Endokrinologeilla olen käynyt neljä kertaa, mutta niiden mukaan ei ole mitään vikaa hormoneissa.
Enkä edes viitsinyt mainita 'absurdeimmista' oireista edellisissä viesteissä kun lääkärit eivät noteeranneet niitä mitenkään. Ja tuskin uskoo kukaan mukaan, mutta ei minulla ei ole mitään syytä valehdella oireita, vaan haluaisin itseni kuntoon.
Absurdi oire 1: Aloin ihmettelemään n. 3v sitten että paino alkoi nousemaan ilman syytä vaikka söin suht terveellisesti ja harrastin aerobista liikuntaa jonkin verran. Normi aikuisiän paino on vaihdellut 76-83kg välillä ja painoin 2018 kesällä 76kg. Vuotta myöhemmin paino oli noussut 86kg. Mutta peilikuvan mukaan myös lihakset olisi kasvaneet, ei pelkästään läskiä. Sairastelujen ja koronarajoitusten takia aloitin salitreenin kesällä 2020. Nuorempana treenasin säännöllisesti teini-iästä n. 30v asti ja sen jälkeen on-off treenausta. Heti 2020 aikana rikoin maastavetoennätyksen, ja nyt on kaikki saliennätykset rikottu vaikka olen sairastellut jatkuvasti. Ja terveenäkin ollessa olen treenannut n. 30min - 2-3krt viikko (en pysty tekemään kuin lyhyitä treenejä koska tulee helposti heikottava/pyörryttävä olo). Mutta yleensä olo on treenin jälkeen (30min-1h) hieman energisempi -> tärkein syy miksi käyn ylipäänsä salilla.
Tällä hetkellä paino vaihtelee 90-95kg välillä. Ja yhtenä oireena on turvotus / nesteen kertyminen, paino saattaa vaihdella 5kg hyvinkin lyhyessä ajassa. En osaa sanoa missä suhteessa painon nousu johtuu läskistä, lihasten kasvusta tai nesteen kertymisestä.
Kävin nyt kesällä urheilulääkärilläkin mistä tämä 'oire' voisi johtua, mutta hänen näkemys oli että olen treenannut kevyemmin kuin nuorena, niin olen palautunut paremmin treenistä ja tulokset tämän takia on parempia -> jep
Oletan tämän oireen johtuvan hormoneistä. Testot on tutkittu moneen kertaan ja ne on ollut ihan normaaleja 50v miehelle.
Mutta kasvuhormonitasossa on outouksia: Kasvuhormoni (S-GH) on mitattu 6-7krt ja aina se on ollut 0. Mutta Endokrinologit ei ole nähneet ongelmaa tässä. Ja oman käsityksen mukaan kasvuhormonin puute aikuisella voi aiheuttaa energian puutetta (joka on pahin oireeni), sekä häiriöitä rasva-ainevaihduntaan.
Mutta toisaalta S-IGF1 tasot ovat olleet lähellä viitearvonen ylärajaa, viimeisimmät mittaukset 23 ja 24. Mutta epäilen että toi korkeahko S-IGF1 ei selitä yksin tätä 'oiretta'.
Absurdi oire 2: Epänormaali jano. Tämä oire on jaksottainen, mutta nytkin on 1-2kk janottanut jatkuvasti. Esim jos juon muutaman desin vettä, niin jano tulee uudestaan n. 30min kuluttua. Jano ei ole kuitenkin kovin voimakas. Olen kuitenkin pitänyt nesteiden (vesi, vissy, energiajuoma tai muita sokerottimia juomia) max 3-4l päivässä. Sokeriarvot ovat kuitenkin suht ok (pitkä sokeri yms). Myös sokerirasitustesti on tehty kerran.
Absurdi oire 3: Olo heikkenee makuu-asennossa, erityisesti vasemmassa kylkiasennossa. Lähinnä neurologiset oireet pahenevat muutaman minuutin kuluttua makuulle menon jälkeen. Oma epäillys että liittynee joko aivojen verenkiertoon tai sitten aivopaineiden säätely ei toimi. Mutta esim. neurologit ovat tehneet vain perinteiset näkökenttä ja vasaralla polveen testit ja niiden perusteella sanoneet ettei mitään vikaa.