Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muilla valmistajalla auto ei ole riippuvainen kameroista…Toki muut valmistajat kenellä ei pesuria myöskään ole, ei edes ajattele tekevänsä tuollaista päivitystä autoon, että miten sen asian muotoilee..
Tässä taitaa yksi syy olla se, että ei ole takalasin pesuria. Nyt pitäisi pelkkää kameraa varten vetää letku säiliötä kameralle eli pelkkä pesuri ei riitä. Silti kameran pesuri pitäisi ehdottomasti olla, koska takakameraa käytetään vaikka mihin. VW:n kääntyvä kamera on tosi hyvä, mutta ei taida toimia Teslassa, koska kuva pitää näkyä koko ajan?Aika perus Tesla, eli rautapuutetta "korjataan" softapäivityksellä.
Ilmeisesti se pari kymppiä maksava peruutuskameran pesuri on nyt vaan liikaa rahaa melkein ~50k€ autossa![]()
Tulipas asenneltua. Mitä pihassa hetken matkaa siirsi ja peruutteli parkkiin niin tuon jälkeen ei ainakaan ilmoitellut mitään, vaikka kamera sen verran kurassa ettei juuri minkäänlaista näkyvyyttä.Ihan hyvä pikku lisä, varsinkin takakameralle jos likainen eikä aina muista putsata kotona.
![]()
Joo, kyllähän sitä käytössä naarmuja aina tulee enemmän tai vähemmän. Ei niistä kannata stressataLeasing -auton kanssa käytin keskimäärin pari kertaa viikossa automaattipesussa, ei mitään ongelmia. Maalipinta (black solid) oli kyllä aika mikronaarmuilla, mutta niin nuo tummat värit taitaa kaikissa autoissa olla.
Ei tämä kyllä mitään ilmoitusta antanut vaikka takakamera oli ihan peitossa.Ihan hyvä pikku lisä, varsinkin takakameralle jos likainen eikä aina muista putsata kotona.
![]()
Irlannissa myös isohko piikki Model 3:ssa... olisikohan peräti ollut pulaa RHD malleista ja niitä sitten saapui helmikuussa.![]()
Tesla’s UK sales rise despite threat of backlash over Musk’s political role
Sales of battery-powered cars jumped in February, with Model 3 and Model Y most popular after Mini Cooperwww.theguardian.com
UK helmikuu 20% kasvu viime vuoteen verrattuna. Aika mielenkiintoista, kun uuden Y:n toimituksia ei vielä edes helmikuussa ole ollut. Taitaa kyllä olla ainoa maa euroopassa, jossa kasvua tässä kohtaa.
Joidenkin asiantuntijoiden mukaan syyt saattavat ulottua pääjohtajan poliittista aktivismia syvemmälle. Teslan keräämä etumatka sähköautojen kehittelykilpailussa on syöty nyt enemmän tai vähemmän kiinni.
“On mahdollista että Muskin herättämien kielteisten mielikuvien ohella kyse on siitä, että Teslaa ei enää nähdä niin ylivoimaisena vaihtoehtona muihin sähköautomalleihin verrattuna.”
Bergenin yliopiston professorin Thor Øivind Jenssenin mukaan myös kielteiset asiakaskokemukset ovat saattaneet vaikuttaa asenteisiin.
”Tesla on Norjan autoliiton ja maan kuluttajasuojaviraston ylläpitämien vihalistojen kärjessä. Autoissa on runsaasti vikoja, mutta kun asiakkaat valittavat, on reagointi usein hidasta ja ylimielistä.”
Arkisempiin asioihin öyhöttämisen keskeltä, mistähän saisi hyvää paikkamaalia valkoiseen teslaan, esim. paukkopullossa? Etulokarien kaaren reunassa jonkin verran hittiä tullut, eipä ole kuitenkaan alkanut ruostumaan. Olisikohan noi etulokarit 3:ssa alumiiniä ...
Jos nimeomaan spray maalia haluat niin kysäise Automaalit.net ? Sieltä minä olen ostanut ja aina on oikean väristä tullut.Arkisempiin asioihin öyhöttämisen keskeltä, mistähän saisi hyvää paikkamaalia valkoiseen teslaan, esim. paukkopullossa? Etulokarien kaaren reunassa jonkin verran hittiä tullut, eipä ole kuitenkaan alkanut ruostumaan. Olisikohan noi etulokarit 3:ssa alumiiniä ...
Eilen illalla taas upload noin 28GB sen jälkeen kun tulin himaan.Mielenkiintoisia määriä dataa tuo auto lähettelee...
Pelkästään tänään upload 85.5GB ja kun tuli softapäivitys myös niin download on 13GB.
Japanissa S ja X ei enää tilattavissa maaliskuun jälkeen:
Ymmärtääkseni S ja X ei ole tehtykään?Lopettavat oikeanpuoleisen ohjauksen tekemisen kokonaan?
Ymmärtääkseni S ja X ei ole tehtykään?
Tätä refresh S ja X ei koskaan tehtykään oikealla puolella. Aikaisempaa kyllä.Eikös se ollut niin, että aiemmin on tehty mutta niiden tarjoaminen keskeytettiin, kun olivat ns. konversioita jälkikäteen ja varsin hankalia/kalliota tehdä.
Luulin että tuo oli vain tiettyjen markkinoiden juttu, mutta aika erikoista jos Japanissa on S ja X ollut paikallisia "postiautoja"?
![]()
Tesla (TSLA) sales crash continues in Europe, with Germany down 70%
Tesla’s (TSLA) sales crash continues in Europe, with more countries reporting February numbers, including Germany, down 70%. Global sales of...electrek.co
Lisää Euroopan helmikuun myyntilukuja julki. Saksa -70%.
Aika nihilistisen moraaliton kuva sinulla on "tavallisista" ihmisistä.Jaa, a, saas nähdä, äkkiä kuvittelisi että tavalliset ihmiset ostaisi hinnan/ominaisuuksien mukaan ja näin ollen oletan, että uusi Model Y tulee myymään hyvin ja olen kyllä aidosti yllättynyt jos ei rupea myymään tuo auto.
ID.4, Skoda Enyaq tms. on nostaneet merkittävästi tasoa,
Noissa VAG-puolen sähköautoissa on edelleen aikamoista arpapeliä, minkälaisen yksilön toimitushetkellä saat. Itse olen todistanut kahta tapausta, missä auto on lahonnut totaalisesti ja joutunut todella monesti huollon pariin ennen kun sillä on ajettu edes 10 tkm. Meilläkin oli pari vuotta sitten ID.3 kakkosautona, ja se oli aivan susi softan kanssa ja erilaiset varoitusvalot tulivat tutuiksi. Tuttavan tapaus johti auton myymiseen, ja Teslan hankkimiseen sen tilalle. Nähtävästi muitakin vastaavia tapauksia on ilmentynyt, mitä nyt Facebook -ryhmää seurailee. Sitten on tosiaan hyvin toimivat autot, eli ei ole ollut mitään ongelmia.Toki näinkin sanottuna, niin ilmeisesti ID.4, Skoda Enyaq tms. on nostaneet merkittävästi tasoa, samoin Faceliftitä Kia EV6 ja Ioniq 5 jotka korjanneet merkittäviä puutteita, niin onhan Teslalla kerrankin kilpailijoita (ennenkin oli, mutta oli puutteita niissä nykyistä enemmän).
Itsellä ainakin Tesla Y shortlistin kärjessä, mutta päästävä tiloja kokeilemaan että riittääkö ne.
Tätähän ei ole ollenkaan sattunut Teslan kanssaNoissa VAG-puolen sähköautoissa on edelleen aikamoista arpapeliä, minkälaisen yksilön toimitushetkellä saat. Itse olen todistanut kahta tapausta, missä auto on lahonnut totaalisesti ja joutunut todella monesti huollon pariin ennen kun sillä on ajettu edes 10 tkm. Meilläkin oli pari vuotta sitten ID.3 kakkosautona, ja se oli aivan susi softan kanssa ja erilaiset varoitusvalot tulivat tutuiksi. Tuttavan tapaus johti auton myymiseen, ja Teslan hankkimiseen sen tilalle. Nähtävästi muitakin vastaavia tapauksia on ilmentynyt, mitä nyt Facebook -ryhmää seurailee. Sitten on tosiaan hyvin toimivat autot, eli ei ole ollut mitään ongelmia.
Eilen illalla taas upload noin 28GB sen jälkeen kun tulin himaan.
Nyt autolla on yhteensä parin viikon sisään joku 196GB siirrettyä dataa.
Mielenkiintoista mihin listoille olen yhtäkkiä päässyt/joutunut, kun tuota dataa on liikkunut kahdessa viikossa reilusti enemmän kuin koko edellisen vuoden aikana.
Onko kenelläkään muulla samoja havaintoja?
Mietin vaan, että olenko "poikkeustapaus" vai onko Tesla esim. alkanut Euroopassa keräämään dataa enemmän. Voi olla vähän pitkälle viety päätelmä, mutta ihan mielenkiintoista.
![]()
Harmi ettei näissä päivityksissä näe auton puolelta mitään paljonko päivitystiedoston koko on tai paljonko latausta on suoritettu.2025.2.8 softa parantanut kamerapohjaista pysäköintiavustinta? Enää ei tule keula edellä pysäköidessä lähelle seinää mitään herjaa.
Myy, jos hintakohdillaan ja tuotanto toimii. Eli riippuu ihan Teslan hinnoittelusta.Jaa, a, saas nähdä, äkkiä kuvittelisi että tavalliset ihmiset ostaisi hinnan/ominaisuuksien mukaan ja näin ollen oletan, että uusi Model Y tulee myymään hyvin ja olen kyllä aidosti yllättynyt jos ei rupea myymään tuo auto.
Akun lämmitys, parantunut softa ja alentunut hinta ovat parantaneet vag-konsernin tuotteiden kiinnostavuutta omalta ja monen tuttuni osalta. Aiemmin nuo olivat dealbreikkereitä usealle tutulleni, varsinkin softa.Sanoisin, että niiden taso on ollut aivan riittävä Teslaan verrattuna, mutta aiemmin selvästi korkeampi hintataso on kääntänyt usein kelkan Teslan suuntaan.
Toki Enyaq on tainnut kovasta hinnasta olla koko ajan hyvin myyvä suomessa, skoda-kansaa nääs.
Ota pois päältä se ettei lähetä sitä cabin camera kuvaa teslalle analysoitavaksi. Se kerää sitä useammalta ajolta ja lähettää jos lähettää. Testailee myös että minkälainen internet yhteys on eli ei yritä hitaalla ja mobiilidatalla lähettää mitää. Tuon voi myös estää että rajoitat upload nopeuden tosi hitaalle.Eilen illalla taas upload noin 28GB sen jälkeen kun tulin himaan.
Nyt autolla on yhteensä parin viikon sisään joku 196GB siirrettyä dataa.
Mielenkiintoista mihin listoille olen yhtäkkiä päässyt/joutunut, kun tuota dataa on liikkunut kahdessa viikossa reilusti enemmän kuin koko edellisen vuoden aikana.
Onko kenelläkään muulla samoja havaintoja?
Mietin vaan, että olenko "poikkeustapaus" vai onko Tesla esim. alkanut Euroopassa keräämään dataa enemmän. Voi olla vähän pitkälle viety päätelmä, mutta ihan mielenkiintoista.
![]()
Ota pois päältä se ettei lähetä sitä cabin camera kuvaa teslalle analysoitavaksi. Se kerää sitä useammalta ajolta ja lähettää jos lähettää. Testailee myös että minkälainen internet yhteys on eli ei yritä hitaalla ja mobiilidatalla lähettää mitää. Tuon voi myös estää että rajoitat upload nopeuden tosi hitaalle.
Ruvennut vakoilemaan sua cabin cameralla ja mikrofonilla, eli siirtää niitä johonkin analysoitavaksi.Eilen illalla taas upload noin 28GB sen jälkeen kun tulin himaan.
Nyt autolla on yhteensä parin viikon sisään joku 196GB siirrettyä dataa.
Mielenkiintoista mihin listoille olen yhtäkkiä päässyt/joutunut, kun tuota dataa on liikkunut kahdessa viikossa reilusti enemmän kuin koko edellisen vuoden aikana.
Ruvennut vakoilemaan sua cabin cameralla ja mikrofonilla, eli siirtää niitä johonkin analysoitavaksi.
No nyt selvis mihin tarvii nopeaa nettiä, siis ihan sitä miettien jos omat tiedot lataa koti laajakaistalla.Eikös tuo selviä kun tukee GDPR tietopyynnön?
Pikkusen hankalampaa skenaariota Kiinasta FSD:llä ja vielä yöllä. Hyvin toimi ainakin tuon pätkän. Pidempiä videoita on paljon myös jos haluaa niitä katsella. Paljon jalankulkijoita ja hankalia käännöksiä. Nämä Kiina-videot on nostanu omaa näkemystä FSD:n valmistunisesta paljon.
Samaan aikaan toisaalla auto ajaa päin punaisia hiljaisessa risteyksessä.
Kertoo kyllä karua kieltä siitä että FSD:n opetus on mennyt täysin päin seiniä jos täysin triviaali tilanne menee toistuvasti reisille.Kommenteista poimittuna kolme kertaa teki saman virheen tuossa risteyksessä. Hyvää opetusmateriaalia FSD:lle.
Huonosti kyllä toimii. Tosin ei se FSD oikein ole muutenkaan järkevä ainakaan Suomessa. Hinta/ominaisuudet suhde ei ole hyvä.Kertoo kyllä karua kieltä siitä että FSD:n opetus on mennyt täysin päin seiniä jos täysin triviaali tilanne menee toistuvasti reisille.
Päätöksiä tekevä neuroverkko ei selkeästikään ymmärrä autoilusta yhtään mitään.
Vaihtoakkuja saatavana jos akkuvaurio yllättää, Atoy aloittaa yhteistyökumppanina Akkuautolle vaihdoissa.
Pitääpäs katsoa tuo. Saisi muutkin valmistajat ottaa vähän mallia Teslasta, että korjattavuus olisi yhtä helppoa.
Joissain tapauksissa akku voi olla niin pahasti vaurioitunut, että se kannattaa vaihtaa toiseen. Jos akkuun joutuu esimerkiksi vaihtamaan useita moduuleita tai itse akun kuoressa on mekaanisia vaurioita, kannattaa hankkia toinen käytetty akku ja myydä vanhasta akusta ehjät moduulit muuhun käyttöön. Kysy meiltä hyvitystarjous! Auton vanha akku ei siis ole arvoton, vaikka se rikki olisikin!
Ns. kolmannen osapuolen akkukorjaus tarkoittaa myös sitä, että kyseinen akku ei enää kelpaa auton valmistajalle vaihto-osana.
Model S/X
Nopeiten auto kuntoon parhaalla takuulla
Pronssi: alk. 8990 EUR (takuu 1v/30 000km)
Hopea: alk. 10990 EUR (takuu 2v/60 000km)
Kulta: alk. 12950 EUR (takuu 3v/90 000km)
- Sis. tarkastushuolto n. 1v / 30 000km kohdalla
- Sis. tarkastushuolto n. 1,5v / 45 000km kohdalla
- Paras toimintamatka – vähiten kuluneet kennot
Vaihtoakku sisältää:
- Auto kuntoon jopa samana päivänä
- Autosi viallinen akku vaihdetaan toiseen, Akkuauton kunnostamaan käytettyyn akkuun
- Täydellinen, koko akun kattava takuu (akkukorjauksen takuu kattaa korjatun vian ja vaihdetut osat ja työn, mutta ei kaikkia akkukennoja)
- Kattava raportti
- Alkuperäinen akku jää vaihdossa Akkuautolle
Täytyy sanoa, että kun puhutaan korjattavuudesta niin en ole kyllä koskaan kuullut että Tesla olisi siinä erityisen hyvä (ko. videossakin lanseeratut "tarvikeakut" ovat S ja X malleihin). Eivät siis valettuja hartsiakkuja lukuunottamatta erityisen huonojakaan toki.
Samalla lailla siellä on erikokoisia moduuleita ja varsinkin kolmosessa, joten niitä ei voi päittään vaihtaa ja vaihtelevat vieläpä saman automallin sisälläkin riippuen versiosta.
Sitä olen kyllä ihmetellyt että miksi luullaan että Tesloja ei voi korjata.
epc.tesla.com löytyy käytännössä jokainen osa, service.tesla.com löytyy korjausohjeet referenssiaikoineen, johtokaaviot yms. Sähköiset työkalut saa vuokrattua jos pitää syvempiä softa-asetuksia muuttaa. Esim. jos tekee DIY retrofitin matriisiumpioihin.
Kyllä DIY henkisen on helppo näitä ruuvata.
En halua edes laskea paljonko aikaa mulla on mennyt johonkin 2003 Volvo V70 tietyn piirikaavion etsimiseen. Harvalla valmistajalla on osalistat, korjausohjeet ja kaaviot noin helposti tyrkyllä. Yleensä ne löytyy jostain foorumilta enemmän tai vähemmän epämääräisten linkkien takaa. Jos löytyy ylipäätään.
Ei Teslan akku ole yhtä könttiä, vaan pääasiallisesti 3 ja Y akussa on neljä moduuliaJos nyt oikein ymmärsin niin taisi olla akun sisäisestä korjauksesta kyse. Johonkin vehkeisiin (meb?) voi vaihtaa moduuleita, teslalla on yhtä könttiä. Toki kyseessä voi ihan valmistajan kokemus aiheesta, sillä voi olla että yhden moduulin uusiminen saa lopulta akun helposti epäbalanssiin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.