Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuon syyn takia en itse mieti Teslaa. Moottori/akku on "ikuisella" takuulla (kuinka kauan?) noissa isoissa malleissa; muun auton osalta takuu onkin vajaan vuoden ammattilaisen käsissä. Ja vaikka sähköautossa on paljon vähemmän osia ja yksinkertaisempi rakenne, on siellä hel... Paljon muuta tavaraa, joka voi rikkua; tähän ei ainakaan auta vain se yksi huoltopiste Vantaalla, näin muualta Suomesta katsoen.

Pelkkä hype ja hehkutus "Tällä pääsee miljoonan juuri ilman mitään vikoja" ei riitä vielä minua vakuuttamaan, aika sen näyttää kuinka valmistaja selviää ja kehittyy...

e: epäilen, että tuossa artikkelissa on "muisti pettänyt" kun hieman kävi netissä pyörähtämässä. S on painava auto ja alustaan menee tukivarsia/puslia, (ei mainittu) keskinäyttö _edelleen_ logittaa itsensä jumiin tietyn ajan kuluessa, (muisti täyttyy) ovenkahvat eivät ole olleet yhdessäkään S:ssä ongelmattomat, pieni muistiharha olis et näytön vaihto Teslalla menee 3k€+ ja ovenkahvat +2k€/kpl... Saa korjata jos löytää/tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Oma fiilis on, että tuo on suunnattu nimenomaan Amerikan markkinoille, ja haluttiin keksiä uudenlainen tyyli macho-pickupille.

Tottakai se on suunniteltu Amerikan markkinoille, muualla maailmassa näitä F150-kokoluokan autoja myydään varmaan joku prosentti pari jenkkien volyymistä yhteensä. Julkkarissa Musk sanoi jotain tyyliin "kolme amerikassa eniten myyvää automallia on pickuppeja -> meidän on pakko tehdä pickup".
 
Tuo rosterihan voi olla ihan onneton materiaali, tai ihan hyvä materiaali. Rosteria on niin monenlaista, että voi olla vaikka todella kova ruostumaan jokaisesta iskun saadusta kohdasta, tai sitten ruostekesto voi olla hyväkin.
 
Jokuhan tähän pisti, että 301 eli tui ruostumattomien "alkaen" malli. Sinänsä, väittäisin että maapallolla on vaikeammat olosuhteet kuin avaruudessa mitä tuohon ruostumiseen tulee. Avaruudessa kun ei ylläri-pylläri ole happea, joten tuo space-gradeeksi kutsuminen on hyvä markkinointikikka, ei muuta.

Ja joo, vaikka sitä kutsutaan ruostumattomaksi, ei se kuitenkaan sitä aina tarkoita. Ruostumatonkin ruostuu kyllä. Toki kestää sitä paremmin kuin musta, mutta joka tapauksessa.
 
Noh, ehkä noille Tesloille tehdään kuten Deloreanille, eli maalataan päälle jotta ei mene pinta heti huonoksi. 301-teräs kun ei ole ihan niin hirveän pintakovaa, vaan on kyllä naarmuilla heti ensimmäisenä päivänä kun vähän on hiekotettu teitä. Eikä kannata ajaa meren rannalla, suolavesikään ei oikein tee hyvää tuolle.
 
Niin että kuudentonnin ohjaustehostin? Mitä vittua?
Korjaukset on Teslalle hyvä lypsylehmä kun autoja ei saa korjata kuin Teslan omissa huolloissa ja osiakaan ei saa muut huoltopisteet ostaa. Helppo pyytää kun asiakas ei voi tehdä mitään muutakuin maksaa.
 
Ihmeen hyvin on Tesla kestänyt, jos noihin puheisiin on luottaminen. Ohjaustehostin hajonnut 2v vanhana ja maksoi 6000€ eikä mennyt takuisiin, mutta 700 Tkm ajettu moottori meni :confused:

Näin paljon ajettuja sähköautoja ei ole vielä paljon liikenteessä: taksiyrittäjä-Ari on ajanut Teslalla 744 000 kilometriä – tällaisia mutkia on tullut matkaan
Nyt on ilmeisesti kolmas sähkömoottori menossa. Samoin kolmas akku.

Mahtanut unohtaa että mitä on korjattu :D

"Miehen mukaan 400 000 kilometrin matkalle on luonnollisesti mahtunut myös vikoja. Muun muassa sähkömoottori on kerran vaihdettu siitä kuuluneen vinkumisen vuoksi. Myös ohjaustehostimen ja latausportin kanssa on ollut ongelmaa. Akku on alkuperäinen, mutta sitäkin on huollettu matkan varrella."

Suomalaisen Tesla-taksin mittarissa on yli 400 000 kilometriä – yksi eniten ajetuista koko maailmassa
 
Korjaukset on Teslalle hyvä lypsylehmä kun autoja ei saa korjata kuin Teslan omissa huolloissa ja osiakaan ei saa muut huoltopisteet ostaa. Helppo pyytää kun asiakas ei voi tehdä mitään muutakuin maksaa.
Sinänsä olisi jännä tietää, miksei tuo myös takuuseen mennyt.
 
Katsoinkin itse asiaa vain sen levyn työstön kannalta. En ota minkäänlaista kantaa lujuuslaskentaan, koska se ei ole minun osaamisaluettani

EDIT: Toisaalta tuosta muistaakseni väitettiin, että kylkeen ei saanut lommoa lekalla, joten se pelti lienee normaalia paksumpaa muutenkin

Eipä tuo pellintaivuttaminen mikään tekninen haaste ole silloin kun tehdään sarjatuotantoa muoteilla, sen sijaan täysin suorat pinnat ovat ongelmallisia, siksi että sen pysyminen suorana on vaikea toteuttaa.. Tai käytännössä siis vaatii jonkinlaisen tukirungon jonka päälle pelti pingotetaan.

Että kulkeen ei saa lommoa lekalla, aletaan olla jo panssarivaunun materiaalivahvuuksissa.. No en ole koskaan panssarivaunua lekalla paukuttanut, mutta ihan levymetallia olen, ja kyllä 5mm levy taipuu lekalla melko kevyesti.
 
Eipä tuo pellintaivuttaminen mikään tekninen haaste ole silloin kun tehdään sarjatuotantoa muoteilla, sen sijaan täysin suorat pinnat ovat ongelmallisia, siksi että sen pysyminen suorana on vaikea toteuttaa.. Tai käytännössä siis vaatii jonkinlaisen tukirungon jonka päälle pelti pingotetaan.

Että kulkeen ei saa lommoa lekalla, aletaan olla jo panssarivaunun materiaalivahvuuksissa.. No en ole koskaan panssarivaunua lekalla paukuttanut, mutta ihan levymetallia olen, ja kyllä 5mm levy taipuu lekalla melko kevyesti.

Jos sen demoauton koria on vähän paranneltu, ja totuus tuotantomallista on sitten vähän toisenlainen. Samalla vaivalla olisi voinut laittaa oikeasti kestävät ikkunat. Sitten joskus kun joku tuollaisen saa käsiinsä, niin saattaapi kokeilla käytännön kestävyyttä.
 
Jokuhan tähän pisti, että 301 eli tui ruostumattomien "alkaen" malli. Sinänsä, väittäisin että maapallolla on vaikeammat olosuhteet kuin avaruudessa mitä tuohon ruostumiseen tulee. Avaruudessa kun ei ylläri-pylläri ole happea, joten tuo space-gradeeksi kutsuminen on hyvä markkinointikikka, ei muuta.
Miten mä muistelisin että Starshipissä olis jotain muuta kun 301:stä? Ehkä muistan väärin. Ja tosiaan, pallolla kovemmat oloseuhteet kun pallon ulkopuolella. Ehkä mä ajattelin sitä kestävyyden tarvetta, vähän vakvaempaa tuolla tyhjiössä jos alkaa puhki ruostumaan, kun alukset pitäs vielä olla uudelleenkäytettäviä ties kuinka monta kertaa.
 
Onko joku nähnyt 700k ajettua polttis autoa hehkutettavan lehdissä, josta on vaihdettu moottori ja vaihdelaatikko? Ei varmaan, kun kaikki sanoisivat kyseistä omistajaa idiootiksi. Tietääkseni jokaisesta näistä "paljon" ajetuista Tesloista on vaihdettu akku ja/tai voimansiirto.

Paljonko on jäänyt Teslalle katetta tästä autosta, kun auton kallein osa(akku) ja toiseksi kallein osa(voimansiirto) on vaihdettu takuuseen? Saanu muutaman Tezzun myydä, että tän yhden kulut katettua.
 
Harva polttisauto tuskin kestää edes yli 300km. Paaliinhan nuo on ruukattu laittaa kun ei kukaan jaksa enää ottaa riesakseen korjauslistan ollessa pitkä kuin nälkävuosi.

Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Myydään henkilöauto | Nettiauto on Suomen suurin autosivusto

Nettiautossa 500tkm ajettuja 2013 alkaen on 11kpl ja veikkaan, että noista jokainen on entinen taksi. Kyllä noilla varmaan useilla ajaa sen toiset 500tkm, jos vaan huolletaan asiallisesti. Tuskin kovin kannattavaa puhaa, kun melkein samaan hintaan saa vähemmän ajettuja.
 
Paljonko on jäänyt Teslalle katetta tästä autosta, kun auton kallein osa(akku) ja toiseksi kallein osa(voimansiirto) on vaihdettu takuuseen? Saanu muutaman Tezzun myydä, että tän yhden kulut katettua.
Tuosta tulee varmaan markkinointihyötyä takuukorjausten edestä.
 
Tuon syyn takia en itse mieti Teslaa. Moottori/akku on "ikuisella" takuulla (kuinka kauan?) noissa isoissa malleissa; muun auton osalta takuu onkin vajaan vuoden ammattilaisen käsissä. Ja vaikka sähköautossa on paljon vähemmän osia ja yksinkertaisempi rakenne, on siellä hel... Paljon muuta tavaraa, joka voi rikkua; tähän ei ainakaan auta vain se yksi huoltopiste Vantaalla, näin muualta Suomesta katsoen.

Pelkkä hype ja hehkutus "Tällä pääsee miljoonan juuri ilman mitään vikoja" ei riitä vielä minua vakuuttamaan, aika sen näyttää kuinka valmistaja selviää ja kehittyy...

e: epäilen, että tuossa artikkelissa on "muisti pettänyt" kun hieman kävi netissä pyörähtämässä. S on painava auto ja alustaan menee tukivarsia/puslia, (ei mainittu) keskinäyttö _edelleen_ logittaa itsensä jumiin tietyn ajan kuluessa, (muisti täyttyy) ovenkahvat eivät ole olleet yhdessäkään S:ssä ongelmattomat, pieni muistiharha olis et näytön vaihto Teslalla menee 3k€+ ja ovenkahvat +2k€/kpl... Saa korjata jos löytää/tietää.

Oikeesti..? :dead:
 
Harva polttisauto tuskin kestää edes yli 300km. Paaliinhan nuo on ruukattu laittaa kun ei kukaan jaksa enää ottaa riesakseen korjauslistan ollessa pitkä kuin nälkävuosi.

Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Aika rajoittuneet kokemukset on, jos luulet tuon olevan jotenkin huikea suorite. Eikai me nuorina poikina muilla oikein ajettukaan kuin 300-500tkm ajetuilla louskuilla. Monissa tiettävästi ihan alkuperäiset koneet, vaikka mistä sen varmuudella olisi katsonut. Edelleenkin tunnen ihmisiä jotka ostaa 200-300tkm ajetun ja ajaa sen loppuun. Kaverilla 650tkm ajettu Volvo V70 ja taksaritutulla pihassa 700tkm ja 850tkm ajetut mersut. Nykyään se ajaa jo uudemmilla, mutta nuo on ”vara-autoina” kun ei niistä kai mitään saa. Isän 500tkm ajettu Transporteri meni Laakkoselle vaihdossa ja tiettävästi myyjä soitti suoraan jollekin joka halpaa Transporteria haki, eikä auto oman nettiautovakoilun perusteella tullut julkisesti myyntiin missään päin suomea.
Että jos tuosta Teslasta on moottori, akku ja 6000€ ohjaustehostin vaihdettu, niin uskallan väittää että monella polttolsella on ajanut pidemmälle vähemmillä. Ennemmin se ikä alkaa painaa, kun harvalla ajetaan joku 100tkm+/vuosi.
 
Harva polttisauto tuskin kestää edes yli 300km. Paaliinhan nuo on ruukattu laittaa kun ei kukaan jaksa enää ottaa riesakseen korjauslistan ollessa pitkä kuin nälkävuosi.

Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Mä oon aina miettiny, mihin nämä väitteet perustuu?
Omassa perhepiirissä ainakin 10 yli 300 tuhatta ajettua autoa, meidänkin taloudessa kaksi. Tuntuuhan nuo kestävät. Hajoamista ennen loppuu oma kiinnostus --> auto vaihtoon paremman toivossa.
Mitähän noilla muutamilla autoilla oli, yhdellä 800tuhatta, toisella 660tuhatta, omalla 390 tuhatta, veljellä 490 000 jne.. Eipä noihin nyt ihmeitä ole vaihdettu mihinkään..

Tosin nykyisellä ajoprofiililla ei kyllä kilometreja tule lähelläkään sitä luokkaa, mitä "voisi tulla"..
--
Kyllä mua ainakin tuo Teslan luotettavuus kiinnostaa. Vielä tällä hetkellä on tilanne, että "uskallan" ostaa mieluummin 35 000 maksavan mersun, kuin 35 000 maksavan Teslan.
 
Juu, onhan meikäläisen Renault laguga2:llakin (2002 malli, 2003 käyttöön) ajettu yli 300000km ja moottorista on uusittu vain kansi (300e) ja vähän tulppia. Onhan siinä muuta pienempää toki mennyt vaihtoon ja korjaukseen, mutta kyllä kai se moottori sentään kestää aika hyvin (tuokin vain 1.6 litrainen ja itse ajellut sillä 50000 eteenpäin).
 
Harva polttis hajoaa missään 300 tonnin jälkeen kertalaakista (jos unohdetaan tietyt tyyppiviva yksilöt jakoketju TSI:t jne).

Itsekin ajanut monet autot reilusti yli 300tkm ja ihan koskemattomalla koneella, mutta vaikka se bensapata olikin vielä alkuperäinen, niin kyllä noiden kilsojen jälkeen alkaa olla kaikenlaista muuta pientä vikaa entistäkin tiheämmin ja yleensä sit on loppunut into rassata ja joku amis on saanut halvalla ensiautonsa ja itse vaihtanut johonkin ettei tarvii olla autoa rassaamassa tai korjauttamassa. Korjaaminen itse on halpaa, mutta kun viet verstaalle niin pian pienimmätkin viat ovat yli 2x auton arvo.
 
Mulla oli joskus 1.3 Corolla, jolla ajoin mittariin päälle 400tkm, sitten vaihdoin uudempaan.
Mitään suurempaa vikaa ei tule mieleen, vähän hitsausta, takajarrut uusiksi, jakopään hihnan vaihtoa (vesipumppua ei vaihdettu), laturi, lämppärin moottori piti vaihtaa... normi kuluvaa osaa.
Avaamaton moottori, ei syönyt juuri öljyäkään. Voimansiirrossa ei mitään, alustassa ei mitään (iskarit vaihdoin), edes pyöränlaakereita ei vaihdettu.
Itse siis ajoin välin 200tkm - 400tkm. Kaikki huollot tein käytännössä itse, eikä tarvinnut olla edes mekaanikon vikaa.
 
Ei tässä nyt kannata alkaa kaikkien luettelmaan paljonko on polttiksellaan ajanut, selvää on kuitenkin se että ei niistä mitenkään kovin yleisesti kone ja laatikko ole 300tkm mennessä loppuneet. 600tkm kohdalla alkaa olla jo kohtuu prosentilla tekniikan osia uusittu, vaikka osa vielä täysin alkuperäisiä onkin.
 
Paljonko on jäänyt Teslalle katetta tästä autosta, kun auton kallein osa(akku) ja toiseksi kallein osa(voimansiirto) on vaihdettu takuuseen? Saanu muutaman Tezzun myydä, että tän yhden kulut katettua.

Siis, eihän tuohon ole vaihdettu uutta voimansiirtoa ja akkua, vaan käytetyt kunnostetut.

Siinä akkupaketissa on hemmetinmoinen määr pieniä kennoja sisällä, kun akkupaketti menee vaihtoon se viallinen akusto viedään remontiin ja rapsitaan sieltä kypsyneet kennot pihalle, ja laitetaan tilalle toisista käytetyistä akustoista otettuja, suunnilleen samanveroisia kennoja tilalle.

Voimansiirrosta on paha sanoa mitä sieltä on mennyt, mutta jos se on korjaanunut esim laakeroinnilla, niin ei sekään mikään hirveän hintainen jumppa ole.
 
Siis, eihän tuohon ole vaihdettu uutta voimansiirtoa ja akkua, vaan käytetyt kunnostetut.

Siinä akkupaketissa on hemmetinmoinen määr pieniä kennoja sisällä, kun akkupaketti menee vaihtoon se viallinen akusto viedään remontiin ja rapsitaan sieltä kypsyneet kennot pihalle, ja laitetaan tilalle toisista käytetyistä akustoista otettuja, suunnilleen samanveroisia kennoja tilalle.

Voimansiirrosta on paha sanoa mitä sieltä on mennyt, mutta jos se on korjaanunut esim laakeroinnilla, niin ei sekään mikään hirveän hintainen jumppa ole.
Niin työhän noihin ei maksa mitään? Ei se sitä tarkoita, että se akun tai voimansiirron vaihto ei maksa paljoa vaikka niitä ei dumpattu kaatikselle...

EDIT: Noihin käytettyihin autoihin lisäten. Kyllä se on AIKA joka enemmän autoja lahottaa kun kilsat. Suurinosa meikäläisen autoissa olleista ongelmista on 10v+ aikana on liittyny alustaan+jarruihin jotka tietääkseni sähköautoistaki löytyy.
 
Siis, eihän tuohon ole vaihdettu uutta voimansiirtoa ja akkua, vaan käytetyt kunnostetut.

Siinä akkupaketissa on hemmetinmoinen määr pieniä kennoja sisällä, kun akkupaketti menee vaihtoon se viallinen akusto viedään remontiin ja rapsitaan sieltä kypsyneet kennot pihalle, ja laitetaan tilalle toisista käytetyistä akustoista otettuja, suunnilleen samanveroisia kennoja tilalle.

Mitenkä hyvä tuollainen huollettu akku on? Takuu? Eihän se uuteen verrattavissa voi olla.
 
Mitenkä hyvä tuollainen huollettu akku on? Takuu? Eihän se uuteen verrattavissa voi olla.

Olettaisin että auton alkuperäinen takuu säilyy kuten missä tahansa muussa korjaustoimenpiteessä. Ei siihen saa uutta 8 vuoden takuuta jos sitä hait.



Kavereilla on myös juurikin noita 300-700tkm autoja. Jotkut on alkuperäisellä moottorilla mutta muutaman moottorin ovat joutuneet vaihtamaan.

Meillä on alle 300tkm ajettuja polttisautoja mutta niitäkin on monella tonnilla jouduttu korjaamaan. Mitälie O2 anturia sun muuta sälää. Siitä ei pääse mihinkään että autoissa on osia jotka voivat hajota, mutta keskimäärin sähköautolla pääsee halvemmalla.
 
Siis, eihän tuohon ole vaihdettu uutta voimansiirtoa ja akkua, vaan käytetyt kunnostetut.

Siinä akkupaketissa on hemmetinmoinen määr pieniä kennoja sisällä, kun akkupaketti menee vaihtoon se viallinen akusto viedään remontiin ja rapsitaan sieltä kypsyneet kennot pihalle, ja laitetaan tilalle toisista käytetyistä akustoista otettuja, suunnilleen samanveroisia kennoja tilalle.

Voimansiirrosta on paha sanoa mitä sieltä on mennyt, mutta jos se on korjaanunut esim laakeroinnilla, niin ei sekään mikään hirveän hintainen jumppa ole.
Se on sata varma että yksittäisiä kennoja ei ruveta vaihtelemaan.
tG848XO.jpg

swjri3R.jpg
 
Onnittelut. Nopean kyselyn perusteella Tesla Clubin puolelta tähän kelloon mennessä on 32 ihmistä tilannut cybetrucking. ;)

Itse mietin model Y:tä, eli vaihtaisin kolmosen siihen 2-3 vuoden päästä.

Eka testivideo ohessa. Onhan toi ihan huikee.



Cybertruck reveal 5 minuuttiin:



RST terästä. :D Ei maalia!


Hienosti kopioitu Penthouse Magazine - October 1978 : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive

Urbacar in 1975 mechanix magazine. : electricvehicles
 
Ei saakeli. Eihän sitä hyvänen aika voi leikata pois kun pitkään kasvatettu. Ne alkaa kyselee alkossa papereita taas jos se lähtee. :D
Se kyllä vie visuaalisen huomion kaikesta oleellisesta. Se on kuin Trumpin tukka. Mut jos tässä vähänkään enemmän näitä videoita kattelee niin siihen alkaa kasvaa itekki kiinni eikä sitä sitten saa enää pois leikata. Ei Jonin viedot oo enää sama juttu sen jälkeen! :D
 
Kavereilla on myös juurikin noita 300-700tkm autoja. Jotkut on alkuperäisellä moottorilla mutta muutaman moottorin ovat joutuneet vaihtamaan.

Meillä on alle 300tkm ajettuja polttisautoja mutta niitäkin on monella tonnilla jouduttu korjaamaan. Mitälie O2 anturia sun muuta sälää. Siitä ei pääse mihinkään että autoissa on osia jotka voivat hajota, mutta keskimäärin sähköautolla pääsee halvemmalla.

Pari polttista uutena ostaneena lisäisin laskuun myös ne perushuollot. VAGeissa huolto oli LL-öljyistä huolimatta käytännössä vuosittainen, ja alle 300 euron ei pikkuhuollostakasn päässyt. Vähänkään enemmän kun tehtiin, 500 €. Tähän päälle sitten se, jos jotain oikeasti korjattiin. Model 3:ssa ei ole vastaavia kiinteitä huoltokuluja, joten jos takuun jälkeen joutuu jotain korjaamaankin, siinä on säästynyttä puskuria jo parin tonnin verran.
 
Pari polttista uutena ostaneena lisäisin laskuun myös ne perushuollot. VAGeissa huolto oli LL-öljyistä huolimatta käytännössä vuosittainen, ja alle 300 euron ei pikkuhuollostakasn päässyt. Vähänkään enemmän kun tehtiin, 500 €. Tähän päälle sitten se, jos jotain oikeasti korjattiin. Model 3:ssa ei ole vastaavia kiinteitä huoltokuluja, joten jos takuun jälkeen joutuu jotain korjaamaankin, siinä on säästynyttä puskuria jo parin tonnin verran.

Eiköhän siinä Teslassa ihan samoja asioita jouduta vaihtamaan, renkaat kuluu edelleen, ilmansuodattimet kuluvat edelleen, tuulilasinpyyhkimet kuluvat edelleen, jousitus väsyy edelleen (tai jopa nopeammin kun painavat enemmän ja kaikki on jousitettua massaa), etc. itse kyllä huolsin Audini tuon LL-ohjelman mukaan ja kyllä ne kesti sinne 30tkm tai 2 vuotta aina. Katsoen noita edellisiä huoltojani autoissani (tai nykyisessä), niin varsinaiset moottoriin liittyvät kulut ovat kyllä todella pieniä kokonaissummista.

Teslahan ei toki huoltoja vaadi, mutta eipä hirveästi myöskään näytä takuuseen mitään hoitavan myöskään.
 
Mikäs päivä tulee viikko täyteen? Malli3:sta taisi mennä 350000 ekalla viikolla varaukseen. Toki muistaakseni varaus maksoi enemmän kuin satasen.
 
200k tilattu. Miten lie käy, jos Tesla ilmoittaa, että tämä auto maksaakin 200 000$, niin menettääkö varausmaksun, kun siinä vaiheessa peruu?



Yritin googlettaa mitä noita on toimitettu, siis muista teslan malleja, niin vähän ristiriitaisia tietoja oli mistä nyt ei mitään kokonaiskuvaa saanut. No heitetään nyt joku linkki..

Tesla delivers a record 97,000 vehicles in third quarter, falling short of forecasts

Jos tuosta jotain voi päätellä niin 200k toimitukset taitaa olla melkoista utopiaa. Tosin jokainen voi tilata omansa, ja toivoa että saa satasen takaisin. Visa ainakin käy, kun meinasin hupitilailla cyberin, mutten sitten uskaltanut siitä edetä kun en oikeasti ostaisi, vain peruisin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 128
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom