Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Minulla ei vastaavaa ongelmaa ole ollut koskaan, johtuneeko siitä että toinen auto on juurikin Mersu… ;)

aivan kuin se "feedback" napissa olisi muuttunut jokin aika sitten. Nyt taitaa selkeästi olla joku viive fyysikan ja softan välillä.
Joskus kun "klikkaa" nopeasti, ei ota inputtia. Käynyt ainakin parikymmentä kertaa. Nykyään tulee painettua nappia enempi.

Kun painaa nappia, saattaa mennä 0,5sek, että kuuluu ääni, että luukku lähtee sulkeutumaan. Ts. softa on välissä.
mutta aina viimeistään toisella yrityksellä kyllä mennyt luukku kiinni.

(ehkä jostain voi tulla haamu-mikrosekunnin-väärä-viesti ja siihen on sitten laitettu varo, että pitää nappi olla pohjassa vähintään 0,2sek -- quick fix)
mutta niin .. aina nykyään toimii kun yritän sulkea kontin.

edit: eh.. juuri äsken -- kun tuli oikein kiinnitettyä asiaan huomiota -- painoin takaluukun sulkunappia, niin että se selkeästi napsahti. Mutta eipä luukku tehnyt mitään. Toisella yrityksellä toimi.
Ehkä sitä pitää tosiaan sitten pitää hetki pohjassa. Pitää testailla.

Olisiko tuossa haettu samantyyppistä kuin vaikka jossain mersuissa on takaluukun sulkunappi. Sellainen kohtuullisen iso nappi, joka liikkuukin jonkin verran. Ja sitä pitää ihan painaa "pohjaan", että luukku alkaa sulkeutua.
Jos Tesla on halunnut saman vahinkojen välttämiseksi, mutta nappi on mikä on mikrokytkin, niin tullut tuollainen viritys (taas).
 
edit: eh.. juuri äsken -- kun tuli oikein kiinnitettyä asiaan huomiota -- painoin takaluukun sulkunappia, niin että se selkeästi napsahti. Mutta eipä luukku tehnyt mitään. Toisella yrityksellä toimi.
Ehkä sitä pitää tosiaan sitten pitää hetki pohjassa.

Tämäpä juuri. Käyttäjä saa sekä haptisen että äänipalautteen että nappia on painettu mutta mitään ei tapahdu. Eihän toi yksinkertaisesti ole muuta kuin huono toteutus, oli sitten kyseessä hitaasti rikkoontuva kytkin tai sitten haluttu/muuttunut toiminnallisuus

Ja tosiaan täsmälleen samalla tavalla painamalla monta kertaa peräkkäin se voi joko sulkeutua ensimmäisellä kerralla tai sitten kolmannella
 
Tämäpä juuri. Käyttäjä saa sekä haptisen että äänipalautteen että nappia on painettu mutta mitään ei tapahdu. Eihän toi yksinkertaisesti ole muuta kuin huono toteutus, oli sitten kyseessä hitaasti rikkoontuva kytkin tai sitten haluttu/muuttunut toiminnallisuus

Ja tosiaan täsmälleen samalla tavalla painamalla monta kertaa peräkkäin se voi joko sulkeutua ensimmäisellä kerralla tai sitten kolmannella
Joo, manasitte jotenkin *askaksi omankin takaluukun.. Tänään sain ekaa kertaa aikaiseksi, että nappia painettua tulee äänikin vielä, mutta luukku ei liiku.
Ei tuo nyt maailmaa kaada, mutta kyllä se vielä '24 toimi.
 
Itsellä tekee vaan yhdessä kohtaa tätä takaluukun sekoilua. Puun alla. Jos auton parkeeraa nokka edeltä, niin että peräkontti on parkkipaikan puolella, menee kontti kiinni 100% vaikka miten hipaisisi.. Kellään muulla mitään oksaa tai varjoa niissä paikoissa missä kontti ei suostu menemään kiinni? Puun alla menee kyllä kiinni kun painaa 2-4 kertaa.
 
(ehkä jostain voi tulla haamu-mikrosekunnin-väärä-viesti ja siihen on sitten laitettu varo, että pitää nappi olla pohjassa vähintään 0,2sek -- quick fix)
mutta niin .. aina nykyään toimii kun yritän sulkea kontin.
Kuulostaa tosiaan että ratkaisuun on tehty vähän pidempi debounce mikä on ihan järkevää ettei vahingossa aukea.

En tiedä liittyykö mutta näin liikenteessä Y:n luukku auki. Jaksuhalit kaikille luukkujen kanssa painiville!
 
Miten uudessa Tesla Y ssä saa vaihdettua ajon aikana autopilot vakkarin ja perinteisen vakkarin välillä? Jossain vanhoissa ohjeissa lukee että pitäisi olla asetuksissa että laittaa päälle kaksi kertaa napauttamalla autopilotin ja 1 x napauttamalla tulisi tavallinen vakkari, mutta ei tuollaista Juniperissa ole? Saako tuota mitenkään kierrettyä esim s3xy button? Esim pimeällä pikkutiellä ei anna laittaa autopilot vakkaria päälle mutta miten ihmeessä ei sitten anna perinteistäkään?
Missä sisäkamera sijaitsee joka seuraa katsetta? Eihän tuota voi ajaa kuin aurinkolasit silmällä jolloin ei aivan jatkuvasti kilkata? Ilman laseja herkästi tulee varoituksia ja autopilot kielletään matkan ajaksi?
Mitä tarkoittaa että autopilot lähtee pois käytöstä jos vielä tulee 3 virhettä tms? Kokonaan? Sain jo kolme virheitä kun yritän ominaisuuksiin tutustua ja 2 enää jäljellä. Mitä sitten tapahtuu kun virheet täynnä?

Miksi autopilot antaa laittaa vaan 10knh yli kartttadatan olevan nopeusrajoituksen? 100 kmh alueella antoi laittaa vaan 90kmhh koska data väitti että olisi 80knh tie vaikka oli 100 tie ja merkitkin isolla näkyvillä?

Miten maantiellä ohitetaan sujuvasti ilman että autopilot hyppää pois päältä agressiivisesti kun rattia kääntää? Miten te teette sen? Oli huono kokemus ohittaa kun autopilot hyppää pois päältä äänet kilkaten ja ratin kääntö ottaa ns nykäisemällä pois sen. Saako autopilottia pidettyä jotenkin päällä maantieohituksessa? Moottoritiellä sain toimimaan painamalla viikset pohjassa.
 
Juniper ei tue tätä vakkari/Autopilot komboa kuten aikaisemmat mallit. Voi tulla päivityksellä takaisin tai sitten ei. Tuntuu että haluavat saada FSDlle luvat jolloin ”pakotetaan” tähän malliin. Aika näyttää. SEXY ei tue tätä mutta ilmeisesti etsivät kiertotietä. Toki vaihtoehtona tehdä 2 profiilia missä vakkari ja AP mutta jos vaihdat APlta vakkari-profiiliin pitää pysähtyä jos haluaa AP takaisin käyttään toisella profiilillla.

Sisäkamera on peilin yläpuolella. Voit laittaa siihen suojan että ei näe. AP menee jäähylle x ajaksi kun tulee liikaa virheitä. En muista oliko se viikon vai kauanko pois käytöstä.

Nämä rajoitukset ovat hiukan mysteeri mutta se pääosin riippuu tiestä. Jos on normaali 2 kaistainen missä vasen ja oikea on rajoitus tuo max 10kmh yli. Sitten jos taas useampia kaistoja samaan suuntaan saa laittaa aika vaikka 140kmh asti johon AP tukee.

Ohituksessa ensin vilkku päälle niin AP ns. vapautuu ja voit ohittaa. Tähän oppii ajan myötä. Automaattista aktivoitua ei ole ohituksen jälkeen joten joko ostaa EAP tai SEXY tähän. Sexyllä pitää muistaa painaa kaasua tai muuten regen iskee hidastamaan.
 
Sisäkamera on peilin yläpuolella. Voit laittaa siihen suojan että ei näe. AP menee jäähylle x ajaksi kun tulee liikaa virheitä. En muista oliko se viikon vai kauanko pois käytöstä.
Viikon se jäähy taitaa olla. Tuo AP ei kyllä sitten kytkeydy päälle, mikäli kamera on peitetty, että sellaista... Se jäähy on profiilikohtainen eli jos jaksaa tehdä enemmän profiileja, niin voihan sitä kiertää. En tiedä saako profiilista profiiliin asetuksia kopioitua, jolloin tämä voisi olla helpompaa.

Vanhempi Y ja ei tuo nopeusrajoituksien tunnistus kyllä toimi alkuunkaan... tiedä mistä ne nopeudet vetää. Vaikea ymmärtää, että miten tuollaisen auton voisi laittaa ajamaan yksinään.
 
Viikon se jäähy taitaa olla. Tuo AP ei kyllä sitten kytkeydy päälle, mikäli kamera on peitetty, että sellaista... Se jäähy on profiilikohtainen eli jos jaksaa tehdä enemmän profiileja, niin voihan sitä kiertää. En tiedä saako profiilista profiiliin asetuksia kopioitua, jolloin tämä voisi olla helpompaa.

Vanhempi Y ja ei tuo nopeusrajoituksien tunnistus kyllä toimi alkuunkaan... tiedä mistä ne nopeudet vetää. Vaikea ymmärtää, että miten tuollaisen auton voisi laittaa ajamaan yksinään.
Jaa ne ovat pakottaneet kameran tuohon mukaan. Vanhalla raudalla en tuota huomannut.
 
Viikon se jäähy taitaa olla. Tuo AP ei kyllä sitten kytkeydy päälle, mikäli kamera on peitetty, että sellaista... Se jäähy on profiilikohtainen eli jos jaksaa tehdä enemmän profiileja, niin voihan sitä kiertää. En tiedä saako profiilista profiiliin asetuksia kopioitua, jolloin tämä voisi olla helpompaa.

Vanhempi Y ja ei tuo nopeusrajoituksien tunnistus kyllä toimi alkuunkaan... tiedä mistä ne nopeudet vetää. Vaikea ymmärtää, että miten tuollaisen auton voisi laittaa ajamaan yksinään.
Jäähy kun tulee, se on koko autolle. Ei profiilille. Ja nykyisin se on 3 vai 3,5 päivää, tiputtivat viikosta.

Ja tuota nykyistä autopilottia ei voi oikein mitenkään verrata siihen mitä fsd on. Fsd kun tekee lennosta kaiken tekoälyn turvin, myös nopeusrajoituksien luku on vähän toisella tolalla silloin.
Tosin kyllä itellä ihan hyvin on kokoajan lukenut kaikkialla muualla paitsi motareilla/kehäteillä josta Tesla ei maksa lisenssiä. Tosin highland/juniper lukee sielläkin.,
 
Jäähy kun tulee, se on koko autolle. Ei profiilille. Ja nykyisin se on 3 vai 3,5 päivää, tiputtivat viikosta.

Ja tuota nykyistä autopilottia ei voi oikein mitenkään verrata siihen mitä fsd on. Fsd kun tekee lennosta kaiken tekoälyn turvin, myös nopeusrajoituksien luku on vähän toisella tolalla silloin.
Tosin kyllä itellä ihan hyvin on kokoajan lukenut kaikkialla muualla paitsi motareilla/kehäteillä josta Tesla ei maksa lisenssiä. Tosin highland/juniper lukee sielläkin.,
Tesla on kehittänyt oman tavan lukea niitä nopeusrajoituksia millä kiertävät patentin. Vanhemmat kamerat ja rauta ei tue kunnolla suurissa nopeuksissa tapahtuvaa lukemista ja led-merkkejä mihin uudemmat taas pystyvät.
 
Miten uudessa Tesla Y ssä saa vaihdettua ajon aikana autopilot vakkarin ja perinteisen vakkarin välillä? Jossain vanhoissa ohjeissa lukee että pitäisi olla asetuksissa että laittaa päälle kaksi kertaa napauttamalla autopilotin ja 1 x napauttamalla tulisi tavallinen vakkari, mutta ei tuollaista Juniperissa ole? Saako tuota mitenkään kierrettyä esim s3xy button? Esim pimeällä pikkutiellä ei anna laittaa autopilot vakkaria päälle mutta miten ihmeessä ei sitten anna perinteistäkään?
Missä sisäkamera sijaitsee joka seuraa katsetta? Eihän tuota voi ajaa kuin aurinkolasit silmällä jolloin ei aivan jatkuvasti kilkata? Ilman laseja herkästi tulee varoituksia ja autopilot kielletään matkan ajaksi?
Mitä tarkoittaa että autopilot lähtee pois käytöstä jos vielä tulee 3 virhettä tms? Kokonaan? Sain jo kolme virheitä kun yritän ominaisuuksiin tutustua ja 2 enää jäljellä. Mitä sitten tapahtuu kun virheet täynnä?

Miksi autopilot antaa laittaa vaan 10knh yli kartttadatan olevan nopeusrajoituksen? 100 kmh alueella antoi laittaa vaan 90kmhh koska data väitti että olisi 80knh tie vaikka oli 100 tie ja merkitkin isolla näkyvillä?

Miten maantiellä ohitetaan sujuvasti ilman että autopilot hyppää pois päältä agressiivisesti kun rattia kääntää? Miten te teette sen? Oli huono kokemus ohittaa kun autopilot hyppää pois päältä äänet kilkaten ja ratin kääntö ottaa ns nykäisemällä pois sen. Saako autopilottia pidettyä jotenkin päällä maantieohituksessa? Moottoritiellä sain toimimaan painamalla viikset pohjassa.
AP pois päältä ensin viikseä ylöspäin pukkaamalla ja sitten ohitus. Toinen vaihtoehto on tuo Tegen vilkuttaminen, vilkku ei mielestäni poista vakkaria kuitenkaan käytöstä.
 
Ei poista APta käytöstä mutta siinä on joku viive kun vilkun pistää päälle ja odottaa, niin vapautuu se ratti että ei pistä vastaan. Sitten toki AP sammuu eli jalka kaasulla pitää olla kun ei ole tätä kaksoistoimintoa vakkari/AP.

Vakkaria en ole kokeillut.
 
Adaptiivinen vakkari ei tule uudessa Y:ssä tuon jälkeen päälle, kun ottaa AP:n pois päältä. Uudessa on myös adaptiivinen vakkari, mutta asetuksista pitää valita, kumpaa käyttää. Ei voi enää käyttää kumpaakin yhtä aikaa tai tavallaan pudottautua normivakkarille AP:sta. Tuo on minusta huononnus normiajajalle, liittynee Teslan yritykseen nostaa AP:n käyttöä tai jotain. Mutta ei sinänsä ole kauheasti haitannut, olen käyttänyt AP:ta koko ajan ja ne lyhyet pätkät (lähinnä vanhemmat 50 alueet joissa on koko ajan jotain suuria levennyksiä ilman viivoja) missä se ei toimi olen ajellut vaan jalalla.

Toinen vaihtoehto olisi toki ajaa kaupunkiajot adaptiivisella vakkarilla ja sitten reissulle napsauttaa AP päälle kun ajetaan lähinnä isoja teitä, mutta en ole kokenut tätä tarpeelliseksi. Tätä iteasiassa kokeiltiin aluksi, mutta AP on jotenkin nyt kehittynyt sen verran, että sitä mielellään käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla on kehittänyt oman tavan lukea niitä nopeusrajoituksia millä kiertävät patentin. Vanhemmat kamerat ja rauta ei tue kunnolla suurissa nopeuksissa tapahtuvaa lukemista ja led-merkkejä mihin uudemmat taas pystyvät.
Kyllä ne vanhat ne lukee ihan samalla tavalla. Itellä tässä parin vuoden aikana ollut pariinkin otteeseen yksittäisessä softassa bugi jolloin noita on luettu. Toiminut täydellisesti, kunnes poistettu pikapuoliin.
 
Lyhyet mielipiteet Juniper
- Ihan ok toimii (valoisalla) ap-vakkari kokonaisuutena, kun sisäkameran peittää (epäeettistä, mutta vinkuu niin herkästi ettei jaksanut). tämä siis maantiellä.
- jousitus, mukavuus ja hiljaisuus plussaa ehdottomasti, ainakin maantieajossa
- kännykkäappi vaikutti ok
- vakkari mukavan riittävän "sininen" kun ap-vakkari päällä, näkee että on päällä
- vinkumisäänet ei pahimmasta päästä
- plussaa myös siitä, että jos nyt sitten nopeusrajoitus on väärin tms. niin antaa kuitenkin kaasulla lisätä nopeutta "oikeaan nopeuteen" ilman että tipauttaa vakkaria pois.
- ajoltaan hyvä, lukuunottamatta kääntöympyrää, mutta voihan tuota vekslata.
- moottoritiellä toimi vilkusta kaistanvaihto ihan ok, lieneekö maksullinen ominaisuus vai ei
- ajoasennosta saa kohtuu hyvän
- huomio lähinnä, että käynnistää ilmalämpöpumpun ja lämmityksen ihan vaan touhutessa auton ympärillä. Voi olla hyvä tai huono. Mutta tietysti pakkasilla varmaan aika raaka, jos menee etsimään unohtunutta kassia tai jotain ja lähtee päälle hurinat.

Negatiivista
- erikoista karttadataa todella monessa kohtaa ihan todella selkeitä maantiealueita mitä ajoin. esim. 100km/h rajoitusta selkeästi isoilla kylteillä ja pitkän aikaa, niin softa väittää että 80km/h rajoitus? ja monta muutakin vastaava. Negatiivisen tästä tekee ennen kaikkea se, että autopilot-vakkari ei suostu pitämään nopeutta kuin 10km/h yli nopeusrajoituksen, eli kilometritolkulla esim ajatti 90km/h nopeutta 100km alueella
- haamuhidasteluja, onneksi ei erityisen jyrkkiä. mikä on tämä "kaarreavustin" mikä hidasti muuttamassa täysin naurettavassa kohtaa mm. moottorien mutkassa kaks-kaistaisella.
- iso miinus vakionopeuden säätimen siitä ominaisuudesta, että ei saa "tavallista vakkaria" päälle jos on asetuksista valinnut että pääsäntöisesti haluaa ajaa autopilot vakkarilla. Todella iso miinus. Esim. pimeällä kieltäyi tuollaisella 50kmh kohtu selkeällä tiellä laittamasta ap-vakkaria päälle (kun kai pimeää tai mitä lie), niin ei saa mitään vakkaria päälle, eli kaasulla ajettava. Lisäksi kun regen on kuitenkin varsin voimakas chill asennossakin, niin ei saa ajamisesta kaasulla rentoa ei sitten millään. Todella pitkä miinus tästä. Tekee kaupunkiajamisesta tuskaa, niissä kohden kun autopilot ei anna kytkeä päälle mutta ei saa tavan vakkariakaan päälle, ennen kuin pysähtyy ja valitsee sen valikosta! Iso suunnitteluvirhe joka toistaiseksi voimassa
- ohittaminen. varsin rasittavaa ohittaa maantiellä, kun vaatii jonkin verran taitoa ottaa ap pois päältä ilman ravistusta.. tai että parempi olisi, että pystyisi ohittamaan auton ajamalla ja ap-kytkeytyisi takaisin päälle, mutta nyt menee niin että ap-pois päältä ratin käännöllä tai jollain muulla toimivalla tapaa (vilkku ei tuntunut ap-tä vapauttavan), ja sit ohi ja sit takaisin se ap-päälle.
- latausportin lukituksen avaus ainakaan kempowerin laturilla ei tuottanut tulosta (väärin ladattu ja muita selityksiä), mutta onneksi latausluukun irrotusmekanismi löytyi hyvin peräkontista..
- HUD nopeuteen olisi kyllä kiva olla valikoimassa, olkoonkin että ihan ok näkyy kulmastakin
- regen rullaavaan chillailuun tottuneelle eli ns. "vapaalla ajoon polttiksella" liian voimakas chill-asennossakin (saiko tätä jollain koodattua alemmas)
- illalla seisontaa, 322km näytti näytöllä rangeksi tai joksikin (joku 73% tms. oli), niin perille tultaessa oli 45km autossa jäljellä... eli kulutti 277km kun matka oli 215km. kuitenkin +5 kelit. Eli about 130% kulutus. Lisäksi seuraavana aamuna navigaattori kertoi, että ei päästä ajamaan 30km matkaa laturille (vaikka illal 45km), kun lämpötila oli +1 aste.. olisi kuulemma oltu perillä -1% tasolla
- joudut pysäyttämään auton, että saat ap päälle jos se herjaa sinut ulos.
- pimeässä, helpossa kuivassa kelissä, väitti että ei voi autopilottia laittaa päälle (oikei 50kmh tie oli mutta hyvin selkeä ja osin katuvalojakin)... niin ei voi sitten vakkariakaan laittaa, joka toki oli jo mainittu aiemminkin
+- kuluttaa virtaa parkissa ollessaan jonkin verran

Puutteita muihin autoihin
- hud, normi vakkari, v2l,
- tilat ei massiiviset kuitenkaan, isompi monelle tarpeen
- en löytänyt tai ei ainakaan ole lastenistuinten kiinnityspisteitä etupenkkien alla (vrt. joissain autoissa valmiit lenkit mihin kiinnittää).
- olisi kätevää, jos etupenkkikin, edes apukuskin, taittuisi ihan alas, saisi pitkääkin tavaraa mukaan
- 360 kamera osittain puute, ihan ok kamerat tosin
-

Silti oli minusta ns. "paras auto" mitä ajanut hetkeen, varsinkin autopilot-vakkari toimi kaistallapitämisen suhteen varsin mallikkaasti hyvällä maantiellä, joka itselle yksi tärkeimmistä kriteereistä onkin. Tätä pitää kyllä talvella päästä testaamaan, että toimiiko.
Oli nimittäin ehdottomasti paras kokemus, kun pitkästä aikaa ei tiputellut juurikaan sitä poiskaan "missään kohden" Varsinkin enyaq 2022 verrattuna oli tosi hiljainen auto myös, joka kyllä plussaa.

Kyllä tuota autoa voi suositella, ja jopa itselle kaikista rasittavin puute olisi tuo perusvakkarin puuttuminen tai valinnan mahdottomuus kesken nykyisen ajon.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
288 903
Viestejä
4 952 519
Jäsenet
79 552
Uusin jäsen
Mutteri25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom