Joo ja näin pari vuotta myöhemmin sitä ei ulkopuolinen edes tajua että on leikkaushaava.@Dr. Who ompa nätti haava ^_^
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo ja näin pari vuotta myöhemmin sitä ei ulkopuolinen edes tajua että on leikkaushaava.@Dr. Who ompa nätti haava ^_^
Ei paras ketju mutta tarpeeksi lähellä.
Onko muita jotka eivät ole käyneet tosi pitkään hammaslääkärissä? Itse en varmaan ole käynyt liki 15 vuoteen. Mä luulen että 12 vuotta voisi olla lähellä...
Toki nyt sitten parin päivän päästä olisi aika. Vähän luulen että tuota kertynyttä hammaskiveä on niin paljon että se on voinut jotain aiheuttaa, korosiota tms. tuonne ienrajoihin.
Hammaskiven kertyminen ilmeisesti aika yksilöllistä. Itselläni pisin väli hammaslääkärikäyntien välissä oli noin 10v.
Luulin että tulee suurempikin remontti, mutta hammaskiveäkään ei löytynyt kuin yksi pieni palanen ikenen alta/rajasta joka aiheutti siihen kohtaan verenvuotoa pestessä.
Enkä tosiaan mielestäni erityisen hyvin noita hoida. Viikonloppuisin saattaa helposti jäädä pesemättä.
Toispuoleinen kurkkukipu ollut muutaman päivän. Alussa kipua ei oikeastaan tuntunut kurkussa, vaan lähinnä takimmaisten hampaiden ja leukanivelen kohdalla. Myös korva oli jossain vaiheessa kipeä. Vieläkin sattuu vähän korvaan ja leukaniveleen, mutta kivun "keskus" tuntuu nyt olevan kurkussa. Kaikki kivut ovat tuntuneet vain vasemmalla puolella naamaa.
Mulla ei ole viisaudenhampaille tehty ikinä mitään eli kipu saattaisi kai olla sieltä peräisin. Leukanivelet mulla on aina olleet huonot ja joskus pahasti lonksuvat (viime aikoina toimineet aika hyvin). Lisäksi hammaslääkärit ovat aina huomauttaneet siitä, että nähtävästi puren hampaita yhteen nukkuessa. Proppuja (siis sitä valkoista töhnää) on myös säännöllisesti, ja itse asiassa nykyinen kipu tuntuu samalta kuin proppuihin liittyvä kipu. Eli sellaista paineen tunnetta eikä niinkään kirvelyä. Asun koronaherkällä alueella USA:ssa, joten koronaakaan ei kai voi kokonaan sulkea pois.
Googlettelin toispuoleista kurkkukipua ja löysin äärimmäisen luotettavasta kaksplussasta tällaisen:
Tuo kuulostaa ihan huuhaalta, mutta uskokaa tai älkää, niin täsmälleen tämän nykyisen oireiluni aikana mulla on pyörinyt keittiössä banaanikärpäsiä enemmän kuin koskaan. Olin juuri kiinnittänyt asiaan huomiota ennen kuin kurkkukipu alkoi. Tietääkö joku tarkemmin mihin tuo väitetty yhteys banaanikärpäsiin perustuu?
Edelleen sama vaiva, tosin nyt sattuu jatkuvasti kaikkiin vasemman puolen paikkoihin (korva, leuka, kieli, hampaat, nielu, kurkku). Vasen korva tuntuu olevan jatkuvasti "lukossa" eli kuulo on alentunut merkittavasti. Kavin amerikkalaisella drive-in terveysasemalla, jossa mulle maarattiin korvaan tiputettavaa antibioottia. Korvassa nakyi jotain tulehduksen merkkeja, toisin kuin esim. kurkussa/nielussa. Hoitaja myos puhdisti vahat pois korvasta, mutta se ei parantanut kuuloa yhtaan. (Vuosia sitten mulla oli samantapainen kuulo-ongelma, joka johtui siita, etta vaha oli kokonaan tukkinut korvakaytavan.)
Saa nahda auttaako antibiootti, mutta jotenkin en osaa olla kauhean optimistinen. Miten ulkokorvan tulehdus voisi tuntua kurkun alaosassa asti?
En tiedä johtuiko antibiooteista vai ei, mutta nyt olo on täysin normaali eikä satu mihinkään. Vasen kuulo tosin on tämän mukaan vielä heikentynyt. Eron huomaa 7 kHz:ssa ja oikeastaan mitään ei kuulu vasemmalla korvalla enää 12 kHz:ssa. Kokeilin kuulokkeita myös väärinpäin varmistaakseni ettei ero johdu laitteistosta. En osaa täysin varmuudella sanoa toimiko vasen korva paremmin ennen tätä oireilua. Pitää tarkkailla paraneeko se kuulo tuosta.
Antibioottikuurin aikana oli pari päivää vähän "poskiontelontulehdusmainen" olo eli jotain limaa tuli kurkusta. Se meni kuitenkin nopeasti ohi. Jäi kyllä nyt vähän epäselväksi että johtuiko oireilu jostain lihasperäisestä vaivasta, allergisesta reaktiosta, viisaudenhampaasta vai jostain muusta.
Tästä on nyt kuusi viikkoa, ja vasemman korvan kuulo ei ole yhtään parantunut (muttei myöskään huonontunut). Kuten lainauksessa lukee, niin en ole ihan varma, että oliko vasemmassa ja oikeassa korvassa eroa ennen tuota sairastelua eli korvatulehdusta tai mikä se ongelman aiheuttaja nyt olikaan. Vasemmasta korvasta puhdistettiin vahat tuolloin antibioottien määräämisen yhteydessä, eli sen puolesta vasemmalla korvalla pitäisi nyt kuulla jopa paremmin kun ennen sairastelua.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä? Jos rehellisiä ollaan, niin yllättävän vähän tuo kyllä häiritsee. Tätä kirjoittaessakin piti erikseen varmistaa tuolla samalla YouTube-testillä, että ero on yhä olemassa. Mutta toisaalta nyt ei ole kyllä enää yhtään "turvamarginaalia" kuulossa, ja musiikkia tarkasti kuunneltaessa haitta voi jo nyt olla oleellinen.
Nyt on jälleen täsmälleen samat oireet kuin tuolloin pari kuukautta sitten. Tällä kertaa korva oli ensimmäinen osa, johon hieman satttuu. Voi toki olla, että oli vielä muistissa tuo edellinen tapaus joten osasin heti huomata että jotain on pielessä. Kurkku/kieli/leuka on nyt tulossa kipeäksi. Ei vielä kovin paha, mutta ihan selvästi sama ongelma kuin pari kuukautta sitten. Banaanikärpäsiäkin on.
Mitäs nyt teen? Samalle lääkärillekö ja samat antibiootit taas?
Ei, enkä tiedä mitä tuollainen tarkastus sisältäisi. Mitään suupielien roikkumista tms. ei ole.Onko kasvojesi hermotuksen toimintaa tarkastettu?
Ei, enkä tiedä mitä tuollainen tarkastus sisältäisi. Mitään suupielien roikkumista tms. ei ole.
On muuten jännä, kun tällaisesta asiasta, mikä ei edes kovin arkaluontoinen mun mielestä ole, ei saada minkäänlaista valtakunnallista kantaa aikaiseksi!? Edes sellaista josta itse voisi asian tarkistaa.Ainakin tarkistaa onko jäykkäkouristusrokote voimassa. Itse kävin piikillä varmuudeksi kun en muista, enkä löytänyt mitään tietoa mistään koska viimeksi sellaisen saanut.
On muuten jännä, kun tällaisesta asiasta, mikä ei edes kovin arkaluontoinen mun mielestä ole, ei saada minkäänlaista valtakunnallista kantaa aikaiseksi!? Edes sellaista josta itse voisi asian tarkistaa.
Homma pelaa ihan täysin omien muistikuvien ja lippulappujen varassa. Montakohan kertaa tuokin on tullut otettua turhan takia kun mitään hajua ei ole ollut. Ja varmaan taas seuraavakin kerta kun kysytään, taas on pakko sanoa etten nyt ihan 100% muista oliko se 5 vaiko 10 vuotta sitten kun sen sain, vai spekuloitiinko silloin vain sen ottamisella kun ei silloinkaan muistanut...
Tarvis varmaan tatuoida nahkaansa nuo.
Eihän siellä kukaan uskalla nyt korona-aikaan käydä, ja kiireettömiä käyntejä on ehkä muutenkin karsittu, sitä paitsi mun käsittääkseni ne ei voi nyt poratakaan vaan käyttävät jotain hitaampia menetelmiä.Mulla on kanssa hampaiden ulkoinen hoito hyvällä tolalla. Sain kuukauden päähän ajan hygienistille hammaskiven poistoon.(tai nyt se on jo alle kuukausi) Vähän yllätyin että noin nopeasti sai kunnalta ajan, olisin odottanut sitä 6 kuukauden jonoa. Itse tarkastus oli palvelusetelinä yksityiselle, senkin sai jossain kolmessa viikossa. (ajan siis sai lähes heti, sen setelin saaminen kesti)
Todella pitkään kun viimeksi olen käynyt.
Purenta kiskoa kannattaa miettiä. Itsellä ollut moninaisia kipuja päässä. Kisko auttoi niihin. Ei tosin toispuoleista kurkku kipua.
No, kävin lääkärissä ja sain samat korvaan tiputettavat antibiootit kuin edellisellä kerralla. Lääkäri suositteli myös purentakiskoa eli pitää kai varata hammaslääkäriin aika myös. Mulle ei kyllä vieläkään ole selvää miten ulkokorvan tulehdus ja purentakisko liittyvät toisiinsa. Virallinen diagnoosi molemmilla kerroilla siis H60.332 "Acute swimmer's ear of left side".
Kerrotko hieman tarkemmin? Itsellä erikoisia kipuja kasvoissa yms. tutkittu monenmoista, mitään ei löytynyt. Hammaslääkäri nyt varattuna. Niskat ja purentalihakset on todella jumissa.
Kannattaa kokeilla pari vk kohtalaisella annoksella Buranaa, jos se vain sopii sulle.Keskisormen isompi nivel ollut viimeisen kuukauden jäykkä ja sattuu koukistaessa. Sattuu myös kun niveltä puristaa. En mielestäni ole lyönyt sitä mihinkään. Ei tuollaisella taida terkkari/lääkäri mitään tehdä muuta kuin määrätä joku rohto? Ei iso murhe, mutta välillä ärsyttävä.
Itsellä lähes samaa vasemman käden keskisormessa. Toki tiedän että alun perin alkanut kiipeily-harrastuksesta. Röntgenien ja magneetin jälkeen kandi diagnosoi jänteen kiinnityspisteen venähdykseksi tms. (oireena oli vielä napsahdus kun koukisti sormea)
Vaihtoehdot oli 6 viikon kipsi tai lasta. Kokeilussa tuo lasta minkä voi ottaa pois töiden ajaksi koska 6vk sairasloma ei oikein kiinnosta. Jos ei parane niin sitten harkitaan leikkausta ja tuota 6 viiikon kipsiä.
Ai niin, tämä alkoi 2kk sitten ja viikko sitten sain itseni lääkäriin.
Avovaimolle kehittyi hitaasti dysfagia ... eilen ottivat lopulta osastolle kun hän suostui jäämään pakon edessä, ja nyt löydettiin ruokatorvesta 5 cm kasvain, lajista ei vielä tänään varmuutta.
Voi helv ... hyvästi, helppo elämä ja tervetuloa painajaiset. Toivotaan parasta.
Juu, nämä pirulaiset on kuulema sellaisia.
Mitta tarkentunut 8 cm, ei metastaaseja. Sytostaatit ja solusalpaajat alkaa ensi viikolla, periaatteessa leikattavissa myöhemmin pehmityshoidon jäljeen, leikkausriskien laskettua.![]()
Pitipähän tämäkin viesti nähdä
Hautajaiset ensi viikon lauantaina, lepää rauhassa.
Enpä edes muista koska nukkunut hyvin. Kilojakin tässä tippunut kun ei ruoka maistu oikein jne.
Uusimmassa kiipeily-lehdessä oli myös juttua sormivammoista, mutta nuo keskittyy lähinnä koukistaja-jänteisiin ja pulleyhin (pääasiassa a2), itsellä oireet ei oikein sovi noihin, esim. liikeradat ei ole yhtään rajoittuneet tai hidastunutJos kiipeilyvamma niin täältä voisi löytyä osviittaa, Kiipelijä -lehti 2/17 s. 22 http://climbing.fi/lehdet/2017/Kiipeily_2_17.pdf
Varmaan kannattaa kokeilla jättää ne liikunnat pois ja ottaa rauhallisemmin. Jos olet ylikuntoon itsesi mennyt vetämään niin palautumisessa voi kestää vaikka miten pitkään.Onko joku täällä käynyt rasitus-EKG:ssä eli kliinisessä rasitustesti? Mulla ollu vuoden ajan ennemmän tai vähemmän kokoajan pitkittyneen flunssan oireta (kurkussa vaaleta limaa ja liman tunnetta, nenän tukkoisuutta iltaisin ja aamuisin, jonkin verran kipua / painetta rinnassa sekä tuntuu että fyysinen kunto olisi laskenut). Oireet vahvistuvat varsinkin jos treenaa kovempaa. Käynyt pari kertaa työterveyssä, mutta siellä otetaan perusverenkuva ja todetaan, että kaikki kunnossa vaikka itse tunnen, että en ole 100% kunnossa (ellei vika nyt päässä). Olen koko ikänä harrastanut kilpailutasolla urheilu ja viimisen vuoden aikana tiputtanut painoa, treenan paremmin kuin koskaan, mutta tuntuu että kehitystä ei tapahtdu ollenkaan. Kovempi tai tempo treeni vie mehut aika nopeasti. Monesti itse voisin lopettaa treenit jo, kun taas kaverit voisvat jatkaa pitkääkin.
Tässä mietin vähän, että mihin ja mitä tekisi seuraavaksi kun työterveydestä ei oikein mitään saa irti enkä tiedä kuuluisiko Kardiologi tai keukolääkäri työterveydenpiiriin, joille pitäisi varmaan päästä juttelemaan ja siitä "oikeisiin" testeihin. Tuli vähän omat oireet mieleen IS:n artikkelistä: Cooperin testissä 3 800 metriä juossut Justus Lehto, 23, ajautui kauhujen kierteeseen: syke nousi sängyssä asentoa vaihtaessa. Ties vaikka olisi jotakin lievää ylirasitusta? Omalla kohdalla liikkunta onnistuu mutta tuntuu, että 100% en saa itsestäni.
Onko joku täällä käynyt rasitus-EKG:ssä eli kliinisessä rasitustesti? Mulla ollu vuoden ajan ennemmän tai vähemmän kokoajan pitkittyneen flunssan oireta (kurkussa vaaleta limaa ja liman tunnetta, nenän tukkoisuutta iltaisin ja aamuisin, jonkin verran kipua / painetta rinnassa sekä tuntuu että fyysinen kunto olisi laskenut). Oireet vahvistuvat varsinkin jos treenaa kovempaa. Käynyt pari kertaa työterveyssä, mutta siellä otetaan perusverenkuva ja todetaan, että kaikki kunnossa vaikka itse tunnen, että en ole 100% kunnossa (ellei vika nyt päässä). Olen koko ikänä harrastanut kilpailutasolla urheilu ja viimisen vuoden aikana tiputtanut painoa, treenan paremmin kuin koskaan, mutta tuntuu että kehitystä ei tapahtdu ollenkaan. Kovempi tai tempo treeni vie mehut aika nopeasti. Monesti itse voisin lopettaa treenit jo, kun taas kaverit voisvat jatkaa pitkääkin.
Tässä mietin vähän, että mihin ja mitä tekisi seuraavaksi kun työterveydestä ei oikein mitään saa irti enkä tiedä kuuluisiko Kardiologi tai keukolääkäri työterveydenpiiriin, joille pitäisi varmaan päästä juttelemaan ja siitä "oikeisiin" testeihin. Tuli vähän omat oireet mieleen IS:n artikkelistä: Cooperin testissä 3 800 metriä juossut Justus Lehto, 23, ajautui kauhujen kierteeseen: syke nousi sängyssä asentoa vaihtaessa. Ties vaikka olisi jotakin lievää ylirasitusta? Omalla kohdalla liikkunta onnistuu mutta tuntuu, että 100% en saa itsestäni.
Joku tämmönen tai sitten joku tulehdusprosessi, olettaen ettet saa ylimäärää rautaa ravinnosta:Meinaa ferritiini arvot olla koholla. 400 näyttäis olevan maksimi viitearvoissa. Kesäkuussa oli 600, Heinäkuussa 700 ja nyt Joulukuussa 600. Lääkäri meinas heinäkuussa että jos olis tuhansia niin hän huolestuisi, mutta itseä lähinnä kiinnostaa mistä tälläinen johtuu. Kaikki on asiat on OK.
itellä oli S-Ferrit 4533 syyskuussa ja maksatulehdus, tuskin lievästä ylityksestä kannataa huolestuaMeinaa ferritiini arvot olla koholla. 400 näyttäis olevan maksimi viitearvoissa. Kesäkuussa oli 600, Heinäkuussa 700 ja nyt Joulukuussa 600. Lääkäri meinas heinäkuussa että jos olis tuhansia niin hän huolestuisi, mutta itseä lähinnä kiinnostaa mistä tälläinen johtuu. Kaikki on asiat on OK.
jos ei sukurasitetta niin tuskin mutta geenitestillä tuo kai selviää, omalla kohdalla tuota epäiltiin mutta olikin jotain muutaJoku tämmönen tai sitten joku tulehdusprosessi, olettaen ettet saa ylimäärää rautaa ravinnosta:
![]()
Hemokromatoosi (raudankertymäsairaus)
Keskeistä Hemokromatoosi on perinnöllinen sairaus, jossa elimistöön kertyy liikaa rautaa. Elimistöön kertyvä rauta voi vahingoittaa eri elimiä, esimerkiksi maksaa tai sydäntä.www.terveyskirjasto.fi
Työterveyslääkäri voi konsultoida hematologia, että tutkitaanko lisää vai seuraillaanko. Jos erikoislääkäripalvelut eivät kuulu soppariin, niin sitten konsultaatio ohjautuu julkiselle.Kiitos vastauksista, tosiaan en syö mtn rautalisiä. En polta, en käytä keskikaljaa kummempaa ja sitäkin lavallisen vuodessa.
Äidillä ei tähän viittavaa ole, isä meni muutama vuosi sitten haimatulehdukseen, sen enempää en tiedä kun viimeksi näin ohi mennen 1991.
Saakohan tähän geenitutkimukseen työterveydestä lähetteen?
Kesällä paikattiin hammas ja tehtiin juurihoito, joten silloin epäiltiin sitä arvojen syyksi. Nyt on 20.1 HHoitolassa inventaario aika joten selviää hampaiden kunto ja voisi löytyä syy ja seuraus arvojen nousulle.
Väsynyt olen toki työpäivän jälkeen, ikää 42v.
omat oireet oli keväällä alkanut hidas painon lasku ja virtsan tummuminen mutta en mennyt lääkäriin, elokuussa iski voimakas väsymys ja siinä vaiheessa menin lääkäriin mutta kesti vielä viikkoja ennen kuin lääkäri laittoi lähetteen laajoihin verikokeisiin josta tuo sairaus sitten pienen arpomisen jälkeen selvisi.Kiitos vastauksista, tosiaan en syö mtn rautalisiä. En polta, en käytä keskikaljaa kummempaa ja sitäkin lavallisen vuodessa.
Äidillä ei tähän viittavaa ole, isä meni muutama vuosi sitten haimatulehdukseen, sen enempää en tiedä kun viimeksi näin ohi mennen 1991.
Saakohan tähän geenitutkimukseen työterveydestä lähetteen?
Kesällä paikattiin hammas ja tehtiin juurihoito, joten silloin epäiltiin sitä arvojen syyksi. Nyt on 20.1 HHoitolassa inventaario aika joten selviää hampaiden kunto ja voisi löytyä syy ja seuraus arvojen nousulle.
Väsynyt olen toki työpäivän jälkeen, ikää 42v.
pari kolmen viikon välein verikokeissa ja kortisonilla yritetään laskea maksa arvoja p-alat laskenut syyskuun 2000 tasosta jouluna oli 164, välillä tulee vähän takapakkia ja arvot nousee tai pysyy samoissa lukemissa kun kortisonin määrää lasketaan.Itsellä putosi kesää kohti paino n. 90-92 jonnekkin 85 nurkille , mtn muutosta en tehnyt mihinkään, en ruokavalioon en mihinkään. Nyt toki painoa tuon 90 nurkilla taas., olisiko tässä evoluutio joka kerää rasvaa talvea varten.
Mites Juuso tämä homma on nyt edennyt, onko asiat parempaan suuntaan menossa?
Ei kuulosta poskiontelo-ongelmalta, vaan enemmänkin hammasongelmalta.Iskipä sitten poskiontelotulehdus. Vasemmalta ylhäältä 4 takahammasta särkee ja kipu pahenee pystyssä ollessa. Huomasin myös kitalaessa pienen turvonneen ”soiron” näiden kipeiden hampaiden kohdalla. Kielellä kun tätä kohtaa painaa niin kipu hampaissa kovenee. Onko tämmöinen normaali poskiontelotulehduksen oire?
Hammaslääkärissä kävin tarkistuksessa 2 viikkoa sitten ja vasemmassa yläposkihampaassa pieni reikä. Paikkaus tälle on ensi viikolla. Tarkastuksessa todettiin muuten suun olevan kunnossa.
Lääkärille kerroin tuosta kitalaesta mutta ei kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Sen olen huomannut että välillä ”soiro” ei ole ihan niin ”paksu”. Peilistä katsoessa valon kanssa kitalaessa ei näy mitään erikoista. Onkohan muilla ollut tälläista ja pitäisiköhän siitä huolestua? Jokatapauksessa onneksi on hammaslääkäriaika tulossa niin voi mainita asiasta.
Jos on kipua ja turvotusta, niin kannattaa hakeutua hammaslääkäripäivystykseen. Poskihampaiden ja poskiontelon välissä on vain ohut luu ja hammasperäinen tulehdus voi tulehduttaa poskiontelon. Minulla oli toinen poski hieman turvoksissa ja paineen tunnetta siinä, mutta hampaat eivät edes kipuilleet. Menin hammaspäivystykseen, jossa aloittivat juurihoidon ja antoivat antibioottireseptin.Iskipä sitten poskiontelotulehdus. Vasemmalta ylhäältä 4 takahammasta särkee ja kipu pahenee pystyssä ollessa. Huomasin myös kitalaessa pienen turvonneen ”soiron” näiden kipeiden hampaiden kohdalla. Kielellä kun tätä kohtaa painaa niin kipu hampaissa kovenee. Onko tämmöinen normaali poskiontelotulehduksen oire?
Hammaslääkärissä kävin tarkistuksessa 2 viikkoa sitten ja vasemmassa yläposkihampaassa pieni reikä. Paikkaus tälle on ensi viikolla. Tarkastuksessa todettiin muuten suun olevan kunnossa.
Lääkärille kerroin tuosta kitalaesta mutta ei kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Sen olen huomannut että välillä ”soiro” ei ole ihan niin ”paksu”. Peilistä katsoessa valon kanssa kitalaessa ei näy mitään erikoista. Onkohan muilla ollut tälläista ja pitäisiköhän siitä huolestua? Jokatapauksessa onneksi on hammaslääkäriaika tulossa niin voi mainita asiasta.
Parodontologinen hoitoKellään hajua mitä kunnallisella Helsingissä maksaa tarkastus ja ainankin hammaskiven poisto?
Mehiläinen soitteli ja varasin tarkastukseen ajan. Tarkastus on about 70e ja tiedän jo tarpeen hammaskiven poistolle joka on 107-145 euroa.
Kunnallinen ei missään listannut hintoja ja huhujen mukaan jonot olisivat melko jäätävät. Päivystyksessä kahden viisaudenhampaan poiston kokonaishinnaksi tuli vain 120 euroa pari kuukautta sitten.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.