Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Omaan MY -23 pari tuoreinta päivitystä tuntuu palauttaneen pyyhkimien ja autopilotin toiminnan takaisin ostohetkeen. Pyyhkii lasia aivan milloin sattuu ja haamujarrutuksia taas joka väliin.
 
Omaan MY -23 pari tuoreinta päivitystä tuntuu palauttaneen pyyhkimien ja autopilotin toiminnan takaisin ostohetkeen. Pyyhkii lasia aivan milloin sattuu ja haamujarrutuksia taas joka väliin.
Tämä voi aivan yhtä hyvin liittyä muuttuneeseen säähän/kevääseen/valoon/kuun asentoon.
 
Vaihdoin eilen kesärenkaat alle ja irroitin samalla jarrupalat ja putsailin ekaa kertaa. 2v ja ~90tkm mittarissa MYLR ja palat eivät ole kuluneet käytännössä ollenkaan eivätkä olleet juuri edes jumissa. Toki perus likaa ja moskaa oli kerääntynyt, mutta lähti helpolla puhtaaksi pienellä teräsharjalla.

Jos ei palat nyt jotenkin muuten hajoa niin veikkaukseni on, että menee helposti ainakin 300 000 tkm alkuperäisillä paloilla ja levyillä. Että aika halvalla pääsee tässäkin asiassa sähköautolla kun jarruja ei juuri käyttää tarvitse.

Putsaus on varsin helppoa, joten ehkäpä otan tavaksi kerran vuoteen, aina samalla kun pistän kesärenkaat alle, suositushan taisi olla jopa vielä useammin.

Tähän mennessä huoltokulut pyöreä 0€. Tai no kaikki suodattimet (6kpl) olen ostanut hintaan 130€, mutta eivät ole vielä vaihtokunnossa joten odottavat vielä hyllyssä.

Huoltokuluiltaan todella halpaa ajoa kyllä, edellisessä autossa oli perus huollot vähintään 1000€/v ja siihen päälle sitten jakohihnan vaihtoa, jarruremonttia ym.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla taas on levyt kierot, muuten kyllä lähes kulumattomat.. Eipä tuota normi ajossa huomaa, kun ei jarrulla tarvitse juuri seistä, mutta jos ajaa ilman regeniä niin kyllä tuntuu polkimessa..
 
Tein tuon Teslan oman akkutestin. Model 3 RWD LFP akulla vm. 2022. Ajettu 110tkm. Noin 13h meni 11kW laturilla ja testi aloitettu 3% varauksesta. Suosittelen ajamaan vaikka 0% ennen testin aloittamista.

Tulokseksi anto 91%. Autoa ladattu kotona pääsääntöisesti 11kW teholla TWC:llä. Latausraja ollut aina 100%. Rangeksi auto antoi 100% akun varauksella 418km ennen testiä että sen jälkeen.

TWC mitannut että energiaa olisi mennyt 61.2kWh, Tesla appi sanoisi että autoon meni 57kWh.

Screenshot_20250419_145142_Gallery.jpg
 
Tein tuon Teslan oman akkutestin. Model 3 RWD LFP akulla vm. 2022. Ajettu 110tkm. Noin 13h meni 11kW laturilla ja testi aloitettu 3% varauksesta. Suosittelen ajamaan vaikka 0% ennen testin aloittamista.

Tulokseksi anto 91%. Autoa ladattu kotona pääsääntöisesti 11kW teholla TWC:llä. Latausraja ollut aina 100%. Rangeksi auto antoi 100% akun varauksella 418km ennen testiä että sen jälkeen.

TWC mitannut että energiaa olisi mennyt 61.2kWh, Tesla appi sanoisi että autoon meni 57kWh.
Yllättävän heikon tuloksen antoi prosenttilukuna. Itellä saman verran ajettu saman vuosimallin yksilö, jolle Teslamate antaa arvioksi 94.1%, usable battery 56.5kWh ja 100% kilometreinä auto antaa 414km.
 
Itse ajoin M3P -21 ja ajettu 129tkm. Niin 89% tuloksen. Kun taas toinen app laskenut 91%. Akkuna Panan 82kwh.

Tuntuu kyllä mielestäni kovalta tuo kuluma 4 vuotta vanhaksi. Jota ladattu 11kw pääosin ja muutamat kerrat superilla.
 
En ole tehnyt. Siinä testissä taisi olla 5kW minimiteho AC-lataukselle niin ei sitten onnistu omalla kotilaturilla.
Ok. Jännä kun nyt latasin täyteen ensimmäistä kertaa akkutestin jälkeen, näyttää rangeksi 100% akulla 422km. Varmaan vuoden tuo näytti aina 418km.

Myös toinen jännä kun iskin auton kännykän wifi-hotspottiin kiinni niin auto latasi/uppas noin 6gigaa tavaraa 10minuutissa, eikä siis ladannut mitään päivitystäkään.
 
Itse ajoin M3P -21 ja ajettu 129tkm. Niin 89% tuloksen. Kun taas toinen app laskenut 91%. Akkuna Panan 82kwh.

Tuntuu kyllä mielestäni kovalta tuo kuluma 4 vuotta vanhaksi. Jota ladattu 11kw pääosin ja muutamat kerrat superilla.
Minusta taas kuulostaa aika normaalilta / jopa vähäiseltä kulumalta halpuutetulle NMC-kemialle.

Joku 5% lähtee ekassa vuodessa nopeasti anyway ja sen jälkeen sitten mennään pitkään hidasta 95->80% soh väliä ja sitten varmaan meno kiihtyy. Tuossa voi hyvin olla 500tkm vielä tankissa ennenkuin akku lahoaa.
 
Viimeksi muokattu:

Trumpin tullit iskivät Teslaan 145 prosentilla – kahden mallin tuotanto välittömästi jäihin​

Odotettujen Tesla-mallien tuotannonaloitus keskeytyy toistaiseksi.

Kyseessä ovat Teslan täyssähköinen Semi -kuorma-auto sekä itseohjautuva Tesla Cybercab -robottitaksi.

Trumpin tullit iskivät Teslaan 145 prosentilla – kahden mallin tuotanto välittömästi jäihin

Mitenhän pitkää keskeytystä on luvassa.
Kuulostaapa taas vaan kevyeltä toimitusjohtajan ”vapaudu vankilasta” kortilta. Joo, kyllä meillä muuten olisi kaikki jo tuotannossa mutta kun noi tullit…
 
Kuulostaapa oudolta että ei koske muita malleja kun luulisi näihinkin tulevan Kiinasta osaa myös. Vai oikeastiko tekevät kaikki USAssa muihin?
 
Huomatkaa alkuperäisen uutisen päiväys, Iltapulu ei ole kuin viikon myöhässä. Aika turhaa toistaiseksi spekuloida mitä tariffit oikeasti vaikuttavat.
 
Kuulostaapa oudolta että ei koske muita malleja kun luulisi näihinkin tulevan Kiinasta osaa myös. Vai oikeastiko tekevät kaikki USAssa muihin?
Muita malleja tehdään muuallakin joten niiden tuotantoa ei tarvitse lopettaa, ainakaan siis muualla kuin Usassa. Noita kahta mallia tehdään vain usassa joten ne pitää lopettaa. Juttu ei kerro pitääkö kaikki tuotanto lopettaa usassa.
 
Muita malleja tehdään muuallakin joten niiden tuotantoa ei tarvitse lopettaa, ainakaan siis muualla kuin Usassa. Noita kahta mallia tehdään vain usassa joten ne pitää lopettaa. Juttu ei kerro pitääkö kaikki tuotanto lopettaa usassa.
Sitä tarkoitin että tekevätkö muka niin paljon osia paikallisesti että voivat tuottaa muita malleja ongelmitta. Kuulostaisi oudolta jos tariffit osuisivat vain näihin kahteen malliin.
 
Q1/25 vs. vuoden takainen:
Liikevaihto -9%
Liikevoitto -70%

Analyytikkojen ennustamaa huonommat luvut. Osake saanee siipeensä, vaikka Musk lupasi keskittyä firmaan nykyistä enemmän toukokuusta lähtien.
 
Ja liiketoiminta tappiollista -200m ilman co2 regulaatio krediittejä.
Ei mitään hätää, ensi vuonna kaduilla ajelee miljoonia Teslan robo-takseja. Mies joka ei ole koskaan luvannut enemmän kuin pystyy toimittamaan on jälleen antanut lausuntoja nostaakseen osakkeen hintaa. Taitaa olla tiukat paikat siellä, kun Teslan osakkeet on lainojen panttina ja kurssi vetää alaspäin.

 
Näyttäisi lupaukset purreen koska osake nousussa. Ihme että menee vieläkin nämä tarinat läpi. Mitään konkreettista ei ole vuosienkaan jälkeen tullut näistä FSD tai Robotaksi lupauksista.
 
"Next year millions of Tesla robotaxis in operation during the second half of the year", aivan varmasti näin, kukaan ei hetkeäkään epäile tätä.

Mitä sitten, kun näin ei tapahdukaan, Tesla varmasti antaa negatiivisen tulosvaroituksen hyvissä ajoin vai saako firman toimitusjohtaja ihan virallisesti sijoittajille suunnatussa tilaisuudessa puhua ihan mitä sattuu ja tämä ei ole virheellisen tiedon antamista ja osakkeen arvon vääristämistä? No ihan sama se minulle on, mutta kuka noihin edelleen uskoo?
 
Teslan varastoautoissa edelleen esim M-Y performancea hyvällä alella. Näemmä jopa pikkasen tippunut lisää hinnat alkaen -versiot ja mitä noin kerran viikossa pollaillut ja kiusannut itseään niin samat biilit siellä pyörii myymättömänä viikosta toiseen.
Edelleen löytyy hyvin pre-facelift Y performancea varastoautona alella, joten ei tarvitse enää puhua hetkellisestä tuurialesta yms kun noita on ollut ainakin pari kuukautta tarjolla. Näemmä valkoisia hinnat alkaen -autoja on ainakin jokunen mennyt, kun nyt tarjolla vain pari. Nyt saisi Teslan skaalasta omaan silmään helposti näteimmän värin, Midnight Cherry Y-perffin sopivasti noin 56k.

Huhtikuu jo aika pitkällä, joten mitenköhän on faceliftin kauppa käynyt :hmm:
 
"Next year millions of Tesla robotaxis in operation during the second half of the year", aivan varmasti näin, kukaan ei hetkeäkään epäile tätä.

Mitä sitten, kun näin ei tapahdukaan, Tesla varmasti antaa negatiivisen tulosvaroituksen hyvissä ajoin vai saako firman toimitusjohtaja ihan virallisesti sijoittajille suunnatussa tilaisuudessa puhua ihan mitä sattuu ja tämä ei ole virheellisen tiedon antamista ja osakkeen arvon vääristämistä? No ihan sama se minulle on, mutta kuka noihin edelleen uskoo?
Eikös se negari periaatteessa jo tullut, kun lapuista vähän äänin katosi kasvutavoitteet? Osakkeen hinnanmuodostuksen kannalta kuitenkin kasvu on aika kriittinen asia. Toki venyyttivät ohjeistuksen päivityksen Q2:een, toivovat varmaan jotain hail marya myyntiin. Roadsterinkin kaivettu naftaliinista :D

Aikalailla Trumpilla on Muskin kulkuset hopealautasella. Vähän vuoronperään kiristelee tariffeja ja CO2 kredittejä, niin hyvä tulee, jos Musk ei suostu tottelemaan.
 
Edelleen löytyy hyvin pre-facelift Y performancea varastoautona alella, joten ei tarvitse enää puhua hetkellisestä tuurialesta yms kun noita on ollut ainakin pari kuukautta tarjolla. Näemmä valkoisia hinnat alkaen -autoja on ainakin jokunen mennyt, kun nyt tarjolla vain pari. Nyt saisi Teslan skaalasta omaan silmään helposti näteimmän värin, Midnight Cherry Y-perffin sopivasti noin 56k.

Huhtikuu jo aika pitkällä, joten mitenköhän on faceliftin kauppa käynyt :hmm:
Hinnassa on alennusta kyllä, kieltämättä. Pienemmällä korolla saa vaan näillä näkymin noita LR ja RWD -versioita. Joku täällä aikaisemmin mainitsi, että myyjältä tinkaamalla voisi saada talvirengaspaketin kaupan päälle noihin varastoautoihin, mutta sen tilanteesta ei ole tietoa.
 
Mitä vähemmän Musk on tuolla töissä sen parempi firmalle...
Autofirmalle voisi varmaan olla, mutta osakkeenomistajille selvästikään ei. Elon puhuu suut ja silmät täyteen ihan pelkkää paskaa ja after hoursissa osake keulii, vaikka tulos oli ihan täysi farssi ja minkä tahansa muun firman osake olisi ottanut -15% nanosekunnissa alas. Ei pidä vähätellä henkilökultin vaikutusta kun on maailman tyhmimmästä kansasta kysymys.
 
Hinnassa on alennusta kyllä, kieltämättä. Pienemmällä korolla saa vaan näillä näkymin noita LR ja RWD -versioita. Joku täällä aikaisemmin mainitsi, että myyjältä tinkaamalla voisi saada talvirengaspaketin kaupan päälle noihin varastoautoihin, mutta sen tilanteesta ei ole tietoa.
Saa edelleen talvirenkaat varastoautoihin, myyjän kanssa juttelin tuosta reilu viikko sitten. Omat ajatukset kyllä melko solmussa kun monen sähköauton koeajon jälkeen Model Y on selkeästi paras vaihtoehto omiin tarpeisiin, mutta LR AWD faceliftin 58k + 4% korko ei mahdu budjettiin. Vanhan mallin varastoautoissa olisi korko kohdillaan ja ominaisuudet muutenkin riittävät, mutta noissa pelottaa oletettavasti entistä nopeampi arvon sulaminen kun faceliftattuja alkaa vuoden-parin päästä olla käytettyjen markkinoilla. 30-60k ajettuja kysellyt parista liikkeestä niin siellä taas korot 6-9% luokkaa, eli ei mitään järkeä verrattuna em. varastoautoihin.
 
Ei mitään hätää, ensi vuonna kaduilla ajelee miljoonia Teslan robo-takseja. Mies joka ei ole koskaan luvannut enemmän kuin pystyy toimittamaan on jälleen antanut lausuntoja nostaakseen osakkeen hintaa. Taitaa olla tiukat paikat siellä, kun Teslan osakkeet on lainojen panttina ja kurssi vetää alaspäin.

Hehe, pakko nostaa esille tämä
  • He did clarify that the fleet will consist of Model Y vehicles and not the new Cybercab.
  • Musk also confirmed that Tesla is currently training a fleet specifically for Austin.
  • As we previously reported, this internal ride-hailing fleet operating in a geo-fenced with teleoperation assist is a big change from Tesla’s approach.
  • Musk said “10 to 20 vehicles” on day one.
Koko ideahan piti olla että Teslan systeemi on universaali ja siksi voittaa kaikki waymot yms. kilpailijat :kahvi:

10-20 kpl myös aika :rofl:
 
Saa edelleen talvirenkaat varastoautoihin, myyjän kanssa juttelin tuosta reilu viikko sitten. Omat ajatukset kyllä melko solmussa kun monen sähköauton koeajon jälkeen Model Y on selkeästi paras vaihtoehto omiin tarpeisiin, mutta LR AWD faceliftin 58k + 4% korko ei mahdu budjettiin. Vanhan mallin varastoautoissa olisi korko kohdillaan ja ominaisuudet muutenkin riittävät, mutta noissa pelottaa oletettavasti entistä nopeampi arvon sulaminen kun faceliftattuja alkaa vuoden-parin päästä olla käytettyjen markkinoilla. 30-60k ajettuja kysellyt parista liikkeestä niin siellä taas korot 6-9% luokkaa, eli ei mitään järkeä verrattuna em. varastoautoihin.
Kannattaa kyllä haastaa ne autoliikkeen korot. Hankin tuossa juuri Model 3:n ja kysyin tarjouksia lähemmäs kymmenestä autoliikkeestä eikä yhdessäkään jäänyt korko yli 4,5 %:n, kun pyysi laskemaan kilpailevan tarjouksen toiselle autoliikkeelle. Tuon otannan perusteella 3,49 % on matalahko ilman kampanjaa, 3,99 % yleisin ja korkeimmat oli sitten sen 4,49 %.
 
Välillä kovemmissa nopeuksissa (120kmh) tuntuu että auto on hieman sinkoileva, hakeutuu helposti uriin tai tuntuu että jatkuvasti saa pidellä rattia aavistuksen vastaan ja korjaillessa tosiaan hieman sinkoileva käytös. Voisiko johtua jostain vanteiden tasapainotuksesta tai enemminkin nelipyöräsuuntauksesta? Menisikö jälkimmäinen takuun piiriin vai pitäisikö hoitaa itse? Renkaissa en kummoista kulumaa havainnut, tosin kilsojakin alle 10tkm.
 
Välillä kovemmissa nopeuksissa (120kmh) tuntuu että auto on hieman sinkoileva, hakeutuu helposti uriin tai tuntuu että jatkuvasti saa pidellä rattia aavistuksen vastaan ja korjaillessa tosiaan hieman sinkoileva käytös. Voisiko johtua jostain vanteiden tasapainotuksesta tai enemminkin nelipyöräsuuntauksesta? Menisikö jälkimmäinen takuun piiriin vai pitäisikö hoitaa itse? Renkaissa en kummoista kulumaa havainnut, tosin kilsojakin alle 10tkm.
Onko sulla tarvikevanteet vai alkuperäiset? Mikäli tarvike ja vanteen ET poikkeaa optimaalista, niin sinkoilua luvassa.
 
Välillä kovemmissa nopeuksissa (120kmh) tuntuu että auto on hieman sinkoileva, hakeutuu helposti uriin tai tuntuu että jatkuvasti saa pidellä rattia aavistuksen vastaan ja korjaillessa tosiaan hieman sinkoileva käytös. Voisiko johtua jostain vanteiden tasapainotuksesta tai enemminkin nelipyöräsuuntauksesta? Menisikö jälkimmäinen takuun piiriin vai pitäisikö hoitaa itse? Renkaissa en kummoista kulumaa havainnut, tosin kilsojakin alle 10tkm.
Mulla teki kanssa tätä -22 M3P ennen nelipyöräsuuntausta, sen jälkeen meni kuin raiteilla. Moni muukin on valittanut, että suuntaukset on todella olleet sinne-päin suoraan tehtaalta, kannattaa harkita sitä.
 
Mullakin -23 MY RWD menee nyt kesärenkailla ihan mihin haluaa ja miten sattuu. En muista että viime kesänä olisi samanlaista ollut. Oletteko noita suuntauksia saaneet takuuseen vai pitääkö niistä itse köyhtyä?

edit. Atoylla "nelipyöräsuuntaus alkaen 99e, Teslan renkaiden suuntaus alkaen 169e". Kyllä tuntuu, että on taas oikean merkkinen auto alla :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 362
Viestejä
4 741 903
Jäsenet
77 323
Uusin jäsen
snips

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom