No nyt on ajettu Oulusta Kuopioon. Kulutus oli 15,5kwh/100km. Latasin Kempeleen SC:llä 75-85%, eli vähän lämmitystä akkuun alussa, sinne ajoin kylmällä autolla parikytä kilsaa. Lämpötila oli n. 3 astetta ja puolet matkasta satoi vettä. En muista että olisi kesälläkään ollut vanhalla mallilla matka-ajon kulutus olleen 15-alkuinen. Joulukuussa taisi olla joku reissu vanhalla autolla lämpimästä tallista lähtiessä 16,6kw/100km. Kitkat tässäkin alla.
Ekana ulkonäkö: On kyllä iha eri näkönen auto. Valot edestä ja takaa ovat onnistuneet. Varsinkin takaosan muotoilu on sporttisempaa ja terävämpää aiempaan verrattuna. Toki edestäkin. Se ei oikein edes näkynyt noin hyvin kuvissa. Oma auto on valkoinen. Toimii. Livenä oli siis parempi vielä kuin kuvissa. Takavalo on upea pimeässä.
Alusta: On kyllä tehty hyvää parannusta. Ottaa isommat kuin pienemmätkin töyssyt nyt ihan eri tavalla. Mukailee tietä mukavasti. Mulla oli jo se päivitetty alusta omassa aiemmassa Saksan Y:ssä, mutta on tämä vielä selvästi sitäkin parempi. Auton voimalinjan pehmeä toiminta pääsee vielä enemmän esille, kun alusta mukailee sitä menoa paremmin.
Sisustan laatu: Kuskin penkiltä katsottaessa käytännössä kaikki oli uutta. Ja laadukkaampaa. Onhan autosta ilmeisesti 70% uutta osaa. Ratti paremmin muotoiltu. Penkin matskut taas astetta paremmat. En tiennyt, että tarvitsen ilmastoidut penkit. Ne oli erittäin jees. Kosketuspinnat on pääosin hypänneet yhden tason paremmaksi. Viimeisetkin kovamuoviset kohdat on päällystetty niin kontissa kuin penkkien takaosissa. Sisä-RGB:t, jotka oli ihan siistit, nostaa tehoa ilmeisesti vähän koska kiihtyvyys on parantunut 5s->4.8s. Toimiihan ne tietokoneissakin tunnetusti tehon lisääjänä.
Ajettavuus: ilmeisesti ohjaukseen on tosiaan tehty jotain twiikkiä, auto oli vakaampi isossa vauhdissa ja ohjaus tuntui rauhallisemmalta. Tämä yhdistettynä alustaan tekee autosta mukavamman matkakumppanin pitkälle matkalle. Autopilot pysyi päällä aika hurjassa sumussakin, mutta välillä sitten tippui pois kun ei oikeasti nähnyt kuin parikymmentä metriä eteenpäin. 0 haamujarrutusta, mutta taas Kuopiossa samat motarinkohdat hidastaa vauhtia hetkellisesti, eli samat karttadatavirheet on tässäkin.
Äänimaailma: mulla oli penkit kaadettuna ja renkaat kyydissä. Siltikin olin kokevinani, että ulkoa tuleva ääni oli matalammalla tasolla. Tätä pitänee makustella.
Kajarit: nämä oli asteen paremmat. Varsinkin alaäänet jytisi tarkemmin, kuin aiemmassa mallissa. Musaa kuunnellessa mikään paikka ei rämissyt tai resonoinut, erittäin hyvin istuva sisusta.
Kokonaisuudessaan auto harppasi selvästi uuteen laatuluokkaan vanhaan verrattuna. Erittäin hyvä päivitys.