• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eilen onnistuin ensimmäistä kertaa kokemaan täydellisen jäähelvetin. Uuden vuoden päivänä autopesussa + iltapäiväinen vesisade päälle ja sen jälkeen kohtalaisen kova pakkanen, jossa auto sai marinoitua ulkona reippaan vuorokauden. 3/4 ovea ei auennut, vaikka tuli kohtuullisen väkivaltasestikin niitä kiskottua. Lisäksi peilit ja pyyhkimet jäässä. Takaluukku ja apparin puolen ovi onneksi toimivat, joten hommat sai tehtyä ilman kummempaa viivettä. Rupesin jälkenpäin miettimään, että mistähän tuo kuskin ovi haraa. Aukesi siitä sisäpuolen kauhukatkaisijasta ihan nätisti, mutta ulkokahvasta sai repiä ihan huolella eikä tapahtunut juuri mitään. Sisäpuolen napista ei auennut myöskään, mutta tuo varmaan liittyy siihen, että koittaa siinä optiossa liikuttaa sitä ikkunaa, joka ei liiku mihinkään. Mersussa autoon pääsi väkivalloin - mitä nyt joskus tiiviste vähän meinasi tulla mukana -, mutta tässä se ei ovi ei ollut jäätynyt kiinni tiivisteeseen, van jumi jossain muualla?
 
Eilen onnistuin ensimmäistä kertaa kokemaan täydellisen jäähelvetin. Uuden vuoden päivänä autopesussa + iltapäiväinen vesisade päälle ja sen jälkeen kohtalaisen kova pakkanen, jossa auto sai marinoitua ulkona reippaan vuorokauden. 3/4 ovea ei auennut, vaikka tuli kohtuullisen väkivaltasestikin niitä kiskottua. Lisäksi peilit ja pyyhkimet jäässä. Takaluukku ja apparin puolen ovi onneksi toimivat, joten hommat sai tehtyä ilman kummempaa viivettä. Rupesin jälkenpäin miettimään, että mistähän tuo kuskin ovi haraa. Aukesi siitä sisäpuolen kauhukatkaisijasta ihan nätisti, mutta ulkokahvasta sai repiä ihan huolella eikä tapahtunut juuri mitään. Sisäpuolen napista ei auennut myöskään, mutta tuo varmaan liittyy siihen, että koittaa siinä optiossa liikuttaa sitä ikkunaa, joka ei liiku mihinkään. Mersussa autoon pääsi väkivalloin - mitä nyt joskus tiiviste vähän meinasi tulla mukana -, mutta tässä se ei ovi ei ollut jäätynyt kiinni tiivisteeseen, van jumi jossain muualla?
Tuo ei varmaan avaa sitä oven lukkoa mekaanisesti ennenkuin ikkuna on liikahtanut.

Silikonipuikkoa pari kertaa vuodessa itse käyttänyt tiivisteihin.
 
Cybertruckeja muutama nähty Floridassa. Karmean iso, kolho ja karmean ruma ilmestys luonnossa. Ei helvetti, kuvaa parhaiten ja ytimekkäimmin.

Livenä ihan helvetin paljon rumempi kuin mediassa.

Olisiko jenkeissä sitten kaikki isompaa, mutta suomessa nähty cybertruck oli vähän vaatimattoman kokoinen muiden vastavien rumien ja kolhojen pickup-autojen sarjassa..
 
Eilen onnistuin ensimmäistä kertaa kokemaan täydellisen jäähelvetin. Uuden vuoden päivänä autopesussa + iltapäiväinen vesisade päälle ja sen jälkeen kohtalaisen kova pakkanen, jossa auto sai marinoitua ulkona reippaan vuorokauden. 3/4 ovea ei auennut, vaikka tuli kohtuullisen väkivaltasestikin niitä kiskottua. Lisäksi peilit ja pyyhkimet jäässä. Takaluukku ja apparin puolen ovi onneksi toimivat, joten hommat sai tehtyä ilman kummempaa viivettä. Rupesin jälkenpäin miettimään, että mistähän tuo kuskin ovi haraa. Aukesi siitä sisäpuolen kauhukatkaisijasta ihan nätisti, mutta ulkokahvasta sai repiä ihan huolella eikä tapahtunut juuri mitään. Sisäpuolen napista ei auennut myöskään, mutta tuo varmaan liittyy siihen, että koittaa siinä optiossa liikuttaa sitä ikkunaa, joka ei liiku mihinkään. Mersussa autoon pääsi väkivalloin - mitä nyt joskus tiiviste vähän meinasi tulla mukana -, mutta tässä se ei ovi ei ollut jäätynyt kiinni tiivisteeseen, van jumi jossain muualla?
Volvoissa ja Polestareissa kanssa nuo ulkokahvojen lukkojen mekanismit jäätyy sisältä. Eli vaikka kahvaa nostelee niin se mekanismi sisällä ei avaa lukkoa. Mutta sisältä kahvasta aukeaa. Suunnitteluvirhe.
 
Model S ravenista oli käsijarrulle tuleva johto katkennut jonka johdosta käkkäri ei lähtenyt pois päältä D:lle vaihtaessa. Johto kutisteliittimellä kiinni ja nyt käsijarru pelaa normaalisti. Korjauksen jälkeen on kuitenkin ao. vikakoodit jäänyt elämään ja auto-hold ei toimi. Onko kellään kokemusta mistä voisi johtua?

Vikarit.jpg
 
Model S ravenista oli käsijarrulle tuleva johto katkennut jonka johdosta käkkäri ei lähtenyt pois päältä D:lle vaihtaessa. Johto kutisteliittimellä kiinni ja nyt käsijarru pelaa normaalisti. Korjauksen jälkeen on kuitenkin ao. vikakoodit jäänyt elämään ja auto-hold ei toimi. Onko kellään kokemusta mistä voisi johtua?

Vikarit.jpg

Vähän hakuammuntaa, mutta ilmeisesti "käsi"jarrulle löytyy vielä joku oma EPB Service Mode, joka täytyy aktivoida vähän eri tavalla (jos nopeasti luin oikein, niin ei pitäisi vaatia erillistä Toolbox-ohjelmistoa, vaan voidaan tehdä näytöltä). Jos tuon tekisi ja ajaisi tuolla ne ääriarvot, niin ehkä voisi nollata kooditkin noiden osalta.
 
Tuo ei varmaan avaa sitä oven lukkoa mekaanisesti ennenkuin ikkuna on liikahtanut.

Silikonipuikkoa pari kertaa vuodessa itse käyttänyt tiivisteihin.

Ei liity ikkunaan, sillä apparin puolen ikkuna oli ihan yhtä lailla jäässä, mutta ovi aukesi silti.

Volvoissa ja Polestareissa kanssa nuo ulkokahvojen lukkojen mekanismit jäätyy sisältä. Eli vaikka kahvaa nostelee niin se mekanismi sisällä ei avaa lukkoa. Mutta sisältä kahvasta aukeaa. Suunnitteluvirhe.

Tämä voisi selittää. Se aukesi mielestäni kahvasta ns. rajoittimeen, jolloin oveen tulee snadi väljä, mutta sitä ei saa vedettyä auki. Ts. kahva ei mene kokonaan tunnottomaksi, kuten joissain aiemmissa autoissani on tapahtunut, mutta lopputulema silti sama, eli ovi ei aukea. Kauhukahvasta aukesi tosiaan aivan nätisti. Pelkäsin, että käy klassiset ja sitä ei saa sen jälkeen enää takaisin kiinni (kokemusta on tästäkin), mutta myös lukittui ongelmitta, joten itse lukko ei jäässä. Eli tuolla lienee erilliset vivustot tms. ja nimenomaan tuo ulkokahvan käskyttämä vivusto jäätyy?
 
Vähän hakuammuntaa, mutta ilmeisesti "käsi"jarrulle löytyy vielä joku oma EPB Service Mode, joka täytyy aktivoida vähän eri tavalla (jos nopeasti luin oikein, niin ei pitäisi vaatia erillistä Toolbox-ohjelmistoa, vaan voidaan tehdä näytöltä). Jos tuon tekisi ja ajaisi tuolla ne ääriarvot, niin ehkä voisi nollata kooditkin noiden osalta.
Tosiaan unohtui mainita, mitä olen jo yrittänyt. Tämän EPB service moden ajoin, rattibootti sekä uusimmat päivitykset on asennettu. Olen myös ajellut ympäriisnä ehkä 30-40min ja vikarit ei ole poistunut
 
Ei liity ikkunaan, sillä apparin puolen ikkuna oli ihan yhtä lailla jäässä, mutta ovi aukesi silti.



Tämä voisi selittää. Se aukesi mielestäni kahvasta ns. rajoittimeen, jolloin oveen tulee snadi väljä, mutta sitä ei saa vedettyä auki. Ts. kahva ei mene kokonaan tunnottomaksi, kuten joissain aiemmissa autoissani on tapahtunut, mutta lopputulema silti sama, eli ovi ei aukea. Kauhukahvasta aukesi tosiaan aivan nätisti. Pelkäsin, että käy klassiset ja sitä ei saa sen jälkeen enää takaisin kiinni (kokemusta on tästäkin), mutta myös lukittui ongelmitta, joten itse lukko ei jäässä. Eli tuolla lienee erilliset vivustot tms. ja nimenomaan tuo ulkokahvan käskyttämä vivusto jäätyy?
Testasitko sovelluksesta avata ovea? Itsellä kun oli sopiva jääkuorrutus autossa, niin varmaan kahvankin olisi saanut toimimaan, mutta availin ovet sovelluksella, kun olin menossa suoraan kauppaan lämpöiseen halliin, niin sai siellä sitten sulatella rauhassa. Eli teslan omalla sovelluksella saa ainakin tuon kuskin oven avattua ja s3xy:llä sitten muutkin.
 
Testasitko sovelluksesta avata ovea? Itsellä kun oli sopiva jääkuorrutus autossa, niin varmaan kahvankin olisi saanut toimimaan, mutta availin ovet sovelluksella, kun olin menossa suoraan kauppaan lämpöiseen halliin, niin sai siellä sitten sulatella rauhassa. Eli teslan omalla sovelluksella saa ainakin tuon kuskin oven avattua ja s3xy:llä sitten muutkin.
Ei tullut kokeiltua, mutta arvaisin, että eivät olisi auenneet kun eivät kerran sisäpuolen napistakaan. Voisin olettaa sen mekaanisen sisäkahvan olevan omassa vivustossaan, mutta pitääpä kokeilla jos joskus käy vielä samoin.
 
Voi myös olla että oven istutus on tiukka ja tällöin sinne sisäkaareen jää vettä. Etenkin takaovissa. Kannattaa katsoa kun saa ovat auki onko siellä sisäkaaren pohjassa jäätä.
 
Tosi tyytyväinen olen Model S 90D 2016 faceliftiin. Nyt kun toimii vielä hyvin. Plussaa:
-iso 90kWh akku
-neliveto
-pieni kulutus / (aika matala)
(Takaluukku ja myös etuluukku sähköllä)
Tyylikäs musta sisusta ja sisäkatto
Next Gen penkit

Talvellakin siis ajomatka riittää varmasti päivittäiseen ajoon.
Päivitykset: CCS ja LTE. Ne oli jo autossa.


Koska hinta oli aika sopiva 23k€ (224tkm), niin kaikkia varusteita ei ollut.
1. Premium audio (nyt Standard)
2. Ratin lämmitin (talvipaketti)
3. Ilmajousitus (Nyt Standard)

1. Siis olisi omasta mielestä kaikkein tärkein. Tuo Standard äänentoisto on nimensä mukainen, eli vaan perus. Tuossa ei ole ratin lämmitintä, joka voisi talvella olla ihan kiva.

Ilmeisesti ilmajousitus olisi aika kestävää tekoa. Eli se voisi tuoda hieman lisää alustan mukavuutta, jos se olisi?

Vetokoukkua ei saa ollenkaan, eli se toki miinus noissa kaikissa.

Screenshot_2025-01-03-13-48-37-76_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Suositukset siis aikanin tuolla 90D akulla olevalle (facelift) autolle. 85D autoa vähän vältin, koska 85 akkua on mennyt rikki jonkun verran. Ilmeisesti vesi päässyt akun sisälle tekemään tuhojaan? 90 akku on pieni päivitys tuosta 85 akusta. Eli siis 85 akun tilalle saa laitettua myös tuon 90 akun. 100 akku ei mahdu, se on jo hieman enemmän erilainen.

Toki 3 vuotta uudempia Model 3 LR autoja on tosi paljon myynnissä. Eli niistä voi löytyä hyvä yksilökin myös. S löytyy myös, mutta huomattavasti vähemmän on vaikka tuossa 23k€ hintaluokassa niitä.

Nyt ei ainakaan ole auton vaihtotarvetta toivottavasti hetkeen. Kun isompi S tuli ostettua heti suoraan. Se kyllä että yllättävän halpoja on nyt sekä 3 ja S myös. Aika paljon autoa "pikkurahalla". Toki akkutakuun loppumisen takia tulee omalle kukkarolle riskiä.
 
Tosi tyytyväinen olen Model S 90D 2016 faceliftiin. Nyt kun toimii vielä hyvin. Plussaa:
-iso 90kWh akku
-neliveto
-pieni kulutus / (aika matala)
(Takaluukku ja myös etuluukku sähköllä)
Tyylikäs musta sisusta ja sisäkatto
Next Gen penkit

Talvellakin siis ajomatka riittää varmasti päivittäiseen ajoon.
Päivitykset: CCS ja LTE. Ne oli jo autossa.


Koska hinta oli aika sopiva 23k€ (224tkm), niin kaikkia varusteita ei ollut.
1. Premium audio (nyt Standard)
2. Ratin lämmitin (talvipaketti)
3. Ilmajousitus (Nyt Standard)

1. Siis olisi omasta mielestä kaikkein tärkein. Tuo Standard äänentoisto on nimensä mukainen, eli vaan perus. Tuossa ei ole ratin lämmitintä, joka voisi talvella olla ihan kiva.

Ilmeisesti ilmajousitus olisi aika kestävää tekoa. Eli se voisi tuoda hieman lisää alustan mukavuutta, jos se olisi?

Vetokoukkua ei saa ollenkaan, eli se toki miinus noissa kaikissa.

Screenshot_2025-01-03-13-48-37-76_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Suositukset siis aikanin tuolla 90D akulla olevalle (facelift) autolle. 85D autoa vähän vältin, koska 85 akkua on mennyt rikki jonkun verran. Ilmeisesti vesi päässyt akun sisälle tekemään tuhojaan? 90 akku on pieni päivitys tuosta 85 akusta. Eli siis 85 akun tilalle saa laitettua myös tuon 90 akun. 100 akku ei mahdu, se on jo hieman enemmän erilainen.

Toki 3 vuotta uudempia Model 3 LR autoja on tosi paljon myynnissä. Eli niistä voi löytyä hyvä yksilökin myös. S löytyy myös, mutta huomattavasti vähemmän on vaikka tuossa 23k€ hintaluokassa niitä.

Nyt ei ainakaan ole auton vaihtotarvetta toivottavasti hetkeen. Kun isompi S tuli ostettua heti suoraan. Se kyllä että yllättävän halpoja on nyt sekä 3 ja S myös. Aika paljon autoa "pikkurahalla". Toki akkutakuun loppumisen takia tulee omalle kukkarolle riskiä.
Mitään tarkempaan dataa ei taida vielä olla saatavilla mitä akku kestää keskimäärin. Ehkä voisi varautua akun vaihtoon 300tkm kohdalla? Olitko tehnyt SOC testiä akulle? Mukavuutta han kyllä tolla rahalla saa vrt 3 ja Y. Halvimmat Y mallitkin jo alle 35 000€ ja noin 20tkm ajettuja, joka itseä jo vähän kiinnosti.
 
Tosi tyytyväinen olen Model S 90D 2016 faceliftiin. Nyt kun toimii vielä hyvin. Plussaa:
-iso 90kWh akku
-neliveto
-pieni kulutus / (aika matala)
(Takaluukku ja myös etuluukku sähköllä)
Tyylikäs musta sisusta ja sisäkatto
Next Gen penkit

Talvellakin siis ajomatka riittää varmasti päivittäiseen ajoon.
Päivitykset: CCS ja LTE. Ne oli jo autossa.


Koska hinta oli aika sopiva 23k€ (224tkm), niin kaikkia varusteita ei ollut.
1. Premium audio (nyt Standard)
2. Ratin lämmitin (talvipaketti)
3. Ilmajousitus (Nyt Standard)

1. Siis olisi omasta mielestä kaikkein tärkein. Tuo Standard äänentoisto on nimensä mukainen, eli vaan perus. Tuossa ei ole ratin lämmitintä, joka voisi talvella olla ihan kiva.

Ilmeisesti ilmajousitus olisi aika kestävää tekoa. Eli se voisi tuoda hieman lisää alustan mukavuutta, jos se olisi?

Vetokoukkua ei saa ollenkaan, eli se toki miinus noissa kaikissa.

Screenshot_2025-01-03-13-48-37-76_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Suositukset siis aikanin tuolla 90D akulla olevalle (facelift) autolle. 85D autoa vähän vältin, koska 85 akkua on mennyt rikki jonkun verran. Ilmeisesti vesi päässyt akun sisälle tekemään tuhojaan? 90 akku on pieni päivitys tuosta 85 akusta. Eli siis 85 akun tilalle saa laitettua myös tuon 90 akun. 100 akku ei mahdu, se on jo hieman enemmän erilainen.

Toki 3 vuotta uudempia Model 3 LR autoja on tosi paljon myynnissä. Eli niistä voi löytyä hyvä yksilökin myös. S löytyy myös, mutta huomattavasti vähemmän on vaikka tuossa 23k€ hintaluokassa niitä.

Nyt ei ainakaan ole auton vaihtotarvetta toivottavasti hetkeen. Kun isompi S tuli ostettua heti suoraan. Se kyllä että yllättävän halpoja on nyt sekä 3 ja S myös. Aika paljon autoa "pikkurahalla". Toki akkutakuun loppumisen takia tulee omalle kukkarolle riskiä.
Onnea autosta! Vanhemmat ässät alkavat olla mielenkiintoisen hintaisia. Kyllä tuossa on taatusti autoa pitkäksi aikaa. Mukava että vanhempien sähkisten hinnat tippuvat, vaikka itse ostinkin aikalailla pahimman kuplan aikaan ja arvo tippunut monta tonnia. Ei ollut tosin Tesla kyseessä.
 
Onnea autosta! Vanhemmat ässät alkavat olla mielenkiintoisen hintaisia. Kyllä tuossa on taatusti autoa pitkäksi aikaa. Mukava että vanhempien sähkisten hinnat tippuvat, vaikka itse ostinkin aikalailla pahimman kuplan aikaan ja arvo tippunut monta tonnia. Ei ollut tosin Tesla kyseessä.
Itsekkin Ässiä alkanut tiirailemaan. Kun nykyisen Model 3 laittaa kiertoon, pitää puntaroida uusi MY vai kuitenkin käytetty MS. On nuo MS ja MX kuitenkin aivan eri luokan pelejä kun M3&MY.
Loppuvuodesta 2022 alko tosin vasta tulla tätä nykystä faceliftiä eurooppaan missä olisi suoraan CCS portti.
 
Mitään tarkempaan dataa ei taida vielä olla saatavilla mitä akku kestää keskimäärin. Ehkä voisi varautua akun vaihtoon 300tkm kohdalla? Olitko tehnyt SOC testiä akulle? Mukavuutta han kyllä tolla rahalla saa vrt 3 ja Y. Halvimmat Y mallitkin jo alle 35 000€ ja noin 20tkm ajettuja, joka itseä jo vähän kiinnosti.
Tessie sovelluksen olen ladannut ja ehkä sillä osaan jotekin tutkia akun kuntoa? Taisi olla siinä sovelluksessa ilmainen 2 viikon kokeilujakso.

Välttämättä akkua ei tarvitsisi kokonaan vaihtaa. Ehkä? Jopa ennakoidusti voisi teettää akun huollon. Ei ole kyllä sekään kovin halpa, jos pyörii jossain 5000€. Eli akun tiiveyttä parannetaan, että vesi ei pääsisi tekemään tuhojaan.
 
Tessie sovelluksen olen ladannut ja ehkä sillä osaan jotekin tutkia akun kuntoa? Taisi olla siinä sovelluksessa ilmainen 2 viikon kokeilujakso.

Välttämättä akkua ei tarvitsisi kokonaan vaihtaa. Ehkä? Jopa ennakoidusti voisi teettää akun huollon. Ei ole kyllä sekään kovin halpa, jos pyörii jossain 5000€. Eli akun tiiveyttä parannetaan, että vesi ei pääsisi tekemään tuhojaan.
Olikos noissa vanhemmissa siellä service menuussa se akku testi?
 
Tosiaan unohtui mainita, mitä olen jo yrittänyt. Tämän EPB service moden ajoin, rattibootti sekä uusimmat päivitykset on asennettu. Olen myös ajellut ympäriisnä ehkä 30-40min ja vikarit ei ole poistunut
Oletko kokeillut service menun kautta koko softan redeploymentia? Tuolla lähti sitkeät vikakoodit uuden parkkisensorin ja tutkan vaihdon jälkeen.
 
Onnea autosta! Vanhemmat ässät alkavat olla mielenkiintoisen hintaisia. Kyllä tuossa on taatusti autoa pitkäksi aikaa. Mukava että vanhempien sähkisten hinnat tippuvat, vaikka itse ostinkin aikalailla pahimman kuplan aikaan ja arvo tippunut monta tonnia. Ei ollut tosin Tesla kyseessä.
Itsellä oli hieman yli 2 vuotta sitten Tesla Model 3 Performance vm2020. Osto- ja myyntihinta oli noin 44k€. Auto oli mulla vain 2kk. Kun elon ilmoitti ensimmäisistä suurista hinta-aleista, niin laitoin myyntiin. Siihen nähden tuo 23k€ Model S 90D 2016 ei ollut kovin paha.

Noin 1v 5kk on ollut Peugeot e-2008. Sillä ehdin ajella 25tkm. Pitäisi hukata se pois, mutta saa nähdä miten se onnistuu?

Viimeistään puolen vuoden päästä jm82:lla on joku muu auto alla.
Pitäisi ensin hävittää ylimääräisiä autoja pois. Nyt myös vetokoukullinen Peugeot, jolla olen ajanut kärryn kanssa 1000km.

Porsche Taycan (awd) on hienon näköinen, mutta onneksi vielä liian kallis ja myös korjaukset saattaa olla liian kalliita?
 
Oletko kokeillut service menun kautta koko softan redeploymentia? Tuolla lähti sitkeät vikakoodit uuden parkkisensorin ja tutkan vaihdon jälkeen.
En ole kokeillut, vaikuttaa järeältä toimenpiteeltä :hmm:

Onko tuo minkälainen prosessi ja vaatiiko muuta kuin tuon yhden napin painalluksen Service modesta?
 
En ole kokeillut, vaikuttaa järeältä toimenpiteeltä :hmm:

Onko tuo minkälainen prosessi ja vaatiiko muuta kuin tuon yhden napin painalluksen Service modesta?
Tesla Ranger teki tuon, kun Model 3 vaihdettiin molemmat etu-umpiot.

Itse en ole tehnyt, mutta kannattaa kokeilla? Asentaa koko ohjelmiston vain uudelleen?
 
Ihan tavanomainen toimenpide kun se on service modeen jätetty eikä vaadi mitään sen kummempaa rekkiliikettä. Kestää toki ainakin 10-20 minuuttia.
 
Vois olla järkevämpi tehdä huoltotiketti ja maksaa hieman tarvittaessa kuin lähteä itse sekoilemaan sinne huoltovalikon uumeniin; ne varoitukset, että 'tiedä mitä teet' on aiheesta.
 
Vois olla järkevämpi tehdä huoltotiketti ja maksaa hieman tarvittaessa kuin lähteä itse sekoilemaan sinne huoltovalikon uumeniin; ne varoitukset, että 'tiedä mitä teet' on aiheesta.
Tuo on joka tapauksessa seuraava vaihtoehto, joten ei paljon hävittävää. Teslahan triggeröi ainakin aikanaan noita redeploymenteja itsekin etänä.
 
Touhusin auton kanssa hetken ja vielä ennen reinstallia päätin ajaa tuon EPB service moden muutaman kerran uudestaan ja kippas kappas auto-hold löytyi sekä vikarit katos :thumbsup::thumbsup: Onneksi tuli kokeiltua.


Vois olla järkevämpi tehdä huoltotiketti ja maksaa hieman tarvittaessa kuin lähteä itse sekoilemaan sinne huoltovalikon uumeniin; ne varoitukset, että 'tiedä mitä teet' on aiheesta.
Huoltotiketti oli jo tehtynä ja hinta-arvio oli suoraan 800€ luokkaa. Toki se on arvio, mutta olisiko teslan ratkaisu ollut suoran vaihtaa esim. koko johtosarja taakse ihmeempiä testailematta niin mene ja tiedä.
 
Olikos noissa vanhemmissa siellä service menuussa se akku testi?
Ostin tuon Tessie sovelluksen, jossa on kyllä 2 ilmainen kokeilujakso nyt alkuun.

Model S 90D latautuu nyt 69% -> 95%. Ilmeisesti vaatii vähintään 5kWh latausta, että sovellus osaisi laskea akun kunnosta jotain?

Screenshot_2025-01-03-17-53-49-03_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Screenshot_2025-01-03-17-56-19-23_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Hyötysuhteeksi näyttää 80%. Varmaan aika normaali vain 13A virralla ladattuna? Pakkasta -12 astetta.

Edit:
Auto rekisteröity 19.8.2016 ja sekin tieto piti johonkin kohtaan syöttää (akun ikä).
 
Akkuautoon tai Kokkolaan soittamalla siitä selviää mitä ennakoiva huolto maksais.
Youtubessa oli jotain 5000€+ ennakoivan huollon hinta, jos muistan oikein.

------

S 90D 2016, 224tkm. Akun kunto 86.8% (Tessie).
Screenshot_2025-01-03-19-57-56-91_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Nyt siis 2312 lataussykliä tehty. Eikös akku ole yleensä rikki, kun syklejä on 3000? Hyvällä tuurilla toimii vielä silloinkin?
Screenshot_2025-01-03-20-10-24-06_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Edit:

Ilmeisesti 290 657 km kohdalla olisi 3000 lataussykliä.

66tkm voisi vielä ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei hinta ole akkukohtainen, vaan ennemmin kiinni siitä kuinka monta moduulia/kennoa/bms:ää tms. vaihdetaan. Siis käytännössä riippuu montako viallista osaa pitää vaihtaa ehjään (ja paljonko tuosta tulee työtä). Noissahan toki vaihdetaan myös koko akku (esim. noissa Harri Salo / Kokkolan autohuolto -videoilla vaihdetaan myös koko akku esim. tilanteessa jossa osien hankkiminen kestää, eli siellä on "varalla" jo korjattuja kokonaisuuksia), mutta ei silloinkaan makseta "koko akusta", vaan ennemmin siitä kuinka paljon vaihdetaan ehjiin.

Eiköhän se akun kunto ensin kartoiteta (jolla on joku hinta koska akku irroitetaan ja akku testataan tuon osalta että mitä moduuleita mahdollisesti joudutaan vaihtamaan) ja sitten keskustellaan omistajan kanssa kustannuksista ja mitä tehdään.
 
Mitä Kokkolaa on seurannu niin usein kuivaillaan akkua, vaihdetaan venttiileitä, uusitaan ruostumattomasta joku kansi ja tiivistetään akku paremmin kiinni laitettaessa.

Moduulien uusintaa siihen lisäksi jos niissä havaitaan ongelmia.
 
Youtubessa oli jotain 5000€+ ennakoivan huollon hinta, jos muistan oikein.

------

S 90D 2016, 224tkm. Akun kunto 86.8% (Tessie).
Screenshot_2025-01-03-19-57-56-91_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Nyt siis 2312 lataussykliä tehty. Eikös akku ole yleensä rikki, kun syklejä on 3000? Hyvällä tuurilla toimii vielä silloinkin?
Screenshot_2025-01-03-20-10-24-06_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Edit:

Ilmeisesti 290 657 km kohdalla olisi 3000 lataussykliä.

66tkm voisi vielä ajaa.
Ei noissa syklilukemissa ole ainakaan mitään järkeä, vaan ovat aivan varmasti virheellistä tietoa.

Jos auton range on 300km, niin tuhannella syklillä ajaa tietenkin 300 000km. No okei, käytännössä ehkä 270-280tkm kun lopussa range on parikyt kilsaa vähemmän, mutta kuitenkin.

Olettaisin että 240tkm ajetulla teslalla todellinen syklilukema on alle 800. Tai toinen mahis on se, että sillä on ajettu kaasu pohjassa saksassa Autobahnia vmaxia, jotta kulutus on saatu 60kWh/100km tasolle. Tai sitten autossa on asuttu 24/7 läpi useiden talvien ja se on vaan pyörittänyt lämitystä paikallaan tuhansia akullisia…
 
Paljonko P90 akun vaihto maksaa karkeasti vai riippuuko se millasta kennoa laitetaan koteloon sisään?
Muistaakseni Model S / X akussa on kennoja jokunen kappale.

Model 3 / Y kennot olisi isompia. Ehkä hieman hankalampaa vaihtaa iso kenno ehjään. Toisaalta akkutakuu on voimassa, jos ei ole kilometrit ylittyneet. Model S 2017 alkaa nyt tänä vuonna alkutakuu loppua.

85 akun tilalle voi laittaa 90 akun (ja ohjelmoida). Muista yhteensopivista en itse tiedä.
 
Ei noissa syklilukemissa ole ainakaan mitään järkeä, vaan ovat aivan varmasti virheellistä tietoa.

Jos auton range on 300km, niin tuhannella syklillä ajaa tietenkin 300 000km. No okei, käytännössä ehkä 270-280tkm kun lopussa range on parikyt kilsaa vähemmän, mutta kuitenkin.

Olettaisin että 240tkm ajetulla teslalla todellinen syklilukema on alle 800. Tai toinen mahis on se, että sillä on ajettu kaasu pohjassa saksassa Autobahnia vmaxia, jotta kulutus on saatu 60kWh/100km tasolle. Tai sitten autossa on asuttu 24/7 läpi useiden talvien ja se on vaan pyörittänyt lämitystä paikallaan tuhansia akullisia…
Tarkasti huomasit! Syklilukema "tarkentui" jostain syystä. Kävin välillä asioilla ja laitoin auton taas latautumaan lisää. Nyt saattaa olla jo edes sinnepäin.

Screenshot_2025-01-03-22-13-06-88_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4~2.jpg
 
Tarkasti huomasit! Syklilukema "tarkentui" jostain syystä. Kävin välillä asioilla ja laitoin auton taas latautumaan lisää. Nyt saattaa olla jo edes sinnepäin.

Screenshot_2025-01-03-22-13-06-88_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4~2.jpg
Vieläkin ihan liian korkea lukema. Aja suosiolla akku melkein tyhjäksi ja lataa about täyteen ja katso sitten lukemat.
 
Eilen onnistuin ensimmäistä kertaa kokemaan täydellisen jäähelvetin. Uuden vuoden päivänä autopesussa + iltapäiväinen vesisade päälle ja sen jälkeen kohtalaisen kova pakkanen,
Vaimo kävi "sulattamassa auton" tänään eli shoppailemassa sellossa. Sulattamiseen kuuluisi myös se, että harjataan ne puoliksi sulaneet lumet/jäät auton päältä pois eritoten ovien/takaluukun ympäristöstä. Noh, eikä kun takaisin pakkaseen ja sitten tuli vielä lumisade päälle.
Luukut toimii kyllä kaikki hyvin, mutta piti huudattaa ½ tuntia defrostilla autoa pihalla, että saisi kaikki sulatuksen jäljiltä tulleet jäät pois ikkunoista ja ulkopuolen tiivisteistä. -15 näytti äsken mittari, niin meni yli 10 min semilämpimässä autossa ennen kuin defrostilla (lämmöt täysillä näemmä ja ikkunalämmitykset mitkä lie) puhalsi sisälle todella kuumaa. Jotain ehkä kyllä lämpöpumpun kompuran kierroksille tehty, koska pumppu käy todella nätisti äänen perusteella. (vähempi tehoa?)
 
Jotain ehkä kyllä lämpöpumpun kompuran kierroksille tehty, koska pumppu käy todella nätisti äänen perusteella. (vähempi tehoa?)
Ollut huomaavinani saman. Se ei huuda lähellekään yhtä kovaa sulattaessa kun aiempina talvina. Toki se sitten varmasti näkyy pidempinä sulatusaikoinakin, mutta aiemminhan tuo oli operaation jälkeen lähestulkoon sauna.
 
Halvimmat myynnissä olevat Model 3 LR AWD n. 22ke, uhka vai mahdollisuus? Mitä pitäisi erityisesti tarkistaa jos tuollaista lähtee vakavissaan katsomaan?

Neliveto, vetomassaa (ainakin osassa), kohtuullinen range ja latausnopeudet, hyvä vakiovarustelu jne. M3 ei ole aiemmin ollut oikein edes listallani mutta em. kriteereillä edukasta vaihtoehtoa haarukoidessani nousi aika selkeästi esille.
Tuossa olisi koukku ja alle 4 vuotta vanha.
3/2021 Model 3 LR awd, 24k€.

Ei enää kovin hirmuisissa hinnoissa nuo?
 
Akkuautoon tai Kokkolaan soittamalla siitä selviää mitä ennakoiva huolto maksais.
Hyvät sivut noilla (täytyy lukea):
"Tesla
Akkukorjaus

Alkaen 5980€​

Tesla Model S/X

Akkuhuolto​

Alkaen 1090€"​

Kaksi toimipistettä akkuautolla.



Melko lähellä Seinäjokea nuo kaikki, jos tulee joskus tarvetta asioida.
 
Mitään tarkempaan dataa ei taida vielä olla saatavilla mitä akku kestää keskimäärin. Ehkä voisi varautua akun vaihtoon 300tkm kohdalla? Olitko tehnyt SOC testiä akulle? Mukavuutta han kyllä tolla rahalla saa vrt 3 ja Y. Halvimmat Y mallitkin jo alle 35 000€ ja noin 20tkm ajettuja, joka itseä jo vähän kiinnosti.
S / X akun huolto olisi "vain" 1090€.

Voisi kysyä myös Kokkolan Autohuollon hintaa. Tuskin ainakaan huonompaan suuntaan voi mennä huollettuna.
 
Kiinassa on paljon tarjontaa ja siellä ei Tesla ole saanut kauppaa tehtyä. Markkinat ovat USA ja EU mutta katsotaan. USAsta poistuu kohta tuet ja EUssa haluttaisiin halvempaa. Mutta kiinalaiset puskevat tänne
Tuon mukaan Kiinassa myynti nousi -24 verrattuna 2023. Taitaa olla se ongelman ydin EU/USA kun ei lähde autonmyynti käyntiin vaikka Kiinassa lähtikin. Viive yli puoli vuotta täällä ja korotkin tippui alle 2.5% jo marraskuussa niin ei sekään este vaan kuluttajien varovaisuus niin kuin asuntokaupoissa. Keväällä sitten ylämäki alkaa ja padot pikku hiljaa purkautuvat.

Tuon mukaan Tesla y opal mahdollista ennakkotilata Kiinassa kuukauden sisällä ja toimitukset helmikuussa. Se taitaa olla kuluttajillakin mielessä miksi jäivät odottamaan päivitystä ja puolen vuoden myynnit mateli Euroopassa ja jenkeissä. Onhan tuota jo odoteltu 2022 vuodesta alkaen ja akkujen hinnatkin droppas sopivasti niin hinta sama ja tuote kaikin puolin parempi.
 
S / X akun huolto olisi "vain" 1090€.

Voisi kysyä myös Kokkolan Autohuollon hintaa. Tuskin ainakaan huonompaan suuntaan voi mennä huollettuna.
Onko täällä ketään, joka olisi teettänyt autoonsa tuollaisen huollon? Model S ja Model X.

Huolto 1100€ vs korjaus 6000€.

Huollossa akku irrotetaan. Korjauksessa akku avataan.
 
Tuon mukaan Kiinassa myynti nousi -24 verrattuna 2023. Taitaa olla se ongelman ydin EU/USA kun ei lähde autonmyynti käyntiin vaikka Kiinassa lähtikin. Viive yli puoli vuotta täällä ja korotkin tippui alle 2.5% jo marraskuussa niin ei sekään este vaan kuluttajien varovaisuus niin kuin asuntokaupoissa. Keväällä sitten ylämäki alkaa ja padot pikku hiljaa purkautuvat.

Tuon mukaan Tesla y opal mahdollista ennakkotilata Kiinassa kuukauden sisällä ja toimitukset helmikuussa. Se taitaa olla kuluttajillakin mielessä miksi jäivät odottamaan päivitystä ja puolen vuoden myynnit mateli Euroopassa ja jenkeissä. Onhan tuota jo odoteltu 2022 vuodesta alkaen ja akkujen hinnatkin droppas sopivasti niin hinta sama ja tuote kaikin puolin parempi.

Eihän se Teslan myynti mihinkään Kiinassakaan ole lähtenyt, kun myyntimäärät ovat kasvaneet selvästi markkinaa hitaammin. Ja tilanne tuskin tulee helpottamaan Kiinan sisämarkkinoilla, koska sisäisen hintasodan päättymisestä ei ole mitään merkkejä. Todennäköisesti vain pahenee, kun tariffien myötä ulosvienti Kiinasta väkisin tippuu eli kapasiteetti täytyy johonkin tuupata.

Ennustatko viime vuoden tapaan, että taas menee 2M ihan heti kohta rikki?
 
Onko täällä ketään, joka olisi teettänyt autoonsa tuollaisen huollon? Model S ja Model X.

Huolto 1100€ vs korjaus 6000€.

Huollossa akku irrotetaan. Korjauksessa akku avataan.

Kuulostaa tuo tonnin paketti kyl melkoiselta kun toimenpiteet lueteltu "tarvittaessa". Ehkä jättäisin välistä tai kysyä saisko hinnan tehtyjen toimenpiteiden mukaan.
 
Kuulostaa tuo tonnin paketti kyl melkoiselta kun toimenpiteet lueteltu "tarvittaessa". Ehkä jättäisin välistä tai kysyä saisko hinnan tehtyjen toimenpiteiden mukaan.
Aivan totta! Eihän siinä tehdä mitään. Paitsi sitten jos jotain alkavaa vikaa havaitsevat. Täytyy olla akkuautoon ja kokkolan autohuoltoon joskus yhteydessä ja kysellä lisää.

Itse olen tarkistanut
-vikakoodit (ei ole ainakaan mitään akkuun liittyvää)
-kapasiteetti ok. Nyt 87.5% (224tkm)

Eli siis venttiilit kyllä puhdistetaan, mutta eikö olisi fiksua samalla uusia kaikki venttiilit?

Koska tuo ei ole P90D, niin siinä ei ole tuota hajoavaa isoa takamoottoria.


Oikeastaan voisi itse tutkia nuo venttiilit jotka näkyy auton alta luultavasti? Paitsi että varmaan saisi ostaa ensin uudet venttiilit jostain ja vaihtaa ne sitten?


"Ennakoiva huolto Tesla Model S/X akkuun, jolla pidennetään akun elinikää

Hinta 1090 euroa


  • Vikakoodien, akun jännitteiden ja ja kapasiteettien tarkastus
  • Puhdistetaan akun helmat ja venttiilit kurasta ja tarvittaessa uusitaan venttiilit
  • Tiivistetään tarvittaessa helmoja, millä hidastetaan kuran kertymistä helmoihin jatkossa
  • Mahdollisesti akkuun kertyneen kosteuden poisto avaamatta akkua
  • Tarkastetaan akun liitinpaneelin kunto – tarvittaessa lisätyönä vaihdetaan tai kunnostetaan
  • Rapidmate korkeajänniteliittimen tiivisteen kuntotarkastus ja vaihto tarvittaessa
  • Tarvittaessa akun päällä olevan suojamuovin kuivatus
  • Takamoottorin (LDU) jäähdytysnestevuodon pikatarkastus
  • Akun tiiveystesti
  • Kattava huoltoraportti
Huoltoa varatessa varaudu jättämään auto yöksi, jolloin akkua ehditään tarvittaessa kuivata paremmin, jos akussa kosteutta havaitaan.

Tarvittaessa huollon ajaksi saatavilla sijaisauto (Model 3) 59 €/vrk."
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 732
Viestejä
4 575 803
Jäsenet
75 243
Uusin jäsen
vaisap99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom