Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Väittäisin vastapainona että ehkä perinnevalmistajat pärjäisivät vähän paremmin sähköautoilun saralla jos olisi kunnollinen vertikaali-integraatio, mutta kun ei ole ja ollaan alihankkijoiden varassa niin softassa kuin kaikenlaisessa tuotannossa niin toiminta on hidasta ja tehotonta. Audi korjaa jotain akkusoftaa vuoden 2025 kevääseen saakka että saa auton omistajat ladata akut yli 80% ilman räjähtämistä. Jos olisi Teslasta kyse niin Muskille nauraisi naurismaan aidatkin jos tuommoinen ongelma ei korjaantuisi päivässä.
 
Ei investoinnit vaikuta katteeseen. Tulokseen toki.
Bruttokate tulee suoraan liikevoitto/liikevaihto. Jos olisi jätetty miljardien konesali ostamatta niin bruttokate olisi isompi. Toki ei mene lineaarisesti koska verotusasiat, mutta menee enemmän sijoitus kuin teslaketjun asiaksi jos haluaa mennä pilkunviilaamiseen.

1730111996497.png

 
Bruttokate tulee suoraan liikevoitto/liikevaihto. Jos olisi jätetty miljardien konesali ostamatta niin bruttokate olisi isompi. Toki ei mene lineaarisesti koska verotusasiat, mutta menee enemmän sijoitus kuin teslaketjun asiaksi jos haluaa mennä pilkunviilaamiseen.

Tässä on nyt jokainen kohta väärin, ei näin.

Bruttokate on automotive gross profit / automotive revenues eli myyntikate-%, liikevoitto tulee vasta kiinteiden kulujen, poistojen ja arvonalennusten jälkeen. Ja Teslan kohdalla automotive gross profit tarkoittaa siis autobisneksen myyntikatetta ilman muille valmistajille myytäviä päästökrediittejä.

Miljardien konesali ei vaikuta bruttokatteeseen millään tavalla, se näkyy vasta liikevoittotasolla kun käyttökatteesta vähennetään poistot ja arvonalenemat -> konesali-investoinnit menevät taseeseen josta niitä sitten poistetaan jollain aikajänteellä.

Veroilla ei ole tässä kohtaa mitään tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Päinvastoin. Nuo ovat avainasemassa sille miksi Tesla on tällä hetkellä ainoa kannattava sähköautofirma, ja kannattavuus on osakeyhtiölle luonnollisesti ykköstavoite. Vertikaalinen integraatio mahdollistaa myös nuo halvemmat mallit sitten kun niiden aika on.
Mutta Elon sanoi että ei ole järkevää tehdä mitään halpoja malleja vaan satsata autonomiseen autoon.
 
Integraatio oli autoilun alkuaikoina esim Ford, mutta sittemmin tuotekehitys ja tuotanto on ulkoistettu alihankintamalliseksi.

Se voi alkaa palautumaan Teslan ja BYD:n esimerkistä, koska tuotantokustannuksia pitää saada alas, mm. Gigacasting rakenteella; autoista on alkanut tulemaan liian kalliita ja liian monimutkaisia. Tästä syystä Tesla käsittääkseni tekee mieluummin yhtä hyvin varustettua mallia kuin 250 erilaista lisävarustevaihtoehtoa, vaikka varusteet itsessään maksavatkin, on helpompi tehdä yhtä fully loaded mallia saati säätää jokaista erikseen hihnalla > loppupelissä suoraviivaisempaa kokoonpanoa ja halvempaa.

/Mutu
Integraatiollahan ei nyt ole mitään tekemistä sen kanssa, että asiakkaan valintoja rajoitetaan tai osakokonaisuuksia paketoidaan. Perustoimintaa muillakin merkeillä varsinkin halvemman pään tuotannossa.

Ns. perinnevalmistajat eivät vertikaaliseen integraatioon palaa, koska sen verran monta kertaa suhdanteiden muuttuessa poltettu näpit seiniin ja henkilöstöön. Samasta syystä Fordikin siirtyi mallista pois. Teslalla on vielä oppirahat edessä, jos 2022-2023 hidastuma ei riittänyt varoittamaan tarpeeeksi.

Alihankinta kehityksen jarruna (kuka nyt esittikään) ei pidä suoraan paikkaansa. Design on toki helpompi tehdä jos kaikki on itsellä, mutta parasta osaamista joka alalta ei tasan varmaan löydy. Teslalle akut hyvä esimerkki, takki auki lähdettiin ja nyt kilpailijoiden tuotekehitys ajaa paskarinkiä ympärillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 763
Viestejä
4 460 402
Jäsenet
73 832
Uusin jäsen
aksu33

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom