Terveyshuolet

Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Kysäisepä lääkäriltä uniapneasta. Pääset todennäköisesti unitutkimukseen.
Olen käynyt unitutkimuksessa useamman kerran
Ekan kerran 2018 kun tuli ensimmäinen voimakas väsymysjakso. Tällöin todettiin vaikea-asteinen levottomat jalat oireyhtymä -> Pramipeksoli lääkitys tähän.
Uudestaan tämän vuoden alussa. Tällöin todettiin asentoriippuvainen uniapnea -> hoitona sähkösänky sekä uniapneavyö. Olen kokeillut myös kuorsauskiskoa mutta en pystynyt pitämään sitä. Näistä ei ole ollut juurikaan apua.
Minulla on Oura sormus sekä Withningsin unimittari. Withnings unimittarin mukaan uniapnea vaihtelee hyvin paljon, välillä AHI yli 40, mutta välillä 2-3. Mutta olossa ei juurikaan eroa onko AHI korkea tai matala. Myös Oura sormus tunnistaa jollain tasolla uniapnean ja sen mukaan ei isompia ongelmia. Myös SPO2 tasot yöllä hyvä 97-98%. En tiedä kuinka paljon noihin voi luottaa.

Ja olossa ei juurikaan eroa nukunko 4h vai 10h. Eikä korrelaatiota Withnings/Ouran unenlaatuarvioon vs todellinen olo.
Näiden mittareiden mukaan lähinnä vähäinen syvän unen määrä on isoin ongelma (olen luontaisesti herkkäuninen)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
622
Olen käynyt unitutkimuksessa useamman kerran
Ekan kerran 2018 kun tuli ensimmäinen voimakas väsymysjakso. Tällöin todettiin vaikea-asteinen levottomat jalat oireyhtymä -> Pramipeksoli lääkitys tähän.
Uudestaan tämän vuoden alussa. Tällöin todettiin asentoriippuvainen uniapnea -> hoitona sähkösänky sekä uniapneavyö. Olen kokeillut myös kuorsauskiskoa mutta en pystynyt pitämään sitä. Näistä ei ole ollut juurikaan apua.
Minulla on Oura sormus sekä Withningsin unimittari. Withnings unimittarin mukaan uniapnea vaihtelee hyvin paljon, välillä AHI yli 40, mutta välillä 2-3. Mutta olossa ei juurikaan eroa onko AHI korkea tai matala. Myös Oura sormus tunnistaa jollain tasolla uniapnean ja sen mukaan ei isompia ongelmia. Myös SPO2 tasot yöllä hyvä 97-98%. En tiedä kuinka paljon noihin voi luottaa.

Ja olossa ei juurikaan eroa nukunko 4h vai 10h. Eikä korrelaatiota Withnings/Ouran unenlaatuarvioon vs todellinen olo.
Onko poissuljettu kroonistunut Lymen tauti (borrelioosi)? En tosin tiedä nykypäivänä ottaako lääkärit vieläkään tautia tosissaan.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Onko poissuljettu kroonistunut Lymen tauti (borrelioosi)? En tosin tiedä nykypäivänä ottaako lääkärit vieläkään tautia tosissaan.
On tutkittu kerran oireiden alkuaikoina. Myös laktoosi-intoleranssi sekä keliakia tutkittu.

Vielä pieni lisäys. Oireet alkoi keväällä 2017, muutama viikko Thaimaan lomareissun jälkeen. Ensimmäiset oireet oli huimaus ja näköhäiriöt. Mutta vatsan turvotus oli ensimmäisten oireiden joukossa (ennen tätä ei ollut koskaan ollut turvotus ongelmaa). Iltaa kohden vatsa turposi yleensä 3-5cm, mutta pahimmillaan 10cm (riippuen mitä söi). Olen aina ollut ns herkkävatsainen, mutta jaksottain vatsaongelmat ollut suht pahoja (lähes joka päivä vatsa sekaisin). Mutta välillä on muutamankin kuukauden jaksoja joilloin vatsa toimii suht hyvin.

Nämä voi toki olla sattumaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
200
On tutkittu kerran oireiden alkuaikoina. Myös laktoosi-intoleranssi sekä keliakia tutkittu.

Vielä pieni lisäys. Oireet alkoi keväällä 2017, muutama viikko Thaimaan lomareissun jälkeen. Ensimmäiset oireet oli huimaus ja näköhäiriöt. Mutta vatsan turvotus oli ensimmäisten oireiden joukossa (ennen tätä ei ollut koskaan ollut turvotus ongelmaa). Iltaa kohden vatsa turposi yleensä 3-5cm, mutta pahimmillaan 10cm (riippuen mitä söi). Olen aina ollut ns herkkävatsainen, mutta jaksottain vatsaongelmat ollut suht pahoja (lähes joka päivä vatsa sekaisin). Mutta välillä on muutamankin kuukauden jaksoja joilloin vatsa toimii suht hyvin.

Nämä voi toki olla sattumaa.
Otat itteäs nyt niskasta kiinni ja ENEtät itsesi normaalipainoon tai sen lähelle. Jos kasvuhormonit edelleen nollassa, niin tuon Suomen ohjeen mukaan voisi stimulaatiokokeiden jälkeen harkita rhGH-hoitoa.

Tuosta endo.fi ohjeesta:
”Kasvuhormonihoitoa annetaan kasvuhormonipuutteiselle aikuiselle, mikäli muiden hormonipuutosten korvauksen jälkeen potilaan vointi ei ole hyvä ja kasvuhormoni on todettu matalaksi. Joskus tarvitaan stimulaatiokoetta kasvuhormonin puutteen toteamiseksi. Hoitopäätökseen vaikuttavat mm. luuston kunto, mahdollinen ylipaino ja psyykkiset oireet. Kasvuhormonihoito pistetään ihon alle iltaisin. Hoito aloitetaan pienellä annoksella ja sitä suurennetaan vähitellen, kunnes hoidon seurannassa käytettävä hormonipitoisuus on iän ja sukupuolen mukaisella viitealueella. Hoitoa jatketaan vuosi, minkä jälkeen arvioidaan hoidon hyöty. Vain osa potilaista hyötyy hoidosta.
Poikkeuksena muihin aivolisäkehormonikorvaushoitoihin aikuisilla Suomessa kasvuhormonihoito on vain rajoitetusti peruskorvattu B-lausunnolla.”
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Olen aina ollut ns herkkävatsainen, mutta jaksottain vatsaongelmat ollut suht pahoja (lähes joka päivä vatsa sekaisin). Mutta välillä on muutamankin kuukauden jaksoja joilloin vatsa toimii suht hyvin.
En tiedä onko tästä jo mainittu - mites IBS ruokavalio kokeilu? Jos on lievään ärtyvän suolen oireyhtymään viittaavaa oiretta niin ruokavalio kortin voisi katsoa.
Jos paino nousee niin tarkkailisin päivittäisiä kalori määriä (jos et ole niitä jo seurannut). Ainakin sen voi helposti poissulkea.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Itse olen kärsinyt mystisistä oireista jo yli 5v, ja koko ajan vointi huononee tai tulee uusia oireita. Lääkärit ei ole löytäneet mitään selitystä ja lähes kaikki mahdollinen tutkittu
Tässä on vain osa oireistani:
- näköhäiriöitä
- kuulohäiriöita esim tinnutus
- huimaus
- kasvojen, käsien ja jalkojen kihelmöinti
- mustelma herkkyys
- väsymys ja voimattomuus (energian puute)
- rasituksen kesto huono (vointi huononee jos harrastaa liikuntaa)
- huono vointisuus
- leposyke vaihtelee, välillä turhan korkea (ei kuitenkaan rytmihäiriöitä)
- verenpaine vaihtelee, välillä liian alhaalla ja välillä korkea
- vatsaoireita
- …
Alkaa huumori loppumaan
Onko psykiatriset ongelmat poissuljettu? Oireita on tosi paljon ja ne vaikuttavat siltä, että ihan nopeasti ei löydy yhtä somaattista sairautta, joka selittää kaikki. Esim. masennus ja / tai somatisaatiohäiriö sieltä psykan puolelta tulevat mieleen, jotka voisivat oireilla noin. Eikä ole siis mitään tarkoitusta olla loukkaava. Joskus se syy selittämättömiin kropan oireisiin vaan tuleekin mielen puolelta ja tällöin kropan tutkiminen ja hoitaminen vain syventää oirekuvaa ja sairauden tunnetta.

Ja toinen mikä tulee mieleen on krooninen väsymysoireyhtymä, jossa potilaat yleensä kuvaavat yleistä väsymystä, liudan yleisoireita ja fyysinen rasitus huonontaa vointia. Ymmärtääkseni sairauden olemassaolo on vähän kiistanalainen ja erityisesti hoitolinjojen suhteen kiistaa on vielä enemmän. Edeltävän vuosikymmenen aikana on silti tainnut tulla jonkinlainen konsensus tiedeyhteisössä, että tämmöinen kuvatunlainen sairaus on itsenäinen diagnoosi, mutta syntymekanismista tai järkevästä hoidosta ei taida vielä laajaa yhteisymmärrystä olla.

Miten työkyky ja sosiaalinen elämä sairastamisen kanssa? Ongelmat kuulostaa melko laaja-alaisilta ja varmaan ei oo aina helppo olla, varsinkin kun vialle ei ole (vielä) nimeä. Tsemppiä joka tapauksessa :thumbsup:
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Onko psykiatriset ongelmat poissuljettu? Oireita on tosi paljon ja ne vaikuttavat siltä, että ihan nopeasti ei löydy yhtä somaattista sairautta, joka selittää kaikki. Esim. masennus ja / tai somatisaatiohäiriö sieltä psykan puolelta tulevat mieleen, jotka voisivat oireilla noin. Eikä ole siis mitään tarkoitusta olla loukkaava. Joskus se syy selittämättömiin kropan oireisiin vaan tuleekin mielen puolelta ja tällöin kropan tutkiminen ja hoitaminen vain syventää oirekuvaa ja sairauden tunnetta.

Ja toinen mikä tulee mieleen on krooninen väsymysoireyhtymä, jossa potilaat yleensä kuvaavat yleistä väsymystä, liudan yleisoireita ja fyysinen rasitus huonontaa vointia. Ymmärtääkseni sairauden olemassaolo on vähän kiistanalainen ja erityisesti hoitolinjojen suhteen kiistaa on vielä enemmän. Edeltävän vuosikymmenen aikana on silti tainnut tulla jonkinlainen konsensus tiedeyhteisössä, että tämmöinen kuvatunlainen sairaus on itsenäinen diagnoosi, mutta syntymekanismista tai järkevästä hoidosta ei taida vielä laajaa yhteisymmärrystä olla.

Miten työkyky ja sosiaalinen elämä sairastamisen kanssa? Ongelmat kuulostaa melko laaja-alaisilta ja varmaan ei oo aina helppo olla, varsinkin kun vialle ei ole (vielä) nimeä. Tsemppiä joka tapauksessa :thumbsup:
Vielä muutama lisäys.
Psykiatrilla olen käynyt lähes 10 kertaa ja kokeiltu monia eri lääkkeitä eri annostuksilla, mutta millään ei ole ollut vaikutusta.
Krooninen väsymysoireyhtymä on ns omalla listalla top3:ssa ja yksi työterveyslääkäri epäilikin tätä. Mutta jostain syystä lääkäri vaihtui toiseen ja uusi lääkäri ei usko tähän vaihtoehtoon.

Pystyn vielä työskentelemään osa-aikaisesti ja hoitamaan pakolliset arkiaskareet. Mutta korona (sairastin reilu kuukausi sitten) pahensi vielä oireita entisestään, erityisesti väsymystä. Tällä hetkellä pystyn olemaan ns aktiivinen n. 8-10h vuorokaudessa, loput menee lepäämiseen / nukkumiseen. Eli oireet sopisi melko hyvin ns. long-Covidiin paitsi oireet ovat olleen jo vuosia.

Oma näkemys on että elimistön säätelyjärjestelmät on sekaisin; hormoonit, aineenvaihdunta jne. mutta onko taustalla joku sairaus joka aiheuttaa tämän.
Ja minulla on negatiivinen kierre fyysisiä ja psyykkisiä oireita jota on vaikea pysäyttää.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Vielä muutama lisäys.
Psykiatrilla olen käynyt lähes 10 kertaa ja kokeiltu monia eri lääkkeitä eri annostuksilla, mutta millään ei ole ollut vaikutusta.
Krooninen väsymysoireyhtymä on ns omalla listalla top3:ssa ja yksi työterveyslääkäri epäilikin tätä. Mutta jostain syystä lääkäri vaihtui toiseen ja uusi lääkäri ei usko tähän vaihtoehtoon.

Pystyn vielä työskentelemään osa-aikaisesti ja hoitamaan pakolliset arkiaskareet. Mutta korona (sairastin reilu kuukausi sitten) pahensi vielä oireita entisestään, erityisesti väsymystä. Tällä hetkellä pystyn olemaan ns aktiivinen n. 8-10h vuorokaudessa, loput menee lepäämiseen / nukkumiseen. Eli oireet sopisi melko hyvin ns. long-Covidiin paitsi oireet ovat olleen jo vuosia.

Oma näkemys on että elimistön säätelyjärjestelmät on sekaisin; hormoonit, aineenvaihdunta jne. mutta onko taustalla joku sairaus joka aiheuttaa tämän.
Ja minulla on negatiivinen kierre fyysisiä ja psyykkisiä oireita jota on vaikea pysäyttää.
Hankala tilanne kun oireet on niin erilaisia ja vaikea kaikilla nähdä yhteyttä toisiinsa. Toki voi osa olla aidosti somaattisia ja osa psykosomaattisia, koska tuollainenhan tietysti rassaa hermoja. Lääkäreiden omat asenteet voivat vaikuttaa muutenkin diagnooseihin, mutta erityisesti väsymysoireyhtymän kaltaisissa sairauksissa, joissa oirekuvat on epämääräisiä ja sairaus ei ole kovin kauaa vielä yleisesti tunnettukaan.

Vaikea kyllä täältä lähteä heittelemään mitään puoskarointi-diagnoosiehdotuksia, kun on aika laajasti tutkittukin ja vikoja ei oikein tunnu kovasti löytyvän.

Omat veikkaukset kuitenkin, vaikkei niille nyt kannatakaan mitään arvoa antaa:
- Psykogeeninen alkuperä
- Väsymysoireyhtymä
- Tuossa kasvuhormonissa oli poikkeava arvo niin ehkä sitten siitä voi johtua?

Toivottavasti löytyy joku keino, jolla pääset aloittamaan kuntoutumista.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
200
Painoa pois ja suolistofloora kuntoon, jos kerran muut sairaudet on poissuljettu moneen kertaan.
- liikunta on lääke; parantaa suolistobakteeritasapainoa jostain syystä
- riittävä nesteytys (ei alkoholipitoiset juomat), ja riittävän monipuolinen sapuska
- sokeri ja makeutusaineet minimiin
- käytä fermentoitua ruokaa (hapankaali, kim chi), jos vatsa kestää
- minimoi / käytä kohtuudella hyviä suolistobakteereja tappavia (glyfosaattijäämiä sisältäviä) ruoka-aineita (erit. rypsi/rapsi/auringonkukkaöly, maissi, vehnä jne) -> pikaruoka, chipsit, nachot jne mahdollisimman harvoin
- lisää kuitua ruokavalioon kohtuudella, erityisesti inuliinipitoista tavaraa (valkosipuli, sipuli, purjo jne)
- jos tarjoutuu mahdollisuus käyttää huonoja suolistobakteereja kurissa pitävää lääkitystä (esim. kolesterolilääkkeet statiinit, diabeteslääke metformiini jne), niin tartu tilaisuuteen
- älä käytä mahahappolääkkeitä, jos ei ole pakko
- älä ruoki bakteerien ylikasvua ohutsuolessa: selkeät ruoka-ajat min 4 h välein, ei jatkuvaa syömistä, ei varsinkaan jatkuvia sokeripitoisia välipaloja tai juomia. Anna suoliston puhdistua aterioiren välillä.
- hanki hyviä bakteereja nenänieluusi ja siitä edelleen suolistoon: liiku paljon luonnossa/metsässä, harrasta hevostenhoitoa tai muuta sellaista
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
251
Olen alkanut miettimään, että voikohan mulla olla kilpirauhasen vajaatoiminta.
Jotenkin todella väsynyt olo koko ajan eikä oikein työpäivän jälkeen saa mitään aikaiseksi. Muutenkin mieliala vaihtelee ja ärtymystä suurimmaksi osaksi.

Jotenkin tuntuu, että ei ole normaali olo mutta kuuluuko tämä kuitenkin normaaliin elämään, että ns. vituttaa koko ajan
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Olen alkanut miettimään, että voikohan mulla olla kilpirauhasen vajaatoiminta.
Jotenkin todella väsynyt olo koko ajan eikä oikein työpäivän jälkeen saa mitään aikaiseksi. Muutenkin mieliala vaihtelee ja ärtymystä suurimmaksi osaksi.

Jotenkin tuntuu, että ei ole normaali olo mutta kuuluuko tämä kuitenkin normaaliin elämään, että ns. vituttaa koko ajan
Kannattaa kilppari arvot minusta tutkia. Väsymys ja ärtymys voi kanssa johtua huonosta unenlaadusta. Usein on myös kohonnut verenpaine.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 655
Vielä muutama lisäys.
Psykiatrilla olen käynyt lähes 10 kertaa ja kokeiltu monia eri lääkkeitä eri annostuksilla, mutta millään ei ole ollut vaikutusta.
Krooninen väsymysoireyhtymä on ns omalla listalla top3:ssa ja yksi työterveyslääkäri epäilikin tätä. Mutta jostain syystä lääkäri vaihtui toiseen ja uusi lääkäri ei usko tähän vaihtoehtoon.

Pystyn vielä työskentelemään osa-aikaisesti ja hoitamaan pakolliset arkiaskareet. Mutta korona (sairastin reilu kuukausi sitten) pahensi vielä oireita entisestään, erityisesti väsymystä. Tällä hetkellä pystyn olemaan ns aktiivinen n. 8-10h vuorokaudessa, loput menee lepäämiseen / nukkumiseen. Eli oireet sopisi melko hyvin ns. long-Covidiin paitsi oireet ovat olleen jo vuosia.

Oma näkemys on että elimistön säätelyjärjestelmät on sekaisin; hormoonit, aineenvaihdunta jne. mutta onko taustalla joku sairaus joka aiheuttaa tämän.
Ja minulla on negatiivinen kierre fyysisiä ja psyykkisiä oireita jota on vaikea pysäyttää.
Sulta otettu Sarkoidoositestit ? Mikäli ei, niin pyydä, että ottavat/laittavat lähetteen testeihin.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
890
Kannattaa myös tarkastella miten hengittää. Jos hengittää suulla, mikä on väärin, kannattaa opetella nenähengitys.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 683
Mitä tuo suuhengitys tarkoittaa itseasiassa ? Googletin vähän ja jäi epäselväksi puhutaanko lähinnä nukkuessa tapahtuvasta hengityksestä, vai yleensä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Kannattaa myös tarkastella miten hengittää. Jos hengittää suulla, mikä on väärin, kannattaa opetella nenähengitys.
Monilla on rakenteellinen ominaisuus, joka estää tehokkaan nenähengityksen. Eräs tapa testata kärsiikö tästä, on painaa mennä ylös ns. possunnenäksi, ja kokeilla kulkeeko ilma paremmin. Jos kulkee, eron huomaa välittömästi. Syvään hengittäessä eron pitäisi korostua.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
200
Yöaikainen suuhengitys = kuorsaus +- uniapnea +- paskanhajuinen hengitys.

Aivojen automatiikka laittaa unen aikana suuhengityksen päälle, jos nenän kautta hengityksen virtausvastus on liian suuri.
Syynä voi olla nenän tai nenänielun rakenteellinen ahtaus (ns. valkolaisklyyvari, ylipaino, lyhyt alaleuka) tai nenän limakalvojen turvotus.

Rakenteellista ahtautta voidaan helpottaa ylipainoa vähentämällä, erilaisilla yöaikaan käytettävillä apuvälineillä, nenän tai alaleuan kirurgisella muokkauksella tai kevyenä tilapäisapuna nenän teippauksella yön ajaksi (breathe right tms).

Nenän limakalvojen turvotus on nykyisin kansansairaus, joka heijastelee suoliston bakteerikannan häiriötä (samasta putkesta kyse). Hoitona voi kokeilla joko suoliston bakteerikannan hoitoa (ohjeet edellä tai kevyenä tilapäisapuna esim. vivomixx), tai sitten oireenmukaisena nenän limakalvoja supistavia lääkkeitä (löytyy monenlaisia, kortisoneja yms, teho ohimenevä ja pitkäaikaisessa käytössä haittoja).
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 560
Itse sain apua nenän tukkoisuuteen juurikin oikomisleikkauksesta, jossa leukaa siirrettiin. Oli aika eritäin mieluinen "sivuvaikutus". Melkeinpä sanoisin että yhtä iso apu elämään kuin hampaiden saamisesta asentoon.
 
Liittynyt
12.05.2020
Viestejä
294
Monilla on rakenteellinen ominaisuus, joka estää tehokkaan nenähengityksen. Eräs tapa testata kärsiikö tästä, on painaa mennä ylös ns. possunnenäksi, ja kokeilla kulkeeko ilma paremmin. Jos kulkee, eron huomaa välittömästi. Syvään hengittäessä eron pitäisi korostua.
Mulla on nykyään nenä jatkuvasti vähän tukkeessa, kokeilin possunenäkikkaa ja kyllä se vähän helpotti mutta ei kokonaan. Aika usein nenän kautta kun hengittää niin jossain syvemmällä nenässä tulee aristava tunne, mites sitä kuvailisi. Jotain samaa kuin siinä fiiliksessä mikä tulee koronatikkua työnnettäessä (ei yhtä paha tietenkään) :cigarbeye:

Jotain muuta(kin?) taitaa siis olla syynä tukkeeseen kuin rakennevika.
Taistelin pitkään että pääsin nenän kaivamisesta eroon ja sen jälkeen on ollut ehkä enemmän tukossa, ehkä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ei ole oikein hyvää ketjua olemassa aiheen tiimoilta niin koitetaan täältä.

Trikozol-antibiootti (metronidatsoli)/muu lääke ja sen aiheuttama antabus reaktio, kokemuksia kenelläkään :)?

- paljon pitää juoda et efekti tulee esiin (käsitin että paukku/kaks pitäisi riittää)?
- jollei se ns. standardi annoksella tule niin voiko luottaa että se tuskin tulee vaikka vetäisi ”reilusti lisää”?
- kuinka nopeasti se tulee?
- ilmeisesti olotila reaktion iskiessä päälle ei nyt kuitenkaan ihan mahdoton ole ja kestokin hillitty?
- oletettavasti 24h (lähde suomi24:)) väliä vikan pillerin ottamisesta on enemmän kuin riittävästi ja varmaan vähempikin riittäisi (lääkkeen speksihän sanoo 2päivää mutta se o varmuusmarginaaleilla)?

Tässä joutuu nimittäin tekemään ”joulusuunnitelmia” mutta iski maanantaina 7 päivän kuuri ja se ei nyt sovi suunnitelmiin ollenkaan eli mielummin aattoiltana sokka irti mutta viimeistään joulupäivän aamuna :).

Sain myös toista antibioottia 5 päiväksi ja niitä tabuja on riittävästi jos itse kääntäisi päivät ristiin. Toinen vaihtis olisi ottaa ke-pe 4 tabua 3:n sijasta/päivä ja näin ikäänkuin vetää 1 päivä pankkiin ja jättää 1 päivä kokonaan pois.

Ei tuo lääkkeen määrä ja määrääminen kuitenkaan niin eksaktiatiedettä ole että tuolla kuvittelisi mitään mullistavaa vaikutusta lopputulokseen olevan. Leikkauksen jälkeiset ”komplikaatiot” kuitenkin tapettu suonensisäisillä sairaalassa muutaman päivän ajan ja noilla nyt kotona ”viimeistellään” homma kuntoon.

Mikäli olo (hyvä jo nyt) tässä nyt hockey-stick käyrällä paranee niin vaihtoehdot olisi varmaan seuraavat
A) vetää trikozolia jotenkin siten että se ei varmasti aiheuta reaktiota eli käytännössä lopettaa se pe-iltaan ja varmaankin jatkaa omatoisesti tuota toista pari päivää pitkäksi
B) pienellä riskillä ottaa tuota trikozolia vielä aatto aamu (ja päivä) jolloin jos reaktio aatto ”yönä” iskee niin joulupäivänä uusi yritys

Selvinpäin olemisen vaihtoehto on olematon eli sitä turha ehdottaa :). Olettavasti jo nuo kuurin pituudetkin määrätty ”varmuusvaralla” eli nyt olisi vain tarkoitus hakea ”tehokkain mahdollinen” alkoholin läträysyhtälö huomioiden kuitenkin sama paras mahdollinen ”saattohoito”…
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Ei ole oikein hyvää ketjua olemassa aiheen tiimoilta niin koitetaan täältä.
Jos haluat virallisen vastauksen niin syö ne lääkkeet kuten on määrätty ja ole juomatta kuten kuuluukin.

Jos haluat toisenlaisen vastauksen niin metronidatsolin aiheuttamia antabusreaktioita on raportoitu käyttäjillä haittavaikutuksena, mutta tutkimusasetelmassa niitä ei ole saatu toistettua = ilmiön yleisyys, voimakkuus ja syy-yhteys ei ole mitenkään varma. Todennäköisyys reaktion ilmaantumiselle lienee aika pieni ja voi vaikka vähän varovasti kokeilla aloitella sitä viinan kanssa läträämistä. Tässäkin vastauksessa ne lääkkeet syödään kuten on määrätty, koska joku ab-resistentti infektio leikkaushaavassa voi olla vähän perseestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Jos haluat virallisen vastauksen niin syö ne lääkkeet kuten on määrätty ja ole juomatta kuten kuuluukin.

Jos haluat toisenlaisen vastauksen niin metronidatsolin aiheuttamia antabusreaktioita on raportoitu käyttäjillä haittavaikutuksena, mutta tutkimusasetelmassa niitä ei ole saatu toistettua = ilmiön yleisyys, voimakkuus ja syy-yhteys ei ole mitenkään varma. Todennäköisyys reaktion ilmaantumiselle lienee aika pieni ja voi vaikka vähän varovasti kokeilla aloitella sitä viinan kanssa läträämistä. Tässäkin vastauksessa ne lääkkeet syödään kuten on määrätty, koska joku ab-resistentti infektio leikkaushaavassa voi olla vähän perseestä.
No sanoisin että se on myös varma että sillä parilla viimeisellä pillerillä ei varmastikaan ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta, itse asiasiassahan taitaapi tuo koko kotilääkitys olla ns. varman päälle pelaamista ts. oddsit sille että jotain tulisi vaikka lopettaisi antibiootit tähän lienee joka tapauksessa vähäistä olemattomat. Sen lisäksi noita toisia pillereitä voisi popsia ”kompensaatioksi” vaikkakin tepsinevät paremmin toisen kirjon bakteeriin.

Enemmän olin kiinnostunut tuosta itse antabus-reaktiosta ja erityisesti jos se iskee niin mitä siihen noin niinkuin tarvitaan. Toisin sanoen jos se alkaa lyömään päälle 2 promillen kännissä hyvin voimakkaana ja useita tunteja kestävänä niin tilanne voisi olla vittumainen. Sen sijaan jos sen saa selville parilla kaljalla ja oireet on pitkälle tunnin hedari niin evvk.

Mutta ilmeisesti siis vastauksesi mukaan koko reaktion ilmentyminen on epätodennäköistä, tämä puoltaisi sitä että otan pillerin vielä la-aamu puolellakin jolloin kuuri ylipäänsä jää todella vähän vajaaksi.

Itse ajattelin asian annostuksen kannalta niin että 1,3 tabua/kerta ke-pe ja sit poikki tuottaisi kuitenkin kohtuullisen lopputuloksen ja pahimmillaan vastaa sitä että mummo vahingossa syö extra pillerin päivässä. Pillerin granulariteettikin on 400mg niin mistään äärimmäisen eksaktista annostelusta ei voi puhua.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 655
No sanoisin että se on myös varma että sillä parilla viimeisellä pillerillä ei varmastikaan ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta, itse asiasiassahan taitaapi tuo koko kotilääkitys olla ns. varman päälle pelaamista ts. oddsit sille että jotain tulisi vaikka lopettaisi antibiootit tähän lienee joka tapauksessa vähäistä olemattomat. Sen lisäksi noita toisia pillereitä voisi popsia ”kompensaatioksi” vaikkakin tepsinevät paremmin toisen kirjon bakteeriin.

Enemmän olin kiinnostunut tuosta itse antabus-reaktiosta ja erityisesti jos se iskee niin mitä siihen noin niinkuin tarvitaan. Toisin sanoen jos se alkaa lyömään päälle 2 promillen kännissä hyvin voimakkaana ja useita tunteja kestävänä niin tilanne voisi olla vittumainen. Sen sijaan jos sen saa selville parilla kaljalla ja oireet on pitkälle tunnin hedari niin evvk.

Mutta ilmeisesti siis vastauksesi mukaan koko reaktion ilmentyminen on epätodennäköistä, tämä puoltaisi sitä että otan pillerin vielä la-aamu puolellakin jolloin kuuri ylipäänsä jää todella vähän vajaaksi.

Itse ajattelin asian annostuksen kannalta niin että 1,3 tabua/kerta ke-pe ja sit poikki tuottaisi kuitenkin kohtuullisen lopputuloksen ja pahimmillaan vastaa sitä että mummo vahingossa syö extra pillerin päivässä. Pillerin granulariteettikin on 400mg niin mistään äärimmäisen eksaktista annostelusta ei voi puhua.
Epätodennäköisrä, että oireita tulee mutta mahdollista. Joillekin tulee (ne "onnekkaat" jotka saaneet oireita) on myös kirjavilla dokailu määrillä. Joku saanut oireet puolikkaasta tolkistä bisukkaa, jotkut joutuneet kumoamaan useamman, ennen kuin oireet kilahtanut päälle.

ROLL THE DICE ! Elämässä täytyy kokeilla kaikenlaista, että oppii asioita, kokee asioita... vaikka kantapään kautta tai poravasaralla (joillakin vain kova kallo, että vaatii poravasaran) päähän poraamalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Epätodennäköisrä, että oireita tulee mutta mahdollista. Joillekin tulee (ne "onnekkaat" jotka saaneet oireita) on myös kirjavilla dokailu määrillä. Joku saanut oireet puolikkaasta tolkistä bisukkaa, jotkut joutuneet kumoamaan useamman, ennen kuin oireet kilahtanut päälle.
Mistä se olet lukenut/kerännyt kokemusta aiheesta kun tuossa on vielä monikossa ”joille”? Netistä ylipäänsä tuntui löytyvän ”omakohtaisia” kokemuksia vähänlaisesti. Tuossa (Trikozol 400 g ja alkoholi - - Suomi24 Keskustelut) toki näyttäisi olevan useampia (lähdekritiikki, mutta tuo ketju ei nyt ainakaan ole sisällöltä samanlaista huttua kuin moni muu jossa spedet sekoittaa tuon itse ”antabus-lääkitykseen” joka nyt o ihan eri asia. Yks jopa sanoi syöneensä tuota 1,5v putkeen (uskottavaa? - en tiiä) ja vetäneen bisseä ongelmitta, toinen tintannut monta kertaa 13pv kuurin ajan.

Eli tuon mukaan ne viralliset ohjeet o kyllä melkosta pelottelua, mutta tietysti varmaan sitten väestötasolla tarjoaa 99,8% varman kattavuuden.

ROLL THE DICE ! Elämässä täytyy kokeilla kaikenlaista, että oppii asioita, kokee asioita... vaikka kantapään kautta tai poravasaralla (joillakin vain kova kallo, että vaatii poravasaran) päähän poraamalla.
Mä olen ainakin hallittujen riskien ystävä, kaikki ylhäältä annetut turhat ja liian varman päälle pelaavat säännöt vituttavat yli kaiken ja saa aikaan pahoinvointia joka lienee pahempi kuin keskutelussa oleva antabus reaktio:).

Tämänkin aiheen osalta iso osa netin paskanjauhannasta on yksioikoista muotoa ”lekuri/apteekkari sanoi ettei saa ottaa niin sitten ei saa ottaa”, tsiisus, minä jumalina ihmiset tiettyjä henkilöitä pitää kyseenalaistamatta auktoriteetteja ollenkaan. No samaa huttua se nopeusrajoituksista lähtien ettei sinänsä yllätä. Seuraavat spedet on sitten muotoa ”eiks voi olla juomatta”, no miksi olisi jos sille ei ole mitään oikeaa syytä…

Väittäisin että tuonkin lääkkeen pelkkä annostuskaava on jotain seuraavaa: paino^neperinluku/arvionhetken_habitus jossa tuo viimeinen komponentti vaikuttaa esim kuurin pituuteen +-30% ja on täysin subjektiivinen mielipide aiheesta tai sitten katsotaan valmiista ”kaikille sopivasta” taulukosta kerroin ja lopputulos reseptiin.

anyways: joulun jälkeen joka tapauksessa palaan aiheeseen että miten kävi ja millä yhdistelmällä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 655
Mistä se olet lukenut/kerännyt kokemusta aiheesta kun tuossa on vielä monikossa ”joille”? Netistä ylipäänsä tuntui löytyvän ”omakohtaisia” kokemuksia vähänlaisesti. Tuossa (Trikozol 400 g ja alkoholi - - Suomi24 Keskustelut) toki näyttäisi olevan useampia (lähdekritiikki, mutta tuo ketju ei nyt ainakaan ole sisällöltä samanlaista huttua kuin moni muu jossa spedet sekoittaa tuon itse ”antabus-lääkitykseen” joka nyt o ihan eri asia. Yks jopa sanoi syöneensä tuota 1,5v putkeen (uskottavaa? - en tiiä) ja vetäneen bisseä ongelmitta, toinen tintannut monta kertaa 13pv kuurin ajan.

Eli tuon mukaan ne viralliset ohjeet o kyllä melkosta pelottelua, mutta tietysti varmaan sitten väestötasolla tarjoaa 99,8% varman kattavuuden.

Mä olen ainakin hallittujen riskien ystävä, kaikki ylhäältä annetut turhat ja liian varman päälle pelaavat säännöt vituttavat yli kaiken ja saa aikaan pahoinvointia joka lienee pahempi kuin keskutelussa oleva antabus reaktio:).

Tämänkin aiheen osalta iso osa netin paskanjauhannasta on yksioikoista muotoa ”lekuri/apteekkari sanoi ettei saa ottaa niin sitten ei saa ottaa”, tsiisus, minä jumalina ihmiset tiettyjä henkilöitä pitää kyseenalaistamatta auktoriteetteja ollenkaan. No samaa huttua se nopeusrajoituksista lähtien ettei sinänsä yllätä. Seuraavat spedet on sitten muotoa ”eiks voi olla juomatta”, no miksi olisi jos sille ei ole mitään oikeaa syytä…

Väittäisin että tuonkin lääkkeen pelkkä annostuskaava on jotain seuraavaa: paino^neperinluku/arvionhetken_habitus jossa tuo viimeinen komponentti vaikuttaa esim kuurin pituuteen +-30% ja on täysin subjektiivinen mielipide aiheesta tai sitten katsotaan valmiista ”kaikille sopivasta” taulukosta kerroin ja lopputulos reseptiin.

anyways: joulun jälkeen joka tapauksessa palaan aiheeseen että miten kävi ja millä yhdistelmällä.
Nähnyt vierestä, kun kaverille iski kohtaus ko. lääkeaineista (määrätty leikkauksen jälkeiseen hoitoon). Oli enemmänkin pää punainen, naamaa kuin olisi hakattu nokkosilla turvoksiin mutta ei tullut mitään oksua tai pahoinvointia. Saatanan rumalta kyllä näytti. Illalla alkoi ja seuraavana päivänä oireet hellitti suuriltaosin. Jäi pientä punoitusta iltaan saakka ja egon kirvelyä :lol:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 411
Väittäisin että tuonkin lääkkeen pelkkä annostuskaava on jotain seuraavaa: paino^neperinluku/arvionhetken_habitus jossa tuo viimeinen komponentti vaikuttaa esim kuurin pituuteen +-30% ja on täysin subjektiivinen mielipide aiheesta tai sitten katsotaan valmiista ”kaikille sopivasta” taulukosta kerroin ja lopputulos reseptiin.
No ne kuurit pyrkii myös olemaan tarpeeksi pitkiä, että syntyisi vähemmän antibiooteille resistantteja kantoja, joita on käsittääkseni saatu aikaan myös harventamalla taudinaiheuttajia osittaisilla kuureilla. (Sen aikaisemman 'antibiootit auttaa kaikkeen, kunnes ei enää auttaneetkaan' toiminnan lisäksi.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Nähnyt vierestä, kun kaverille iski kohtaus ko. lääkeaineista (määrätty leikkauksen jälkeiseen hoitoon). Oli enemmänkin pää punainen, naamaa kuin olisi hakattu nokkosilla turvoksiin mutta ei tullut mitään oksua tai pahoinvointia. Saatanan rumalta kyllä näytti. Illalla alkoi ja seuraavana päivänä oireet hellitti suuriltaosin. Jäi pientä punoitusta iltaan saakka ja egon kirvelyä :lol:
Ookke, no itse ainakin saanut vastaavan punoituksen randomilla parin/kolmen päivän ”hyvällä tenutuksella”, laukaiseva tekijä ehkä eri mutta ainakin tuolloin korjaantuu joko hetken päästä (tod näk kun pitää pienen tauon ja vetää tuopin vettä välissä) tai viimeistään aamulla. Juomiseen sillä ei ainakaan ole mitään väliä ellei itseä tilanne vituta/pieni ”lämpö” haittaa. Sen itse asiassa jopa tuntee lämmöstä kun sellanen puna alkaa nousemaan kaulalta kohti otsaa. Jotkut kutsuu tuota jonkinlaiseksi myrkytystilaksi, itse en oo koskaan ees miettinyt että mistä se johtuu.
No ne kuurit pyrkii myös olemaan tarpeeksi pitkiä, että syntyisi vähemmän antibiooteille resistantteja kantoja, joita on käsittääkseni saatu aikaan myös harventamalla taudinaiheuttajia osittaisilla kuureilla. (Sen aikaisemman 'antibiootit auttaa kaikkeen, kunnes ei enää auttaneetkaan' toiminnan lisäksi.)
No tämäkin vielä. Jos lyhyempi kuuri lääketieteellisesti yksilölle riittää niin en minä ainakaan ole maailmaa parantamassa pidemmällä kuurilla ja samalla jätä omia tarpeita sivuun (jos sellaisia just siinä hetkessä on) saamatta aiheesta minkäänlaista kompensaatiota. Mistään ei vaan tiedä miksi saat kuurin kestolta just x, reseptissä pitäisikin siis olla jonkinlaiset tieteelliset perustelut jotta niihin voisi itsekin ottaa kantaa :). Toisaalta myöskin sanotaan ettei ”saa” turhaan syödä, mutta vähän pitkä kuuri nyt kuitenkin ehkä eri asia kuin kiinalainen pistämässä pilleriä poskeen koska normi flunssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692

Tyypillisesti metronidatsoliin yhdistetty antabusreaktio, mutta tämän perusteella sen mekanismi ei johtune acetaldehydin kertymisestä (myrkytysreaktio) vaan jostain muusta mekanismista tai sitten vaikutus on yksilöllinen.
Kiitos tuosta, tuskin sitten tarvii edes kikkailla mitään, vetää pillerit ja viinat normaalisti kitusiin. Lääke lienee ”tyyppihyväksytty” joskus miekka ja kivi niin ohjeethan on sen mukaiset mitä silloin parhaalla tiedolla on arvottu.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 655
Kiitos tuosta, tuskin sitten tarvii edes kikkailla mitään, vetää pillerit ja viinat normaalisti kitusiin. Lääke lienee ”tyyppihyväksytty” joskus miekka ja kivi niin ohjeethan on sen mukaiset mitä silloin parhaalla tiedolla on arvottu.
Ei mitään kikkailuja vaan kunnon puli puli käyntiin. :D Jos tulee oireita (en usko), niin ei ne pienessä jurrissa haittaa, jos pahka vähän punottaa, eikä ole kuolemaksi. Punottaa pahka kesälläkin, kun ottaa mökillä bisukkaa auringossa ja kesänriennoissa.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
reseptissä pitäisikin siis olla jonkinlaiset tieteelliset perustelut jotta niihin voisi itsekin ottaa kantaa
Kyllähän tuolta google scholarin puolelta löytyy ihan laajastikin vapaasti luettavissa olevia tieteellisiä perusteluita. Jos ei halua ihan niin tieteellisiä perusteluita niin pharmaca fennicakin on ilmaiseksi selattavissa netistä. Ei niitä monen sadan sivun perusteluita kannata jokaiselle potilaalle tulostella reseptien liitteenä.
Jos lyhyempi kuuri lääketieteellisesti yksilölle riittää niin en minä ainakaan ole maailmaa parantamassa pidemmällä kuurilla ja samalla jätä omia tarpeita sivuun (jos sellaisia just siinä hetkessä on) saamatta aiheesta minkäänlaista kompensaatiota.
Kyllä se sinua ja sinun leikkaushaavaasi varten on, eikä muuta maailmaa. Joku stafylokokkisepsis vituttaa sitten kuitenkin enimmäkseen sinua.

Siinä voit kyllä olla oikeassa, että kuuri on liian pitkä ja pärjäisit vähemmälläkin. Ja ehkä profylaksiassa lääkityksen keskeytyksen riskit pienemmät kuin aktuaalisen infektion hoidossa.

Ite kyllä popsisin nuo pillerit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ei mitään kikkailuja vaan kunnon puli puli käyntiin. :D Jos tulee oireita (en usko), niin ei ne pienessä jurrissa haittaa, jos pahka vähän punottaa, eikä ole kuolemaksi. Punottaa pahka kesälläkin, kun ottaa mökillä bisukkaa auringossa ja kesänriennoissa.
Joo ei meinaa pään punoitus mitään. Mä tosiaan olin alunperin ihan toisenlaisessa käsityksessä noista oireista tyyliin laatta lentää, pää hiton kipeä eli ihan kuin oikein kova kunnollinen darra ja että tuon voisi saada vetämällä 1 mojiton kitusiin. Tämmöinen luonnollisesti ei houkutellut yhtään kun ns. tuotto&panos ei kohtaisi yhtään.
Ite kyllä popsisin nuo pillerit.
Juu niin teen minäkin (ja repseptillä olevan ohjeen mukaan) saatuani tästä threadista nyt lisää sellaista omaa agendaa tulevaa tietoa joka vielä läpäisi oman löyhän lähdekritiikin.

Kiitokset osallisille ja katsotaan sitten myöhemmin että miten kävi :).
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 655
Joo ei meinaa pään punoitus mitään. Mä tosiaan olin alunperin ihan toisenlaisessa käsityksessä noista oireista tyyliin laatta lentää, pää hiton kipeä eli ihan kuin oikein kova kunnollinen darra ja että tuon voisi saada vetämällä 1 mojiton kitusiin. Tämmöinen luonnollisesti ei houkutellut yhtään kun ns. tuotto&panos ei kohtaisi yhtään.
Juu niin teen minäkin (ja repseptillä olevan ohjeen mukaan) saatuani tästä threadista nyt lisää sellaista omaa agendaa tulevaa tietoa joka vielä läpäisi oman löyhän lähdekritiikin.

Kiitokset osallisille ja katsotaan sitten myöhemmin että miten kävi :).
Punainen on joulun väri :kippis: Hauskaa joulua ! :)
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Onko nyt jotain erityistä räkätautia liikenteessä? Ollut flunssan tapaista jo reilut kaksi viikkoa, välillä pientä kuumettakin. Muutama päivä oli melkein oireeton mutta paukahti uudelleen.

Kolme päivää ennen kuin tauti alkoi otin influenssarokotuksen, varmaan sattumaa? Edellisen kerran otin vastaavan rokotuksen 1994 ja sinä talvena olin monta kertaa kipeä. Voi olla huonoa tuuriakin mutta normaalisti sairastan yhden viikon (tai 7 päivän) flunssan vuodessa. Koronarokotusten innoittamana menin tuonkin piikin ottamaan, tais olla toka ja vika kerta!
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 560
Onko nyt jotain erityistä räkätautia liikenteessä? Ollut flunssan tapaista jo reilut kaksi viikkoa, välillä pientä kuumettakin. Muutama päivä oli melkein oireeton mutta paukahti uudelleen.
Jaa a mut sama juttu. Paitsi et kuume tuli 5 päivää rokotteen jälkeen. Luulen et johtuu siitä että piikki tilapäisesti alentaa vastustuskykyä ja sitten tarttui joku muu pöpö. Tästä on Off kuumeesta nauttinut nyt 5 päivää kohta.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Onko nyt jotain erityistä räkätautia liikenteessä? Ollut flunssan tapaista jo reilut kaksi viikkoa, välillä pientä kuumettakin. Muutama päivä oli melkein oireeton mutta paukahti uudelleen.
Terveystalon digihoitaja sanoi, että on jotain pitkittynyttä flunssaa paljon hänen asiakkaillaan ollut.

Itsellä alkoi "normiflunssa" viime viikon maanantaina, eli kurkkukipua, nuhaa ja yskää lähinnä. Perjantaina nosti sitten kuumeen ja lauantaina hengitys kävi vähän raskaaksi. Kävin lekurilla maanantaina, joka totesi, että tauti on nyt keuhkoissa -> viikko saikkua ja ab-kuuri.

Yleensähän tuollaisessa hengitystieinfektion uudelleen pahentumisessa suositellaan lääkärillä käyntiä juuri tuon riskin vuoksi, joka itsellä nyt konkretisoitui.

En usko influenssarokotteen olevan yhteydessä asiaan ainakaan suoraan, koska se ei sisällä eläviä taudinaiheuttajia. Tuohon Gespardin ehdottamaan rokotteen aiheuttamaan immunosuppressiiviseen vaikutukseen en osaa mitään valistunutta sanoa, voihan se niin tehdä? Ainakin subjektiivisesti arvioiden moni kertoo sairastuneensa johonkin räkätautiin melkein minkä tahansa rokotteen jälkeen.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 560
Yleensähän tuollaisessa hengitystieinfektion uudelleen pahentumisessa suositellaan lääkärillä käyntiä juuri tuon riskin vuoksi, joka itsellä nyt konkretisoitui.
Pääseeköhän sinne edes. Kyllähän tämä vähän huolestuttaa kun alkoi parantua jo ja tuli sitten takaisin.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Pääseeköhän sinne edes. Kyllähän tämä vähän huolestuttaa kun alkoi parantua jo ja tuli sitten takaisin.
Voihan ne ajat kiven alla olla. Viime aikojen uutisointia kun on seurannut niin kaikki kivet kannattaa kyllä kääntää ennen kuin lähtee päivystykseen. Siellä saattaa vierähtää tovi jos toinenkin.

Hoitaja-aikoja ainakin saanee paremmin ja kyllä sielläkin pika-crp:n saa ja osa pystyy keuhkotkin kuuntelemaan. Kun tauti on jo päiviä ollut niin kohtuullisen suurella todennäköisyydellä keuhkoissa ei mitään hoitoa vaativaa tulehdusta ole meneillään, jos nuo molemmat on kunnossa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 174
Varmaan jotain on. Mulla ei ole kyllä ollut mitään n. 20 vuoteen. Ennen tuntui ikävää rintakipua, kun sairastin flunssan, mutta eipä ole mitään ollut nyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kysytäänpäs vielä itsesulavilla ompeleilla paljuttelusta kun tässä jo päästiin ohjeistuksien venyttämisen makuun. Eli sen ’antabus’ viinan lisäksi olisi toki mukava paljutellakin :).

HUS ohjeistaa 12pv, satasairaala samasta 10pv ja TYKS vissin 14pv. Lisäksi voisin vannoa että HUSissa vieruskaverille olisi sanottu 7pv (lähti samana päivänä leikkauksesta).

Jos pelkästään virallisissa ohjeissa jo +-20% niin ei tuokaan kovin eksaktia tiedettä voi olla :). Itsellä aattoillalla tasan 8pv täynnä ja joulupäivänä sitten 9pv, haavat eivät ole vuotaneet pisaraakaan ja omaan silmään näyttää tosi nätiltä jo nyt.

Uhka/mahdolllisuus, palju vai henki :)? Tarkennetaan vielä sen verran että vesi olisi kuitenkin uutta eikä
3vk lionnutta. Onko tuossa käytännössä mitään realistista riskiä (bakteeripesäkehän se palju on) ja vaikuttaako lilluttelun pituus (esim 1/2h vs 2h) olennaisesti asiaan? Entäs jos vippaa vielä kloorit/tabut uuden veden sekaan?
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Kysytäänpäs vielä itsesulavilla ompeleilla paljuttelusta kun tässä jo päästiin ohjeistuksien venyttämisen makuun. Eli sen ’antabus’ viinan lisäksi olisi toki mukava paljutellakin :).

HUS ohjeistaa 12pv, satasairaala samasta 10pv ja TYKS vissin 14pv. Lisäksi voisin vannoa että HUSissa vieruskaverille olisi sanottu 7pv (lähti samana päivänä leikkauksesta).

Jos pelkästään virallisissa ohjeissa jo +-20% niin ei tuokaan kovin eksaktia tiedettä voi olla :). Itsellä aattoillalla tasan 8pv täynnä ja joulupäivänä sitten 9pv, haavat eivät ole vuotaneet pisaraakaan ja omaan silmään näyttää tosi nätiltä jo nyt.

Uhka/mahdolllisuus, palju vai henki :)? Tarkennetaan vielä sen verran että vesi olisi kuitenkin uutta eikä
3vk lionnutta. Onko tuossa käytännössä mitään realistista riskiä (bakteeripesäkehän se palju on) ja vaikuttaako lilluttelun pituus (esim 1/2h vs 2h) olennaisesti asiaan? Entäs jos vippaa vielä kloorit/tabut uuden veden sekaan?
Jos haava on ummessa ja syöt antibioottia nii kai se tulehdusriski aika pieni on kahdeksantena päivänä operaatiosta. En osaa arvioida vaikuttaako haavan sijainti tai laajuus tähän miten paljon. Realistinen riski lienee olemassa niin kauan kun sulamattomat ompeleet kulkee ihon läpi, tämä lienee tässä skenaariossa todennäköisin infektioportti. Joissain potilasohjeissa puhutaan, että uida voisi jo viikonkin jälkeen sulavien ompeleiden laitosta, mutta osin nuo on operaatiokohtaisia ja ehkä eri lankojen sulamisnopeuksissakin voi olla eroja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Jos haava on ummessa ja syöt antibioottia nii kai se tulehdusriski aika pieni on kahdeksantena päivänä operaatiosta. En osaa arvioida vaikuttaako haavan sijainti tai laajuus tähän miten paljon. Realistinen riski lienee olemassa niin kauan kun sulamattomat ompeleet kulkee ihon läpi, tämä lienee tässä skenaariossa todennäköisin infektioportti. Joissain potilasohjeissa puhutaan, että uida voisi jo viikonkin jälkeen sulavien ompeleiden laitosta, mutta osin nuo on operaatiokohtaisia ja ehkä eri lankojen sulamisnopeuksissakin voi olla eroja.
Uimisesta (koska käyn uimassa, mut en nyt varsinaisesti ajatellut ompeleita vaan sorkittuja sisäelimiä) kysyin erikseen ja sanottiin et joulun jälkeen tervemenoa. Mahassa on vekit.

Toisin sanoen jos ompeleen pää pikkusen vetäessä jää käteen niin se o ainakin sulanut, muuten sitten prommillejen alentama harkintakyky ratkaisee :)?
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Uimisesta (koska käyn uimassa, mut en nyt varsinaisesti ajatellut ompeleita vaan sorkittuja sisäelimiä) kysyin erikseen ja sanottiin et joulun jälkeen tervemenoa. Mahassa on vekit.

Toisin sanoen jos ompeleen pää pikkusen vetäessä jää käteen niin se o ainakin sulanut, muuten sitten prommillejen alentama harkintakyky ratkaisee :)?
Joo voihan ne päät jäädä vähän kiinni siihen haavan pintaan, mutta tietysti kovin voimakkaasti niitä ei parane kokeillessa mennä repimään. Ei se nyt mitään ihan suoraa itsetuhoisuutta ainakaan ole, jos näillä spekseillä paljuun päätyy.

Ja oli tai ei niin luultavasti menet kuitenkin, koska olet kännissä paljun läheisyydessä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Joo voihan ne päät jäädä vähän kiinni siihen haavan pintaan, mutta tietysti kovin voimakkaasti niitä ei parane kokeillessa mennä repimään. Ei se nyt mitään ihan suoraa itsetuhoisuutta ainakaan ole, jos näillä spekseillä paljuun päätyy.

Ja oli tai ei niin luultavasti menet kuitenkin, koska olet kännissä paljun läheisyydessä :D
Ja mikä parasta niin paljulla saa sit loppukropan punaseks niin (mahdollinen) pään punasuus ei oo niin silmiin pistävää:) - tässä ei ole kuin ’mahdollisuuksia’ tarkemmin ajatellessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Luvattu metronidatsoli-raportti: ei havaittu minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Alkoholia tuli vedettyä ainakin 0,5L viinapullon verran ettei ihan pariin kaljaan jäänyt ja tänään jatkunut samoilla sävelillä.

Myös tunti paljussa haavojen kanssa eilen ja vielä hengissä, mutta se nyt varmaan muutenkin tulisi myöhemmin jos tullakseen, mutta eihän tuo nyt sinänsä piiiiitkästä suihkusta eroa :).

Käsittämättömät ohjeet kyllä lääkkeessä, ei voi muuta lausua…
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
En tiedä voiko varsinaisesti sanoa, että mulla olisi ikänäköä, koska näen lähelle ihan hyvin ilman silmälaseja.

Ongelma onkin se, että kaukolasien kanssa näen lähelle huonommin. Tämäkään ei ole lasien kanssa ongelma, koska lasit voi ottaa pois tai katsoa lähelle lasien "ohi". Mutta piilarien kanssa tämä on ongelma. Monitehopiilareita on toki olemassa, mutta ei niitä näyttäisi saavan 0-teholla lähinäköä varten!? Mulle siis ilmeisesti riittäisi, että lähialue olisi nollateholla ja kaukoalue sitten normaalilla kaukolasien teholla...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
79
Kysympä täältä jos on viisautta, käsitän että reisiluussa olisi hius murtuma ja kierukka kärsinyt polvessa, kauanko menee että tollanen luutuu ja tarkistetaanko tuo uudella magneetilla?, ihmettelen kun tosi nihkeästi antoi inffoa lääkäri eikä mitään lastaa tai keppejä määränny onko tämä normaalia? sekavaa lääkäri jargonia mulle tuo teksti..

tibian lateraalikondyylissä posteriorisesti on intensiivistä paikallista ödeemiä ja aivan posteriorisesti näkyy subkondulaaninen skleroosilinja.
Sopii hyväaseentoiseen kompressiomurtumaan .rustossa ei näkyvää fissuuraa.muuallakaan ei näy rustovaurioita.
Lateraalimeniskin etusarvessa root-alueella on horisontaali fissuura,fläppimäinen pieni kieleke suuntautuu ylöspäin mediaalisesti.mediaalimeneskissä ei näy repeämää. kollateraalit ja popliteusjänne ovat säännölliset.ristisiteet säännölliset.ekstensorijänteet normaalit.patellofemoraaliliganmentit siistit. polvessa kohtalainen effuusio.
-tibian lateraalikondyylin posteriorinen hyväasentoionen kompressio murtuma.
-lateriaalimeniskin etusarven root-alueen repeämä.
tässä vaiheessa ei leikkaushoidon tarvetta. annetaan murtuman parantua rauhassa. root vamman kohtalo selviää sitten jatkossa ohjattu ft-aiheellista 10-12krt. kontrolli 1kk.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Kysympä täältä jos on viisautta, käsitän että reisiluussa olisi hius murtuma ja kierukka kärsinyt polvessa, kauanko menee että tollanen luutuu ja tarkistetaanko tuo uudella magneetilla?, ihmettelen kun tosi nihkeästi antoi inffoa lääkäri eikä mitään lastaa tai keppejä määränny onko tämä normaalia? sekavaa lääkäri jargonia mulle tuo teksti..

tibian lateraalikondyylissä posteriorisesti on intensiivistä paikallista ödeemiä ja aivan posteriorisesti näkyy subkondulaaninen skleroosilinja.
Sopii hyväaseentoiseen kompressiomurtumaan .rustossa ei näkyvää fissuuraa.muuallakaan ei näy rustovaurioita.
Lateraalimeniskin etusarvessa root-alueella on horisontaali fissuura,fläppimäinen pieni kieleke suuntautuu ylöspäin mediaalisesti.mediaalimeneskissä ei näy repeämää. kollateraalit ja popliteusjänne ovat säännölliset.ristisiteet säännölliset.ekstensorijänteet normaalit.patellofemoraaliliganmentit siistit. polvessa kohtalainen effuusio.
-tibian lateraalikondyylin posteriorinen hyväasentoionen kompressio murtuma.
-lateriaalimeniskin etusarven root-alueen repeämä.
tässä vaiheessa ei leikkaushoidon tarvetta. annetaan murtuman parantua rauhassa. root vamman kohtalo selviää sitten jatkossa ohjattu ft-aiheellista 10-12krt. kontrolli 1kk.
4-6 viikkoa. Parin viikon päästä voi olla jo niin hyvässä kunnossa ettei huomaakaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 458
Viestejä
4 162 682
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom