Tesla Model 3 tyyppiviat sekä maalijutut

Keskinopeus mahdoton, ajo/lepoajat, tankkaukset, autoa pitää huoltaakin, kuljettajien syödä/paskantaa ym, auto ei ajele tuskin pelkkää hurua, sitä lastataan/puretaan, niissä homma usein kusee, (turhaa odottelua) rengasrikot, muut viat tien päällä...

Todellisuus soittaa, vastaa puheluun linjalla kaksi.

 
Viimeksi muokattu:
Vaihdetaan kilometreihin. 1600000km. 730 vuorokautta. ~2200km vuorokausi, joka ikinen päivä ja yö. Yli 91km/tunti, joka ikinen tunti, joka ikinen päivä kaksi vuotta putkeen. Onnittelut, pääsit listalle. Heihei.

Jos unohdetaan laboratorio olosuhteet niin joku 8-12 vuotta lienee mihin tuollaisella viitataan. Noilla kilometreillä olis kovammatkin bemarit ja mersut aika hiotun näköisiä, Teslan 3 puhumattakaan.

Huoh. jaa vaikka neljälle tai useammalle vuodelle. Se ei tilannetta miksikään muuta, että kilometrejä kuorma-autoihin kertyy aivan toisella tavalla.
 
Käytännössä sellainen 350tkm vuodessa on ainakin suomessa se käytännössä toteutuva kuorma- ja linja-autoissa, jotka ovat tehokkaassa käytössä, eli pikkaisen reilu 4,5 vuotta tulee tuo miljoona mailia.

USAssa tuo voi tulla hieman nopeammin, kun nopeudet voat korkeampia, mutta ei se ero kovin merkittävä ole.
 
Huoh. jaa vaikka neljälle tai useammalle vuodelle. Se ei tilannetta miksikään muuta, että kilometrejä kuorma-autoihin kertyy aivan toisella tavalla.

Kukaan ei väitä etteikö kuorma-autoihin kilometrejä tule reippaasti, sinä tosin väitit että miljoona menee rikki parissa vuodessa mikä ei missään nimessä pidä paikkansa:facepalm:

Huoh....
 
Itse vedin joskus kuorma autolla miljoonan rikki kahteen vuoteen. 120 km ajoin joka tunti. Tarpeet tein usein kesken ajon.
 
Tesla hyvittää ostohinnasta 1-2k€ kun on väännetty tarpeeksi ja case closed.
 
Nääh. Uusi maali tai rahat takas.
Ei taida ihan helposti onnistua. Tuo kun on selvä tyyppivika ja yhden tapauksen maalaus tai kaupan purku aiheuttaisi "pienen" korjausruuhkan muidenkin tuollaisen omistajien kanssa.
Mutta luulisi jenkeissä, tuossa asianajajien luvatussa maassa, jonkun jo vääntävän ryhmäkanteen tuosta. Sekään ei tietty Suomessa taida auttaa.
 
Jenkeissä ei varmaan missään osavaltiossa ole yhtä hyvä yksityishenkilön suoja sopimusasioissa kuin Suomessa?

Ks. Trouble with Tesla: Couple sold damaged car but told they can’t sue

Ostat jenkeissä Teslan niin kauppasopimus saattaa sisältää välimiesmenettely-klasuulin jossa kuluttaja luopuu oikeudestaan haastaa firma oikeuteen...

Ja muuten. Jos olisin itse autokauppias, ja joku TeslaJonin kohtalotoveri tulisi luokseni vaihtamaan muutaman kuukauden vanhaa Model 3:sta vaikkapa E-Troniin siksi että ovat kyllästyneet tappelemaan Teslan kanssa, en ottaisi sellaista vaihtoautona ollenkaan. Minun firmanihan siitä Model 3:sta sitten joutuisi vastuuseen, kun myyn sen eteenpäin seuraavalle kuluttajalle.

Tai sitten antaisin niin alhaisen vaihtohyvityksen että voisin dumpata sen jollekin jobbarille.

Onko muuten ketjun Model 3:n omistajille tullut muita vikoja autoihinsa, Jonillahan oli jotain, mutta onko muita?
 
Hyvä soppa siitä ensi kesään saadaan keitettyä, huuhdotaan syksyn sateissa Isossa Britanniassa ja keskisessä euroopassa sekä marinoituna suolapaskalla erityisesti täällä Fennoskandiassa. Mielenkiintoinen kestotesti luvassa omistajuudelle sekä huollolle, koska KL mukaan Norjassa näitä on myyty kuin mansikkaa; sama ilm.muuallakin. (Mun YT feedi on muuttunu ja sinne ilmestyy paljon EV juttuja...)

Ps.
"In Vinlant, vii häv tis kalt ralli enklis." :lol:
Pps. :tup:
 
Pelaavat aikaa > mahdollisimman paljon myyntiä ennenkuin: simunelämä.gif
 
Aika lähellä koria lokkarin nurkka noiden kuvien perusteella... Onko nurkan ja korin välissä muuta kuin maalia, korikittiä?

Tätä menoahan TeslaJonia voi alkaa kutsua vaikka tittelillä 'Chief Independent Professional Tesla Quality Inspector"... all hail the Chief! :D
 
Ajattelee, että tuolta yhdestä tehtaasta pusketaan nämä maailmalle, Kanada ja Yhdysvallat imee toki paljon, mutta Euroopassakin on kova kysyntä eikä linjoja pysäytellä... Tunneskaala voisi olla joko :nb: tai :kahvi: kun ensi vuosikymmenelle päästään; "kaikkien aikojen laadunhallinnan katastrofi." Saatetaan laajuudessaan vetää EU/USA kauppasotaan lisämausteeksi jopa, skaala on valtava.
 

Lukekaa Kauppalehden artikkeli loppuun saakka. Siellä sanotaan Schwacken (automarkkina-analyytikkofirma) päätyneen ihan samaan tulokseen. Sitten vielä viittaavat uutiseen (KL linkki samalla sivulla), jossa mainitaan Teslan pitävän arvonsa paremmin kuin muut kalliit autot.

Uutinen ei siis ollut hyvä uutinen, eikä huonokaan, mutta nollauutinen. Mitä yhteistä on autoilulla ja veneilyllä?? Nooh....
 
Lukekaa Kauppalehden artikkeli loppuun saakka. Siellä sanotaan Schwacken (automarkkina-analyytikkofirma) päätyneen ihan samaan tulokseen. Sitten vielä viittaavat uutiseen (KL linkki samalla sivulla), jossa mainitaan Teslan pitävän arvonsa paremmin kuin muut kalliit autot.

Uutinen ei siis ollut hyvä uutinen, eikä huonokaan, mutta nollauutinen. Mitä yhteistä on autoilulla ja veneilyllä?? Nooh....

Teslaa ei voi mihinkään muuhun kalliiseen autoon verrata, vaan laatunsa puolesta lähinnä Daciaan. Vaikka Dacia menettäisi tuossa ajassa puolet arvostaan, niin se alenema on korkeintaan 20k€
 
Miten tuon Teslan alusta/pohjarakenteet on suojattu? Onko tilanne siellä vielä surkeampi...?
 
Teslaa ei voi mihinkään muuhun kalliiseen autoon verrata, vaan laatunsa puolesta lähinnä Daciaan. Vaikka Dacia menettäisi tuossa ajassa puolet arvostaan, niin se alenema on korkeintaan 20k€
Ei Daciassa ole laadullisesti mitään erityisiä ongelmia, ja arvonsa se pitää huomattavasti paremmin, kuten kautta historian on halvat autot pitäneet arvonsa peremmin kuin hyvin kalliit, sekä puhtaasti markkoina laskettuna, että prosentuaalisesti, niin pitkään kun arvonalenema perustuu auton kulumiseen.
 

Onko vaihtotarjous tullut Teslalta itsessään vaiko vaiko joltain jobbarilta?

Itse tarjosin Teslalle vaihdossa Seatia, ja tarjous oli 6000 euroa.

Hartikaisella vaihtoautotarjous oli 11000 euroa.
 
Miten tuon Teslan alusta/pohjarakenteet on suojattu? Onko tilanne siellä vielä surkeampi...?
Takana pohjassa muovisuoja jotka saattaa lähteä irti takapuskurineen jos ajaa vesilätäkköön vauhdilla.

"It may act like a parachute"
Tästä artikkelista tosin on jo aikaa ja ovat jo saattaneet korjata suunnitteluvirheen.

Samaa myös lumen kanssa


Myös kerää mm. hiekkaa ja muuta roskaa rakenteisiin. Artikkelissa sanotaan että pohjassa on käytetty alumiinipaneeleja niin ei kauheasti vaikuta ruostumiseen mutta saattaa lisätä painoa (aiemmin mainitut takapuskurin irtoamisen)

Takuu raukeaa, jos pohjan käsittelee ruostesuojauksella. Eli ei ainakaan tervaa auton pohjaan :D ainakin näin on tässä ketjussa aiemmin väitetty, en nyt nopealla googlauksella löytänyt lisätietoa.

Olen ymmärtänyt että Teslan hinnoittelu on dynaaminen. Se voi elää niin ylös kuin alaspäin markkinatilanteen mukaan. Eipä siinä paljon jälkimarkkinoita ajatella jos tuotteen hinnasta vedetään yllättäen 80k€ pois.

Nykyäänhän S mallin saa halvimmillaan ~92k, eli kolmen vuoden aikana ovat tiputtaneet mallin hintaa ~40k. Auton ikä, mittariluku sekä tämä vaikuttavat hintaan joka tarjotaan vaihdossa. Kieltämättä aika härskiltä kuulostaa. Mutta olisi outoa jos vanhasta mallista, jota on myyty 132k, saisi melkein yhtä paljon vaihdossa mitä tuore malli maksaisi nykyään.
 
Mielenkiintosta (ja huvittavaa) lukea näitä keissejä. Toivottavasti kuullaan lopputuloskin. Kaikesta huolimatta Tesla tulee jyräämään ensi vuosikymmenellä.
 
Miksi?

Siis mitä teslalla on sellaista että se "jyrää"?
Vaatisi akateemisen tutkielman jotta kaiken voisi selittää, etenkin kun osa perustuu ennusteisiin eikä tämän hetken faktoihin.
Lyhyesti: Tesla panostaa valtavasti asioihin jotka on kovaa valuuttaa tulevaisuudessa, sen sijaan, että yritys keksittyisi tekemään vain voittoa. Tämä näyttää tässä kypsymisvaiheessa todella epävakaalta räpellykseltä jos tuijottaa vain numeroita ja uskoo kaikkeen mitä media ulos suoltaa. Myöskin se tapa jolla Tesla asiat tekee ja valtava panostus teknolgioiden kehittämiseen ja tuottamiseen itse on asia joka syö paljon rahaa ja se tulos näkyy vata vuosien päästä. Mitään suurempaa väittelyä aiheesta en halua aloittaa, koska keskustelu aiheesta järkevällä tasolla on hyvin vaikeaa monestakin syystä.
 
Vaatisi akateemisen tutkielman jotta kaiken voisi selittää, etenkin kun osa perustuu ennusteisiin eikä tämän hetken faktoihin.
Lyhyesti: Tesla panostaa valtavasti asioihin jotka on kovaa valuuttaa tulevaisuudessa, sen sijaan, että yritys keksittyisi tekemään vain voittoa. Tämä näyttää tässä kypsymisvaiheessa todella epävakaalta räpellykseltä jos tuijottaa vain numeroita ja uskoo kaikkeen mitä media ulos suoltaa. Myöskin se tapa jolla Tesla asiat tekee ja valtava panostus teknolgioiden kehittämiseen ja tuottamiseen itse on asia joka syö paljon rahaa ja se tulos näkyy vata vuosien päästä. Mitään suurempaa väittelyä aiheesta en halua aloittaa, koska keskustelu aiheesta järkevällä tasolla on hyvin vaikeaa monestakin syystä.

Juu, mutta ei Tesla ole ainutlaatuinen tuon kehityksensä kanssa, lähinnä vain laajaa huomiota saava kokoonsa nähden.

Se että tesla saa nyt paljon palstamillimetrejä ei tarkoita sitä että se "jyrää" ensi vuosikymmenellä.
 
Juu, mutta ei Tesla ole ainutlaatuinen tuon kehityksensä kanssa, lähinnä vain laajaa huomiota saava kokoonsa nähden.

Se että tesla saa nyt paljon palstamillimetrejä ei tarkoita sitä että se "jyrää" ensi vuosikymmenellä.
En oikeen ymmärrä miten pääsit sellaseen johtopäätökseen mun postauksesta, että arvioni perustuu palstamillimetreihin? Mistä tällänen ajatus tuli? Mun mielestä ne palstamillimetrit on negatiivinen asia, tai ainakin negatiivista julkisuutta. Voidaan sitten argumentoida onko "kaikki julkisuus hyvää julkisuutta"? Arvioni perustuu ihan muihin asioihin joiden avaaminen tässä on lähes mahdotonta, ainakin vie aivan liian aikaa.
 
Teslahan julkaisi juuri q3 tuloksen ja se oli suorastaan hämmentävän hyvä. Konsensus oli tappiota, mutta Tesla punnersi voitolle. Ehkä sillä on kohta rahaa korjata noi model kolmosten maalivirheet?
 
Teslahan julkaisi juuri q3 tuloksen ja se oli suorastaan hämmentävän hyvä. Konsensus oli tappiota, mutta Tesla punnersi voitolle. Ehkä sillä on kohta rahaa korjata noi model kolmosten maalivirheet?
Jotenkin kuvittelisin että Musk on sellanen tyyppi joka nimen omaan haluaa korjata tollaset ongelmat. Eihän noi oo millään tavalla hyväksyttäviä asioita. Minkähän ikäsiä nää ongelma autot on?

Tässä kohtuu hyvä arvostelu autosta:
 
Jotenkin kuvittelisin että Musk on sellanen tyyppi joka nimen omaan haluaa korjata tollaset ongelmat. Eihän noi oo millään tavalla hyväksyttäviä asioita. Minkähän ikäsiä nää ongelma autot on?

Tässä kohtuu hyvä arvostelu autosta:


Teslan politiikka tähän asti on ollut, että kaikki on asiakkaan syytä, niin mistä moisen käsityksen elonista olet saanut?
 
Teslan politiikka tähän asti on ollut, että kaikki on asiakkaan syytä, niin mistä moisen käsityksen elonista olet saanut?
Ei ole asiakaslähtöinen mentaliteetti vaan ylipäätään tehdä paras tuote. Jos jotain puutteita/vikoja huomataan niin uskoisin ettei niitä haluta jättää korjaamatta vaikka kukaan niistä ei valittaisikaan. Tuossa arvostelussakin mainittiin että Model 3:n laatuongelmat on vähentyneet ajan myötä kun tuoreempaa mallia saatu ulos. Siksi utelinkin kuinka vanhoja nää ongelma Model 3:set on mistä täälläkin on ollut puhetta.
 
Teslalla on asiantuntijoiden mukaan noin kahden vuoden etumatka teknologian osalta. Tämä koskee siis pelkkää voimalinjaa, autonomista ajamista ja sen ympärillä olevaa teknologiaa. Kaikessa muussa ovatkin sitten ainakin 10 vuotta perässä. En siis ihan heti allekirjoittaisi väitettäsi jyräämisestä varsinkin kun tuo jälkimarkkinointi on niin surkeaa, että firma voi kupsahtaa tuolla menolla ennen seuraavaa vuosikymmentä.
Olet oikeassa siinä, että Tesla on laatuasioissa jäljessä, jopa pahasti jäljessä. Kysynpä vain: kumpi ongelma on helpompi kuroa kiinni? En osaa oikeasti vastata, mutu sanoo että laatuongelmat (korinvalmistus ja pintakäsittely) on helpompi korjata kun kilpailijoiden ottaa kiinni teknologiassa. Huom, Teslakin jatkaa matkaa teknologiakehityksessä jatkuvasti. Ei se paikalleen jää odottamaan muita.

Aika näyttää onko saksalaiset valmistajat tarpeeksi ketteriä muuttamaan koko mallistonsa sähkökäyttöiseksi niin, että kilpailukyky ja tekninen ylivertaisuus säilyy nykyisellä tasolla.
Tähän voisin heittää pari ajatusta:
1) Kuinka suuri osa perintäistä autotuotantoa tehtaalta loppukäyttäjälle on ns "dealershipit", eli tahot jotka ostaa autot valmistajilta myydäkseen niitä eteenpäin?
2) Kuinka suuri osa näiden tahojen tuloista tulee autojen huolloista, myynnin sijaan?
3) Mitä tälle infralle tapahtuu jos sähkömoottorien myötä huoltokustannukset tippuvat merkittävästi?
4) Mistä päästään tähän: kuinka suuri motivaatio perinteisillä autonvalmistajilla on siirtyä suurilta osin sähkömoottoriautoihin? Eli luopua polttomoottoriautoista (suurilta osin)?
Hommaa vaikeuttaa myöskin se, ettei tunnu olevan kovinkaan helppoa valmistaa kilpailukykyistä autoa Teslaa vastaan pitämällä valmistuskustannukset silti alhaalla jotta hintakin pysyisi kilpailukykyisenä. Taitaa se ainoa valtti olla tuo korin ja maalipinnan laatu?
 
Tässä miettisin yksi ilta olisiko se niin että sähköautojen korjaus tulee loppupeleissä olemaan tosi yksinkertaista voimalinjan suhteen, onko se vaan niin että suurinpiirtein akut ja moottori/t kuluu, ja sitten normi alustan osat, mitä kaikkea siellä voi porsia? nykymoottorissa kun on satoja kalliita osia mikä voi/tulee pettämään jossain vaiheessa
 
Ei kai teslalla ole etumatkaa, kuin autonomisessa ajamisessa, ja sekin on vielä todella alkeellinen, eli käytännössä ainut valtti on fanitus Elon Muskia ja Teslaa kohtaan, mikä saattaa riittää, kun applen ylihintaisiin susipaskoihin tuotteisiin rahojaan työntäviäkin riittää vuodesta toiseen. Molemmilla on asiakaspalvelukin samalla tasolla.
 
Miksi en ostanut Teslaa (vielä)?
Läheskään kaikilla ei näemmä ongelmia ole ollut.
Ongelmia ei tarvitse oikeasti paljon ollakaan, että maine menee. Ne, joilla ongelmia on ovat kovaäänisiä ja ne, joilla ei, ovat hiljaa.

Esim. Pontiac Fieroa pidettiin herkkänä syttymään tuleen, mutta kun asiaa on jälkikäteen tutkittu niin vain alle 0,1% kaikista autoista oli ongelmaa.
 
Ongelmia ei tarvitse oikeasti paljon ollakaan, että maine menee. Ne, joilla ongelmia on ovat kovaäänisiä ja ne, joilla ei, ovat hiljaa.

Esim. Pontiac Fieroa pidettiin herkkänä syttymään tuleen, mutta kun asiaa on jälkikäteen tutkittu niin vain alle 0,1% kaikista autoista oli ongelmaa.
Suurin ongelma on, että Tesla ei kovin helposti ilmeisesti korjaa näitä ongelmia.
 
Miksi en ostanut Teslaa (vielä)?



Läheskään kaikilla ei näemmä ongelmia ole ollut.


Samassa artikkelissa:

Teslan huollon sijaisautona oleva Model 3 siinä pihalla ei ollut paras esimerkki autosta. Sen lisäksi, että sen rekisterikilpi oli vinossa, maalipinta näytti siltä, kuin se olisi ollut hiekkamyrskyssä ja viety harjalliseen automaattipesuun. Pinta oli todella naarmuinen. Ehkä sen saisi myllyttämällä ja pinnoittamalla kuntoon, mutta yleensä sellaiseen varautuu vuosia vanhan auton kohdalla, ei uuden.
 
Täysin sama stoori kuin iPhonella alkuaikoinaan. Puutteelliset 3G-kuuluvuudet ja lukuisat ominaisuudet eivät silti mitään haitanneet koska hype ja imagostatus. Molemmissa vielä vahva isänmaallinen kannatus takana.

Jännä nähdä miten nyt käy, voittaako järki vai viekö imagohype eteenpäin.
Tuskinpa kyse on vain imagohypestä. Eikös autot ole todella mukavia ajaa ja turvallisia? Laatuongelmat Model 3:ssa taitaa olla ainoa negatiivinen puoli, mikä luulis olevan korjattavissa jos ongelmaa ei vastaavassa mittakaavassa ole Model S ja X autoissa? Korjatkaa jos olen väärässä?
 
Tuskinpa kyse on vain imagohypestä. Eikös autot ole todella mukavia ajaa ja turvallisia? Laatuongelmat Model 3:ssa taitaa olla ainoa negatiivinen puoli, mikä luulis olevan korjattavissa jos ongelmaa ei vastaavassa mittakaavassa ole Model S ja X autoissa? Korjatkaa jos olen väärässä?
Vertaus on sikäli osuva, että Model 3 tekee perinneautoista juuri niin ajastaan jääneitä kuin iPhone teki Nokian feature-puhelimista. Loistava auto ajaa ja konsepteiltaan suunnilleen vuosikymmenen edellä muita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 459
Viestejä
4 508 114
Jäsenet
74 402
Uusin jäsen
NikkE 06

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom