En ole viitsinyt enempää korjailla tuota minun valurautapannuani, kun pitäisi porakone ja hiomapaperia ostaa sitä varten, ja olen muutenkin erittäin "peukalo keskellä kämmentä" -tyyppiä, niin olen sitten vaan ollut kokkailematta ilman mitään pannua koko tänä vuonna. Nyt on alkanut tulla jo liian ikävä jauhelihaa, niin ajattelin ostaa ensi hätään kokonaan uuden pannun. Joskus myöhemmin sitten koitan korjata valurautapannun ongelmat.
Yksi mitä mietin, oli rosteripannu. Mutta jotkut/joku täällä kertoili, että niilläkin voi olla jotain terveyshaittaa, esim. nikkelin ja kromin muodossa. (Alzhaimer-riskit jne) Toisaalta houkuttelisi pannun helppokäyttöisyys. En tiedä, miten hyvä rosteri on jauhelihan paistamisessa. Tätä olin harkitsemassa.
HEMKOMST Paistinpannu, ruostumaton teräs, 28 cm - IKEA Mitä mieltä tästä?
Tefloneita olen käyttänyt varmaan +10 vuotta jo, ja olen aika kyllästynyt siihen, miten usein pannua piti vaihtaa, ja muutenkaan ei tefloni myöskään hyvää tee varmaankaan. Niin, ja teflonilla ei uskaltanut kuumalla paistaa niin kuin esim. valuraudalla, jonka takia esim. jauhellhan valmistuksessa meni aina kolme kertaa kauemmin aikaa.
Hiiliterästä mietin jo viime vuonna, mutta se taitaa olla jopa vaikeampi käyttää kuin valurautapannu, siinäkin pitää kikkailla ja stressata sen pintakerroksen kanssa jne. Ehkä jopa enemmän kuin valuraudan kanssa?
Joka tapauksessa tässä olisi muutenkin hyvä hommata toinen paistinpannu kotitalouteen. Mutta millainen kannattaisi valita?
Huomiona vielä muuten ongelmalleni sen valurautapannun kanssa, yksi virhe? mitä saatoin tehdä myös liikaa, oli käyttää normaalia vessapaperia oliiviöljyn levittämiseen pitkin pannua. Kai siitä joskus todella pientä nukkaa irtosi pintaan, mutta en kokenut koskaan sitä minua haittaavaksi asiaksi. Olisiko se voinut olla yksi tekijä tuon oudon ongelmani kanssa? Laitoin siitä pannusta kuvia n. 2 sivua taaksepäin tässä threadissa. Koitin tosin aina tehdä sen rasvan levityksen todella varovaisesti, että ei irtoaisi mitään nukkaa paperista pannulle, taitoin paperinpalan aina kahtia jne.
Näin siis hoidin ja käytin pannua yleensä:
- Laitan esim. jauhelihapaketin lämpenemään huoneenlämpöön. - Lisään pannulle hieman oliiviöljyä (paitsi silloin jos pannu oli jo rasvainen pinnalta aiemman käytön jälkeisen rasvaamisen vuoksi), ja samalla laitan hellanlevyn kolmoselle (asteikko 1-6). - Odotan jonkin aikaa, sitten laitan hellan vitoselle. Sitten odotan hetken, kunnes alkaa kevyesti tulla savua pannulta. Sitten liha pannulle, painelen puulastalla lihan päältä vähän ja sitten käännän lihan. Sitten alan pikku hiljaa pilkkoa lihaa vähän ajan päästä yhä pienempiin osiin ja laitan hellan ehkä neloselle tai joskus suoraan kolmoselle. Sitten pudotan lämmöt kakkoselle ja lopulta nollaan. Sitten lisään sipulin, sekoittelen. (Tykkään raaemmasta sipulista) - Kaavittuani ruoat pannulta pois, hinkkaan puulastalla vähän, jos pinnalle jäi jotain. Sitten kuumaa vettä ja hanan alle ja hankaan puulastaa pannua vasten kuumassa vedessä. Jos oli tarttunut enemmän jotain, niin sitten käytin tiskiharjaa ilman pesuainetta. Sitten kun näytti puhtaalta, (joskus jauhelihan jälkeen pannussa oli ehkä jossain kohtaa pientä ruskeaa väriä pinnalla, mutta ei mitään ruokaa) laitoin pannun liedelle, kuivasin pyyhkeellä huolella kaikkialta. Tai vaihtoehtoisesti pyyhin vain hieman, ja sitten laitoin liedelle lämpöä, ja annoin siinä kuivua. Sitten lopuksi lisäsin oliiviöljyä vessapaperin palasella, välillä tosin en jaksanut/muistanut laittaa, vaan laitoin sitten vasta ennen seuraavaa kokkauskertaa.