Terveyshuolet

Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Itse olen kärsinyt mystisistä oireista jo yli 5v, ja koko ajan vointi huononee tai tulee uusia oireita. Lääkärit ei ole löytäneet mitään selitystä ja lähes kaikki mahdollinen tutkittu
Tässä on vain osa oireistani:
- näköhäiriöitä
- kuulohäiriöita esim tinnutus
- huimaus
- kasvojen, käsien ja jalkojen kihelmöinti
- mustelma herkkyys
- väsymys ja voimattomuus (energian puute)
- rasituksen kesto huono (vointi huononee jos harrastaa liikuntaa)
- huono vointisuus
- leposyke vaihtelee, välillä turhan korkea (ei kuitenkaan rytmihäiriöitä)
- verenpaine vaihtelee, välillä liian alhaalla ja välillä korkea
- vatsaoireita
- …
Alkaa huumori loppumaan
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Itse olen kärsinyt mystisistä oireista jo yli 5v, ja koko ajan vointi huononee tai tulee uusia oireita. Lääkärit ei ole löytäneet mitään selitystä ja lähes kaikki mahdollinen tutkittu
Tässä on vain osa oireistani:
- näköhäiriöitä
- kuulohäiriöita esim tinnutus
- huimaus
- kasvojen, käsien ja jalkojen kihelmöinti
- mustelma herkkyys
- väsymys ja voimattomuus (energian puute)
- rasituksen kesto huono (vointi huononee jos harrastaa liikuntaa)
- huono vointisuus
- leposyke vaihtelee, välillä turhan korkea (ei kuitenkaan rytmihäiriöitä)
- verenpaine vaihtelee, välillä liian alhaalla ja välillä korkea
- vatsaoireita
- …
Alkaa huumori loppumaan
Jos toi on totta,ni aika PAHA!! Ihme ettei tutkimusissakaa oo löydetty mitää..
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Itse olen kärsinyt mystisistä oireista jo yli 5v, ja koko ajan vointi huononee tai tulee uusia oireita. Lääkärit ei ole löytäneet mitään selitystä ja lähes kaikki mahdollinen tutkittu
Tässä on vain osa oireistani:
- näköhäiriöitä
- kuulohäiriöita esim tinnutus
- huimaus
- kasvojen, käsien ja jalkojen kihelmöinti
- mustelma herkkyys
- väsymys ja voimattomuus (energian puute)
- rasituksen kesto huono (vointi huononee jos harrastaa liikuntaa)
- huono vointisuus
- leposyke vaihtelee, välillä turhan korkea (ei kuitenkaan rytmihäiriöitä)
- verenpaine vaihtelee, välillä liian alhaalla ja välillä korkea
- vatsaoireita
- …
Alkaa huumori loppumaan
Nämäkin on juuri perinteisiä oireita, mistä on todella vaikea sanoa mitään varmaa. Eli oireita, "jotka eivät näy missään" ja ovat täten herkästi pelkästään psyykkisiäkin. Todella yleistä esim. masennuksessa tms. ja erilaisten lääkkeiden kanssa.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Nämäkin on juuri perinteisiä oireita, mistä on todella vaikea sanoa mitään varmaa. Eli oireita, "jotka eivät näy missään" ja ovat täten herkästi pelkästään psyykkisiäkin. Todella yleistä esim. masennuksessa tms. ja erilaisten lääkkeiden kanssa.
Juu, lääkärit ovat lähinnä epäilleet stressiä tai psyykkisiä syitä. Olen kokeillut useampaa psyyke/masennuslääkettä, mutta en ole huomannut mitään vaikutusta. Ainoastaan Rivatril auttoi muutaman kuukauden, mutta sitten teho loppui. Eikä noiden lääkkeiden lopettaminenkaan aiheuttanut mitään. Tällä hetkellä ei ole muuta lääkitystä kuin pramipeksoli (levottomat jalat).
Omasta mielestä elimistö on vain totaalisen sekaisin; hormonisäätely, aineenvaihdunta, hermosto. En usko mihinkään vakavaan sairauteen kun oireet kehittyneet hyvin hitaasti. Mutta en käsitä miksi elimistö on sekaisin (yritän minimoida kaikkia stressitekijöitä)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Itse olen kärsinyt mystisistä oireista jo yli 5v, ja koko ajan vointi huononee tai tulee uusia oireita. Lääkärit ei ole löytäneet mitään selitystä ja lähes kaikki mahdollinen tutkittu.
On noita vatsaoireita, niin oletko kokeillut exclusion dieettiä, mikä nyt sitten on sen oikea suomennos. Sitä kautta osa on löytänyt ruoka-aineita mitkä laittaa suolistoa sekaisin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Itse olen kärsinyt mystisistä oireista jo yli 5v, ja koko ajan vointi huononee tai tulee uusia oireita. Lääkärit ei ole löytäneet mitään selitystä ja lähes kaikki mahdollinen tutkittu
Tässä on vain osa oireistani:
- näköhäiriöitä
- kuulohäiriöita esim tinnutus
- huimaus
- kasvojen, käsien ja jalkojen kihelmöinti
- mustelma herkkyys
- väsymys ja voimattomuus (energian puute)
- rasituksen kesto huono (vointi huononee jos harrastaa liikuntaa)
- huono vointisuus
- leposyke vaihtelee, välillä turhan korkea (ei kuitenkaan rytmihäiriöitä)
- verenpaine vaihtelee, välillä liian alhaalla ja välillä korkea
- vatsaoireita
- …
Alkaa huumori loppumaan
Onko selkärangan tilaa tarkastettu? Niskassa myöskin kaikki ok?
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Oliko se maanataina ku otin vahingossa 5mg Bisoproliia,vaik annos 2.5

No tuskin noin pieni mitään merkkaa!?
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Oon viimiset 2kk yrittäny vähentää röökinpolttoa,et kerran puoles tunnis..ei sekään kyl hyvä ole..

En oo dokannu säännöllisesti enää 2014 jälkeen..
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
On kyllä pistäny miettimään et faijan broidi oli SM-tason juoksija ja todella kovassa kunnossa,mut sydän petti...

Ehkä aiempaan ekaan sydänkohtaukseen ei suhtauduttu tarpeeksi vakavasti tai sitten se vaan meni näin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Itse olen kärsinyt mystisistä oireista jo yli 5v, ja koko ajan vointi huononee tai tulee uusia oireita. Lääkärit ei ole löytäneet mitään selitystä ja lähes kaikki mahdollinen tutkittu
Tässä on vain osa oireistani:
- näköhäiriöitä
- kuulohäiriöita esim tinnutus
- huimaus
- kasvojen, käsien ja jalkojen kihelmöinti
- mustelma herkkyys
- väsymys ja voimattomuus (energian puute)
- rasituksen kesto huono (vointi huononee jos harrastaa liikuntaa)
- huono vointisuus
- leposyke vaihtelee, välillä turhan korkea (ei kuitenkaan rytmihäiriöitä)
- verenpaine vaihtelee, välillä liian alhaalla ja välillä korkea
- vatsaoireita
- …
Alkaa huumori loppumaan
Juu, lääkärit ovat lähinnä epäilleet stressiä tai psyykkisiä syitä. Olen kokeillut useampaa psyyke/masennuslääkettä, mutta en ole huomannut mitään vaikutusta. Ainoastaan Rivatril auttoi muutaman kuukauden, mutta sitten teho loppui. Eikä noiden lääkkeiden lopettaminenkaan aiheuttanut mitään. Tällä hetkellä ei ole muuta lääkitystä kuin pramipeksoli (levottomat jalat).
Omasta mielestä elimistö on vain totaalisen sekaisin; hormonisäätely, aineenvaihdunta, hermosto. En usko mihinkään vakavaan sairauteen kun oireet kehittyneet hyvin hitaasti. Mutta en käsitä miksi elimistö on sekaisin (yritän minimoida kaikkia stressitekijöitä)
Onko muuten lääkärit epäilleet esim fibromyalgiaa?

Mullakin on vähän tinnitusta, tuo ei onneksi mitää vaarallista taitaisi olla? Ehkä olisi ollut liian kovia ääniä ja johtuisi siitä omalla kohdalla.

Mulla lääkäri laittoin yhtenä tuon fibromyalgian aikoinaan, mutta en ole varma onko sitä edes :) Jalat ja kädet on vaihtelevasti kipeät, mutta yleensä vain jalat (jos nekään). Mulla menee masennukseen 300mg Venlafaxin ja lääke kai saattaisi auttaa vähän myös kipuun. Joskus olen kai kokeillut vähentää lääkettä, mutta minusta olo huononee.

Millaisia näköhäiriöitä sulla? Mullakin näkö saattaa joskus huonontua "suttuiseksi" migreenin auran takia. Menee kumminkin ohi. Myös tunnottomuutta vasemmalla puolella vartaloa saattaa olla migreenin takia (on joskus ollut), mutta samoin sekin menee ohi. Varalta tehtiin myös pään magneettikuvaus, mutta ilmeisesti täysin normaalilta näytti kuvaus.

Joskus myös huimannut, mutta täysin normaalia omalla kohdalla, jos vaikka oon noussut liian nopeasti. Ei ole kyllä enää edes yhtään huimannut.

Mutta sulla on niin paljon kaikkea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Kannattaa ensin rauhoittua ja lähteä liikkeelle siitä ensimmäisestä askeleesta. Aikoinaan hoitoalalla ollessa leponexia napostelevilla oli järkiään hieman koholla olevaa verenpainetta, niinkuin sinullakin. Eikä siinä mitään kummallista ollut. Outo olo nyt voi johtua monesta muustakin asiasta ja ihan mielenterveydellisistäkin syistä.
Joo. Tuosta lääkkeestä en itse tiedä, mutta ilmeisesti tehokas lääke. Eli auttaa, mutta olisi myös haittavaikutuksia.

Niinkun mainuttu, niin rauhassa, että ei mieli aivan laukkaisi. Tuskinpa on mitään hätää. Mutta lääkärille, niin lääkäri osaa selittää tilanteen? Eli kysyä lääkäriltä perusteluja?

Usein kun itse tuntee tai keksii jotain outoa, niin sitä voi alkaa kehittelemään vaikka mitä. Mieli ja fyysinen olo, kun ainakin joillakin menee käsi kädessä. Jos siis joku tuosta tekstistäni ymmärtää jotain :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Sitä paremmalla syyllä lääkäriin. Varmistavat nopeesti ekg:llä ja labroilla, että kaikki on kuten pitääkin.
Joo. Hyvä olisi lääkärissä varmistaa.

1. Hoitoannos normaalisti 300-500mg, eli tuo 600 saattaisi tuoda vähäsen lisää haittavaikutuksia. En toki asiasta mitään tiedä.

2. Etenkin hoidon alussa ilmenee tuollaista "samanlaista". Eli siis onkohan lääkkeet menneet varmasti säännöllisesti? Jos on unohtunut, niin voisiko jotain alkuoireita tulla uudestaan?


"Annos nostetaan 3–4 viikon kuluttua hoitovasteen ja haittavaikutusten mukaan määrään 300–500 mg/vrk. Jos hoitovastetta ei saada tällä annoksella, annosta voidaan asteittain nostaa määrään 900 mg/vrk. Vuorokausiannos jaetaan kahteen annokseen siten, että suurempi osa annoksesta annetaan lääkkeen sedatiivisuuden vuoksi iltaisin. Yli 600 mg:n vuorokausiannoksella n. 15 % potilaista saa epileptisiä kouristuksia, jonka vuoksi lääkitykseen liitetään usein suuremmilla annoksilla epileptisiä kouristuksia estävä lääke. Väsymys on klotsapiinin tavallisin haittavaikutus. Etenkin hoidon alussa ilmenee usein pulssin kiihtymistä sekä seisomaan noustessa verenpaineen laskua ja huimausta. Näiden oireiden ollessa voimakkaita ja jatkuvia on syytä kääntyä heti lääkärin puoleen, koska niiden syynä voi joskus harvoin olla jopa hengenvaarallinen sydänlihaksen toiminnan häiriö eli kardiomyopatia."

 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Joo. Hyvä olisi lääkärissä varmistaa.

1. Hoitoannos normaalisti 300-500mg, eli tuo 600 saattaisi tuoda vähäsen lisää haittavaikutuksia. En toki asiasta mitään tiedä.

2. Etenkin hoidon alussa ilmenee tuollaista "samanlaista". Eli siis onkohan lääkkeet menneet varmasti säännöllisesti? Jos on unohtunut, niin voisiko jotain alkuoireita tulla uudestaan?


"Annos nostetaan 3–4 viikon kuluttua hoitovasteen ja haittavaikutusten mukaan määrään 300–500 mg/vrk. Jos hoitovastetta ei saada tällä annoksella, annosta voidaan asteittain nostaa määrään 900 mg/vrk. Vuorokausiannos jaetaan kahteen annokseen siten, että suurempi osa annoksesta annetaan lääkkeen sedatiivisuuden vuoksi iltaisin. Yli 600 mg:n vuorokausiannoksella n. 15 % potilaista saa epileptisiä kouristuksia, jonka vuoksi lääkitykseen liitetään usein suuremmilla annoksilla epileptisiä kouristuksia estävä lääke. Väsymys on klotsapiinin tavallisin haittavaikutus. Etenkin hoidon alussa ilmenee usein pulssin kiihtymistä sekä seisomaan noustessa verenpaineen laskua ja huimausta. Näiden oireiden ollessa voimakkaita ja jatkuvia on syytä kääntyä heti lääkärin puoleen, koska niiden syynä voi joskus harvoin olla jopa hengenvaarallinen sydänlihaksen toiminnan häiriö eli kardiomyopatia."

Eli kardiologille pitäs mennä yksityiselle esim.Dextraan??

Yleislääkäristä ei ole hyötyä??
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
200
Polta lisää tupakkaa, se pienentää Leponexin pitoisuutta veressä. Tai sitten juttele lääkärin kanssa, josko Leponexin annosta voisi laskea, jos aiot polttaa vähemmän myös jatkossa.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Polta lisää tupakkaa, se pienentää Leponexin pitoisuutta veressä. Tai sitten juttele lääkärin kanssa, josko Leponexin annosta voisi laskea, jos aiot polttaa vähemmän myös jatkossa.
Mä oon nyt yrittäny pysyä siinä et kerran puoles tunnis rööki..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Läkkeen vaikutus ja vähentäminenkään ei vaikuta aivan heti, että tilannetta pitäisi sitten seurata vähän pitempään.

Korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
Ilmeisesti sulla menee nyt 6*100mg/vrk Leponexia. Jos olisin itse samassa tilanteessa, niin riskillä koittaisin vähentää yhden tabletin pois. En tiedä sitten mitä siitä seuraisi? Lääkärille olisi varmaan hyvä ilmoittaa, että saisiko noin tehdä?
Leponex ei ole kenelläkään huvin vuoksi käytössä vaan ihan tositarpeeseen. En suosittele Dzekoota ottamaan tällaisia vinkkejä vastaan vaan käyttämään lääkettä ohjeen mukaan. Klotsapiinipitoisuutta kyllä seurataan säännöllisesti. Suomi on täynnä ikäviä esimerkkejä siitä miten käy kun psyykelääkkeitä säädetään itse tai tuttujen ohjeistamana. Hoitavaan psykiatriin kannattaa olla yhteydessä jos lääke asiat mietityttää.
Jm82 viestissä oikeastaan 2 viimeistä lausetta on vain täyttä asiaa :)
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Toi annos väsyttää niin paljon illalla tai siis yöllä et hyväku jaksaa vessaan raahautua kuselle..
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Onko muuten lääkärit epäilleet esim fibromyalgiaa?

Mullakin on vähän tinnitusta, tuo ei onneksi mitää vaarallista taitaisi olla? Ehkä olisi ollut liian kovia ääniä ja johtuisi siitä omalla kohdalla.

Mulla lääkäri laittoin yhtenä tuon fibromyalgian aikoinaan, mutta en ole varma onko sitä edes :) Jalat ja kädet on vaihtelevasti kipeät, mutta yleensä vain jalat (jos nekään). Mulla menee masennukseen 300mg Venlafaxin ja lääke kai saattaisi auttaa vähän myös kipuun. Joskus olen kai kokeillut vähentää lääkettä, mutta minusta olo huononee.

Millaisia näköhäiriöitä sulla? Mullakin näkö saattaa joskus huonontua "suttuiseksi" migreenin auran takia. Menee kumminkin ohi. Myös tunnottomuutta vasemmalla puolella vartaloa saattaa olla migreenin takia (on joskus ollut), mutta samoin sekin menee ohi. Varalta tehtiin myös pään magneettikuvaus, mutta ilmeisesti täysin normaalilta näytti kuvaus.

Joskus myös huimannut, mutta täysin normaalia omalla kohdalla, jos vaikka oon noussut liian nopeasti. Ei ole kyllä enää edes yhtään huimannut.

Mutta sulla on niin paljon kaikkea.
Oireeni sopisi parhaiten munuaisten vajaatoimintaan, minulla on lähes kaikki tohon liittyvät oireet:

Myös kreatiniiniarvot ovat hieman koholla (100-125) ja siitä lasketut eGFR arvot alle raja-arvon, mutta noi eivät ole riittävän huonoja jotta lääkärit epäilisi vajaatoimintaa. Muut munuaiseen liittyvät arvot ovat ok.
Selässä munuaisten kohdalla vihlaisee välillä.
Käyn säännölisesti salilla, mutta 2-3krt/vk n. 30min kerralla, joten en usko että toi nostaa krea arvoja :hmm:. Käyn myös kävelemässä säännöllisestä. Kevyt liikuntaa lieventää oireitani.
En myöskään syö proteiiniä/lihaa niin isoja määriä että vaikuttaisi kreatiniini arvoihin.

Oma arvio on että munuaiset ovat ok, mutta joku kuormittaa munuaisia.

Ja lähes kaikki mun oireet ovat jaksottaisia, välillä on huonompia kausia ja välillä parempia. Ja isoja vaihteluja myös päivien välillä.

Huimaus on jatkuvaa (ns humalainen olo), ja liikunta tai vaativampi aivotyö voi pahentaa sitä. Pahimmillaan huimaus on niin voimakasta ettei pysty työskentelemään.
Näköongelmat ovat lähinnä lumisade silmissä, sekä eräänlaista heiluntaa katsepisteen ulkopuolella. Esim. jos kohdistaa katseen taulun keskikohtaan, niin kehykset värisee/heiluu. Mutta nämä näköongelmat ei ole niin pahoja että haittaisi, lähinnä joutuu keskittymään normaalia enemmän lukemiseen.
Kuulo-ongelmina on tinnituksen (jatkuva, mutta ei kovin paha) lisäksi on paineen tunne korvissa ja erilaiset suhahdukset. Satunnaisesti tinnitus voimistuu yhtäkkiä jommassa kummassa korvassa ja tällöin myös kuulo heikkenee, mutta tämä menee ohi muutamassa kymmenessä sekunnissa. Yleisesti nämä kuulo-ongelmat häiritsee vain keskittymistä, sekä kuulemista meluisessa paikassa (ravintolat tms).

Toinen sairaus johonka oireet voisi sopia on krooninen väsymysoireyhtymä; mielestäni täytän kriteerit. Yksi työterveyslääkäri epäilikin tätä, mutta jostain syystä lääkäri vaihtui toiseen ja uusi lääkäri ei näe että kyseessä olisi krooninen väsymysoireyhtymä.

Fibromyelgiaa ei kukaan lääkäri epäillyt, mutta kivut ei ole olleet missään vaiheessa ongelma. Hieman sormien niveliä jomottaa, mutta kipu niin lievää ettei siitä ole haittaa. Ohimoa jomottaa usein, mutta tämä on enemmänkin paineen tunnetta kuin kipua.
Lähinnä vain krampit aiheuttaa kipua. Useimmiten pohkeet ja selkä (lapaluiden välistä) kramppaa.

Aivojen magneettikuvaus on tehty kahdesti ja todettu aivolisäkkeessä ns. empty sella. Mutta tämä ei yleensä aiheuta oireita, jolloin lääkärit eivät ole noteerannut tota.
Tosin kasvuhormoni on mitattu 6-7krt ja aina se on ollut 0, mutta lääkärit ei näe tätä ongelmana. Muut aivolisäkkeen hormonit ovat olleet raja-arvojen sisällä.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Leponex ei ole kenelläkään huvin vuoksi käytössä vaan ihan tositarpeeseen. En suosittele Dzekoota ottamaan tällaisia vinkkejä vastaan vaan käyttämään lääkettä ohjeen mukaan. Klotsapiinipitoisuutta kyllä seurataan säännöllisesti. Suomi on täynnä ikäviä esimerkkejä siitä miten käy kun psyykelääkkeitä säädetään itse tai tuttujen ohjeistamana. Hoitavaan psykiatriin kannattaa olla yhteydessä jos lääke asiat mietityttää.
Jm82 viestissä oikeastaan 2 viimeistä lausetta on vain täyttä asiaa :)
Joo ehkä hyvä muille kirjoittajille selventää, että Leponex otetaan yleensä käyttöön viimeisimpinä lääkkeinä, kun kaikki muu on jo kokeiltu. Eli sen sijaan, että itse rupeaa annoksia säätämään tai lähtee mukaan outoihin tuntemuksiin, niin ohjaus lääkärille on järkevintä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Millä saisi pois sen että tuntuu kokoajan kun oikeassa korvassa olisi vettä. Jos otan nenästä kiinni ja "puhallan" niin tuntuu kun joku "kalvo" liikkuisi korvassa jne.

Tätä on ollut hyvin pitkään ja lääkärikin joskus katsoi, mutta oli sitä mieltä että ei ole vaikkua/vettä.

Tätä on siis aina, mutta nyt kun olen ollut flunssassa niin on paljon pahempi ja menee korva välillä kokonaan lukkoon.

Terveenä tuon huomaa vain siitä että jos nenästä kiinni pitämällä puhaltaa niin tossa korvassa tuntuu ja "kuuluu" siltä kun olisi vettä.

Toisessa korvassa ei ole mitään tällaista, eli joku vika tuossa on.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Millä saisi pois sen että tuntuu kokoajan kun oikeassa korvassa olisi vettä. Jos otan nenästä kiinni ja "puhallan" niin tuntuu kun joku "kalvo" liikkuisi korvassa jne.

Tätä on ollut hyvin pitkään ja lääkärikin joskus katsoi, mutta oli sitä mieltä että ei ole vaikkua/vettä.

Tätä on siis aina, mutta nyt kun olen ollut flunssassa niin on paljon pahempi ja menee korva välillä kokonaan lukkoon.

Terveenä tuon huomaa vain siitä että jos nenästä kiinni pitämällä puhaltaa niin tossa korvassa tuntuu ja "kuuluu" siltä kun olisi vettä.

Toisessa korvassa ei ole mitään tällaista, eli joku vika tuossa on.
Välikorvassa on nestettä joskus flunssien yhteydessä, joka sitten poistuu yleensä kun flunssa paranee. Jotain nuhasuihkeita voi kokeilla lyhyesti käyttää siihen.

Jatkossa tuohon muuhun ongelmaan liittyen voisit kokeilla vaikka kuukauden päivät käyttää kortisonisuihketta ja katsoa onko siitä apua. Esim.:


Valsalvatessa, eli nenästä kiinni ja puhaltaessa, tärykalvo tosiaan liikkuu siellä painemuutoksen vaihtelusta ihan normaalistikin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Millä saisi pois sen että tuntuu kokoajan kun oikeassa korvassa olisi vettä. Jos otan nenästä kiinni ja "puhallan" niin tuntuu kun joku "kalvo" liikkuisi korvassa jne.

Tätä on ollut hyvin pitkään ja lääkärikin joskus katsoi, mutta oli sitä mieltä että ei ole vaikkua/vettä.

Tätä on siis aina, mutta nyt kun olen ollut flunssassa niin on paljon pahempi ja menee korva välillä kokonaan lukkoon.

Terveenä tuon huomaa vain siitä että jos nenästä kiinni pitämällä puhaltaa niin tossa korvassa tuntuu ja "kuuluu" siltä kun olisi vettä.

Toisessa korvassa ei ole mitään tällaista, eli joku vika tuossa on.
Mene korvalääkärille, osaa testata onko korvassa alipainetta. Itsellä se käyttäytyy juuri noin. Jos pidät nenästä kiinni ja koitat puhaltaa korvat auki, alipaineinen korva ei yleensä aukea. Nenäsumutteita noihin yleensä annetaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
46
Itsellä alkanut vatsa oireilemaan. Ulostetta tulee yllättävän vähän, mutta tulee kuitenkin. Joskus tulee isompi satsi mutta ripuloiden. Vatsakipuja ei ole ollenkaan. Vatsa alkoi oireilla muutama kuukausi sitten. Olin tuossa kolmisen vuotta Aasiassa.

Mikähän lienee vaivana? Joku bakteeri iskenyt suoliston kimppuun vai vielä pahempaa. Tai vaikka ärtyneen suolen oireyhtymä? Onko kellään ollut vastaavia oireita?

Kaipa se on lääkäriin lähdettävä piakkoin... Ikääkin on reilut 60 vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 477
Voi olla ihan suoliston mikrobikantakin sekaisin, jos siis olet Aasiasta vasta tullut ja siellä useamman vuoden asustellut. Kokeile ihan maitohappobakteeria alkuun, kuukauden tai pari. Toki voi siällä joku loinenkin lymyillä.
Lääkäriin tietty jos oireet pahenee.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Kolme vuotta sitten juurihoidettiin yksi takahammas ylhäältä ja silloin meni ainakin puoli vuotta juurihoidon jälkeen, että juurihoidetun hampaan ympäriltä ien tulehtui ja muuttui araksi todella helposti ja lähes päivittäin syönnin jälkeen. Samoin siitä tuli hieman pahaa makua suuhun ja pahanhajuista hengitystä. Nyt vaiva on tullut takaisin ja vaivannut taas jo parisen kuukautta. Ärysttävä vaiva. Pesen hampaat sähköhammasharjalla aamuin illoin, lankaan hampaat päivittäin ja käyn suuhygienistillä 1-2krt/vuosi. Kävin pari viikkoa sitten viimeksi suuhygienistillä, eikä sekään tähän auttanut. Myös corsodyliä olen tässä purskutellut, mutta ei ainakaan kokonaan poista ongelmaa. Hieman mystistä, että miksi tuo ien noin helposti tulehtuu ja pysyy tulehtuneena?
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Tulehdus voi olla myös siellä juurihoidetussa hampaassa, juurihoidosta huolimatta. Märkä vaan purkautuu jostain ientaskun tai fistelin kautta.
Ei siinä auta kuin varata aika ja tutkia.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Tulehdus voi olla myös siellä juurihoidetussa hampaassa, juurihoidosta huolimatta. Märkä vaan purkautuu jostain ientaskun tai fistelin kautta.
Ei siinä auta kuin varata aika ja tutkia.
Unohdinkin kirjoittaa, että kävin myös ihan hammaslääkärillä ja se tutkittiin ja kuvattiin. Kaikki kunnossa ja ei tulehdusta hampaassa.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Kyllä noi oireet vittaisi krooniseen tulehdukseen ja jos suuhygienia on noin hyvässä kunnossa kuin kerroit niin pelkästään ientulehduksesta ei kyse. Corsodyl tappaa kyllä aika tehokkaasti pöpöjä.
Menisin kyllä uudestaan hammaslääkärille. Esim joku alkava halkeama ei välttämättä löydy heti rtg kuvista.
 
Liittynyt
12.05.2020
Viestejä
294
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Kolme vuotta sitten juurihoidettiin yksi takahammas ylhäältä ja silloin meni ainakin puoli vuotta juurihoidon jälkeen, että juurihoidetun hampaan ympäriltä ien tulehtui ja muuttui araksi todella helposti ja lähes päivittäin syönnin jälkeen. Samoin siitä tuli hieman pahaa makua suuhun ja pahanhajuista hengitystä. Nyt vaiva on tullut takaisin ja vaivannut taas jo parisen kuukautta. Ärysttävä vaiva. Pesen hampaat sähköhammasharjalla aamuin illoin, lankaan hampaat päivittäin ja käyn suuhygienistillä 1-2krt/vuosi. Kävin pari viikkoa sitten viimeksi suuhygienistillä, eikä sekään tähän auttanut. Myös corsodyliä olen tässä purskutellut, mutta ei ainakaan kokonaan poista ongelmaa. Hieman mystistä, että miksi tuo ien noin helposti tulehtuu ja pysyy tulehtuneena?
Jatkoa tähän. Otettiin röntgeneitä, tehtiin testejä, otettiin koko leuan tietokonekuva (missä pitäisi näkyä kaikki piilevätkin tulehdukset) ja mitään muuta ei ole löytynyt kuin ientulehdusta ja se tuli ilmi viimeisimmällä suuhygienistikäynnillä kun hammaskivet poistettiin. Nyt viimeksi perjantaina kävin suuhugienistillä ja käytiin myös läpi oikea lankaus tekniikka. Hampaat on puhtaat kuin mitkä, mutta siltikin tuo jopa ”hapottava” maku tuolla tulehduksen puolen suulla vaivaa edelleen ja polttelee kieltäkin. Samoin harjatessa tuo ikenen ulkosyrjä on todella arka siitä tulehdusalueelta. Ärsyttävä vaiva ja tuntuu, että ei parannu ikinä. Nyt on oikeastaan kaikki kortit jo käytetty.
 
Viimeksi muokattu:

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Itse olen kärsinyt mystisistä oireista jo yli 5v, ja koko ajan vointi huononee tai tulee uusia oireita. Lääkärit ei ole löytäneet mitään selitystä ja lähes kaikki mahdollinen tutkittu
Tässä on vain osa oireistani:
- näköhäiriöitä
- kuulohäiriöita esim tinnutus
- huimaus
- kasvojen, käsien ja jalkojen kihelmöinti
- mustelma herkkyys
- väsymys ja voimattomuus (energian puute)
- rasituksen kesto huono (vointi huononee jos harrastaa liikuntaa)
- huono vointisuus
- leposyke vaihtelee, välillä turhan korkea (ei kuitenkaan rytmihäiriöitä)
- verenpaine vaihtelee, välillä liian alhaalla ja välillä korkea
- vatsaoireita
- …
Alkaa huumori loppumaan
Oletko muuttanut ruokavaliota jossain kohtaa?
Onko paino lisääntynyt tuonna aikana?
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Oletko muuttanut ruokavaliota jossain kohtaa?
Onko paino lisääntynyt tuonna aikana?
Kun nämä oireet alkoi, niin muutin ruokavaliota terveempään suuntaan ja lisäsin myös liikuntaa. Tästä huolimatta paino on noussut.
Todennäköisin vaihtoehto, eli kilpirauhasen vajaa toiminta on tutkittu moneen kertaan ja ne arvot on ollut ihan normaaleja.
Aivolisäkkeestä on löytynyt magneettikuvauksessa poikkeama, joten epäilen että ongelmat liittyvät hormooneihin jollakin tavalla. Esim. kasvuhormonitasot on mitattu moneen kertaan ja aina tulos on ollut 0. Mutta kasvuhormonin alaraja on 0 aikuisella, joten lääkärit eivät ole noteerannut tätä.
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Kun nämä oireet alkoi, niin muutin ruokavaliota terveempään suuntaan ja lisäsin myös liikuntaa. Tästä huolimatta paino on noussut.
Todennäköisin vaihtoehto, eli kilpirauhasen vajaa toiminta on tutkittu moneen kertaan ja ne arvot on ollut ihan normaaleja.
Aivolisäkkeestä on löytynyt magneettikuvauksessa poikkeama, joten epäilen että ongelmat liittyvät hormooneihin jollakin tavalla. Esim. kasvuhormonitasot on mitattu moneen kertaan ja aina tulos on ollut 0. Mutta kasvuhormonin alaraja on 0 aikuisella, joten lääkärit eivät ole noteerannut tätä.
Onko "terveempi suunta", enemmän kasvisruokia?
Tämä valitettavasti nähnyt muutaman ihmisen kohdalla, että ollaan siirrytty kasvisruokavalioisempaan elämäntapaa ja ongelmat alkaneet.
Hormoniongelmat ja tuokin kulkee käsikädessä.

Asiossa valitettavasti täytyy olla suora. Eivät ne muuten muutu tai muut eivät ymmärrä.

Tsemppiä!
:sheart:
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 948
Mulla on ollut useampi kuukausi jalkaterässä koholla oleva tumma kutiseva ihottumaläiskä, joka tuli sen jälkeen kun pidin pitkään tukisidettä jalassa. Kortisonivoide ei auttanut, eikä oikein mikään tuntunut auttavan.

No, mä sitten ajattelin, että kokeillaanpa kirkasvalolamppua (loisteputki, ei LED). Jo pari päivää ensimmäisen käsittelyn jälkeen ihottuma vaikuttaisi olevan selvästi parempi...

Aurinko olisi tietysti hyvä ratkaisu, mutta mistäs sitä tähän hätään marraskuussa. Lampun tyypillä voi olla väliä, sillä loisteputkesta tulee myös infrapuna-aallonpituuksia ja ehkä hieman UV:takin, kun taas normaalista LED:stä ei. Joku täyden spektrumin kasvilamppu voisi olla myös toimiva ratkaisu, mutta tehokkaat on kai aika kalliita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
200
Kun nämä oireet alkoi, niin muutin ruokavaliota terveempään suuntaan ja lisäsin myös liikuntaa. Tästä huolimatta paino on noussut.
Todennäköisin vaihtoehto, eli kilpirauhasen vajaa toiminta on tutkittu moneen kertaan ja ne arvot on ollut ihan normaaleja.
Aivolisäkkeestä on löytynyt magneettikuvauksessa poikkeama, joten epäilen että ongelmat liittyvät hormooneihin jollakin tavalla. Esim. kasvuhormonitasot on mitattu moneen kertaan ja aina tulos on ollut 0. Mutta kasvuhormonin alaraja on 0 aikuisella, joten lääkärit eivät ole noteerannut tätä.
Endokrinologilla olet varmaan jo käynyt, ja kaikenmaailman labrat on varmaan otettu ainakin kertaalleen?

Oirekuva on aika tyypillinen, jos on ylipainoa reilummin. Kroppa sekaisin, kun läskiä on liikaa. Hoito on helppo, mutta vaikea toteuttaa. ENE-dieetistä kannattaa aloittaa. Kalliit uudet lääkkeet voivat auttaa laihduttamisessa, jos kukkaro kestää.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
111
Onko jollain kokemusta kapsaisiinilaastareista? Lääkäri lähti tuommoista suosittelemaan hermosäryn hoitoon. Kuitenkin kun maksaa 300e+/kpl niin ei huvikseen viitsisi lähtä testailemaan, joten mielellään kuulisi muiden kokemuksia tästä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Onko jollain kokemusta kapsaisiinilaastareista? Lääkäri lähti tuommoista suosittelemaan hermosäryn hoitoon. Kuitenkin kun maksaa 300e+/kpl niin ei huvikseen viitsisi lähtä testailemaan, joten mielellään kuulisi muiden kokemuksia tästä.
Oletko kokeillut saatko tämmöisestä mitään apua Kaigert pippurilaastari 12 x 16 cm 1kpl ? Ei ainakaan olisi kallis kokeilu.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Onko jollain kokemusta kapsaisiinilaastareista? Lääkäri lähti tuommoista suosittelemaan hermosäryn hoitoon. Kuitenkin kun maksaa 300e+/kpl niin ei huvikseen viitsisi lähtä testailemaan, joten mielellään kuulisi muiden kokemuksia tästä.
Miten ne eroo tästä? LINNEX linimentti 50 g

Tuo on todella vahvaa. Mutta jos ei riittävän ja haluat polttelua 24 h niin hommaa käsiisi jostain (Virosta) Finalgonia.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Onko jollain kokemusta kapsaisiinilaastareista? Lääkäri lähti tuommoista suosittelemaan hermosäryn hoitoon. Kuitenkin kun maksaa 300e+/kpl niin ei huvikseen viitsisi lähtä testailemaan, joten mielellään kuulisi muiden kokemuksia tästä.
Yhdellä työkaverilla oli tommosia, kun leikkauksessa vaurioitui hermo ja siitä tuli kipua. Kuulemma auttoi, mutta en nyt osaa valitettavasti tarkemmin kommentoida. Söi kyllä lisäksi ainakin lyricaa ja ehkä jotain opiaattiakin.

On niille näköjään hinta keksitty..
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Endokrinologilla olet varmaan jo käynyt, ja kaikenmaailman labrat on varmaan otettu ainakin kertaalleen?

Oirekuva on aika tyypillinen, jos on ylipainoa reilummin. Kroppa sekaisin, kun läskiä on liikaa. Hoito on helppo, mutta vaikea toteuttaa. ENE-dieetistä kannattaa aloittaa. Kalliit uudet lääkkeet voivat auttaa laihduttamisessa, jos kukkaro kestää.
Endokrinologeilla olen käynyt neljä kertaa, mutta niiden mukaan ei ole mitään vikaa hormoneissa.
Enkä edes viitsinyt mainita 'absurdeimmista' oireista edellisissä viesteissä kun lääkärit eivät noteeranneet niitä mitenkään. Ja tuskin uskoo kukaan mukaan, mutta ei minulla ei ole mitään syytä valehdella oireita, vaan haluaisin itseni kuntoon.

Absurdi oire 1: Aloin ihmettelemään n. 3v sitten että paino alkoi nousemaan ilman syytä vaikka söin suht terveellisesti ja harrastin aerobista liikuntaa jonkin verran. Normi aikuisiän paino on vaihdellut 76-83kg välillä ja painoin 2018 kesällä 76kg. Vuotta myöhemmin paino oli noussut 86kg. Mutta peilikuvan mukaan myös lihakset olisi kasvaneet, ei pelkästään läskiä. Sairastelujen ja koronarajoitusten takia aloitin salitreenin kesällä 2020. Nuorempana treenasin säännöllisesti teini-iästä n. 30v asti ja sen jälkeen on-off treenausta. Heti 2020 aikana rikoin maastavetoennätyksen, ja nyt on kaikki saliennätykset rikottu vaikka olen sairastellut jatkuvasti. Ja terveenäkin ollessa olen treenannut n. 30min - 2-3krt viikko (en pysty tekemään kuin lyhyitä treenejä koska tulee helposti heikottava/pyörryttävä olo). Mutta yleensä olo on treenin jälkeen (30min-1h) hieman energisempi -> tärkein syy miksi käyn ylipäänsä salilla.


Tällä hetkellä paino vaihtelee 90-95kg välillä. Ja yhtenä oireena on turvotus / nesteen kertyminen, paino saattaa vaihdella 5kg hyvinkin lyhyessä ajassa. En osaa sanoa missä suhteessa painon nousu johtuu läskistä, lihasten kasvusta tai nesteen kertymisestä.

Kävin nyt kesällä urheilulääkärilläkin mistä tämä 'oire' voisi johtua, mutta hänen näkemys oli että olen treenannut kevyemmin kuin nuorena, niin olen palautunut paremmin treenistä ja tulokset tämän takia on parempia -> jep :)

Oletan tämän oireen johtuvan hormoneistä. Testot on tutkittu moneen kertaan ja ne on ollut ihan normaaleja 50v miehelle.

Mutta kasvuhormonitasossa on outouksia: Kasvuhormoni (S-GH) on mitattu 6-7krt ja aina se on ollut 0. Mutta Endokrinologit ei ole nähneet ongelmaa tässä. Ja oman käsityksen mukaan kasvuhormonin puute aikuisella voi aiheuttaa energian puutetta (joka on pahin oireeni), sekä häiriöitä rasva-ainevaihduntaan.
Mutta toisaalta S-IGF1 tasot ovat olleet lähellä viitearvonen ylärajaa, viimeisimmät mittaukset 23 ja 24. Mutta epäilen että toi korkeahko S-IGF1 ei selitä yksin tätä 'oiretta'.

Absurdi oire 2: Epänormaali jano. Tämä oire on jaksottainen, mutta nytkin on 1-2kk janottanut jatkuvasti. Esim jos juon muutaman desin vettä, niin jano tulee uudestaan n. 30min kuluttua. Jano ei ole kuitenkin kovin voimakas. Olen kuitenkin pitänyt nesteiden (vesi, vissy, energiajuoma tai muita sokerottimia juomia) max 3-4l päivässä. Sokeriarvot ovat kuitenkin suht ok (pitkä sokeri yms). Myös sokerirasitustesti on tehty kerran.

Absurdi oire 3: Olo heikkenee makuu-asennossa, erityisesti vasemmassa kylkiasennossa. Lähinnä neurologiset oireet pahenevat muutaman minuutin kuluttua makuulle menon jälkeen. Oma epäillys että liittynee joko aivojen verenkiertoon tai sitten aivopaineiden säätely ei toimi. Mutta esim. neurologit ovat tehneet vain perinteiset näkökenttä ja vasaralla polveen testit ja niiden perusteella sanoneet ettei mitään vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
200
Endokrinologeilla olen käynyt neljä kertaa, mutta niiden mukaan ei ole mitään vikaa hormoneissa.
Enkä edes viitsinyt mainita 'absurdeimmista' oireista edellisissä viesteissä kun lääkärit eivät noteeranneet niitä mitenkään. Ja tuskin uskoo kukaan mukaan, mutta ei minulla ei ole mitään syytä valehdella oireita, vaan haluaisin itseni kuntoon.

Absurdi oire 1: Aloin ihmettelemään n. 3v sitten että paino alkoi nousemaan ilman syytä vaikka söin suht terveellisesti ja harrastin aerobista liikuntaa jonkin verran. Normi aikuisiän paino on vaihdellut 76-83kg välillä ja painoin 2018 kesällä 76kg. Vuotta myöhemmin paino oli noussut 86kg. Mutta peilikuvan mukaan myös lihakset olisi kasvaneet, ei pelkästään läskiä. Sairastelujen ja koronarajoitusten takia aloitin salitreenin kesällä 2020. Nuorempana treenasin säännöllisesti teini-iästä n. 30v asti ja sen jälkeen on-off treenausta. Heti 2020 aikana rikoin maastavetoennätyksen, ja nyt on kaikki saliennätykset rikottu vaikka olen sairastellut jatkuvasti. Ja terveenäkin ollessa olen treenannut n. 30min - 2-3krt viikko (en pysty tekemään kuin lyhyitä treenejä koska tulee helposti heikottava/pyörryttävä olo). Mutta yleensä olo on treenin jälkeen (30min-1h) hieman energisempi -> tärkein syy miksi käyn ylipäänsä salilla.


Tällä hetkellä paino vaihtelee 90-95kg välillä. Ja yhtenä oireena on turvotus / nesteen kertyminen, paino saattaa vaihdella 5kg hyvinkin lyhyessä ajassa. En osaa sanoa missä suhteessa painon nousu johtuu läskistä, lihasten kasvusta tai nesteen kertymisestä.

Kävin nyt kesällä urheilulääkärilläkin mistä tämä 'oire' voisi johtua, mutta hänen näkemys oli että olen treenannut kevyemmin kuin nuorena, niin olen palautunut paremmin treenistä ja tulokset tämän takia on parempia -> jep :)

Oletan tämän oireen johtuvan hormoneistä. Testot on tutkittu moneen kertaan ja ne on ollut ihan normaaleja 50v miehelle.

Mutta kasvuhormonitasossa on outouksia: Kasvuhormoni (S-GH) on mitattu 6-7krt ja aina se on ollut 0. Mutta Endokrinologit ei ole nähneet ongelmaa tässä. Ja oman käsityksen mukaan kasvuhormonin puute aikuisella voi aiheuttaa energian puutetta (joka on pahin oireeni), sekä häiriöitä rasva-ainevaihduntaan.
Mutta toisaalta S-IGF1 tasot ovat olleet lähellä viitearvonen ylärajaa, viimeisimmät mittaukset 23 ja 24. Mutta epäilen että toi korkeahko S-IGF1 ei selitä yksin tätä 'oiretta'.

Absurdi oire 2: Epänormaali jano. Tämä oire on jaksottainen, mutta nytkin on 1-2kk janottanut jatkuvasti. Esim jos juon muutaman desin vettä, niin jano tulee uudestaan n. 30min kuluttua. Jano ei ole kuitenkin kovin voimakas. Olen kuitenkin pitänyt nesteiden (vesi, vissy, energiajuoma tai muita sokerottimia juomia) max 3-4l päivässä. Sokeriarvot ovat kuitenkin suht ok (pitkä sokeri yms). Myös sokerirasitustesti on tehty kerran.

Absurdi oire 3: Olo heikkenee makuu-asennossa, erityisesti vasemmassa kylkiasennossa. Lähinnä neurologiset oireet pahenevat muutaman minuutin kuluttua makuulle menon jälkeen. Oma epäillys että liittynee joko aivojen verenkiertoon tai sitten aivopaineiden säätely ei toimi. Mutta esim. neurologit ovat tehneet vain perinteiset näkökenttä ja vasaralla polveen testit ja niiden perusteella sanoneet ettei mitään vikaa.
GH- korvaushoidosta on suosituksia, joiden mukaan yksinomainen GH-puute ei ole hoidon aloitukseen riittävä syy.

1.1 Recombinant human growth hormone (somatropin) treatment is recommended for the treatment of adults with growth hormone (GH) deficiency only if they fulfil all three of the following criteria.
  • They have severe GH deficiency, defined as a peak GH response of less than 9 mU/litre (3 ng/ml) during an insulin tolerance test or a cross-validated GH threshold in an equivalent test.
  • They have a perceived impairment of quality of life (QoL), as demonstrated by a reported score of at least 11 in the disease-specific 'Quality of life assessment of growth hormone deficiency in adults' (QoL-AGHDA) questionnaire.
  • They are already receiving treatment for any other pituitary hormone deficiencies as required.

Muut mahdolliset puutokset on varmaan poissuljettu.

Kovasti toiminnalliselta oirekokonaisuudelta vaikuttaa ja hoito olisi sitten ns. oireenmukaista. Suolistosairauksia kannattaa ehkä poissulkea harkinnan mukaan (keliakia, crohn jne jos siihen viittaavia oireita).
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
119
Endokrinologeilla olen käynyt neljä kertaa, mutta niiden mukaan ei ole mitään vikaa hormoneissa.
Enkä edes viitsinyt mainita 'absurdeimmista' oireista edellisissä viesteissä kun lääkärit eivät noteeranneet niitä mitenkään. Ja tuskin uskoo kukaan mukaan, mutta ei minulla ei ole mitään syytä valehdella oireita, vaan haluaisin itseni kuntoon.

Absurdi oire 1: Aloin ihmettelemään n. 3v sitten että paino alkoi nousemaan ilman syytä vaikka söin suht terveellisesti ja harrastin aerobista liikuntaa jonkin verran. Normi aikuisiän paino on vaihdellut 76-83kg välillä ja painoin 2018 kesällä 76kg. Vuotta myöhemmin paino oli noussut 86kg. Mutta peilikuvan mukaan myös lihakset olisi kasvaneet, ei pelkästään läskiä. Sairastelujen ja koronarajoitusten takia aloitin salitreenin kesällä 2020. Nuorempana treenasin säännöllisesti teini-iästä n. 30v asti ja sen jälkeen on-off treenausta. Heti 2020 aikana rikoin maastavetoennätyksen, ja nyt on kaikki saliennätykset rikottu vaikka olen sairastellut jatkuvasti. Ja terveenäkin ollessa olen treenannut n. 30min - 2-3krt viikko (en pysty tekemään kuin lyhyitä treenejä koska tulee helposti heikottava/pyörryttävä olo). Mutta yleensä olo on treenin jälkeen (30min-1h) hieman energisempi -> tärkein syy miksi käyn ylipäänsä salilla.


Tällä hetkellä paino vaihtelee 90-95kg välillä. Ja yhtenä oireena on turvotus / nesteen kertyminen, paino saattaa vaihdella 5kg hyvinkin lyhyessä ajassa. En osaa sanoa missä suhteessa painon nousu johtuu läskistä, lihasten kasvusta tai nesteen kertymisestä.

Kävin nyt kesällä urheilulääkärilläkin mistä tämä 'oire' voisi johtua, mutta hänen näkemys oli että olen treenannut kevyemmin kuin nuorena, niin olen palautunut paremmin treenistä ja tulokset tämän takia on parempia -> jep :)

Oletan tämän oireen johtuvan hormoneistä. Testot on tutkittu moneen kertaan ja ne on ollut ihan normaaleja 50v miehelle.

Mutta kasvuhormonitasossa on outouksia: Kasvuhormoni (S-GH) on mitattu 6-7krt ja aina se on ollut 0. Mutta Endokrinologit ei ole nähneet ongelmaa tässä. Ja oman käsityksen mukaan kasvuhormonin puute aikuisella voi aiheuttaa energian puutetta (joka on pahin oireeni), sekä häiriöitä rasva-ainevaihduntaan.
Mutta toisaalta S-IGF1 tasot ovat olleet lähellä viitearvonen ylärajaa, viimeisimmät mittaukset 23 ja 24. Mutta epäilen että toi korkeahko S-IGF1 ei selitä yksin tätä 'oiretta'.

Absurdi oire 2: Epänormaali jano. Tämä oire on jaksottainen, mutta nytkin on 1-2kk janottanut jatkuvasti. Esim jos juon muutaman desin vettä, niin jano tulee uudestaan n. 30min kuluttua. Jano ei ole kuitenkin kovin voimakas. Olen kuitenkin pitänyt nesteiden (vesi, vissy, energiajuoma tai muita sokerottimia juomia) max 3-4l päivässä. Sokeriarvot ovat kuitenkin suht ok (pitkä sokeri yms). Myös sokerirasitustesti on tehty kerran.

Absurdi oire 3: Olo heikkenee makuu-asennossa, erityisesti vasemmassa kylkiasennossa. Lähinnä neurologiset oireet pahenevat muutaman minuutin kuluttua makuulle menon jälkeen. Oma epäillys että liittynee joko aivojen verenkiertoon tai sitten aivopaineiden säätely ei toimi. Mutta esim. neurologit ovat tehneet vain perinteiset näkökenttä ja vasaralla polveen testit ja niiden perusteella sanoneet ettei mitään vikaa.
Kysäisepä lääkäriltä uniapneasta. Pääset todennäköisesti unitutkimukseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 413
Viestejä
4 160 305
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom