Terveyshuolet

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Voiskohan haavan reunat liimata kiinni ihan tavan syanoakrylaattiliimalla?

Ainakin eläinlääkärillä oli jotain pikaliiman tapaista, en tiedä poikkeaako se rautakaupan syanoakrylaatista muuten kuin hinnan osalta.
Eiks muutens pikaliimat alunperin juuri tähän tarkoitukseen kehitelty?:eek:
Siitä en tietty tiedä mitään että oliko syano...sayn...syanoakra...krylaattia vai mitä.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Eiks muutens pikaliimat alunperin juuri tähän tarkoitukseen kehitelty?:eek:
Siitä en tietty tiedä mitään että oliko syano...sayn...syanoakra...krylaattia vai mitä.
En tiärä...ei kait. Tossa lukee että välskärit keksi käyttää sitä Viatnamin sorassa notta jos tää oli vasiten tehty haavoihin niin mikä keksiminen siinä sitten oli?

Tossa muuten annetaan vinkki jos rautakauppa-pikaliima syletyttää, voi ostaa Dermabondia, se pitäis olla "kirurgista laatua". Hinta tietysti pompsaa... Super Glue For First Aid? - Ask Dr. Weil

ja vaikka tossa väitetään että pitää olla "resepti" niin paskanmarjat: Ebaysta lähtee kun vaan on dollareita Dermabond Advanced DNX12, lot of 9, .7ml (2016)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Voihan sitä pikaliimaa käyttää survival henkeä pelastavana ensiapuna, mutta en lähtis sillä pieniä vekkejä liimailemaan. Voi kaiken maailman tulehduksia tulla ja tiedä häntä mitä kaikkia epäpuhtauksia verenkiertoon. Käy terkkarilla paikkaannuttamassa, halvemmaksi tulee mitä ebaysta tilata. Jos tykkää itse puuhastella, niin kannattaa tutustua haavateippiin ja pihkaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Mulla taitaa olla mennyt hiuksia surratessa pieni hiustikku silmään ja jäänyt kyynelkanavan tietämille jumiin. Pystyykö sille tekemään mitään? Epäilen, että lääkäriin olisi turha mennä, kun ei niin pientä hiusta kuitenkaan löytyisi varsinkaan, kun hiukseni ovat vaaleat.
Kostutetulla vanupuikolla voi kaivella tikua pois, on toiminut irronneisiin silmäripsiin itsellä. Olettaen että tikku on tosiaan luomien välissä, eikä itse kyynelkanavassa!
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Histoacryl nimistä liimaa on itselleni jostian siunaantunut. Isompiakin haavoja tuolla voi toki liimata kiinni edellytyksellä että:

- Haava on puhdas! Hiekkaista, eläintenpuremien jne. aiheuttamia haavoja ei itse mennä sulkemaan millään.

Lähtökohtaisesti kaikki haavat voi Suomessa huuhdella ihan hanavedellä. Se vesi ei ainakaan vesiverkon alueella ole yhtään sen likaisempaa kuin väline josta se haava tuli.

Ei tuo Histoacryl tosiaan tuntuu ihan tavan pikaliimaa olevan. Kirvelee jonkinverran laitettaessa. Ihan mahtavaa tavaraa esim paperihaavojen korjailuun, jotka tahtovat aueta toistuvasti jostain peukalon päästä.

Muuten noista haavoista, niin Sorbact tuotenimellä olevaa vihreää verkkoa kannattaisi jokaisen lääkekaapissa olla. Tuota verkko voi leikkailla pätkän tavan laastarin alle tai vastaavaan jos haava näyttää ärhäkältä. Antibakteerinen erittäin hyvä tuote siis kyseessä.
https://www.apteekkituotteet.fi/Sorbact-bakteereita-adsorboiva-nauha
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Leuka on nyt jostain syystä todella kipeä, kun syön jotain. Ruoan jauhaminen siis aiheuttaa kipua tuonne yläleuan ja alaleuan yhtymäkohdan tienoille. Epäilen, että kipu juontaa eilen syömääni porkkanaan, joka oli paksuimmalta kohdaltaan niin kova, että en saanut purtua sitä poikki, ja leuka otti siitä nokkiinsa? Leuan liikkeet kuulee toisessa korvassa. Meneeköhän tuo itsestään ohi?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
46
--leuka otti siitä nokkiinsa?
Luultavasti, leukanivelperäiseltä oireilulta tuo vaikuttaa. Varsinaisesti mitään hoitoa leukanivelvaivoihin harvoin käytetään (esim. kirurgiasta harvoin apua missään leukanivelvaivassa) ja menevät yleensä itsestään ajan kanssa ohi.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Varsinaisesti mitään hoitoa leukanivelvaivoihin harvoin käytetään (esim. kirurgiasta harvoin apua missään leukanivelvaivassa) ja menevät yleensä itsestään ajan kanssa ohi.
Purentakiskot voivat auttaa leukanivelvaivoihin, vaikkakin toki käytetään yleensä purennan korjaamiseen. Toki väärä purenta jo itsessään aiheuttaa leukakipua, mutta tuossa @ReliQ vaivassa tuskin on purentavikaa, vaan on vain leuka ottanut vähän itseensä syömisestä. Tulehduskipulääkkeet (esim. burana, aspiriini) voivat auttaa ja nopeuttaa paranemista.

Itsellä olisi ensi kuulle varattu hammaslääkäriin aika, kun alkaa tuo purenta taas menemään pieleen. Koko toinen puoli päästä kipeä korvasta solisluuhun asti. Hampaita särkee. Vasen puoli leuasta paukkuu miten sattuu syödessä. Puren siis öisin hampaita yhteen niin lujaa. Purentakiskolla joskus 10-15 vuotta sitten kerran jo korjattu ongelma, mutta nyt alkanut oireilemaan uudestaan, niin pitäisi teettää uusi kisko.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
46
Joo, purenta-, yleensä siis stabilisaatiokisko on hyvä apu, jos vaiva on krooninen ja siihen mahdollisesti liittyy hampaiden narskuttelu tai yhteenpureminen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Sisko on huolissaan onko mulla ruokatorvessa jotain kun röyhtäilen usein, mutta itse veikkaan sen johtuvan alkoholin ja limsojen juonnista.

Tähystystä olen pyytänyt jo kolmesti terveyskeskuksessa, mutta ne sanoo aina vain, että sun pitää parantaa ruokavaliota. Ensi kerran kun menen sinne vaikka 10 kiloa laihempana ja sanon, että olen parantanut ruokavalioni ja silti närästys tai tämä röyhtäily jatkuu, niin antavatkohan jo lähetteen tähystykseen.
Jos jokainen Suomalainen, jolla on lievää närästystä tai röyhtäilyä, tähystettäisiin niin ymmärrät varmaan itsekin ettei se olisi kovin järkevää. Kun ei sillä tähystyksellä todennäköisesti mitään syytä röyhtäilyyn löydy. Jollain Somac/Nexium närästyslääkkeen kokeilulla olisi ehkä ennemminkin parempi aloittaa jos oireet haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Siskolle voi sanoa ettei huolissaan tarvitse olla :) Jos ei löydy mitään seuraavista oireista:

Screenshot_2017-10-25-07-06-25-254_com.android.chrome.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 053
Sisko on huolissaan onko mulla ruokatorvessa jotain kun röyhtäilen usein, mutta itse veikkaan sen johtuvan alkoholin ja limsojen juonnista.

Tähystystä olen pyytänyt jo kolmesti terveyskeskuksessa, mutta ne sanoo aina vain, että sun pitää parantaa ruokavaliota. Ensi kerran kun menen sinne vaikka 10 kiloa laihempana ja sanon, että olen parantanut ruokavalioni ja silti närästys tai tämä röyhtäily jatkuu, niin antavatkohan jo lähetteen tähystykseen.
Jos sinulla on laktoosi-intoleranssi, niin kova maidotuotteiden syönti aiheuttaa ilmavaivoja ja mahan sekaisuutta. Osta litra kevytmaitoa, juo se kerralla ja jos röyhtäilyttää, kannattaa tarkistaa diagnoosi lääkärillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Jos sinulla on laktoosi-intoleranssi, niin kova maidotuotteiden syönti aiheuttaa ilmavaivoja ja mahan sekaisuutta. Osta litra kevytmaitoa, juo se kerralla ja jos röyhtäilyttää, kannattaa tarkistaa diagnoosi lääkärillä.
:rofl::rofl: eiköhän laktoosi-intoleranssi näkyis ennemminki ilmavaivoina, eikä röyhtäilynä. Kaikkiin oireisiin ei aina löydy mitään (elimellistä) syytä. Ylipaino voi hyvinkin aiheuttaa kaikenlaisia ylävatsavaivoja.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sisko on huolissaan onko mulla ruokatorvessa jotain kun röyhtäilen usein, mutta itse veikkaan sen johtuvan alkoholin ja limsojen juonnista.

Tähystystä olen pyytänyt jo kolmesti terveyskeskuksessa, mutta ne sanoo aina vain, että sun pitää parantaa ruokavaliota. Ensi kerran kun menen sinne vaikka 10 kiloa laihempana ja sanon, että olen parantanut ruokavalioni ja silti närästys tai tämä röyhtäily jatkuu, niin antavatkohan jo lähetteen tähystykseen.
Mä olen 178cm ja 75kg ja mulla samaa vaivaa ja ongelma hyvinkin yksinkertainen, Refluksitauti mikä todettiin vatsalaukun tähystyksessä (oli muuten ikimuistoinen kokemus!).

Siihen ei ole olemassa lääkettä ellet syö närästyslääkettä 24/7 mikä taas ei oikein ole hyvästä kun sekoittaa vatsan toimintaa. Yksinkertaisesti lopeta närästävien ruokien syöminen, itse en myöskään syö enää illalla klo 18.00 jälkeen niin nukkumaan mentäessä vatsa on tyhjä eikä yöllä närästä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Mä olen 178cm ja 75kg ja mulla samaa vaivaa ja ongelma hyvinkin yksinkertainen, Refluksitauti mikä todettiin vatsalaukun tähystyksessä (oli muuten ikimuistoinen kokemus!).

Siihen ei ole olemassa lääkettä ellet syö närästyslääkettä 24/7 mikä taas ei oikein ole hyvästä kun sekoittaa vatsan toimintaa. Yksinkertaisesti lopeta närästävien ruokien syöminen, itse en myöskään syö enää illalla klo 18.00 jälkeen niin nukkumaan mentäessä vatsa on tyhjä eikä yöllä närästä.
Ihan mielenkiinnosta: joitko/juotko kuinka paljon kahvia? Itsellä kahvia tulee nimittäin kitattua aika reilusti (2 tai 3 mukillista/vrk) ja mustana, niin vähän pelottaa että jotain tuollaista ehkä on tulevaisuudessa odotettavissa.

Tutulla on myös tuo sama vaiva ja siihen ei auta närästyslääkkeet lainkaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ihan mielenkiinnosta: joitko/juotko kuinka paljon kahvia? Itsellä kahvia tulee nimittäin kitattua aika reilusti (2 tai 3 mukillista/vrk) ja mustana, niin vähän pelottaa että jotain tuollaista ehkä on tulevaisuudessa odotettavissa.

Tutulla on myös tuo ja pahaan refluksitautiin ei auta närästyslääkkeet lainkaan.
No ei 2-3mukia ole reilusti, ainakaan lääkärin mukaan. Tärkeintä on se että ennen nukkumaanmenoa ei syö tai juo vatsaa ärsyttäviä aineita.

Närästyslääkkeet auttaa mutta niiden teho häviää jos jatkuvasti syö.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 892
Aika kummallinen tinnitus vaivannut nyt muutaman kuukauden. Vasen korva soi "normaalisti" 24 / 7. Oikeassa korvassa puolestaan kuuluu satunnaisesti "rätinää", yleensä kerran päivässä noin sekunnin ajan. En ole altistunut melulle sitten nuoruusvuosien, joten aika erikoinen vaiva.
 

cmu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
181
Aika kummallinen tinnitus vaivannut nyt muutaman kuukauden. Vasen korva soi "normaalisti" 24 / 7. Oikeassa korvassa puolestaan kuuluu satunnaisesti "rätinää", yleensä kerran päivässä noin sekunnin ajan. En ole altistunut melulle sitten nuoruusvuosien, joten aika erikoinen vaiva.
Käy tarkistuttamassa. Ei välttämättä ole sama ongelma, mutta muutama vuosi sitten itsellänikin soi korva pidemmän aikaa ja lääkäri bongasi muistaakseni tärykalvoa painavan kovettuneen vaikkumassan, jonka poistamisen jälkeen tinnitus alkoi pikkuhiljaa helpottamaan.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
82
No ei 2-3mukia ole reilusti, ainakaan lääkärin mukaan. Tärkeintä on se että ennen nukkumaanmenoa ei syö tai juo vatsaa ärsyttäviä aineita.

Närästyslääkkeet auttaa mutta niiden teho häviää jos jatkuvasti syö.
Itselläni myös tähystetty ja todettu kyseinen vaiva. Tuo Luukkosen tapa olla syömättä klo 18:00 jälkeen on hyvä. Itse olen välillä myös korottanut sängynpäätyä esim. laittamalla kirjoja sen alle. Järkevällä syömisellä ja juomisella sekä sängynpäädyn korotus silloin kun tarpeen, niin olen jo 10v pärjännyt ilman lääkkeitä tämän vaivan kanssa. Pahimmillaan ruokatorvi tulehtui oikein kunnolla, silloin tuli Nexiumit ynnä muut kokeiltua. 6kk meni parantumiseen. Silloin tuon tulehduksen laukaisi se, että nautiskelin väkeviä ja menin nukkumaan -> tavara lillui ja poltteli ruokatorvessa koko yön:facepalm:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Aika kummallinen tinnitus vaivannut nyt muutaman kuukauden. Vasen korva soi "normaalisti" 24 / 7. Oikeassa korvassa puolestaan kuuluu satunnaisesti "rätinää", yleensä kerran päivässä noin sekunnin ajan. En ole altistunut melulle sitten nuoruusvuosien, joten aika erikoinen vaiva.
Jos myös kuulo on alentunut toisessa korvassa tai tinnitykseen liittyy huimausta, voi siellä korvassa olla joku ihan oikea sairaus mikä tota aiheuttaa. Tota kuulonalenemaa on toki itse vaikea arvioda, vaan vaatisi melkein lääkärin tutkimuksen. Suurimmassa osassa tapauksista tinnitys toki johtuu vaan melualtistuksesta/tuntemattomasta syystä, ja spesifit sairaudet aiheuttaa vaan muutaman prosentin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Tänään lievän kipuilun seurauksena tuli varovasti lähestyen sormella kokeiltua persereikää. Se tuntui aika lailla turvonneelta, joten kokeilin ronskimmin. Lopputulema on se, että taisin painaa persreiän takaisin sisään. Painelin ympäriltä kohtuullisella voimalla ja turvotus hävisi kaikkialta. Mistähän tässä mahtaa olla kyse? Rööri on mallia exit only. Ei historiaa pyllyongelmista.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
563
Tänään lievän kipuilun seurauksena tuli varovasti lähestyen sormella kokeiltua persereikää. Se tuntui aika lailla turvonneelta, joten kokeilin ronskimmin. Lopputulema on se, että taisin painaa persreiän takaisin sisään. Painelin ympäriltä kohtuullisella voimalla ja turvotus hävisi kaikkialta. Mistähän tässä mahtaa olla kyse? Rööri on mallia exit only. Ei historiaa pyllyongelmista.
Peräsuolen esiinluiskahdus?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 360
Jos leikkaushaavan päältä pitää poistaa "sidos" päivänä x, niin tarkoittaako myös käärityn harson lisäksi haavan päällä olevaa haavatyynyä tms(parisen miliä paksu, jotain vaahtomat.)?

Itsellä murtui/leikattiin(titaanipala ja ruuvit sisälle) toista viikkoa sitten ranne ja tuossa nyt kun kääreen pyörittelin pois niin jäin tuota tyynyä pohtimaan, arveluttaa jos leikkausjälki sitten suojaamatta olisi. Ensi viikolla pitäisi hakaset terkkarilla poistaa. Nytkin kyllä sidettä pidin muutaman ekstrapäivän jotta tukea ranteelle.
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
204
Jos leikkaushaavan päältä pitää poistaa "sidos" päivänä x, niin tarkoittaako myös käärityn harson lisäksi haavan päällä olevaa haavatyynyä tms(parisen miliä paksu, jotain vaahtomat.)?

Itsellä murtui/leikattiin(titaanipala ja ruuvit sisälle) toista viikkoa sitten ranne ja tuossa nyt kun kääreen pyörittelin pois niin jäin tuota tyynyä pohtimaan, arveluttaa jos leikkausjälki sitten suojaamatta olisi. Ensi viikolla pitäisi hakaset terkkarilla poistaa. Nytkin kyllä sidettä pidin muutaman ekstrapäivän jotta tukea ranteelle.
Sen haavatyynyn voit poistaa kyllä.
 

cco

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
80
Jos leikkaushaavan päältä pitää poistaa "sidos" päivänä x, niin tarkoittaako myös käärityn harson lisäksi haavan päällä olevaa haavatyynyä tms(parisen miliä paksu, jotain vaahtomat.)?

Itsellä murtui/leikattiin(titaanipala ja ruuvit sisälle) toista viikkoa sitten ranne ja tuossa nyt kun kääreen pyörittelin pois niin jäin tuota tyynyä pohtimaan, arveluttaa jos leikkausjälki sitten suojaamatta olisi. Ensi viikolla pitäisi hakaset terkkarilla poistaa. Nytkin kyllä sidettä pidin muutaman ekstrapäivän jotta tukea ranteelle.
Katso miltä se haava näyttää. Jos se on kuiva eikä erittele tai et vahingossa sitä hinkkaa mihinkään niin että haava aukeaa, anna olla ilmahoidolla eli ilman haavalappua. Jos erittelee tai muuten on haittaa, hanki apteekista esim. Mepore merkkisiä haavalappuja ja laita päälle suojaksi, mitään kierresidosta ei kannata enää laittaa päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Tänään lievän kipuilun seurauksena tuli varovasti lähestyen sormella kokeiltua persereikää. Se tuntui aika lailla turvonneelta, joten kokeilin ronskimmin. Lopputulema on se, että taisin painaa persreiän takaisin sisään. Painelin ympäriltä kohtuullisella voimalla ja turvotus hävisi kaikkialta. Mistähän tässä mahtaa olla kyse? Rööri on mallia exit only. Ei historiaa pyllyongelmista.
Kova kakka liiallisesta Imodiumin käytöstä?
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
452
Tänään lievän kipuilun seurauksena tuli varovasti lähestyen sormella kokeiltua persereikää. Se tuntui aika lailla turvonneelta, joten kokeilin ronskimmin. Lopputulema on se, että taisin painaa persreiän takaisin sisään. Painelin ympäriltä kohtuullisella voimalla ja turvotus hävisi kaikkialta. Mistähän tässä mahtaa olla kyse? Rööri on mallia exit only. Ei historiaa pyllyongelmista.
Peräpukamia? Ne ovat kuitenkin aika yleisiä ja saattavat pullahdella uloskin.

Peräsuolen esiinluiskahdus on kai yleisempi ongelma vanhempien naisten keskuudessa. Oletan, että olet nuorempi mieshenkilö tämän foorumin porukan huomioiden.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kova kakka liiallisesta Imodiumin käytöstä?
:D
Peräpukamia? Ne ovat kuitenkin aika yleisiä ja saattavat pullahdella uloskin.

Peräsuolen esiinluiskahdus on kai yleisempi ongelma vanhempien naisten keskuudessa. Oletan, että olet nuorempi mieshenkilö tämän foorumin porukan huomioiden.
Arviosi osui oikeaan ja lämmittää mieltä ettei ainakaan vanhaksi naiseksi kategorisoida. Pylly on voinut hyvin nyt joten syy jäänee hämärän peittoon.

Kiitos vain avusta!
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
127
Influenssarokotus on tullut otettu monena vuotena kun sitä on niin hehkutettu, mutta on jäänyt vähän epäselväksi kuinka todennäköisesti siitä on oikeasti apua. Cochrane-tutkijayhteisö on analysoinut olemassa olevan tutkimustiedon ja sen mukaan hyöty ei ole häävi ainakaan terveiden aikuisten osalta:
Vaccines to prevent influenza in healthy adults | Cochrane

The preventive effect of parenteral inactivated influenza vaccine on healthy adults is small: at least 40 people would need vaccination to avoid one ILI case (95% confidence interval (CI) 26 to 128) and 71 people would need vaccination to prevent one case of influenza (95% CI 64 to 80). Vaccination shows no appreciable effect on working days lost or hospitalisation.
Authors' conclusions:
Influenza vaccines have a very modest effect in reducing influenza symptoms and working days lost in the general population, including pregnant women. No evidence of association between influenza vaccination and serious adverse events was found in the comparative studies considered in the review. This review includes 90 studies, 24 of which (26.7%) were funded totally or partially by industry. Out of the 48 RCTs, 17 were industry-funded (35.4%).
Cochrane-yhteisö koostuu siis riippumattomista tutkijoista, jotka yrittävät laatia puolueettomia yhteenvetoja ja hoitosuosituksia saatavilla olevan tutkimustiedon perusteella. Minulle on tullut THL:n rummutuksesta käsitys että terveidenkin kannattaa lähteä ottamaan piikki, mutta ei tuo nyt siltä vaikuta.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Tuokin varmaan riippuu millaisessa ympäristössä työtä tekee. Kehtaisin väittää että ko. rokotteen "teho" on varmasti paljon suurempi, mikäli olet jatkuvassa potentiaalisessa altistuksessa sille. Esim. itse olen aika usein joko keskussairaaloissa tai yliopistosairaaloissa työn puolesta ja sikin ko. rokotteen otan. Toki mikäli en pyörisi noissa mestoissa, jättäisin tuon ottamatta. Se vaan, kun menet ensihoidon tilaan, jossa on potentiaalisia kantajia n+1 enemmän kuin arkipäivänä jossain ilmastoiduissa toimistoissa, niin voi terve.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Kuten edellinen kirjottajakin jo totesi niin ainakin sairaanhoitajat ym. ottaa influenssarokotteen sitä varten ettei tartuta influenssaa vanhuksiin, joille tauti voi olla tappava. Terve nuori henkilö ei rokotteesta tosiaan itsensä kannalta välttämättä juurikaan hyödy. Rokotteen teho virusta vastaan vaihtelee joka vuosi, ja sitä tehoa on vaikea etukäteen tietää.
. Minulle on tullut THL:n rummutuksesta käsitys että terveidenkin kannattaa lähteä ottamaan piikki, mutta ei tuo nyt siltä vaikuta.
Se piikin ottaminen vaikuttaa viruksen leviämiseen sairaiden vanhusten keskuuteen; asia johon tuo Cochrane katsaus ei tuntunut juuri ottavan kantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
On jo muutaman päivän ollut vasen korva "lukossa". Aukeaa ihan perinteisesti haukottelemalla, mutta on myös todella arka paineenvaihtelulle.
Mitään kuumetta tai nuhaa ei ole ollut, joten tuskin tämä korvatulehdus on?
Kai se on pakko soitella aamulla arvauskeskukseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Mulla on ollut syntymästä lähtien korvatulehduksia säännöllisesti. Yleensähän nuo katoaa iän myötä, yleensä. Vieläkin tulee 2-3 vuoden välein tulehdus jota saa käydä näyttämässä lääkärille. Eivät enää ala-asteella ollut "pahoja", vaikka vuosittain uusiutui. Ei ole risoja poistettu, kun ei niiden poistamisen hyödyistä ole mitään varmaa faktaa.

Jos ei särje, eikä ole kuumetta, niin ei siellä ole muuta kuin vahatulppa. Apteekista liuotusta, tai voi kokeilla vedelläkin. Turha soittaa arvauskeskukseenkaan, ota 3x400 burana päivässä ne sanoo, ja tuu viikon päästä uusiksi jos jatkuu.
Itse tiedän kohtuu hyvin jos korvatulehdus tulee päälle. Korva on puolikuuro, lämmöt hitusen koholla, haukottelu ei avaa ja pienehkö jomotus korvassa. Soitto yksityiselle ja työpäivän aikana on tunnissa lääkkeet kädessä + saa viikon / loppuviikon saikkua pyytämättä työvaatteissa ;)
Jotain liuotusta vois kyllä kokeilla. Jos se sattuu, niin sitten melkein voi olla se tulehduskin.
Kipua ei ole jatkuvasti, mutta pienikin paine tekee kyllä häijyä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Jos ei särje, eikä ole kuumetta, niin ei siellä ole muuta kuin vahatulppa.
Korvatulehdus voi olla ilman kuumettakin. Koska korva on ollut lukossa jo useamman päivän niin ei ole liioittelua käydä lääkärissä. Ennen buranan kirjottamista korvat kyllä tutkitaan, ja voihan sieltä jotain löytyäkin.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Jos se korva aukeaa haukottelemalla, niin sitten ei ole tarvetta lääkärille. Buranaa ja haukottelua siis.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
127
Kuten edellinen kirjottajakin jo totesi niin ainakin sairaanhoitajat ym. ottaa influenssarokotteen sitä varten ettei tartuta influenssaa vanhuksiin, joille tauti voi olla tappava. Terve nuori henkilö ei rokotteesta tosiaan itsensä kannalta välttämättä juurikaan hyödy. Rokotteen teho virusta vastaan vaihtelee joka vuosi, ja sitä tehoa on vaikea etukäteen tietää.

Se piikin ottaminen vaikuttaa viruksen leviämiseen sairaiden vanhusten keskuuteen; asia johon tuo Cochrane katsaus ei tuntunut juuri ottavan kantaa.
Toisaalta löytyy Cochrane-katsaus siitäkin että onko hoitotyöntekijöitä aiheellista rokottaa etteivät tartuttaisi vanhuksia:
Influenza vaccination for healthcare workers who care for people aged 60 or older living in long‐term care institutions
Nykyinen tutkimustieto ei oikein puolla tuota väitettä.
Authors' conclusions
Our review findings have not identified conclusive evidence of benefit of HCW vaccination programmes on specific outcomes of laboratory-proven influenza, its complications (lower respiratory tract infection, hospitalisation or death due to lower respiratory tract illness), or all cause mortality in people over the age of 60 who live in care institutions.
Samaisessa katsauksessa muuten on jotain lukuja siitä miten paljon hoitoalan työntekijöillä on enemmän influenssaa rokotettuna tai rokottamattomana:
Background

A systematic review found that 3% of working adults who had received influenza vaccine and 5% of those who were unvaccinated had laboratory-proven influenza per season; in healthcare workers (HCWs) these percentages were 5% and 8% respectively. Healthcare workers may transmit influenza to patients.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Onko io-techissä hammaslääkäreitä? Istutettiin implanttiruuvi(toinen etuhammas) n. 5kk sitten ja nyt kruunu on ollut kiinni siinä pari/kolme viikkoa. Viime viikolla suu kipeytyi etuhampaiden kohdalta, kipua on hankala paikallistaa mutta semmoinen kihelmöivä ja pakottava kipu sieltä alueelta koko ajan tulee, helpottaa kun laittaa jotakin siihen ylähuulen alle painamaan aluetta.

Kävin perjantaina viimeksi hammaslääkärissä ja valitin asiasta, lääkäri meinasi että saattaa johtua vain siitä että luu ei ole tottunut vielä voimaan jota uusi kruunu tuottaa alueelle: hioi kruunua ja vaihtoi sen asentoa hieman, ei kuulemma olisi syytä huoleen. Mitään apua tosta ei kuitenkaan ole kipuun ollut vaan samanlainen kihelmöivä, tylppä, paineinen kipu yläleuan alueella on (kipu ehkä keskittyy keskelle yläleukkaa ei niinkään aivan implantin kohdalle), ei oikein vastaa särkylääkkeisiinkään. Kipu on samantyylistä kuin aikanaan kun paikalla oli vielä oma hammas joka oireili koko ajan., toisaalta ei semmoista jomottavaa niinkuin yleensä tulehduskipu on.

Onkohan kellään kokemuksia asiasta? Kuulostaako toi nyt siltä että implantointi on epäonnistunut kenties? Kannattaisi varmastikin antaa kirurgin katsoa aluetta? Implanttihoidon teki perus hammaslääkäri.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
160
Onkohan kellään kokemuksia asiasta? Kuulostaako toi nyt siltä että implantointi on epäonnistunut kenties? Kannattaisi varmastikin antaa kirurgin katsoa aluetta? Implanttihoidon teki perus hammaslääkäri.
Näissä tapauksissa on viisainta tutkituttaa/kuvauttaa etuhampaiden ja yläleuan alue muulla kuin toimenpiteen tehneellä hammaslääkärillä, mikäli et ole tyytyväinen oman hammaslääkärin vastaukseen.

Lähes puoli vuotta on pitkä aika kärvistellä epämääräisisä kivuissa. Älä siis kärvistele ja odottele pidempään (varsinkaan io-techin legoexperttejä), vaan toimi mahdollisimman pian asian selvittämiseksi itse, vaikkapa yksityisellä hammaslääkärillä. Ottavat toki hintansa, mutta jonotusaika hoitoon lyhyt.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Migreniaa potevat, onko teillä vaihtelua "perinteisen päänsäryn" lisänä. Itsellä oli taas hiljattain tämän näköinen:

Kuin joku keskivoimakkaasti painaisi kahdet sormistaan silmääni ja samalla jonkinlainen "maku" (epätodellinen, jotain hivenen kalkkimaista vivahdetta, mutta pääpainotteisesti täysin kuvailemattomissa oleva), epätodellisineen oloineen tunkee yhtenään esiin.

Epätodellinen ei ole hallusinaatiota, eikä sulje pois havaintoja ympäristöstä, mutta tunkee todella keskittymiseen "epätodellisena olonaan päällekkäiseksi". Huimaus ja useimmiten valojen kirkastuminen tulevat siinä kylkiäisenä. En tiedä ovatko ne suora osa tuota fibaa, vaiko jonkinlainen panikoituminen tilanteesta.
Panikoitumista tukisivat ainakin sellaiset ilmiöt, että muistissa olevista, alkaneista epileptisistä kohtauksista on tuota "valoimiötä" aina ollut, sekä epätodellisuutta.

Toisaalta "epätodellisia ilmiöitä", joita nyt migreeniasta tiedustelen, on ollut jo lapsena ajoittain ilman näkyviä kohtauksia. Viimemmäksi tällaisen oireryhmän kanssa kuumottelin ajatuksella joulupäivänä korttipelipöydässä. Eipä tullut onneksi mitään.

Kerkesin juuri tulla kaupasta ja istahtaa näytölle, niin ei mennyt kuin tovi. Kävin varmuuden vuoksi pötköllä, mutta parin minuutin päästä en malttanut, kun meni ohi.

Arkikielen migreniahan tosin vie päiviksi, mutta katoin pikaseen wikipediasta, että muu kuin päänsärky oireisuus (esim. "Auralla") voivat olla mahdollisia. Siispä niin kuin epilepsiakaan ei ole sairaus, vaan oire jostain epäkohdasta ja tämä epäkohta voi oireilla muullakin tavoin, kuin epileptisinä kohtauksina.
 

Agio

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
63
Onko niin, että kaikki suuhun liittyvä kuuluu hammaslääkärille? Poskessa (suun sisäpuolella) kipeähkö, hiukan turvonnut kohta ollut jokusen päivän. Ajattelin käydä lekurille näyttämässä. Varaanko ajan siis hammaslääkärille vai yleislääkärille?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Onko niin, että kaikki suuhun liittyvä kuuluu hammaslääkärille? Poskessa (suun sisäpuolella) kipeähkö, hiukan turvonnut kohta ollut jokusen päivän. Ajattelin käydä lekurille näyttämässä. Varaanko ajan siis hammaslääkärille vai yleislääkärille?
Afta? Tai muu haavauma? Eka kyllä apteekista hakisin vaan voidetta ja muutaman päivän sillä koittaisin, on niin normaalia että suuhun joku kivulias tulee, että ei siitä tarvi heti paniikkiin mennä. Vaikkei ennen olisi ollutkaan.
 

Agio

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
63
Afta? Tai muu haavauma? Eka kyllä apteekista hakisin vaan voidetta ja muutaman päivän sillä koittaisin, on niin normaalia että suuhun joku kivulias tulee, että ei siitä tarvi heti paniikkiin mennä. Vaikkei ennen olisi ollutkaan.
Ei ole afta. Niitä on ollut ennenkin. Eikä tässä missään paniikissa olla :) Lähinnä vaan vittumainen, kun on tuossa poskihampaiden kohdalla ja hankaa ikävästi hampaaseen aina syödessä ja puhuessa ja siitä sitten kipeytyy lisää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Eiköhän nuo suun sisäiset vaivat kuulu kaikki hammaslääkärille? Kunnalliselta voit varata huoletta ajan, kun sinne pääsee kuitenkin vasta 6kk päästä. Tulee ainakin käytyä sitten välillä tarkastuksessa, vaikka vaiva olisikin jo poistunut itsestään ;)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Perkeleen selkä. Yläselän nikamat vetelee kai viimeisiään ja vielä 30v istumatyötä edessä.
Lääkäriin en kuitenkaan mene.
 

Agio

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
63
Eiköhän nuo suun sisäiset vaivat kuulu kaikki hammaslääkärille? Kunnalliselta voit varata huoletta ajan, kun sinne pääsee kuitenkin vasta 6kk päästä. Tulee ainakin käytyä sitten välillä tarkastuksessa, vaikka vaiva olisikin jo poistunut itsestään ;)
Ihan yksityisellä ajattelin käydä, jos käyn :) Vaikka aika rasvasen hintasta onkin. Viimeksi kävin korjaamassa irronneen paikan. Olin huoneessa 12 minuuttia, hinta 163€. Kate kohdillaan. Mutta ennemmin silti maksaa, kuin odottelee puoli vuotta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
46
Suun limakalvot kuuluvat myös hammaslääkärin tontille, suurin osa lääkäreistä ei hirveästi niistä edes ymmärrä. Limakalvomuutoksen kanssa pitäisi päästä nopeammin kuin ns. kiirettömän hoidon ajalle.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Olisi tarkoitus mennä yksityiselle neurologille ja saada lähete yksityiselle magneettiin. Tk lääkärit eivät ole tehneet asialle mitään, niin päädyn tähän ratkaisuun. Ilmeisesti mt taustan takia eivät usko oireisiini.

Huimausta, korvasärkyä ja välillä päänsärkyä ja kokoajan jatkuvaa valveilla olleen tunnetta. Psykoosi ja epilepsialääkkeitä olen käyttänyt kymmenen vuotta.

Mikä olisi hyvä yksityinen täällä Helsingin alueella? Tiedän, että synlab on edullinen magneetti, mutta haluan päästä neurologin vastaanotolle ennen sitä.
Aika peruskauraa neurologille kuin neurologille, etenkin jos pään MRIn enivei haluat. Niskoistahan tommonen voi johtua ja mikä jottei lääkkeistäkin. Korvakipu yleensä sitten johtuu korvasta.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
303
Eiköhän nuo suun sisäiset vaivat kuulu kaikki hammaslääkärille? Kunnalliselta voit varata huoletta ajan, kun sinne pääsee kuitenkin vasta 6kk päästä. Tulee ainakin käytyä sitten välillä tarkastuksessa, vaikka vaiva olisikin jo poistunut itsestään ;)
Eiköhän sinne pääse muutamassa päivässä kun tarpeeksi vinkuu että koskee. Nuo 6kk odotukset on tavallisia hampaiden tarkastuksia varten.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 679
Viestejä
4 188 642
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom