Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Luulitteko, että asiat olisi taputeltu?
Väärin luultu.
Tuo on melko paksua sanoa vastausta vaativia vihaajiksi.Tesla/Joni-vihaajien rinkirunkkuryhmä nostaa päätään taas.
"Vihaaja"-titteli ei tule agendasta vaatia vastauksia vaan kirjoitusasusta mikä huokuu "vihaa".Tuo on melko paksua sanoa vastausta vaativia vihaajiksi.
IMO, kyllä Teslankin pitää asiakkaitaan palvella ja kunnioittaa, eikä kääntää selkäänsä heti, kun vikoja ilmenee.
Ilmeisesti ne, joilla asiat ovat [vielä] hyvin, eivät osaa ajatella asioita toisten kannalta lainkaan.
Sanoisin, että alkuperäinen vastauksesi oli erittäin tyly. Voitko kertoa tarkemmin mitä oikeastaan ajattelet tästä koko ketjusta?"Vihaaja"-titteli ei tule agendasta vaatia vastauksia vaan kirjoitusasusta mikä huokuu "vihaa".
Alkuperäinen viestini oli huumormielessä kirjoitettu, siksi hymiökin. Kukin tulkitsee sen miten haluaa. Ja se että se kouraisi sinua kertoo jotain.Sanoisin, että alkuperäinen vastauksesi oli erittäin tyly.
Ketjun tarkoitusperät ovat hyvät. Jos itse olisin ostamassa Teslaa en sitä nyt vielä ostaisi kun tämä informaatio on tullut tutuksi. Tai vaihtoehtoisesti varautuisin sijoittamaan siihen enemmän suojatakseni auton maalipinnan. Teslat siis omaan silmään ovat tällä hetkellä kalliimpia kuin mitä niistä normaalisti joutuisi maksamaan.Voitko kertoa tarkemmin mitä oikeastaan ajattelet tästä koko ketjusta?
Kuten olen jo aikaisemminkin tähän todennut, uskoisin lakiteknisistä syistä käytöksen muuttuneen. Sillon kun asiat näyttäisi rullaavaan eteenpäin oman edun suuntaan niin tehdään sovitut asiat (poistetaan negatiiviset videot ja lopetetaan asiasta julkisesti itkeminen) ja odotellaan asian loppuun viemistä. Jos asia ei etenekkään maaliin toivotulla tavalla voi sotakirveen teroittaa uusiksi. En näe tässä mitään ongelmaa. Toki nämä ovat vain omia arvailuja tilanteesta.Mielestäni on ihan ok kysyä mihin teslajoni oikein tällä tähtää. Ensin rage päälle ja sitten kulkee pitkin seinänvieriä.
Kuten ylempänä totesin, kukin tulkitsee viestit omalla tavallaan. Jos katsot noiden viestien sävyä niin jonkin sortin viha/tuhautuminen/kiukku sieltä paistaa läpi. Ainakin omasta mielestäni.Miten nyt sitten muista kommentoijista tuli mielestäsi kirjoitusasuvihaajia?
Tesla on huikea yritys, tulee jyräämään seuraavan 5-10 vuoden aikana yrityksenä. Fanitan kovasti.Mitä ajattelet Teslan toiminnasta?
Ihan perseestä. Toivon että asiat järjestyy kaikken kannalta tyydyttävästi.Onko ihan jees, että selvästi välttelevät vastuutaan?
Eihän se ole toivottua. Mutta kun teknologia eri aloilla kehittyy niin olis se hyvä pyrkiä pysyä mukana oli se tuote mikä tahansa. Esimerkiksi tietokonetta ostettaessa. Tietää käyttötarkoituksen, tietää komponentit jne.Onko sekin ihan ok, että jokainen yksittäisen asiakkaan pitää olla erikoistunut autoihin, kuten rakenteisiin ja pinnotteisiin, että ehkä uskaltaa ostaa auton?
Eihän tässä ole mitään epäselvää mikä olisi kuluttajalle parasta. Itse olen elämässä oppinut pitämään itse huolta itsestäni. Mutta onhan se selvää kun oma ymmärrys loppuu niin on luotettava muihin jotka mahdollisesti tietää asiasta enemmän. Tai luotettava että riittävä kuluttajansuoja toimii. Helppoa ei oo olla pieni ihminen suuressa maailmassa. Pieniä nää ongelmat kuitenkin on. Jos pahasti ahdistaa niin voi kirjottaa afrikan lapsille kirjeen kuinka perseestä elämä on kun sadantonnin autosta rapisee maalit pois.Minä en käsitä lainkaan sellaista mustavalkoista suhtautumista Teslaan tai mihinkään muuhunkaan valmistajaan. Mikään valmistaja ei voi olla täydellinen, mutta vastuunkanto on se erottava tekijä. Nykyään on muutenkin sellainen olo, että pitää itse olla joka alan asiantuntija (laillistettu ravintoterapeutti, lääkäri, juristi, jne), jotta pärjää. Jos kuitenkin kyseenalaistat jotain ihan perustellusti, muututkin "hankalaksi ihmiseksi".
Teslan toiminta on ihan järjestelmällisesti vastuunkannoltaan pielessä. Kun katsoo Suomen Roadsterin tulosta, näkee Suomesta viedyn tuloksen eli rahat pääkonttoriin. Laadunvalvonta heikkeni potkujen takia. Järjetöntä epätoivoa tuloksen takia. Nuo kaikki kikat olivat menestyksekkäitä tekoja shorttaajia vastaan, mutta millä hinnalla muille? Asiakkaat maksavat ja jotkut tosi kalliisti, jos saavat huonon tuotteet.
Siksi on niin tärkeää, että eri valtioilla on kuluttajasuoja. Suomessa se suoja vaan on heikkoa, kun henkilökuntaa on niin vähän ja yritykset ovat lobanneet suojan melko paskaksi. Lisäksi rutistaan, että valtiolla on "liikaa ja turhia" työntekijöitä, no ei ne ainakaan kuluttajansuojapuolella ole.
Kun nämä asiat summaa, niin kyllä jokainen kuluttaja on se apina, jota koijataan.
Alkuperäinen viestini oli huumormielessä kirjoitettu, siksi hymiökin. Kukin tulkitsee sen miten haluaa. Ja se että se kouraisi sinua kertoo jotain.
Epäonnistumisia tulee elämässä vastaan jatkuvasti. Leuka pystyyn ja eteenpäin.Väittäisin tuota kyllä epäonnistuneeksi viestinnäksi silloin puolestasi. Hymiöllä et muuta sitä tosiasiaa, että viestistäsi paistaa läpi oikea mielipiteesi. Varsinkaan kun vertaa viestihistoriaasi, jossa TeslaJonia ja Teslaa olet puolustellut kohtuullisen sinisilmäisesti.
Näen nää foorumit hidastempoisina keskusteluina. Luonteeseeni kuuluu heittää välillä keskustelun sekaan puolivitsillä letkautuksia. Se on oma tapa pitää keskusteluissa tietty leppoisuus jolla ehkä alitajuisesti taistelee trolleja ja triggeröitymisiä vastaan. Yleisesti jengi ottaa liian tosissaan kaiken ja keskustelut polarisoituu. Totuus hyvin usein lepää jossain siellä keskemmällä. Jos keskustelutyylini on sääntöjen vastaista moderaattorit varmasti puuttuu asiaan. Koita kestää.Kyllä, väärintulkintoja voi tulla kenelle vaan. Otin tuon siksi esille, että se enemmän vaikutti nollapostaukselta ja härnäämiseltä ja itse toivon enemmän perusteluja, jos näkee muiden viestit vain tietyntyyppisinä.
Mutta oli miten oli, tuo ei ole ketjun pääasia.
Väärinymmärrettynä se tuntuu trollaamiselta. Ja on syytä olettaa että tälläsessä mediassa väärinymmärryksiä tulee joten ymmärrettävää. Tietty asioita voi aina setviä, niin kuin nytkin tässä on tehty.Sitä kutsutaan myös trollaamiseksi. Mutta yhtä kaikki vastauksia ei näytä saavan täällä asiallisiin kysymyksiin.
Valitettavasti suomalainen kuluttaja-asiamies on melko käsipäivää. Ei yhtään joukkokannetta tähän mennessä mistään aiheesta. Musta lista enintään käytössä ja jotkut yrittäjät paskat nakkaa koko asiamiehestä.Pitää toki huomioida, että tässäkin se on henkilökohtainen valinta; Olisi voinut antaa kuluttaja-asiamiehen hoitaa asiaa ottaen muita ongelmista kärsiviä mukaan, viimekädessä takana on koko EU.
Siellähän se on tälläkin hetkellä ja on toisessa ketjussa ollut juttua.Yllättävää ettei tänne ole linkattu, mutta Jonin Tesla on vieraillut korjaamolla useampaan otteeseen (akku)vikojen takia.
Siellähän se on tälläkin hetkellä ja on toisessa ketjussa ollut juttua.
On hänellä sijaisauto, sellaisen saa lähes poikkeuksetta jos uudessa autossa on takuuaikana (hinnasta riippumatta) tielle jättävää teknistä vikaa.
Eipä se autoa kaipaa, kun on kotona karanteenissa ollut jo pidemmän aikaa.Ai vieläkin? Jostain näistä ketjuista luin että ollut jo yli pari viikkoa yllämainitusta syystä, ja tästä on vissiin hetki aikaa. Mahtaako niillä olla sijaisautoa, vai miten asiakas liikkuu korjausta odotellessa.? Huonoa palvelua jos ei tuon hintaiseen autoon saa mitään kärryä alle siksi että american premium on risa.
Eipä se autoa kaipaa, kun on kotona karanteenissa ollut jo pidemmän aikaa.
Youtube löytyy tilannepäivitystä tesla joni kanavalta, mutta ei ainakaan vielä ole vahvistettua koronaa, mutta oireet täsmää.Ahaa, tuosta en tiennytkään. Kun en someja niin seuraa, toivottavasti ei mitään pahempaa.
Ei ole ainakaan Joni kertonut täällä Teslan uusista vioista. Auto ei enää käynnistynyt ja epäiltiin, että akku on rikki. Nyt sitten ilmeisesti taas joku uusi vika?Missä ketjussa siitä on juttua? Olettaisi että tämä ketju olisi sopivin käsittelemään tuota yksilöä jossa niitä maalivikojakin (ja tyyppiviikoja) on esiintynyt.
Muistaakseni siellä mikä käsittelee teslaa ylipäätään eikä vain yhtä tiettyä mallia.Missä ketjussa siitä on juttua? Olettaisi että tämä ketju olisi sopivin käsittelemään tuota yksilöä jossa niitä maalivikojakin (ja tyyppiviikoja) on esiintynyt.
Saivat sentään Tampereelle nyt auki toisen pisteen. Tiedä sitten miten siellä hommat sujuu.Kuulostaa siltä, että huolto-organisaatio on yhtä perseestä, kuin auton laatu ja jälkimarkkinointikin.
Kai se on hyvä tänne purkaa sitä omaa pahaa oloaan.
Maaliskuussa sain M3 Performancen, nyt ajettu noin 2000km. Itse tekniikassa ei ole mitään vikaa mutta viimeistelyssä sitä enemmänkin sitten pientä säädettävää. Odotan 1,5vk päästä ensimmäistä SC huoltoa ja katsotaan mikä tilanne on sen jälkeen. Odotan, että saavat jotain kuntoon ja jotain ei ekalla kertaa. En kuitenkaan odota vastausta, että emme tee mitään/ei voida tehdä mitään, jos näin tulee, niin sitten auto voikin olla pian uudella omistajalla.
Kaikkea ei silloin huomannut vastaanotossa ja kyselinkin, että jos jotain tulee, niin SC huoltoa vaan tekemään.
"Ongelmat" jotka olen havainnut tässä kuukauden aikana.
- Toinen etuvalo sisemmällä kuin toinen
- Takaovet eivät ole oikealla kohdallaan chromin kanssa
- Frunkin luukku ei ole keskellä
- Kuljettajan ovessa näkyy tikkaukset liitoskohdissa
- Maalia puuttuu ovien sisäpuolelta, eli kun avaa oven niin näkee valkoinen pohjamaali oven ja rungon välissä
- A-pilari apukuskin puolella koskettaa runkoa, tästä onkin alussa maininta, että kuluttaa maalin ja sitten alkaa ruostumaan
- Sisäpuolella matkustajan puolen pilarissa jotain jälkiä kankaassa, näkyy kun aurinko siihen paistaa
- Takapuskurissa pieni viiva mistä puuttuu maalia
- Vasemman takaoven listan kohdalla pari täppää mistä maali irronnut
- Molemmat etuosan etukolmiot, muoviset kolmiot, jotka ovat ennen sivulasia, molemmat päistään irti
- Paljon tuulen ininää kuskinpuoleisessä lasissa, ei ilmeisesti painu tarpeeksi karmia vasten, että olisi tiivis
- Huomaa kun ajelee motarilla, niin ääntä tulee enemmän kuin edellisessä autossani, joka oli noin 30t auto ja VAGilta, lasi katto tekee osan koska ilmeisesti ohutta lasia, joka puolella, että saatu keveämmäksi
- Kuskin sisäpuoleinen päänkohdalla oleva paneeli repsottaa toisesta reunaa, ei tunnu menevän paikalleen painamalla eli varmaan joku klipsu rikki, ei ongelmaa apukuskin puolella
- Takaluukussa apukuskin puolella, runko ja luukku ilmeisesti hinkannut vähän toisiinsa, että maalia kulunut pois, ei näy vielä pohjamaali
Muuten auto on siis kunnossa tekniikan osalta ja muuten pelittää hyvin. Ajaminen on parempaa kuin edellisellä autolla mutta laadultaan ulkoisesti ja vähän sisäisestikin vaikuttaa käytetyltä jolla on jo kilometrejä alla, kun paikat "repsottaa".
Lisäksi jos näitä ei saada kuntoon, niin taidan katsella jotain muuta ja eri hintaluokan autoa, koska ei vaan omaan ajatukseen mahdu, että saan huonompaa laatua kalliimmalla mitä saisin muualta halvemmalla. Pitää sitten katsella miten tästä pääsee eroon, jos siihen päätökseen tulee ja mitä sitten alle.
Näistä toki huomaa, että aloitteva yritys on kyseessä mutta ei Teslassa itse ajettavuuden jne. kanssa vikaa ole kuin se, että odotellaan ehkä se 5-10v vielä, niin tilanne voi olla laadullisesti parempi.
Toki uuden auton ostaminen ei ole koskaan järkevää mutta nyt kävi näin.
Näillä ajoilla, voin sanoa, että kiva kaupunkiajoon mutta pidemmille motarimatkoille ei ehkä se kaikken "kivoin".
Joo ei ole kyllä sellaista ongelmaa. Odotin, että 2020 mallit olisivat olleet paremmassa kunnossa kun kerran saivat sen jonkun rankingin vielä takaisin. Mutta selkeästi ei vaan ole sitä mitä olin kuvitellut. Lisäksi kun kävin koeajamassa LR mallia, niin se tuntui kyllä paremmin "tiivistetyltä".Noin siis 2000 km kokemuksella. Vähän luulen että huollossa ei ihan kaikkia ongelmia voi ratkaista, jos koko vehje on kasattu päin sitä itteään ja vähän sinnepäin sekin huonosti. Mutta eipä silti, koska et ole tehnyt mitään salaista diiliä valmistajan kanssa, niin odotan raporttia mitä huollon jälkeen on parantunut ja mitä ei.
Joo ei ole kyllä sellaista ongelmaa. Odotin, että 2020 mallit olisivat olleet paremmassa kunnossa kun kerran saivat sen jonkun rankingin vielä takaisin. Mutta selkeästi ei vaan ole sitä mitä olin kuvitellut. Lisäksi kun kävin koeajamassa LR mallia, niin se tuntui kyllä paremmin "tiivistetyltä".
Halusin kokeilla ja omistaa sähköautoa. Tesla oli omasta mielestäni se järkevin vaihtoehto. Mutta nyt kun miettii jälkeen päin niin edellinen oli parempi.OT:
En ota kantaa millään tavalla pelkästään Teslaan, vaan tuotteeseen yleisesti. Nyt kun tiedetään yleisesti, että joku tuote on tehty vähän hutiloiden/sieltä tänne päin tmv. ja/tai siinä on jokin yleisesti tiedetty vika, niin mikä ihme saa porukan ottamaan noita vastaan? Ei kait ne tässä tapauksessa autokaupassa aseella uhkaa, että nimi paperiin ja rahat tänne? Suurin osa nyt yleisessä tiedossa olevista vioista tämän Teslan osin voi kuitenkin tarkastaa hyvin helposti luovutuksen yhteydessä autoliikkeen tiloissa myyjän kanssa. Näin ainakin itse olen toiminut toisten merkkien luovutuksien yhteydessä ja jos on jotain reklamoitavaa, niin auto&rahat ei liiku mihinkään suuntaan, kunnes asiat ovat paperilla ja selviä molemmin puolin.
Halusin kokeilla ja omistaa sähköautoa. Tesla oli omasta mielestäni se järkevin vaihtoehto. Mutta nyt kun miettii jälkeen päin niin edellinen oli parempi.
Onhan se totta, että olisi pitänyt tarkastaa paremmin ja jättää se siihen. Kävin kyllä asiat läpi luovutuksessa ja kyselin, että miten toimitaan jos jotain löytyy myöhemmin. Koronan takia luovutus oli aika etäinen. Kaikkea en edes osannut syynätä silloin läpi ja osa paljastui vasta jälkeenpäin kun autolla tuli ajeltua sen mitä korona sallii.Varmaan hyvä onkin, ei siinä mitään, omaan käyttöön se ei tällä hetkellä sovellu. Mutta silti, miksi vastaanottaa ylipäätään mikään tuote, ennen kuin tarkastaa yleisesti tiedossa olevat viat ja puutteet?
Onhan noita itsellenikin vastaan tullut uusia autoja hintaluokassa ~12k-70k, että niitä seisotetaan pajalla jopa 2kk luovutushuollon löydöksien ja luovutuksen yhteydessä löydettyjen vikojen/puutteiden takia. Vituttaa ja rankasti, mutta ihan kaikessa ei vaan voi antaa periksi ja tuon 2kk:n yksilön kohdalla kompensaatio olisi ollut tyyliin kahvit ja kuiva pulla, niin vein sitten loppuun asti. Homma tuli luovutusviivästystä lukuunottamatta hoidettua todella mallikkaasti myyjän, maahantuojan ja valmistajan osin.
Auton omistaminen on muutenkin sellanen ressisyöpä että vakavasti harkitsen siirtymistä puhtaasti liisaukseen. Uus auto alle, maksat kuukausimaksun, ei ressiä. Tuleeko kalliimmaksi? Mahdollisesti, joskus ei. Ressi on vittumainen vaiva joka voi johtaa moneen negatiiviseen asiaan elämässä, sen poistamisesta voin kiltisti maksaa extraa. Jos ois liikaa rahaa niin kyllä mä Teslan silti ostasin ihan vaan koska cool. Sit ku syöpyy puhki niin ajaa jyrkänteeltä alas.. ja koittaa hyppää ulos ajoissa.
Joo toi on iso juttu jos tulee kilometrejä. Itellä riittäs hyvin sellanen 10-20tkm vuodessa. Pystys puristaa alle 10tkm varmaan helposti. Pääkaupunkiseudulla kun asuu ja vain pääosin täällä liikkuu.Ottaisin kyllä veti itse liisarin jos ne olisi järkevän hintaisia. Kun ne on yleensä mitoitettu 48kk/40tkm. Niin siitä ylöspäin maksaa jo aika paljon.
On niissäkin omia pieniä pränttejä mutta en ole kuullut, että liisarin lopussa kellekään olisi tullut sanomista.
Ongelma ei ole niinkään se rengasmelu, sen ymmärrän mutta vaan se miten tuuli suhisee ja inisee kun tiivisteet ei pidä. Kitkat maaliskuusta ollut alla 18" ja siitä sitten hetki sitten vaihdoin kesänakit alle 20".Tuo on kyllä harmi, ettei kasauksen ja maalauksen laadunvalvontaa saada kuntoon Teslalla. Ei kuitenkaan hirveästi ole vaihtoehtoja toistaiseksi, jos haluaa tehokkaan täyssähköauton, joka on hyvä ajaa.
En tunne minkä verran Performance eroaa Long Rangesta, mutta yksi syy @Tege mainitsemaan kovempaan meluun on varmaan isommat renkaat ja mahdollisesti erilaiset puslat alustassa. Ainakin Bemarilla perus 3-sarjan ja M3:n välillä on ihan erilaiset tukivarret puslineen, joista M3 tarjoaa tarkempaa ohjausvastetta kovemman melun kustannuksella. Liekkö Teslalla samaa?
Omaan kiesiini vaihdoin 225/50R17 Nokian Hakka Blue 2 renkaiden tilalle 225/45R18 GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5 rullat ja näillä melu kasvoi jonkin verran, mutta samalla ajettavuus ja pito parani reilusti enemmän. Vaikea sanoa toki minkä verran ajettavuus parani kevyempien vanteiden, erilaisen pintakuvion sekä seoksen ja minkä verran pelkän profiilin muutoksen takia, mutta ero on kuitenkin havaittava. Eli kääntäen Teslaan, korkeammalla profiililla ja kapeammalla renkaalla voi saada melua laskettua aika paljonkin, mutta ajettavuuden kustannuksella.
Okei, no tuulensuhinat toki sitten erikseen. Ehkä se tosiaan on jotenkin väärin säädetty se ovi sitten ja ei sulkeudu kunnolla. Noh, toivotaan, että laittavat auton takuuseen kuntoon ilman kohtuutonta tappelua.Ongelma ei ole niinkään se rengasmelu, sen ymmärrän mutta vaan se miten tuuli suhisee ja inisee kun tiivisteet ei pidä. Kitkat maaliskuusta ollut alla 18" ja siitä sitten hetki sitten vaihdoin kesänakit alle 20".
Joo nyt tuli ajeltua pätkä kesänakeilla, niin olihan se kivaa ajelua. Kitkoihin nähden mukavammat ja hiljaisemmat vaikka ovatkin ne vakiot 20". Se mitä tuossa tubea katselin, niin aika monessa ei valkoisessa kun ovet avaa näkyy se pohjamaali sieltä etuoven ja lokarin välillä, siellä missä ovi kiinnitetään runkoon. Oli jopa tässä uudessa Y-mallissa kun katselin sen esittelyä tubessa ja ppf laittoa, niin näkyi siinä.Okei, no tuulensuhinat toki sitten erikseen. Ehkä se tosiaan on jotenkin väärin säädetty se ovi sitten ja ei sulkeudu kunnolla. Noh, toivotaan, että laittavat auton takuuseen kuntoon ilman kohtuutonta tappelua.
Tuossahan taitaa olla Michelin PILOT SPORT 4 S renkaat vakiona? Niitähän on kyllä kehuttu joka paikassa, että ei ihme jos tuntuvat hyviltä.Joo nyt tuli ajeltua pätkä kesänakeilla, niin olihan se kivaa ajelua. Kitkoihin nähden mukavammat ja hiljaisemmat vaikka ovatkin ne vakiot 20". Se mitä tuossa tubea katselin, niin aika monessa ei valkoisessa kun ovet avaa näkyy se pohjamaali sieltä etuoven ja lokarin välillä, siellä missä ovi kiinnitetään runkoon. Oli jopa tässä uudessa Y-mallissa kun katselin sen esittelyä tubessa ja ppf laittoa, niin näkyi siinä.
Joo juuri nuo alla, 235/25ZR20.Tuossahan taitaa olla Michelin PILOT SPORT 4 S renkaat vakiona? Niitähän on kyllä kehuttu joka paikassa, että ei ihme jos tuntuvat hyviltä.
Ilmeisesti nuo maalataan maalia säästäen eli sitä ruiskutetaan vain sinne, minne tarvitaan. Ohjelmoinnissa sitten vissiin käynyt pieni ylioptimointi ja maalia ei tule juuri lainkaan tuonne saranakohtaan. Vai olisiko niin, että ovet maalataan autosta irti ja kiinnitetään maalauksen jälkeen, jolloin jää noita tyhjiä kohtia? Yleensähän ovet kiinnitetään ennen maalausta ja sitten ne irrotetaan uudelleen sisustan kasausta varten. Robotti myös avaa ja sulkee ovet, jotta päästään maalaamaan joka puolelta. Lopuksi ovet laitetaan takaisin paikoilleen.