• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kuulostaa tuo tonnin paketti kyl melkoiselta kun toimenpiteet lueteltu "tarvittaessa". Ehkä jättäisin välistä tai kysyä saisko hinnan tehtyjen toimenpiteiden mukaan.
Facebookin Tesla ryhmässä on tuosta ihan hyvää kommenttia.

Oma S 90D on jo täyttänyt 8 vuotta, eli takuu on loppu. Mietin vaan sitä että uutena 97k€ maksavaan autoon 1100€ remppa olisi tosi pieni lisäkulu? Takuun alaiseen autoon ei toki kannata mennä irrottamaan ja "ronkkimaan" akkua mitenkään. Aika ymmärrettävää, että takuu voi mennä? Vielä viime vuonna remppa on ollut 990€, eli pieni korotus tullut joskus.

Screenshot_2025-01-04-20-43-13-16_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
 
Milläs hinnalla luulette, että siihen koulutettu työmies käyttää päivän työaikaa ja laitteita ottaakseen tuon möhkäleen autosta irti ja alas ja suorittaa sille nuokin toimenpiteet ja vielä laittaa sen takaisin?

Työtunnin hinta koronan jälkeen on kaikkialla autohuolloissa 70-1x0 eskoa tunnilta.
 
Milläs hinnalla luulette, että siihen koulutettu työmies käyttää päivän työaikaa ja laitteita ottaakseen tuon möhkäleen autosta irti ja alas ja suorittaa sille nuokin toimenpiteet ja vielä laittaa sen takaisin?

Työtunnin hinta koronan jälkeen on kaikkialla autohuolloissa 70-1x0 eskoa tunnilta.
Pidän tuota tosiaan halpana ennakkohuoltona itse.

Onhan siinä mahdollisuus, että löytyy korjattavaa ja sen ne tekevät tosiaan tuntityönä:
"Tuntityöt 138€"

1100€ / 138€ = 8h laskettu työaikaa, joka sisältäisi mahdolliset varaosat.

En tiedä sitten mikä olisi Kokkolan Autohuollon työtunnin hinta? Kokkolaankin myös tosi lyhyt matka Seinäjoelta.
 
Ennustatko viime vuoden tapaan, että taas menee 2M ihan heti kohta rikki?

Riippuu varmaan aika pitkälti siitä, onko Juniper oikeasti tarpeeksi hyvä päivitys. Kyseessä on kuitenkin helvetin suosittu auto, jonka faceliftiä aika moni on varmaan jäänyt odottamaan. Highland on kuitenkin lähes universaalisti pidetty päivitys (typeryyksistään huolimatta), mutta autona se on vaan monien mielestä liian pieni ja onhan se kontti aika epäkäytännöllinen.

Toki kilpailu kiristyy koko ajan, tariffit sekoittaa pakkaa ja Musk tekee kaikkensa karkoittaakseen asiakkaita, mutta kyllä Teslat silti aika pirun hyvää bang/buckkia tarjoavia autoja ovat ja jos Model Y:n päivitys on yhtä onnistunut kuin Model 3:n, itse näen hyvin todennäköisenä, että se myy kuin kräkki Baltimoressa.
 
Eihän se Teslan myynti mihinkään Kiinassakaan ole lähtenyt, kun myyntimäärät ovat kasvaneet selvästi markkinaa hitaammin. Ja tilanne tuskin tulee helpottamaan Kiinan sisämarkkinoilla, koska sisäisen hintasodan päättymisestä ei ole mitään merkkejä. Todennäköisesti vain pahenee, kun tariffien myötä ulosvienti Kiinasta väkisin tippuu eli kapasiteetti täytyy johonkin tuupata.

Ennustatko viime vuoden tapaan, että taas menee 2M ihan heti kohta rikki?
Helposti menee 2 miljoonaa rikki teslalla tänä vuonna mitä en viime vuodelta uskonut. Mutta sulla tais olla tietoa bydin menevän ohi teslasta jo pari viimeistä vuotta, mutta toisin kävi? Ei se Tesla y opal miksikään muutu kun kolmatta vuotta leipoo myynti hittinä maailmassa ilman 48/800v kun sellainen kuitenkin toisperäinen seikka. Raha merkkaa ja sitä myöten range/laatu ei se lataus kiinnosta ketään talvipakkasella onko 10-80% 40 tai 20 min niin helvetin hidas se kuitenkin on, mutta ihmiset haluaa ajella sen muutaman tunnin ennen syömistä eikä auton ehdoilla 2-3 tuntia ja laturiin. Taitaa olla bang of bucket 55ke neliveto 635wltp mitä veikkaisin ja vuoden päästä taas price drop ja range menee siihen omaan minimiin eli yli 650 wltp. Joka tapauksessa hyviä upgradeja tulossa näyttö, jousitus, äänijärjestelmä, penkit, ulkokuori, range, lataus, hiljaisuus, (vilkkuviiksi) jne samaan hintaan mitä nyt. Tuntuu, että Tesla ajaa perinteiset merkit kiinni auton ominaisuudelta ja sähkötekniikka pysyy edellä hinta/laatusuhteelta kun vertaa näitä 40-60ke pirssejä?
 
Helposti menee 2 miljoonaa rikki teslalla tänä vuonna mitä en viime vuodelta uskonut. Mutta sulla tais olla tietoa bydin menevän ohi teslasta jo pari viimeistä vuotta, mutta toisin kävi? Ei se Tesla y opal miksikään muutu kun kolmatta vuotta leipoo myynti hittinä maailmassa ilman 48/800v kun sellainen kuitenkin toisperäinen seikka. Raha merkkaa ja sitä myöten range/laatu ei se lataus kiinnosta ketään talvipakkasella onko 10-80% 40 tai 20 min niin helvetin hidas se kuitenkin on, mutta ihmiset haluaa ajella sen muutaman tunnin ennen syömistä eikä auton ehdoilla 2-3 tuntia ja laturiin. Taitaa olla bang of bucket 55ke neliveto 635wltp mitä veikkaisin ja vuoden päästä taas price drop ja range menee siihen omaan minimiin eli yli 650 wltp. Joka tapauksessa hyviä upgradeja tulossa näyttö, jousitus, äänijärjestelmä, penkit, ulkokuori, range, lataus, hiljaisuus, (vilkkuviiksi) jne samaan hintaan mitä nyt. Tuntuu, että Tesla ajaa perinteiset merkit kiinni auton ominaisuudelta ja sähkötekniikka pysyy edellä hinta/laatusuhteelta kun vertaa näitä 40-60ke pirssejä?
Taitaa olla ihan sun omaa tulkintaa Bydin aikataulusta. Tesla on viime vuodet keskittynyt lähinnä karsimaan/pilaamaan autojen perusominaisuuksia ja sähkötekniikassakin polkenut paikoillaan muiden parantaessa.
 
Huomautus - jätä henkilökohtaisuudet pois keskustelusta, keskity rakentavaan keskusteluun
Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kesällä olit sitä mieltä että 2 miljoonaa rikotaan tänä vuonna (2024).
Puhdasta spekulaatiota, mutta sulla taitaa olla Fred Lambertin mielipiteitä Teslan negatiivista asioista. Sanoin pari vuotta sitten että Teslan vihreä siirtymä mm megapackien ja muiden asioiden seikka ja nythän tuo on tuplaantunut pari viime vuotta, mutta sulla tais olla joku muu tieto? Varmaan se 4680 floppikin parin vuoden päästä taas joku ihme homma? Semit ja muut varmaan jää taas tois sijaisiksi hommiksi, mutta joo eipä siinä aja sillä Tesla 3 vielä 10v niin saat omat pois.
 
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Puhdasta spekulaatiota, mutta sulla taitaa olla Fred Lambertin mielipiteitä Teslan negatiivista asioista.

Ei nyt pidä suuttua jos jäät kiinni taas kerran sepitteistä mitä olet kehittänyt. Ja on tavallaan huvittavaa että huutelet täällä jotain Fred Lambertista kun se ei ole enään rah rah Tesla-fanittaja kun samaan aikaan sä levität tänne kaikkein pahimmat houruilut Tesla huhu/fanisivustoilta netistä.

Ja varsin usein toistelet tänne asioita joita et tunnu ymmärtävän alkuunkaan, esimerkkinä se kummallinen yritys selittää miten Teslan akkukemiat on paloturvallisempia kuin LFP akut.
 
Puhdasta spekulaatiota, mutta sulla taitaa olla Fred Lambertin mielipiteitä Teslan negatiivista asioista. Sanoin pari vuotta sitten että Teslan vihreä siirtymä mm megapackien ja muiden asioiden seikka ja nythän tuo on tuplaantunut pari viime vuotta, mutta sulla tais olla joku muu tieto? Varmaan se 4680 floppikin parin vuoden päästä taas joku ihme homma? Semit ja muut varmaan jää taas tois sijaisiksi hommiksi, mutta joo eipä siinä aja sillä Tesla 3 vielä 10v niin saat omat pois.
En ymmärrä mitä sanot. Sinähän vain spekuloit.
Pelaan vain sillä mitä sinä sanoit aikaisemmin ja peilasin siihen.

4680 kohdalla voit katsoa onko se floppi vai ei. Siellä on Teslan Q4/2024 tulokset julki ja others kohta. Niin näet moneenko autoon meni tuo akkupaketti.
 
Jos kahta miljoonaa autoa ei myydä seuraavana vuonna niin Elon saa kyllä kenkää. Itse uskon kyllä kahden miljoonan myyntiin, ihan sillä perusteella että vaikea uskoa Teslan kahta peräkkäistä vuotta myyvän vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Se on sitten eri asia kasvaako myynti markkinan mukana, nopeammin vai hitaammin.

Cyberiin edelleen odotetaan foundation series palikoitakin (lisöakkua yms.), joten ei siellä ainakaan mitään kiirettä ole pidetty noiden muiden osien kanssa.

Ilmeisesti vanhan malli Yn valmistus on lopetettu, joten eiköhän sieltä uudistettu malli puske ulos aika pian.

Mitä kolmosen refreshiin tulee, niin itse odotin kyllä isompaa akkua ja erilaista designia. Auton jatkuva piippailu ja isommat ongelmat haamujen kanssa yllätti kyllä sitten eniten. Jos y:ssä akkukoko ei kasva ja auto näyttää edelleen samalta (ja viikset poistuvat) niin mielenkiinnolla odotan myyntejä. Odotan kyllä designin sentään vähän enemmän muuttuvan kuin model3n kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tessie sovellus näyttää myös tuon, että paljonko akku on purkautunut. Illalla ajoin viimeksi ja laitoin latautumaan 80%. Kylmän akun takia siis 3% ei ole nyt käytettävissä ja 2% muuten vaan kulunut akusta? Pakkasta on ollut nyt -15 astetta.

Screenshot_2025-01-05-14-01-53-16_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4~2.jpg

224tkm ajettu 90D akku. Akun kunto 87.6%.
 
Ilmeisesti vanhan malli Yn valmistus on lopetettu, joten eiköhän sieltä uudistettu malli puske ulos aika pian.

Mitä kolmosen refreshiin tulee, niin itse odotin kyllä isompaa akkua ja erilaista designia. Auton jatkuva piippailu ja isommat ongelmat haamujen kanssa yllätti kyllä sitten eniten. Jos y:ssä akkukoko ei kasva ja auto näyttää edelleen samalta (ja viikset poistuvat) niin mielenkiinnolla odotan myyntejä. Odotan kyllä designin sentään vähän enemmän muuttuvan kuin model3n kanssa.
Vanha FL Model S yllättävästi ei piippaile. Ainoastaan, jos joku häiriö tulee. Esim jos "Autopilotin"/vakkarin laittaa alle 30km/h nopeudessa päälle, niin piippaa. Muut piippailut saa asetuksista pois päältä.

Tesla varmaan haluaa uudistetun Y:n mahdollisimman nopeasti markkinoille ja valmistusmäärät mahdollisimman suuriksi?

Itse en ole uudistettua kolmosta koeajanut, mutta kovasti sitä on kehuttu.

Mikähän oli viime vuoden Teslan myyntimäärä? Toki itsekin sen jostain löytäisin. Kyllä myynnin pitäisi ainakin siitä kasvaa, koska Y on varmaan se myydyin malli.
 
Jos kahta miljoonaa autoa ei myydä seuraavana vuonna niin Elon saa kyllä kenkää. Itse uskon kyllä kahden miljoonan myyntiin, ihan sillä perusteella että vaikea uskoa Teslan kahta peräkkäistä vuotta myyvän vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Se on sitten eri asia kasvaako myynti markkinan mukana, nopeammin vai hitaammin.

Cyberiin edelleen odotetaan foundation series palikoitakin (lisöakkua yms.), joten ei siellä ainakaan mitään kiirettä ole pidetty noiden muiden osien kanssa.

Ilmeisesti vanhan malli Yn valmistus on lopetettu, joten eiköhän sieltä uudistettu malli puske ulos aika pian.

Mitä kolmosen refreshiin tulee, niin itse odotin kyllä isompaa akkua ja erilaista designia. Auton jatkuva piippailu ja isommat ongelmat haamujen kanssa yllätti kyllä sitten eniten. Jos y:ssä akkukoko ei kasva ja auto näyttää edelleen samalta (ja viikset poistuvat) niin mielenkiinnolla odotan myyntejä. Odotan kyllä designin sentään vähän enemmän muuttuvan kuin model3n kanssa.
Elonilla on suoraan ja välillisesti fanien kautta valtavasti määräysvaltaa Teslan hallituksessa ja kenkää ei ole tulossa kyllä vielä 2025 ellei nyt jotain aivan erikoista tapahdu.

-
Model Y refresh kaipaisi nähdäkseni pientä parannusta bottom-end LFP mallin rangeen. Jos akkukokoa saisi 5kWh lisää ja hintaa jonkun tonnin alas, niin tekisi terää.

NMC-kemialliseen LR / Perf malliin akun koon lisäksi kaipaisi latausnopeutta lisää.

Model Y:n perään kun iskee keski-euroopan lomareissuun pari fillaria koukkuun, kulutus kasvaa massiivisesti poistaen matalan kulutuksen etua ja silloin tuo keskinkertainen latauskäyrä on kyllä myrkkyä etenemiselle kun laturilla saa roikkua isommille SOC-arvoille jossa se latausnopeus on aika kehnoa.


Jos Teslan myyntimäärien kasvu ei Y faceliftistä huolimatta ylitä sähköautomarkkinan kasvua vuonna 2025, on firma kyllä aika tiukassa raossa kun onnistumismahikset noille cybercabeille ja roboteille ovat kaikkea muuta kuin 100%…
 
Vaikea uskoa, että Tesla pystyisi markkinakasvua ylittämään, väkisinkin tuppaa käymään markkinajohtajalle toisinpäin. Varsinkin lukumäärissä on selvää, että halvat pikkukopit tulevat myymään valtavia määriä ja toistaiseksi Teslalla ei ole vastausta aiheeseen. Pelkkä facelift-Y ei millään riitä pysymään trendissä mukana. Joku ultrahalpuutettu 3 voi vähän jarruttaa myynnin katoa, mutta kilpailijoiden paremman malliset pikkukopit ja pari sukupolvea hiotut sähköt ovat merkittävä vastus. Tuskin Tesla lähtee markkinaosuutta puolustamaan tappiollisella myynnillä.
 
Vaikea uskoa, että Tesla pystyisi markkinakasvua ylittämään, väkisinkin tuppaa käymään markkinajohtajalle toisinpäin. Varsinkin lukumäärissä on selvää, että halvat pikkukopit tulevat myymään valtavia määriä ja toistaiseksi Teslalla ei ole vastausta aiheeseen. Pelkkä facelift-Y ei millään riitä pysymään trendissä mukana. Joku ultrahalpuutettu 3 voi vähän jarruttaa myynnin katoa, mutta kilpailijoiden paremman malliset pikkukopit ja pari sukupolvea hiotut sähköt ovat merkittävä vastus. Tuskin Tesla lähtee markkinaosuutta puolustamaan tappiollisella myynnillä.
Ainakin Suomessa jatkuu 0,99% korkotarjous Ylle koska selkeästi vanhaa mallia varastossa ja 3n osalta RWD ja LR 1,99% tarjouksessa. Perffi ei vielä mutta sen valmistusmäärät lienee muutenkin pienemmät vs muut.
 
Tästä jutusta tulee mieleen että Tesla on on kyllä hankalassa tilanteessa. Teknologista etumatkaa ei ole, mallisto suppea ja vanha, se ei ole premiumia. Edessä ruma ja raaka hintakilpailu kiinalaisten kanssa.

Jotain heidän tarvitsisi tehdä. mutta mitä ?
Itse edelleen ihmettelen miksi odotukset Teslaa kohtaan on taivaissa ? Mikä se juttu on ?
Ja se pelastaja ei ole Robotaksi , sillä se on samanlainen kupla kuin Cybertruck.

Teslalla on edessään paluu johtotähdestä muiden kuolevaisten rivistöön. Oikeata kilpailua edessä ja taistelua pienistä markkinaosuuksista. Sähköautobusinees on erittäin paljon enemmän fragmentoitunut kuin polttisbusiness.

Sama ongelma edessä monella eurovamistajalla. Kinkit kiusaa ja vie...

 
Tästä jutusta tulee mieleen että Tesla on on kyllä hankalassa tilanteessa. Teknologista etumatkaa ei ole, mallisto suppea ja vanha, se ei ole premiumia. Edessä ruma ja raaka hintakilpailu kiinalaisten kanssa.

Jotain heidän tarvitsisi tehdä. mutta mitä ?
Itse edelleen ihmettelen miksi odotukset Teslaa kohtaan on taivaissa ? Mikä se juttu on ?
Ja se pelastaja ei ole Robotaksi , sillä se on samanlainen kupla kuin Cybertruck.

Teslalla on edessään paluu johtotähdestä muiden kuolevaisten rivistöön. Oikeata kilpailua edessä ja taistelua pienistä markkinaosuuksista. Sähköautobusinees on erittäin paljon enemmän fragmentoitunut kuin polttisbusiness.

Sama ongelma edessä monella eurovamistajalla. Kinkit kiusaa ja vie...

FSD?
 
En ymmärrä mitä sanot. Sinähän vain spekuloit.
Pelaan vain sillä mitä sinä sanoit aikaisemmin ja peilasin siihen.

4680 kohdalla voit katsoa onko se floppi vai ei. Siellä on Teslan Q4/2024 tulokset julki ja others kohta. Niin näet moneenko autoon meni tuo akkupaketti.
Mikäs tuossa 4680 floppia on kun massatuotannossa jo? Se akkujen ainainen kompromissi mm. energiatiheyden, latausnopeuden ja halpuuden kanssa on nähty ja ne jakaantuvat lähinnä lfp vs nmc tällä hetkellä karvalakit vs longranget.

Nythän tuo akkupaketti Tesla 3 longrangessa tippunut noin 20k jo 10k vuodesta 2017 milloin Tesla 3 tuli uunista ulos ja jos miettii Tesla y opalin 95kwh hintaa se on enää alle 10k. Se IRA tuki 45 dollaria + 10% ale kriittisiin mineraaleihin buustaa Teslan 4680 akkupaketin markkinoilla kilpailukykyiseksi Amerikassa. Sehän saisi maksaa 140 dollaria kilowatilta että ei olisi järkeä tehdä ja batteryday presentaation mukaan hinta -25 lopulla tarkoitus olla 70 dollaria cell lvl + noin 20 bms eli total hinta 90 dollaria. Kiinasta kun myydään yleisesti noita nmc akkuja tänä vuonna noin 60+20 dollariin akkupakettia ja ne kun viedään USAan niin hinta pompsahtaa noin satkuun ja jos Tesla kykenee itse valmistamaan 90 ja vielä parempaa verrattuna kiinalaiseen niin aika win win situation?
Tuossa akkujen yleistä hintakehitystä.
IRA tuesta.
Tämän vuoden hinnat pyörii lfp osalta noin 50 dollarissa ja nmc osalta 60 dollarissa kiinanpojilla at cell lvl ja itsekin mietin Power Wallia aurinkopaneelien jatkoksi kun niitä saa jo 10ke 72kwh edestä Euroopasta tilattua eli aika SER jätettä nuo longrange akut elinkaaren loppupäässä ovat kun hintaa ei ole siinä vaiheessa. Hinnat tippuu ja asiakas kiittää.
 
Mistä tämä 95kwh akku on revitty uuteen Y:n? Missään ei ole sellaista edes huhuttu, vaan se on ollut joidenkin toive.
4680 akkupakettia asennetaan tällä hetkellä CT:n pelkästää ellei Semi sitten tätä myös käytä. CTlle luvattiin aikamoiset ranget mihin ei päästä edes sillä extra akulla.
4680 kokeiltiin Yn mutta ei se oikein kannattanut koska ei saavuttanut parempaa tulosta kuin nykyiset ja tätä ei enää saa. En ymmärrä miten akkupakettien hinnat tähän edes liittyvät.
 
Mistä tämä 95kwh akku on revitty uuteen Y:n? Missään ei ole sellaista edes huhuttu, vaan se on ollut joidenkin toive.
4680 akkupakettia asennetaan tällä hetkellä CT:n pelkästää ellei Semi sitten tätä myös käytä. CTlle luvattiin aikamoiset ranget mihin ei päästä edes sillä extra akulla.
4680 kokeiltiin Yn mutta ei se oikein kannattanut koska ei saavuttanut parempaa tulosta kuin nykyiset ja tätä ei enää saa. En ymmärrä miten akkupakettien hinnat tähän edes liittyvät.
Akkujen koot kasvavat. Samanlailla ässässä oli aluksi 40kwh ja nykyisin 100kwh. Se että onko se akku ensi kuussa todennäköisesti julkaistavassa y mallissa heti julkaisussa 95kwh on huhu niin pitkään kuin se tulee todellisuudessa myyntiin. En näe itse mitään estettä kun peilaa pösön 5008 on 101kwh ja hinta 55ke, miksi Tesla ei kykene samaan tai itse asiassa parempaan? Hinta se kaiken a ja o tuskin ketään kiinnostaa kuiva-akut yli 200 dollarin kWh tai edes 100 kun näitä saa siinä vaiheessa 50 per kWh?

Teslalla on Teksasissa litium jalostamo, jolla balansoi ainaista litiumin hinta aaltoilua ja sen lisäksi IRA tuki miksi se mieluummin tekee lfp ja nmc akut itse maan sisällä kuin toimittaa Kiinasta. Itse asiassa sopimuksia on jo muihin maihin ja Kiinasta pyrkii eroon enenevissä määrin. Ajan kysymys kun EU tekee samaa ja sitten full ramp up 4680 Eurooppaan kun tukia irtoaa. Aikaisemmin teslalle tarjottiin tukia Euroopassa, mutta ehdot oli paskat Teslan kannalta ja musk pyyhki lapulla persettä, mutta ehkä lähiaikoina ne muuttuvat paremmiksi who knows?
 
Heh, se jalostamo söi ekat koe-erät joulukuussa ja täysi kapasiteettikin kärpäsenpaskan luokkaa. Ja raakamateriaalit joutuu kuitenkin ostamaan. "domestic" mainostusta puhtaasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 794
Viestejä
4 569 918
Jäsenet
75 277
Uusin jäsen
Grabulga

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom