiaan paneutumista eläessäni nähnyt aiemmin.
 
Se että ei ole pakollisia helvetin kalliita huolto-ohjelmia joita pitää takuun säilymiseksi orjallisesti noudattaa, on vain hyvä asia. On itseasiassa yksi Teslan parhaita ominaisuuksia.
Loppu onkin sitten omistajasta kiinni että miten haluaa tuon asian hyödyntää. Voihan tuolla toki ajaa sen 4 vuotta tekemättä mitään mutta etujarrut jumittaa 99% varmuudella tuossa ajassa jos ei niitä tappeja ole kertaakaan naputellut irti ja herkistellyt.
Kyllähän puslien kolinan huomasi siinä vaiheessa kun etupää narisi ja kolisi ja tehtiin Teslalla viimeinen takuunaikainen voitelu 80tkm kohdalla jossa vaihdettiin mm. uudet olka-akselit puslineen taakse. MUTTA, 20tkm myöhemmin kun tuli hylky noista puslista niin ei kyllä kuulunut mitään, niinkuin @Mariini tuossa mainitsikin. Omaani väännettiin kyllä epärehellisin keinoin kahden katsurin voimin, en ole moista innokkuutta ja asiaan paneutumista eläessäni nähnyt aiemmin.
Kysyitkö Teslalta, että miten nää kesti vaan 20tkm?
 
Onko vieläkään 7-paikkaisesta Y:ystä huhuja? Että tulisiko jopa "pidempänä" mallina, kuin tavan Y?
Hyvin toimii kyllä nuo teslan etäkoeajot. Todella kätevä systeemi..
 
Se että ei ole pakollisia helvetin kalliita huolto-ohjelmia joita pitää takuun säilymiseksi orjallisesti noudattaa, on vain hyvä asia. On itseasiassa yksi Teslan parhaita ominaisuuksia.
Loppu onkin sitten omistajasta kiinni että miten haluaa tuon asian hyödyntää. Voihan tuolla toki ajaa sen 4 vuotta tekemättä mitään mutta etujarrut jumittaa 99% varmuudella tuossa ajassa jos ei niitä tappeja ole kertaakaan naputellut irti ja herkistellyt.
Kyllähän puslien kolinan huomasi siinä vaiheessa kun etupää narisi ja kolisi ja tehtiin Teslalla viimeinen takuunaikainen voitelu 80tkm kohdalla jossa vaihdettiin mm. uudet olka-akselit puslineen taakse. MUTTA, 20tkm myöhemmin kun tuli hylky noista puslista niin ei kyllä kuulunut mitään, niinkuin @Mariini tuossa mainitsikin. Omaani väännettiin kyllä epärehellisin keinoin kahden katsurin voimin, en ole moista innokkuutta ja asiaan paneutumista eläessäni nähnyt aiemmin.

Mainitsitko katsureille, että vaihdettu? Vanhassa sitikassa oli vastaava tyyppivika ja yleensä katsurit ei edes vilkaissut sen jälkeen, kun näki/kertoi, että osat on jo vaihdettu. Toki jos Tesla kusetti ja vain voiteli 80 tkm, niin ei se rasva kuluneesta osasta uutta tee.
 
mainitsikin. Omaani väännettiin kyllä epärehellisin keinoin kahden katsurin voimin, en ole moista innokkuutta ja asiaan paneutumista eläessäni nähnyt aiemmin.

Pakkohan sieltä on vika saada irti, kun on Tesla ja tilastot sanoo että on pakko olla vikaa!

Taannoinhan tuli noiden sprintterienkin palloniveliin veholta tiedote että väärin testattu, olivat vissiin takuuseen kyllästyneet vaihtelemaan niitä.

Katotaas miten itselle käy ensi viikolla katsastuksessa, nyt 115tkm mittarissa, katto- ja tuulilasin käyn vaihtamassa ennen katsastusta, muuten menen ihan sellaisenaan.
 
Nuo kolmosen puslat, nimenomaan ylempi p.tukivarsi ulompi pusla ja alapuolella vastaava, on kyllä mielestäni pykälää liian pienikokoiset, ihan alkaen sr+ mallista kun miettii auton painoa, tehoa ja vääntöä.
Onko performancessa samanlaiset kikkareet? Viimeiset teslan takuuseen vaihtamat kestivät 20tkm ja pomppasi katsastuksessa kumpikin puoli, ylempi poikittaistukari, ulompi pusla.
No, teslaklubin sivuilla oli hyvä ohje miten nimenomaan nuo useimmiten hajoavat voi vaihtaa kierretankoprässillä ilman että tarvii mitään ylimääräistä purkaa. Mutta että 20tkm...
Ei se auto paljoa paina. Perffi on alle 2000kg eli kevyt auto. Tehoja on mutta ei pitäisi perusajossa mennä ellei aina ole talla lattiassa.

En usko että eroja on kuin malli mutta osat samaa.
 
Se että ei ole pakollisia helvetin kalliita huolto-ohjelmia joita pitää takuun säilymiseksi orjallisesti noudattaa, on vain hyvä asia. On itseasiassa yksi Teslan parhaita ominaisuuksia.
Loppu onkin sitten omistajasta kiinni että miten haluaa tuon asian hyödyntää. Voihan tuolla toki ajaa sen 4 vuotta tekemättä mitään mutta etujarrut jumittaa 99% varmuudella tuossa ajassa jos ei niitä tappeja ole kertaakaan naputellut irti ja herkistellyt.

En ole kokenut kauhean kalliiksi tai vaivalloiseksi kahden vuoden kiinteän huoltovälin ilman km-rajaa vs. jännittely mitä palikkaa on happanemassa. Samalla kuitenkin ihan ok vaihtaa raitisilmansuodatin ja olikohan kulu huikeat 270e marmorilla eli reilu kympin kuussa (tai omilla ajoilla satku huoltoon per 35tkm).

Myös tuntuisi aika riskiltä ostaa käytettynä miten vain ylläpidetty biili kun jokainen juuri voi tehdä mitä tykkää. Aivan varmasti käyttäisin huollossa esim satkun välein, kun kyseessä kuitenkin aika kallis hankinta.

Nyt tuolla mebbiläisellä on takana 140tkm ja jarruja ikinä herkistelty tms ja kerran koiranluut menneet takuuseen ja juuri kerran huollettu.
 
En ole kokenut kauhean kalliiksi tai vaivalloiseksi kahden vuoden kiinteän huoltovälin ilman km-rajaa vs. jännittely mitä palikkaa on happanemassa. Samalla kuitenkin ihan ok vaihtaa raitisilmansuodatin ja olikohan kulu huikeat 270e marmorilla eli reilu kympin kuussa (tai omilla ajoilla satku huoltoon per 35tkm).

Myös tuntuisi aika riskiltä ostaa käytettynä miten vain ylläpidetty biili kun jokainen juuri voi tehdä mitä tykkää. Aivan varmasti käyttäisin huollossa esim satkun välein, kun kyseessä kuitenkin aika kallis hankinta.

Nyt tuolla mebbiläisellä on takana 140tkm ja jarruja ikinä herkistelty tms ja kerran koiranluut menneet takuuseen ja juuri kerran huollettu.
Nähtävästi Teslassakin olisi aika todella hyvä homma että olisi se huoltoväli missä vähän tsekattaisiin auton kuntoa, ettei 50% autoista pomppaisi ekalla leimalla, mikä nyt on aivan naurettavan huono suoritus. Muistan kun joskus 2018 naureskiltiin miten huono auto dacia sandero on kun ekalla leimalla melkeen 20% hylättiin mutta se kuitattiin vaan sillä että onhan se halpa niin asioista on tietysti tingitty.
 
Nähtävästi Teslassakin olisi aika todella hyvä homma että olisi se huoltoväli missä vähän tsekattaisiin auton kuntoa, ettei 50% autoista pomppaisi ekalla leimalla, mikä nyt on aivan naurettavan huono suoritus. Muistan kun joskus 2018 naureskiltiin miten huono auto dacia sandero on kun ekalla leimalla melkeen 20% hylättiin mutta se kuitattiin vaan sillä että onhan se halpa niin asioista on tietysti tingitty.

Huolto-ohjelma tuolta kyllä löytyy. Takuun voimassaolo vain ei ole sidottu mihinkään määräaikaishuoltojen suorittamiseen.
 
Nähtävästi Teslassakin olisi aika todella hyvä homma että olisi se huoltoväli missä vähän tsekattaisiin auton kuntoa, ettei 50% autoista pomppaisi ekalla leimalla, mikä nyt on aivan naurettavan huono suoritus. Muistan kun joskus 2018 naureskiltiin miten huono auto dacia sandero on kun ekalla leimalla melkeen 20% hylättiin mutta se kuitattiin vaan sillä että onhan se halpa niin asioista on tietysti tingitty.

No toisaalta tietäen merkkikorjaamon veloituksen, niin itse korjauttaisin mieluummin jossain osaavalla pajalla parin kympin helan vaihdon kuin sen sijaan maksaa koko olka-akselin vaihdosta + työt, mikä voikin olla äkkiä reilusti yli tonnin keikka merkkikorjaamojen 200e + tuntihinnalla.

Mutta totta on, että tämä ei poista sitä kauheaa nöyryytyksen ja häpeän tunnetta, kun auto pomppaa katsastuksesta /s
 
No toisaalta tietäen merkkikorjaamon veloituksen, niin itse korjauttaisin mieluummin jossain osaavalla pajalla parin kympin helan vaihdon kuin sen sijaan maksaa koko olka-akselin vaihdosta + työt, mikä voikin olla äkkiä reilusti yli tonnin keikka merkkikorjaamojen 200e + tuntihinnalla.

Mutta totta on, että tämä ei poista sitä kauheaa nöyryytyksen ja häpeän tunnetta, kun auto pomppaa katsastuksesta /s
Minkä merkin korjaamolla tuntihinta on 200e+?
 
Voikin olla äkkiä reilusti yli tonnin keikka merkkikorjaamojen 200e + tuntihinnalla.

Mutta totta on, että tämä ei poista sitä kauheaa nöyryytyksen ja häpeän tunnetta, kun auto pomppaa katsastuksesta /s
200€ tuntihinta kyllä melkoinen, jos pitää paikkansa?

Teslalta en kysynyt, mutta täällä aika yleinen hinta on 100€ luokkaa. Toisessa oli jopa 112€ tunti.

Edit: Tesla 200€, huh huh :)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
278 348
Viestejä
4 785 624
Jäsenet
77 744
Uusin jäsen
huijarihuijari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom