Onko muuten lääkärit epäilleet esim fibromyalgiaa?
Mullakin on vähän tinnitusta, tuo ei onneksi mitää vaarallista taitaisi olla? Ehkä olisi ollut liian kovia ääniä ja johtuisi siitä omalla kohdalla.
Mulla lääkäri laittoin yhtenä tuon fibromyalgian aikoinaan, mutta en ole varma onko sitä edes

Jalat ja kädet on vaihtelevasti kipeät, mutta yleensä vain jalat (jos nekään). Mulla menee masennukseen 300mg Venlafaxin ja lääke kai saattaisi auttaa vähän myös kipuun. Joskus olen kai kokeillut vähentää lääkettä, mutta minusta olo huononee.
Millaisia näköhäiriöitä sulla? Mullakin näkö saattaa joskus huonontua "suttuiseksi" migreenin auran takia. Menee kumminkin ohi. Myös tunnottomuutta vasemmalla puolella vartaloa saattaa olla migreenin takia (on joskus ollut), mutta samoin sekin menee ohi. Varalta tehtiin myös pään magneettikuvaus, mutta ilmeisesti täysin normaalilta näytti kuvaus.
Joskus myös huimannut, mutta täysin normaalia omalla kohdalla, jos vaikka oon noussut liian nopeasti. Ei ole kyllä enää edes yhtään huimannut.
Mutta sulla on niin paljon kaikkea.
Oireeni sopisi parhaiten munuaisten vajaatoimintaan, minulla on lähes kaikki tohon liittyvät oireet:
www.muma.fi
Myös kreatiniiniarvot ovat hieman koholla (100-125) ja siitä lasketut eGFR arvot alle raja-arvon, mutta noi eivät ole riittävän huonoja jotta lääkärit epäilisi vajaatoimintaa. Muut munuaiseen liittyvät arvot ovat ok.
Selässä munuaisten kohdalla vihlaisee välillä.
Käyn säännölisesti salilla, mutta 2-3krt/vk n. 30min kerralla, joten en usko että toi nostaa krea arvoja

. Käyn myös kävelemässä säännöllisestä. Kevyt liikuntaa lieventää oireitani.
En myöskään syö proteiiniä/lihaa niin isoja määriä että vaikuttaisi kreatiniini arvoihin.
Oma arvio on että munuaiset ovat ok, mutta joku kuormittaa munuaisia.
Ja lähes kaikki mun oireet ovat jaksottaisia, välillä on huonompia kausia ja välillä parempia. Ja isoja vaihteluja myös päivien välillä.
Huimaus on jatkuvaa (ns humalainen olo), ja liikunta tai vaativampi aivotyö voi pahentaa sitä. Pahimmillaan huimaus on niin voimakasta ettei pysty työskentelemään.
Näköongelmat ovat lähinnä lumisade silmissä, sekä eräänlaista heiluntaa katsepisteen ulkopuolella. Esim. jos kohdistaa katseen taulun keskikohtaan, niin kehykset värisee/heiluu. Mutta nämä näköongelmat ei ole niin pahoja että haittaisi, lähinnä joutuu keskittymään normaalia enemmän lukemiseen.
Kuulo-ongelmina on tinnituksen (jatkuva, mutta ei kovin paha) lisäksi on paineen tunne korvissa ja erilaiset suhahdukset. Satunnaisesti tinnitus voimistuu yhtäkkiä jommassa kummassa korvassa ja tällöin myös kuulo heikkenee, mutta tämä menee ohi muutamassa kymmenessä sekunnissa. Yleisesti nämä kuulo-ongelmat häiritsee vain keskittymistä, sekä kuulemista meluisessa paikassa (ravintolat tms).
Toinen sairaus johonka oireet voisi sopia on krooninen väsymysoireyhtymä; mielestäni täytän kriteerit. Yksi työterveyslääkäri epäilikin tätä, mutta jostain syystä lääkäri vaihtui toiseen ja uusi lääkäri ei näe että kyseessä olisi krooninen väsymysoireyhtymä.
Fibromyelgiaa ei kukaan lääkäri epäillyt, mutta kivut ei ole olleet missään vaiheessa ongelma. Hieman sormien niveliä jomottaa, mutta kipu niin lievää ettei siitä ole haittaa. Ohimoa jomottaa usein, mutta tämä on enemmänkin paineen tunnetta kuin kipua.
Lähinnä vain krampit aiheuttaa kipua. Useimmiten pohkeet ja selkä (lapaluiden välistä) kramppaa.
Aivojen magneettikuvaus on tehty kahdesti ja todettu aivolisäkkeessä ns. empty sella. Mutta tämä ei yleensä aiheuta oireita, jolloin lääkärit eivät ole noteerannut tota.
Tosin kasvuhormoni on mitattu 6-7krt ja aina se on ollut 0, mutta lääkärit ei näe tätä ongelmana. Muut aivolisäkkeen hormonit ovat olleet raja-arvojen sisällä.