Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ainakin Model Y ne matriisivalot meni aiemmin automodessa tosi aikasi päälle. Sitten ne sääti päivityksessä että menee vasta pimeämmässä. Nyt sitte on tully vastaan kelejä iltapäivästä kun on jo pimeää mutta pitkät ei mene tarpeeksi aikaisin päälle. Tilanteesta riippuen olen pystynyt hyvin ajamaan lyhyillä siihen asti että pitkät meni päälle, tai sitten olen vaihtanut manuaalille ja laittanut pitkät päälle normaalisti. Toivotaan että säätävät tuota pitkää valoa tulemaan aiemmin päälle taas päivityksessä.
Itse olen myös saman huomannut aamuisin ja iltaisin. Tuon lisäksi että kun on vielä mielestäni pimeää ja tarvitsisi peileihin sen pimennyksen niin sekään ei mee päälle vaan joutuu kattoon takana tulevien valoja. Harmi ettei tuolle peilien pimennykselle voi tehdä itse mitään
 
Viimeksi muokattu:
Tesla tuomittiin Norjassa maksamaan 4k euroa per autoilija vanhan Model S:n latausnopeuden rampauttamisesta. Tuomio on lainvoimainen.

4 Norjalaista tulee saamaan tuon 4200€ korvausta, mutta toivottavasti tulee koskemaan kaikkia Norjalaisia, joilla 2013-2015 Tesla.

Tuo 4200€ nyt on täysin oikeudenmukainen raha ja syyt korvaukseen on täysin selvät.

Onneksi voittivat muutenkin oikeudessa, kun yli 400 000€ oikeudenkäyntikulut meni nyt Teslalle.

Nyt on siis kaikki oikeusasteet käyty läpi ja Tesla hävisi.


"Oikeus määräsi Teslan maksamaan 50 000 norjan kruunun eli yli 4200 euron korvauksen neljälle Tesla-omistajalle, joiden autojen latausnopeus oli pudonnut sovelluspäivityksen jälkeen.

Vahingonkorvauksen lisäksi Tesla joutuu maksamaan korvaussummaan viivästyskorkoa sekä Tesla-omistajien oikeudenkäyntikulut, jotka nousevat norjalaisen Motor-lehden mukaan yhteensä yli 400 000 euroon."
 
Ohjeessa sanotaan että pidä sitä valo-nappia pohjassa x aikaa. Ajan/laskurin näet siitä ruudusta kauanko tulee pitää että pitkät aktivoituu.
Se laskuri tuntuu häviävän heti kun painan valonappulan pohjaan, ja ainekaan edes 5sec ei riitä vai paljonko sulla siinä about kestää?

Saako ne pitkät jotenkin pakotettua päälle muuten, en noista manualin ohjeista ihan hiffannut
 
Ohjeessa sanotaan että pidä sitä valo-nappia pohjassa x aikaa. Ajan/laskurin näet siitä ruudusta kauanko tulee pitää että pitkät aktivoituu.
Ei liene tämä toimivan jos on automaattinen asetus päällä. Ei ainakaan MY suostu jättämään pitkiä päälle. Siksi ne pitää vaihtaa asetuksista manuaalille jos on just semmonen keli, että taivas on kirkas, mutta on silti liian hämärää.
 
Se laskuri tuntuu häviävän heti kun painan valonappulan pohjaan, ja ainekaan edes 5sec ei riitä vai paljonko sulla siinä about kestää?

Saako ne pitkät jotenkin pakotettua päälle muuten, en noista manualin ohjeista ihan hiffannut
Kokeile antaa bootti autolle jos softa vaan jumittaa. Mutta pitäisi toimia että pidät vaan nappia pohjassa niin aktivoituu pitkät pakotettuna.
Ei liene tämä toimivan jos on automaattinen asetus päällä. Ei ainakaan MY suostu jättämään pitkiä päälle. Siksi ne pitää vaihtaa asetuksista manuaalille jos on just semmonen keli, että taivas on kirkas, mutta on silti liian hämärää.
Onko sinulla tuollainen uusi Y missä ratissa napit? Vanhalla riittää että veti eteen tai taakse että aktivoi pakolliset pitkät. En muista nyt mihin suuntaan.
 
Kokeile antaa bootti autolle jos softa vaan jumittaa. Mutta pitäisi toimia että pidät vaan nappia pohjassa niin aktivoituu pitkät pakotettuna.

Onko sinulla tuollainen uusi Y missä ratissa napit? Vanhalla riittää että veti eteen tai taakse että aktivoi pakolliset pitkät. En muista nyt mihin suuntaan.
Ei ole. Jos on automaattiset pitkät päällä asetuksista tässä matriisiautossa niin vaikka vetää vivun taakse tai eteen tai pitää sitä pohjassa, ei se jätä niitä pitkiä päälle. Tuo on typerä systeemi. Pitäisi pystyä pakottamaan ne matriisit päälle itse jos automatiikka ei vielä koe tarpeelliseksi. Tai ainakin säätää automatiikka "aikainen-myöhäinen" asetuksella. Jos ei ole matriiseja nuo voi ehkä eri tavalla?
 
Onkos toi akkukemiat edelleen samantyylisiä?

Eli Model Y takaveto pienellä akulla LPF ja 100% akkulataus ?

Ja muut NMC ja 80% päivittäinen?

Autogefuhl on kyllä erinomainen kanava tarkkaan detailiin.
--
Mielenkiintoista sinänsä, että onko tuohon Y:n koriin sitten helppo tehdä päivitykset 400v /40v järjestelmiin, tai sitten uusiin akkuihin (ilmeisesti LG:n 4680), vai vaatiiko se sitten isomman refresh.

Hinta on edelleen varsin kohtuullinen ja houkutteleva, kunhan vaan pääsisi koeajamaan että toimiiko nuo kaistavahdit riittävällä tasolla omille arkiteille vai onko nykyinen niissä parempi..

Saakohan millään neuvoteltua mitään pidempää koeajoa, vaikka rahaa vastaan? Tai antaneeko yksityiset Teslan omistajat rahaa vastaan testata :D
 
Ei näytä Teslan hommat hyvältä: Ruotsissa eivät noudata tessiä, Norjassa veivät Korkeimpaan oikeutaan autojensa rampauttamiset, Suomessa eivät noudata Kuluttajariitalautakunnan suosituksia ja lisäksi Muskin postaa näitä ”I agree” koskien Nato ja YK eroa yhdysvalloille. Trollailee ja provosoi, sekä omaa tuollaista Putler-mielipidettä tajuamatta tai tajuten…

En ikinä ostaisi ko. autoa nykytilassa.
 

Lyhin toimitusaika uudelle Y:lle Kiinassa nopeimmillaan 2 viikkoa, vaikka toimitukset alkoivat vasta tällä viikolla... ei ne ennakkotilausmäärät uudelle Y:lle tainneet ihan niitä optimistisia arvioita vastata edes Kiinassa.
Pakkohan niiden on olla totta jos joku random sanoo että 200 000 tilattu perustuen johonkin random tilausnumeroon. En ainakaan itse näe että ne numerot ovat mitenkään todellisia. Täysin random generoitu id tilaukselle.
 
Jostain toisesta ketjusta löysin Tesla uutisen. Tesla siis alkoi nyt tyhjentämään niitä vanhan Model Y auton varastojaan pois (Q1 loppu lähestyy?).

"Tesla cuts Model Y inventory prices by more than $8,000 ahead of the Juniper refresh release"



Inventoryssä on ollut jo hetken vanha Y Performance 6000€ alennuksella.
 
Keskinkertainen. Päivityksen saaneesta en osaa sanoa.
Anna pari vaihtoehtoa, joissa saa 40k€ kolmisen sataa hevosvoimaa, wltp-rangea 500km ja tavaratilaa säilöä hiekkaa 670 litraa, sekä erinomaisen softan, etäohjauksen ja kotihuollot?

Taikka vastaavasti vähänajetun uuden tehomallln eli performancea vastaavan, jossa 3 sekkaa sataseen tuollaisella 55-56 k€?

Vaatimuksena myös, että on sedan tai tuollainen luiskaperäinen coupe.

Kuulen mielellään.

Jos tinkii tehoista ja on valmis ottamaan vastaan 2 vuotta vanhemman auton, niin sitten BMW:n i4 ja i4 M50 on vaihtoehto, mutta noissa huonoa i) monessa yksilössä karut varusteet (esim. ristiseläntuki puuttuu tai sähköpenkit, taikka comfort-access) ja ii) vanhemmissa kuin -24 on se vanha infoteimet, joka ei android-pohjainen: hidastelee ja päivitykset kysymysmerkki. Lisäksi takuu vain 2 v. vaikka bps-takuulla saakin sen 2v. lisää. Lisäksi hieman kaihertaa autojen fossiilipohjaisuus, vaikka toisaalta se iso konepelti joka näkyy kuskinpaikalta on siisti, mutta täysin turha funktionaalisesti.
 

Tämä oli ihan mielenkiintoinen tulokulma asiaan. Jos ovat menneet myymään enemmän credittejä kuin saavat myynnistä kasaan, niin mitäköhän tapahtuu? Varsinkin, kun tänä vuonna muutenkin autoyhtiöt ovat kusessa jolleivat saa myytyä sähköautoja tarpeeksi. Hullut päivät loppuvuodesta hinnoittelussa?
 

Tämä oli ihan mielenkiintoinen tulokulma asiaan. Jos ovat menneet myymään enemmän credittejä kuin saavat myynnistä kasaan, niin mitäköhän tapahtuu? Varsinkin, kun tänä vuonna muutenkin autoyhtiöt ovat kusessa jolleivat saa myytyä sähköautoja tarpeeksi. Hullut päivät loppuvuodesta hinnoittelussa?
Juu. Ilmeisesti tuo sama uutinen olikin jo tuolla jossain toisessa ketjussa.

Tosiaan esim VW taisi aloittaa alennusmyynnit jo tammikuussa. Sähköautomyynnit on nyt tammi- ja helmikuussa olleet aika rajussa nousussa. Poislukien Tesla, kun se yrittää myydä autoja liian kalliilla?

Screenshot_2025-03-03-10-47-02-74_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


 
Juu. Ilmeisesti tuo sama uutinen olikin jo tuolla jossain toisessa ketjussa.

Tosiaan esim VW taisi aloittaa alennusmyynnit jo tammikuussa. Sähköautomyynnit on nyt tammi- ja helmikuussa olleet aika rajussa nousussa. Poislukien Tesla, kun se yrittää myydä autoja liian kalliilla?
On noita aleja ja kampanjoita ollut hyvin nyt muillakin kun VW:llä. Korkokampanjoita, hyvityskampanjoita, aleja, ilmaisia varustepaketteja yms. ja näiden hybrideitä. Melkein sanoisin, että Tesla tällä hetkellä jaloissa niiden kanssa. Tai ainakaan itse en ole kauheasti noteerannut muita kun Y:n varastoautoihin liittyvät alet, mutta niitäkin on vastaavia muillakin eri nimille paketoituna.
 
Isompi akkunen MY tulossa:


Tuollainen 90kWh versio olisi kyllä hyvä. Itselläni mahdollisuus ladata ilmaiseksi töissä niin mitä isompi akku sen enemmän saa hyödynnettyä ilmaista latausta myös pitkien matkojen osalta. No nyt vasta 2v ja vajaa 90 tkm nykyisessä Y:ssä joten tämän ajan loppuun, eli ehkäpä sitten Model Y:n seuraava facelift versio tulee hankittua vasta.
 
Isompi akkunen MY tulossa:


Haiskahtaa jo 4680, mikä julkaistaan LGn toimesta tällä viikolla. Painoa longrangessa 7kg vähemmän kuin nykyisessä awd. Wltp voisi olla siellä 650 luokkia, joka laukaisisi itselläni tilauksen. Ehkä tuo mielenkiintoisin asia sitten on latauskäyrä meneekö sinne 400kw piikkitehot?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 750
Viestejä
4 662 200
Jäsenet
76 496
Uusin jäsen
oskaraspvik89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom