Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Model 3 eturenkaiden kuluttamana molemmat alimmat ovenpuoleiset helmat on kulunu symmetrisesti, ja nyt sieltä paistaa ruoste 5-10cm alueella. Miten tai missä kannattaa korjauttaa? Että ruosteet pois ja uutta maalia päälle ettei enempää leviä?

Ehkä ton jälkeen vois ne roiskeläpät laittaa kans paikalleen mitkä on ollu kaapissa jo kauan.
 
Mikä tahansa autopeltikorjaamo joka tuollaisia ruostehommia tekee alueellasi. Kuinka vanha auto, ei takuita enää ettei kannata tikettiä laitella?
 
Mikä tahansa autopeltikorjaamo joka tuollaisia ruostehommia tekee alueellasi. Kuinka vanha auto, ei takuita enää ettei kannata tikettiä laitella?

5 vuotias. Ei kannata tikettiä laittaa.

[edit]

Osin siks kyselen, kun yks firma oli sitä mieltä, että koko helmat pitää koko matkalta maalata uudelleen, vaikka ruostevaurio on vain pienellä alueella. Auto on jo sen verran vanha ettei kiinnosta tollanen kallis operaatio, koska ei sen nyt ihan uudelta tarvii sieltä alhaalta näyttää. Luulis että hoituu jotenkin paikallisesti pätsäämällä ja halvalla? Ja kunhan se ruoste ei enempää leviä.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla aikoo pyytää FSD V12.5 tai V12.6:lle hyväksyntää mm. Euroopassa ja odottaa saavansa vielä hyväksynnän tämän vuoden puolella:


Onhan tuo askel eteenpäin, vaikka supervised kun jenkkilässä pöksyt kuumana odottavat unsupervisedia. Tuo joka tapauksessa isompi hyppäys tähän nykyiseen ja lähemmäksi tuoreempaa USA stackiä. Ehkä itsellä ei vielä lahkeessa värähtäisi...
 
Ainahan sitä voi pyytää hyväksyntää, mutta ei välttämättä tarkoita että hyväksytään, erityisesti euroopassa. Jos Tesla saa euroopassa hyväksynnän menemään läpi, niin jää nähtäväksi, että kuinka paljon ominaisuuksia karsitaan ja missä tilanteissa auto saa omatoimisesti täällä toimia.
 
5 vuotias. Ei kannata tikettiä laittaa.

[edit]

Osin siks kyselen, kun yks firma oli sitä mieltä, että koko helmat pitää koko matkalta maalata uudelleen

Jos hyvän ja ns. huomaamattoman fiksin haluaa, niin pitää tehdä näin. Toki on mahdollista tehdä kuvailemallasi tavalla korjaus vain sille pienelle alueelle, jos ei se karumman näköinen lopputulos ole kynnyskysymys. Automaalaamot, jotka tekevät vakuutusyhtiöille myös, eivät halua tämmöisiin koskea, mutta kyvykkäitä ja halukkaita nyrkkipajoja varmasti löytyy.
Pienellä vaivannäöllä ja aiheeseen tutustumisella voisit päästä omin kätösinkin ihan kelvolliseen lopputulokseen.

Edit. Jos itse lähdet tekemään, niin niissä aineissa ei sitten kannata säästää. Markettien 1k kilikalit kannattaa unohtaa suoralta kädeltä. Automaaliliikkeestä kunnon tavaraa. Osaavat neuvoa pohjatuotteidenkin kanssa.
 
Kolmen vuoden takanen tyyppivika Model 3 oikean eturipustuksen natina näköjään palasi. Speksi oli aikasemmin korroosiovaurion takia, korjaus, tarkemmin:

- Control Arm - Upper - Front - Pair (Remove and Replace)
- Reseal Area Around Both Front Upper Control Arm Ball Joints With Urethane

Nyt kun takuu on menny niin aion kyllä vedota, että väärin asennettu. Vänkäsin jonkun aikaa appsissa, että lakiteknisesti virhevastuu tossa on myyjällä, ja samoin että korjaus pitää taata toimivaksi. Ei voi vedota kulumiseen jos toistuvasti sama vika samasta kohdasta uusii. On se kumma kun ei muut paikat kulu symmetrisesti! Ei mitään saumoja väittää että tuo johtuu kulumisesta. Varsinkin kun se laukes eka kerran jo 30000km kohdalla.
 
Painava auto ja paljon tehoja, niin ei vaan kestä.

Eihän korroosiovaurio auton painosta synny, vaan sieltä jostain pääsee vettä tonne pallonivelen rasvoja laimentamaan ja lopulta hapettamaan niitä metalleja. On uretaanit vähän laiskasti roiskittu taas kerran.
 
Kolmen vuoden takanen tyyppivika Model 3 oikean eturipustuksen natina näköjään palasi. Speksi oli aikasemmin korroosiovaurion takia, korjaus, tarkemmin:

- Control Arm - Upper - Front - Pair (Remove and Replace)
- Reseal Area Around Both Front Upper Control Arm Ball Joints With Urethane

Nyt kun takuu on menny niin aion kyllä vedota, että väärin asennettu. Vänkäsin jonkun aikaa appsissa, että lakiteknisesti virhevastuu tossa on myyjällä, ja samoin että korjaus pitää taata toimivaksi. Ei voi vedota kulumiseen jos toistuvasti sama vika samasta kohdasta uusii. On se kumma kun ei muut paikat kulu symmetrisesti! Ei mitään saumoja väittää että tuo johtuu kulumisesta. Varsinkin kun se laukes eka kerran jo 30000km kohdalla.
Kokeilepa laittaa vaan huoltopyyntöä Teslalle ja katso mitä tarjoavat hinnaksi ja työksi. Ovat FB-huhujen mukaan korjanneet noita pelkkien osien hinnalla. Lisäksi uusi revisio ylätukivarsista on tullut ja siinä saattaisi olla vika korjattu.
Tuo yläpallo on myös helppo rasvata uusiksi. Tein nosturilla muutama viikko sitten ehkäisevänä toimenpiteenä (kun ei siellä paljoa rasvaa ole uutena) ja aikaa meni ehkä 10 minuuttia per puoli. Jos siis ei ole väljä, niin uudelleen rasvaus auttaa.

Eivät tuota uretaanihommaa edes enää tee, kun siitä ei ole mitään apua. Vesi pääsee jotain muuta reittiä kuin sitä mihin sitä urtsaa on levitelty.
 
Kokeilepa laittaa vaan huoltopyyntöä Teslalle ja katso mitä tarjoavat hinnaksi ja työksi. Ovat FB-huhujen mukaan korjanneet noita pelkkien osien hinnalla. Lisäksi uusi revisio ylätukivarsista on tullut ja siinä saattaisi olla vika korjattu.

Laitoin huoltopyynnön, ja siellä siis vänkäsin jo hetken kuluttajasuojasta ja hinta-arviosta. Katon ton nyt omakustanteena läpi, ja jos käy ilmi, että tasan sama vika kun ennen niin reklamoin, joko suoraan tai sit kuluttajasuojan kautta pitkän kaavan mukaan.

Olis hieno juttu jos tosta on joku parannettu osa olemassa, tosin inhorealistina veikkaan, että asentavat tohon meidän 2020 malliin vanhan kun pitää saada ensin varastot tyhjäks...
 
Mikäköhän juttu, kun Androidin Tesla-sovellus paisuu välillä jopa 10Gt kokoiseksi? Saahan ne tiedot poistettua, mutta mitä tietoa tuo mahtaa oikein kerätä puhelimeen?
 
Laitoin huoltopyynnön, ja siellä siis vänkäsin jo hetken kuluttajasuojasta ja hinta-arviosta. Katon ton nyt omakustanteena läpi, ja jos käy ilmi, että tasan sama vika kun ennen niin reklamoin, joko suoraan tai sit kuluttajasuojan kautta pitkän kaavan mukaan.

Olis hieno juttu jos tosta on joku parannettu osa olemassa, tosin inhorealistina veikkaan, että asentavat tohon meidän 2020 malliin vanhan kun pitää saada ensin varastot tyhjäks...
Ne on jo hyvän tovin (yli puoli vuotta) asentaneet niitä uusia revisioita. Juuri mobiiliteknikon kanssa niistä juttelin.

Mutta siis osien hinnallako ovat vaihtamassa sinullekin, eli tämä FB:ssä ollut väite pitäisi paikkansa? Mitä jää hinnaksi?
 
Ne on jo hyvän tovin (yli puoli vuotta) asentaneet niitä uusia revisioita. Juuri mobiiliteknikon kanssa niistä juttelin.

Mutta siis osien hinnallako ovat vaihtamassa sinullekin, eli tämä FB:ssä ollut väite pitäisi paikkansa? Mitä jää hinnaksi?
On vasta arvio hinnasta joka tarkentuu kunhan diagnosoivat ja laittavat kuntoon. Voin raportoida sitten täällä miten kävi. Parin viikon päässä se aika.
 
Mikäköhän juttu, kun Androidin Tesla-sovellus paisuu välillä jopa 10Gt kokoiseksi? Saahan ne tiedot poistettua, mutta mitä tietoa tuo mahtaa oikein kerätä puhelimeen?
Just vilahti ryhmässä vastaava kysymys (sinulta jopa?) aiheesta. Sammuta sovellus, muistivuoto joissain välillä villiinnyttää sovelluksen. Poista sovellus ja asenna uudelleen näytti ratkaisseen usealla tilan.
 
Viimeksi muokattu:
Just vilahti ryhmässä vastaava kysymys (sinulta jopa?) aiheesta. Sammuta sovellus, muistivuoto joissain välillä villiinnyttää sovelluksen. Poista sovellus ja asenna uudelleen näytti ratkaisseen usealla tilan.
No tuo muistivuoto selittää asiaa. Ihmettelin, että mitä dataa tää nyt yhtäkkiä kerää, kun iphonella ei vastaavaa ongelmaa ollut.
 
Ihan hyvältä edistykseltä tosiaan vaikuttaa FSD 12.5. Testaajat tuntuu kehuvan, ohessa AI Drivr:n kooste 12.5:n ensimmäisen version ajeluista:

 
Joka ikinen versio samat kehut....ja sitten todellisuus...

Ei vaan...
Hyvä että tahtii on kova ja yritystä riitäää....kyllä siitä valmista tulee..:thumbsup:
 
Onhan toi nyt kova suoritus pelkästään kameroita käyttäen. Mutta siihen lauseeseen sisältyykin isoin epämukavaa oloa aiheuttava pointti. Itse kyllä toivoisin että mukana olisi muitakin antureita kuin pelkkä kamera..
 
Onhan toi nyt kova suoritus pelkästään kameroita käyttäen. Mutta siihen lauseeseen sisältyykin isoin epämukavaa oloa aiheuttava pointti. Itse kyllä toivoisin että mukana olisi muitakin antureita kuin pelkkä kamera..
Itse peilaan tuota inhimillisemmin. Liikenne on täynnä kuskeja jotka ajelee vain kahdella tai jopa yhdellä paskalla "kameralla" (silmällä). Hyvin tuntuu menevän, mitä nyt vähän kolisee ja päitä murskaantuu. Kyllä pelkillä kameroilla ihan hyvin voi ajella.
 
Jos vasta nyt saatu opetettua USAssa tuohon tilaan, niin miettikää kauanko kestää, että se toimii EU:ssa jos se joskus luvan saa.
Kun selkeästi se Chuck Cornerikin osalta tyypit ajaa sitä samaa ja se materiaali opetetaan, joten tuo AI ei suoraan ole universaalitapa opettaa ajamista, vaan se vaatii toistoja, toistoja ja toistoja.

 
Jos vasta nyt saatu opetettua USAssa tuohon tilaan, niin miettikää kauanko kestää, että se toimii EU:ssa jos se joskus luvan saa.
Kun selkeästi se Chuck Cornerikin osalta tyypit ajaa sitä samaa ja se materiaali opetetaan, joten tuo AI ei suoraan ole universaalitapa opettaa ajamista, vaan se vaatii toistoja, toistoja ja toistoja.

Ehkä olen optimisti mutta ottaen huomioon että opetusdata kasvaa lähes eksponentiaalisesti niin en pitäisi ihmeellisenä että kohta autot tuolla ajelee vain itsekseen. Aina tietenkin tulee parempaa ja parempaa algoritmia mutta vaikea ennustaa pitkälle kun pessimistisetkin ennusteet odottaa Artificial Super Intelligencen ilmaantuvan ennen vuotta 2030. Tuommoinen olio ajaa kenet vain jalitsutreeneihin ilman että ketään on ratissa.

Toki peltipurkin ohjaamiseen ei mitään ASI:a tarvita. Jo keskiverto mummo ajaa "level5 autonomialla" tuolla liikenteessä.
 
Jos vasta nyt saatu opetettua USAssa tuohon tilaan, niin miettikää kauanko kestää, että se toimii EU:ssa jos se joskus luvan saa.
Kun selkeästi se Chuck Cornerikin osalta tyypit ajaa sitä samaa ja se materiaali opetetaan, joten tuo AI ei suoraan ole universaalitapa opettaa ajamista, vaan se vaatii toistoja, toistoja ja toistoja.

Kuitenkin legacy ässät ja äxät saa vaikka vielä heikompaa rauta?

 
Tuossahan näkyy, että 12.3.6 tulee, ei tämä uusin 12.5.
Pakkohan niiden on jotain antaa koska muuten alkaa paskamyrsky.
 
Viimeksi muokattu:
Uuteen Tesla Model 3 malliin on nyt saatavana Teslalta 1,99% rahoitus. Koskee sekä RWD että AWD -malleja mikäli ajoneuvon vastaanottaa syyskuun loppuun mennessä.

Tuleehan sitä Suomeenkin siis viimein jotain diilejä.
 
Uuteen Tesla Model 3 malliin on nyt saatavana Teslalta 1,99% rahoitus. Koskee sekä RWD että AWD -malleja mikäli ajoneuvon vastaanottaa syyskuun loppuun mennessä.

Tuleehan sitä Suomeenkin siis viimein jotain diilejä.
Onhan tuo "diili" ollut jo kuun alusta. Harmi vaan, että hinnat nousi samalla 1500e.
 
Onhan tuo "diili" ollut jo kuun alusta. Harmi vaan, että hinnat nousi samalla 1500e.
Joissain euroopan maissa on päällä tietääkseni myös Suomessakin kesäkuussa käväissyt ilmainen supercharging latausdiili. Tulisikohan tuokin vielä ennen syyskuun loppua takaisin tänne...
 
Joissain euroopan maissa on päällä tietääkseni myös Suomessakin kesäkuussa käväissyt ilmainen supercharging latausdiili. Tulisikohan tuokin vielä ennen syyskuun loppua takaisin tänne...
Eiköhän nuo diilit vielä parane, jos myynnit ei lähde kunnolla nousuun. Tullien vaikutus jää vielä nähtäväksi.
 
Onko Teslalta tullut mitään huhuja jostain tila-autosta/pakettiautosta? Vai vieläkö mennään pitkäänkin tällä setillä mitä on, ja parit superautot päälle?

Onkohan Model Y todellakin vain pikkupäivitys, eli paremmat penkit ja tyyliin uudet ajovalot? Luulisi, että Teslan Camping Moden tietäen olisi V2L virranulostulolle kysyntää jne.. ja miten lie ilmalämpöpummpu meneekään sitten Model Y -refresh mallissa.
En nyt viimeisimpiä huhuja ole seuraillut, mutta tietystikin homma kiinnostaa, kun "corolla-hinnoissa ollaan".
 
Joissain euroopan maissa on päällä tietääkseni myös Suomessakin kesäkuussa käväissyt ilmainen supercharging latausdiili. Tulisikohan tuokin vielä ennen syyskuun loppua takaisin tänne...
Se oli 20 000km. Ei ikuinen.
 
Luulisi, että Teslan Camping Moden tietäen olisi V2L virranulostulolle kysyntää jne.. ja miten lie ilmalämpöpummpu meneekään sitten Model Y -refresh mallissa.

Tuo olisi kiinnostava, mutta paljonkohan lisää kustannuksia? Ongelmana ehkä Teslalla se, että haluavat karsia kaiken minimiin ja lisävarusteita ei ole, niin eivät ehkä kovin innokkaita ole lisäämään tuollaista palikkaa.

Mitä tarkoitat ilmalämpöpumpulla? Se on ollut vakiovarusteena jo monta vuotta sekä 3:ssa että Y:ssä (varmaan muissakin), eikä refresh käsittääkseeni siihen mitään muutoksia tehnyt.
 
Onko Teslalta tullut mitään huhuja jostain tila-autosta/pakettiautosta? Vai vieläkö mennään pitkäänkin tällä setillä mitä on, ja parit superautot päälle?

Onkohan Model Y todellakin vain pikkupäivitys, eli paremmat penkit ja tyyliin uudet ajovalot? Luulisi, että Teslan Camping Moden tietäen olisi V2L virranulostulolle kysyntää jne.. ja miten lie ilmalämpöpummpu meneekään sitten Model Y -refresh mallissa.
En nyt viimeisimpiä huhuja ole seuraillut, mutta tietystikin homma kiinnostaa, kun "corolla-hinnoissa ollaan".
Seuraavaksi tulee Juniper. Veikkailen EUn ennen vuodenvaihdetta ja muualle 1/2025.

Samanlainen kohotus kuin 3:n refresh. Todennäköisesti ei tule muita uudistuksia/ominaisuuksia.
 
Sivupäivityksenä ylikoon MYP rengastuksesta totean, että kulutuksessa ei nyt alun jälkeen ole eroa. Tämä päivä sujui 15,5 - 16 kWh kulutuksella, suurin osa 80km/h maantieajoa, loput kyläpyörää. Että suurin ero taitaa muodostua eri rengasvalmistajien eroista, ei niinkään tuosta leveyden muutoksesta.
 


Valotestiä kevään päivityksien jälkeen.

Ihan kiva päästä itsekkin testaamaan syksyllä. Vielä ei ole tullut ajettua niin pimeällä päivityksen jälkeen, että olisi valoille ollut tarvetta, mutta ehkäpä elokuussa on jo riittävän pimeää.
 
Kyllä se siinä puoliltaöin jo alkaa olemaan yö, jatkuu tuonne neljän suuntaan.
 
Onko Teslalta tullut mitään huhuja jostain tila-autosta/pakettiautosta? Vai vieläkö mennään pitkäänkin tällä setillä mitä on, ja parit superautot päälle?

Onkohan Model Y todellakin vain pikkupäivitys, eli paremmat penkit ja tyyliin uudet ajovalot? Luulisi, että Teslan Camping Moden tietäen olisi V2L virranulostulolle kysyntää jne.. ja miten lie ilmalämpöpummpu meneekään sitten Model Y -refresh mallissa.
En nyt viimeisimpiä huhuja ole seuraillut, mutta tietystikin homma kiinnostaa, kun "corolla-hinnoissa ollaan".

Ei varmastikaan ole tulossa teslakämpperiä.. "One night in Tesla, all in hotels" sanoi musk ja koko camping mode oli testi vain,
mikä sitten jäi pysyäkseen.
 
Tuo olisi kiinnostava, mutta paljonkohan lisää kustannuksia? Ongelmana ehkä Teslalla se, että haluavat karsia kaiken minimiin ja lisävarusteita ei ole, niin eivät ehkä kovin innokkaita ole lisäämään tuollaista palikkaa.

Mitä tarkoitat ilmalämpöpumpulla? Se on ollut vakiovarusteena jo monta vuotta sekä 3:ssa että Y:ssä (varmaan muissakin), eikä refresh käsittääkseeni siihen mitään muutoksia tehnyt.

Eikö Tesla ennemminkin halua karsia kaiken "turhan" pois. Eli sensorit pois ja yritetään sama asia hoitaa kameroilla, joilloin saadaan "turhia" osia ja kuluja pois.

Kyllähän M3 sai ilmastoidut penkit, taakse näytön yms uutta osaa eli näkisin, että varustusta kyllä parannetaan, mutta kaikki mitä tehdään halutaan tehdä mahdollisimman halvalla.
 
Ei varmastikaan ole tulossa teslakämpperiä.. "One night in Tesla, all in hotels" sanoi musk ja koko camping mode oli testi vain,
mikä sitten jäi pysyäkseen.
CTllä voi harrastaa campingiä:
tesla-cybertruck.jpeg
 
Miksi autoilla pitää camppäillä?
Miksi ei? Onhan tuo paljon mukavampaa kuin teltassa nukkuminen kun on ilmastointi/lämmitys jne.

Ennen tätä varmaan lähinnä rajoitti se, että ikävä pitää polttomoottoria koko yö päällä, mutta sähköautossa voi helposti pitää ilmastointia päällä koko yön eikä virtaa kulu juurikaan.

Model Y:ssä saa takapenkit kaatamalla tasaisen reilu 2 metriä pitkän tilan jossa mahtuu hyvin nukkumaan 2 henkilöä. Itse tullut nyt aika monta yötä jo retkeiltyä auton kanssa. Varmaan tulee hankittua vielä jääkaappi ja vedenkeitin, niin saa paremmin esim. aamupalan mukaan ja voi keittää kahvit. Vielä joku kevyt pieni taittuva retkipöytä ja tuolit hankin ja ehkäpä auto teltan niin saa kivan terassin ja sateensuojan auton taakse.

Toki joku asuntoauto/vaunu olisi parempi, mutta ei ole varaa sellaiseen, tai oikeammin käyttöä liian vähän että järkeä maksaa siitä ja ei mitään mahdollisuuksia sellaista säilyttää missään. Joten miksi ei käyttää henkilöautoa retkeilyyn kun se on helposti ja halvalla mahdollista.
 
Miksi autoilla pitää camppäillä?
Pohditaas.

Vs. teltta
+ parempi nukkua: tasainen alusta ja lämpötila
+ hiljaisempi
+ parempi suoja
+ saa jääkaapin jne. mukaan
+ löytyy yöpaikkoja palveluiden läheltä
- yöpyminen vain tien lähellä, ei luonnon helmassa
+/- tilat ja kokoamisen vaiva riippuen teltan koosta

Vs. asuntoauto tai -vaunu
+ halvempi
+ vähemmän kömpelö
+ ei niin suurta riippuvuutta leirintäalueista
- ei wc/suihkua
- huonommat tilat
- ei fasiliteetteja

Vs. hotelli/motelli
+ huomattavasti halvempi
+ matkustus ei ole sidottu sijaintiin/aikatauluun
- ei wc:tä tai suihkua
- ei hotelliaamupalaa
- huonompi sänky/tilat
- ei niin turvallinen

Lisäksi auto toimii hätätilayöpymisenä erinomaisesti, koska esim. patja, ikkunasuojat ja jääkaappi voi kulkea mukana jatkuvasti.

Auto voittaa teltan minusta aina, jos näiden kahden välillä voi valita. Hotelliin nähden autossa yöpymisen iso etu on vapaus aikatauluista. Ei tarvitse olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. Jotenkin wc/suihku on kuitenkin järjestettävä.

Jos haluan kansallispuistoon, nukun teltassa. Jos teen roadtripin kaukana kaikesta ilman tarkkaa aikataulua, auto on paras. Jos mökillä on ahdasta ja/tai ei ole ilppiä, auto voi olla paljon miellyttävämpi nukkua.

Ei ihme, että Norjan roadtripit ovat yleistyneet sähköautoilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 540
Viestejä
4 871 187
Jäsenet
78 674
Uusin jäsen
mikaeljt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom