Tesla Model 3 tyyppiviat sekä maalijutut

Kyllähän tuo "toimituskulu" eräänlainen kusetus onkin, mutta se on ollut olemassa jo vuosikymmeniä ja käytännössä kaikkien automerkkien kanssa.
 
Sitä voi myös kutsua auton hinnan katteeksi. Joka siis tulee sen myyntihinnan päälle.
 
En kyllä ymmärrä miten huolinta ja rahtauskuluja voi kirjata katteeksi. Ehkä voitte valaista niin tiedän jatkossa?
 
Haiskahtaa kikkailulle? Seuraavaksi joku toinen valmistaja laittaa 1000€:n asiakirjojen laatimismaksun. :think:

Siis toi 600€ on maksimi toimituskuluista, muuten yli sen tulee jotain veroseuraamuksia. En muista tarkemmin, mutta laki muuttu joskus 2000 luvun puolessa välissä.
 
Siis toi 600€ on maksimi toimituskuluista, muuten yli sen tulee jotain veroseuraamuksia. En muista tarkemmin, mutta laki muuttu joskus 2000 luvun puolessa välissä.

On ihan suoraan laissa määrätty maksimi toimituskuluille toi, sitä edellistä autoa ostaessa kyselin. Eteläsuomessa kuulemma ok mutta lapissa ei edes riitä oikeisiin kuluihin kuulemma (mutta täällä etelässä toki tekevät varmasti voittoa tuolla)
 
Eipä siinäkään järkeä olisi että kulut olisivat auton hinnassa, eikö niistä silloin menisi autovero? Ei se SE Mäkinen kuitenkaan sitä itse maksa autoja toimittaessaan.
 
Mikä kusetus se on? Ainahan siinä tulee kuluja kun luovutetaan auto, tuossa on ne kulut. Voidaanhan ne kulut leipoa vaikka myyntihintaankin sitten mukaan, jos joku nyt väen vängällä haluaa maksaa niistä verot. :D

Jos autoveroa tarkoitat, niin eihän autoveroa makseta suomessa asennetuista lisävarusteistakaan, miksi se pitäisi maksaa noista muista kuluista?

No voihan tuossa olla taas jokin verojuristien kikkailu takana, mutta kyllähän käytännössä kaikessa muussa kauapssa kuluttaja-asiamies on tiukkana siitä että mitään lisäkuluja ei markkinoidun hinnan päälle saa tulla... Tosin nykyään nuo autotkin taidetaan markkinointimateriaaleissa olla hinnoiteltu sisältäen toimituskulut.
 
Ovatkos Teslan fyysiset toimitussisältömuutokset ( esim. äänigeneraattori ) jotenkin poikkeavia vrt perinteiset toimijat?

Kaikissa tietämissäni malleissa kuitenkin tulee joka vuosi vaihtelevan tasoisia muutoksia mm. auton ’rautaan’ eritoten elektroniikan osalta. Muutosten ajoitus yleensä Euroopassa kesälomakauden jälkeen, ts. varmaan tuotantolinjat muokataan kesälomien aikana.

Softaa Tesla vaikuttaa uusivan muita rohkeammin ja vielä ilmaiseksi.
 
Ei noi mitään ylimääräisiä kuluja ole. Ei se auto ilmaiseksi pihaan tule.
Kävin ostamassa juuri banaaneita kaupasta. Ei nekään ole eteläamerikasta ilmaiseksi tuonne kauppaan tulleet, mutta kummasti ne maksoivat silti sen mitä kilohintaa oli ilmoitettu. Ei ollut toimituskulua.
 
Ovatkos Teslan fyysiset toimitussisältömuutokset ( esim. äänigeneraattori ) jotenkin poikkeavia vrt perinteiset toimijat?

Kaikissa tietämissäni malleissa kuitenkin tulee joka vuosi vaihtelevan tasoisia muutoksia mm. auton ’rautaan’ eritoten elektroniikan osalta. Muutosten ajoitus yleensä Euroopassa kesälomakauden jälkeen, ts. varmaan tuotantolinjat muokataan kesälomien aikana.

Softaa Tesla vaikuttaa uusivan muita rohkeammin ja vielä ilmaiseksi.

Ainakin bemareissa muutoksia tulee vuosimalleihin sekä ihan kesken vuoden per mikä osa nyt milloinkin sitten muuttuu. Yleensä tietysti parannuksia. Ei ole tesla mitenkään erilainen tai erityinen tässä suhteessa.

Mutta softaa tesla tosiaan päivittää enemmän kuin kukaan muu, siitä pisteet.
 
Ainakin tähän saakka autonvalmistajat on tehneet autoihin muutoksia perinteisesti ainoastaan faceliftien yhteydessä tai mallivuoden vaihtuessa. Mallivuosi ei sitten vaihdu vuoden mukaan vaan kullakin autonvalmistajalla eri aikoina. Tämän tapainen muutosten tekeminen pitkin vuotta ei ole ollut mitenkään tavanomainen tapa autoteollisuudessa vaikka BMW sitä nykyään soveltaakin.

Mietin vain jos BMW noita muutoksia tekee Teslan tapaan niin miten asiakas suhtautuu siihen kun koeajoauto ei vastaa omaa tilattua ajoneuvoa. Voi siinä olla myyjällä selittelemistä mikäli jotakin on karsittu tai muutettu.
Varaosien tilaamisesta tulee myös ihan täyttä helvettiä, jos niitä aletaan/joudutaan muuttamaan kokoajan.
 
Autoteollisuudessa on ollut pitkän aikaa, että osia/järjestelmiä vaihdetaan mallivuosittain erilaisiin, vaikka malli pysyy päällisin puolin samana, voi valistaa itseään keskustelemalla huoltopäällikön tai hallissa mekaanikon kanssa aiheesta. Näistä muutoksista ei vaan juuri tiedotella erikseen.
 
Hain juuri Teslalta viralliset kuraläpät autoon. Kaikki vanhatkin Model 3 omistajat saavat ne maksutta. Täytyykin pestä tuo asennusta varten ja katsoa mikä tuo maalin tilanne on :lol:
 
Ainakin tähän saakka autonvalmistajat on tehneet autoihin muutoksia perinteisesti ainoastaan faceliftien yhteydessä tai mallivuoden vaihtuessa. Mallivuosi ei sitten vaihdu vuoden mukaan vaan kullakin autonvalmistajalla eri aikoina. Tämän tapainen muutosten tekeminen pitkin vuotta ei ole ollut mitenkään tavanomainen tapa autoteollisuudessa vaikka BMW sitä nykyään soveltaakin.

Mietin vain jos BMW noita muutoksia tekee Teslan tapaan niin miten asiakas suhtautuu siihen kun koeajoauto ei vastaa omaa tilattua ajoneuvoa. Voi siinä olla myyjällä selittelemistä mikäli jotakin on karsittu tai muutettu.
Ainakin Bemarilla muutokset ovat lähinnä sellaisia, ettei niitä loppukäyttäjä edes huomaa ellei ole todella valveutunut. Esim. oma auto on valmistettu 6/14 ja mallin tuotanto alkoi 2012. Facelift tuli 2015. Siihen on päivitetty viihdelaitteisto (joten näytön saa päivitettyä isompaan ja kaikki toimii nopeammin sekä ulkonäkö on modernimpi), automaattivaihteistoon on lisätty vapaarullaustoiminto, ilmastointilaitteen ohjausyksikkö on jo sama kuin faceliftissä (joten käyttöpaneelin voi vaihtaa faceliftin paneeliksi), öljyfiltterin kotelo on vaihdettu metalliksi muovisesta (muovi voi haljeta), turbon öljylinjaan on lisätty venttiili estämään öljyn valuminen turboon seisoessa, ohjausvaihde on päivitetty, ECUja on yhdistelty yhdeksi, jne. Eli todella paljon on autoon tehty muutoksia jo ennen varsinaista faceliftiä, mutta käyttäjä huomaa näistä lähinnä ehkä viihdelaitteiston ja vapaarullauksen. Välttämättä ei noitakaan, jos ei tutki valikkoja sen tarkemmin.

Teslalla, kuten varmasti muillakin valmistajilla, monet muutokset tähtäävät kustannussäästöihin, mutta osa myös on ihan vaan parannuksia. Teslallahan on parannettu äänieristystä, viihdelaitteiston rauta on nopeutunut, autopilotin hardis on vaihtunut pariinkin kertaan malli S:ssä, jne. Softapäivitysten toimitus on Teslalla kuitenkin omaa luokaansa edelleen, vaikka sähköautoja alkaa muiltakin jo olla saatavilla. Tämä on ehdoton valtti Teslalle etenkin autopilotin kehitystä ajatellen. Viihdelaitteistojahan voi päivittää itse about kaikissa autoissa jo nykyäänkin, olen sen itsekin tehnyt omaani, joskin siinä se vaatii vielä muistitikun käyttöä.
 
Ainakin Bemarilla muutokset ovat lähinnä sellaisia, ettei niitä loppukäyttäjä edes huomaa ellei ole todella valveutunut. Esim. oma auto on valmistettu 6/14 ja mallin tuotanto alkoi 2012. Facelift tuli 2015. Siihen on päivitetty viihdelaitteisto (joten näytön saa päivitettyä isompaan ja kaikki toimii nopeammin sekä ulkonäkö on modernimpi), automaattivaihteistoon on lisätty vapaarullaustoiminto, ilmastointilaitteen ohjausyksikkö on jo sama kuin faceliftissä (joten käyttöpaneelin voi vaihtaa faceliftin paneeliksi), öljyfiltterin kotelo on vaihdettu metalliksi muovisesta (muovi voi haljeta), turbon öljylinjaan on lisätty venttiili estämään öljyn valuminen turboon seisoessa, ohjausvaihde on päivitetty, ECUja on yhdistelty yhdeksi, jne. Eli todella paljon on autoon tehty muutoksia jo ennen varsinaista faceliftiä, mutta käyttäjä huomaa näistä lähinnä ehkä viihdelaitteiston ja vapaarullauksen. Välttämättä ei noitakaan, jos ei tutki valikkoja sen tarkemmin.

Faceliftin jälkeen varmaan kasa uusia tyyppivikoja joita korjaillaan hiljaisesti tuotannon edetessä :D On se jännä miksi kaikkea pitää jatkuvasti muuttaa ja uudelleensuunnitella kun käy niinkuin ohjelmistokehittäjälle, yksi bugi sadasta korjattu, enää satakaksi jäljellä...
 
Eiköhän se kerro maalista ihan tarpeeksi kun jaetaan ilmaiseksi kuraläppiä.
Ei kunnon maali mihinkään irtoa/vahingoitu ilman läppiäkään. Toki läpät suojaa maalia, mutta tuolla on liikenteessä varmasti 100k ajettuja kuraläpättömiä autoja joissa maali on kunnossa.
 
kohta on 4000€ asiakirjojen laatimismaksu
Jos tosiaan ei olisi laissa ylärajaa niin autot maksaisivat euron ja asiakirjamaksut olisivat sitten 30 000€ niin ei tarvitsisi maksaa autoveroa.

Ihan syystähän tuo maksu on niin ei tarvitse rahdista/paperitöistä maksaa autoveroa niin kuin pitäisi jos nuo sisällytettäisiin auton hintaan.
 
Sitten olisi asiakirjavero.

Toimitusmaksua voi ajatella myös toiselta kantilta. Nyt karsastetaan veroja, mutta samaan aikaan halutaan teitä, teiden kunnossapitoa, terveydenhuoltoa ja niin edespäin.
Nämä verottomat kulut ovat sitten sitä preemiota, lisänä myyntikatteelle. Noista sitten maksetaan veroa -mahdollisimman vähän. Eli siirretään mahdollisimman paljon veroa kuluttajille. Eikä siinä muuten mitään, mutta kun se on niin epäreilua.

Rahan pitääkin kiertää mm. verojen muodossa, mutta alkaa tulla ongelmia, jos hillot kasaantuu vain yrityksille.
Olen reippaasti offtopicin puolella, mutta niin on toimitusmaksujututkin, ainakin jos vertaa tyyppivikoihin ja maalijuttuihin.
 
Sitten olisi asiakirjavero.

Toimitusmaksua voi ajatella myös toiselta kantilta. Nyt karsastetaan veroja, mutta samaan aikaan halutaan teitä, teiden kunnossapitoa, terveydenhuoltoa ja niin edespäin.
Nämä verottomat kulut ovat sitten sitä preemiota, lisänä myyntikatteelle. Noista sitten maksetaan veroa -mahdollisimman vähän. Eli siirretään mahdollisimman paljon veroa kuluttajille. Eikä siinä muuten mitään, mutta kun se on niin epäreilua.

Rahan pitääkin kiertää mm. verojen muodossa, mutta alkaa tulla ongelmia, jos hillot kasaantuu vain yrityksille.
Olen reippaasti offtopicin puolella, mutta niin on toimitusmaksujututkin, ainakin jos vertaa tyyppivikoihin ja maalijuttuihin.

Maksaahan yrityskin veroa tuloksestaan. Jos yritykselle ei kertyisi preemiota niin ei meillä olisi myöskään niitä veronmaksajia.
 
Aina jaksaa hämmästyttää miten huonosti viestejä luetaan... tai ymmärretään.

Sen sijaan onneksi meillä on Youtube, jossa on opasta joka lähtöön.

 
Roadster huolehtii Teslasta.
Pitäisikö olla huolissaan :lol:

Kaikki toimittajat eivät osaa kirjoittaa suomenkieltä. Tai aika harva oikeastaan.
 
Roadster huolehtii Teslasta.
Pitäisikö olla huolissaan :lol:

Kaikki toimittajat eivät osaa kirjoittaa suomenkieltä. Tai aika harva oikeastaan.
Ei tuota sun ajatusvirtaakaan niin helppo ole seurata.

Mitä nyt tarkoitat?

Teslaa maahantuovan yrityksen virallinen nimi on Roadster Finland Oy.
 
Ei tuota sun ajatusvirtaakaan niin helppo ole seurata.

Mitä nyt tarkoitat?

Teslaa maahantuovan yrityksen virallinen nimi on Roadster Finland Oy.
Eiköhän tsop viitannut tuohon "huolehtii" sanaan. Itsekin olisin ehkä sanonut mieluummin Teslaa edustava Roadster Finland Oy.
 
Onko tuo huolehtiminen sitten väärä sana? No ehkä tuo on jonkinlainen murreilmaisu. EI tuo mun mielestä mitenkään kovin oudolta kuulostanut.
 
Onko tuo huolehtiminen sitten väärä sana? No ehkä tuo on jonkinlainen murreilmaisu. EI tuo mun mielestä mitenkään kovin oudolta kuulostanut.
No kun nimenomaan ei huolehdi. Tai sitten minäkään en ymmärtänyt oikein :)
 
Perkele että on hyvän näköinen tuollainen harmaa Model 3 kun sellaisen tuossa toissapäivänä näin. Tiedä sitten onko joku maalipinta parempi kuin toinen. Mistä mahtaa johtua nuo suhteellisen poskettomat hintaerot joidenkin värien suhteen ja onko odotettavissa, että arvokkaampi väri säilyisi ryhdikkäämpänä pidempään?
Valkoinen monikerrosmetalliväri pitäisi olla aika kestävä. Musta saattaa olla heikoin?

Jos kelpaa Model 3 SR+, niin valkoinen on halvin. Sitten kolme muuta väriä maksaa 3100€, koska hankintatukea ei saa. Tai punainen 4200€.

Itse varmaan ottaisin tuon hinnat alkaen valkoisen ja teippi päälle, jos haluaa vaihtaa väriä?
 
Ei tuota sun ajatusvirtaakaan niin helppo ole seurata.

Mitä nyt tarkoitat?

Teslaa maahantuovan yrityksen virallinen nimi on Roadster Finland Oy.

Verbiin viittasin tuossa viestissäni. Saa TMn artikkelista sen lauseen ajatuksen selville, mutta voisi sen paremminkin kirjoittaa. Foorumeilla voi kirjoittaa vähän miten sattuu, mutta lehdet ovat eri asia.
 
Tämä T3en kuraläppäkorjaus ei olekaan ihan niin selkeä homma kuin voisi ajatella.

Tesla All-Weather Kit: The Correction Is Worse Than The Defect

Kommenteissakin otetaan painiotteet käyttöön, nehän tunnetusti korjaavat kaikki maailman ongelmat :)

Onko nyt niin, ettei autoon tosiaan saa yhtään oikeasti toimivaa ratkaisua, joka edes huomattavasti vähentäisi kiveniskemiä ja maalikulumaa? Jos vika on asennuksissa, niin silikonillako ne pitää tiivistää vai miten?
 
Vika taitaa olla auton korimuotoilussa, joka aiheuttaa irtomoskan lentämisen niihin osiin, joihin se ei saisi ottaa; kokemattomuus korivalmistuksessa/auton muotoilussa näkyy.
 
Se onkin vähä haasteellinen homma kun (jos) korin muotoilun virheet aiheuttavat ilmavirran ja tiellä olevan irtoaineksen pyörteilyn väärällä tavalla vääriin paikkoihin, siinä vaaditaan ns.faceliftiä jolloin muotoja/rakenteita/koripaneeleja voidaan muuttaa runsaammin.

Mulla on itsellä hiukan sivuavaa kokemusta. -08 Volvo S80 oli sellainen auto, että siellä meni kynnyskotelojen pohjassa sellainen ura edestä taakse. Se oli muovilistaan muotoiltu. Vaikka autossani oli kuraläpät, jotenkin muotoilu oli mokattu, koska sen uran pohja kului loppupäästä puhki uran lopusta abööt takaoven kohdalta. Vittumaiseksi tilanteen teki, että mulla oli autossa valaistut kynnyslistat, joiden johtosarja kulki siellä muovikotelossa.
Soratie > kilometrit > kuluminen > suolapaska > sähköviat

Ongelma "ratkesi" lopulta sen auton osalta omalla korjauksella, kolmansiin kynnyskoteloihin laitettiin sinne uran loppuun josta sora söi reiän läpi ennen kotelojen maalausta/asennusta läpipultilla muotoon askarreltu metallinpala uran loppukulmaan ja tiivisteeksi sikafleksiä.

Seuraaja, äkkiseltään liki muuttumaton faceliftattu -11 S80 ei kärsinyt enää samasta vaivasta, vaikka siellä edelleen oli se ura. Kynnyskoteloa oli vahvistettu ja uraa, varsinkin siitä rikkumispaikasta loivennettu, muita eroja en muista havainneeni. Jokatapauksessa se kesti neljä vuotta ehjänä, kun edellisessä niitä meni alle vuoden välein puhki.
 
Tässä kuraläppäjutussa on kaksi erillistä asiaa: toinen liitttyy siihen, millainen muovi- tai kumiläppä on käytössä ja miten hyvin tai huonosti se pysyy puhtaana.
Tuo kuluminen sitten muotoilun, läppien puuttumisen tai niiden kanssa on sitten oma lukunsa.

Tähän kun laskee vielä päälle sen, että ei ole tarkkaa tietoa siitä, millä suhdeluvulla noita ongelmamaaliautoja on ja liittyykö miten paljon johonkin tiettyyn tuotantolinjaan. Vai tiettyihin maaleihin vai robottien säätöihin. Vai siihen, että osalle laaduntarkkailuporukasta annettiin huolella kenkää. Vai [lisää oma vaihtoehto].
Niin on se ankeaa.
 
Mulla on itsellä hiukan sivuavaa kokemusta. -08 Volvo S80 oli sellainen auto, että siellä meni kynnyskotelojen pohjassa sellainen ura edestä taakse. Se oli muovilistaan muotoiltu. Vaikka autossani oli kuraläpät, jotenkin muotoilu oli mokattu, koska sen uran pohja kului loppupäästä puhki uran lopusta abööt takaoven kohdalta. Vittumaiseksi tilanteen teki, että mulla oli autossa valaistut kynnyslistat, joiden johtosarja kulki siellä muovikotelossa.
Soratie > kilometrit > kuluminen > suolapaska > sähköviat

Ongelma "ratkesi" lopulta sen auton osalta omalla korjauksella, kolmansiin kynnyskoteloihin laitettiin sinne uran loppuun josta sora söi reiän läpi ennen kotelojen maalausta/asennusta läpipultilla muotoon askarreltu metallinpala uran loppukulmaan ja tiivisteeksi sikafleksiä.

Seuraaja, äkkiseltään liki muuttumaton faceliftattu -11 S80 ei kärsinyt enää samasta vaivasta, vaikka siellä edelleen oli se ura. Kynnyskoteloa oli vahvistettu ja uraa, varsinkin siitä rikkumispaikasta loivennettu, muita eroja en muista havainneeni. Jokatapauksessa se kesti neljä vuotta ehjänä, kun edellisessä niitä meni alle vuoden välein puhki.
Mukavan virkistävää kun muistutetaan että ei ne muutkaan autonvalmistajat täydellisiä ole :) Haters gonna hate. Turha se on vänkäämään alkaa.

Huomenna SR+ koeajossa ja sitten vaan teen päätöksiä millä autolla ajelen seuraavaksi.
 
Koeaja SR+, LR ja Performance, niin tietää sitten vähän enemmän? Jos ei muuten tarvitse koeajaa, niin huvikseen.
Juu, LR on koeajettu jo ja oikein oli kiva. Ehkä liiankin kiva :) Huomenna lisää.
 
Mukavan virkistävää kun muistutetaan että ei ne muutkaan autonvalmistajat täydellisiä ole :) Haters gonna hate. Turha se on vänkäämään alkaa.

Huomenna SR+ koeajossa ja sitten vaan teen päätöksiä millä autolla ajelen seuraavaksi.

No mitäs pidit SR+?
 

Jospa vain ihmiset opettelee ajamaan, kuten monta kertaa sanottu, tuollainen auto mikä kiihtyy 4s sataan ja varsinki kun se on sähköauto niin kaasuvaste on ihan eri luokkaa kuin siinä citymaasturissa bensakoneella.

"Enimmäkseen valittajien mukaan auto on tehnyt äkkikiihdytyksen parkkeerausvaiheessa."

Eiköhän siellä ole se perinteinen "piti painaa jarrua, painoin kaasua" mutta ei myönnetä mitään koska ÄÖ luokkaa apinan ja autoa helpompi syyttää koska Tesla.

Kyllä se joltain onnistuu pienemmälläkin teholla:facepalm:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 415
Viestejä
4 507 042
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom